آیا لیزر موهای زائد در دوران یائسگی اثربخش است ؟

اشتراک گذاری :

یائسگی یک واقعیت زندگی بانوان است که یکی از عوارض جانبی ناخواسته آن رشد بی رویه موهای زائد خصوصا در ناحیه چانه است که با روشهای سنتی حذف مو به راحتی از بین نمی رود. اما خبر خوب اینکه لیزر موهای زائد می تواند در دوران یائسگی موهای ناخواسته شما را از بین ببرد و منجر به افزایش اعتماد به نفس شما گردد.

لیزر موهای زائد در دوران یائسگی

اگرچه لیزر موهای زائد در دوران یائسگی موثر است اما می تواند با چالش های زیر همراه باشد :

1- تغییرات هورمونی : در دوران یائسگی هورمونهای فرد دچار اختلال شده و تولید هورمون های مردانه افزایش می یابد که منجر به رشد بی رویه موهای زائد می گردد. از دیگر عوارض اختلالات هورمونی در این دوران خشک و ضخیم شدن پوست ، تغییر صدا ، پوکی استخوان ، ضخیم شدن موهای زائد ، ریزش موی سر ، سفید شدن موها و ... را می توان نام برد. در صورت تغییرات شدید هورمونی در زمان یائسگی باید به پزشک مراجعه نمایید.

2- تاخیر در نتایج لیزر درمانی : به دلیل اینکه در دوران یائسگی اختلالات هورمونی بوجود می آید ، لذا بر روی نتایج لیزر موهای زائد تاثیر منفی گذاشته و این افراد دیرتر به جلسات شارژ لیزر موهای زائد می رسند و نسبت به دیگران جلسات ترمیمی در مدت کوتاهتری دارند. بدین معنی که لیزر درمانی در آنها بیش از جلسه ماهیانه بوده و شاید بین 10 تا 12 جلسه طول بکشد و جلسات شارژ آنها دو تا 4 ماهه می باشد و ممکنست به جلسات طولانی یکساله لیزر درمانی نرسند و این بستگی به سطح هورمون مردانه در بدنشان دارد.

3- حساسیت پوست : در زمان یائسگی پوست حساسیت بیشتر پیدا می کند ، ازین رو هنگام لیزر موهای زائد نیز افراد یائسه درد و حساسیت بیشتری احساس می کنند که باید با انتخاب تنظیمات درست دستگاه لیزر و هماهنگ با نوع پوست عمل شود.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد در دوران پریود

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی

زمانی که فرد دیگر پریود نشده و توانایی باروری خود را از دست می دهد ، یائسگی رخ می دهد ، چنانچه برخی از بانوان تغییرات هورمونی دارند ، درحالیکه هنوز پریود می شوند. گرچه یائسگی می تواند تعریق شبانه و تغییر در خلق و خو و یا گر گرفتگی را کاهش دهد اما می تواند با افزایش هورمون های مردانه باعث افزایش رشد موهای زائد ، تیره و ضخیم حتی در نواحی که قبلا مویی رویش نداشته گردد.

این تغییرات در اثر کاهش سطح هورمون استروژن رخ می دهد. هورمون استروژن به هورمونی گفته می شود که باعث می شود تخمدانها ماهی یک تخمک آزاد کنند و با کاهش سطح هورمون استروژن و توقف تخمک گذاری ، عوارض جانبی همچون خشک شدن پوست و ایجاد خطوط و چروک بر روی پوست خواهد داشت و حتی موهای سر شروع به نازک شدن می کنند و در مقابل موهای زائد بر روی چانه ، گونه ، پشت لب ، گردن و خط فک رشد می کند.

دلیل این مشکلات این است که زمانی که ترشح هورمون استروژن در بدن کاهش می یابد ، هورمون مردانه تستوسترون به نام DHT دی هیدرو تستوسترون بیشتر ترشح می شوند که این هورمون در بدن زنان به میزان کمی وجود دارد اما با یائسه شدن میزان این هورمون در بدن افزایش می یابد که عوارضی نظیر رشد موهای زائد زبر و تیره دارد.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد پوست تیره

لیزر موهای زائد صورت در دوران یائسگی

فولیکول یا کیسه رشد مو در زیر پوست وجود دارد که ریشه مو ( به شکل پیاز کوچک ) در آن قرار دارد و موی در حال رشد یک شانزدهم یا یک هشتم اینچ در زیر پوست است و بقیه در سطح پوست دیده می شود. هر فرد شاید میلیون ها فولیکول مو دارد که همه در یک فاز از چرخه رشد به سر نمی برند و برخی در فاز فعال رشد و برخی در حال استراحت هستند و مویی از پوست بیرون نمی زند. لازم به ذکر است که تغییرات هورمونی اعم از یائسگی یا حتی بلوغ و ... می تواند فولیکول های مو در فاز استراحت را تحریک به رشد کند ، ازین رو ست که در مناطقی از پوست که فاقد مو است هم موهای جدید شروع به رویش می کند.

لیزر موهای زائد در دوران یائسگی

زمانی که مو بطور کامل از ریشه ( روشهایی نظیر اپیلاسیون یا بند انداختن ) کنده شود ، در حدود یک ماه و نیم تا سه ماه طول می کشد تا فولیکول مو دوباره فعال شود و موی جدیدی تولید کند اما در زمان یائسگی هر روز شاهد رشد روز افزون موهای زائد خواهیم بود. در اینجا لیزر موهای زائد کمک کننده است و با نور شدید و متمرکز ، رنگدانه ریشه مو واقع در فولیکول مو را هدف گرفته و فولیکول مو را بطور دائم آسیب می زند تا دیگر مویی رشد نکند و حتی در صورت رشد بسیار نازک تر ، کمرنگ تر و با میزان کمتری نمایان گردد.

نکات لیزر موهای زائد در دوران یائسگی

لازم به ذکر است که به دلیل اینکه دوران یائسگی با سفید شدن مو همراه است ، بنابراین بانوان یائسه تا قبل از سفید شدن موها باید سریعتر عمل کرده و زودتر جلسات لیزر موهای زائد خود را به پایان برسانند چرا که لیزر موهای زائد در موهای سفید و خاکستری به دلیل فقدان رنگدانه مو موثر نمی باشد. درباره تعداد جلسات لیزر موهای زائد در دوران یائسگی باید گفت که به دلایل ژنتیکی ، سطح هورمونها و یا داروهای مصرفی متفاوت می باشد یعنی در برخی از زنان بیشتر می باشد.

شماره تماس مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه