فولیکول مو چیست ؟

اشتراک گذاری :

فولیکول مو کیسه هایی استوانه شکل در پوست هستند که ریشه مو در آن قرار داشته تا موها در آن رشد کرده و بصورت تار مو از پوست بیرون بزنند. فولیکول مو قابل بیرون کشیدن از پوست نیست و هر نوزاد با میلیون ها فولیکول مو در پوست متولد می شود تا با گذشت زمان موها از زیر پوست رشد کند.

فولیکول مو چیست ؟

فولیکول مو کیسه یا ساختار لوله شکل مانند منافذ پوست است که در داخل بافت پوست قرار دارد و ریشه و تار مو را احاطه کرده است و مو در داخل آن رشد می کند. هر نوزاد بیش از 5 میلیون فولیکول مو در بدن خود دارد که بیشتر از یک میلیون آن در روی سر می باشد و با افزایش سن ، موها از فولیکول مو بیرون می آیند. جالب است بدانید فولیکول مو یکی از معدود ساختارهای بدن است که می تواند عملکرد خود را متوقف کرده و دوباره شروع به کار کند و این به معنای تخریب و بازسازی خود می باشد که در نهایت این فرایند به رشد مو در بدن کمک می کند.

لازم به توضیح است که در صورتی که فولیکولهای مو آسیب دیده باشند ، می تواند باعث ریزش مو یا کاهش رشد مو شود و این واقعیتی است که در فناوری لیزر موهای زائد از آن استفاده می شود. بدین معنا که لیزر نوری متمرکز و شدید است که ملانین یا همان رنگدانه فولیکول مو را در زیر پوست هدف گرفته و با گرم کردن آن باعث آسیب به فولیکول مو می گردد که بدین ترتیب با سوختن فولیکول مو ، دیگر مویی رشد نخواهد کرد.

مطالب بیشتر : لیزر موهای زائد صورت

لیزر موهای زائد در رشت

عملکرد فولیکول مو چگونه است ؟

رشد موها همان عملکرد فولیکول مو بوده که علاوه بر تقویت رشد مو به ترمیم پوست بعد از زخمی شدن ، تشکیل عرق خونی جدید و تشکیل سلولهای عصبی جدید کمک می کند. اما چگونه فولیکول مو در بهبود پوست زخمی کمک می کند ؟ سلولهایی در فولیکول مو موجود است که زمانی که بدن آسیب می بیند ، به سرعت به محل زخم منتقل شده تا روند بهبود زخم شروع شود. در واقع سلولهای فولیکول مو به گلبولهای سفید خون در سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

فولیکول مو در کجای بدن قرار دارد ؟

در هر قسمت از بدن که مو وجود داشته باشد ، فولیکول مو نیز در زیر پوست آن ناحیه قرار دارد. فولیکول مو از لایه های اول  پوست یا اپیدرم و لایه دوم پوست یا درم منشا گرفته و فولیکولهای موهای انتهایی که بر روی پوست سر ، مژه یا ابروها رشد می کنند ، به لایه اول و دوم و گاها لایه سوم یا همان بافت زیرجلدی کشیده می شوند.

نحوه رشد مو در فولیکول مو

مو بصورت چرخه ای یا مرحله ای در فولیکول مو رشد می کند که به 3 مرحله تقسیم می شوند :

  1. آناژن : مرحل فعال یا آناژن اولین مرحله رشد مو بوده که در آن مو در حال رشد می باشد و این مرحله در حدود 2 تا 7 سال بطول می انجامد. بدین جهت رشد مو از ریشه مو یا پاپیلای پوستی واقع در فولیکول مو آغاز شده که به موها خونرسانی و تغذیه رسانی می کند تا موها رشد کرده و از پوست بیرون بیایند و در هر ماه هر تار مو در حدود یک سانتی متر رشد می کند.
  2. کاتاژن : مرحله بعدی کاتاژن نام دارد که در آن موها از جریان خون جدا می شوند و مرحله انتقال از فاز رشد مو به فاز استراحت می باشد که زمان آن دو هفته طول می کشد.
  3. تلوژن : مرحله آخر تلوژن نام دارد که در آن رشد مو غیرفعال بوده و فولیکول مو در حال استراحت می باشد ودر اینجاست که موها از فولیکول مو شروع به ریزش می کنند که مدت زمان آن 4 ماه است.

چرخه رشد مو

مطالب بیشتر : چطور موهای سالم و خوش حالت داشته باشیم ؟

زمانی که فولیکول مو از پوست درآورده می شود ، چگونه بنظر می رسد ؟

شما نمی توانید فولیکول مو را از پوست بیرون بکشید ، چرا که هر فولیکول ساختار درون پوست شماست که موهایتان را نگه می دارد. در صورتی که یک تار مو را بیرون بیاورید و ببنید که یک پیاز یا توپ گرد به آن متصل آن که همان ریشه مو می باشد و توسط رشته های عصبی احاطه شده و به شما اجازه می دهد تا با لمس یا حرکت موها ، آن را احساس کنید. لازم به توضیح است که برداشتن ریشه مو بدین معنی نیست که موها دوباره شروع به ردش نمی کنند ، به این دلیل که فولیکول مو در درون پوست پابرجاست و در بیشتر مواقع موها دوباره رشد می کنند.

رنگ ، جنس و اندازه فولیکول مو

با توجه به اینکه رنگ موها در طول زندگی تغییر می کند ، اما فولیکول مو به دلیل اینکه بخشی از ساختار درون پوست است به رنگ طبیعی پوست شما می باشد ، لذا رنگ فولیکول مو ربطی به رنگ موهای شما نخواهد داشت. فولیکول مو از لایه های سلولی در لایه های پوست تشکیل شده که برای نگه داشتن موها ایجاد می شوند. همچنین اندازه هر فولیکول مو میکروسکوپی است و نمی توان آن را به سادگی و با نگاه کردن به پوست مشاهده کرد. ازین جهت فولیکول مو بر اساس سایز سلولهایی تشکیل دهنده پایه ساختار ، متفاوت است.

شرایطی که بر سلامت فولیکول مو تاثیر می گذارد ؟

از شایع ترین شرایط تاثیر گذار بر سلامت فولیکول مو می توان به آلوپسی آره آتا ، طاسی ، فولیکولیت ، هیدرادنیت چرگی ، فشار ، تلوژن افلوویم یا ریزش موی ناگهانی ، جوش سر سفید ، جوش سرسیاه یا منافذ بزرگ پوستی  و ... اشاره کردکه البته با روشهای درمانی جدید نظیر مزوتراپی برای افراد با ریزش موی آلوپسی آره آتا یا تلوژن افلوویوم می توان به رشد مجدد موها کمک کرد و از ریزش موی بیشتر جلوگیری بعمل آورد.

مطالب بیشتر : چرا ریزش مو ؟؟

فولیکول مو و لیزر موهای زائد

فولیکول مو و لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد روشی است که از نور شدید و متمرکز لیزر برای حذف موهای زائد استفاده می کند بدون اینکه به بافت پوست ، لایه های میانی و عمقی پوست و یا دیگر بافتهای بدن و اندام های داخلی آسیبی برساند. بدین جهت نور لیزر توسط ملانین یا رنگدانه مو که در ریشه مو قرار دارد ، جذب می شود ، ریشه مو هم در فولیکول مو واقع است اما خود فولیکول بدون رنگ است ، ازین رو برای از بین بردن فولیکول مو که کیسه پرورش رشد مو می باشد ، وجود ریشه مو الزامی است و به همین علت است که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید شیو با تیغ انجام داد تا ریشه مو باقی بماند.

بدین ترتیب با ارسال نور لیزر به فولیکول مو و تبدیل انرژی نور به انرژی گرمایی در فولیکول ، این گرما پاپیلا را از بین برده و منبع غذایی ریشه مو را قطع می کند تا موها مجددا رشد نکند و در طی 5 تا 14 روز بعد از لیزر درمانی ، موهای آسیب دیده از فولیکول مو بیرون می آید و ریزش می کند که می توان در آن زمان از تیغ برای اصلاح این موها کمک گرفت. لیزر موهای زائد در فواصل مناسب بطور متوسط هر 28 تا 30 روز برای صورت و هر 30 تا 45 روز برای بدن برنامه ریزی می شود و چیزی در حدود 25 درصد موها را در هر جلسه کم می کند و با هر درمان شاهد رشد موهای کمتر و نازک تر و روشن تر خواهید بود.

اما چرا لیزر موهای زائد باید در فواصل زمانی مناسب انجام گردد ؟

از آنجا که لیزر موهای زائد تنها در فاز آناژن از چرخه رشد مو موثر است و به دلیل اینکه چرخه رشد مو در هر فرد متفاوت است ، لذا نیاز است تا جلسات لیزر موهای زائد در فواصل مناسب بسته به تشخیص کارشناس و پزشک لیزر برنامه ریزی شود تا اثربخش باشد. در غیر اینصورت انجام لیزر درمانی در زمانی که موها در فاز آناژن قرار نداشته باشد ، بی اثر خواهد بود و نتیجه ای در درمان نخواهد داشت.

بدین جهت پزشکان معمولا از فرمولهای کلی جلسات لیزر موهای زائد زیر پیروی می کنند :

موهای صورت و گردن : 4 هفته . به دلیل اینکه موهای صورت نسبت به بدن دارای فولیکول های موی زیادی در هر سانتی متر مربع بوده و نیاز به جلسات نزدیک به هم و با فواصل زمانی کوتاه می باشد.

موهای بالاتنه تا کشاله ران : 6 تا 8 هفته

موهای پشت و پاها : 8 تا 10 هفته

لازم به ذکر است که رعایت برنامه جلسات لیزر درمانی بسیار مهم است ، چرا که در غیر این صورت نیاز به درمان های بیشتر لیزر موهای زائد می باشد. از سوی دیگر جلسات لیزری که خیلی نزدیک به هم باشند ، اگرچه ممکنست در ابتدا موفق تر بنظر برسند ، اما از آنجا که موهای در فاز آناژن درصد کمی در دسترس هستند ، لذا باز هم برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به انجام جلسات بیشتر لیزر می باشد. از سوی دیگر از دیگر عواملی که بر نتایج لیزر موهای زائد تاثیر گذار است می توان به مشکلات هورمونی ، بیماری ها و یا داروهای خاص اشاره کرد

کلینیک زیبایی در رشت

در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می توانید با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره های 01332662196 و 09125396478 تماس حاصل نمایید و یا حضوری برای مشاوره رایگان برنامه ریزی کنید.

خدمات کلینیک زیبایی آلما : لیزر موهای زائد ، هایفوتراپی ، آراف تراپی ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی مو ، مزونیدلینگ ، کربوکسی تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    ساناز

    لیزر موهای زائد چه تاثیری بر فولیکول مو میگذارد؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    نور لیزر با نشانه گیری رنگدانه یا ملانین فولیکول مو در زیر پوست ، باعث آسیب به فولیکول مو که ریشه مو درآن قرار داشته و مو در آن رشد می کند ، می گردد. در نتیجه دیگر مویی رشد نخواهد کرد.