تاثیر مشکلات هورمونی روی لیزر موهای زائد چیست ؟

اشتراک گذاری :

این روزها کمتر کسی است که به مرکز لیزر موهای زائد مراجعه نکرده باشد و در این بانوانی هستند که لیزر درمانی در آنها اثر بخش نبوده و پس از تکمیل جلسات لیزر دوباره شاهد رشد موهای زائد هستند که یکی از مواردی که بر کاهش تاثیر لیزر موهای زائد تاثیر گذار است ، مشکلات هورمونی می باشد. ازین رو مشکلات هورمونی می تواند در اثر سطوح بالای آندروژن ، تغییرات هورمونی دوران یائسگی ، مشکلات غدد آدرنال و یا تخمدان ها ایجاد شود و باعث پرمویی یا رشد بی رویه موهای سیاه و زبر در نواحی صورت ، شکم و کمر در زنان که از آن با نام هیرسوتیسم یاد می شود ، گردد.

البته پرموئی یا هیرسوتیسم می تواند در اثر عوارض جانبی دارویی خاص نیز ایجاد گردد ، اما دلیل عمده آن عدم تعادل هورمونی ناشی از ترشح هورمون آندروژن بیش از اندازه در خون می باشد و اغلب به دلیل اختلال تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان رخ می دهد که در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر مشکلات هورمونی بر روی لیزر موهای زائد بپردازیم.

مشکلات هورمونی و لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد برای اغلب افراد حدوداً 6 تا 8 جلسه ماهیانه به طول می انجامد و زمانی اثربخش است که مو در چرخه رشد مو در مرحله فعال یا آناژن باشد و برای اینکه نور لیزر به همه موها برسد باید چندین ماه سپری شود تا موهای در فاز استراحت و انتقال به مرحله رشد فعال برسند. بعد از آن جلسات شارژ با فواصل چند ماهه برای رسیدن نور لیزر به فولیکولهای جدید در حال رشد آغاز می گردد که نیاز به افزایش فواصل جلسات دارد ، اما زمانی در نتایج لیزر موهای زائد اختلال ایجاد می شود که مراجعه کننده در اثر پرموئی یا هیرسوتیسم یا دیگر مشکلات هورمونی دچار پرموئی شده باشد و در نتیجه در اثر رویش موهای ناخواسته زیاد ، جلسات لیزر موهای زائد طولانی تر می شود.

لیزر خوب در رشت

با اینکه علت اصلی هیرسوتیسم و پرموئی مشخص نیست و درمان چالش برانگیز می شود ، در عین حال بسیاری از بیماری های زیر با ایجاد هیرسوتیسم ارتباط دارند :

* تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد

اختلال PCO یا تخمدان پلی کیستیک به عنوان یک بیماری هورمونی بوده که در آن سطح هورمون آندروژن به صورت غیر طبیعی زیاد شده و با علائمی نظیر دوره های قاعدگی نامنظم ، ایجاد آکنه ، ابتلا به دیابت ، افزایش وزن و همچنین ناباروری همراه می باشد و یکی از  مهم ترین عوارض شایع این اختلال ، رشد موهای زائد بیش از حد و ضخیم در نواحی چانه ، شکم و ... یا همان هیرسوتیسم می باشد. بدین لحاظ بانوانی که قصد انجام لیزر موهای زائد دارند و از مشکل PCO خود مطلع هستند ، باید ابتدا به درمان مشکلات هورمونی خود بپردازند و سپس برای انجام لیزر درمانی مراجعه کنند.

اما در صورتیکه نمی توانند رشد بیش از حد موهای زائد را تاب بیاورند ، می توانند همزمان با درمان دارویی PCO ، زیر نظر پزشک متخصص و با اجازه وی در صورت عدم تداخل دارویی با لیزر ، به انجام لیزر موهای زائد بپردازند. البته باید این مطلب را در نظر بگیرید که این امکان وجود دارد که جلسات لیزر موهای زائد بیش از افراد دیگر طول بکشد.

تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد

افرادی که از مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک خود خبر ندارند یا حتی مطلع اند ، اما می خواهند جلسات لیزر موهای زائد خود را ادامه دهند ، جالب توجه است که لیزر موهای زائد می تواند در آنها اثربخش باشد و تا حد زیادی موهای زائد را کم کرده و رشد مجدد را کم کند ، اما به دلیل مشکلات هورمونی ناشی از PCO ، رشد موهای زائد و ناخواسته دوباره از سر گرفته می شود. در اینجا مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد و انجام لیزر درمانی می تواند به عنوان مدیریت مداوم حذف موهای ناخواسته عمل کند و فرد دوره ای برای از بین بردن موهای زائد اقدام نماید. برای مثال می توان گفت : بانوانی که روزانه اصلاح می کنند ، در حین انجام لیزر موهای زائد نیاز به جلسه چندین هفته یک بار خواهند داشت و این خود کمک بزرگی در کم کردن تعداد دفعات اصلاح و شیو روزانه دارد. اما این نکته مهم را باید بدانید که تا وقتی که مشکلات هورمونی برطرف نشود ، افزایش رشد مو و درمان حذف مو با روش لیزر موهای زائد ادامه خواهد داشت.

تفاوت بانوان مبتلا به اختلال تخمدان پلی کیستیک با سایر بانوان در این است که عدم تعادل هورمونی در آنان باعث می شود که فولیکول های جدید با سرعت بیشتری نسبت به سایر خانم ها رشد کنند. در نتیجه درمان با لیزر موهای زائد در این افراد دوره ای مکرر از جلسات لیزر بصورت منظم را شامل می شود تا زمانی که سطح هورمون ها متعادل گردد.

تاثیر تخمدان پلی کیستیک بر رویش موهای زائد

* تولید هورمون های مردانه بطور طبیعی : در بدن بانوان بطور طبیعی هورمون ساخته می شود ، اما سطوح غیرطبیعی و بالای هورمون مردانه آندروژن در خانم ها ، آنان را با رشد موهای زائد یا همان هیرسوتیسم مواجه می کند که این پرموئی با لیزر موهای زائد تداخل ایجاد می کند ، بدین صورت که یا بطور کل اثربخش نبوده و یا همزمان با درمان دارویی هورمونی لیزر موهای زائد نتیجه خوب و مطلوب می دهد.

* یائسگی : خانم ها با تغییرات هورمونی در دوران یائسگی ، افزایش رشد موهای زائد بویژه در ناحیه پشت لب و چانه را شاهد خواهند بود و به همین دلیل این بانوان به ناچار به مراکز لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای صورت خود مراجعه می کنند که البته با مشکل دیگری هم همراه است. از آنجا که بعد از یائسگی عموما موهای صورت رو به سفیدی می نهد ، لذا انجام لیزر موهای زائد را با مشکل مواجه خواهد کرد ، چرا که لیزر موهای زائد بر روی موهای سفید نتیجه بخش نیست.

* اختلالات غدد درون ریز : هیرسوتیسم با علائم دیگر نظیر ویژگی های خاص مردانه چون صدای بم ، افزایش توده عضلانی ، ایجاد آکنه و ... می تواند نشان از بیماری جدی باشد که اختلال غدد فوق کلیوی یا مشکلات تخمدانی از آن دسته است که در نتایج لیزر موهای زائد اثر منفی می گذارد.

* مصرف داروهای خاص : برخی از داروهای هورمونی نظیر تستوسترون ، استروئیدها و گلوکوکورتیکوئیدها امکان ایجاد عدم تعادل هورمونی دارند که در نتیجه آن هیرسوتیسم ایجاد شده و لیزر موهای زائد را بی اثر می کند.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

* ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

از عوامل دیگری که بر نتایج لیزر موهای زائد تاثیر منفی می گذارد ، اختلالات تیروئید است و لذا افرادی که می خواهند لیزر موهای زائد انجام دهند ، باید بدانند که بین مشکلات تیروئید و لیزر موهای زائد ارتباط مستقیم وجود دارد ، چرا که اختلالات تیرویید منجر به افزایش رشد موهای زائد یا همان هیرسوتیسم می گردد. لازم به توضیح است که تیروئید یک غده در گردن است که وظیفه تولید هورمونهای داخل بدن و تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد و در این صورت است که اختلال در تیروئید و به تبع آن اختلال در هورمونها با افزایش بیشتر موهای ناخواسته همراه است.

از طرفی با توجه به اینکه ترشح غده تیروئید یکی از عوامل مهم در رشد مو از طریق فولیکول می باشد ، لذا در صورت عدم ترشح تیروئید به اندازه کافی در بدن ، فولیکول های مو به درستی کار نکرده و افراد با مشکل کم کاری تیروئید ، به رشد موهای زائد بیش از اندازه و یا حتی ریزش شدید موها دچار می شود. علاوه بر این داروهایی که برای کنترل کم کاری تیروئید تجویز می شود ، می تواند منجر به افزایش هورمون مردانه آندروژن در بدن بانوان گردد که نتیجه آن رشد بی رویه موهای زائد و هیرسوتیسم است.

لذا در صورت مراجعه به کلینیک لیزر موهای زائد ، این مطلب به شما توضیح داده خواهد شد که در صورت ابتلا به بیماریهای تیروئید ، رشد موهای زائد شما بیشتر بوده و روند لیزر درمانی با اختلال مواجه می شود و نیازمند تعداد جلسات بیشتر لیزر موهای زائد است. از طرفی باید گفت که افراد با اختلالات تیروئید باید ابتدا در صدد درمان مشکلات تیروئید خود بر آیند و سپس لیزر موهای زائد انجام دهند ، چرا که اختلالات تیرویید در افزایش رشد موها تاثیر می گذارد و با درمان این اختلالات می توان از لیزر درمانی نتیجه خوبی گرفت.

لیزر خوب رشت

آیا لیزر موهای زائد روی بانوان مبتلا به هیرسوتیسم موثر است ؟

با توجه به اینکه پرموئی یا هیرسوتیسم ، بانوان را با رشد موهای ناخواسته زیادی رو به رو می کند ، اما لیزر موهای زائد که خود موثرترین و بهترین روش رفع موهای زائد است ، در این خانم ها به دلیل عدم تعادل هورمونی ناموفق خواهد بود و این افراد تا زمانی که مشکل به صورت پایه حل نشود ، اثرات مثبت لیزر موهای زائد را به صورت زودگذر و بدون دوام خواهند دید.  و تنها زمانی اثرات مثبت طولانی مدت لیزر موهای زائد لمس می شود که درمان مشکلات هورمونی انجام گیرد و آن زمانیست که پاکسازی پوست از موهای زائد احساس خواهد شد.

بدین ترتیب توصیه می شود برای انجام لیزر موهای زائد ، بانوانی که با رشد موهای زائد و غیرطبیعی صورت یا بدن مواجه اند ، به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با انجام آزمایش متوجه شوند که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند یا خیر؟ مشکلات زمینه ای ، افزایش وزن ، آکنه و سابقه خانوادگی هیرسوتیسم و پرموئی نیز می تواند بر این مشکلات صحه گذارد.

در توضیح هیرسوتیسم باید گفت که موهای زائدی که بر روی بدن و صورت بانوان رشد می کند در اثر عدم تعادل هورمونی بوده که به ان هیرسوتیسم گویند و اگرچه بیشتر بانوان بر روی صورت و بدن خود موی زائد دارند ، اما با این تفاوت که موهایشان نازک و نرم بوده و رنگ آن هم تیره نمی باشد ، در صورتیکه در افراد مبتلا به هیرسوتیسم سیاه و ضخیم بوده و بر روی صورت ، کمر ، شکم ، سینه یا بازوی بانوان رشد می کند که ناشی از اختلالات هورمونی می باشد که با افزایش میزان هورمون مردانه در بدن بانوان اتفاق می افتد.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

درمان رشد موهای زائد در افراد مبتلا به هیرسوتیسم

پزشکان چند گزینه درمانی برای هیرسوتیسم ارائه می دهند که ممکنست بر اساس منبع رشد مو و تاثیر آن بر زندگی افراد متفاوت باشد. بعنوان مثال با درخواست انجام آزمایش هورمونی توسط پزشک با تعیین سطح هورمون و وجود اختلالات هورمونی ، قرص های ضد بارداری یکی از داروهایی است که برای تنظیم هورمون در افراد مبتلا به هیرسوتیسم تجویز می شود. همچنین در موارد دیگر از داروهای مسدود کننده آندروژن بطور مستقیم برای درمان عدم تعادل هورمونی کمک گرفته می شود و در کنار دارو درمانی ، بیمار می تواند لیزر موهای زائد انجام دهد.

لازم به توضیح است که علت زمینه ای ، دوره درمان و مراقبت افراد مبتلا به هیرسوتیسم را تعیین می کند. بعنوان نمونه افراد باردار علاوه بر پزشک زنان ، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص داخلی و فوق تخصص غدد درون ریز دارد که در مورد مسائل هورمونی تخصص دارد و می تواند به بیمار کمک کند تا دوران بارداری را بخوبی سپری کند. از دیگر احتمالات درمانی هیرسوتیسم می توان به موارد زیر اشاره نود :

داروهای ضد آندروژن ، قرص ضد بارداری خوراکی ، داروهای انسولین در صورت وجود هیپرانسولینمی به منظور کاهش رشد موهای زائد در بیمار ، جراحی تومور آدرنال یا تخمدان بانوانی که به پیشگیری و کمک در چرخه قاعدگی خود نیاز دارند. افزون براین در صورت داشتن اضافه وزن ، حتی کاهش وزن 5 درصدی بدن می تواند به کاهش قابل توجه سطوح هورمون مردانه تستوسترون در بدن کمک کند.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

سوالات

آیا لیزر موهای زائد باعث بهبود آکنه با جوش هورمونی می شود ؟

بطور مستقیم خیر. اما با گذشت چندین جلسه لیزر موهای زائد و کاهش چشمگیر موها ، به دلیل اینکه دیگر مویی از پوست بیرون نمی زند که ایجاد جوش و آکنه نماید ، لذا تعداد و شدت جوش ها کاهش پیدا می کند و همچنین به تبع آن لکه های تیره و اسکار آکنه با کاهش تحریک پوستی نیز بهبود می یابد.

آیا لیزر موهای زائد باعث بیشتر شدن موهای هورمونی می شود؟

خیر. موهای هورمونی در اثر اختلالات هورمونی افزایش می یابد نه بر اثر لیزر موهای زائد. به دلیل اینکه مشکلات هورمونی همچون افزایش هورمون آندروژن یا تستسترون و یا ابتلا به PCO و ... منجر به افزایش موهای زائد صورت و بدن خصوصا چانه و گردن می گردد. لذا در صورتی که لیزر موهای زائد انجام داده اید اما مجددا موهای زائدتان رشد کرد می توانید به احتمال وجود مشکلات هورمونی شک کنید و با آزمایش و سونوگرافی از این اختلالات مطمئن شود و در صورت وجود چنین مشکلاتی با هورمون درمانی همزمان با لیزر درمانی می توانید از شر موهای زائد راحت شوید.

آیا لیزر موهای زائد برای رحم و تخمدان و زیربغل ضرر دارد ؟

خیر. از آنجا که مکانیسم لیزر موهای زائد بگونه ای است که تا ۱ میلی متر زیر پوست نفوذ می کند لذا به رحم ، تخمدان و زیربغل کاری نداشته و مشکلی در خصوص بیماری های رحم و تخمدان یا نازایی و سرطان لنف زیربغل ایجاد نخواهد کرد. حتی اگر به فرض محال نور لیزر به رحم و تخمدان می رسید نمی توانست کاری انجام دهد چرا که نور لیزر موهای زائد بر روی رنگدانه های مو کار می کند و هیچ تاثیری بر دیگر بافتها ندارد. در نتیجه چیزی برای نگرانی وجود نداشته و می توانید با خیال جمع لیزر موهای زائد انجام دهید.

چه کسانی نمی توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

بانوان باردار تا ۶ ماه پس از زایمان و به تعادل رسیدن هورمونها ، افراد مبتلا به مشکلات پوستی و عفونت های فعال پوستی ، افراد با رنگ موی روشن و سفید ، برنزه شدن با نور آفتاب یا سولاریم تا زمان رفع برنزه ، افراد با سابقه اسکار کلوئیدی ، افراد مبتلا پسوزیاریس در ناحیه لیزر درمانی ، افراد با سابقه ویتیلیگو در ناحیه لیزر درمانی ، مصرف آنتی بیوتیک ، افراد با سابقه مصرف آکوتان ( به مدت ۶ ماه بعد از قطع دارو نمی توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ) و افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس.

مشکلات هورمونی و لیزر موهای زائد

در صورت مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، ابتدا متخصص با رویت پوست و مو و پرس و جو درباره مشکلات هورمونی یا بیماری های خاص به مشاوره می پردازد. لذا در صورت داشتن پرموئی یا شک به مشکلات هورمونی ، تخمدان پلی کیستیک ، مشکل تیروئید یا ... حتماً با متخصص لیزر موهای زائد این موارد را در میان گذاشته تا راهکارهای لازم برای گرفتن بهترین نتیجه از لیزر موهای زائد ارائه شود. شماره تماس برای مشاوره 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشد.

خدمات کلینیک لیزر موهای زائد و زیبایی آلما شامل هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، میکرونیدلینگ ، ماساژ تخصصی صورت ، پارافین تراپی ، کربوکسی تراپی ، آنزیم تراپی پوست و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه