آکنه چیست؟

اشتراک گذاری :

خیلی از ما مشکلات بسیار زیادی با آکنه های پوستی داریم. این آکنه ها به خاطر یک سری عوامل روی پوست ایجاد و بسیاری از اوقات نادانسته برای حل مشکلات آکنه روی پوست کارهایی انجام می دهیم که نه تنها باعث بهبود آکنه نمی‌شود، بلکه آسیب بیشتری می بیند و اسکارها یا جای این آکنه ها بر روی پوست باقی می مانند. چنانچه زخم های بعد از جای آکنه ، ممکن است مدت های طولانی روی پوست باقی بماند و‌ اگر پیشگیری نکنیم و از روتین های مراقبت پوستی استفاده نکنیم ، امکان دارد اسکار آکنه تا همیشه روی پوست باقی بماند. 

 خوشبختانه راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ایجاد آکنه ، درمان آکنه ، و درمان اسکار آکنه وجود دارد. همچنین روش های زیادی در رابطه با کمرنگ تر کردن اسکار وجود دارد که شما می توانید با کمک گرفتن از آنها اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید. اگر فکر می کنید این اسکار ناشی از آکنه برای همیشه روی پوست است و از درمان آن ناامید هستید، در این مقاله به این مساله نگاهی خواهیم داشت .

آکنه چگونه شکل می گیرد ؟

آکنه معمولاً در صورت ، پیشانی ، سینه ، قسمت بالایی پشت و شانه ها ظاهر می شود، چرا که در این نواحی غدد چربی بیشتری وجود دارد. بدین ترتیب دیواره فولیکول های مو که به غدد چربی متصل اند ، برآمدگی پیدا کرده و جوش سرسفید ایجاد می شود و یا اینکه پلاگین به سطح پوست باز شده و تیره می گردد که در نتیجه جوش سرسیاه تشکیل می شود ، مانند آلودگی که در منافذ گیر افتاده باشد . اما واقعیت این است که منافذ پر شده از سلولهای مرده ، باکتری ها و روغن و چربی اضافی پوست که در معرض هوا ، به رنگ قهوه ای در آمده اند. چنانچه التهاب و انسداد در فولیکول های مو ، می تواند توده های کیستیک مانند هم در زیر پوست ایجاد کند.

دلایل ایجاد آکنه :

 در نگاه اول ببینم که ، چرا آکنه ایجاد می شود؟ چرا برخی افراد جای زخم آکنه دارد و برخی ندارند ؟ دلایل بسیار زیادی برای پاسخ به چرایی این سوال وجود دارد، اما مهم ترین علت آن می‌ تواند، ژنتیک باشد. در صورتی که کسی از خانواده شما با آکنه و جای زخم آن درگیر است، شما هم ممکن است درگیر این مشکل شوید. اما دلیل بعدی و بسیار مهم در رابطه با وجود آکنه و زخم و طول کشیدن درمان این دو ، کمبود کلاژن است که باعث از بین نرفتن زخم و حتی ایجاد زخم آکنه است. با توجه به اینکه کلاژن عامل اصلی برای ترمیم پوست و درمان جای زخم بوده ، در روند بهبودی پوست نقش مهمی دارد، لذا کاهش تولید کلاژن هم باعث ایجاد زخم می‌شود.

به عنوان مثال تصور کنید پوست شما مستعد تولید آکنه است و درمانی را پیش نمی گیرید و کلاژنی که پوست برای درمان زخم ‌و آکنه تولید می ‌کند ، کافی نیست. بدین ترتیب جای زخم و آکنه ایجاد می‌شود. 

 

 

چهار عامل باعث شکل گرفتن آکنه می شوند :

* تولید روغن اضافی (سبوم یا چربی) روی پوست

* انسداد فولیکول های مو توسط چربی و سلولهای مرده پوست

* باکتری ها

التهاب

انواع آکنه :

همه انواع آکنه یک شکل نیستند و از نظر سایز ، رنگ و میزان درد انواع مختلفی دارد:

* جوش سرسفید : این جوش ها دارای برآمدگی بوده که در اثر انباشت چربی و سلولهای مرده پوست که در منافذ پوست گیر افتاده ، شکل می گیرند. البته رژیم غذایی نظیر شکر ، لبنیات و غذاهای فرآوری شده و سبک زندگی همچون استرس و کمبود خواب ( که باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می گردند ) هم می تواند در ایجاد جوش سر سفید نقش داشته باشند ، بدین ترتیب که غدد چربی شروع به تولید روغن بیشتری کرده و با تحریک التهابات پوستی ، آکنه و جوش سرسفید تولید می شود. لذا رعایت برنامه غذایی سالم حاوی چربی سالم ، پروتئین ، میوه جات و سبزی جات سرشار از آنتی اکسیدان و ... از ایجاد جوش سرسفید پیشگیری می کند.

* جوش سرسیاه : این نوع جوش دارای برآمدگی باز روی پوست است که با چربی ها و سلولهای مرده پر می شوند و در نگاه اول نشانه آلودگی و کثیفی در برآمدگی می باشد ، در صورتیکه واقعیت این است که انعکاس نور به صورت نامنظم از فولیکول مویی که مسدود شده ، باعث این خطای دید می شود. 

از طرفی عدم تعادل هورمونی ، تولید بیش از حد چربی در بدن ، استرس ، رژیم غذایی نادرست ، پاک نکردن صورت قبل از خواب و ... هم می تواند باعث تشکیل جوش سرسیاه شود. اطلاعات بیشتر در صفحه جوش سرسیاه چیست و چطور درمان می شود ؟

از آنجا که آکنه ها از یکی از روزنه های پوستی ظاهر می شوند بطوریکه چربی پوست و سلولهای مرده باعث بسته شدن منافذ پوست شده که تولید جوش سرسفید و سرسیاه می کند.

* پاپول : به رنگ صورتی ، سفید ، زرد و قرمز ، محکم و توپر و سفت به قطر کمتر از نیم سانتی متر هستند که سفت دانه هم نامیده می شوند و دارای برآمدگی کوچک و ملتهب و قابل لمس بر روی پوست می باشند که می توانند در اثر بیماریهایی همچون درماتیت تماسی ، زگیل ، سبورئیک کراتوز ، سفلیس ، کهیر و لیکن پلان ایجاد گردد.

* پوسچول : این جوش ها شبیه به جوش سرسفید بوده و دارای چرک هستند که چرک دانه نام دارند و دورشان را حلقه های قرمز رنگ گرفته است. پوسچول ها کمی از سطح پوست برجسته تر بوده و درون آن مایع روشن حاوی سلولهای مرده وجود دارد که این جوشها دردناک هستند که در بیماریهایی پوستی نظیر تبخال ، سفلیس ، روزاسه ، کهیر و آکنه ولگاریس دیده می شود. در صورتی که این پوسچول ها دستکاری شده ، برداشته یا خراشیده شوند ، اسکار آکنه ایجاد خواهد شد.

* ندول : به صورت جوش جامد ، بزرگ و دردناک بوده که در عمق پوست قرار دارند که به آکنه ندولار معروف اند که بزرکتر از جوش معمولی بوده و لایه های عمقی پوست را هم تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر پوست صورت در پشت و سایر قسمتهای بدن هم ایجاد می شوند. با توجه به اینکه آکنه ندولار در لایه های عمقی پوست ایجاد شده ، لذا باعث مشکلاتی در عمق پوست شده و نوع شدیدتری از آکنه محسوب می گردد و برخلاف سایر انواع آکنه ، قابل درمان نبوده و حتما نیاز به مراجعه به متخصص پوست خواهد داشت.

* کیست : این جوش ها هم از پر از چرک بوده و اسکار ایجاد می کنند.

* آکنه قارچی : این آکنه همراه با خارش و التهاب می باشد.

انواع آکنه

لازم به توضیح است که برخی از آکنه ها و زخم ها در مناطق فرو رفته ظاهر می شود که می تواند زخم های بزرگ تر ایجاد کند که زخم های آتروفیک از انواعی است که زخم های فرو رفته ایجاد می کند. همچنین برخی دیگر از انواع آن کم عمق و گسترده هستند و لبه های آن ها شیب دار است که این آکنه ها و زخم هایشان با افزایش سن بیشتر می شوند و بعضی از آکنه ها هم دارای لکه های تخت قهوه ای رنگ و یا قرمز هستند که در محل آکنه ی قبلی به وجود می آیند. اغلب این نوع از آکنه ها بدون اینکه ردی از خود بر جای بگذارند از بین می روند. البته در مواردی آکنه های بهبود یافته به صورت یک لک تاریک موقت بر روی پوست ظاهر شده که به اسم هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب های آکنه معروف هستند.

عوامل تاثیرگذار روی آکنه :

* هورمون : از اصلی ترین علل ایجاد آکنه ، هورمونهایی نظیر هورمون آندروژن یا همان هورمون جنسی مردانه می باشند که در بدن بانوان و آقایان با میزان متفاوت یافت می شود. چنانچه در دوران نوجوانی و بلوغ این هورمون افزایش یافته ، در نتیجه غدد چربی بزرگتر شده و سبوم بیشتری تولید می شود که با ایجاد آکنه همراه است. همچنین بانوانی که دچار عدم تعادل هورمونی در دوران عادت ماهیانه می شوند ، خصوصاً بعد از 25 سالگی ، با افزایش هورمون پروژسترون ، دچار آکنه و جوش صورت در اطراف چانه و دهان می گردند که باید علاوه بر درمان جوش صورت ، به درمان مشکلات هورمونی هم بپردازند.

علاوه بر آن در دوران میانسالی نیز در بانوان با رسیدن به دوران یائسگی و تغییرات هورمونی مربوط به این سنین ، آکنه و جوش ایجاد می گردد.

* استفاده از داروهای خاص : داروها هم می توانند فرد را دچار تشدید آکنه کند. چنانچه دارویی مصرف می کنید و دچار آکنه شدید ، در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. از جمله این داروها می توان به داروهای غیر هومورنی نظیر کورتیکواستروئیدهای موضعی یا خوراکی ، داروهای تشنج ، داروهای افسردگی و لیتیوم و یا داروهای هورمونی همچون تستوسترون اشاره کرد که در تحریک یا بدتر شدن آکنه تاثیر می گذارد.

* تغذیه : موردی بعدی رژیم غذایی مملو از کربوهیدرات مثل نان ، نان شیرینی ، شکلات ، غذاهای چرب و چیپس است که باعث بدتر شدن آکنه می گردد. اگرچه این موضوع ثابت نشده است ، اما توصیه پزشکان بر این است که مصرف مواد غذایی که باعث شدیدتر شدن آکنه در آنها می شود ، خودداری کنند و در مقابل از میوه جات و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

* استرس : بخودی خود باعث آکنه نشده ، اما در صورت ابتلا به آکنه از قبل ، استرس باعث افزایش آن می شود. ازین رو استرس از دو طریق بر تشدید جوش یا افزایش تعداد جوش در صورت و بدن اثرگذار است ، یکی تغییرات هورمونی که می تواند باعث افزایش هورمون آندروژن در بدن شود و مورد دیگر تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدن می باشد. همچنین دستکاری کردن جوش هم باعث تشدید آن می شود ، لذا در صورت ابتلا به آکنه و داشتن استرس ، از دستکاری جوشها بپرهیزید.

کلینیک زیبایی در رشت

* پاک نکردن صورت از آرایش : تمیز نکردن صورت باعث بسته شدن منافذ پوست با آلودگی های موجود روی پوست ، گیر کردن باکتری های عامل ایجاد آکنه در روزنه ها و تشکیل جوش و آکنه می گردد. در این صورت حتماً صورت خود را از هر گونه آلودگی و آرایش پاک نمایید ، خصوصاً شبها قبل از رفتن به رختخواب. البته پاک کردن صورت از آلودگی ها و چربی های پوست در صبح هم می تواند در کاهش ابتلا به آکنه موثر باشد.

* شستشوی بیش از حد پوست و خشکی پوست : همانگونه که تمیز نکردن پوست صورت از آلودگی ها باعث بسته شدن منافذ پوست و تولید جوش و آکنه می گردد ، شستن بیش از حد پوست با صابون های خشن و مواد شیمیایی نیز ، باعث تحریک پوست شده و آکنه را بدتر از قبل می کند. از طرف دیگر خشکی پوست نیز روی آکنه تاثیر می گذارد که می توانید برای رفع خشکی پوست ، از نرم کننده های مبتنی بر آب بدون عطر استفاده کنید. حتی پوست های چرب نیز ممکنست دچار کم آبی و خشکی شوند که این نوع پوست نیز نیاز به آبرسانی و رطوبت رسانی عمقی دارد.

* پوست چرب : در صورتی که پوست چربی دارید ، باید چربی پوست را کنترل کنید تا دچار آکنه و تشدید آن نشوید. چرا که چرب شدن پوست ، باعث بسته شدن روزنه های پوست شده و با تجمع چربی های اضافی در پوست ، آکنه و جوش بدتر شده و به شکل کمدون ظاهر می شوند و گاهاً با اجتماع میکروبها به انواع دیگر آکنه نظیر پاچول و پوسچول تبدیل می شوند. در نتیجه برای کنترل چرب این نوع پوست ، باید محصولات مراقبت از پوست با دقت و وسواس و متناسب با پوست انتخاب گردد. بدین منظور شوینده هایی که مخصوص پوست چرب هستند ، چربی های اضافی را از روی صورت پاک کرده و از تشدید آکنه پیشگیری می کنند.

عوارض آکنه :

عوارض آکنه روی افراد با پوست تیره نسبت به دیگران بیشتر می باشد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: جای زخم به صورت پوستی حفره دار (اسکار آکنه) و اسکارهای ضخیم (کلوئید) که پس از بهبود زخم به مدت طولانی باقی می ماند. مورد بعدی تغییرات پوستی بوده که بعد از رفع آکنه ، قسمتهایی از پوست ، تیره تر (هایپرپیگمانته) یا روشن تر (هایپوپیگمانته) نسبت به قبل می شود و ظاهر زشتی ایجاد می کند. از طرف دیگر با عدم درمان درست آکنه ، مشکلات پوستی تشدید شده و یا مشکلات دیگری در رابطه با سلامتی فرد بوجود می آید.

همچنین با درمان نکردن جوش و آکنه ، این آکنه ها می توانند تکثیر شده و به همه جای صورت انتقال یابند و خطر عفونی شدن را در پی دارد. در نتیجه مراجعه به پزشک ، درمان های دارویی و استفاده از محصولات مراقبت از پوست بهترین راه برای مقابله با آکنه و جوش می باشد.

درمان آکنه

اگرچه آکنه قابل درمان است ، اما روند درمان مدت زمان زیادی (شاید چندین ماه) طول می کشد. بدین منظور شما باید آکنه ها را با کرم های نسخه شده نظیر آنتی بیوتیک و مواد شستشو صورت شامل محلول یا ژل که پزشک پس از تشخیص به شما تجویز می کند ، درمان کنید. از آنجائی که ممکنست کرم های درمانی باعث شوند که پوست شما خشک شود ، لذا استفاده از مرطوب کننده فاقد چربی مفید می باشد. همچنین در آکنه های با درجات شدید تا متوسط ، آنتی بیوتیک خوراکی نیز داده می شود که قرمزی و التهاب را کم کرده و باکتری های موجود در فولیکول مو را از بین می برند.

در درمان آکنه های هورمونی هم ، قرص های ضد بارداری LD تجویز می شود که بسیار اثربخش است. معمولاً متخصصین پوست ، رژیم غذایی شما را هم تغییر خواهد داد. بنابراین از درمان های خود سرانه دوری کنید چرا که امکان این هست که آکنه شما ، با درمان غلط ملتهب تر شود و اسکارهایی به وجود آید که سخت تر درمان شوند. به این دلیل که پوست در صورت وجود آکنه بسیار حساس تر است و این یعنی شما حتی نباید حوله های معمولی را به پوستتان بزنید و استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

اسکار آکنه چیست ؟

آکنه یک بیماری پوستی التهابی است که عموماً در بین نوجوانان دیده می شود و اسکار آکنه ، اثر یا جای آکنه پس از بهبود می باشد که ناشی از التهابات آکنه بوده که در آن روند بهبود زخم ضعیف شده و باعث ایجاد اسکارهای طولانی مدت می گردد که روی پوست باقی می ماند. همچنین اسکار آکنه به میزان و مدت زمان التهاب آن بستگی دارد. بنا بر گفته (AAD) ، به دلیل خطرناک بودن آکنه ، نباید درمان آن را به تاخیر انداخت تا شاهد بدتر شدن آکنه و ایجاد اسکارهای عمیق نبود. لازم به توضیح است کسانی که بصورت ژنتیکی آکنه دارند ، ممکنست پس از درمان دوباره به آن مبتلا شوند و زخم های ناشی از آن بر روی صورتش باقی بماند حتی برای همیشه.

علایم اسکار آکنه چیست؟

شناسایی و تشخیص جای زخم های آکنه از انواع مختلف آن کار سختی نیست چرا که جای زخم دقیقاً جایی ظاهر می شود که آکنه وجود داشته است و میزان اسکار بستگی به میزان آسیب پوست توسط آکنه دارد ، هر چه آسیب پوستی بیشتر و عمیقتر باشد ، اسکار آکنه نیز شدیدتر خواهد بود.

انواع اسکار آکنه :

اسکار هایپرتروفیک : که به آن اسکار برجسته نیز گفته می شود ، نسبت به بافت های اطراف خود برجسته تر و برآمده می باشد.

اسکار آتروفیک : یا اسکار فرورفته که نسبت به بافت اطراف خود دارای فرورفتگی و گودی می باشد.

اسکار کلوئیدی : که در افراد سیاه پوست شایع تر بوده و مانند اسکار هایپرتروفیک بوده و از شکل زخم فراتر می رود.

اسکار بوکسار Boxcar  : اسکاری است که به علت از بین رفتن بافت پوست ، به شکل جای زخم روی پوست ظاهر می شود و این زخم ها به صورت فرورفتگی و چاله می باشند.

 

 

روش کلینیکی برای بهبود آکنه و از بین جای زخم :

گفتیم در قدم اول باید توسط پزشک متخصص نوع پوست و درمان آن مشخص شود و بعد از درمان بهترین کار رعایت روتین پوستی در خانه و استفاده از فیشیال های کنترل آکنه در بهترین کلینیک زیبایی در رشت است. به منظور لایه برداری هم می توان از لایه بردار های شیمیایی و ماسک های اسید میوه استفاده کرد که علاوه بر لایه برداری از پوست ، منافذ بسته پوست را تمیز کرده و در نتیجه از ایجاد آکنه جلوگیری بعمل می آورد. ناگفته نماند این ماسک ها در درمان جای اسکار و لکه های ناشی از آکنه مفید می باشند.

 

میکرودرم ابریژن :

میکرودرم ابریژن ، یک روش موثر برای درمان آکنه و بهبود جای زخم است.  چنانچه با این روش می توان جای زخمها و لکه ها را از بین برد و یا عمق جای زخم های آکنه کاهش داد و در نتیجه پوستی تازه ایجاد کرد. با توجه به اینکه بهبود جای زخم می تواند زمان بر باشد ، پس باید صبور باشید. برای انجام این روش یک متخصص و یا یک اپراتور حرفه ای از یک دستگاه دستی برای از بین بردن جای زخم استفاده می کند.   

پاکسازی پوست :

فیشیال های پوستی یا همان پاکسازی پوست که از ماسک های کنترل آکنه استفاده می شود ، پوست را از بیرون تحت تاثیر قرار می دهد و التهابات را کمتر می کند و پوستی صاف و یک دست به شما می دهد. در این روش ها احتمال دارد تا یک هفته روی پوست قرمزی احساس کنید که امری طبیعی است. لذا در صورتی که مشکل پوستی و اسکارها جدی تر از این حرف ها باشد ، شما می توانید از فیلر و چربی به عنوان پرکننده منافذ عمیق و چاله های پوستی استفاده کنید که در این روش باید هر چند ماه یک بار تزریق فیلر را تمدید کنید.  حتی جراحی هایی هم برای درمان وجود دارد که از یک تک پوست طبیعی که از پشت پوش شما برداشته می شود و برای پر کردن ناحیه زخم از آن استفاده می شود که ازعوارض این جراحی ها کبودی است .

کربوکسی تراپی پوست با گاز CO2 :

کربوکسی تراپی پوست با مواد روشی برای کنترل چربی در افراد با پوست چرب و پر از آکنه به منظور درمان آکنه می باشد که از گاز دی اکسید کربن یا CO2 استفاده می کند. کربوکسی تراپی با گاز CO2 بسیار بی خطر و ایمن بوده و عوارض جانبی خاصی در پی ندارد. کربوکسی تراپی پوست با گاز CO2 باعث می شود که چربی های زیر پوستی صورت کاهش یابد و از تشکیل آکنه پیشگیری می کند. لازم به ذکر است که کربوکسی تراپی با تخلیه آلودگی ها و سلولهای مرده پوست ، منافذ بزرگ پوست عامل ایجاد آکنه را درمان کرده و کوچک می کند تا پس از تکمیل دوره درمان 3 تا 4 جلسه بسته به تشخیص متخصص زیبایی ، آکنه های فرد درمان شود.

آکنه چیست

برای انجام کربوکسی تراپی پوست صورت در ابتدا ژل گاز CO2 را بر روی پوست صورت آغشته کرده و با گذاشتن شیت ماسک حاوی گاز دی اکسید کربن و پوشاندن صورت به مدت نیم ساعت ، از رسیدن اکسیژن به پوست جلوگیری می کنند. بدین ترتیب پوست با کمبود اکسیژن مواجه شده و بدن برای رساندن اکسیژن بیشتر به پوست وارد عمل می شود و با افزایش جریان  خون ، اکسیژن بیشتری به صورت می رساند که بدین جهت متابولیسم سلولی افزایش یافته و واکنش های فیزیولوژیکی منجر به بهبود وضعیت پوست و درمان آکنه می گردد.

قابل توجه است که کربوکسی تراپی پوست با گاز CO2 علاوه بر رفع آکنه به جوانسازی پوست و لیفت صورت ، رطوبت رسانی به پوست ، روشن کردن پوست و ... نیز کمک می کند. حتی در درمان تیرگی دور چشم یا پف زیر چشم نیز اثربخش است چرا که با افزایش گردش خون در سطح پوست دور چشم باعث رفع تیرگی و پف زیر چشم می گردد. بعلاوه کربوکسی تراپی در رفع اسکار آکنه و جای زخم نیز بکار گرفته می شود.

مقالات بیشتر در صفحه کربوکسی تراپی

بهترین کلینیک زیبایی رشت

اسید تراپی پوست صورت :

اسید تراپی پوست یکی از روشهای لایه برداری پوست است که با استفاده از اسید سلولهای مرده را از سطح پوست برداشته و سلولهای جدید پوستی تولید می کند و در افراد با پوست چرب و پر از آکنه نیز روش بسیار مناسبی می باشد که در این روش از اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید مخصوص پوست چرب استفاده می شود که این اسید از پوست درخت بید گرفته می شود. از آنجا که پوست چرب ، سبوم زیادی ترشح کرده و منافذ زیاد باز و بزرگ بر روی صورت شکل می گیرد ، لذا با استفاده از اسید سالیسیلیک می توان ترشح چربی را در پوست این افراد کنترل کرده و با کوچک کردن منافذ بزرگ پوست به درمان آکنه کمک بسزایی کرد.

نکته : نظر به تخصصی بودن روشهایی همچون کربوکسی تراپی با گاز CO2   و اسید تراپی پوست حتما حتما بهترین کلینیک زیبایی در رشت را که دارای کارشناس زیبایی متبحر و ماهر و آموزش دیده زیر نظر پزشک باشد ، انتخاب کنید تا شاهد عوارض جانبی احتمالی آن نشوید.

 

میکرونیدلینگ :

 روش بعدی مورد استفاده میکرونیدلینگ صورت است، که در این روش که به آن القای کلاژن گفته می شود ، از سوزن های ریز برای تحریک و تولید کلاژن استفاده می گردد که با تولید کلاژن پوست به ترمیم جای زخم می پردازد.  در این روش حتی چین و چروک های پوستی و خطوط ریز هم از بین می روند و از عوارض آن قرمزی پوست است که بعد از چند روز از بین می رود. لازم به ذکر است که میکرونیدلینگ یکی از تکنیک هایی است که کلینیک های زیبایی برای از بین بردن اسکارهای آکنه و لکه های تیره ناشی از آن به وسیله یک دستگاه دستی استفاده می کنند.

 

درمان اسکار آکنه به کمک دارو:

درمان های دارویی می توانند اسکار آکنه یا زخم ها را به حداقل برسانند. یورام هارت متخصص پوست در سانفرانسیسکو می گوید: حتی اگر لکه های پوستی به مرورهم خوب شوند ، یک دارو می تواند به سرعت بخشیدن درمان کمک کند تا زخم ها زودتر محو شوند. بدین لحاظ با داروهای آکنه و آلفا هیدروکسی اسیدها می توان پوست را به رشد مجدد وا داشت و ظاهر زخم های قدیمی را به حداقل رساند و همچنین از ایجاد آکنه های جدید جلوگیری کرد. بنابراین به دنبال داروهایی باشید که حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید گلیکولیک ها و اسید لاکتیک است.

البته برای پوشاندن اسکارها می توانید از لوازم آرایشی مرغوب استفاده کنید چرا که اگر از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوست نباشد ، پوست را به تولید آکنه های بیشتر تحریک می کند. بدین منظور می توانید از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

چگونه از به وجود آمدن اسکارآکنه جلوگیری کنیم ؟

بهترین روش شناخت نوع پوست و متناسب با آن پیدا کردن درمان مناسب آکنه و پیشگیری از ایجاد آکنه ها است. از طرفی بهترین راه مراقبت از پوست در خانه و فیشیال های تخصصی پوست مرتبط با آکنه در کلینیک های زیبایی می باشد. بنابراین رعایت یک رژیم غذایی و یک رژیم درمانی مناسب ، می تواند در درمان آکنه ها و اسکار یا جای زخم التهابات آکنه موثر باشد که این کاهش التهابات آکنه می تواند باعث کاهش اسکارهای ناشی از آن شود. بنابراین حتی از کوچک ترین مشکل پوستی مربوط به آکنه ها ساده عبور نکنید، حتی اگر خفیف باشد.

آیا درمان و داروهای سنتی در درمان آکنه موثر هستند؟

انجام ورزش منظم با توجه به اینکه نمی تواند آکنه را بهبود بخشد ، اما می تواند باعث تقویت خلق و خو شده و عزت نفس را بالا ببرد. همچنین دوش گرفتن بعد از ورزش بسیار مهم است، چرا که یکی از دلایل تحریک آکنه ، عرق کردن است. همچنین از ریختن موها روی پوست صورت خودداری کنید. از طرف دیگر باید بگوییم که موادی مانند سرکه سیب – روغن نارگیل – آبلیمو و... که برای درمان آکنه به گوشتان خورده است ، می تواند پوست را بدتر کند و آکنه های بیشتری ایجاد کند. لذا هیچ کاری را سر خود انجام ندهید و یک متخصص پوستی و کلینیک های زیبایی پوست برای درمان کمک بگیرید.

کلام آخر

 در آخر آکنه ها می توانند خودشان بهبود یابند اما به دلیل اسکار های احتمالی بعد از التهاب و لکه هایی که باقی می ماند ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع پوست شما شناسایی شود. سپس بعد از درمان و بهبودی پوست از کلینیک های زیبایی معتبر کمک بگیرید که با فیشیال های کنترل آکنه و استفاده از روش هایی مثل میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن به سلامت پوست شما کمک کنند.

مشاوره با متخصصان مرکز لیزر موهای زائد آلما درباره موارد پوستی نظیر آکنه و... ، لیزر ، خدمات زیبایی نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، آنزیم تراپی پوست ، میکرونیدلینگ و ... با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 و دایرکت اینستاگرام https://instagram.com/clinic.zibai.alma امکانپذیر می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه