آشنایی با فواید روغن آرگان روی پوست و مو

اشتراک گذاری :

در دنیای امروز که زیبایی اهمیت زیادی پیدا کرده ، افراد بخصوص بانوان هزینه های زیادی برای خرید محصولات مراقبتی پوست صرف می کنند. از آنجائیکه بسیاری از افراد می خواهند محصولی چندکاره پیدا کنند تا مشکلات پوستشان را برطرف کند ، روغن آرگان می تواند نمونه خوبی به عنوان یک اکسیر برای رسیدگی به پوست و مو باشد. اگرچه دانه روغن آرگان از کشور مراکش می آید ، اما این روزها تمام دنیا از این ماده مفید و همه فن حریف استفاده می کنند که علاوه بر محصولات آرایشی ، تبدیل به جایگزین طبیعی لوسیون پوست و مو برای بانوان شده است.

تاثیر روغن آرگان بر پوست و مو

روغن آرگان چیست ؟

روغن آرگان که از هسته میوه درخت آرگان تهیه می شود ، یکی از گران ترین روغن های جهان بوده و مشهور به طلای مایع می باشد. اگرچه زنان در کشور مراکش سالیان سال است که از روغن آرگان برای تغذیه پوست و مو و جوانسازی پوست استفاده می کنند ، اما امروزه استفاده از روغن آرگان در میان سلبریتی ها هم برای حفظ شادابی و مراقبت از پوست و مو طرفداران زیادی پیدا کرده است. اغلب این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر شامپو و صابون و یا نرم کننده به کار برده شده و یا به صورت موضعی روی پوست و مو استفاده می گردد ، اما در عین حال به صورت کپسول مکمل خوراکی نیز عرضه می شود.

روغن آرگان در جهان کمیاب است و دارای ویتامین های A, E و آنتی اکسیدانها و نیز اسیدهای چرب ضروری بین 42 تا 48 درصد اسید اولئیک یا امگا 9 و چیزی بین 35 تا 40 درصد اسید لینولئیک یا امگا 6 می باشد که اسید لینولئیک در درمان پوست مستعد آکنه و التهاب ناشی از آن کمک کننده بوده و باعث رطوبت رسانی به پوست می شود ، در حالیکه اسید اولئیک باعث افزایش نفوذپذیری پوست شده تا محصولات مراقبت از پوست به راحتی به عمق پوست نفوذ کند. افزون بر این تروکوفرول ویتامین E منجر به افزایش گردش سلولی و بهبود سلامت پوست و مو می گردد و به همین جهت در محصولات مراقبتی ضد پیری پوست بکار گرفته می شود.

خواص روغن آرگان برای پوست صورت:

- پیشگیری از پیری زودرس و راهی برای جوانسازی پوست :

با افزایش آلودگی هوا و نیز اشعه های مضر آفتاب ، آسیب به پوست و اجتماع رادیکال های آزاد روی پوست باعث از بین رفتن رطوبت پوست و خشک شدن آن شده و پوست را در معرض پیری زودرس قرار می دهد. از آنجا که روغن آرگان حاوی ویتامین E بوده ، رادیکال های آزاد را خنثی سازی کرده و با افزایش رطوبت پوست باعث سفتی و درخشش آن و در نتیجه جوانسازی پوست می گردد. نظر به اینکه از دیرباز به عنوان شواهد تجربی روغن آرگان یک درمان ضد پیری محسوب می شده ، اما مطالعات اخیر روی شرکت کنندگان که شامل بانوان یائسه  بوده ، این ادعا را تایید کرده است. همچنین محققان ترکیبی از یک روغن آرگان خوراکی و آرایشی را که منجر به افزایش انعطاف پذیری پوست می گردد ، به عنوان یک درمان موثر ضد پیری معرفی کرده اند.

روغن آرگان به عنوان یک روغن طبیعی و مرطوب کننده ضد پیری محسوب می شود و پوست را عمیقاً آبرسانی و مرطوب و تغذیه می کند ، بدین ترتیب خطوط و چروک ریز و ظریف پوست از بین رفته و بافت پوست سفت و محکم می گردد و اثرات لکه های تیره پوست و هایپرپیگمانتاسیون کاهش می یابد. در نتیجه مصرف روزانه روغن آرگان به تنهایی یا در کنار مرطوب کننده به حفظ یا بازگشت جوانی و درخشش پوست کمک بسزایی می کند.

ماساژ صورت با روغن آرگان

- مرطوب کننده شب :

از آنجا که روغن آرگان به سرعت پوست جذب می شود ، لذا اثری از آن بر جای نمی ماند. بدین منظور در شب با استفاده از یک پاک کننده طبیعی پوست خود را بخوبی پاک کنید و سپس یک قطره روغن آرگان در کف دست خود بریزید و با حرکات دایره ای بر روی پوست صورت ( بعلت بی خطر بودن حتی به پوست دور چشم ) و گردن خود بمالید. البته در ماه های سرد و خشک پاییز و زمستان بهتر است از دو قطره روغن آرگان استفاده کنید.

- تونر طبیعی پوست :

روغن آرگان به مانند یک تونر کاملا طبیعی عمل کرده و در رفع آکنه ، لکه های تیره ناشی از بالا رفتن سن یا نور آفتاب و بهبود رنگ و بافت پوست موثر است. بدین منظور در ابتدا بر روی یک چای کیسه ای سبز ، یک فنجان آب جوش بریزید و صبر کنید تا به مدت 7 تا 10 دقیقه دم بکشد و پس از خنک شدن چای کیسه ای ( تا به دمای اتاق برسد ) ، دو تا 4 قطره روغن آرگان و یک تا دو قطره اسانس مورد علاقه خود را با هم ترکیب کنید و در یک شیشه بریزید و درب آن را ببنید. حال تونر طبیعی شما آماده است و می توانید صبح ها و شبها بعد از پاکسازی پوست و قبل از مرطوب کردن از آن استفاده کنید.

- لایه برداری پوست و ایجاد پوست سالم و شفاف :

آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب لازم در روغن آرگان سبب بهبود و پاکسازی پوست شده ، لکه های پوستی را از بین برده و پوست را لطیف و شفاف می سازد. بر این اساس روغن آرگان با جدا نمودن سلول های مرده از روی پوست ، سبب شده که لایه های زیرین پوست راهی برای تنفس پیدا کنند. همچنین روغن آرگان ، چربی و سبوم پوست را کاهش داده ، منافذ پوست را مسدود نکرده و به دلیل جذب سریع و بدون اثر مواد روغنی روی پوست ، برای همه پوست ها از جمله پوست چرب ، مناسب است. در این راستا یک مطالعه نشان داده ، استفاده از کرم حاوی روغن آرگان به صورت دوبار در روز ، با کاهش قابل توجه چربی پوست ، تنها در عرض 4 هفته همراه می باشد.

- خاصیت طبیعی ضد آفتاب :

محافظت از پوست در برابر اشعه UV آفتاب و جلوگیری از سرطان پوست از فواید دیگر روغن آرگان می باشد. بر طبق مطالعه ای که در سال 2013 صورت گرفته ، فعالیت آنتی اکسیدانی روغن آرگان در محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد ناشی از نور خورشید موثر نشان داده شده است. بدین لحاظ از مواردی نظیر آفتاب سوختگی و هیپرپیگمانتاسیون هم با روغن آرگان جلوگیری بعمل می آید.

- بهبود ترک های پوستی و جای زخم:

برای بهبود استرچ مارک و یا همان ترک های پوستی خصوصاً ترک های ناشی از بارداری ، روغن آرگان را روی پوست ماساژ دهید. در این رابطه، مطالعه ای که در سال 2016 انجام شده ، فواید کرم آب در روغن که حاوی روغن آرگان بوده ، نشان داده که این روغن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده که در پیشگیری و درمان سریع ترک های پوستی موثر می باشد. بدین ترتیب مالیدن روغن آرگان روی ناحیه آسیب دیده را حداقل روزی دو بار انجام دهید تا شاهد نتایج مثبت آن باشید. همچنین استفاده موضعی از روغن آرگان باعث بهبود جای زخم می شود، چرا که ترکیب قوی آنتی اکسیدان و ویتامین E موجود در روغن آرگان به بهبود سریع جای زخم کمک بسزایی می کند

- دارای مواد مغذی برای پوست های حساس :

پوست های حساس باید مرطوب شوند و در این بین روغن آرگان بیشتر به عنوان یک مرطوب کننده استفاده شده و در رطوبت رسانی و نرم کردن پوست مفید می باشد ، بطوریکه در ترکیبات شامپوها و نرم کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده موضعی از آرگان به دلیل وجود ویتامین E فراوان بوده که آنتی اکسیدانی محلول در چربی است و در بهبود نگه داشتن آب در پوست کمک می کند. برای این امر ، روغن آرگان را هر شب مقداری روی پوست خود مالیده و به نرمی ماساژ دهید تا مواد مغذی روغن آرگان به پوست برسد.
 

مراقبت از پوست

- درمان جوش و آکنه و پیشگیری از آن :

آکنه ناشی از هورمون ، عموماً نتیجه سبوم اضافی است که هورمون ها ایجاد می کنند که در این خصوص روغن آرگان ترشح مقدار سبوم روی پوست را تنظیم کرده و در درمان انواع مختلف آکنه موثر می باشد. همچنین روغن آرگان با دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین E ، ضد التهاب بوده و برای درمان و یا حتی پیشگیری مفید است و بدین ترتیب می توانید پوستی صاف و لطیف تر داشته باشید.

- درمان و کاهش علائم تعدادی از بیماری های پوستی :

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E و ضد التهابی روغن آرگان در کاهش علائم برخی از بیماریهای التهابی پوست همچون پسوریازیس یا روزاسه موثر عمل می کند که برای این منظور روغن آرگان خالص باید بطور مستقیم روی لکه های پوستی ناشی از پسوزیاریس مالیده شود. همچنین درماتیت آتوپیک را که بیماری شایع شامل خارش و قرمزی پوست است ، تسکین می دهد . چنانچه طی تحقیقاتی موثر بودن روغن آرگان روی پوست آسیب دیده بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک نشان داد که همراه با کاهش علائم این بیماران است.

روغن آرگان اصل

از فواید دیگر روغن آرگان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بهبود چروک دور چشم : به دلیل حساس بودن پوست دور چشم ، روغن ارگان برای آن پیشنهاد می گردد چون بسیار ملایم بوده و چین و چروک دور چشم و پف و التهاب پوست دور چشم را از بین می برد. بدین منظور مصرف چند قطره از روغن آرگان روی پلک بالا و پایین و ماساژ با حرکات دایره ای بسیار مناسب می باشد.
  • نرم و لطیف کردن طبیعی لب ها : روغن آرگان که سرشار از ویتامین های  A , E می باشد ، بعنوان یک مرطوب کننده طبیعی و نرم کننده لبها بکار می رود که لبهای ترک خورده یا پوسته پوسته شده را بهبود می بخشد. بدین ترتیب روغن آرگان با رطوبت رسانی و هیدراتاسیون ، سلول های مرده پوست لب را از بین برده و باعث درخشان شدن لبها می گردد و زمان مناسب برای استفاده از آن روی لبها شبها قبل از خواب می باشد.
  •  درمان اسکار : روغن آرگان با خواص آنتی اکسیدانی خود در بازسازی سلولهای جدید و جلوگیری از انباشت رادیکال های آزاد و از ایجاد اسکار جلوگیری بعمل می آورد. از طرف دیگر به محو و کمرنگ کردن اسکارهای موجود بر روی پوست کمک می کند و بهترین زمان برای کسب نتیجه مطلوب ، استفاده روزانه از روغن آرگان می باشد. 
  • درخشان شدن ناخن ها : در صورت داشتن ناخن براق و با رنگ صورتی سلامت شخص نشان داده می شود و از آنجا که کم آبی دلیل اصلی ناخن های ضعیف و شکننده است ، می توان از روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده موثر روی ناخن استفاده کرد. بدین منظور روغن آرگان با دارا بودن ویتامین E سبب درخشان شدن و صاف شدن شدن ، تقویت ناخن ها ، تشویق رشد سالم ناخن ها و بهبود سلامت کلی و ظاهر ناخن ها می گردد. 
  • جلوگیری از بیماری های پوستی : در صورت ابتلا به بیماری های رایج پوستی همچون اگزما ، پسوزیاریس ، درماتیت و ... ، استفاده از روغن آرگان به تسکین علائم این مشکلات پوستی کمک می کند و با داشتن ویتامین E و خواص ضد التهابی در کاهش التهاب ، تسکین پوست و ترمیم و بازسازی سریع پوست موثر است که باید بصورت روزانه استفاده شود. 
  • تقویت رشد ابروها : روغن آرگان با دارا بودن خواص تقویتی جهت رشد مو و حفظ رطوبت ، از ریزش موهای مژه  و ابرو جلوگیری می کند.
  • درمان عفونت های پوستی : روغن آرگان خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ و بطور کل ضد میکروب داشته ، بطوریکه یکی از کاربردهای سنتی آن ، درمان عفونت های پوستی و یا حتی پیشگیری از انواع عفونت ها می باشد.

خواص روغن آرگان روی پوست و مو

ماساژ صورت با روغن آرگان

ماساژ صورت با روغن آرگان به دلیل جذب فوری بعد از استفاده به عنوان یک نرم کننده و مرطوب کننده، پوست را تقویت کرده ، چروک را از بین برده و بر سلامت و زیبایی پوست می افزاید. برای انجام ماساژ کافیست ابتدا پوست صورت و گردن خود را کاملاً تمیز کرده و کف دست های خود را با مقداری از روغن آرگان آغشته کنید. سپس با کف دست ، پوست صورت و گردن خود را به آرامی ماساژ دهید ، البته به شکل حرکات دایره ای.

خواص روغن آرگان برای مو :

روغن آرگان به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان قوی ویتامین E ، فواید زیادی برای پوست و مو دارد که از آن جمله می توان به نرم کننده طبیعی مو ، درمان موخوره ، تقویت ساقه مو ، محافظت در برابر ریزش مو ، تقویت و رشد مو ، بهبود موهای خشک و شوره سر ، آبرسان مو ، ضد التهاب و درمان ریزش مو اشاره داشت. همچنین یک مرطوب کننده موثر برای مو بوده که مملو از اسیدهای چرب اسید اولئیک و اسید لینولئیک است که ساقه مو را روان کرده و در حفظ رطوبت مو موثر می باشد. از آن گذشته ، ویتامین E موجود در روغن آرگان ، فولیکول مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد آن می گردد و با ایجاد یک لایه چربی روی مو در جلوگیری از خشک شدن و فر شدن مو و یا آسیب های ناشی از حالت دادن مو موثر می باشد که در نهایت افزایش درخشندگی مو را به ارمغان می آورد.

از طرف دیگر ، روغن آرگان با خواص ضد التهابی در سلامت پوست سر موثر بوده و در رفع و پیشگیری مشکلات پوست سر کمک می کند. بدین جهت مشکلاتی نظیر پسوزیاریس یا درماتیت سبورئیک که پوست سر را هم درگیر می کنند ، برطرف می شود. البته تحقیقات علمی نشان داده که خواص ضد قارچی روغن آرگان در درمان شوره سر که ناشی از قارچ می تواند باشد مفید است.

  • رشد سریع مو : زمانی که روغن آرگان بر روی پوست و موی سر مالیده می شود ، باعث می شود تا موها به سرعت رشد کند، بدین ترتیب که فنل های موجود در روغن آرگان به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و آنتی اکسیدان های آن به تولید سلولهای جدید می انجامد که همه و همه منجر به رشد موی سالم می گردند و البته در پر پشت شدن و بلندتر شدن موهای سر و ابرو هم موثر می باشد.
  • درمان شوره سر : از آنجائیکه روغن آرگان دارای خواص درمانی بسیار زیاد از جمله اسید چرب ضروری و انواع ویتامین ها می باشد ، باعث می شود که پوست بطور عمقی رطوبت رسانی و آبرسانی گردد و همچنین سبب کاهش خشکی و خارش پوست سر شود و با خواص ضد باکتری خود با ترکیب با روغن درخت چای ، در درمان شوره سر سهم بسزایی دارد.
  • بافت ابریشمی مو : روغن آرگان که عموماً بصورت درمانی یا نرم کننده مو استفاده می شود ، به درخشندگی مو و ایجاد بافت ابریشمی مو کمک می کند. بدین منظور با مالیدن چند قطره از روغن آرگان روی موهای خشک شده و مالیدن آن با حوله و برس کشیدن ، بصورت یکنواخت در تمام مو پخش شده و یک درمان طبیعی مو محسوب می شود.
  • حفظ رنگ مو : از مزایای دیگر روغن آرگان می توان به کمک در حفظ رنگ موی طبیعی فرد و کاهش تغییر رنگ مو در اثر عوامل محیطی یا افزایش سن اشاره کرد که بدین منظور می توانید روزانه چند قطره به موهای خود اضافه کنید تا با حفظ رنگ موی اصلی خود در کاهش رنگ پریدگی موی شما هم موثر باشد.

روش استفاده از روغن آرگان برای مو :

ابتدا موهایتان را شسته ، چند قطره روغن آرگان روی موها بمالید و سپس موها را شانه کنید. بهتر است قبل از سشوار و اتوی مو اینکار را انجام دهید تا از آسیب در برابر حرارت جلوگیری کنید. البته با گذشت زمان موها بیشتر حالت می گیرد. همچنین روغن اضافه را می توانید با شامپوی ملایم از روی ساقه موها شستشو دهید. بدین منظور هفته ای یک تا دو بار موها را با روغن آرگان ماساژ داده تا شاهد نرمی و درخشش موی خود باشید.

روغن آرگان چیست

روغن آرگان اصل :

در هنگام تهیه روغن آرگان دقت نمایید که روغن صد در صد ارگانیک را انتخاب کنید تا کمتر در معرض سموم قرار گیرید. از این رو ، روغن آرگان باید تولید مراکش و صد در صد خالص ، شفاف و بدون ذره ای ناخالصی ، غیر چرب و کمی غلیظ اما سبک بوده و رایحه و عطر آن شبیه به بوی فندق تازه یا مغز تازه باشد ، به گونه ای که خیلی سریع جذب شده ولی رایحه آن بعد از چند دقیقه از بین می رود. البته روغن آرگان باید ظاهری کمی کدر داشته باشد که نشانه ارگانیک بودن و غیرتقلبی بودن آن است.

روغن آرگان اصل مراکش به رنگ طلایی است و به همی علت به آن طلای مایع گفته می شود و در صورتی که رنگ پریدگی یا تیرگی بیش از اندازه داشته باشد ، ممکنست بعلت خالص نبودن آن باشد. از آن گذشته روغن آرگان باید بدون مواد افزودنی باشد ، لذا از خرید روغن آرگان با مواد افزودنی یا نگهدارنده پرهیز کنید. همچنین رنگ روغن آرگان برای مصارف آرایشی ، به رنگ طلایی روشن و برای مصارف آشپزی ، به رنگ طلایی تیره است. ذکر این نکته لازم است که روغن آرگان در شیشه های مخصوص تیره به فروش می رسد تا خواص و اثربخشی آن در برابر نور از بین نرود و از خرید روغن آرگان در ظروف پلاستیکی خودداری کنید.

عوارض روغن آرگان

روغن آرگان در نظر عموم یک ماده بی خطر محسوب می شود. با این حال ممکنست استفاده موضعی از آن باعث عوارض جزئی در عده کمی گردد که شامل  این موارد است : تحریک پوست ، ایجاد بثورات ، آکنه ، حساسیت و تشدید علائم در افراد مبتلا به آلرژی. برای پیشگیری می توانید با مالیدن روغن آرگان روی یک قسمت کوچک از پوست ، مطمئن شوید که پوست شما تحریک نمی شود و سپس به راحتی از آن استفاده کنید. البته درباره عوارض مصرف خوراکی روغن آرگان نیز باید گفت که ناراحتی های گوارشی شامل تهوع یا اسهال ، نفخ و کاهش اشتها می تواند ایجاد شود که در برخی با واکنش های پوستی همچون بثورات و جوش و آکنه می باشد.

تاثیر روغن آرگان بر روی پوست

سوالات روغن آرگان

فواید روغن آرگان برای پوست و مو چیست ؟

روغن آرگان باعث تغذیه و آبرسانی به پوست شده و در نتیجه پوست را نرم و لطیف می کند. از مزایای استفاده از روغن آرگان برای مو هم می توان به تغذیه ، تقویت و محافظت از مو اشاره کرد که باعث مراقبت از موهای خشک و نازک ، ترمیم موهای آسیب دیده و درخشش موهای کدر هم می گردد.

آیا روغن آرگان برای پوست چرب و دارای آکنه مفید است ؟

بله . به دلیل اینکه روغن آرگان طبیعی باعث بسته شدن منافذ پوستی نشده و سریعا جذب پوست می شود. همچنین روغن آرگان برای افراد مبتلا به آکنه هم مفید است ، با توجه به اینکه آکنه در اثر ترشح چربی بیش از اندازه یا همان سبوم تولید می شود ، ازین رو مصرف روغن آرگان با تنظیم چربی طبیعی پوست مانع از پیشرفت آکنه شده و به درمان سریع تر آن کمک خواهد کرد.

روش نگهداری از روغن آرگان چگونه است ؟

نگهداری از روغن آرگان در ظرف های تیره و دور از نور و گرما توصیه می شود ، به این دلیل که نور و گرما خواص مفید روغن آرگان را از بین می برد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

آیا روغن آرگان عوارض دارد ؟

لازم به توضیح است که درباره روغن آرگان تاکنون عوارض و مشکلات پوستی گزارش نشده است و با توجه به گیاهی بودن آن فواید زیادی بر روی پوست و مو دارد. اما توجه داشته باشید که همه افراد باید قبل از استفاده از هر نوع محصول مراقبت از پوست چه به صورت روغن چه به صورت کرم باید قبل از استفاده حتما آن را بر نقطه کوچکی از پوست تست کنند و در صورت داشتن پوستی حساس یا ابتلا به بیماری با پزشک متخصص پوست مشورت داشته باشید و حتما حتما از اصل بودن روغن آرگان اطمینان حاصل کنید.

آیا از نظر علمی روغن آرگان تایید شده است ؟

تحقیقاتی که در سال 2010 توسط PubMed Central بر روی روغن آرگان صورت گرفت نشان داد که ویتامین E به میزان زیاد که در روغن آرگان یافت می شود ، دارای خواص بسیار زیادی بر روی پوست و رشد مو است. همچنین با توجه به ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان ، باعث بهبود و سلامت موها می گردد.

شماره تماس های 01332662196 - 01332006295 - واتس آپ 09125396478 جهت مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه