هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ ؟ کدام بهتر است ؟

اشتراک گذاری :

با وجود ابداع روشهای جدید جوانسازی پوست ، این روزها سوالی که ذهن افراد را درگیر می کند اینست که کدامیک از روشهای جوانسازی بهتر است ؟ کدام روش اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد و در عین حال عوارض کدامیک کمتر است ؟ و سوالات دیگری از این نوع. در اینجا به دو نمونه از جدیدترین روشهایی که بسیار پرطرفدار می باشد ، هایفوتراپی و میکرونیدلینگ می پردازیم که هر دو از روش های غیرجراحی و غیرتهاجمی جونسازی پوست می باشند. هایفوتراپی با استفاده از امواج فراصوت روی بافت های عمقی پوست تاثیر می گذارد و کلاژن سازی را تحریک می کند و در میکرونیدلینگ با استفاده از یک دستگاه کوچک دستی ، اقدام به سوراخ های ریز روی سطح پوست می شود تا پوست برای ترمیم این شکاف ها ، کلاژن سازی را افزایش دهد.

در ادامه به توضیح درباره این دو روش پرطرفدار جوانسازی پوست هایفوتراپی و میکرونیدلینگ می پردازیم. با ما همراه باشید.

هایفوتراپی

هایفوتراپی روشی است که از طریق دستگاه هایفو ، امواج فراصوت را با شدت و دقت بالا و متمرکز به درونی ترین لایه پوست ارسال کرده و با تبدیل این امواج به گرما ، لایه های زیرین پوست گرم می شود و باعث آسیب به پوست میگردد. بدین ترتیب پوست در مقابل این آسیب دست به کار شده و شروع به تولید کلاژن برای ترمیم قسمت آسیب دیده پوست می کند که این امر نه تنها باعث بهبود آسیب پوست شده ، بلکه در از بین بردن اثرات پیری نظیر چروک و خطوط و شلی پوست نقش مهمی ایفا می کند که مهم ترین مزیت آن لیفت صورت می باشد. همچنین هایفوتراپی از روشهای مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا می باشد.

لازم به توضیح است که درمان های آراف تراپی نظیر هایفوتراپی بوده با این تفاوت که امواج رادیویی حاصل از دستگاه آراف در لایه های میانی پوست نفوذ کرده و به تحریک کلاژن و جوانسازی و لیفت صورت می پردازد ، که داری ماندگاری و اثربخشی کمتر از روش هایفوتراپی می باشد.

هایفوتراپی چیست

کاربردها و مزایای هایفوتراپی

از کاربردهای هایفوتراپی می توان به تولید کلاژن و جوانسازی پوست ، سفت شدن پوست ، رفع چین و چروک پوستی ، کاهش چربی پوست ، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ، رفع خطوط پنجه کلاغی و خط لبخند و رفع شلی و افتادگی پوست از خفیف تا متوسط برای صورت ، غبغب و گردن ، لیفت ابرو ، پلک ، گونه و غبغب و بطور کل لیفت صورت و ... اشاره کرد. از طرف دیگر هایفوتراپی روشی است بدون درد ، بدون نیاز به جراحی و بیهوش کردن و حتی بی حسی ، بطوریکه هیچگونه برش ، بخیه و پانسمان و دیگر مواردی از این قبیل در طی انجام هایفوتراپی وجود ندارد و و در نتیجه این مزیت باعث شده تا انجام هایفوتراپی بدون ایجاد عفونت باشد.

همچنین هایفوتراپی دارای مزایایی همچون ماندگاری بالا بین یک تا سه سال اشاره کرد که دارای هزینه ایده آل و مقرون به صرفه هم می باشد. افزون بر این روش هایفوتراپی بدون دوره نقاهت است و توانایی از سرگیری فعالیت های روزانه بعد از انجام هایفوتراپی بلامانع است. در نتیجه هایفوتراپی روشی است ایمن و بدون درد ، بدون عوارض خاص یا ایجاد زخم و سوختگی و تنها با قرمزی مختصر در حین انجام که به سرعت از بین می رود .

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی غیرجراحی است که در آن لایه برداری سطحی از پوست برای از بین بردن اثرات لک و جوش و چروک یا ترک های پوستی انجام می گیرد و در نتیجه پوست شفاف می شود. بدین جهت روش کار میکرونیدلینگ با استفاده از یک دستگاه دستی ساده دارای سوزن های ریز است که با حرکت روی پوست ، ایجاد شکاف بسیار ریز در لایه سطحی پوست می کند. لذا پوست برای جبران این شکاف و آسیب ، اقدام به تولید کلاژن بیشتر کرده تا پوست ترمیم شود و علاوه بر بهبود این آسیب ها ، اثرات ترک و جای جوش ، اسکار آکنه و جای زخم و ... برطرف می شود. کما اینکه در حین انجام میکرونیدلینگ از مواد مخصوص و سرم هایی برای رفع مشکلات مختلف پوست نظیر شفاف کردن پوست همچون سرم ویتامین سی و ... استفاده می شود.

از سوی دیگر درد ناشی از میکرونیدلینگ قابل تحمل است ، اگرچه مالیدن کرم بی حس کننده به پوست صورت قبل از انجام میکرونیدلینگ ، به کاهش میزان درد ، کمک می کند. از طرفی آماده سازی پوست برای انجام میکرونیدلینگ بسیار مهم است که انجام میکرونیدلینگ ، چند جلسه پاکسازی پوست می تواند با نظر متخصص انجام شود.

میکرونیدلینگ چیست

کاربردها و مزایای میکرونیدلینگ

از کاربردهای میکرونیدلینگ می توان به رفع تغییر رنگ پوست ، از بین بردن جای زخم و آکنه و یا اثرات سوختگی یا بریدگی ، باز کردن منافذ بسته پوست و یا کوچک کردن منافذ بزرگ پوستی ، افزایش گردش خون ، سفت و درخشان شدن پوست ، رفع جای جوش و تبخال قدیمی ، روشن و شفاف کردن پوست ، کاهش چین و چروک اطراف چشم ، از بین بردن خطوط پیشانی و دور لب و ... که در همه این موارد درمان 3 تا 6 جلسه ماهیانه بنا به تشخیص پزشک مدنظر می باشد و نتایج و ماندگاری میکرونیدلینگ تا 6 ماه باقی می ماند و پس از آن سالی یکبار جلسه تکمیلی برای ابقای نتایج توصیه می شود. از طرف دیگر میکرونیدلینگ دارای عوارض خاصی نبوده و تنها قرمزی خفیف و خارش تا دو روز دیده می شود که مراقبت های  بعد از انجام آن و روتین پوست باید رعایت شود.

هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ

اولین تفاوت در فناوری و تکنولوژی می باشد و همانطور که در ابتدا ذکر شد ، درمانهای هایفوتراپی و میکرونیدلینگ هر دو با ایجاد آسیب پوستی ، به تحریک ساخت و تولید کلاژن می پردازند ، با این تفاوت که در روش هایفوتراپی از دستگاه هایفو استفاده می شود که با امواج مافوق صوت به لایه های عمقی اثر گذاشته و با ایجاد گرما در این لایه از پوست ، به تحریک ساخت کلاژن کمک می کند، اما میکرونیدلینگ با ایجاد زخم در لایه سطحی پوست به تولید کلاژن می پردازد. از آنجا که کلاژن پروتئینی است که وظیفه حفظ خاصیت کشسانی پوست را دارد ، در نتیجه هر چه بیشتر تولید شود ، پوست دارای ظاهر یکنواخت ، سفت تر ، صاف تر و بطور کل جوانتر خواهد بود.

همچنین هایفوتراپی در مقایسه با میکرونیدلینگ به دلیل ورود به لایه های درونی پوست و با تاثیر بر لایه SMAS ، دارای عمق نفوذ بیشتر است و بدین ترتیب تاثیر بر لایه های عمقی ، ماندگاری و اثربخشی درمان هایفو را بالاتر برده و ایمن بودن ، بدون آسیب به سطح پوست ، بدون دوره نقاهت و بدون درد بودن روش هایفوتراپی ، آن را از سایر روش های جوانسازی پوست متمایز می کند. اما در مقابل میکرونیدلینگ اگر چه به لایه های عمقی می رود ، ولی از لایه اپیدرم فراتر نمی رود و بیشتر در زمینه رفع جای جوش و اسکار آکنه و ... و البته شفاف و روشن کردن پوست کاربرد دارد.

تفاوت بعدی در طول درمان و تعداد جلسات است که عموماً هایفوتراپی در یک جلسه انجام می پذیرد ، در صورتیکه برای میکرونیدلینگ نیاز به چندین جلسه درمان می باشد تا القای کلاژن صورت گیرد و لازمست پزشک یا کارشناس زیبایی با توجه به مشکل فرد و شرایط پوست و ... تعداد دقیق جلسات را برای نتیجه گیری بهتر مشخص کند. از طرف دیگر تفاوت بعدی مدت زمان بهبودی بعد از انجام است که معمولاً بعد از هایفوتراپی هیچگونه عوارض و تورم ، قرمزی و کبودی دیده نمی شود و بلافاصله پس از انجام هایفوتراپی ، می توان به کارهای روزانه پرداخت که در مورد میکرونیدلینگ اینگونه نبوده و برای بهبود آسیبهای جزئی پوست نظیر قرمزی و تورم حداقل 48 ساعت زمان لازمست و حتماً باید مراقبتهای بعد از میکرونیدلینگ انجام گردد.

هایفوتراپی پوست صورت در رشت

از آنجائیکه یکی از عوامل کمبود کلاژن ، افزایش سن است که به صورت چین و چروک روی پوست صورت ظاهر می شود ،  لذا در اینجاست که درمانهای زیبایی و جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی و میکرونیدلینگ به کمک آمده تا به افزایش کلاژن کمک کنند. برای انجام جوانسازی پوست باید ابتدا به این نکته دقت کنید که برطرف کردن چه مشکلی مد نظرتان است؟ در این بین مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و مشاوره با متخصصین زیبایی بسیار کمک کننده است. برای مثال برای از بین بردن اثرات و جای لکه و جوش و روشن کردن پوست ، میکرونیدلینگ عملکرد بهتری دارد. در مقابل هایفوتراپی برای لیفت و بالابردن صورت و رفع افتادگی پوست مناسب تر است. اما کارایی هر دو برای از بین بردن چروک را نباید نادیده گرفت ، در عین حالیکه عمق نفوذ هایفوتراپی بیشتر است.

کدامیک از روشهای هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ دارای عوارض بیشتری است ؟

از آنجا که این دو روش میکرونیدلینگ و هایفوتراپی توسط سازمان FDA امریکا تایید شده است ، لذا هر دو روش ایمن می باشند ، اما بعد از انجام هایفوتراپی شاهد کمترین عوارض تنها در حد قرمزی خواهیم بود که به سرعت رفع می شود که در میکرونیدلینگ چنین نیست. بدین منظور بعد از انجام میکرونیدلینگ ، احساس خشکی و  قرمزی در صورت وجود دارد که باید مراقبتهای لازم بعد از میکرونیدلینگ که توسط پزشک یا کارشناس زیبایی توصیه می شود ، حتماً حتماً رعایت شود. همچنین از عوارض دیگر میکرونیدلینگ که بسیار کم اتفاق می افتد می توان عفونت و تغییر رنگدانه های پوستی و حساسیت به مواد تزریقی به زیر پوست را نام برد.

میکرونیدلینگ در رشت

البته بطور کل عوارض میکرونیدلینگ و هایفوتراپی به گونه ای نیست که جای ترس و واهمه باشد و تنها باید به این مسئله توجه داشته باشید که این روشها و هر روش زیبایی و جوانسازی پوست باید توسط یک پزشک یا کارشناس زیبایی خبره صورت پذیرد تا ایمن و بدون عوارض باشد. چرا که به عنوان مثال در صورت آشنا نبودن کارشناس با دستگاه هایفوتراپی و تنظیم نادرست انرژی ، امکان ایجاد سوختگی خفیف و یا گرم شدن بیش از اندازه بافت عمقی پوست خواهد بود.

و یا اینکه در صورت عدم رعایت بهداشت توسط متخصص در زمان انجام میکرونیدلینگ ، امکان عفونت و آلودگی پوستی وجود خواهد داشت که در این صورت هم تاکید می کنیم که میکرونیدلینگ را در کلینیک زیبایی معتبر که دارای پزشک و کارشناس متبحر بوده و رعایت بهداشت در آن بطور کامل رعایت شود ، انجام دهید.

پرسش و پاسخ:

نتایج کدام روش سریع تر مشاهده می شود هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ ؟

با توجه به اینکه هر دو روش میکرونیدلینگ و هایفوتراپی به تشویق تولید کلاژن در پوست کمک می کنند ، لذا برای کلاژن سازی نیاز به دو تا سه ماه زمان است و پس از آن نتایج در هایفوتراپی با تولید سلولهای جدید پوستی ، بافت بهتر پوست ، لیفت صورت و رفع چین و چروک مشهود است. همچنین نتایج بعد از میکرونیدلینگ هم با روشن شدن پوست ، هموار شدن بافت پوست ، درمان جای زخم و اسکار آکنه و از بین رفتن لکه های پوستی دیده می شود که البته ممکنست در میکرونیدلینگ بسته به ننوع مشکلات پوست نیاز به چندین جلسه درمان باشد تا به نتایج مورد نظر برسد.

کلینیک زیبایی در رشت

هایفوتراپی ایمن تر است یا میکرونیدلینگ ؟

با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش عوارض هایفوتراپی و میکرونیدلینگ باید گفت که روش هایفوتراپی بطور کل چه از نظر امواج مورد استفاده ( امواج فراصوت ) ، چه از نظر روش انجام و با توجه به اینکه امواج هایفو به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند و با سطح پوست کاری ندارد ، ایمن و بدون عوارض خاص می باشد. اما در مقابل در روش میکرونیدلینگ سوزن ها به لایه های سطحی پوست وارد می شود که قرمزی و کبودی و حساس شدن پوست را بهمراه دارد و پس از آن نیاز به مراقبتهای خاص دو روزه دارد ، لذا در این مورد باید گفت که میکرونیدلینگ چندان ایمن نیست.

مراقبتهای قبل و بعد از هایفوتراپی چیست ؟

دوری از نور مستقیم خورشید به دلیل حساس شدن پوست و احتمال ایجاد آفتاب سوختگی و تغییر در رنگدانه های پوستی و ایجاد لکه های تیره که البته قبل از انجام هایفوتراپی نیز باید به این موضوع توجه داشت. قطع مصرف الکل به دلیل اینکه مصرف الکل باعث می شود که کار کبد برای تجزیه آن دو چندان شود و با توجه به اینکه بعد از هایفوتراپی باید چربی غیر فعال  توسط کبد تجزیه شود ، لذا کار کبد سخت می شود. همچنین از آنجا که الکل با افزایش تپش قلب و بالا بردن گردش خون ، باعث رقیق شدن خون می شود ، لذا امکان خونریزی بعد از درمان با هایفو وجود دارد.

بعد از میکرونیدلینگ چه اتفاقی برای پوست می افتد ؟

بعد از اتمام میکرونیدلینگ پوست صورت شما قرمز روشن یا برافروخته خواهد شد گویی که دچار آفتاب سوختگی شده اید که این قرمزی در طی 48 ساعت رفع می شود اما سایر علائم لایه برداری و یا جوش ممکنست زمان بیشتری ببرد تا رفع شود. اگرچه در ظرف دو روز پوست بهبود می یابد اما بهبودی اصلی در زیر پوست دو ماه طول می کشد. همچنین تورم صورت پس از میکرونیدلینگ تا ۴۸ ساعت طول می کشد و پوسته پوسته شدن یا همان لایه برداری ، جوش ، خشکی پوست و برآمدگی نیز از عوارض رایج بعد از میکرونیدلینگ است که ممکنست همه این موارد را تجربه نکنند.

هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ

مراقبتهای بعد از میکرونیدلینگ

  1. رعایت کامل دستورات بعد از میکرونیدلینگ ارائه شده توسط پزشک یا کارشناس زیبایی
  2. رعایت بهداشت و شستشوی کامل دستها قبل از لمس کردن صورت برای جلوگیری از عفونت
  3. مصرف ضد آفتاب بطور مداوم ، مرطوب کننده و پاک کننده ملایم برای بهبود عوارض جانبی
  4. دوری از نور خورشید خصوصا در هفته اول پس از میکرونیدلینگ
  5. مصرف کرم آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک برای پیشگیری از عفونت
  6. در 72 ساعت اول آرایش نکنید.
  7. پرهیز از استخر ، سونا و ورزشها و فعالیت های شدید که منجر به عرق کردن شود.

بعد از میکرونیدلینگ از چه محصولات مراقبت از پوستی استفاده نکنیم ؟

  1. از مصرف هر نوع لایه بردار ، رتینول و ویتامین سی ( تا 48 ساعت ) و یا دیگر محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی خشن لایه بردار یا دارای اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید AHA اجتناب کنید.
  2. از مصرف محصولات مراقبت از پوست معطر خودداری کنید.

بعد از میکرونیدلینگ از چه محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنیم ؟

  1. از پاک کننده ، تونر و اسکرابی بعد از دو تا سه روز استفاده کنید که توصیه شده توسط متخصص پوست شما باشد تا مواد تشکیل آن عوارض جانبی را بدتر نکند.
  2. اسیدهیالورونیک برای آبرسانی به پوست و تحریک تولید کلاژن موثر است.
  3. روغن نارگیل برای نرم کردن ، رطوبت رسانی و رفع خشکی پوست بعد از میکرونیدلینگ مناسب است.
  4. عصاره فندق جادوگر رقیق شده و بدون الکل برای پاکسازی پوست خشک بکار می رود.

چه مدت بعد از میکرونیدلینگ می توان آرایش کرد ؟

عموما بعد از ۷۲ ساعت بعد از میکرونیدلینگ می توانید فعالیتهای خود از جمله آرایش کردن را از سر بگیرید. لازم به ذکر است که پوشاندن قرمزی پوست با آرایش از بدترین کارهایی است که بعد از میکرونیدلینگ می توانید انجام دهید چرا که آرایش منافذ پوستی شما را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش و عفونت می شود.

در چه صورت پس از میکرونیدلینگ باید به پزشک مراجعه کنید ؟

گرچه میکرونیدلینگ گروشی کم خطر است اما ممکنست عوارض جانبی آن شدت پیدا کنید که در آن زمان نیاز به مراجعه به پزشک دارد. علائمی نظیر تب بیش از 38 درجه ، تهوع ، خونریزی ، عفونت ، سر درد و ترشحات سبز یا زرد مهم بوده و به مراقبتهای پزشکی نیاز دارد. لازم به توضیح است که عوارض جانبی شامل عفونت های شدید می تواند در اثراستریل نکردن ابزارها و وسایل میکرونیدلینگ و یا واکنس آلرژیک در اثر استفاده از سوزن های میکرونیدلینگ ایجاد شود.

مرکز لیزر موهای زائد آلما ارائه دهنده خدمات لیزر و زیبایی و جوانسازی پوست جهت مشاوره با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه