شوینده ها و پوست

اشتراک گذاری :

یکی از عادت های روزانه ما ، شستن دست و صورت با آب و صابون در صبح است که باعث سلامتی و شادابی پوست می شود ، اما باید بدانید که به دلیل حساس بودن پوست ، شستشوی مکرر آن در طول روز باعث به خطر افتادن سلامتی پوست می شود که به خشکی و پیری زودرس منجر می شود. بدین منظور تعداد دفعات شست ‌وشو را در روز میزان چربی یا خشکی پوست تعیین می‌کند و کسانی که پوست چرب دارند، هر روز حداقل دوبار باید پوست خود را بشویند. نظر به اینکه تماس مداوم با شوینده ها می توانند تاثیرات بدی روی پوست داشته باشند و اسید موجود در این شوینده ها باعث لکه بری ، تمیزی و همچنین از بین بردن چربی ها می شود ، اما نتیجه دیگر آن خشک شدن پوست نیز می باشد.

با توجه به اینکه پوست روزانه با آلودگی محیطی و هوا مواجه است ، مصرف کرم ها و مواد آرایشی هم می تواند روی پوست تاثیر منفی بگذارد. ازین رو لزوم استفاده از یک شوینده مناسب در این است که بدون آسیب رساندن به پوست و خشک یا چرب کردن بیش از اندازه آن ، تمامی آلودگی های موجود روی پوست که ذکر شد ، از روی سطح پوست پاک کند . در یک کلام یک شوینده ایده آل باید متناسب با نوع پوست انتخاب شود تا بهترین نتیجه را روی پوست ایجاد کند. در ادامه به تفکیک انواع پوست صورت می پردازیم و اینکه چه شوینده هایی برای انواع پوست مناسب است.

پاکسازی صورت

انواع پوست صورت

همانطور که می دانید پوست به چهار دسته تقسیم می شود.

  • پوست خشک :  که در اثر شستشو دارای احساس خشکی و کشیدگی پوست می باشند و حتی گاهی پوسته ریزی هم دارند.
  • پوست چرب : برعکس پوستهای خشک است و بعد از شستشوی بعد از حمام هنوز پوستشان چرب و براق است.
  • پوست معمولی : که غیر از این دو مورد پوست معمولی به حساب می آید.
  • پوست مختلط : به پوستهایی که در مرکز صورت چرب و در نواحی نزدیک به رویش مو خشک هستند اطلاق می شود.

مراقبت از پوست صورت

چگونه شوینده مناسب پوست خود انتخاب کنیم ؟

با توجه به تعاریفی که در بالا برای انواع پوست ذکر شد ، به راحتی می توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید تا بر طبق آن به انتخاب شوینده مناسب برای پاکسازی پوست صورت خود بپردازید. در زیر توصیه های لازم برای انتخاب شوینده ایده آل برای هر نوع پوست ذکر شده است:

شوینده مناسب پوست چرب :

شوینده های پوست های چرب باید بر پایه فوم بوده و دارای ترکیباتی نظیر آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید ، زغال سنگ ، رتینول ، نیاسینامید و خاک رس باشد تا بتواند بدون احساس خشک شدن ، چربی پوست را کنترل کند. در نتیجه منافذ پوست بطورعمقی پاک شده و بسته نمی شود. لذا فرمول این شوینده ها باید به گونه ای باشد که رشد باکتری را کاهش داده تا از شکل گیری آکنه پیشگیری کند و علاوه بر آن شوینده های حاوی رتینول ، به چرخه طبیعی بازسازی پوست کمک کرده تا پوست سلول های مرده را از بین برده و به ساخت سلول های جدید بپردازد و در مورد پوستهای مستعد آکنه نیز باید گفت که شوینده های بر پایه آب و روغن بسیار مناسب بوده تا چربی اضافی پوست را از بین برده و پوست را متعادل کند.

شوینده مناسب پوست خشک :

این شوینده ها حاوی مواد آبرسان و دارای ترکیباتی نظیر گلیسیرین ، اسید لاکتیک ، سرامید ، روغن بادام ، عصار جودو سر ، روغن های ضروری با اثربخشی بالا می باشد که فاقد صابون و الکل هستند وعملکرد این پاک کننده ها به نحوی است که بدون حذف چربی طبیعی پوست ، آلودگی ها را از روی سطح پوست پاک می کنند ، اما در صورتیکه بعد از استفاده از شوینده ، پوستتان خشک تر شد ، لازم است شوینده تان را تغییر دهید. همچنین به دلیل اینکه آب داغ خشکی پوست را بدتر می کند ، پس از شستشوی با آب داغ خودداری کنید.

انواع شوینده مناسب پوست

شوینده مناسب پوست حساس :

به دلیل حساس بودن این نوع پوست و اینکه به راحتی تحت تاثیر مواد مختلف نظیر صابون یا عطر و سایر محصولات مراقبت از پوست ، تحریک شده و واکنش نشان می دهد که دارای علائمی نظیر التهاب و قرمزی پوست ، آفتاب سوختگی شدید به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ، خشکی و کشیدگی پوست و ... می باشد. در نتیجه این نوع شوینده باید فوق العاده ملایم ، دارای بافت کرمی ، بر پایه فوم بوده و حاوی آلوئه ورا ، پوست درخت بید و فندق باشد. همچنین شوینده های دارای روغن و عطر یا الکل و با خواص لایه بردار و مواد شیمیایی جزو ممنوعیات این نوع پوست است. بدین ترتیب با انتخاب یک محصول استاندارد و مناسب پوست حساس می توانید بصورت حرفه ای ، آلودگی ها ، سلولهای مرده و چربی پوست را از روی پوست صورت خود پاک کنید تا از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید.

شوینده مناسب پوست مختلط :

به دلیل اینکه این نوع پوست در ناحیه T یعنی پیشانی و بینی و چانه چرب و در بقیه قسمت ها خشک می باشد ، لذا باید از محصولی ملایم و با حالت ژلی و حاوی آلوئه ورا ، ویتامین C و روغن درخت چای استفاده کرد که علاوه بر تمیز کردن پوست ، آن را آبرسانی کرده و از خشکی پوست جلوگیری کند. نظیر آنچه در شوینده های پوست خشک گفته شد ، شوینده ایده آل پوست مختلط علاوه بر تنظیم چربی پوست ، آلودگی ها را از روی پوست پاک کرده و رطوبت طبیعی پوست را نگه می دارد.

شوینده مناسب پوست معمولی:

انتخاب شوینده برای این نوع پوست بسیار ساده و آسان بوده ، چرا که مانند پوست چرب یا خشک و حساس نیاز به وسواس و دقت در انتخاب شوینده ندارد. لذا شوینده های ملایم انتخاب بسیار خوبی برای پوست نرمال می باشد.

شستشوی صحیح دست

چرا باید شوینده مناسب پوست استفاده کرد ؟

در روتین مراقبت از پوست ، اولین گزینه استفاده از شوینده مناسب پوست می باشد. اگرچه یک شوینده ، تاثیر معجزه آسایی روی پوست ندارد ، اما یک شوینده نامناسب می تواند پوست را با مشکلات عدیده ای مواجه کند. بطور مثال ، شوینده های قوی و خشک کننده باعث حساس شدن و خشک شدن بیش از حد پوست می گردند ، تا جائی که روی به مصرف مرطوب کننده بیاورید. گاهاً بعضی شوینده ها با تولید سبوم زیاد ، پوست را چرب تر کرده ، که شما نیاز پیدا خواهید کرد از محصولات کنترل چربی استفاده کنید و یا مثال دیگر شوینده های بیش از اندازه چرب هم به پاک کردن مواد آرایشی از پوست کمک کرده ، اما باقی ماندن این مواد روی پوست ، روزنه های پوست را می بندد. بدین منظور برای جلوگیری از خشکی پوست ، مصرف روغن های پاک کننده ممکنست عالی بنظر برسد ، اما گاهی اوقات با مختل کردن روند بازسازی پوست ، خشکی را دوچندان می کنند.

* در صورت انجام لیزر موهای زائد صورت نباید تا چند ساعت به صورت خود آب بزنید و تا 24 ساعت از شوینده استفاده نکنید.

تاثیر مصرف شوینده ها بر روی پوست

 مصرف مداوم شوینده ها موجب از بین رفتن رطوبت و چربی در سطح پوست می‌شود و با از بین رفتن آنها ، لایه‌های محافظتی پوست هم از بین می رود و بدین ترتیب مواد محرک حساسیت ‌زای موجود در شوینده‌ها به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند و باعث آسیب به پوست می‌شوند. برای مثال وایتکس یا آب ژاول یکی از مواد شوینده اسیدی است که با دست هر فردی که تماس پیدا کند ، وی را دچار حساسیت می‌کند. همچنین اغلب مواد شوینده دیگر مانند وایتکس شامل اسید می باشند که تماس مداوم با این مواد ، در ابتدا به خشکی پوست و ترک و خارش منجر می شود و ادامه این روند باعث قرمزی ، خارش، در نهایت بروز اگزما یا درماتیت تماسی در فرد می شود. 

انواع شوینده صورت

از آن گذشته مصرف مکرر مایع ظرفشویی نیز باعث خشک شدن و از دست رفتن لطافت پوست می شود. از این رو حتماً در طول شستن ظرفها از دستکش استفاده کنید. به دلیل اینکه خانمها در طول روز در آشپزخانه به سر می برند، برای همه پیش آمده که دستهای خود با مایع ظرفشویی شستشو دهند. لذا برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی ، لطفا ً کنار هر مایع ظرفشویی یک مایع دستشویی هم گذاشته شود تا در صورت نیاز بتوانید دست ها را شستشو دهید. از طرف دیگر هیچگاه انواع شوینده ها را با هم مخلوط نکنید ، چرا که بسیار خطرناک می باشد و آسیب های جدی از جمله به پوست وارد می کنند. همچنین شوینده ها، تاثیرات دیگری نیز روی بدن دارند از جمله ریه ها و مشکلات تنفسی که خارج از مبحث ما می باشد.

راهکارها:

- استفاده از مرطوب کننده ها :

کرم های مرطوب کننده به عنوان جزو مهمی از روتین مراقبت از پوست بوده و با حفظ رطوبت پوست و آبرسانی به آن در جهت سلامتی پوست کمک بسزایی دارد. ازین رو استفاده روزانه از کرم های مرطوب کننده بسیار ضروری می باشد که علاوه بر رطوبت رسانی برای جوان ماندن پوست هم مفید است و به کاهش مشکلات پوستی نظیر خشکی شدید یا چرب شدن بی از حد و تشکیل آکنه پیشگیری بعمل می آورد.

مراقبت از پوست دست

- استفاده از دستکش:

در هنگام شستن ظروف ، حتماً برای جلوگیری از حساسیت و پیشگیری از خشکی و کم آبی پوست ، ابتدا دستکش نخی و سپس دستکش پلاستیکی پوشیده شود. به دلیل اینکه ترکیبات موجود در مایع ظرفشویی و دیگر شوینده ها ، احتمال بروز تحریکات و واکنش های پوستی و همچنین حساسیت را بالا برده و با تضعیف منافذ پوست ، باعث نفوذ باکتری و قارچ به پوست می شوند و بطوری پوست حساس می شود که حتی در تماس با گرد و غبار هم پوست دچار اگزما می گردد. از طرف دیگر در فصل سرما که هوا خشک و کم رطوبت است ، برای جلوگیری از خشک و کم آب شدن دست ها ، در هنگام بیرون رفتن از منزل ، از دستکش استفاده کنید تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمایید.

- استفاده از پن:

پن ها که نسل جدیدتر از صابون می باشند ، مانند صابونها شوینده صورت بوده ، اما PH قلیایی نداشته و به دلیل اسیدیته مناسب و سازگار با پوست ، حتی برای پوست نوزادان و اطفال هم قابل استفاده هستند و بدین منظور انواع پن ضد جوش، رطوبت رسان، مخصوص پوستهای خشک یا چرب به صورت جامد یا مایع در بازار موجود است. از آنجا که صابونهای معمولی خواص قلیایی دارند ، باعث می شوند تا لایه چربی روی پوست که مانند سدی دفاعی برای حفظ رطوبت بدن عمل می نماید، آسیب جدی ببیند. همچنین بر روی پوست ما میکروبها به میزان مشخصی وجود دارند و در اصل مانع از رشد میکروبهای بد و نامناسب برای بدن می گردند، اما استفاده از صابون با کاهش اسیدیته پوست ، این فلور میکروبی را تغییر می دهد و باعث بروز عوارضی مثل جوش های مقاوم به درمان می شود. در نتیجه جایگزین کردن پن ، گزینه مناسبی برای حل این مشکلات می باشد.

- استفاده از صابون های طبیعی برای هر نوع پوست:

به منظور شستشوی پوست های خشک ، می توان از صابون های گیاهی حاوی آلوئه ورا که از جمله خواص آن پاکی و لطافت است ، استفاده کرد و برای پوست های چرب با فواید نرم و مرطوب کنندگی نیز صابون های حاوی آووکادو پیشنهاد می شود. همچنین برای پوست های طبیعی از صابون های گیاهی بابونه که خواص ضد خارش ، شفاف کنندگی، ضد عفونی کننده ، ضد جوش و ... را دارد، استفاده نمود که البته برای پوست های چرب نیز موثر است و در نهایت برای پوست های چرب مستعد جوش ، می توان از صابون های حاوی حنا که ضد جوش و آکنه می باشد ، بهره برد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

- همچنین برای از بین بردن خشکی پوست و از دست رفتن رطوبت پوست که در اثر مصرف انواع شوینده ها ایجاد شده ، می توانید از خدمات بهترین کلینیک زیبایی رشت با توجه به بهره گیری از دانش روز و تکنولوژی های روز دنیا برای رسیدن به زیبایی استفاده کنید. بر این اساس به منظور شفاف سازی و آب رسانی پوست ، خدمات پاکسازی پوست و پارافین تراپی نیز برای رفع مشکل خشکی و رساندن رطوبت به پوست موثر می باشند و خدمات دیگری هم نظیر آنزیم تراپی پوست، مزوتراپی ، آراف تراپی، میکرونیدلینگ ، هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد و... نیز در این مراکز ارائه می شود. قدردان همراهی شما هستیم.

پاک کردن پوست صورت بصورت دو مرحله ای

شما می توانید صورتتان را در دو مرحله پاک و تمیز کنید تا بقایای مواد آرایشی و آلودگی از روی پوستتان پاک شود. اولین مرحله پاک کردن آرایش است که خصوصا شبها باید آرایش از روی پوست پاک شود ، چرا که خوابیدن با آرایش و کرم های رنگی حتی ضد آفتاب رنگی باعث می شود که آلودگی ها به پوست نفوذ کرده و موجب ایجاد مشکلات پوستی همچون آکنه یا جوش سرسفید و جوش سرسیاه ، خشک شدن پوست ، بزرگ شدن منافذ پوست و چین و چروک و خطوط پوستی می گردد. از سوی دیگر پاک نکردن آرایش چشم هم باعث عفونت و قرمزی چشم و یا شکستن و ضعیف شدن و ریزش مژه ها می شود. لذا استفاده از پاک کننده های آرایش همچون میسلار واتر توصیه می گردد که برای پوستهای حساس و خشک هم مناسب می باشد.

شوینده ها و پوست

همچنین روغن های پاک کننده آرایش نیز در صورت چرب نبودن پوست گزینه خوبی برای پاک کردن اولیه پوست صورت است. و در مورد دستمال مرطوب که برای پاک کردن آرایش از روی پوست استفاده می شود باید گفت که نباید بطور دائم ازین دستمال ها استفاده کرد ، چرا که علاوه بر اینکه سطح پوست را بطور کامل از آرایش پاک نمی کند ، بلکه برخی از انواع آن دارای ترکیبات شیمیایی مضر برای پوست هستند. لازم به ذکر است بعد از انتخاب هر یک از روشهای فوق برای پاک کردن آرایش ، حتما حتما با پوست خود به ملایمت رفتار کرده و از کشیدن پد بر روی پوست با فشار زیاد و یا سابیدن پرهیز کنید.

دومین مرحله از تمیز کردن پوست ، پاک کردن پوست بصورت عمقی است که باید از ژل شستشو ، پن ، لوسیون یا فوم مناسب پوست خود استفاده کنید تا بدون خشک شدن پوست ، آن را بخوبی تمیز کند و در این مرحله از روغن پاک کننده به دلیل وجود ترکیبات مسدود کننده منافذ پوستی و یا خشک شدن پوست توصیه نمی شود. همچنین استفاده از فیس براش همراه با شوینده در این مرحله موثر است ، اما از فیس براش برقی به دلیل قوی بودن بیش از حد بصورت روزانه استفاده نکنید.

در نهایت با انجام این دو مرحله پاکسازی پوست می توانید مطمئن شوید که پوستتان بدون خشک شدن و بدون التهاب ، کاملا پاک شده است و در ادامه می توانید از محصولات مراقبت از پوست خود طبق روتین پوست روزانه استفاده کنید.

مطالعه بیشتر در صفحه مراحل کامل روتین پوست بدن و صورت

آیا شستشوی صورت با صابون بی خطر است ؟

با توجه به اینکه اولین و مهمترین بخش از روتین مراقبت از پوست هر فرد شستن پوست صورت است ، لذا شستشوی پوست صورت باعث باز شدن منافذ پوست و جذب بهتر محصولات پوستی شده و پوست را از هر گونه آلودگی ، چربی اضافی و باکتری پاک می کند تا دیگر خبری از جوش سرسیاه و سرسفید یا آکنه نباشد. اگرچه هنوز هم افرادی هستند که از صابون برای شستشوی پوست صورت خود استفاده می کنند و صابون یک روش معمول برای شستن صورت است اما باید گفت که استفاده از صابون کار درستی نیست. چرا که پوست صورت نسبت به بدن نازک تر ، نرم تر و ظریف تر است ، لذا شستشوی صورت با صابون می تواند باعث تحریک پوست صورت شده و خشکی و خارش پوست یا حتی جوش را ایجاد کند.

لازم به ذکر است که صابون یا هر شوینده دیگری که برای پاکسازی بدن خود استفاده می کنید ، لزوما برای پوست صورت مناسب نمی باشد و برای پوست صورت باید از شوینده ها و پاک کننده های ملایم که خواص نرم کنندگی ، رطوبت رسانی و حفظ چربی پوست دارند استفاده شود.

کلینیک زیبایی در رشت

عوارض جانبی شستشوی صورت با صابون

۱- خشن شدن پوست صورت : به این علت که صابون دارای قدرت سایندگی است که پس از اسکراب صابون منجر به تحریک پوست ، خشن شدن و ایجاد خارش می گردد.

۲- خشک شدن پوست صورت : به دلیل ماهیت اسیدی پوست صورت و با توجه به قلیایی بودن صابون ها ، مصرف صابون باعث عدم تعادل PH پوست شده و آن را خشک می کند. بعلاوه صابون به دلیل وجود مواد شیمیایی خشن ، باعث از دست دادن رطوبت پوست صورت و خشک ، پوسته پوسته و کدر شدن پوست می گردد.

۳- غیر بهداشتی بودن صابون ها : از آنجا که صابون به دلیل تماس با هوا در معرض انواع آلودگی و باکتری قرار دارد، لذا با استفاده از صابون بر روی پوست صورت خود با مشکلاتی نظیر آکنه و جوش سرسیاه و بسته شدن منافذ پوست مواجه خواهید شد.

۴- مضر بودن برای پوست : صابون دارای مواد شیمیایی خشنی مانند فرمالدئید و پارابن هستند و با توجه به ماهیت قلیایی بودن صابون و نیز رنگ و بوی بکار رفته در آن ، همه و همه منجر به مضر بودن صابون برای پوست می شوند. با توجه به اینکه زمانی که پوست خشک می شود ، آسیب پذیر تر شده و خطوط پیری زودتر از آنچه باید به سراغ انسان می آید ، لذا بهتر است شستشوی صورت با صابون را کنار بگذارید و شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید تا از خشک و تیره شدن پوست جلوگیری کرده و نرمی و درخشندگی را به پوست صورت خود باز گردانید.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی ، پوست و لیزر موهای زائد آلما - رشت

مقالات مشابه