کدام دستگاه لیزر موهای زائد بدن میتواند موهای سفید و بور را از بین ببرد ؟

اشتراک گذاری :

با وجود ابداع روشهای مختلف از بین بردن موهای ناخواسته بدن ، بدون شک امروزه بهترین راه رفع موهای زائد را می توان لیزر موهای زائد معرفی کرد. از آنجا که موهای زائد پس از اصلاح با هر روش مجدداً رشد می کنند و همراه با مشکلاتی همچون تحریکات پوستی ، قرمزی ، خارش ، موهای زیرپوستی و ... می باشند ، باعث شد تا دانشمندان به فکر ساخت دستگاه لیزر موهای زائد بیفتند. به دلیل اینکه دستگاه لیزر موهای زائد از پرتو نور متمرکز تشکیل شده که به هدف گیری ملانین یا همان رنگدانه مو می پردازد و با آسیب زدن به فولیکول مو ، باعث سوختن آن می شود تا دیگر به رشد خود ادامه ندهد و افراد را از شر موهای ناخواسته رهایی دهد.

در اینجا می توان به این نکته دست یافت که تا رنگدانه ای در فولیکول مو نباشد ، از اثربخشی لیزر موهای زائد نیز خبری نخواهد بود ، چرا که مکانسیم لیزر موهای زائد بر شناسایی رنگدانه مو و هدف گیری آن است. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که لیزر روی موهای سفید ، بور و خاکستری تاثیری نداشته و تنها برای موهای تیره که قابلیت شناسایی بالا دارند ، موثر می باشد.

لیزر موهای زائد

 

آیا لیزر موهای زائد روی موهای بور و بلوند جواب می دهد ؟

همانطور که می دانید ، لیزر موهای زائد یک روش برای حذف موهای زائد بوده که با وجود تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا ، کاهش 90 درصدی موها را در پی دارد و مکانیزم دستگاه لیزر موهای زائد بدن به گونه ای است که نور متمرکز با طول موج خاص ، بدون آسیب رساندن به بافت پوست ، با هدف گیری رنگدانه مو ، فولیکول مو را گرم کرده و می سوزاند تا از رشد بیشتر مو جلوگیری بعمل آید. ازین رو عامل مهم در اثربخشی لیزر موهای زائد چرخه رشد مو است و صرف نظر از این که موهایتان بور یا تیره باشد ، لیزر موهای زائد فقط روی موهای در مرحله رشد یا همان فاز آناژن اثربخش است. همچنین نکته دیگر این است که تنها 20 درصد از موهای بدن در فاز رشد قرار داشته و در نتیجه باید لیزر موهای زائد چندین جلسه تکرار شود تا نور لیزر به همه موهای در حال رشد برسد.

مسئله ای که درباره لیزر موهای بور وجود دارد این است که رنگدانه آنها برای شناسایی توسط پرتو لیزر بسیار کم می باشد و همچنین افراد بور که معمولاً پوست روشنی نیز دارند ، تفاوت رنگ مو و رنگ پوست درآنها هم بسیار کم بوده که منجر می شود توسط نور لیزر قابل شناسایی نباشد. این دو مورد از دلایلی است که لیزر روی موهای بور یا بلوند و سفید اثربخش نبوده و حتی ممکنست باعث ایجاد آسیب و سوختگی نیز گردد. به دلیل اینکه در صورت عدم شناسایی رنگدانه مو ، انرژی لیزر موهای زائد به بافت پوست وارد شده و در آنجا ایجاد آسیب می کند. البته می دانید که چندین نوع رنگ بلوند موجود است که بلوند پلاتینی به رنگ سفید بسیار نزدیک بوده و از همه روشنتر است و دارای ملانین کمتر.

نکته : از بلیچینگ و سفید کردن موها خودداری کنید ، چرا که بلیچینگ ، رنگدانه مو را به کل از بین برده و چیزی برای هدف گیری نور لیزر موهای زائد وجود نخواهد داشت.

لیزر موهای زائد در رشت

پس می توان گفت به طور کل لیزر موهای زائد بور به عوامل زیر بستگی دارد :

  1. ناحیه تحت درمان
  2. نوع رنگ بلوند که تیره تر باشد یا روشن تر ( بلوند پلاتینی یا خیلی نزدیک به سفید نباشد )
  3. ملانین موجود در فولیکول مو
  4. نوع دستگاه لیزر موهای زائد بدن
  5. اپراتور لیزر باتجربه و متبحر
  6. تعداد جلسات بیشتر
  7. مو باید در مرحله ترمینال باشد.

*** موی ترمینال همان موی بلندی است که روی سر و دست و پا دیده می شود.

آیا لیزر موهای زائد روی موهای سفید و خاکستری تاثیر می گذارد ؟

خیر. دستگاه لیزر موهای زائد به گونه ای ساخته شده است که بر روی موهای سفید یا خاکستری تاثیر گذار نیست ، به دلیل اینکه موهای سفید فاقد ملانین یا رنگدانه برای هدف گیری توسط نور لیزر هستند ، در نتیجه لیزر موهای زائد به هیچ عنوان روی موهای خاکستری و سفید قابل استفاده نمی باشد. لذا لیزر موهای زائد برای این افراد کارآمد نبوده حتی خطرناک نیز می باشد ، بدین معنا که پرتو لیزر موهای زائد بعد از اینکه رنگدانه مو را شناسایی نکرد به لایه سطحی پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد آسیب و سوختگی می گردد.

راه حلی برای مشکل لیزر موهای زائد روشن :

قبل از انجام لیزر موهای زائد می توان با رنگ کردن و تیره کردن موهای روشن به شناسایی فولیکول مو توسط نور لیزر کمک کرده و با این روش کارایی درمان با لیزر موهای زائد افزایش می یابد. ازین رو ملادین نوعی رنگ مو بوده که از جوهر ماهی مرکب دریایی ساخته شده و در افزایش ملاتونین ریشه مو موثر می باشد و در نهایت به نور لیزر این امکان را می دهد که موهای روشن که رنگ شده را شناسایی کرده و هدف قرار دهد.

حتماً حتماً این نکته را به خاطر بسپارید که برای انجام لیزر موهای زائد باید ابتدا بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت را انتخاب کرده و ددرباره دستگاه و اپراتور بدرستی تحقیق بعمل آورید تا بتوانید نتایج مطلوب و ایده آلی از حذف موهای زائد خود داشته باشید. همچنین دستگاه لیزر موهای زائد بهتر است بصورت ترکیبی بوده و دارای همه طول موج های مناسب برای همه افراد یعنی لیزر الکس ، لیزر دایود و لیزر اندیاگ باشد تا بتواند بهترین بازده را برای همه افراد با هر رنگ پوست و مو داشته باشد. از طرف دیگر اپراتور لیزر موهای زائد نیز باید دارای تجربه کافی در زمینه تشخیص و انتخاب طول موج مناسب با پوست باشد و همچنین در صورت لزوم توانایی توضیحات کافی در زمینه نوع پوست و لیزر و اینکه اصلاً لیزر روی موی شما جواب می دهد را داشته باشد.

لیزر موهای زائد

دستگاه های مشابه لیزر برای رفع موهای زائد سفید و بور چیست ؟

1- دستگاه IPL  (Intense pulse light):

در واقع دستگاه IPL یک نوع لیزر نیست بلکه تقریباً شبیه به فناوری لیزر موهای زائد عمل می کند. آی پی ال متشکل از فلش لامپ های زنون بوده که با ایجاد چند طول موج غیر منسجم از 400 تا 1200 نانومتر ، به صورت سیستم نور متراکم پالسی کار می کند و بر اساس فیلتر باید طیف نوری مناسب برای از بین بردن موهای زائد انتخاب گردد. البته قدرت و ماندگاری اثر آی پی ال از لیزر موهای زائد کمتر می باشد و امکان ایجاد آسیب پوست و سوختگی در صورت استفاده نادرست توسط افراد غیرمتخصص را به همراه دارد. بطور مثال با انتخاب نادرست فیلتر و انرژی مناسب برای افراد با پوست سبزه ، سوختگی های شدید می تواند به همراه داشته باشد.

2- دستگاه ایلایت :

دستگاه ایلایت SHR نوع جدیدی از دستگاه IPL بوده که به همراه نور از امواج رادیویی نیز استفاده می کند و تاثیر بیشتری روی موهای بور و سفید دارد که فاقد ملانین هستند. البته کماکان همانند لیزر روی فولیکول مو و ملانین آن تاثیر می گذارد و برای کسب نتایج مطلوب نیاز به انجام چندین جلسه می باشد. بعلاوه دستگاه (Super hair removal) SHR ایلایت با اینکه از سیستم لامپ زنون استفاده می کند ، اما همانند لیزر دایود قادر است در هر ثانیه 10 شات شلیک کند و پالس های دستگاه با تولید نور شدید توسط فولیکول های مو جذب شده و با گرمای تولید شده ، ریشه مو را می سوزاند. بنابراین دارای سرعتی بالاتر از دستگاه های IPL نسل قدیم خواهد بود.

لیزر خوب رشت

3- سیستم ELOS  (Electro optical synergy):

سیستم ترکیبی شامل انرژی نور و جریان الکتریکی دو قطبی هدایت شده می باشد که با این روش انرژی الکتریکی و نور همزمان به فولیکول مو وارد شده ، انرژی الکتریکی مستقیماً به درون فولیکول مو رفته ( که با انرژی نور گرم شده )  و با تاثیرپذیری بیشتر می تواند موهای روشن را نیز مورد هدف قرار دهد. لازم به ذکر است که ماندگاری این روش بسیار بالاست و درصد موهای رشد یافته بسیار نازک و کرکی می باشد.

تفاوت سیستم نوری و لیزر موهای زائد چیست ؟

در رفع موهای زائد می توان از دو روش استفاده کرد : استفاده از دستگاه های نوری که شامل لامپ نوری بوده و با تابش نور از طریق لامپ باعث از بین رفتن موهای زائد می شوند و نوع دیگر دستگاه های معروف لیزر موهای زائد می باشند که با استفاده از فناوری لیزر باعث حذف موهای ناخواسته می شوند و اصلی ترین تفاوت سیستم نوری و لیزر در جذب انرژی با تاثیرپذیری بیشتر است. ازین رو دستگاه های نوری نظیر IPL دارای تخلیه انرژی بیشتری بوده که وارد پوست می شود و درنتیجه اثربخشی بیشتری خواهد داشت. کما اینکه باید به این مسئله توجه داشت که هر چه انرژی بالاتر ، امکان عوارض و سوختگی نیز بالاتر خواهد بود.

در نتیجه مهمترین عامل در جوابدهی ایده آل توسط دستگاه های نوری، تنظیم انرژی دستگاه بر اساس رنگ پوست و مو بوده که نیاز به تجربه و تخصص زیادی دارد تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود. لذا افراد عادی با انتخاب انرژی کم از اثربخشی درست دستگاه می کاهند و یا با انتخاب انرژی زیاد ، باعث ایجاد سوختگی های غیرقابل تحمل می شوند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

4- الکترولیز :

دستگاه الکترولیز که بر سه نوع الکترولیز گالونیک ، الکترولیز ترمولیز یا دیاترمی یا الکترولیز موج کوتاه و الکترولیز ترکیبی می باشد ، با استفاده از یک سوزن نازک و انتقال جریان الکتریکی به داخل فولیکول مو باعث از بین بردن موها از ریشه می شود. بدین لحاظ  الکترولیز بر خلاف لیزر موهای زائد ، برای همه نوع رنگ پوست و مو حتی موی بور و سفید مناسب بوده و باعث از بین بردن موهای ناخواسته به صورت دائمی می شود و البته نیاز به تعداد جلسات بالا خصوصاً برای موهای با ریشه ضخیم تر دارد. از فواید الکترولیز می توان به بهترین راه در از بین بردن موهای سفید و بور اشاره داشت که لیزر موهای زائد بر روی آنها اثری ندارد.

موارد ممنوعیت الکترولیز :

ممنوعیت الکترولیز در افراد با پوست دارای زخم باز ، افراد دچار بیماری قلبی فقط با اجازه کتبی از پزشک ، در صورت داشتن خال در ناحیه مورد نظر ، در پوست غضروف نظیر گوش یا بینی بوده و همچنین در صورت مشکل هورمونی همزمان با انجام الکترولیز درمان دارویی باید انجام گیرد. از عوارض الکترولیز می توان به تغییر رنگ پوست در ناحیه مورد نظر ، تحریک یا عفونت که موقتی بوده ، اشاره کرد ، اما در صورت ارسال جریان برق قوی به پوست و ایجاد زخم ، جای آن باقی می ماند.

اقدامات قبل و بعد از انجام الکترولیز :

- قبل از الکترولیز از مصرف غذاهای حساسیت زا و محرک نظیر کافئین و شکلات و شکر پرهیز کنید و به مدت دو روز در زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید تا رگ های خونی متسع نشود. در صورت انجام خدمات زیبایی نظیر پاکسازی پوست حتماً نوبت الکترولیز خود را به روز دیگری موکول کنید.

- بعد از انجام الکترولیز ، 12 ساعت بعد برای بهبود سریع پوست و پیشگیری از عفونت ، دوش بگیرید، اما در صورت ایجاد عفونت در پوست تا دو روز به پوست خود دست نزده و از دوش آب گرم و استخر عمومی و سونا دوری کنید.

لیزر موهای سفید و بور

سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد

آیا موها بلافاصله بعد از انجام لیزر موهای زائد می ریزند‌؟

زمانی که پس از اولین جلسه لیزر درمانی از مرکز لیزر موهای زائد خارج می شوید ، بنظر می رسد که چیزی تغییر نکرده است ، چرا که فولیکول های مو در زیر پوست آسیب دیده اند که قابل مشاهده نیستند. لازم به توضیح است که موهای شما به سرعت پس از لیزر درمانی ریزش نمی کنند ، بلکه موهای سوخته در حدود 10 روز تا 2 هفته از زیر پوست بیرون می آیند و شما می توانید با تیغ آنها را اصلاح کنید و جلسه اول حدودا تا 20 درصد از موهای در حال رشد را شامل می شود و آنها از بین می برد. در ادامه جلسات بعدی لیزر موهای زائد ، شاهد حذف مقدار بیشتری از مو هر جلسه حدود 20 درصد خواهید بود و همچنین خواهید دید که موهایتان رشد کمتری پیدا کرده اند و هر بار کمتر از قبل و نازک تر رشد می کنند.

کاهش دائمی لیزر موهای زائد به چه معناست ؟

اگر به یک لیزر خوب در رشت مراجعه کرده باشید ، درباره این موضوع به شما اطلاعات داده خواهد شد. بدین لحاظ لیزر موهای زائد چنانچه در سازمان غذا و داروی امریکا هم به ثبت رسیده به منظور کاهش دائمی لیزر موهای زائد بوده و نوید حذف دائمی موهای زائد را نمی دهد و این بدین معنی است که در صورتی که موها در دراز مدت رشد کنند ، حجم و ضخامت بسیار کمتری نسبت به قبل خواهند داشت و هر مویی که رشد کند ، بسیار کندتر و نازک تر از قبل بوده و به راحتی برداشته می شود. در این صورت به منظور حفظ نتایج طولانی مدت لیزر موهای زائد ، نیاز به درمانهای گاه به گاه است.

هر چند وقت یکبار می توان لیزر موهای زائد انجام داد  ؟

عموما جلسات لیزر موهای زائد از ابتدای جلسات به صورت ماهیانه برنامه ریزی می شود اما این امر به ناحیه تحت درمان و فاز رشد مو بستگی دارد. چرا که هر تار مو ممکنست در مرحله جداگانه ای از رشد مو باشد و لیزر موهای زائد بر فولیکول مویی تاثیر گذار است که در مرحله آناژن یا همان فاز فعال رشد مو باشد. در نتیجه نواحی مختلف بدن که سرعت متفاوتی از چرخه رشد مو را سپری می کنند ، جلسات لیزر درمانی شما بر اساس ناحیه ای از بدن که تحت درمان بوده و مدت زمان چرخه رشد مو در آن ناحیه از بدن به طول می انجامد و بر طبق آن زمانبندی می گردد.

مرحله آناژن که مرحله رشد فعال فولیکولهای مو محسوب می شود ، جایی که سلولهای ریشه مو به سرعت تقسیم می شوند و این موضوع باعث رشد مو و امتداد آن به روی پوست تا ساقه مو می گردد و به دلیل رشد سریع فولیکولهای مو در این زمان ، بیشترین پذیرش را در لیزر درمانی دارند.

کلینیک زیبایی رشت

آیا لیزر موهای نازک و کرکی باعث ضخیم تر شدن آن می گردد ؟

از آنجا که بصورت تجربی در برخی افراد مشاهده شده که انجام لیزر موهای کرکی باعث ضخیم تر شدن آن می گردد ، لذا در کلینیک های زیبایی به افراد توصیه می شود که از لیزر موهای کرکی اجتناب کنند ، چرا که با انجام لیزر و ضخیم شدن موهای نازک ، مجددا چندین جلسه برای درمان موهای ضخیم شده با لیزر نیاز است و این به معنای طولانی شدن جلسات لیزر موهای کرکی خواهد بود. از طرفی تنها موهای کرکی قابلیت لیزر دارند که رنگدانه بیشتری داشته باشند و لذا انجام لیزر موهای کرکی و بور تاثیری نخواهد داشت.

بهترین زمان برای شیو قبل از لیزر موهای زائد چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای شیو با تیغ در حدود یک روز قبل از لیزر موهای زائد بوده و از شیو درست قبل از زمان انجام لیزر باید خودداری کرد. به دلیل اینکه در آن زمان پوست خشک است و احتمال بریده شدن پوست با تیغ و ایجاد التهاب و قرمزی و تورم در اثر لیزر موهای زائد بلافاصله بعد از اصلاح با تیغ بسیار زیاد است ، به همین دلیل توصیه می شود که از ۲۴ ساعت قبل شیو کنید تا از ایجاد التهاب پوستی پیشگیری شود.

به چه دلیل لیزر موهای سفید انجام نمی شود؟

با توجه به اینکه نور لیزر باید رنگدانه فولیکول مو در زیر پوست را شناسایی کند تا با هدف گرفتن فولیکول مو آن را از بین ببرد و از آنجائیکه موهای سفید فاقد ملانین است ، لذا لیزر موهای سفید عملا هیچ کاربردی نداشته و بهتر است از روشهای جایگزین نظیر الکترولیز که برای انجام به رنگدانه مو وابسته نیست استفاده شود.

آیا لیزر موهای زائد بر روی موهای قرمز موثر است ؟

لیزر درمانی بر روی موهای قرمز نظیر موهای روشن و خاکستری ممکنست تاثیرگذار نباشد به این علت که نور لیزر به دنبال کنتراست بوده و نور خود را بر روی مناطق دارای رنگدانه متمرکز می کند اما نواحی بدون رنگدانه را نادیده می گیرد و در موهای قرمز که دارای رنگدانه بسیار کمی است هم اثربخش نمی باشد. بدین معنا که لیزر نمی تواند رنگدانه مو را در بین بافت پوست تشخیص داده و هدف گیری کند. البته پیشرفت علم لیزر و ابداع دستگاه لیزر الکساندرایت باعث شده که این دستگاه در رفع موهای روشن و بلوند و قرمز بهتر از بقیه دستگاه ها اثرگذار باشد.

لازم به ذکر است که به دلیل اینکه رنگدانه موهای قرمز کم بوده و انرژی کمتری از نور لیزر را جذب می کند در نتیجه فولیکولهای کمتری آسیب می بیند و تعداد جلسات لیزر درمانی بیشتر می شود تا تعداد بیشتری فولیکول مو از بین برود. از طرفی لیزر موهای زائد بر روی موهای قرمز تیره تر و ضخیم تر موثرتر خواهد بود.

درمان لیزر موهای زائد در چه صورت بیشترین تاثیر را دارد ؟

۱- تضاد رنگی بین پوست و مو : هر جه پوست فرد روشن تر و موها تیره تر باشد ، بیشترین تاثیر در لیزر درمانی مشاهده می شود. اگرچه با ابداع لیزرهای متفاوت همه افراد با هر رنگ پوست و مویی می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند اما ممکنست تاثیر کمتری در آنها مشاهده شود و یا نیاز به تعداد جلسات بیشتری برای کسب نتایج دلخواه وجود داشته باشد.

۲- استفاده از نوع لیزر و طول موج مناسب: هر رنگ پوست و مو به نوع لیزر یا طول موج متفاوت نیاز دارد تا لیزر درمانی نتیجه بخش باشد. بدین جهت لیزر الکس برای پوست های خیلی روشن و روشن تیپ پوستی ۱ تا ۳ براساس معیار فیتز پاتریک ، لیزر دایود برای پوستهای روشن تا تیره تیپ پوستی ۱ تا ۶ بر اساس معیار فیتز پاتریک و لیزر اندیاگ هم برای پوستهای تیره و خیلی تیره یعنی تیپ پوستی ۵ و ۶ بر مبنای معیار فیتز پاتریک مناسب می باشند. ازین رو در صورتی که کارشناس لیزر از نوع لیزر مناسب برای هر فرد استفاده نکند ، لیزر درمانی تاثیر لازم را نخواهد داشت به همین دلیل است که کارشناس لیزر یکی از مهم ترین ارکان در کسب نتایج مطلوب از لیزر موهای زائد است.

برای انجام مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره 01332662196 و 09125396478 - 01332006295 در خدمت شما عزیزان هستیم.

خدمات زیبایی مرکز لیزر موهای زائد آلما شامل : هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، پارافین تراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، مزوژل جالپرو و ...

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه