چرا افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس اتفاق می افتد ؟

اشتراک گذاری :

تزریق بوتاکس از محبوب ترین و پرطرفدارترین روشهای غیر جراحی زیبایی و جوانسازی پوست است که نوروتوکسین موجود در آن باعث شل کردن ماهیچه های ناحیه هدف شده تا دیگر چین و چروکی بر روی پوست ایجاد نشود. تزریق بوتاکس توسط پزشک متبحر بی خطر است اگرچه ممکنست عوارض جانبی داشته باشد و شایع ترین واکنش منفی تزریق بوتاکس ، افتادگی پلک یا پتوز است که در صورت تزریق پزشک ماهر کمتر از یک درصد اتفاق می افتد.

دلایل افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

چنانچه اطلاع دارید ، بوتاکس یک نوع سم به نام بوتولینوم است که البته در حد ضعیف و کنترل شده در دوز معین ، به ماهیچه های دارای چین و چروک پیشانی تزریق می شود تا با فلج کردن عضلات ناحیه ، باعث از بین رفتن چین و چروک و خطوط پیشانی شود. اما با تمام فواید بوتاکس ، می تواند عوارض هم داشته باشد که بعنوان نمونه افتادگی پلک یکی از عوارضی است که می تواند به دلایل زیر پس از تزریق بوتاکس رخ دهد :

تزریق بوتاکس در رشت

پزشکان ماهر در زمینه تزریق بوتاکس به آناتومی صورت ، نحوه تزریق بوتاکس و اینکه به کدام قسمت های صورت باید بوتاکس تزریق شود و یا تا چند میلی متر اجازه فروبردن سوزن در پوست را دارد ، کاملا آشنا می باشند. اما در مقابل افراد غیر پزشک یا کم تجربه با ‌آموزش نامناسب ممکنست در زمان تزریق بوتاکس به نقطه نادرست تزریق کنند و یا سوزن را بیش از اندازه به پوست وارد کنند که همه این موارد منجر به افتادگی پلک و ابرو پس از تزریق بوتاکس می گردد.

۲- همچنین بوتاکس باید قبل از تزریق به میزان مناسب رقیق سازی شود ، در غیر اینصورت با رقیق سازی نامناسب و تزریق دوز بالای بوتاکس ، افتادگی پلک و ابرو اتفاق می افتد. حتی تزریق با دوز بالا ممکنست منجر به مشکلات بینایی و عدم باز نگهداشتن کامل چشم ها گردد.

۳- از دیگر مواردی که می تواند منجر به افتادگی پلک و ابرو پس از تزریق بوتاکس شود ، عدم رعایت مراقبتهای پس از تزریق بوتاکس نظیر عدم خم کردن سر ، عدم دراز کشیدن و ... است که در صورت انجام این قبیل کارها با انتقال نوروتوکسین بوتاکس به عضله نامناسب ، افتادگی پلک رخ می دهد.

مقالات دیگر : آشنایی با روش پلاسماجت

مرکز تزریق بوتاکس در رشت

علائم افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

از علائمی که پس از تزریق بوتاکس با افتادگی پلک همراه است می توان به افتادگی ابرو ، عدم هماهنگی چشم ها و ابروها ، تنبلی چشم ( عدم توانایی در باز کردن کامل چشمها و مشکل در بینایی ) ، سنگینی چشم و پلک که در طول روز بدتر می شود و مشکل در انجام کارهای روزمره که بطور مثال در کارهایی مانند آرایش چشم مشکل ایجاد می شود ، اشاره کرد.

افتادگی پلک و ابرو عموما در دو حالت اتفاق می افتد :

۱- وقتی که سم بوتولینوم پس از تزریق بوتاکس پیشانی به عضله فرونتالیس پیشانی ( که تا ناحیه ابرو ادامه دارد ) گسترش پیدا کند ، بدین ترتیب ابرو بیش از اندازه شل شده و به پلک بالا فشار وارد می سازد و افتادگی پلک اتفاق می افتد.

2- زمانی که تزریق بوتاکس خط اخم یا گلابلار انجام می شود و سم بوتولینوم به عضله ای که پلک بالا را کنترل می کند نفوذ یابد هم افتادگی پلک و ابرو روی می دهد.

درمان افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

عموما افتادگی پلک در حدود ۳ تا ۴ ماه پس از از بین رفتن اثرات نوروتوکسین بوتاکس ، خود بخود رفع می شود اما درمانهای خانگی زیر می تواند کمک کننده باشد :

ماساژ عضلانی : بدین جهت پلک خود را با پشت مسواک برقی چند دقیقه در روز ماساژ دهید تا عضله فلج شده تحریک شود و به کار بیفتد. اما توجه داشته باشید که ناحیه تزریق را ماساژ ندهید. همچنین برای تحریک عضلات چشم ناحیه اطراف چشم را نیز ماساژ دهید.

قطره چشم : با مراجعه به پزشک ، وی قطره چشم به نام آپراکلونیدین یا بریمونیدین تجویز می کند تا عضله چشم سفت شود و پلک بالا برود که باید روزی سه بار یک تا دو قطره در چشم خود بریزید.

مقالات دیگر : تزریق پی آر پی  

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

درمان پزشکی - زیبایی افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

آراف تراپی : روشی برای جوانسازی پوست است که از امواج رادیویی استفاده می کند و با ارسال این امواج به لایه میانی پوست و ایجاد گرما در این لایه از پوست ، تولید کلاژن در پوست افزایش می یابد و پوست جوان می شود. ازین رو به دلیل گرمای ایجاد شده آر اف تراپی می تواند گزینه درمانی مناسبی برای رفع پتوز یا افتادگی پلک و ابرو در اثر تزریق بوتاکس باشد. چنانچه افرادی که برای جوانسازی پوست به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند ، متخصص زیبایی در صورت تزریق بوتاکس یا تزریق ژل در ناحیه مربوطه از انجام آر اف تراپی ناحیه مدنظر به دلیل از بین بردن اثرات بوتاکس و ژل خودداری می کند.

هایفوتراپی : این روش هم مانند آر اف تراپی به منظور جوانسازی پوست بکار می رود با این تفاوت که از امواج فراصوت در آن استفاده می شود و ارسال این امواج به لایه های عمقی پوست می باشد که نظیر آراف به تولید گرما در پوست کمک می کند. بنابراین این گرمای ایجاد شده در اثر امواج هایفوتراپی هم در از بین بردن اثر سم بوتولینوم و رفع افتادگی پلک و ابرو مناسب است.

پیشگیری از افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

  1.  به دنبال پزشک ماهر باشید به دلیل اینکه تنها یک پزشک با تجربه می داند که به کدام عضلات پیشانی تزریق کند و از چه میزان نوروتوکسین استفاده کند. لذا از تزریق بوتاکس پیشانی توسط هر فردی غیر از پزشک خودداری کنید چرا که عموما افتادگی پلک در افرادی اتفاق می افتد که فرد تزریق کننده مهارت لازم در تزریق بوتاکس را نداشته است.
  2.  در صورت مصرف دارو شل کننده عضلانی ، داروی رقیق کننده خون نظیر آسپرین ، داروی خواب و داروهای آلرژی یا تزریق بوتاکس در مدت ۴ ماه گذشته به پزشک تزریق بوتاکس اطلاع دهید. بدین جهت تمامی سوابق پزشک خود اعم از جراحی و سابقه فلج بل و ... را با پزشک در میان بگذارید.
  3.  از ماساژ دادن صورت ، فشار واردن کردن به ناحیه تزریق ، خم کردن سر و حرکات بیش از اندازه سر پس از تزریق بوتاکس خودداری کنید تا سم بوتاکس به خارج از ناحیه تزریق شده منتشر نشود و ایجاد .
  4.  تمامی توصیه های پزشک خود به منظور مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس را بطور کامل رعایت نمایید.

سوالات 

افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس چه مدت باقی می ماند ؟

افتادگی پلک و ابرو بعد از تزریق بوتاکس که عموما در هفته اول دیده می شود ، می تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد یعنی تا زمانی که اثرات سم بوتولینوم در عضله وجود داشته باشد و شما قادر به حرکت دادن عضله پیشانی خود نباشید.

چه مواردی باعث افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس می شود ؟

حرکات شدید سر ، خم شدن و دراز کشیدن ، فشار به ناحیه تزریق ، ورزش کردن

با توجه به اینکه تزریق بوتاکس از خدمات اصلی کلینیک زیبایی آلما در رشت می باشد می توانید برای رزرو مشاوره حضوری با پزشکان این مرکز با شماره تماس 01332662196 -09125396478 01333662196 01332006295 تماس بگیرید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه