چطور موهای سالم و خوش حالت داشته باشیم

اشتراک گذاری :

موها رشته های زیبا و خوش حالتی هستند که ماده اصلی تشکیل دهنده انها نوعی پروتین به نام کراتین میباشد و سیزده درصد ان از اب تشکیل شده است. تارموها پوششی به نام کوتیکول دارند که پوشش خارجی مو میباشد . و از روی هم قرار گرفتن سلولهای مرده تشکیل شده است . کوتیکولها در ماه پنجم بارداری تشکیل میشوند . و نقش اصلی انها استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است . وقتی موها رطوبت کافی ندارن کوتیکول باز میشود برای همین است که معمولا بعداز حمام موها وز میشوند . محققان معتقدند مو جزو اعضای مفید برای انسان بحساب می ایداز طریق مو هوا بهتر به بدن انسان میرسد . در نتیجه عضوی که بهتر هوا دریافت میکند سالم تر است . در این مقاله قصد داریم به بهداشت و سلامت مو بپردازیم .

همانطور که میدانیم ترمیم موهای اسیب دیده بسیار سختتر از پیشگیری از اسیب رسیدن به ان است . رعایت نکات ساده روزانه به شما کمک میکند تا موهایی زیبا داشته باشید .

در هنگام حمام کردن نکات زیر را رعایت کنید

نسبت بین مقدار مو و شامپو را رعایت کنید . برخی افراد تصور میکنند هر چه شامپوی بیشتری استفاده کنند موی تمیزتری خواهند داشت . در حالی که شستن موهای غرق در شامپو سخت و حتی در برخی موارد ابکشی درست غیرممکن میشود . اگر میخواهید مواد اضافی شامپو از موهایتان به خوبی پاک شود از مخلوط جوش شیرین و اب بعداز پایان استحمام استفاده کنید بگذارید پنج دقیقه روی موهایتان بماند و سپس ابکشی کنید . اگر تمایل دارید که بعد از حمام موهای لختی داشته باشید مخلوط اب و سرکه سیب یا ابلیمو را به مدت پنج دقیقه روی سر ماساژ دهید و سپس ابکشی کنید . سعی کنید همیشه رطوبت مو را حفظ کنید و هنگام شستن مو از ابی با دمای کمی بیشتر از دمای بدن استفاده کنید به عبارتی اب ولرم . برای جلوگیری از وز شدن مو قبل از حمام موها را روغن مالی کرده و خوب شانه بزنید میتوانید از روغنهایی مثل نارگیل زیتون یا بادام شیرین استفاده کنید.

بعد از حمام موهایتان را شانه نزنید زیرا موی خیس شکننده تر است اگر مجبور شدید از شانه دندانه درشت استفاده کنید و بجای حوله موها را با پارچه نخی به ارامی خشک کنید . استفاده از سشوار و اتو مو برای خشک کردن و حالت دادن اسیبهای جدی به فولیکول مو میزد . اگر مجبور به استفاده از سشوار و اتو هستید حتما از یک محافظ حرارتی استفاده کنید و بعداز سشوار برای مرطوب نگه داشتن ساقه مو حتما سرم مو استفاده کنید .بهترین ابرسان طبیعی مو بعداز سشوار ژل طبیعی الوئه ورا است . با استفاده از این ژل تفاوت را احساس میکنید .

در انتخاب شامپو توجه داشته باشید که ترکیباتی مثل امونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات در شامپو نبوده یا میزان ان کم باشد . این مواد باعث ایجاد کف در شامپو میشوند چنانچه غلظت این مواد در شامپو زیاد باشد سبب اسیب دیدن پوست و موی سر شده و چربی مفید موهارا از بین میبرد .

شانه زدن اصولی نیز از مواردیست که به داشتن مو با ریشه قوی کمک میکند برای جلوگیری از کشیده شدن و ضعیف شدن ریشه مو ابتدا قسمتهای انتهایی مو را شانه زده و بعد به سمت ریشه مو بروید .

 قبل از خواب موها را شانه کنید محققان دریافته اند که اینکار باعث میشود بین موها روغنی ایجاد شود که به رشد مو کمک بسیاری میکند . با شانه کردن این روغن به سمت ساقه مو روانه میشود . هم زمان با به جریان انداختن خون در پوست سر خوابی با کیفیت را به ارمغان می اورد .

سعی کنید موهایتان را در سال دو یا سه بار کوتاه کنید . عمر هر تار مو دو تا شش سال است . کوتاه کردن منظم به شادابی مو کمک میکند اگه موخوره دارید بیشتر از سه بار انجام دهید .

موهای صاف نسبت به موهای فر نیاز کمتری به چرب کردن دارند . زیرا روغن پوست سر مدت زمان کمتری نیاز دارد تا در طول موهای صاف پخش شود .

موهای رنگ شده به مراقبت بیشتری نیاز دارند . استفاده از ماسک مو نسبت به نرم کننده تاثیر بیشتری دارد زیرا ماسک مو از ذرات ریزتری نسبت به نرم کننده تشکیل شده است و به راحتی به ساختار مو نفوذ کرده و بهتر میتواند مواد مغذی را به مو برساند . همچنین میتوانید از مخلوط بابونه با عسل و لیمو ترش برای درخشندگی و تقویت مو بعد از رنگ زدن استفاده کنید .

اجتناب از استرس و نگرانی در داشتن موهایی زیبا اهمیت بسزایی دارد . با وجود داشتن فشارهای عصبی اگر از بهترین مکملها و تقویت کننده های مو هم استفاده کنید هیچ نتیجه ای نمیگیرید .

نوشیدن اب کافی با توجه به شرایط مزاجی ( هشت لیوان در روز ) علاوه بر دفع سموم از کل بدن و ابرسانی به همه اعضا رطوبت فولیکولها را نیز تامین میکند .

ماساژ روزانه پنج دقیقه مو سر تاثیر بسزایی در ضخیم شدن موها دارد . در حین ماساژ استفاده از روغنهایی مثل نارگیل زیتون و بادام شیرین این تاثیر را دو چندان میکند . مخصوصا اگر موهایتان از اشعه خورشید اسیب دیده یا دچار شوره سر که از عوامل ریزش مو میباشد هستید .

اگر دچار خارش سر هستید بهترین گزینه استفاده از سدر میباشد . با اب مخلوط کرده روی پوست سر بمالید و بعد از نیم ساعت ابکشی کنید .

ریختن صد تا صدو پنجاه تارمو در روز طبیعی است و بیشتر از این را ریزش مو میگویند . کمبود ویتامینهای گروه B از دلایل مهم ریزش مو هستند . مصرف پروتینهای گیاهی و حیوانی ، ویتامینهای آ و ث در تولید روغنهای مورد نیازی که فولیکولهای مو ترشح میکنند مفید هستند . مصرف سیب زمینی موز ،اسفناج ، برنج قهوه ای ، بادام و عدس به دلیل داشتن منیزیم برای بیشتر واکنشهای بیو شیمیایی مو مورد نیاز است . ماهی ساردین ، ماهی تن و مغزها با داشتن سلنیوم فراوان به تحریک موهای جدید کمک میکنند . کم خونی ناشی از اهن در ریزش مو بسیار شایع است . بدن روزانه دوازده میلی گرم اهن نیاز دارد تا سلامت موها حفظ شود غذاهای غنی از اهن را در رژیم روزانه خود بگنجانید .

همیشه یک محلول اب نمک در حمام داشته باشید . استفاده از محلول اب نمک بعداز استحمام مانع ریزش مو ناشی از سستی ریشه مو میشود .

اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مو غشای سلولی پوست سر و فولیکولهای مو هستند که بدن نمیتواند انها را بسازد این مواد در بذر کتان ،گردو ، ماهی سالمون و ماهی تن ،انواع کلم ،کلم بروکلی و روغن کلزا یافت میشوند .

و در اخر پرپشت بودن موها گزینه ایست که همه افراد به دنبال ان هستند . یکی از راهای طبیعی استفاده از حنا میباشد . حنا اینکار را با تنظیم PH  پوست انجام میدهد .

حنا یکی از بهترین ماسکهای مو در فصل تابستان است . اگه مداوم استفاده شود ریشه مو را تقویت میکند . حنا دارای مواد ضدقارچ و باکتری میباشد و وضعیت اسید الکالین پوست سر را تنظیم میکند . میتوانید برای افزایش قدرت پرپشت کردن حنا گیاهانی مثل بابونه ، ختمی ، دم اسب و رزماری را به ان اضافه کنید .

 

کلینیک زیبایی آلما - رشت

مقالات مشابه


logo