لیزر موهای زائد و پسوریازیس

اشتراک گذاری :

لیزر موهای زائد روشی برای حذف موهای زائد است که به صورت طولانی مدت ما را از اصلاح کردن نجات می دهد. حتی لیزر موهای زائد در افرادی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستند می تواند گزینه خوبی باشد چرا که پس از حذف مو با لیزر دیگر نیازی به اصلاح موها ندارند و پوستشان تحریک نشده و باعث بدتر شدن بیماری پسوریازیس نمی شود. اما در عین حال لیزر موهای زائد ممکنست با خطرات و عوارضی همراه باشد خصوصا برای افراد مبتلا به پسوریازیس.

لیزر موهای زائد و پسوزیاریس\

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد بدون توجه به بیماری پسوریازیس ممکنست در هر فردی عوارض زیر را ایجاد کند :

تاول ، عفونت و اسکار : در صورتی که لیزر موهای زائد توسط شخص بی تجربه و آموزش ندیده انجام شود که از طول موج و درجه لیزر مناسب برای نوع و رنگ پوست فرد استفاده نکند ، می تواند باعث سوختگی پوست ، ایجاد تاول یا حتی در مواردی با ترکیدن تاول ها با عفونت همراه باشد و این مشکلات در نهایت به صورت لکه یا اسکار بر روی پوست باقی بماند.

تغییر در رنگ پوست : لیزر موهای زائد در صورت انجام نادرست می تواند باعث آسیب زدن به پوست شده و پوست را تیره تر ( هایپرپیگمانتاسیون ) یا روشن تر ( هایپوپیگمانتاسیون ) کند و حتی این آسیب می تواند دائمی شود. بنابراین قبل از انجام لیزر موهای زائد حتما از نوع لیزر مناسب برای رنگ پوست خود مطلع شوید.

تحریک پوست : با انجام لیزر موهای زائد به دلیل گرمای ایجاد شده در پوست ممکنست پوست قرمز شده و با درد و ناراحتی و تورم همراه باشد که تا سه روز هم می تواند ادامه یابد.

آیا لیزر موهای زائد بر روی پوست مبتلا به پسوریازیس خطرناک است ؟

از آنجا که افراد مبتلا به پسوریازیس در همه نواحی پوست چنین مشکلی ندارند در نتیجه لیزر موهای زائد بر روی پوست ناحیه مبتلا انجام نمی شود اما بر روی نواحی دیگر مشکلی ایجاد نمی کند. از طرفی انجام لیزر موهای زائد بر روی پوست مبتلا به پسوریازیس خطر کمی دارد و این عوارض لیزر ذکر شده در بالا می تواند در افراد مبتلا به پسوریازیس یا افراد عادی یکسان باشد. اما در عین حال ممکنست لیزر موهای زائد بر روی برخی مبتلایان به پسوریازیس به علت پدیده کوبنر Koebner ( بدتر شدن مشکلات پوستی در اثر تروما ، در معرض مواد خشن بودن و سوزش ) خطرناک باشد ، بدین معنا که مناطقی از پوست که سالم بود در اثر گرمای لیزر موهای زائد به پسوریازیس مبتلا شود.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد و اگزما

پدیده کوبنر در همه افراد مبتلا به پسوریازیس اتفاق نمی افتد اما اگر در فردی وجود داشته باشد نه تنها در اثر لیزر موهای زائد بلکه در اثر زمین خوردن و ایجاد خراش و آسیب دیدگی هم می تواند پسوریازیس فرد به نواحی آسیب دیده گسترش یابد. دکتر استفن پی استون استاد پوست دانشگاه ایلینویز جنوبی در این باره می گوید : ضربه به پوست یا هر عامل التهاب پوستی ( بریدگی ، سوختگی ) از عواملی است که باعث تحریک و فعال شدن پسوریازیس می شود به علت پدیده کوبنر. در نتیجه افراد مبتلا به پسوریازیس باید از آسیب پوستی پیشگیری کنند.

البته برخی افراد لیزر موهای زائد را به سایر روشهای حذف موهای زائد نظیر اپیلاسیون یا تیغ زدن ترجیح می دهند چرا که این روشها می توانند پسوریازیس را بدتر کند و در مقابل لیزر موهای زائد ممکنست چنین شرایطی ایجاد نکند. دکتر نیلم واشی متخصص پوست و استادیار پوست دانشگاه بوستون در این رابطه توضیح می دهد : مشکل حذف مو که باعث ایجاد ضربه می شود و چه در حال اصلاح کردن چه انجام اپیلاسیون ممکنست به پوست آسیب برسد اما با این حال اینکه پسوریازیس شدت یابد یا نه به فرد و نحوه مدیریت بیماری بستگی دارد.

دکتر روزالین جورج متخصص پوست کارولینای شمالی : پسوریازیس همیشه بعد از حذف موهای زائد بیشتر نمی شود و در هر بیمار رخ نمی دهد

لیزر موهای زائد و پسوزیاریس

افراد مبتلا به پسوریازیس چگونه لیزر موهای زائد ایمن انجام دهند ؟

  • انتخاب بهترین کلینیک زیبایی مجهز به پزشک با تجربه و کارشناس لیزر متبحر که خصوصا تجربه انجام لیزر موهای زائد بر روی افراد مبتلا به پسوریازیس را داشته باشد چرا که متخصص لیزر با تجربه به درستی می داند که با پوست مبتلا به آرامی رفتار کند و از چه درجه لیزری برای بی خطر بودن لیزر درمانی برای پوست افراد مبتلا به پسوریازیس استفاده کند.
  • با توجه به اینکه برای هر نوع رنگ پوست و مو لیزر متفاوتی وجود دارد ، لذا نوع لیزر هم در افراد پسوریازیس مهم است لذا درباره نوع لیزر هم با پزشک مشورت کنید که آیا این نور لیزر برای پوست شما ضرر ندارد ؟ از سوی دیگر می توانید از قسمتهای کوچک بدن برای لیزر موهای زائد شروع کنید تا در صورت عدم مشکل و ایمن بودن بتوانید برای نواحی بزرگتر هم لیزر موهای زائد انجام دهید.
  • ( اگرچه نور مورد استفاده در نوردرمانی برای افراد مبتلا به پسوریازیس با نور لیزر موهای زائد متفاوت است اما برخی از بهتر شدن وضعیت پوست خود پس از لیزر موهای زائد گزارش داده اند ( به دلیل تشابه نور لیزر با نور درمانی پسوریازیس ) که البته هیچ نوع تحقیقاتی برای اثبات این ادعا موجود نیست. )
  • اجتناب از قرار گرفتن پوست نواحی لیزر در برابر نور مستقیم خورشید
  • مصرف مداوم ضد آفتاب
  • در صورت ایجاد عوارض نظیر تورم یا تغییر رنگ پوست کمپرس سرد کمک کننده است.
  • پرهیز از برنزه کردن و حتی مصرف کرم برنزه کننده و تیره کردن پوست
  • عدم شیو با تیغ پس از لیزر درمانی به مدت چهار هفته تا جلسه بعد لیزر موهای زائد
  • قطع مصرف برخی داروها با توجه به دستور پزشک

مقالات دیگر : آیا لیزر موهای زائد پوست را تیره می کند ؟

شماره تماس برای مشاوره : 01332662196 01333662196 01332006295 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه