مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد

اشتراک گذاری :

بیشتر از 20 سال است که لیزر موهای زائد در جهان گسترش پیدا کرده است و مکانیسم لیزر موهای زائد بر هدف گیری نور لیزر بر  رنگدانه های فولیکول مو و آسیب رساندن به آن و از بین بردن موهای زائد می باشد که در ابتدا طول موج نور لیزرهای اولیه بهترین حالت برای پوست های روشن دارای رنگدانه های موی تیره بود ، لذا برای افراد با پوست تیره مشکلاتی چون سوختگی ایجاد می کرد. با گذشت زمان و پیشرفت در لیزرهای پالس بلند ، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 نشان داد که این امکان فراهم  شده که افراد با پوست تیره نیز بدون عوارض و سوختگی بتوانند لیزر موهای زائد انجام دهند که همان لیزر ان دیاگ بوده و دارای طول موج 1064 نانومتر می باشد.

با وجود این پیشرفت ها در علم لیزر موهای زائد ، مراقبتهای بعد از انجام لیزر موهای زائد به توجه دقیق نیاز دارد که می تواند به کاهش خطرات عوارض جانبی و آسیب ها کمک کند. لذا در صورتی که تصمیم  به انجام لیزر موهای زائد گرفته اید ، در صورت مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، متخصص لیزر موهای زائد با رویت رنگ مو و پوست ، بهترین و مناسب ترین طول موج لیزر را برای شما انتخاب می کند تا علاوه بر کسب مطلوب ترین نتیجه بدون عوارض و درد شدید به انجام لیزر موهای زائد بپردازید.

در ادامه به مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد برای کمک به بهبود نتایج آن می پردازیم.

لیزر موهای زائد در رشت

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد :

ASAPS ( انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا ) می گوید : لیزر موهای زاید برای از بین بردن موهای زائد طراحی شده ، با این حال در اولین جلسه و پس از آن در هر جلسه بین 10 تا 25 درصد موهای شما از بین می رود. دانستن نحوه مراقبت از پوست بعد از انجام لیزر موهای زائد برای کاهش عوارض جانبی بسیار مهم بوده ، اما باید دانست که چه کارهایی را پس از لیزر انجام باید داد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم :

- کمپرس خنک : یکی از مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد استفاده از یک دستمال تمیز و نرم که با آب خنک خیس شده و چند بار روی ناحیه تحت درمان قرار دهید تا در صورت وجود التهاب و قرمزی به کاهش این علائم کمک کند. همچنین کیسه یخ در حوله کاغذی نیز جایگزین خوبی است که در صورت داشتن درد موقت و تورم ، این روش کمک خوبی در بهبود علائم می باشد.

- استفاده از کرم های تجویز شده : استفاده از کرم زینک اکساید بعد از انجام لیزر موهای زائد با ایجاد یک مانع فیزیکی باعث بازتاب و پراکنده شدن اشعه های مضر خورشید شده و نفوذ این اشعه ها را از طریق اپیدرم پوست به حداقل می رساند و علاوه بر این اثر محافظتی و ضد عفونی کنندگی برای پوست دارد.

- محافظت از پوست در برابر نور خورشید : حساس بودن پوست بعد از لیزر موهای زائد ، دلیل خوبی برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب می شود. بدین منظور مصرف مداوم کرم ضد آفتاب و دوری از نور مستقیم خورشید که ایجاد آفتاب سوختگی می کند را فراموش نکنید و در صورت نیاز برای رفتن به فضای باز ، استفاده از کلاه یا آفتابگیر و دستکش که کمک بسزایی در کاهش جذب اثرات نور خورشید دارد ، توصیه می شود که البته این موارد از مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد نیز می باشد.

- اصلاح بعد از لیزر موهای زائد : موهای سوخته شده توسط نور لیزر موهای زائد بعد از گذشت 1 تا 2 هفته از پوست بیرون می آید و شما تا قبل از این دو هفته مجاز به شیو نیستید ، اما بعد از دو هفته تا رسیدن نوبت بعدی لیزر موهای زائد می توانید تا حداکثر سه بار شیو آن هم فقط با تیغ انجام دهید. لذا در صورتی که از روشهای دیگر نظیر اپیلاسیون برای اصلاح موها استفاده کنید ، به دلیل اینکه این روشها باعث کنده شدن ریشه مو شده و عملاً فولیکولی برای شناسایی توسط نور لیزر موهای زائد باقی نمی ماند ، در نتیجه لیزر درمانی اثربخش نخواهد بود.

- پرهیز از فعالیت سنگین : از مراقبتهای دیگر بعد از لیزر موهای زائد ، حدود دو ساعت به ناحیه مورد نظر آب نزنید و از انجام فعالیت های شدید نظیر ورزش سنگین یا رفتن به محیط بسیار گرم نظیر سونا و شنا کردن که منجر به تعریق شدید می شود ، پرهیز کنید تا احتمال جوش زدن در ناحیه ای که لیزر موهای زائد انجام داده اید ، کاهش یابد.

لیزر خوب رشت

- پوست خود را برنزه نکنید : برنزه کردن با خطر ایجاد هیپوپیگمانتاسیون یا همان لکه های روشن و افزایش سوختگی در حین انجام جلسات لیزر موهای زائد همراه می باشد. همچنین استفاده از لوسیون های برنزه کننده به ظاهر بی ضرر نیز ممنوع است ، چرا که ممکن است باعث بثورات و سوختگی پوست شود.

- عدم استفاده از عطر یا لوسیون های معطر در ناحیه درمان : به دلیل ایجاد قرمزی ، تغییر رنگ و تحریک پوست از طریق مواد معطر در ناحیه لیزر شده ، نباید از این مواد استفاده شود. همچنین دئودورانت ( محصولی با فعال های بوزدایی با خواص کاهش باکتری و مانع رشد آن در بدن ) برای زیربغل استفاده نکنید ، به دلیل اینکه ممکن است باعث تحریک پوست شود.

- عدم اسکراب و لایه برداری : حداقل 24 ساعت از لیزر موهای زائد از اسکراب و پاکسازی پوست صورت خودداری کرده تا پوست تحریک نگردد و در صورت نیاز به انجام خدمات زیبایی ، ابتدا با مشاوره با متخصصین زیبایی ، اطمینان حاصل پیدا کنید که وقت مناسب برای انجام مواردی نظیر هایفوتراپی یا میکرونیدلینگ و ... چه زمانی می باشد.

- فاصله جلسات : توجه داشته باشید که موثر بودن لیزر موهای زائد تنها به معنی کاهش تعداد موها نبوده ، بلکه نور لیزر باعث نازک تر و روشن تر شدن موها و همچنین کند شدن رشد موهای ناخواسته نیز می گردد که نشان دهنده تاثیر مثبت لیزر موهای زائد خواهد بود. همچنین درباره فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد باید گفت که برای لیزر موهای صورت حدود 28 تا 30 روز و لیزر موهای بدن حدود 30 تا 45 روز برنامه ریزی می شود و پس از اتمام دوره درمانی لیزر موهای زائد ، سالی یک تا دوبار شارژ انجام می پذیرد و در صورتی که تنها چند تار مو باقی مانده باشد می توان از اپیلاسیون استفاده کرد.

دستگاه لیزر موهای زائد

ممنوعیت لیزر موهای زائد :

  • در صورتی که برنزه کرده اید: بعد از برنزه به هر روش حمام آفتاب یا سولاریوم ، نباید لیزر موهای زائد انجام دهید و لازمست تا سه ماه زمان صبر کنید تا رنگ پوست به حالت عادی بازگردد و سپس لیزر درمانی را آغاز کنید. با توجه به اینکه در صورت انجام لیزر موهای زائد روی پوست برنزه ، متخصص مجبور است برای تاثیر بهتر لیزر ، انرژی آن را بالا ببرد ، ( چرا که انرژی ناکافی تاثیر لیزر را کاهش می دهد ) ، در نتیجه همین مسئله باعث سوختگی و آسیب پوستی می گردد و این دلیل محکمی است که برای این افراد لیزر موهای زائد انجام نمی گیرد.
  • بارداری و شیردهی : برای افراد باردار به دلیل عدم انجام تحقیقات علمی و نبود هیچ سند علمی بر عدم تاثیر لیزر موهای زائد روی سلامت جنین، لیزر از نظر اخلاقی امر درستی نیست و لیزر موهای زائد برای این افراد انجام نمی پذیرد. با اینکه می دانیم نور لیزر موهای زائد  به میلی متر ابتدایی پوست رسیده حتی به داخل بافتهای دیگر بدن ، رحم و شکم انتقال نمی یابد ، اما استرس و نگرانی و یا درد حتی کم ناشی از انجام لیزر موهای زائد در این دوران می تواند اثر بدی روی جنین بگذارد.
  • در صورتی که موی کرکی و روشن دارید : فناوری لیزر موهای زائد به گونه ای است که رنگدانه های فولیکول مو را نشانه می گیرد و در نتیجه موهای کرکی ، سفید یا خیلی روشن به دلیل کم بودن یا عدم وجود ملانین یا رنگدانه ، نمی تواند توسط نور لیزر موهای زائد مورد هدف قرار گیرد و برای این افراد روش الکترولیز پیشنهاد می شود که برای همه نوع رنگ پوست و مو مناسب و تاثیر گذار است.
  • مصرف داروهای خاص : مصرف داروهای حاوی ماینوکسیدیل برای درمان پرموئی و نیز تر کیبات حاوی رتینوئیک اسید نظیر کرمهای حاوی ویتامین A و ترکیبات پیلینگ شیمیایی و یا آکوتان یا راکوتان که برای درمان جوش و آکنه توسط متخصصان پوست تجویز می شود ، باعث نازک و حساس شدن پوست می گردد که در این صورت اثربخشی لیزر موهای زائد کم شده و بعلاوه احتمال آسیبهایی نظیر سوختگی ، لک و یا اسکار بعد از انجام لیزر موهای زائد را افزایش می دهد ، لذا در صورت مصرف هر یک از موارد فوق به متخصص لیزر موهای زائد اطلاع رسانی کنید. همچنین از داروهای دیگر می توان به داروی صرع یا فنی توئین و سیکلوسپرین یا داروی بیماران پیوند کلیه ، کورتون و پنی سیلین اشاره کرد که عامل ایجاد پرموئی در بیماران می باشند و با لیزر موهای زائد تداخل دارند.

لیزر خوب در رشت

  • زخم عفونی : در صورت داشتن زخم عفونی یا هر نوع عفونت نظیر جوش چرکی در ناحیه مورد نظر ، به دلیل انتقال عفونت به سایر مناطق ، لیزر موهای زائد در این نواحی انجام نمی گیرد. همچنین در صورت ابتلا به اسکار هایپرتروفیک یا کلوئید یا همان گوشت اضافه محل زخم ، باید به پزشک و کارشناس لیزر اطلاع دهید تا مراقبتهای لازم را انجام دهد.
  • تبخال فعال : وجود تبخال فعال در ناحیه تحت درمان با لیزر موهای زائد ، باعث انتشار و پخش شدن ویروس تبخال می گردد. لذا در صورت داشتن تبخال فعال حتماً متخصص لیزر موهای زائد را باخبر سازید تا در آن ناحیه لیزر انجام ندهد. همچنین در صورت ابتلا به بیماری پوستی پسوزیاریس و ویتیلیگو یا برص هم به دلیل تداخل با لیزر موهای زائد و ایجاد لکه های پوستی ، بهتر است لیزر درمانی صورت نگیرد.

بعد از جلسه اول لیزر موهای زائد چه انتظاری دارید ؟

پس از جلسه اول لیزر موهای زائد با توجه به اینکه فولیکول موها بسیار زیاد است ، قرمزی و تورم بر روی پوست مشهود است که بین چند ساعت تا چند روز از بین می رود. از طرفی بین ۵ تا ۱۹ روز بعد از جلسه اول لیزر موهای زائد شاهد بیرون آمدن موهای سوخته از پوست خواهید بود که همراه با کاهش رشد موها در حدود 10 تا 25 درصدی می باشد. از آنجا که لیزر موهای زائد در یک جلسه پایان نمی یابد ، لذا کم شدن 10 تا 25 درصدی موها ممکنست خیلی مشهود نباشد ، اگرچه خیلی ها اولین جلسه لیزر درمانی را به دلیل شوک وارده به فولیکولهای مو و از بین رفتن آنها ، موثرترین جلسه می دانند.

بعد از جلسه سوم لیزر موهای زائد چه انتظاری دارید ؟

پس از جلسه سوم موها بطرز قابل ملاحظه ای کاهش می یابد اما این بدین معنا نیست که جلسه بعدی لیزر درمانی خود را به تعویق بیندازید به دلیل اینکه تمامی جلسات لیزر موهای زائد باید بطور منظم انجام شود تا نتایج لیزر درمانی موثر باشد. اگرچه جلسه سوم لیزر موهای زائد می تواند زمان برگشت مو یا رسیدن موهای در فاز استراحت به فاز فعال رشد مو باشد ، در این صورت شاهد رشد موهای زیادی ( حتی در قسمتهایی که مویی وجود نداشته ) خواهید بود که البته این برگشت مو به نفع شما خواهد بود چرا که باید نور لیزر به موهای فاز استراحت هم برسد و فولیکولها را از بین ببرد تا نتایج لیزر درمانی اثربخش باشد. لازم به ذکر است که ممکنست جلسه برگشت مو پس از جلسه چهارم لیزر موهای زائد اتفاق بیفتد.

نکاتی برای آماده شدن قبل از لیزر موهای زائد

  • پرهیز از نور آفتاب و برنزه کردن : به دلیل اینکه لیزر درمانی بر روی پوست آفتاب سوخته یا برنزه با آسیب و سوختگی همراه خواهد بود.
  • دقت در انتخاب محصولات مراقبت از پوست : از محصولاتی استفاده کنید که پوست را به نور حساس نکند تا پوستتان توسط لیزر نسوزد. بدین جهت از مصرف محصولات مراقبت از پوست شامل ترکیباتی همچون بنزوئیل پراکسید ، اسید سالیسیلیک و رتینول خودداری کنید.
  • شیو با تیغ : قبل از انجام لیزر موهای زائد باید در حدود 24 ساعت قبل موهای ناحیه درمان را با تیغ اصلاح کنید تا ساقه مویی بر روی پوست باقی نماند.
  • خودداری از کندن مو و انجام اپیلاسیون : چرا که با کندن موها ، ریشه مو از بین می رود و رنگدانه ای برای شناسایی فولیکول مو باقی نخواهد ماند ( به این دلیل که فولیکول مو بدون رنگدانه است و نور لیزر باید رنگدانه ریشه مو را هدف گیری کند ). در نتیجه لیزر درمانی اثرگذار نخواهد بود.

سوالات لیزر موهای زائد :

آیا لیزر موهای زائد دائمی است ؟

لیزر موهای زائد روشی زیبایی و غیر تهاجمی به منظور از بین بردن موهای زائد بدن و صورت بوده که بر روی برخی افراد نتایجی تقریبا دائمی بر جای می گذارد اما در برخی دیگر با کاهش در مقدار و ضخامت و حجم موهای زائد همراه است. قابل ذکر است که عموما لیزر موهای زائد صورت دائمی نبوده اما رشد دوباره موها ممکنست برای سالها اتفاق نیفتد و نتایج در افراد متفاوت بوده و به عوامل مختلفی نظیر ژنتیک ، نواحی تحت لیزر درمانی و عوامل هورمونی بستگی دارد.

لیزر خوب در رشت

آیا در صورت داشتن تاتو می توان لیزر موهای زائد انجام داد ؟

در صورتی که در ناحیه ای که می خواهید لیزر انجام دهید ، تاتو داشته باشید ، به دلیل داشتن جوهر و وجود سرب در جوهر ، ممکنست احساس داغی در ناحیه تاتو حس کنید و احتمال کمرنگ شدن و پاک شدن هم وجود دارد که باید از انجام لیزر موهای زائد در نواحی تاتو خودداری کنید و متخصص لیزر را آگاه سازید.

آیا لیزر موهای زائد روی موهای سفید تاثیر دارد ؟

خیر . لیزر موهای زائد رنگدانه های تیره مو را نشانه گیری کرده و از بین می برد و با موهای سفید کاری ندارد که در این مورد باید از الکترولیز استفاده کنید. همچنین در صورتی که تعدادی موی سفید دارد و موهای کنار آنها هم در حال سفید شدن هستند ممکنست لیزر باعث زودتر سفید شدن موهای کناری شود اما بهتر است تا سفید نشده از لیزر موهای زائد برای از بین بردن این موها کمک بگیرید.

چرا برخی از نقاط بدن از لیزر موهای زائد زودتر جواب می گیرند و برخی دیرتر؟

این موضوع بستگی به سرعت رشد موها در نواحی مختلف بدن و سرعت جواب گرفتن از لیزر درمانی دارد. بعنوان مثال زیر بغل از مناطقی است که بیشتر افراد زودتر از لیزر موهای زائد جواب می گیرند و بیکینی دیرتر. البته این مطلب هم مهم است که همه موها در هر منطقه با هم در فاز رشد نبوده تا نور لیزر بدانها برسد ، لذا تعدادی از موها که در فاز فعال هستند با لیزر درمانی از بین می روند و بقیه در جلسات آینده بتدریج بعد از رسیدن به فاز رشد مو با لیزر موهای زائد از بین می روند.

لیزر موهای زائد در رشت

قیمت لیزر موهای زائد کل بدن چقدر است ؟

قیمت لیزر موهای زائد کل بدن یا پکیج فول بادی در کلینیک زیبایی آلما 750000 تومان می باشد.

متخصصین زیبایی در بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت با شماره 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 آماده مشاوره با شما عزیزان می باشد.

خدمات زیبایی مرکز لیزر آلما : هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو ، ماساژ صورت ، پارافین تراپی دست و پا ، کربوکسی تراپی و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه