تزریق بوتاکس چیست ؟ همه چیز درباره تزریق بوتاکس

اشتراک گذاری :

انسانها از دیرباز به دنبال اکسیر جوانی بوده اند و همواره محققان و دانشمندان در این راه تلاش های زیادی کرده اند. چنانچه در سالهای اخیر روشی مختلفی از جمله تزریق بوتاکس ابداع شده که طرفداران زیادی دارد و بعد از تزریق ژل از محبوب ترین روشهای جوانسازی پوست شناخته شده است.

تزریق بوتاکس چیست ؟

تزریق بوتاکس روشی تزریقی برای جوانسازی پوست است که از سم بوتولینوم برای از کار انداختن موقتی عضلات مرتبط با چین و چروک استفاده می کند که عموما برای صاف کردن خطوط پیشانی و دور چشم کاربرد زیادی دارد. با توجه به اینکه سم بوتولینوم در دوز کنترل شده و ضعیف می باشد ، لذا تزریق بوتاکس توسط پزشک متبحر ایمن و بدون خطر می باشد. البته بوتاکس کاربرد درمانی نیز داشته و در درمان تعریق بیش از حد کف دست و زیربغل ، درمان اسپاسم گردن ، لوچی چشم ، تنبلی چشم ، میگرن و ... بکار می رود.

تزریق بوتاکس چیست؟
 

تزریق بوتاکس دارای تاییدیه از سازمان غذا و داروی امریکا FDA می باشد و برای تزریق بوتاکس باید توجه داشته باشید که از برند بوتاکس معتبر و دارای تاییدیه FDA استفاده شود و بدین جهت برای تزریق بوتاکس باید به بهترین کلینیک زیبایی و بهترین پزشک مراجعه نمایید و از تزریق بوتاکس در اماکنی نظیر سالن های زیبایی و آرایشگاه و تزریق توسط فردی غیر از پزشک برای پیشگیری از عوارض جانبی جدا خودداری نمایید.

بوتاکس از سمی به نام بوتولینوم گرفته شده که باعث ایجاد مسمومیت غذایی با نام بوتولیسم می گردد و دارای دو نوع A, B بوده که نوع A عموما در درمان چین و چروک پوست صورت استفاده می شود و نوع B در اسپاسم گردن کاربرد دارد. سم بوتولینوم را به صورت کنترل شده و در دوز خفیف و دارای استاندارهای لازم تحت نظارت سازمان غذا و داروی امریکا و در صورت داشتن تاییدیه این سازمان ، به منظور تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست ارائه می دهند. تزریق بوتاکس باعث می شود تا سیگنال های شیمیایی از اعصاب را که باعث انقباض عضلات و به تبع چین و چروک پوست می گردد ، مسدود کند که این کار باعث شل شدن ماهیچه های مورد نظر و رفع خطوط و چین  چروک می گردد.

البته سازمان غذا و داروی امریکا تزریق بوتاکس را برای نواحی دور چشم و پیشانی ، لبخند لثه ای به منظور جوانسازی پوست تایید کرده و برای بقیه نواحی صورت به دلیل خطرناک بودن آن تزریق نمی شود.

مقالات دیگر : بوتاکس خطوط پنجه کلاغی دور چشم

تزریق بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس پیشانی به منظور جوانسازی پوست و رفع چین و چروک و خطوط افقی پیشانی و خطوط اخم عمودی بین چشمان انجام می شود که از طریق تزریق ماده فعال آن یعنی سم بوتولینوم نوع A ، عضلات پیشانی بصورت موقت از کار می افتد تا دیگر چین و چروک ایجاد نشود. عموما نتایج تزریق بوتاکس پیشانی پس از دو هفته به بیشترین میزان خود می رسد و ماندگاری سه تا 4 ماهه و در برخی بیشتر دارد. همچنین در جلسه ترمیم بوتاکس پیشانی که دو هفته بعد برنامه ریزی می شود ممکنست نیاز به تزریق دوز کمی بوتاکس هم باشد.

لازم به ذکر است که اگرچه سازمان غذا و داروی امریکا تزریق بوتاکس پیشانی را تایید کرده است ، اما پزشکان همچنان در تزریق بوتاکس محتاط هستند به دلیل اینکه در عین حالیکه بوتاکس می تواند در صاف کردن چین و چروک ها موثر باشد ، اما می تواند باعث شل شدن بیش از حد عضلات پیشانی و در نتیجه افتادگی پلک و ابرو می شود. از عواملی که بر تزریق درست بوتاکس پیشانی موثر است می توان به میزان دقیق تزریق در هر نقطه ، رقیق سازی مناسب بوتاکس و تزریق توسط پزشک متبحر آشنا به تزریق بوتاکس اشاره کرد.

بوتاکس در کجای پیشانی تزریق می شود ؟

سازمان غذا و داروی امریکا تنها تزریق بوتاکس را بر روی نقاط خاصی از پیشانی تایید کرده است که این شامل خطوط افقی سراسر پیشانی و گلابلا و خطوط کانتال اطراف چشم یا خطوط پنجه کلاغی بین چشمان می باشد. همچنین حتی در صورت تایید این نقاط ، تزریق بوتاکس پیشانی به دلیل احتمال عوارض جانبی در صورت مصرف بیش از حد بوتاکس باید با احتیاط صورت گیرد.

روش انجام تزریق بوتاکس

در تزریق بوتاکس عموما بیشتر افراد دردی احساس نمی کنند و تنها درد در نقاط تزریق حس می شود اما برخی از پزشکان از بی حسی استفاده می کنند. برای تزریق بوتاکس در ابتدا پزشک پوست ناحیه مدنظر را با کرم بی حس کننده نظیر لیدوکائین بی حس می کند و سپس به علامت گذاری نقاط تزریق با خط کش و خودکار می پردازد و در نهایت از چند سوزن نازک برای تزریق سم بوتولینوم به لایه زیرین پوست در عضلات هدف استفاده می کند.

نتایج و ماندگاری تزریق بوتاکس

نتایج تزریق بوتاکس عموما پس از 1 تا 3 روز مشاهده می شود و تا 15 روز بعد به بیشترین مقدار خود می رسد که در این زمان پزشک یک جلسه ترمیمی برای تزریق مجدد دوز کمی از بوتاکس در صورت عدم کسب نتایج مدنظر برنامه ریزی می کند. ماندگاری تزریق بوتاکس معمولا 3 تا 4 ماه بوده و در برخی حتی بیشتر می باشد که به منظور حفظ نتایج باید تزریق بوتاکس مجددا با فاصله حداقل 6 ماهه انجام گیرد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت
 

کاربردهای زیبایی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به منظور جوانسازی پوست در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

  • رفع خطوط پیشانی شامل خطوط عمودی بین دو ابرو یا خط اخم خطوط افقی پیشانی یا استرس
  • درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم یا خطوط خنده
  • بالا بردن ابروها
  • بوتاکس چشم گربه ای

مقالات دیگر : سوالاتی درباره تزریق بوتاکس

فواید تزریق بوتاکس

  • جوانسازی پوست
  • غیر تهاجمی و غیر جراحی
  • بدون دوره نقاهت
  • بدون بی حسی و بیهوشی
  • ایمن
  • رفع خطوط و چروک پوست خصوصا پیشانی و دور چشم
  • مقرون به  صرفه

عوارض تزریق بوتاکس

اگرچه هیچ روشی خصوصا از نوع تزریقی بدون عوارض نیست اما این بدین معنی نیست که همیشه عوارض اتفاق می افتد بلکه تنها در درصد کمی از افراد رخ می دهد. از طرفی در صورتی که تزریق بوتاکس توسط پزشک ماهر و آشنا به تکنیک های تزریق انجام شود ، ایمن و بی خطر می باشد اما در صورت تزریق اشتباه ممکنست نتایج ناخواسته و آسیبهای احتمالی را وارد نماید :

  • درد و سوزش و تورم در زمان تزریق
  • کبودی و قرمزی در محل تزریق
  • افتادگی موقت پلک و ابرو
  • دوبینی و تاری دید
  • لبخند نامتقارن
  • عفونت در محل تزریق
  • ریزش اشک یا خشکی چشم

لازم به توضیح است که اگر بوتاکس به نقاطی از پوست که محل مورد نظر تزریق نبوده ، نفوذ کند و پخش شود ، می تواند با عوارض جانبی نامطلوب و حساسیت های نادر همچون کهیر ، ضعف بینایی ، اشکال در تنفس ، اشکال در تکلم و بلع ، ضعف عضلانی ، واکنش های آلرژیک و ... همراه باشد که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

تزریق بوتاکس در رشت

تزریق بوتاکس برای چه افرادی ممنوع است ؟

  • برای مادران باردار و شیرده
  • حساسیت به آلبومین یا حساسیت به بوتاکس
  • بیماران نورولوژیک مانند MS ، میاسنتی گراو ، آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس ، پارکینسون

مراقبتهای قبل از تزریق بوتاکس

  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین ، پزشک خود را مطلع سازید چرا که باید قبل از تزریق بوتاکس به مدت 4 تا 5 روز داروهای رقیق کننده خون به منظور پیشگیری از خونریزی قطع شوند.
  • در صورت مصرف داروهایی نظیر ویتامین E ، روغن گل پامچال ، سیر ، گل مینا ، مکمل غذایی Gingko , ginseng از دو هفته قبل مصرف این موارد را قطع کنید.
  • در صورت تزریق بوتاکس در 4 ماه اخیر ، پزشک خود را آگاه سازید به دلیل اینکه عموما متخصصان فاصله بین تزریق بوتاکس را در حدود 6 ماه اعلام می کنند.
  • از مصرف ایبوپروفن ، ژلوفن و الکل از دو روز قبل خودداری کنید.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس

  • از فشار دادن ، مالیدن ، ماساژ دادن و هرگونه تحریک ناحیه تزریق بوتاکس پرهیز کنید چرا که می تواند عاملی بر گسترش بوتاکس به نواحی دیگر بدن و ایجاد عوارض جانبی ناخواسته شود.
  • ناحیه تزریق را گرم نکنید و بدین منظور از دوش آب گرم و سونا ، مصرف الکل و برنزه کردن تا 24 ساعت پرهیز کنید.
  • برای رفع کبودی و ناراحتی پس از تزریق بوتاکس از کمپرس سرد به مدت 15 دقیقه در چند ساعت استفاده کنید.
  • بعد از تزریق بوتاکس پیشانی به مدت 3 تا 4 ساعت دراز نکشید و سر خود را خم نکنید چرا که این موارد باعث انتشار سم بوتاکس به سمت پلک و ابرو و ایجاد افتادگی عضلات پلک یا ابرو می گردد.

 

به منظور تزریق بوتاکس در رشت و انجام دیگر خدمات زیبایی و جوانسازی پوست و مشاوره رایگان با شماره 01332662196 – 01332006295 09125396478 تماس حاصل نمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه