چطور موهای سالم و خوش حالت داشته باشیم

اشتراک گذاری :

موها رشته های زیبا و خوش حالتی هستند که نقش مهمی در زیبایی افراد داشته و ماده اصلی تشکیل دهنده آنها نوعی پروتئین به نام کراتین ( مانند ناخن ) می باشد که سیزده درصد آن از آب تشکیل شده است. تار موها پوششی به نام کوتیکول دارند که پوشش خارجی مو می باشد که از روی هم قرار گرفتن سلولهای مرده تشکیل شده است و در ماه پنجم بارداری تشکیل می شوند و نقش اصلی آنها استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است . وقتی که موها رطوبت کافی نداشته باشند ، کوتیکول باز می شود و به همین علت است که معمولاً بعد از حمام موها فر می شوند .

در این زمینه محققان معتقدند که مو جزو اعضای مفید برای انسان بحساب می آید و از طریق مو هوا ، بهتر به بدن انسان می رسد ، در نتیجه عضوی که بهتر هوا دریافت کند ، سالم تر است . در این مقاله قصد داریم به بهداشت و سلامت مو بپردازیم. همانطور که می دانید ترمیم موهای آسیب دیده بسیار سخت تر از پیشگیری از آسیب رسیدن به آن است . لذا رعایت نکات ساده روزانه به شما کمک می کند تا موهایی زیبا داشته باشید .

نکاتی برای داشتن مویی سالم :

* شستن منظم موها : پوست سر و مو به صورت طبیعی با سبوم ترشح شده از غدد سباسه پوست سر، نرم نگه داشته می شوند که این چربی ، پوست سر و مو را در برابر از دست دادن رطوبت مو محافظت کرده و به مو ظاهری درخشان و شفاف می دهد. جدا از چربی اضافی و سلولهای مرده پوست کف سر، مو در معرض آلودگی هایی چون گرد و غبار ، دوده ، ذرات کراتینی پوست یا پوسته و ... قرار می گیرد و نیاز به شستن و پاکیزگی دارد. بدین لحاظ شستن منظم موها با شامپوی مناسب به پاک شدن موها از این آلودگی ها کمک بسزایی می کند. همانگونه که پاکسازی پوست از سلولهای مرده  و سبوم و چربی ها برای مراقبت از پوست مهم و اساسی است ، شستشوی مرتب مو هم از نکات اصلی در مراقبت از مو می باشد.

* در انتخاب شامپو توجه داشته باشید : ترکیباتی مانند آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات در شامپو نباید موجود باشد و یا حداقل به میزان کم وجود داشته باشد. چرا که این مواد باعث ایجاد کف در شامپو می شوند و چنانچه غلظت این مواد در شامپو زیاد باشد ، سبب آسیب دیدن پوست و موی سر شده و چربی مفید موها را از بین می برد .

* نسبت بین مقدار مو و شامپو را رعایت کنید : شامپو زدن زیاد باعث خشکی مو شده و مواد معدنی ضروری برای مو چون کلسیم ، فسفر، نیتروژن و آهن را از بین می برد. برخی افراد تصور می کنند که هر چه شامپوی بیشتری استفاده کنند ، موی تمیزتری خواهند داشت . در حالی که شستن موهای غرق در شامپو سخت و حتی در برخی موارد آبکشی درست غیرممکن می شود . چنانچه می خواهید مواد اضافی شامپو از موهایتان به خوبی پاک شود ، از مخلوط جوش شیرین و آب بعداز پایان استحمام استفاده کنید و بگذارید پنج دقیقه روی موهایتان بماند و سپس آبکشی کنید.

اگر تمایل دارید که بعد از حمام موهای لختی داشته باشید ، مخلوط آب و سرکه سیب یا آبلیمو را به مدت پنج دقیقه روی سر ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید . سعی کنید همیشه رطوبت مو را حفظ کنید و هنگام شستن مو از آبی با دمای کمی بیشتر از دمای بدن استفاده کنید به عبارتی آب ولرم . از طرف دیگر برای جلوگیری از وز شدن مو قبل از حمام ، موها را روغن مالی کرده و خوب شانه بزنید و بدین منظور می توانید از روغن هایی مثل نارگیل ، زیتون یا بادام شیرین استفاده کنید.

* بعد از حمام موهایتان را شانه نزنید: چرا که موی خیس ، شکننده تر است و شانه زدن باعث آسیب به موها می گردد. لذا اگر مجبور به شانه زدن شدید، از شانه دندانه درشت استفاده کنید و بجای حوله ، موها را با پارچه نخی به آرامی خشک کنید . بدین منظور خشک کردن مو به طور طبیعی در مجاورت هوا گزینه مناسبی است ، به دلیل اینکه استفاده از سشوار و اتو مو برای خشک کردن و حالت دادن آسیب های جدی به فولیکول مو می زند و در صورتی که مجبور به استفاده از سشوار و اتو هستید ، حتماً از یک محافظ حرارتی استفاده کنید و بعد از سشوار برای مرطوب نگه داشتن ساقه مو ، حتماً سرم مو استفاده کنید . بدین منظور بهترین آبرسان طبیعی مو بعد از سشوار ، ژل طبیعی آلوئه ورا است که با استفاده از این ژل می توانید تفاوت را احساس می کنید .

* شانه زدن اصولی : نیز از مواردیست که به داشتن مو با ریشه قوی کمک می کند. برای جلوگیری از کشیده شدن و ضعیف شدن ریشه مو ، در ابتدا قسمتهای انتهایی مو را شانه زده و بعد به سمت ریشه مو بروید . بدین ترتیب برس زدن باعث تحریک پوست سر شده ، بدین معنا که جریان خون را به نفع تولید فولیکول موی بیشتر افزایش می دهد. همیشه بهتر است قبل از شستشن سر موهایتان را برس بزنید تا پوسته های سبوم و سلولهای مرده پوست شل شده و شستن سر با شامپو راحت تر گرد. همچنین موهایتان را بیش از اندازه برس نزنید تا آسیب نبینند و از شانه با موهای طبیعی یا دندانه پهن استفاده کنید که برای جلوگیری از شکستگی مو مناسب می باشد.

قبل از خواب موها را شانه کنید: محققان دریافته اند که اینکار باعث می شود بین موها ، روغنی ایجاد شود که به رشد مو کمک بسیاری می کند و با شانه کردن این روغن به سمت ساقه مو روانه می شود . هم زمان با به جریان انداختن خون در پوست سر ، خوابی با کیفیت را به ارمغان می آورد. ازین رو مو نیز دقیقاً به مانند پوست برای سالم بودن نیاز به برنامه منظم دارد. همچنین بستن موها به صورت دم اسبی قبل از خواب به محدود کردن گره خوردن در خواب کمک کرده و از شکستن و از بین رفتن رطوبت پیشگیری بعمل می آورد.

* سعی کنید موهایتان را در سال دو یا سه بار کوتاه کنید : عمر هر تار مو دو تا شش سال است و کوتاه کردن منظم به شادابی مو کمک می کند. لذا در صورتی که موخوره دارید ، بیشتر از سه بار در سال موهایتان را کوتاه کنید. همچنین در صورتی که دچار خارش سر هستید ، بهترین گزینه استفاده از سدر می باشد که می توانید آن را با آب مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید و بعد از نیم ساعت آبکشی کنید. از آن گذشته می توانید همیشه یک محلول آب نمک در حمام داشته باشید تا با استفاده از آن بعد از استحمام ، از ریزش مو ناشی از سستی ریشه مو جلرگیری کنید.

* موهای رنگ شده به مراقبت بیشتری نیاز دارند : استفاده از ماسک مو نسبت به نرم کننده تاثیر بیشتری دارد. چرا که ماسک مو از ذرات ریزتری نسبت به نرم کننده تشکیل شده است و به راحتی به ساختار مو نفوذ کرده و بهتر می تواند مواد مغذی را به مو برساند . همچنین می توانید از مخلوط بابونه با عسل و لیمو ترش برای درخشندگی و تقویت مو بعد از رنگ زدن استفاده کنید . از طرف دیگر موهای صاف نسبت به موهای فر نیاز کمتری به چرب کردن دارند ، به دلیل اینکه روغن پوست سر مدت زمان کمتری نیاز دارد تا در طول موهای صاف پخش شود .

سلامت مو

* اجتناب از استرس : پرهیز از نگرانی و استرس در داشتن موهایی زیبا اهمیت بسزایی دارد. لذا در صورت وجود داشتن فشارهای عصبی ، اگر از بهترین مکملها و تقویت کننده های مو هم استفاده کنید ، هیچ نتیجه ای نمی گیرید. بدین منظور برای دوری از استرس می توانید از ورزشهایی نظیر یوگا بهره ببرید.

* نوشیدن آب کافی : با توجه به شرایط مزاجی ( هشت لیوان در روز ) علاوه بر دفع سموم از کل بدن و آبرسانی به همه اعضا ، رطوبت فولیکولهای مو را نیز تامین می کند و مو با داشتن رطوبت کافی ، شادابی خود را حفظ می کند.

* ماساژ روزانه : ماساژ موی سر حتی در پنج دقیقه ، تاثیر بسزایی در ضخیم شدن موها دارد. در حین ماساژ می توانید از روغن هایی مثل روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن بادام شیرین استفاده کنید که این تاثیر را دو چندان می کند . مخصوصاً اگر موهایتان از اشعه خورشید آسیب دیده باشد یا دچار شوره سر باشید ، که هر دو از عوامل ریزش مو می باشند.

* استفاده از حنا : پر پشت بودن موها گزینه ایست که همه افراد به دنبال آن هستند و یکی از راه های طبیعی آن ، استفاده از حنا می باشد که با تنظیم PH  پوست ، مو را پر پشت می کند. همچنین حنا یکی از بهترین ماسکهای مو در فصل تابستان است و در صورتی که مداوم استفاده شود ، ریشه مو را تقویت می کند. از طرف دیگر حنا دارای مواد ضد قارچ و ضد باکتری می باشد و وضعیت اسید الکالین پوست سر را تنظیم می کند. بدین منظور می توانید برای افزایش قدرت پر پشت کردن حنا گیاهانی مثل بابونه ، ختمی ، دم اسب و رزماری را به آن اضافه کنید.

نقش تغذیه بر روی مو :

جالب است بدانید که اگر موهای درخشنده ای داشته باشید ، احتمالاً در اوج سلامتی بسر می برید و موهای کدر و خشک هم نشانه ای از یک مشکل یا کمبود ویتامین در مو می تواند باشد. بدین لحاظ برای تولید روغن های مورد نیازی که فولیکولهای مو ترشح می کنند ، مصرف پروتینهای گیاهی و حیوانی ، ویتامین آ موجود در هویج و ویتامین ث در مرکبات مفید ، هستند. همچنین ریختن صد تا صد و پنجاه تار مو در روز طبیعی بوده و بیشتر از این را ریزش مو می گویند که کمبود ویتامین های گروه B از دلایل مهم ریزش مو می باشد. لذا با مصرف تخم مرغ ، گوشت ، حبوبات و سبزیجات می توان نیاز روزانه بدن را تامین کرد و از ریزش مو جلوگیری بعمل آورد.

از طرف دیگر مصرف سیب زمینی ، موز ، اسفناج ، برنج قهوه ای ، بادام و عدس ، به دلیل داشتن منیزیم ، برای بیشتر واکنشهای بیو شیمیایی مو مورد نیاز است و ماهی ساردین ، ماهی تن و مغزها با داشتن سلنیوم فراوان ، به تحریک رشد موهای جدید کمک می کنند. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مو ، غشای سلولی پوست سر و فولیکولهای مو هستند که بدن نمی تواند آنها را بسازد و این مواد در بذر کتان ، گردو ، ماهی سالمون و ماهی تن ، انواع کلم ، کلم بروکلی و روغن کلزا یافت می شوند.

از آن گذشته کم خونی ناشی از فقر آهن در ریزش مو بسیار شایع است و بدن روزانه ، بطور متوسط حدود دوازده میلی گرم آهن نیاز دارد تا سلامت موها حفظ شود. لذا غذاهای غنی از آهن را در رژیم روزانه خود بگنجانید تا از ریزش مو پیشگیری بعمل آورید که از این منابع غذایی می توان به لوبیای سفید ، شکلات تلخ ، اسفناج ، جگر گوساله ، عدس ، نخود و گوشت اشاره کرد.

نقش پروتئین در رشد مو

با توجه به اینکه پروتئین در افزایش رشد مو تاثیر زیادی دارد ، از طرف دیگر در ضخیم کردن رشته مو و بهبود سلامت مو هم کمک بسزایی می کند. لازم به ذکر است که کمبود شدید پروتئین ، باعث ریزش مو می شود و جبران آن با مصرف پروتئین امکانپذیر می باشد. بدین منظور برای رسیدن پروتئین مورد نیاز به مو باید غذاهای مملو از پروتئین ، غذاهای حاوی امگا 3 ، سالمون و تخم کتان مصرف کرد. اگرچه شامپوهای پروتئینه و ماسک مو هم می تواند کمک کننده باشد و با مصرف مداوم این محصولات مراقبت ، ریزش مو کنترل می شود و ظاهر مو ضخیم تر و پر پشت تر می گردد.

همچنین مصرف مکمل های پروتئینی به صورت پودر یا کپسول در جلوگیری از شکنندگی مو و جلوگیری از گره خوردگی مو موثر بوده و مو را تقویت می کند تا با طول طبیعی رشد کند ، چرا که موهای شکننده ، دارای رشد طبیعی نمی باشند و تلاش برای تحریک رشد مو بی اثر خواهد بود. در نتیجه مکمل های پروتئینی می توانند در رفع این موارد مفید باشند.

میزان مصرف پروتئین در بدن به عواملی نظیر وزن و قد و ... بستگی داشته و در این بین افرادی که دارای کمبود آهن یا سیستم ایمنی پایین می باشند ، نیاز به مصرف پروتئین بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند. برای مثال افراد بزرگسال نیازمند به مصرف روزانه بین 40 تا 70 گرم پروتئین می باشند و از انواع پروتئین می توان تخم مرغ ، سالمون و جگر ، ماست و پنیر محلی ، مخمر آبجو و سبوس گندم ، اشاره کرد.

تاثیر ورزش بر سلامت مو

نقش ورزش بر روی مو :

یکی از بهترین راه های مراقبت از سلامت مو ، ورزش کردن است که بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند، در حالی که به راحتی می توانید از یک رژیم تناسب اندام پیروی و استقبال کنید. بدین ترتیب ورزش کردن با بهبود و افزایش گردش خون ، به تغذیه ریشه مو می پردازد که در افزایش رویش مو کمک بسزایی دارد. بنابراین ورزش راه حلی عالی برای رفع ریزش مو و دیگر مشکلات مو می باشد.

از طرف دیگرهزاران روش برای مراقبت از مو وجود دارد که به داشتن موهایی سالم ، شفاف و درخشان کمک می کند و اگرچه تمیز نگه داشتن و شستن مو ، برس زدن و کوتاه کردن مو همگی از موارد ضروری در این زمینه هستند ، اما برای اطمینان از سالم ماندن مو ، ورزش منظم و استفاده از محصولات مناسب مو پیشنهاد می گردد.

سخن آخر ،

همانطور که می دانید برای امور مراقبت از پوست ، زیبایی و جوانسازی پوست متدهای جدید کلینیکی زیادی نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، مزوتراپی و ... ابداع شده است و برای مراقبت از مو و افزایش رشد مو هم روشهای کلینیکی چون مزوتراپی مو و هیدرودرمی مو بکار گرفته می شود. لذا برای استفاده از این خدمات و انجام مشاوره ، ابتدا بهترین کلینیک زیبایی در رشت را انتخاب نموده که مجهز به تکنولوژی های نوین و روز دنیا ، پزشک مجرب و متخصص زیبایی متبحر باشد تا بتوانید ابتدا بهترین تصمیم را گرفته و نتایجی شگرف پس از انجام خدمت مورد نظر داشته باشید.  

مشاورین و متخصصین زیبایی در بهترین کلینیک لیزر موهای زائد و زیبایی برای راهنمایی و ارائه پیشنهادات با شماره تماس 01332662196 و واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشند.

خدمات زیبایی مرکز لیزر آلما : هایفوتراپی، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو ، ماساژ صورت ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ....

اینستاگرام : https://instagram.com/alma.skin.care

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه


logo