لیزر موهای زائد و پیسی یا ویتیلیگو

اشتراک گذاری :

شاید نام بیماری پیسی یا ویتیلیگو را شنیده باشید که یک نوع بیماری پوستی است که درآن بیمار دچار لکه های پوستی روشن تر از رنگ پوست خود می شود و از آنجا که درمان تایید شده ای ندارد و درمانهای موجود کمکی به درمان این بیماری پوستی نمی کند می تواند برای بیمار ایجاد نا امیدی کند. اما آیا افرادی که به پیسی یا ویتیلیگو مبتلا هستند می تواند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟ در ادامه به توضیح در این باره می پردازیم.

بیماری برص یا پیسی یا ویتیلیگو

بیماری ویتیلیگو یا پیسی که 2 درصد از مردم دنیا به آن مبتلا هستند ، جزو شایع ترین بیماری های پوستی است که در آن رنگدانه های پوست بیمار از بین می رود. اگرچه خیلی ها به این بیماری اهمیت نمی دهند و فکر می کنند که تنها بر روی زیبایی پوست اثر می گذارد اما در حقیقت ویتیلیگیو یک بیماری پوستی خود ایمنی می باشد که باعث از بین رفتن رنگدانه های پوست شده و نواحی مبتلا سفیدتر از بقیه پوست می شوند. این لکه های روشن معمولا بر روی صورت ، دست ، پا و یا پشت بروز می یابد.

لیزر موهای زائد در رشت

ویتیلیگو و پدیده کوبنر

بیماری پیسی یا ویتیلیگو تحت تاثیر پدیده ای به نام کوبنر است. بدین معنا که عوامل محیطی می تواند باعث ایجاد ویتیلیگو و یا بدتر شدن بیماری پیسی فرد شود. پدیده کوبنر به این موضوع اشاره دارد که زمانی که پوست آسیب می بیند ، لکه های روشن تر از پوست که در ویتیلیگو دیده می شود ظاهر می شود که این آسیب می تواند در اثر استفاده از داروهای خاص ، مواد آرایشی مضر ، مواد شوینده و یا حتی اسکراب یا لیزر ایجاد گردد.

آیا افراد مبتلا به پیسی می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

مناسب بودن درمان لیزر موهای زائد در افراد مبتلا به پیسی یا ویتیلیگو بستگی به شدت بیماری دارد و ممکنست افرادی که مبتلا به نوع خفیف آن هستند بتوانند لیزر درمانی انجام دهند اما در مبتلایان به نوع شدید آن توصیه نمی شود. از طرفی لیزر موهای زائد بر روی مناطقی از پوست که دارای رنگ روشن تر که رنگدانه خود را از دست داده اند موفق نبوده و بر روی نقاط تیره تر که دارای رنگدانه موی تیره هستند بهتر عمل می کند.

لیزر موهای زائد که در آن از نور متمرکز و شدید با ایجاد گرما در پوست استفاده می شود باعث سوزاندن فولیکول مو و از بین بردن موهای زائد می گردد. در ابتدای جلسات لیزر درمانی از آنجا که موها ضخیم و تیره هستند از انرژی کمتری استفاده می شود اما در جلسات بعدی که تعداد موها کاهش می یابد و موهای رشد یافته خیلی روشن تر و نازک تر از قبل می باشند ، در نتیجه نیاز به انرژی بیشتر لیزر برای حذف دارند و باید از درجات بالاتر لیزر استفاده شود.

در نتیجه درجه بیشتر لیزر مساویست با گرمای بیش از حد بر روی پوست که می تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد پدیده کوبنر و گسترش بیماری ویتیلیگو گردد. از طرفی متخصصان اعلام کرده اند افرادی که پوست تیره تری دارند به دلیل وجود رنگدانه های زیاد پوستی بیشتر در معرض آسیب پوستی و گسترش بیماری پیسی در اثر لیزر موهای زائد هستند چرا که در این افراد نیز از انرژی بیشتر لیزر استفاده می شود تا رنگدانه پوست با ملانین مو اشتباه گرفته نشود

مقالات دیگر : تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد

کلینیک زیبایی در رشت

آیا لیزر موهای زائد در مبتلایان به ویتیلیگو یا پیسی خفیف می تواند ایمن باشد ؟

اگر مبتلا به ویتیلیگو خفیف هستید در ابتدا به متخصص پوست مراجعه کنید چرا که ایمنی پوست در درجه اول بسیار مهم است و نباید ایمنی پوستتان به خطر بیفتد. در این صورت باید از درجه کم لیزر بر روی پوست این افراد استفاده شود و مهم است که قبل از شروع لیزر درمانی حتما بر روی یک ناحیه کوچک از پوست فرد لیزر انجام شود که مشاهده شود که پوست چگونه پاسخ می دهد و هر گونه تغییر رنگ بر روی پوست مهم است و در صورت تغییر رنگ پوست و کاهش رنگدانه ها باید لیزر درمانی متوقف شود.

نکات

  1. بطور کل در صورت ابتلا به ویتیلیگو یا پیسی باید قبل از شروع لیزر موهای زائد با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید.
  2. در صورتی که از قبل در مبتلایان به پیسی یا ویتیلیگو ، لکه های پوست فرد در اثر آسیب خورشید و یا محصولات مراقبت از پوست شیمیایی افزایش پیدا کرد باید از انجام لیزر موهای زائد صرف نظر شود چرا که نور لیزر نیز همانند نور خورشید می تواند باعث بدتر شدن ویتیلیگو یا پیسی شود.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد و پسوزیاریس

بررسی روشهای دیگر حذف موهای زائد در افراد مبتلا به ویتلیگو یا پیسی

اپیلاسیون : افراد مبتلا به پیسی یا ویتیلیگو در صورت انجام اپیلاسیون و کندن موهای زائد نیز بدون خطر آسیب پوستی نیستند چرا که با انجام اپیلاسیون لایه سطحی پوست نیز برداشته می شود و آسیب می بیند که می تواند باعث تحریک و التهاب و آسیب بیشتر پوست این افراد گردد.

کرم موبر : این کرم ها که دارای مواد شیمیایی اسید تیوگلیکولیک و هیدروکسید کلسیم هستند با ضعیف کردن و تجزیه کردن تار مو ، باعث ریزش و حذف آنها می شوند اما دارای خطراتی همچون سوختگی پوست هستند خصوصا زمانی که به مدت طولانی بر روی پوست باقی بماند. در نتیجه کرم موبر هم می تواند باعث آسیب پوستی و ایجاد پدیده کوبنر و بدتر شدن بیماری پیسی یا ویتیلیگو گردد.

تیغ : اگرچه تیغ گزینه ای روتین برای اصلاح موهای زائد است اما اصلاح منظم و روزانه با تیغ می تواند باعث لایه برداری بیش از حد پوست و تحریک و آسیب پوست شود که می تواند باعث پدیده کوبنر و تشدید بیماری پیسی شود.

برای ایمن نگه داشتن پوست مبتلا به ویتیلیگو چه کنیم ؟

  1. دوری از نور خورشید و استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF+50 و نیز پوشیدن کلاه یا آفتابگیر ، عینک آفتابی و دستکش
  2. محافظت از پوست در برابر ضربه و آسیب چرا که در اثر ضربه پدیده کوبنر رخ می دهد و بیماری پیسی یا ویتیلیگو پخش می شود.
  3. عدم استفاده از تحریک پوست با اسکراب یا محصولات مراقبت از پوست خشن

مشاوره با متخصصین کلینیک زیبایی آلما رشت منظریه 01332662196 01332006295 01333662196 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه