پروبیوتیک ها وتاثیر آنها بر پوست

اشتراک گذاری :

این روزها که واژه پروبیوتیک بیشتر به گوش ما می خورد ، شاید جالب باشد بدانید که پروبیوتیک در واقع باکتری های زنده مفید و یا مخمرهای طبیعی در بدن انسان هستند و این بدین معناست که بر خلاف تصور عموم همه باکتری ها مضر نبوده و باکتری های خوب به سلامت بدن و مبارزه با باکتری های بد کمک می کند.

پروبیوتیک ها چه چیزی هستند و عملکردشان چیست:

به تعداد تریلیون میکروب ( موجودات زنده میکروسکوپی ) در بدن وجود دارد که ترکیبی از باکتری ها ، قارچ یا مخمرها ، ویروسها و تک یاخته ای ها می باشند و در داخل بافت ها یا مایعات بدن زندگی می کنند که به آن میکروبیوم گویند. این میکروب ها که در بدن ما زندگی می کنند ، مزایایی برای سلامتی ما دارند، اما گاهی با بر هم خوردن تعادل این میکروب ها ، بیماری زا می شوند. چنانچه پروبیوتیک ها ، باکتری هایی خوب بدن هستند که در اثر خوردن آنها ، میکروبیوم دستگاه گوارش ما را به سمت سلامتی سوق می دهد. شاید شنیده باشید که به پروبیوتیک ها ، باکتری مفید روده هم گفته می شود.

بعلاوه باکتری های خوب ، از رشد و تکثیر باکتری های بد و عامل بیماری جلوگیری کرده و به بهبود گوارش و کارکرد سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی می کند. بطور عمده پروبیوتیک ها در روده بزرگ زندگی می کنند اما در دهان ، واژن ، مجاری ادراری ، پوست و ریه ها نیز یافت می شوند.

پروبیوتیک چیست

ویژگی های پروبیوتیک :

در صورتی یک باکتری ، پروبیوتیک خوانده می شود که مجزا از انسان بوده ، بعد از بلعیدن در روده زنده مانده و دارای فواید اثبات شده باشد ، بدین ترتیب با خیالی جمع و راحت مصرف می شود. چنانچه از فواید پروبیوتیک ها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن ، پیشگیری و درمان اسهال در اثر عفونت یا مصرف آنتی بیوتیک ، کاهش التهاب و آلرژی ، بهبود خلق و خو ، کاهش استرس ، بهبود یا کاهش سندروم روده تحریک پذیر اشاره کرد.

انواع پروبیوتیک :

- لاکتوباسیلوس : از نوع رایج پروبیوتیک بوده که در ماست و غذاهای تخمیر شده می باشد و مصرف آن برای رفع اسهال و افراد دارای عدم تحمل لاکتوز ( قند شیر ) کمک بسزایی می کند.

- ساکارومیس بولاردی : کمک به رفع اسهال و مشکلات گوارشی دیگر

- بیفیدوباکتریوم : کاهش علایم روده تحریک پذیر موجود در محصولات لبنی

پروبیوتیک و پوست

نقش پروبیوتیک ها چیست ؟

پروبیوتیک ها روی اعصاب کنترل کننده حرکات روده اثر گذاشته و در ارسال غذا از طریق روده کمک می کند. همچنین از پروبیوتیک در درمان سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری التهاب روده ، اسهال ناشی از آنتی بیوتیک و اسهال عفونی ناشی از ویروس ، انگل یا باکتری استفاده می شود. در موارد دیگر ، حتی در حل مشکلات پوستی درمان اگزما ، کنترل سلامت ادرار و واژن ، پیشگیری از سرماخوردگی و حساسیت و نیز افزایش بهداشت دهان و دندان مفید فایده می باشد.

از وظایف پروبیوتیک می توان به  

* کمک به هضم غذا ،

* مبارزه با باکتری های بد و جلوگیری از ایجاد بیماری توسط آنها ،

* محافظت از سلول های روده برای جلوگیری از ورود باکتری های بد به خون ،

* ایجاد ویتامین ها و

* کمک به جذب و تجزیه داروها اشاره داشت.

برای حفظ تعادل سلامت در بدن پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب نیاز هستند. لذا در صورت بیماری و ورود باکتری های مضر ، این باکتری های مفید هستند که با باکتری های بد مقابله کرده و تعادل را در بدن ایجاد می سازند. اما شایسته است بدانید که باکتری خوب ، بخش طبیعی از بدن بوده و داشتن رژیم غذایی سالم و دارای فیبر فراوان در نگه داشتن باکتری های خوب کمک کرده و حتماً نیازی به مصرف مکمل پروبیوتیک نمی باشد.

فواید پروبیوتیک: 

باکتری های مفید روده از بدن انسان در مقابل باکتریها و قارچ های مضر و خطرناک محافظت کرده و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش توانایی هضم غذا ، کاهش وزن ، بهبود حساسیت به لاکتوز ، افزایش سلامت رحم ، شادابی پوست ، کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول ، بهبود سلامت  قلب ، کمک به جذب بهتر ویتامین B ، کاهش التهاب ، ممانعت از گسترش باکتری های مضر در مجاری ادراری و در نتیجه جلوگیری از عفونت ادراری ، پیشگیری از سرطان و کاهش افسردگی می گردد.

علاوه بر این ، برخی از این باکتری ها نیز باعث تولید ویتامین K و اسید چرب شده که منبع غذای اصلی دیواره روده بزرگ می باشد و همچنین باعث ایجاد حائل روده ای شده تا مواد مضر را دور نگه دارد.

پروبیوتیک و غذاها

پروبیوتیک و غذاها :

انواع غذاهای مملو از پروبیوتیک شامل گیاهانی نظیر لوبیا و نخود فرنگی ، جودوسر ، چای سبز ، شکلات تلخ ، کنگر فرنگی ، اسفناج ، توت ها، سیر ، پیاز، ماست ، خیار ، نان و تره فرنگی می باشد و همچنین غذاهای تخمیر شده ( باکتری مفید در این غذاها با قند و یا فیبر غذا رشد می کنند ) مانند کفیر ( موجود در شیر گاو و غلات ) ، خیارشور ( غیر پاستوریزه ) کلم ترش ( کلم رنده شده و آب پز با سرکه - غذای سنتی اروپا ) ، خمیر سویا ( تمپه، فراورده سویا ) ، کیمچی ( غذای کره ای و بسیار تند شامل کلم و ادویه جات سیر ، زنجبیل و فلفل تند و نمک ) ، چای کامبوچا ، پنیر شامل پنیر گودا ، چدار و موتزارلا و پنیرهای لاکتیکی و سبزیجات ترشی شده ( غیر پاستوریزه )

نکات :‌

* غذاهای تخمیر شده باید پاستوریزه نباشند به دلیل اینکه طی پاستوریزه کردن ، باکتری های مفید نیز از بین می روند.

* بدن انسان بیشتر از وزن مغز انسان یعنی در حدود یک و نیم کیلوگرم باکتری پروبیوتیک دارد.

* محققان ثابت کرده اند که دوجین باکتری پروبیوتیک مختلف که در حفظ سلامتی بدن مفیدند ، موجود می باشد.

* قرص یا کپسول و یا پودر پروبیوتیک نیز در تامین نیاز روزانه به انسان کمک می کند.

پروبیوتیک و پوست

پروبیوتیک و پوست:

نقش مهم دیگر پروبیوتیک ها کمک به سلامت پوست و ایمنی آن است. لذا با قرار گرفتن پروبیوتیک ها روی پوست، از سلولهای پوستی در مقابل انگل ها و باکتری های مضر محافظت کرده و از ایجاد التهاب و بروز آکنه جلوگیری بعمل می آورد. همچنین مصرف این مواد از پیری زودرس پیشگیری کرده و سموم بدن را ازبین برده ، رادیکال های آزاد را نابود کرده و از پیدایش چین و چروک زودرس پوست و پیری جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده که استفاده از پروبیوتیک ها بصورت قرص و یا موضعی می تواند در پیشگیری و درمان بیماری های پوستی نظیر آکنه ، اگزما ، خشکی پوست و آسیب های پوستی ناشی از اشعه فرابنفش خورشید موثر باشد. از طرف دیگر برخی از پروبیوتیک ها تولید سرامید یا لیپید ( چربی ) را افزایش می دهند که این مواد نقش نگهداری رطوبت را در پوست دارند و سطح باکتری های مولد آکنه را در پوست کنترل می کنند. همچنین افراد مبتلا به اگزما که دارای سطوح پایین سرامید هستند ، می توانند پروبیوتیک را جایگزین کنند. مطالعات دیگری نشان می دهد که محصولات مراقبت از پوست حاوی پروبیوتیک به کاهش شیوع آکنه و مدیریت پوست خشک و اگزما کمک می کند.

مطالعات در سال 2016 درباره پروبیوتیک ها نشان  داده که این مواد در ذخیره PH پوست ، کاهش اثرات آسیب نور خورشید ، کاهش استرس اکسیداتیو ، افزایش کیفیت مو و بهبود سد رطوبتی پوست موثر عمل می کند و نتایج بررسی دیگری در سال 2019 ارائه شده که پروبیوتیک ها در کاهش خطر ابتلا به کنسر پوست هم کمک کننده است. از آنجا که PH  پوست با افزایش سن ، بیشتر شده و پوست خشک تر می گردد ، در نتیجه تغییرات در سد رطوبتی پوست باعث عدم تعادل باکتری ها می شود. از طرف دیگر آسیب های خورشیدی به تولید رادیکال آزاد منجر می شود که به سلولهای پوستی آسیب می زنند. لذا تحقیقات در این زمینه ها نشان داده که مصرف پروبیوتیک ها باعث تغذیه این مواد از باکتری های سالم شده تا PH پوست تنظیم شده و پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد مخرب محافظت شود.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

چکار کنیم تا آنتی بیوتیک ها تاثیر مخربی بر پوست  ما نگذارند:

پروبیوتیک مصرف کنید ..... انواع مواد غذایی پروبیوتیک ، کفیر که نوعی لبنیات تخمیر شده است و همچنین شکلات تلخ با ph مناسب به باکتری های مفید کمک می کند و از مشکلات ناشی از مصرف آنتی بیوتیک جلوگیری می کند.

درمان آکنه با پروبیوتیکها :

با توجه به اینکه دریافت باکتری های مفید مانند پروبیوتیک ها کمک شایانی به روند بهبود آکنه می کند ، این باکتری های مفید از طریق خوردن غذاها و قرص های مکمل محیط روده را سالم سازی می کند. بدین لحاظ از مزایای مصرف پروبیوتیک کاهش التهاب و بهبود میکروبیوم دستگاه گوارش بوده و برای مشاهده تاثیر درمانی ، روند مصرف پروبیوتیک را باید به مدت 3 تا 6 هفته ادامه داد. همچنین افرادی که تحت درمان آنتی بیوتیک هستند پس از اتمام دوره ، بلافاصله می توانند این روند را شروع کنند.

این روش برای افرادی با مشکلات پوستی ازجمله رزاسه وآکنه التهابی ، مفید خواهد بود و هیچگونه عارضه جانبی نخواهد داشت. اما همیشه تنها با استفاده از پروبیوتیک ها آکنه ها درمان نمی شوند ، اکثر مواقع پاکسازی و تخلیه آکنه ها و استفاده از ماسک ها می تواند بسیار موثر باشد. لذا توصیه می شود با انتخاب یک کلنیک زیبایی مورد تایید ، بصورت ماهیانه ، کار پاکسازی پوست و فشیال خود را انجام دهید تا در کنار مصرف پروبیوتیکها ، بهترین نتیجه را کسب نمایید.

پاکسازی پوست حرفه ای در رشت

لازم به ذکر است شما در منزل و بدون مراجعه به کلنیک زیبایی معتبر تا حدی می توانید کار پاکسازی پوست خود را انجام دهید. اما متخصصین این کار در بهترین کلینیک زیبایی در رشت بدلیل استفاده از دستگاه هیدرودرمی و لایه بردار و تسلط بیشتر بر روی پوست شما در این مورد نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

محصولات مراقبت از پوست حاوی پروبیوتیک :

امروزه میکرو ارگان های زنده و باکتری ها با استفاده از تکنولوژی های جدید در دسترس تحقیقات دانشمندان می باشد که به مجموعه ای از این میکروارگان ها میکروبیوم گفته می شود. بطور مثال میکروبیوم پوست با جلوگیری از نفود آلودگی ها به پوست ، تقویت سد محافظتی پوست ، تعادل در سطح PH و نیز کمک به سیستم ایمنی بدن ، نقش محافظت و مراقبت از پوست را بخوبی ایفا می کنند. از طرفی از عوامل تاثیر گذار بر روی سلامت میکروبیوم می توان به اشعه مضر خورشید ، آلودگی ، افزایش سن ، استرس و تغییرات هورمونی اشاره کرد که در اثر نامتعادل شدن میکرو ارگان های پوست ، حساسیت پوست شکل می گیرد.

تحقیقات نشان داده که با افزایش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی ها و نیز تغییر در سبک و روش زندگی ، تعداد افراد با پوست حساس نیز افزایش یافته که در عین حال مصرف محصولات پوستی حاوی پروبیوتیک را در روتین زندگی خود قرار داده اند. بنابراین با شناخته شدن پروبیوتیک ها و نقش آنها روی پوست ، از پروبیوتیک در ساخت محصولات مراقبتی پوست استفاده می شود.

پروبیوتیک های موضعی :

پروبیوتیک های خوراکی ، میکرو ارگان های زنده هستند و این باکتری های زنده به دلیل غیرقانونی بودن آن در اکثر کشورها نمی توانند در محصولات مراقبت پوستی وجود داشته باشند. با توجه به اینکه رشد یا عوارض ناشی از ارگان زنده در محصول را نمی توان کنترل یا پیش بینی کرد ، قبل از فروش شرکت های زیبایی باید ایمنی محصولات خود را در این زمینه تضمین کنند. در هر صورت در محصولات آرایشی و پوستی مواد نگه دارنده ای وجود دارد که در صورت افزودن باکتری زنده به محصول ، مواد نگهدارنده آنها را می کشتند.

برای رفع این مشکل ، ابتدا پروبیوتیک را غیرفعال کرده و سپس به محصولات مراقبتی اضافه می کنند. اما نکته مهم اینجاست که بنا به تحقیقات به دست آمده ، با این روش کارایی پروبیوتیک ها کاهش نمی یابد.

پروبیوتیک ها چگونه به پوست کمک می کنند ؟

نقش پروبیوتیک ها یا همان میکروارگان ها ، مبارزه با میکروب های بد روی پوست بوده و در نهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. در نتیجه تقویت سیستم ایمنی باعث مراقبت از پوست در برابر التهابات و عفونت و آلودگی می شود. همچنین پروبیوتیک ها با خاصیت ضد میکروبی ، تسکین دهندگی و ایجاد سد محافظتی پوست در افرادی که دچار کم آبی و دهیدراته شدن پوست شده اند ، کمک می کند تا رطوبت در پوست حفظ شود. از طرفی به دلیل برهم خوردن تعادل PH پوست با استفاده از هر نوع شوینده ای حتی از نوع خوب و متناسب با پوست ، با مصرف محصولات پروبیوتیکی ، محیطی با PH همسان با پوست ایجاد می شود و به اصطلاح سد محافظتی در برابر آلودگی های بیرونی شکل می گیرد.

کلینیک زیبایی در رشت

سازگار بودن پروبیوتیک ها :

اگر چه مصرف همزمان مکمل های پروبیوتیک با برخی ترکیبات نظیر ویتامین C و رتینول و... ممنوع بوده ، اما محصولات پروبیوتیک دارای ترکیبات سازگاری بوده و ایجاد نگرانی در زمینه مصرف با ویتامین ها و لایه بردارها و ... ایجاد نمی کند.

نکات :

* پروبیوتیک ها از روز اول تولد با ما همراهند. چنانچه نوزاد در کانال زایمان، باکتری بیفیدو باکتریم و لاکتولاکلیوس را از مادر می گیرند. اما نوزادان در طی سزارین این باکتری ها را نمی گیرند و آلرژی و سیستم امینی ضعیف تری دارند.

* عوارض مصرف بیش از حد پروبیوتیک ها : نفخ ، درد و ناراحتی معده، گاز معده، اسهال، تهوع ، دردها و انقباضات شکمی

* کاهش اثرات جانبی پروبیوتیک ها : از آن جمله می توان به کاهش میزان مصرف ، مصرف پروبیوتیک با شکم خالی حدود نیم ساعت قبل از غذا و یا قبل از خواب ( به دلیل اینکه در صورت مصرف با غذا ، گاز تولیدی نیز بیشتر می شود ) ، نوشیدن آب کافی و در آخر ممکن است بدن شما در طول دو هفته با محصولات پروبیوتیک سازگار شود ، پس صبور باشید.

دلایل کاهش باکتری های خوب روده :

پروبیوتیک ها باکتری های مفید و ساکن روده بزرگ می باشند که به سلامت و عملکرد صحیح آن کمک می کنند. چنانچه عوامل زیادی  باعث کاهش سطح این باکتری های مفید در روده می شوند که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها یکی از این موارد می باشد .

* مصرف غذاهای ناسالم : با توجه به اینکه تنوع باکتری های مفید روده نشان دهنده سلامت روده است، کاهش این باکتری ها به دلایل مختلف از جمله مبارزه بدن با یک عفونت رخ می دهد که می تواند در اثر مصرف غذاهای ناسالم رخ دهد. در نتیجه باید رژیم غذایی سالم و متنوع حاوی میوه ، سبزی ، فیبر و آجیل باشد تا باعث افزایش میزان باکتری های مفید روده گردد. بدین ترتیب باکتری های خوب ، با باکتری های بد ایجاد شده در اثر مصرف غذاهای سالم مبارزه کرده و آنها را از بین می برند.

محصولات پروبیوتیک

* مصرف مداوم آنتی بیوتیک ها : کتمان این حقیقت که طی سالیان متمادی پس از کشف آنتی بیوتیک ، میلیون ها نفر نجات پیدا کردند ، ممکن نیست ، اما نا گفته نماند که مهم ترین عامل نامتعادل کردن باکتری های مفید در بدن نیز مصرف آنتی بیوتیک می باشد. بدین لحاظ آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن باکتریهای مضر بدلیل شباهت مکانیسم اثر ، بر روی باکتریهای مفید روده نیز تاثیر گذاشته و آنها را از بین می برند که این خود باعث اختلال عملکرد روده بزرگ ، اختلالات گوارشی و حتی مشکلات پوستی می شود.

البته آنتی بیوتیک ها می توانند به صورت کوتاه مدت باکتری های مفید روده را کاهش داده ، اما بطور موقت باکتری های مضر را بعد از مصرف کامل آنتی بیوتیک ، افزایش دهند. در نتیجه پیشنهاد می شود که در حین و یا بعد از مصرف آنتی بیوتیک ، استفاده از مکمل های پروبیوتیک را فراموش نکنید.

* کمبود پری بیوتیک : پری بیوتیک ها نوعی فیبر برای رشد و فعالیت باکتری های خوب در روده می باشند، بدین معنا که باکتری های خوب از پری بیوتیک ها برای رشد خود تغذیه می کنند. لازم به ذکر است فیبر پری بیوتیک در میوه و سبزی وجود داشته ، اما برای رفع کمبود پری بیوتیک می توان از مکمل نیز استفاده کرد که علاوه بر فواید گوارشی در روده و افزایش سطح باکتری های مفید روده ، به کاهش انسولین و کلسترول نیز کمک می کند.

مطالب مرتبط در صفحه چه میوه ای برای پوست خوبه ؟

* مصرف الکل : با توجه به اعتیاد  آور بودن الکل در استفاده زیاد و طولانی ، اثرات منفی چه بر جسم و چه بر روح فرد می گذارد. در نتیجه با مصرف بیش از اندازه الکل ، فلور روده به هم خورده ، باکتری های مفید کم شده و از بین می رود و بدین ترتیب باکتری های مضر افزایش می یابد که عامل بیماری می باشند.

همچنین از دلایل دیگر کاهش باکتری های مفید روده می توان به استفاده از قرص های ضد بارداری و ارثی بودن اشاره کرد.

نکته : آنتی بیوتیک ها معمولاً برای درمان عفونتهای باکتریایی تجویز می شود و وقتی اجرا می شود که پزشک تشخیص دهد که عوارض ناشی از بیماری بسیار شدیدتر از عوارض مصرف آنتی بیوتیک است. بنابراین لطفاً از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها جداً خودداری کنید.

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک:

پروبیوتیک و پری بیوتیک ، هر دو نقش مهم و اساسی در سلامتی انسان دارند. چنانچه گفته شد پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که در برخی از غذاها و مکمل ها یافت می شوند و برای سلامتی انسان بسیار موثر می باشند. اما پری بیوتیک ها از انواع کربوهیدرات ها ( اکثراً فیبر نظیر سبزیجات، میوه ها و حبوبات ) که بدن انسان قادر به هضم آن نمی باشد به دست می آیند که باکتری های مفید روده از آنها تغذیه می کنند. همچنین پری بیوتیک ها ترکیبات غیر قابل هضم برای تغذیه و حمایت باکتری های سالم هستند و باکتری های مضر را کنترل می کنند و در حالیکه عموما منبع مورد اعتماد کربوهیدرات های پیچیده در غذاها شناخته می شوند ، اما در واقع می توان گفت که پری بیوتیک ها هر ماده مورد استفاده برای شکل دادن به محیط میکروبی و تغییر دادن این محیط برای افزایش ارتقا سلامت بدن هستند.

از طرفی برخی بیماریهای پوستی همچون درماتیت آتوپیک و روزاسه سد پوستی را تضعیف و مختلف می کنند ، لذا بعضی از پری بیوتیک ها با کمک به تعادل PH پوست ، از سد پوستی حمایت کرده و باکتری های سالم را تقویت می کنند. لازم به ذکر است که مقدار کافی و مناسب و حجم متعادل پروبیوتیک و پری بیوتیک باعث ایجاد تعادل در باکتری های مفید روده می شود. سین بیوتیک هم به غذاهایی اطلاق می شود که حاوی هر دو نوع پروبیوتیک و پری بیوتیک می باشند و از آن جمله می توان به پنیر ، کفیر و کلم ترش اشاره داشت.

بهترین مواد غذایی حاوی پری بیوتیک که باید مصرف کنید

پری بیوتیک را نباید با پروبیوتیک اشتباه گرفت ، چنانچه در بالا ذکر شد پری بیوتیک ها نوعی فیبر غذایی هستند که باکتری های مفید روده یا همان پروبیوتیک ها از آن تغذیه می کنند. بدین ترتیب به پروبیوتیک اجازه داده می شود تا مواد مغذی برای سلولهای روده بزرگ تولید کنند که منجر به سیستم گوارشی سالم تر می گردد. برخی از این مواد مغذی شامل اسید چرب با زنجیره کوتاه نظیر استات ، بوتیرات و پروپیونات می باشد که این اسیدهای چرب می توانند در جریان خون شما جذب شده و سلامت متابولیکی و سوخت و ساز بدن را بهبود بخشند.

1- ریشه گیاه کاسنی

ریشه گیاه کاسنی از یک گیاه گلدار از خانواده قاصدک ها گرفته می شود که به دلیل طعم قهوه مانند آن بسیار محبوب بوده ، بطوریکه بعنوان جایگزین قهوه بدون کافئین استفاده می شود و نیز سالهاست که در آشپزی و پزشکی بکار گرفته می شود که منبع غنی از پری بیوتیک می باشد که باکتری های مفید روده یا همان پروبیوتیک ها را تقویت می کند. بدین جهت 68 درصد فیبر ریشه گیاه کاسنی از فیبر پری بیوتیک اینولین تشکیل شده است که اینولین موجود در این گیاه در بدن هضم شده و عملکرد روده را بهبود می بخشد و در درمان یبوست موثر است.

همچنین از دیگر فواید این گیاه می توان به افزایش آدیپونکتین اشاره کرد که پروتئینی است که به کنترل سطح گلوکز خون کمک می کند و در پیشگیری از بیماری قند خون مفید است. از دیگر فواید ریشه گیاه کاسنی می توان خواص آنتی اکسیدان را نام برد که از کبد در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

2- کنگر اورشلیم

کنگر اورشلیم یک نوع سبزی است که به عنوان ریشه خورشید یا آفتابگردن و یا سیب زمین هم شناخته می شود که از خانواده آفتابگردان بوده و فواید زیادی برای سلامتی بدن بهمراه دارد. این گیاه هم دارای 2 گرم فیبر غذایی غنی از پری بیوتیک اینولین در هر 100 گرم خود می باشد که اینولین به افزایش باکتری های مفید روده یا پروبیوتیک کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد. همچنین در جذب مواد معدنی در روده بزرگ کمک کننده است. ازین رو توصیه می شود که کنگر فرنگی اورشلیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا در تقویت سیستم ایمنی ، کاهش کلسترول خون و پیشگیری از برخی اختلالات متابولیکی موثر باشد. جالب است بدانید که کنگر اورشلیم مملو از ویتامین b1 یا تیامین بوده که در رفع خستگی و بهبود عملکرد عضلات مفید است.

اگر به دنبال زیبایی و جوانسازی پوست می باشید، کلینیک زیبایی آلما در رشت ، با ارائه خدماتی نظیر هایفوتراپی، پارافین تراپی، آنزیم تراپی ، لیزر موهای زائد، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ و ... در خدمت شما عزیزان می باشد. تلفن تماس برای مشاوره رایگان  01332662196 - 01332006295  - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    ساناز

    در ایام تعطیلی کرونا شما کار انجام میدید؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام عزیزم ، با رعایت پروتکل های بهداشتی در خدمتتون هستیم