روشهای لایه برداری پوست

اشتراک گذاری :

لایه برداری بخش ضروری روتین مراقبت از پوست است که سلولهای مرده را از سطح پوست پاک کرده و منافذ باز پوستی ، کدر بودن پوست و بسیاری از مشکلات پوست را از بین می برد و باعث رشد سلولهای تازه پوستی می شود و بدین ترتیب پوست سالم ، شفاف ، درخشان و جوان می گردد. این روزها لایه برداری پوست هم در منزل بصورت خانگی و هم در کلینیک های زیبایی بصورت تخصصی و حرفه ای صورت می پذیرد که در ادامه به روشهای لایه برداری پوست می پردازیم.

لایه برداری پوست چیست ؟

با توجه به اینکه پوست هر 28 روز یکبار سلولهای مرده خود را جدا می کند تا سلولهای تازه پوستی جایگزین شوند ، اما با این وجود همه سلولهای مرده بطور کامل نمی ریزند و با انباشته شدن بر روی پوست ، خشکی پوست ، بسته شدن منافذ پوست و پوسته پوسته شدن را به همراه دارد. بدین جهت لایه برداری پوست که فرآیندی برای حذف سلولهای مرده از روی پوست است ، کمک می کند تا این مشکلات پوستی پیش نیاید.

روشهای لایه برداری پوست

روشهای لایه برداری پوست :

لایه برداری پوست به صورت فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد :

1- لایه برداری فیزیکی یا مکانیکی : نوعی لایه برداری از پوست است که در آن از یک ابزار مراقبت از پوست نظیر درماپیلینگ یا پارچه شستشوی مرطوب و یا اسفنج یا یک برس برای از بین بردن سلولهای مرده پوست استفاده می شود که تمامی این موارد باید به آرامی و با شیوه های خاص ماساژ صورت پذیرد تا سلولهای مرده به شکل سایشی از سطح پوست جدا شوند که روش فیزیکی خانگی نظیر استفاده از اسکراب و روش کلینیکی آن همچون میکرودرم ابریژن یا هیدرودرم می باشد.

* میکرودرم ابریژن : در این روش از دستگاه کوچک برای لایه برداری پوست استفاده می شود که دارای کریستال های بسیار ریز می باشد و با ماساژ بر روی سطح پوست باعث حذف سلولهای مرده پوست شده و همچنین در از بین بردن خطوط ظریف پوست ، رفع لکه های پوستی ، از بین بردن جوش سرسیاه و سر سفید ، کنترل چربی پوست ، نرم و لطیف شدن پوست ، یکدست کردن رنگ و بافت و سفت کردن پوست و جوانسازی پوست موثر می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه میکرودرم ابریژن مراجعه نمایید.

* هیدرودرم : یک روش لایه برداری با دستگاه است که در آن از آب و اکسیژن برای جدا کردن سلولهای مرده از روی پوست استفاده می شود. بدین جهت دستگاه هیدرودرم قطرات آب را با سرعت بالا بر روی پوست می پاشد و با نفوذ آب به عمق پوست ، علاوه بر سلولهای مرده ، سموم نیز از پوست خارج می گردد و بعلاوه مزایایی همچون بهبود گردش خون در پوست و بازسازی سلولی ، افزایش تولید کلاژن ، ارتقا کیفیت اکسیژن رسانی به پوست و شفاف و درخشان شدن پوست را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که هیدرودرم در مقایسه با میکرودرم بسیار ایمن و بدون عوارض بوده و برای افراد با پوست حساس هم مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تفاوت میکرودرم با هیدرودرم مراجعه نمایید.

2- لایه برداری شیمیایی : در این روش با ترکیباتی همچون اسکراب و ژل با گرانول ، دانه های جوجوبا ، آنزیم ها ، آلفا هیدروکسی اسیدهاAHAs  و بتاهیدروکسی اسیدها BHAs اتصال سلولهای مرده از پوست شل و جدا می شود ، در نتیجه سطح پوست از این سلولها پاک می شود.

* آلفا هیدروکسی اسید AHA : اسید محلول در آب بوده که از میوه های قندی گرفته می شوند نظیر گلیکولیک اسید از نیشکر ، لاکتیک اسید از شیر ، سیتریک اسید از مرکبات ، تارتاریک اسید از انگور و مالیک اسید از سیب استراخ می شود که این اسیدها به پوست در لایه برداری و ایجاد سلولهای تازه کمک می کنند. همچنین از مزایای این لایه بردار می توان به رفع لکه های تیره ، اصلاح منافذ بزرگ پوستی ، از بین بردن خطوط ظریف پوست و بهبود رنگ پوست اشاره کرد.

3- لایه برداری طبیعی : نظیر استفاده از بلغور جو دوسر ، شکر ریز آسیاب شده و بکینگ پودر با آب گرم که در از بین بردن سلولهای مرده پوست موثرند.

کلینیک زیبایی رشت

مراحل لایه برداری پوست

در ابتدا صورت خود را با آب ولرم و پاک کننده بشویید ، اما خشک نکنید ، چرا که قبل از خشک کردن می خواهید پوست صورتتان را لایه برداری کنید. سپس اسکراب صورت خود را آماده کنید و مقدار کمی ( به میزان یک چهارم ) از آن را در کف دست خود فشار دهید. حال لایه بردار را با حرکات دایره ای و به آرامی بر روی صورت خود بمالید و به اطراف صورت حرکت دهید تا دانه های اسکراب به بینی ، فک ، پیشانی و اطراف چشم برسد و سلولهای مرده را از سطح پوست پاک کند. مدت زمان انجام این کار 30 ثانیه است تا جوشهای سرسیاه و سبوم از لایه سطحی پوست برداشته شود و سلولهای تازه پوست جایگزین شوند.

در نهایت پس از اتمام لایه برداری صورت خود را با آب گرم و بسیار آهسته بشویید و برای خشک کردن از حوله تمیز و نرم استفاده کنید. در اینجاست که متوجه خواهید شد که صورت شما بسیار صاف و درخشان شده است. در ادامه پس از لایه برداری می توانید روتین پوست خود را انجام دهید که شامل کرم ضد آفتاب با SPF پایین ، ماسک صورت و مرطوب کننده می باشد.

با انجام لایه برداری پوست صورت گاه به گاه و یا رفتن به یک کلینیک زیبایی معتبر و انجام لایه برداری میکرودرم ابریژن می تواند در مبارزه با تجمع باکتری در منافذ پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. همچنین لکه های تیره ناشی از آسیب های نور خورشید را هم از بین می برد.

کلینیک زیبایی در رشت

زمان مناسب برای لایه برداری پوست

لایه برداری منظم باید پس از شستشوی صورت و قبل از خواب انجام می گیرد تا پوست استراحت کرده و در هنگام خواب سلولهای تازه پوستی نمایان شده و پوستتان جوان می گردد و درخشش به چهره تان بازگردانده می شود. ازین رو می توانید هفته ای دو تا سه بار لایه بردار فیزیکی و هفته ای یکبار از لایه بردار شیمیایی استفاده کنید. لازم به ذکر است که حتما نوع پوست خود را برای انتخاب روش لایه برداری پوست در نظر بگیرید ، چرا که برخی روشهای لایه برداری نظیر لایه برداری شیمیایی مناسب پوستهای حساس نبوده و منجر به ایجاد حساسیت پوستی می گردد. لذا حتما با یک متخصص پوست در مورد نوع لایه بردار مشورت کنید.

نکات 

* در صورت انجام لیزر موهای زائد صورت حتما فاصله حداقل یک هفته را در نظر بگیرید و سپس برای لایه برداری پوست اقدام کنید.

* از لایه برداری بیش از حد پرهیز کنید ، چرا که با توجه به شکننده بودن سطح پوست ، لایه برداری بیش از اندازه می تواند چربی های طبیعی پوست را از بین برده و باعث ایجاد سد پوستی نازک و خشک شدن پوست گردد. افزون بر این در صورتیکه پوست شما خشک است یا متوجه شدید که در اثر لایه برداری پوستتان قرمز یا پوسته پوسته شده ، باید لایه برداری را متوقف کنید و اجازه دهید تا پوستتان التیام یابد و مقداری چربی سالم و اضافی به پوست برگردد.

* در صورتی که از کرم های موضعی برای پوست چرب ، درمان روزاسه یا پوست مستعد آکنه استفاده می کنید ، حتما حتما قبل از لایه برداری با یک متخصص پوست مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که با لایه برداری به پوست خود آسیب نمی زنید.

بهترین مواد لایه بردار کدامند ؟

بهترین مواد لایه بردار ، مواد ملایمی هستند که بدون اینکه به سلامت پوست آسیب بزند آن را به نرمی لایه برداری کند. همچنین مواد لایه بردار باید بسته به نوع پوست تهیه  و استفاده شود. از مواد لایه بردار می توان به اسید گلیکولیک AHA ، اسید لاکتیک AHA ، سید سالیسیلیک BHA ، عصاره بامبو ، دانه جوجوبا ، آنزیم میوه اشاره کرد

کلینیک زیبایی در رشت

مزایای لایه برداری پوست

باز کردن منافذ پوست و رفع آکنه

از آنجا که سلولهای مرده پوست هر چه مدت زمان بیشتری بر روی پوست باقی بماند ، پوست خشک تر شده و منافذ پوستی بسته خواهد شد. از طرفی به همراه سلولهای مرده ، روغن و چربی و انواع دیگر آلودگی ها در داخل منافذ پوستی به دام افتاده و باکتری ها در آن رشد می کند که این باکتری ها عامل اصلی ایجاد آکنه شامل انواع جوش سرسیاه و سرسفید و ... می باشند. بدین ترتیب با لایه برداری منظم پوست ، سلولهای مرده و دیگر عوامل میکروبی و باکتری ها از روی پوست برداشته شده و این منافذ باز می شوند و از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می شود.

کاهش ظاهر چین و چروک پوست

اگرچه لایه برداری پوست باعث از بین بردن چین و چروک های پوستی حتی از نوع ظریف آن نمی شود اما در نهایت باعث می شود که ظاهر چین و چروک پوست کاهش یابد و پوست صاف تر بنظر برسد.

روشن و صاف کردن پوست

لایه برداری پوست باعث از بین بردن سلولهای مرده پوست شده که در صورت عدم لایه برداری این سلولهای مرده در ظاهر پوست را کدر و ضخیم نشان می دهد. بدین ترتیب با لایه برداری پوست و بیرون آمدن سلولهای جدید پوستی ، ظاهری درخشان تر ، شاداب تر ، روشن تر و صاف تر برای پوست ایجاد می شود. همچنین با انجام لایه برداری منظم ظاهر هیپرپیگمانتاسیون کاهش می یابد و رنگ پوست یکنواخت تر می گردد.

کمک به جذب محصولات مراقبت از پوست

با لایه برداری منظم پوست ، سرم ها ، کرم ها ، مرطوب کننده ، ماسک و دیگر محصولات مراقبت از پوست به عمق پوست نفوذ کرده و به خوبی جذب پوست خواهد شد تا نتایج بهتری ارائه دهد.

چگونه با لایه بردار فیزیکی لایه برداری کنیم ؟

در ابتدا پوست را تمیز کنید تا مرطوب شود. سپس مقدار کمی از اسکراب را بر روی پوست صورت خود بصورت حرکات دایره ای کوچک بدون ایجاد حتی ذره ای فشار ماساژ دهید تا سلولهای مرده پوست ریزش کند. توجه داشته باشید که هر گونه فشار وارد کردن در زمان انجام لایه برداری فیزیکی منجر به تحریک و التهاب پوست خواهد شد

برای مشاوره برای انتخاب بهترین روش لایه برداری پوست می توانید با متخصصین کلینیک زیبایی آلما مشاوره کنید.

شماره تماس بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 01332620095- 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    مریم

    ایا لایه برداری با اسید خطرناک نیست؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    در صورتی که توسط کارشناس زیبایی آموزش دیده و دارای مدارک مربوطه و زیر نظر پزشک در بهترین کلینیک زیبایی در رشت صورت گیرد ، خیر. چرا که وی آموزشهای لازم درباره نحوه ، زمان و میزان استفاده از اسید را می داند و اصولی عمل می کند..