چرا ریزش مو؟؟؟

اشتراک گذاری :

بر کسی پوشیده نیست که زیبایی و سلامت مو تاثیر فوق العاده ای در میزان جذابیت چهره بانوان و همچنین آقایان دارد، برای داشتن موهایی سالم و درخشان تنها نباید به شست و شوی روزانه آن‌ها بسنده کنید. با توجه به اینکه این روزها که سبک زندگی عوض شده ، با تغییر در رژیم غذایی و داشتن استرس همه و همه در ریزش موی زودرس خصوصاً در آقایان نقش مهمی داشته ، حتی سن ریزش مو به سنین پایینتر هم رسیده است و بسیاری از افراد با ریزش موی ناگهانی دست و پنجه نرم می کنند. لذا در اینجاست که لزوم مراقبت از پوست و مو مشخص می شود.

در این مقاله با هم به بررسی نکاتی می‌ پردازیم که به شما کمک می‌ کند که موهایی شاداب و سلامت داشته باشید، چرا که سلامتی از هر آرایش و استایلی زیباتر می‌باشد!

 ریزش مو

به طور کلی میزان طبیعی ریزش مو برای هر شخص 50 الی 100 شاخه مو در شبانه روز است که عموماً پس از شانه کردن ، زمان خوابیدن یا حمام کردن رخ می دهد؛ همچنین در افراد جوانتر ، در زمان ریزش مو ، فولیکول مو ، تار موی جدیدی در محل قبلی جایگزین می کند و تعادل بین ریزش و رویش مو ایجاد می گردد ، در نتیجه کچلی در جوانان معمولاً دیده نمی شود. اما با افزایش سن ، این تعادل به هم خورده و طاسی از نوع آلوپسی آندروژنی یا با الگوهای مردانه و زنانه افزایش می یابد.

نتیجه آنکه ریزش مو در همه افراد وجود دارد ، اما این ریزش جایگزین می شود ، اما در صورتی که جایگزین نشود ، فرد مبتلا به ریزش مو است. لذا در قدم اول میزان ریزش موی خود را پس از هر حمام یا شانه زدن بررسی کنید و چنانچه میزان ریزش مو در شما از میزان طبیعی آن فراتر می‌باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو :

برای اینکه مطالبی که در ادامه درباره انواع ریزش مو نظیر تلوژن افلوویوم گفته می شود را بهتر متوجه شوید ، لازم است چرخه رشد مو به اختصار توضیح داده شود.

* آناژن :

اولین مرحله رشد مو ، فاز رشد یا فعال بوده که در آن موها رشد می کنند. بدین ترتیب در ابتدای امر ، تقسیم سلولی در ریشه مو انجام می شود ، موی جدید رشد می کند و همزمان موی قبلی از پوست خارج می شود. شایان ذکر است هر چه زمان فاز آناژن طولانی تر باشد ، موها طول بیشتری دارند، بدین معنی که افرادی که موهایی دارند که از حدی بلندتر نمی شود، نشان دهنده کوتاه بودن فاز آناژن این افراد می باشد. و این دلیل بلندتر نشدن موهای دست و پا و ابرو می باشد.

 حدود 90 درصد موها در فاز آناژن قرار داشته و این مرحله حدوداً 2 تا 8 سال به طول می انجامد و بیشتر بودن زمان آن بستگی به سلامت مو دارد.

* کاتاژن :

دومین مرحله از رشد مو ، فاز موقت بوده که در بین دو فاز آناژن و تلوژن قرار دارد. چنانچه در این مرحله موها نه رشد کرده و نه ریزش مو دیده می شود ، بدین معنا که رشد مو متوقف شده است و پیاز مو مواد مغذی دریافت نکرده و کارایی ندارد. از طرفی موها آماده انتقال به مرحله تلوژن می شود که کمتر از 10 روز تا 3 هفته به طول می انجامد. لازم است بدانید که حدود 1 درصد از موهای هر شخص در این فاز می باشد.

* تلوژن :

سومین مرحله از رشد مو ، فاز استراحت است که موها در این فاز رشد نکرده و در انتظار ریزش هستند. چنانچه موها از پوست سر جدا شده و به بیرون پوست هدایت می شوند ، بطوریکه حدود 10 درصد از موهای افراد بین 50 تا 100 تار مو در این فاز قرار داشته و در پایان این مرحله است که تار مو از پیاز مو جدا شده و ریزش پیدا می کند که دلیل آن رویش موی جدید در فولیکول می باشد که جایگزین موهای قبلی می شود. لازم به ذکر است که همه موها در یک زمان وارد فاز تلوژن نمی شوند و حدود دو تا سه ماه طول می کشد ، که در غیر اینصورت موهای سر در طی مدت کوتاه خالی از مو می گردد.

ریزش مو

چرخه رشد مو چه تاثیری بر زیبایی و سلامت مو دارد ؟

تمام چیزی که ما از مو مشاهده می کنیم ، بخشی از ساقه مو بوده و فولیکول و ریشه مو قابل مشاهده نیست، لذا مشکلات مربوط به مو را با ریزش مو ، کم پشت و نازک شدن تار یا ساقه موها می سنجیم. بدین لحاظ اینگونه می توان گفت که چرخه رشد مو نشان دهنده تعادل بین ریزش و رویش مجدد مو بوده و تا وقتی که در محدوده طبیعی قرار گیرد ، موها سالم خواهند بود. اما در صورتی که تعادل این چرخه به هم خورده و ریزش مو از رویش آن بیشتر باشد ، باید برای درمان ریزش مو اقدام کرد.

انواع ریزش مو :

شاید دیده باشید یا برای خودتان پیش آمده باشد که بعد از شانه کردن یک دسته موی زیاد ریزش می کند و یا در برخی افراد ریزش مو به شکل سکه و فقط در یک سمت سر می باشد. حتی بعضی دیگر بر اثر درگیری با بیماری هایی نظیر کرونا در سالهای اخیر و یا بعد از درمان ، دچار ریزش موی ناگهانی می شوند. در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح درباره انواع ریزش مو بپردازیم. با ما همراه باشید.

* تلوژن افلوویوم یا ریزش موی ناگهانی :

این نوع ریزش مو که در بانوان شیوع بیشتری دارد ، در نتیجه نازک شدن مو در تمام پوست سر بوده و در زمانی یکسان چرخه رشد مو به فاز استراحت می رسد و در نهایت ریزش مو رخ می دهد. چنانچه تارهای مو به دلیل استرس شدید با سرکوب کردن فعالیت سلول های ساخت مو و کاهش رشد موی جدید ، مسائل روحی ، بیماریهای جسمی ، تغییرات ناگهانی و آسیب ها ممکن است به ریزش موی تلووم افلوویوم می رسد که همان ریزش موی ناگهانی می باشد. در این مرحله است که تارهای مو مراحل آناژن و کاتاژن را زودتر از زمان مقرر پشت سر گذاشته و درصد بیشتر موها در فاز تلوژن قرار می گیرد.

ریزش سریع موها به گونه ای است که به جای اینکه روزانه حدود 100 تار مو ریزش کند ، 400 تار مو ریخته می شود. از طرفی تحقیقات بعمل آمده در بیماران مبتلا به کرونا یا کووید 19 ، اکثراً دچار ریزش موی ناگهانی و دسته ای حتی پس از درمان شده اند و بیشترشان بعد از چند ماه بهبود پیدا می کنند. ذکر این نکته لازم است که این نوع ریزش مو 3 ماه بعد از استرس شدید یا ابتلا به بیماری خاص تازه شروع می شود.

ریزش مو در بانوان

* ریزش موی آلوپسی:

ریزش مو از نوع آلوپسی انواع مختلفی دارد:

- آلوپسی آندروژنیک :

این نوع آلوپسی ژنتیکی و یا هورمونی می باشد و در مردان از اوایل 20 سالگی بوده و به عنوان کچلی با الگوی مردانه ذکر می شود. در این نوع ریزش مو خط رویش مو بالاتر رفته و موها کم کم از فرق و جلوی سر محو و کم پشت می شوند. چنانچه بانوان (الگوی کچلی زنانه) نیز از 40 سالگی به بعد دچار این وضعیت می شوند و این کم پشتی در فرق سر و ریزش قابل توجه در قسمت پیشانی می باشد.

لازم به ذکر است در آلوپسی آندروژنیک که در اثر عوامل هورمونی نظیر تستوسترون و دی هیدروتستوسترون ایجاد شده باشد و برای آقایان بیشتر اتفاق می افتد ، پزشک با انجام آزمایش خون و بررسی هورمونهای شخص به علت این نوع ریزش مو می رسد. البته برای آلوپسی آندروژنی ، درمانی وجود نداشته ، کما اینکه ماینوکسیدیل در به تعویق انداختن آن موثر است، اما تنها راه درمانی می تواند کاشت مو باشد.

- آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای :

این نوع ریزش مو به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و در کودکان و جوانان هم رخ داده و مو در قسمت سر یا ریش به شکل نواحی کوچک مانند سکه ریزش پیدا می کند. در عین حالیکه امکان کچلی کامل در این افراد وجود دارد ، اما در 90% به دلیل سالم بودن فرد ، موها دوباره رشد پیدا می کنند. به عقیده متخصصان آلوپسی سکه ای یک بیماری خودایمنی بوده که گلبول های سفید اشتباهاً فولیکول های مو را هدف گیری می کنند و البته ارثی نیز می تواند باشد.

بدین منظور روش درمان برای نوع ریزش موی سکه ای ، مزوتراپی و تزریق کورتون در بهترین کلینیک زیبایی در رشت و توسط پزشک با تجربه می باشد.

درمان ریزش مو

- آلوپسی سیکاتریسیال یا زخمی :

ریزش مو از نوع آلوپسی زخمی از موارد نادر ریزش مو است که همراه با التهاب پوست یا سلولیت ، فولیکولیت یا التهاب فولیکول مو ، جوش ، لوپوس ، لیکن پلان یا خزه پوستی بوده و باعث ایجاد زخم و بافت اسکار در پوست می گردند و موها نمی توانند رشد دوباره پیدا کنند. لازم به ذکر است این نوع ریزش مو می تواند خیلی به کندی با علائم غیرقابل توجه شروع شده و یا به یکباره رخ دهد و همراه به نشانه های تورم ، خارش شدید و ضایعات سفید یا قرمز شبیه بثورات در پوست سر می باشد. از آن گذشته این نوع ریزش مو در هر سنی و در هر جنسیتی چه خانم و چه آقا رخ داده و از عوامل این نوع ریزش مو ، سشوار داغ و فر کردن مو به میزان زیاد و شدید می باشد.

- از موارد دیگر می توان به آلوپسی اینولوشنال اشاره کرد که نوعی از ریزش مو است که در آن تارهای مو در اثر افزایش سن نازک شده و بسیاری از فولیکول های مو در فاز استراحت باقی می مانند و بقیه موها کوتاه و کم پشت می گردند. همچنین آلوپسی یونیورسالیس یا طاسی نیز نوعی دیگر از ریزش مو بوده که با ریزش مو در تمام نقاط بدن حتی موی ابرو ، مژه و اندام تناسلی همراه است.

علائم ریزش مو چیست؟

بسته به علت ، ریزش مو ممکنست به شکلهای مختلف و در نواحی مختلف روی دهد. بعنوان مثال در برخی ریزش موی سر بطور ناگهانی اتفاق می افتد اما در برخی دیگر بصورت تدریجی وآرام آرام رخ می دهد. همچنین در بعضی از افراد ریزش مو تنها در پوست سر ظاهر شده ولی در برخی دیگر کل بدن دچار ریزش مو می شود. در ادامه به نشانه های ریزش مو می پردازیم :

۱- نازک شدن تدریجی موهای بالای سر : از رایج ترین نوع ریزش مو که با افزایش سن اتفاق می افتد می توان به نازک شدن تدریجی موهای بالای سر و ریزش کم کم آن اشاره کرد که در زنان بصورت ریزش قسمتی از موهای جلوی سر و در مردان شروع ریزش مو از خط موی پیشانی می باشد. همچنین نوعی از ریزش مو در بانوان مسن تر بصورت عقب نشینی خط مو به نام آلوپسی فیبروزان پیشانی هم شایع است.

۲- ایجاد نقاط دایره ای یا تکه ای : ریزش مو در بعضی از افراد بصورت دایره ای بر روی پوست سر یا حتی ریش و ابرو اتفاق می افتد که همراه با درد یا خارش می تواند باشد و به آلوپسی سکه ای معروف است.

ریزش مو

۳- شل شدن ناگهانی مو : این مشکل می تواند در اثر یک شوک ناگهانی که در وضعیت فیزیکی و حتی روحی رخ دهد ، منجر به شل شدن و ریزش مو گردد. بدین ترتیب ریشه موها بقدری شل می شود که در زمان شستن موها و حتی شانه کردن تعداد زیادی مو از ریشه کنده می شود که فرد را با مشکل ریزش مو مواجه می سازد. قابل ذکر است که این نوع ریزش مو به نازک شدن مو هم می انجامد ، اگرچه موقتی بوده و رفع می گردد.

۴- ریزش موی تمام بدن : ریزش موی کلی بدن در شرایط حاد پزشکی و درمانی نظیر شیمی درمانی و استفاده از داروی خاص اتفاق می افتد که تمامی موها در بدن و سر ریزش می کنند که همراه با پوسته ریزی بر روی پوست سر ، قرمزی ، تراوش ، تورم و موهای شکسته می باشد. ناگفته نماند پس از مدتی دوباره موها رشد می کنند.

تغذیه مناسب رشد و تقویت مو

تغذیه مناسب به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار‌، کلید رشد موهای سالم شماست! چنانچه مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود وضعیت موهایتان و نیز کنترل و پیشگیری از ریزش مو لازم و ضروری می باشد؛ به‌ خصوص اگر موهای شما به دلیل رژیم های غذایی نامتعادل ، کم پشت شده باشد. بدین منظور می توانید غذاهای غنی از پروتئین شامل گوشت کم‌ چرب، گوشت ماکیان، ماهی ، تخم مرغ ، فرآورده های لبنی ، سویا ، آجیل ها و دانه ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

همچنین به مقدار کافی از کربوهیدرات های مفید و چربی های سالم موجود در سبزیجات ، مرکبات برنج قهوه ای و سیب زمینی ها مصرف نمایید. از طرف دیگر غذاهای غنی از بیوتین را را که در تخم مرغ، گل کلم، جگر گاو، قارچ ها، ماهی سالمون، اسفناج ، سینه ی مرغ ، پنیر ، مخمر آبجو و آجیل ها وجود دارد را فراموش نکنید.

غذاها و ریزش مو


انواع مکمل های تقویتی پوست و مو

همان‌طور که می ‌دانید مکمل های مختلفی از جمله برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موها وجود دارد؛ لازم به ذکر است برای انتخاب مکملی که مناسب موی شماست، اولین نکته این است که بدانید چه ویتامین هایی در رژیم غذایی شما کمتر هستند و دوز همان ویتامین ها در کدام مکمل بالاتر می‌باشد؟ همچنین قدم بعدی این است که مکملی را انتخاب کنید که بازخورد بهتری داشته و دارای مقادیر کافی از ویتامین های لازم برای رشد مو می ‌باشد. در این زمینه برای تصمیم گیری بهتر برای انتخاب می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

برای مثال مکمل Hair Vit یکی از مکمل های خوب برای تقویت موهاست، اما دوز زینک در آن 2mg می‌باشد، در حالیکه بدن  ما روزانه به 30mg زینک نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است که در کنار هیرویت از مصرف زینک غافل نشوید. با این حال اگر مکملی که استفاده می‌ کنید دارای مقادیر مناسبی از ویتامین ‌ها و ریز مغذی های لازم می‌باشد ، احتیاج به مصرف کپسول دیگری ندارید. به خاطر داشته باشید برای رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی توقف ریزش مو و رشد دوباره موها باید هر مکملی را حداقل در ۳ دوره مصرف کنید.

درضمن مکمل هایی که حاوی دوز بالای انواع ویتامین B  هستند، ممکن است باعث ایجاد آکنه و جوش شوند؛ البته می‌توانید با شوینده ها و کرم های ضدجوش و همچنین پاکسازی پوست به طورمستمر تا حد زیادی این مساله را کنترل کنید و به تدریج نیز با سازگاری بدن و مکمل مورد نظر دیگر دچار جوش و آکنه نمی‌شوید.

معایب استفاده از مکمل های تقویتی مو

به طور کلی نباید از مکملهای تقویتی مو انتظار زیادی برای قطع دائمی ریزش مو داشته باشید و در اکثر موارد مکمل ها نمی‌توانند به تنهایی تاثیر زیادی در درمان و قطع ریزش مو به خصوص ریزش های هورمونی و ارثی داشته باشند. نکته دوم اینکه قبل از انتخاب ویتامین ، در ابتدا باید علت ریزش موی شما مشخص شود و بعد از آن می‌توانید ویتامین مناسب برای تقویت موهایتان را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم حتماً قبل از تهیه قرص ها با یک پزشک متخصص پوست و مو یا یک دکتر داروساز برای انتخاب مکمل تقویتی مناسب مشورت کنید.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو و مزایای استفاده از آن

ریزش موی سر می توان در اثر عواملی همچون اختلالات هورمونی، رژیم های غذایی نامتعادل، روند پیری، مصرف داروهای شیمیایی، بارداری، عدم رعایت بهداشت فردی، مسائل روانی و اختلالات ارثی ایجاد شود که خوشبختانه با استفاده از مزوتراپی مو می ‌توان بر تمامی این عوامل غلبه نمود و در کنار کاهش ریزش مو، می توان به رشد موهای جدید امیدوار بود. لازم به توضیح است که مزوتراپی مو روشی غیر تهاجمی است که در آن کوکتل مزو که حاوی داروی رشد مو ، هورمون ، ویتامین و مواد معدنی و ... می باشد به زیر لایه اپیدرمال یا همان لایه سطحی پوست تزریق شده و به بافت های آسیب دیده از جمله فولیکول و پیاز مو می‌ رسد و به درمان ریزش مو کمک می کند.

برای انجام مزوتراپی مو زمان زیادی لازم نیست اما نتایج بسیار سریع و خوبی از آن در درمان ریزش مو برای شما حاصل می‌شود ، چرا که در این روش مواد و عناصر مورد نیاز به میزان دقیق مستقیماً در محل ریشه مو تزریق می‌شود و این مهم را به وسیله هیچ روش درمان دیگری نمی‌توان تامین کرد. تنها نکته اینکه برای انجام مزوتراپی مو به بهترین کلینیک زیبایی و بهترین پزشک مراجعه کنید که از مرغوب ترین کوکتل های مزو برای تزریق مزوتراپی مو استفاده می کند تا با انجام بهترین تکنیک های تزریق به نتایجی عالی و شگفت انگیز برسید.

مزوتراپی مو در رشت

 علل ریزش مو 

1- بارداری : با تمام موهبتی که باردار شدن و مادر شدن دارد ، اما از آنجا بارداری یک شوک جسمی بشمار می رود می تواند عامل ریزش مو شود ، چرا که در این دوران سطح هورمونها تغییر می یابد و البته ریزش مو مرتبط با بارداری بعد از زایمان بیشتر دیده می شود. جالب است بدانید که پس از چند ماه بعد از ریزش مو ، دوباره موها شروع به رشد می کنند و بدین منظور مصرف دارو با توجه به احتمال عوارض پیشنهاد نمی شود و در مقابل رژیم غذایی سالم همچون مصرف میوه ها و سبزیجات بهترین راهکار می باشد.

2- آسیب جسمی : در صورت احتمال آسیب به بدین همچون تصادف ، بیماری شدید ، جراحی یا حتی آنفولانزا هم می تواند با ریزش مو تلوژن افلوویوم همراه باشد که با شرایط جسمی و بیمار می تواند با شوک وارد کردن به مو ، چرخه رشد مو را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ریزش موی سه تا ۶ ماهه شود. لازم به ذکر است که با درمان و بهبود بیماری یا تروما ، موها بدون نیاز به درمان خاص دوباره شروع به رویش می کنند.

3- کمبود پروتئین : از دیگر علل ریزش مو می توان به کمبود پروتئین اشاره کرد که تحقیقات در این زمینه نشان داده که رژیم غذایی غلط بدون پروتئین دو تا سه ماه بعد از افت پروتئین در بدن ، چرخه رشد طبیعی مو را مختل کرده و فرد را دچار ریزش مو می کند. ازین رو باید گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا پروتئین مورد نیاز به تمام بدن از جمله مو برسد.

4- کم کاری تیروئید : از آنجا که تیرویید ، غده ای است که هورمون TH را در بدن تولید کرده و وظایفی همچون تنظیم سوخت و ساز بدن ، ضربان قلب ، دمای بدن ، خلق و خو ... را بر عهده دارد ، لذا تاثیر زیادی در سلامت کلی بدن می گذارد. ازین رو کم کاری تیرویید که با کاهش ترشح هورمون TH و علائم بزرگ شدن غده تیرویید در گردن ، افسردگی ، خشکی پوست سر همراه است ، می تواند مشکلاتی برای سلامت بدن از جمله ریزش مو ایجاد کند. لازم به توضیح است که کم کاری تیرویید با آزمایش خون قابل تشخیص و با دارو درمانی کنترل می شود.

کلینیک زیبایی آلما در رشت ارائه دهنده خدمات لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی و پوست و مو نظیر هایفوتراپی ، میکرونیدلینگ ، آراف تراپی ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، پارافین تراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ... با مشاوره رایگان با شماره 01332662196  - 01332006295 -  09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه