زگیل تناسلی و لیزر موهای زائد

اشتراک گذاری :

پیشرفت علم و ابداع دستگاه لیزر موهای زائد باعث شده تا موهای ناخواسته صورت و بدن خصوصاً بیکینی به راحتی صورت گیرد و برای ماه ها از شر موهای زائد رهایی یابیم ، اما در این بین وجود برخی بیماریها نظیر زگیل تناسلی ، کار را سخت کرده و افراد را برای انجام لیزر بیکینی در شک و تردید قرار می دهد و اغلب این سوال به ذهن خطور می کند که آیا واقعاً لیزر بیکینی باعث انتقال زگیل تناسلی می گردد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی از نوع ویروس HPV است که عموماً بر روی نواحی مرطوب بدن همچون دهان و آلت تناسلی ایجاد می شود ، زائده ها یا برجستگی هایی شبیه گل کلم بوده که می توانند در اندازه های ریز و یا درشت و به صورت تکی یا چندتایی و در رنگ های خاکستری یا رنگ پوست شکل بگیرند و البته می تواند بر روی پوست بازو ، کشاله ران و واژن هم ظاهر شود. لازم به ذکر است که موارد خطرناک زگیل تناسلی یا همان ویروس HPV ، مهمترین دلیل در ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد و به همین علت است که زگیل تناسلی برای همه افراد یک مشکل نگران کننده بنظر می رسد.

زگیل تناسلی و لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد باعث انتقال زگیل تناسلی می شود ؟

بطور مستقیم این امکان وجود ندارد. بطور کل زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد شده که یک عفونت مقاربتی می باشد و لیزر موهای زائد که پرتو نور متمرکز است ، فولیکول موهای زائد بدن از جمله اندام تناسلی را از بین می برد و بر پوست مبتلا به زگیل تناسلی تاثیری ندارد و مستقیما باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود. اما در عین حال خطر انتشار ویروس در طول فرآیند لیزر درمانی می تواند وجود داشته باشد به دلیل اینکه نور لیزر با برخورد به پوست ممکنست به دلیل خطای اپراتور باعث ایجاد التهاب ، ساییدگی و یا زخم گردد که در این صورت ورود ویروس به بدن آسان می شود.

بنابراین برای کاهش خطر گسترش زگیل تناسلی در صورت ابتلا حتما به پزشک خود اطلاع دهید که در این صورت پزشک لیزر درمانی را تا بهبود زگیل به تعویق می اندازد. توجه داشته باشید که برای پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی نکاتی همچون رابطه جنسی ایمن را رعایت نمایید و در صورت ابتلا به ویروس سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

افزون بر این از آنجائیکه زگیل تناسلی بسیار انتقال پذیر بوده و اگرچه تنها از طریق رابطه جنسی و البته رابطه دهانی و تماس با پوست قابل انتقال است ، اما می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت از طریق دستگاه لیزر موهای زائد منتقل شود. به همین دلیل بسیاری از افراد از انجام لیزر بیکینی به دلیل امکان ابتلا به زگیل تناسلی واهمه دارند که دو راه برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی وجود دارد که یک مورد استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد غیر تماسی است که کاملاً بدون تماس با پوست کار می کند و بدین ترتیب امکان انتقال بیماری به صفر می رسد.

زگیل تناسلی و لیزر موهای زائد

راه دوم در صورتی که لیزر موهای زائد تماسی باشد ، کارشناسان در بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت می توانند از سلفون یکبار مصرف استفاده کرده و با پوشاندن هندپیس لیزر با سلفون برای هر فرد از انتقال زگیل تناسلی پیشگیری کنند. البته ناگفته نماند که رعایت بهداشت و ضد عفونی کردن قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد هر فرد ضروری است.

لیزر بیکینی چیست ؟

بیکینی یا ناحیه تناسلی از جمله نواحی است که دارای موهای زائد بوده و ما برای تمیز شدن پوست و از بین بردن موهای زائد می توانیم از بهترین روش یعنی لیزر موهای زائد اندام تناسلی استفاده کنیم که عموماً حدود 8 جلسه بصورت ماهیانه انجام شده و پس از آن جلسات ترمیم صورت می پذیرد. در این بین برای لیزر بیکینی باید از بهترین دستگاه لیزر موهای زائد نظیر لیزر الکس برای پوست های روشن ، لیزر دایود برای انواع پوست ها و لیزر اندیاگ برای موهای تیره استفاده شود که پزشک یا اپراتور لیزر بر اساس رنگ پوست و مو نوع لیزر را انتخاب می کند.

بنا به گفته دکتر نیودیتا دادو ، متخصص پوست ، دستگاه لیزر موهای زائد ، پرتو نور را به محل فولیکول مو در پوست مثلاً در ناحیه بیکینی ارسال می کند که توسط رنگدانه مو جذب می شود و با ایجاد گرما به فولیکول مو آسیب می زند ، در نتیجه با آسیب فولیکول مو ، از رشد مجدد موهای بیکینی جلوگیری بعمل می آورد.

بیشتر بخوانید : ویژگی های یک لیزر خوب در رشت 

زگیل تناسلی و لیزر موهای زائد

راه های انتقال زگیل تناسلی

از شایع ترین راه های انتقال ویروس زگیل تناسلی می توان به رابطه جنسی واژینالی و مقعدی و دهانی اشاره کرد ، لذا افراد دارای شرکای جنسی متعدد و افرادی که در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنند ، بیشتر در معرض خطر زگیل تناسلی هستند. از طرف دیگر زگیل تناسلی در اثر تماس پوستی با نواحی آلوده و استفاده از وسایل فرد مبتلا به زگیل تناسلی همچون حوله و ژیلت و لباس زیر و ... هم به سرعت گسترش می یابد. همچنین زگیل تناسلی در طول زایمان می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود ، هرچند که بسیار نادر است. البته مراکز لیزر موهای زائد و اپیلاسیون هم از اماکنی است که امکان آلوده شدن به ویروس زگیل تناسلی در آنها وجود دارد و اگرچه زگیل تناسلی بطور مستقیم از طریق لیزر موهای زائد قابل انتقال نیست اما مهم ترین نکته رعایت کامل اصول بهداشتی در این مراکز و استفاده از سلیفون یا سری یکبار مصرف به همراه ضدعفونی کردن همیشگی دستگاه لیزر می باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

اما در صورتی که می خواهید برای انجام لیزر موهای زائد اقدام کنید ، ولی ترس از ابتلا به زگیل تناسلی دارید ، می توانید به این نکات توجه کنید :

  • به مراکز لیزری مراجعه کنید که از لیزر موهای زائد غیر تماسی استفاده کند و یا لیزر موهای زائد تماسی را با روکش سلفونی که برای هر فرد تعویض می شود ، بکار بگیرند. افزون بر این وسایل ، قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد حتما ضد عفونی شود. البته انجام لیزر موهای زائد بدن به جز ناحیه بیکینی و ران با لیزر موهای زائد تماسی امکان انتقال ویروس زگیل تناسلی را نداشته ، چرا که تنها در نقاط بیکینی ، واژن و کشاله ران ، زگیل تناسلی ایجاد می شود.
  • بعلاوه به مرکز لیزر موهای زائدی مراجعه کنید که معتبر بوده و دارای پزشک لیزر مجرب و مجوزهای مربوط به وزارت بهداشت باشد و همچنین به رعایت بهداشت در آن مرکز هم توجه داشته باشید و بدین منظور از مراجعه به سالن های زیبایی و مراکز شبیه به آن به دلیل عدم رعایت بهداشت خودداری کنید.
  • در صورتی که زگیل تناسلی فعال دارید که درمان هم نکرده اید ، نباید به مرکز لیزر موهای زائد مراجعه کنید تا لیزر بیکینی انجام دهید ، چرا که علاوه بر احتمال آلوده شدن مراجعه کنندگان بعدی ، احتمال پخش شدن زگیل خودتان هم وجود دارد.
  • بعنوان یک اقدام پیشگیرانه واکسن HPV به همه بانوان کمتر از 45  سال توصیه می شود.

لیزر موهای زائد در رشت

درمان زگیل تناسلی

البته همه صحبتهایی که درباره زگیل تناسلی شنیده ایم ، رخ نمی دهد ، اما به دلیل اینکه زگیل های تناسلی می توانند خجالت آور باشد ، ممکنست درباره آن صحبتی به میان آورده نشود تا در صدد رفع و درمان آنها بر آیید. بدین جهت در صورتی که پزشک مراجعه کنید ، پزشک لیزر درمانی را بعنوان یک درمان برای رفع زگیل تناسلی معرفی می کند. از آنجائیکه زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی است که از طریق تماس پوست با پوست هم منتقل می شود و اگرچه می تواند ناخوشایند باشد ، اما لزوماً خطرناک نیست و تنها زمانی خطرناک است که تبدیل به سلولهای سرطانی شود. ازین رو زگیل تناسلی که در نواحی خارجی بدن شکل گرفته باشد ، درمانهای در دسترسی دارد نظیر داروهای تجویز شده توسط پزشک نظیر ایمیکیمود یا پودوفیلین  ، کرایوسرجری ، الکتروکوتریزاسیون یا سوزاندن ، لیزر درمانی و ....

آیا می توان بر روی تبخال تناسلی لیزر موهای زائد انجام داد ؟

خیر. در صورتی که در ناحیه واژن به تبخال تناسلی مبتلا هستید باید از انجام لیزر موهای زائد بر روی آن ناحیه خودداری کنید چرا که تبخال ویروسی است که با نور تحریک می شود و با توجه به اینکه ماهیت لیزر موهای زائد نیز نور است ، لذا نور لیزر و گرمای حاصل از آن در پوست می تواند بر روی تبخال شما تاثیر منفی گذاشته و باعث فعال تر شدن و پخش شدن ویروس تبخال شود. بدین جهت بهترین راهکار این است که صبر کنید تا پوست ناحیه تناسلی تان بصورت کامل درمان شود و سپس اقدام به انجام لیزر موهای زائد بیکینی نمایید. در مورد تبخال لب نیز به همینگونه است و در صورت ابتلا به تبخال لب نیز باید از انجام لیزر موهای زائد پشت لب خودداری نمایید.

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند چرا که از طریق مقاربت جنسی گسترش می یابند و ایجاد ضایعات در ناحیه تناسلی می شود. در توضیح باید گفت که تبخال تناسلی ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو ( HSV2 ) می باشد که شبیه زگیل تناسلی ( ویروس پاپیلومای انسانی HPV ) بوده و از انواع عفونت های مقاربتی می باشند با این تفاوت که تبخال تناسلی باعث ایجاد تاول و زخم باز می کند که حاوی مایع نیز می باشد در صورتی که زگیل بصورت برآمدگی کوچک بدون ایجاد زخم  و تاول می باشد.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

راه های انتقال به تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چیست ؟

هر دو ویروس تبخال تناسلی و زگیل تناسلی می توانند از طریق رابطه جنسی ( چه بصورت واژینال ، چه بصورت دهانی و یا مقعدی ) به دیگران انتقال یابند و نیز در افرادی که ضایعاتی بر روی پوست خود دارند هم این ضایعات می تواند مسری تر هم باشد . بر خلاف زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی حتی از طریق بوسیدن و استفاده از نوشیدنی مشترک یعنی از راه بزاق دهان به دیگران انتقال می یابد که در زگیل تناسلی چنین نمی باشد. افزون بر این هر دوی این ویروس ها از مادر باردار به جنین در هنگام زایمان و یا در زمان بارداری سرایت پیدا می کند.

علائم زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست ؟

اگرچه هر دو ویروس زگیل تناسلی و تبخال تناسلی می تواند بدون علامت باشد و تنها بصورت نهفته در بدن وجود داشته باشد اما با این حال علائم در تبخال تناسلی بیشتر از زگیل تناسلی قابل مشاهده است. زگیل تناسلی ضایعاتی بصورت مجزا یا خوشه ای بزرگ و یا کوچک ، بصورت گل کلم یا مسطح و یا برجسته بدون هیچگونه ناراحتی ایجاد می کند. اما در مقابل ضایعات تبخال تناسلی حاوی مایع ( خارش دار و دردناک ) بوده و شبیه جوش هستند که در اثر گذشت زمان این ضایعات باز شده و سپس زخم ایجاد می شود و در نهایت پوسته پوسته شده و می ریزد.

از سایر علائم تبخال تناسلی ، سر درد ، درد کمر و پا ، درد در زمان ادرار‌ ، تورم غدد لنفاوی ، احساس فرسودگی شبیه آنفلوآنزا و ترشحات عفونی واژن را می توان نام برد. لازم به توضیح است که اگرچه ویروس هرپس نمی تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامت فرد شود اما برخی از ویروس زگیل تناسلی ممکنست منجر به سرطان دهانه رحم و یا سرطان اندام تناسلی شوند ( گرچه هنوز مشخص نیست چه افرادی به سرطان مبتلا می شوند )

سخن پایانی :

لازم به توضیح است که درمان زگیل های قابل مشاهده با روشهای فوق ، اگرچه منجر به بهبود این زگیل ها می شود ، اما به دلیل زمینه ای بودن ویروس زگیل تناسلی یا HPV ، این عفونت درمان نمی شود و در بدن باقی می ماند و بهمین جهت باعث ظهور مجدد زگیل تناسلی در آینده در موقعیت های مختلف می شود که البته یکی از راه های مبارزه با عود عفونت HPV می تواند تقویت سیستم ایمنی بدن باشد که به کاهش دفعات شیوع ویروس زگیل تناسلی کمک می کند. لذا داشتن یک رژیم سالم غذایی ، استراحت کافی و خواب به موقع و مدیریت استرس به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هرچند که مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ، رابطه جنسی ایمن ، واکسینه شدن در برابر ویروس HPV و استفاده از کاندوم می باشد.

در صورتی که برای انجام لیزر موهای زائد نیاز به مشاوره دارید ، متخصصین مرکز لیزر موهای زائد آلما در خدمت شما عزیزان می باشند. شماره تماس بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای مشاوره رایگان : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    سیمین

    سلام من زگیل تناسلی داشتم درمان شده . ایا میتونم برای لیزر مراجعه کنم؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام درصورتی که کاملا درمان شده باشید ، بله

  • Michael Ethan

    سیمین

    سلام من زگیل تناسلی داشتم درمان شده . ایا میتونم برای لیزر مراجعه کنم؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    بله