چه کنیم در روزه داری پوستمان آسیب نبیند و حتی بهتر شود؟

اشتراک گذاری :

یک سال دیگر هم گذشت و ماه مبارک رمضان دوباره فرا رسید. در این ماه افراد بسیاری با روزه نگه داشتن از فواید سلامتی آن چه برای بدن و چه برای پوست برخوردار می شوند و در کل به پاکسازی پوست و بدن خود کمک می کنند. از طرفی افرادی هستند که برای کاهش وزن خود یا حتی برای درمان مشکلات هورمونی نظیر سندروم تخمدان پلی کیستیک که کاهش وزن در آن کمک کننده است ، روزه می گیرند تا هم وزن خود را کم کرده و هم مشکلاتشان را مرتفع کنند. بسیاری از افراد برای روزه گرفتن در این ماه دچار شک و شبهه و سوالاتی در زمینه پوست می شوند که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم.

چه کنیم در روزه داری پوستمان آسیب نبیند و حتی بهتر شود؟

برای آنکه در روزه داری به پوستمان آسیبی نرسد تا جائیکه حتی روشن تر و شفاف تر شود ، رعایت مواردی که در زیر بیان شده اند ، کمک کننده است :

تغذیه مناسب :

بدین منظور می توانید میوه ها و شیرینی های طبیعی همچون خرما ، کشمش ، انجیر و  ... و غذاهای غنی از فیبر و آنتی اکسیدان نظیر بادام ، شکلات تلخ و توت و ... مصرف کنید و فست فودها و خوراکی های فاقد ارزش غذایی نظیر چیپس و پفک یا تنقلات شور و شیرینی های چرب را از برنامه غذاییتان حذف کنید. همچنین نوشیدن مواد کافئین دار همچون چای و قهوه و عادت هایی نظیر کشیدن سیگار و قلیان را کاهش دهید. از طرفی نوشیدن آب فراوان و مایعات یا آب میوه های طبیعی ( نظیر پرتقال ، توت فرنگی ، زغال اخته ، تمشک ، لمیو ترش ، لیمو شیرین ، آناناس ، نعناع ، خیار ) را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر آبرسانی به بدن و پوست ، سیستم ایمنی بدنتان تقویت شده و سموم دفع شود.

تغذیه مناسب در روزه داری

رعایت روتین مراقبت از پوست :

همانطور که در صفحه روتین مراقبت از پوست گفته شد ، اولین مورد شستشوی صورت با شوینده مناسب پوست است و این را بخاطر بسپارید که تنها دو بار در روز صبح و شب باید صورت خود را بشوئید و از شستشوی بیش از حد آن خودداری کنید. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن پوست از صابون و شوینده های قوی که به پوست آسیب می زنند ، استفاده نکنید و در نهایت استفاده از مرطوب کننده و روغن مناسب پوست و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. از طرف دیگر بعد از استحمام ، مصرف لوسیون و مرطوب کننده پوست بدن و صورت توصیه می شود.

فواید روزه داری برای پوست

روزه داری برای پوست نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند ، بلکه در رفع مشکلات پوستی همچون درماتیت ، پسوزیاریس ، کهیز ، اگزمای اتوپیک موثر بوده و به روشن و درخشان شدن پوست کمک می کند. از طرف دیگر با کاهش مصرف غذاهای چرب و فست فود و ... ، چربی پوست کاهش یافته که عاملی برای کاهش آکنه و رفع شوره سر می باشد. از فواید دیگر روزه داری برای پوست می توان به تنظیم هورمونهای بدن و کاهش وزن ، آرامش روحی و روانی و ... اشاره کرد.

افزایش فرایند اتوفاژی و افزایش سلامت بدن : روزه داری باعث افزایش فرایند اتوفاژی که در آن پالایش سلولی مواد غذایی و مصرفی صورت می گیرد که نوعی خودکشی سلولی بوده تا محتویات یک سلول برای سلولهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به بیان ساده تر از آنجا که با روزه داری غذایی مصرف نمی شود ، بدن به فرایند اتوفاژی نزدیک شده و از مواد سلولهای دیگر استفاده می کند. بعنوان مثال بدن در نبود گلوکز ، ذخایر چربی را مصرف می کند و مواد غیر ضروری بدن از بین می رود که این خود نوعی پالایش مواد مصرفی است. بدین ترتیب سوخت و ساز سلولی پوست بیشتر شده بدین معنا که سموم از بین می رود و پوست با سلولهای تازه تر و سالم تر جایگزین می گردد و در نهایت بهبود سلامت بدن و پوست بالا می رود.

آبرسانی به پوست و شفاف تر شدن پوست : با روزه داری می توان سطح آبرسانی بدن را تنظیم کرد و از آنجا که هیدراتاسیون در سلامت پوست بسیار موثر است لذا می توان با افزایش آبرسانی به پوست به این مهم کمک کرد و بافت پوست را بهبود بخشید. بعلاوه روزه داری با افزایش فرایند اتوفاژی به پاکسازی سموم و مواد زائد سلولهای بدن می پردازد و در نهایت پوست سالم تر ، صاف تر ، شفاف تر و شاداب تر می شود.

کاهش التهاب ، آکنه و بیماری های پوستی : با توجه به اینکه روزه داری باعث کاهش التهاب در بدن می شود لذا مشکلات پوستی نظیر آکنه ، اگزما ، روزاسه و دیگر مشکلات التهابی پوست کاهش می یابد تا پوست آرام ، صاف و درخشان شود.

افزایش تولید کلاژن و خواص ضد پیری : روزه داری ضد پیری زودرس بوده و با افزایش گردش سلولی و بازسازی سلولی ، روند پیری را کاهش داده و باعث می شود تا پوست جوان و شاداب بنظر برسد. همچنین روزه داری باعث افزایش تولید پروتئین کلاژن در اثر تولید هورمون رشد می شود که این پروتئین نقش مهمی در سفت و محکم شدن پوست دارد و باعث می شود تا علائم پیری پوست نظیر چین و چروک ریز کاهش یابد و با پیری مبارزه می کند.

کاهش استرس اکسیداتیو : با روزه داری ، استرس اکسیداتیو کاهش یافته و رادیکال های آزاد از بین می رود و تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان صورت می گیرد که به نوبه خود نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های محیطی و همچنین کاهش پیری پوست دارد.

کلینیک زیبایی آلما رشت

آیا روزه باعث خشک شدن پوست می شود؟

روزه گرفتن عاملی در خشکی پوست نیست و افراد با پوست خشک یا حتی حساس هم می توانند روزه بگیرند. بدین لحاظ پوست باید به خودی خود توانایی نگهداری رطوبت و ذخیره چربی در زیر پوست را داشته باشد تا خشک نشود و از طرفی عواملی نظیر نوشیدن آب و مایعات کافی، عدم شست و شوی بیش از حد پوست ، استفاده از شوینده های ملایم و ... در هیدراته ماندن و مراقبت از پوست چه در دوران روزه داری و چه در روزهای عادی موثرند. همچنین در صورت شست و شوی بی اندازه ، پوست با ایجاد شکاف ، رطوبت را در خود نمی تواند نگه داشته و زبر و خشن می گردد و از سوی دیگر به دلیل خشک شدن پوست بعد از حمام ، حتماً از مواد چرب نظیر وازلین طبی و روغن های گیاهی و نرم کننده های پوست یا لوسیون برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

آیا روزه تاثیری روی کاهش آکنه دارد ؟

با توجه به اینکه چربی های اضافی در پوست افراد مخصوصاً جوانان باعث ایجاد آکنه در پوست و یا شوره در سر می شود ، لذا با روزه گرفتن می توان چربی های اضافی پوست را کنترل کرد و مواردی نظیر آکنه ، شوره سر ، پسوزیاریس ، کهیز ، اگزمای آتوپیک و ... را آرام تر نمود. افزون بر این مصرف زیاد چای یا قهوه یا شیرینی از نوع چرب و تنقلات شور و فست فودها یا سیگار کشیدن را باید از قبل از ماه رمضان کاهش دهیم تا اثرات مثبت آن روی پوست در ماه رمضان آشکار شود.

آیا روزه در کاهش وزن تاثیرگذار است ؟

در طی روزه داری به دلیل اجتناب از ناخنک زدن و مصرف انواع غذاها و تنقلات و شیرینی جات در طول روز که خود عامل چاقی هستند ، می توان وزن خود را کم کرد و البته بین وعده سحر و افطار نیز نباید در صرف غذا و دیگر مواد خوراکی زیاده روی کرد. علاوه بر این ، روزه داری ، سبب تنظیم ترشح هورمونهای بدن می شود و بدین ترتیب برای بانوانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک و افزایش وزن هستند ، مناسب می باشد ، چرا که با روزه گرفتن علاوه بر کاهش وزن ، شاهد تنظیم هورمونها هم خواهیم بود.

از آنجائیکه در روزه داری ، بدن به دلیل نخوردن غذا در حال استراحت است ، در نتیجه سلولهای بدن ، بهترین کارایی را خواهند داشت و در نتیجه با کاهش وزن ، اختلالات هورمونی نظیر PCO و بسیاری از مشکلات پوستی نظیر آکنه و درماتیت سبورئیک نیز درمان می شوند. همچنین بسیاری از مشکلات پوستی نظیر جوش که در اثر مشکلات هورمونی ایجاد می شوند با کاهش وزن و در نتیجه درمان اختلالات هورمونی مرتفع می گردند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان چیست ؟

در بین افطار تا قبل از خواب ، از مصرف مواد خوراکی بی کیفیت و مضر خودداری کنید  و میوه های تازه ، خرما ، کشمش ، انجیره  و ... که جزو شیرینی و میوه جات طبیعی هستند را جایگزین کنید. بطور مثال خرما حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی بوده و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود و با داشتن اسیدهای چرب لازم و پروتئین ها یک تغذیه واقعی برای خشکی پوست بوده و چین و چروک پوست را با از بین بردن رادیکال های آزاد بهبود بخشیده و کیفیت خواص کشسانی پوست را افزایش می دهد. بعلاوه خواص مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی پوست بسیار مفید می باشد. همچنین ماست  نیز در وعده افطار در بهبود سوء هاضمه و مشکلات دستگاه گوارش موثر می باشد.

همچنین مشاوران تغذیه به مصرف فرنی کم شیرین با آرد برنج در وعده افطار توصیه می کنند ، به دلیل اینکه ارزش غذایی بالایی دارد و از یبوست پیشگیری بعمل می آورد. از طرف دیگر از مصرف شیرینی های نظیر زولبیا و بامیه جلوگیری بعمل می آورد. از موارد دیگر ، مصرف پروبیوتیک ها خصوصاً مواد لبنی پروبیوتیک دار ، در وعده افطار توصیه می گردد. چنانچه نقش پروبیوتیک ها در سلامت پوست بر کسی پوشیده نیست و از دیگر فواید پروبیوتیک ها تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های عامل بیماری ، مبارزه با باکتری های مضر ، جلوگیری از التهاب و ایجاد آکنه ، رفع سموم و مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس دارند ، را می توان نام برد.

تغذیه مناسب ماه رمضان

در وعده سحر هم مصرف شیر توصیه می شود که باعث می شود تا نیاز به مایعات در روز کاهش پیدا کند و از کم آب شدن بدن جلوگیری می کند. از طرف دیگر وعده سحر باید مملو از فیبر کافی و سبزیجات دارای برگ سبز تیره تا فیبر غذا باعث شود دیرتر احساس گرسنگی به سراغمان بیاید و سبزیجات نیز آهن و فیبر بدن را تامین کنند. در میان سبزی ها ، نعناع علاوه بر خواص خنک کنندگی باعث کاهش بوی بد دهان در طول روز می شود و البته سبزیهای پخته شده با ساقه های ترد به صورت آش یا سوپ نیز ، فیبر کافی را در رفع یبوست به بدن می رساند.

برای غلبه بر تشنگی و خشکی بدن چه موادی مصرف کنیم ؟

در بین فاصله افطار تا سحر برای بالا بردن آب بدن ، شربت سکنجبین ، گلاب و بیدمشک توصیه می گردد ولی در وعده سحر چای و هندوانه مناسب نمی باشد و بجای آن می توان از مواد خوراکی آبکی و خنک و ترش تظیر لیمو ترش ، آب انار ، تمبرهندی تازه و شربت زرشک استفاده کرد.

  • از نکاتی که باید در زمان افطار رعایت شود ، عدم مصرف غذاهای مختلف با حجم زیاد به دلیل نداشتن هضم یکسان توسط دستگاه گوارش توصیه می شود. همچنین غذاهای سحر و افطار باید مقوی و سبک مناسب فصل بهار باشد. لذا از مواد سرخ شده در روغن زیاد خودداری کنید و یا مصرفشان را کاهش دهید. بدین منظور مناسب ترین غذاها می تواند انواع خورشت باشد که فوایدی چون رطوبت بخشی و ملین بودن را دارد که در هضم و جذب غذا نیز کمک کننده است.
  • ورزش را در ماه رمضان فراموش نکنید. اما در این ایام نباید صبح ها ورزش کنید ، بلکه بهترین زمان ورزش نیم تا یکساعت قبل از افطار بوده که بلافاصله پس از افطار مایعات از دست رفته جایگزین شود. همچنین زمان بین شب تا سحر زمان دیگر مناسب برای انجام ورزش و مصرف فراوان مایعات می باشد که متخصصان به رعایت آن توصیه می کنند.

سوالی که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد اینست که آیا لیزر موهای زائد یا مراجعه به کلینیک زیبایی برای درمان مشکلات پوستی ، روزه را باطل می کند ؟ در پاسخ باید گفت خیر لیزر موهای زائد باعث باطل شدن روزه نمی شود و انجام خدمات پوستی نظیر پاکسازی پوست هم ایرادی ندارد.

 

آمادگی های روزه داری قبل از ماه رمضان :

به منظور روزه گرفتن ، باید برای تقویت دستگاه گوارش ، قبل از شروع ماه رمضان اقدام کنید و بدین لحاظ می توانید از نوشیدنی هایی حاوی عرق نعنا ، عسل ، نبات ، کاسنی ، بیدمشک ، تخم شربتی ، سکنجبین و یا گلاب همگی جزو مواد تقویت کننده معده و دستگاه گوارش محسوب می شود ، کمک بگیرید. همچنین وعده غذایی در وقت ناهار را سبک کرده و بجای آن صبحانه را زودتر و کامل تر میل کنید تا تمرینی برای غذا نخوردن در وعده های صبحانه و ناهار باشد. از طرف دیگر کافئین به دلیل انرژی دهی و آرامش بخشی در صورت عدم مصرف باعث احتمال ابتلا به کمبود کافئین و سردرد مزمن می گردد ، لذا مصرف کافئین موجود در چای و قهوه را نیز قبل از ماه رمضان کاهش دهید و آب و دم نوش های گیاهی را جایگزین کنید.

آمادگی دیگر قبل از روزه داری کاهش حجم غذای مصرفی در وعده های اصلی غذایی و به جای آن کم کردن فاصله زمانی برای غذا خوردن یعنی در فاصله زمانی کمتری و به تعداد بیشتر توصیه می شود ، بدین معنا که حجم کمی از غذا را در هر وعده مصرف کنیم و توصیه آخر ماندن در خانه تا بدن با استراحت کافی ، ایمنی بیشتری پیدا کند و قویتر شود. بنابراین از مراجعه به مراکز بزرگ و فروشگاه ها با وجود شیوع همه گیری کرونا که احتمال تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد ، خودداری کنید. از طرفی در صورت ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت حتماً با اجازه پزشک خود اقدام به گرفتن روزه کنید.

آیا روزه داری می تواند پوست را زیباتر کند ؟

اگرچه همگان با مزایای روزه داری آشنا هستند نظیر طولانی تر شدن عمر ، اما تحقیقات جدید در این زمینه نشان داده که روزه داری در جوانسازی پوست و در نتیجه زیباتر شدن پوست کمک بسزایی می کند و در بسیاری کشورها از روزه داری به عنوان رژیم غذایی استفاده می کنند که رایج ترین آن روزه داری 5:2 یا روزه داری دو روز از 5 روز است که علاوه بر کاهش وزن باعث احساس هوشیاری و بهبود تمرکز می گردد. کیم پیرسون متخصص تغذیه در لندن در کنفرانس زیبایی شناسی صورت توضیح می دهد که بعد از 4-5 روز روزه داری ، بدن سلولهای مرده را پاک کرده و سلولهای بنیادی جدید تولید می کند که نتیجه آن چیزی نیست جز شادابی پوست.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

همچنین دکتر نیکلو متخصص پوست و موسس کلینیک کرانلی معتقد است که باید برای اثبات و تعیین میزان فواید روه داری تحقیقات بیشتری انجام شود ، اگرچه منطقی پشت این نظریه وجود دارد. همچنین اضافه می کند که شواهد نشان می دهد که روزه در افزایش طول عمر روزه داران موثر بوده و حتی در بیماران کنسری تحت مداوا با شیمی درمانی می تواند مفید باشد. افزون بر این روزه داری بهبود سطح انرژی در بدن شده که به بیماران دیابتی نوع دوم هم کمک می کند و در کاهش التهابات مربوط به بیماری آرتریت موثر است.

دکتر نیکلو در ادامه توضیح می دهد که هنوز مطالعات کنترل شده ای بر تاثیر روزه داری بر روی پوست انجام نشده است ، اما اعتقاد ما بر این است که افراد مبتلا به بیماری های پوستی همراه با التهاب همچون آکنه یا پسوزیاریس می توانند از فواید روزه داری متناوب بهره ببرند ، چرا که روزه داری باعث کاهش مصرف کربوهیدرات های بی کیفیت شده که خود عامل واکنش های التهابی هستند و در نتیجه با کاهش التهابات ، آکنه و دیگر پوستی التهابی کم می شود.

کلینیک زیبایی آلما در رشت ارائه دهنده لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی و جوانسازی هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست، آنزیم تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، مزوتراپی مو و .... با مشاوره رایگان با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه