آبله میمونی چیست؟

اشتراک گذاری :

با شروع آبله میمونی در ماه می 2022 ، کشورهای اتحادیه اروپا ، منطقه اقتصادی اروپا و آمریکای شمالی شامل بلژیک ، فرانسه ، ایتالیا ، پرتغال ، اسپانیا ، سوئد ، بریتانیا ، کانادا و ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار داده و در مجموع تا 20 می 2022 ، تعداد 38 مورد تایید شده در جهان گزارش شده است که اکثر موارد ابتلا در آقایان مشاهده می شود و هیچ مورد فوتی گزارش نشده است. آبله میمونی یک بیماری نادر بوده که در اثر عفونت با ویروس آبله میمون در انسان ایجاد می گردد و از خانواده ویروس های واریولا که عامل آبله بوده و ویروس واکسینیا که مورد استفاده در واکسن آبله است و همچنین ویروس آبله گاوی می باشد.

در کشور بریتانیا این بیماری برای اولین بار در 7 می 2022 مشاهده شد و بعد از آن واکسیناسیون آبله برای پرسنل خدمات درمانی در جهت پیشگیری از ابتلای کادر درمان به این بیماری را آغاز نمودند.

علائم آبله میمونی چیست؟

از نشانه های اولیه آبله میمون می توان به تب و لرز ، سردرد ، دردهای عضلانی ، کمردرد تورم غدد لنفاوی و فرسودگی و بی حالی عمومی اشاره کرد که پس از شروع تب ، حدود 1 تا 5 روز بعد از ظهور اولین علائم ، جوش و التهابات و بثورات پوستی در ناحیه صورت شکل گرفته و به سایر قسمتهای بدن عموماً کف دست و پا گسترش پیدا می کند. از طرفی این جوش ها بصورت برآمدگی های صاف و قرمز شروع شده و می تواند با خارش زیاد همراه بوده ، دردناک باشد و تبدیل به زخم شود و با ایجاد لکه های برجسته و تاول های پر از مایع و چرک تبدیل می شوند ، سپس پوسته پوسته شده  و بعداً ریزش می کنند. همچنین ممکنست در دهان ، واژن یا مقعد هم زخم ایجاد گردد که البته امکان باقی ماندن جای زخم بسیار است و عموماً علائم راش با آبله مرغان اشتباه گرفته می شود.

آبله میمونی چیست
 

لازم به ذکر است که این بیماری بین 5 تا 21 روز طول می کشد و علائم آن ظرف 4 هفته خود به خود از بین می رود و انتقال عفونت این ویروس از طریق پوست زخم شده ، دستگاه تنفس و اجزای صورت چون چشم و بینی و دهان می باشد. لازم به ذکر است که همه مبتلایان به آبله میمون ، همه علائم و نشانه های بیماری را ندارند و در شیوع سال 2022 از الگوی معمول پیروی نمی کنند و این نشانه های غیرمعمول شامل چند ضایعه بدون تورم غدد لنفاوی به همراه تب خفیف و سایر علائم بیماری می باشد. البته بیمارانی هستند که ممکنست به بیماری آبله میمون مبتلا باشند و علائم زیادی از عفونت نشان ندهند ، حتی خود فرد اطلاع نداشته باشد که در این صورت هم قابلیت انتقال به دیگران وجود دارد.

عوارض آبله میمونی چیست؟

افراد مبتلا به ویروس آبله میمونی می توانند با عوارض آلودگی باکتریایی پوست که منجر به آبسه و آسیب جدی به پوست شود ، درگیر شده و فرد به شدت بیمار گردد. همچنین با عوارضی نظیر عفونت قرنیه و از دست دادن بینایی ، درد یا مشکل در بلع ، اسهال و استفراغ منجر به کم آبی و سوء تغذیه در بدن ، ذات الریه ، سپسیس یا عفونت خون که در پاسخ التهابی گسترده در بدن رخ می دهد ، التهاب مغز یا انسفالیت ، التهاب رکتوم یا پروکتیت ، التهاب عضله قلب یا میوکاردیت ، التهاب مجاری اداری یا اورتریت ، التهاب اندام تناسلی یا بالانیت و حتی مرگ می تواند همراه باشد. البته افراد با سیستم ایمنی ضعیف به دلیل مصرف داروهای خاص یا شرایط پزشکی خاص ( نظیر افراد مبتلا به ایدز که بخوبی درمان و کنترل نمی شوند ) بیشتر در معرض بیماریهای جدی و یا مرگ نشی از بیماری آبله میمون قرار بگیرند.

تاریخچه آبله میمونی :

بیماری آبله میمون برای اولین بار در سال 1958 در کلنی های میمون های تحقیقاتی کشف و نامگذاری شد و برای چندین دهه بیشتر در آفریقا دیده می شد و در سال 1970 در کشور کنگو اولین مورد انسانی آن گزارش شد. البته گاهی در کشورهای دیگر از جمله امریکا هم یافت می شود که در بهار سال 2003 بود که اولین شیوع آبله میمونی در خارج از قاره آفریقا یعنی در امریکا به دلیل ورود یک محموله حیوانات آلوده از غنا به تگزاس اتفاق افتاد. بدین ترتیب جوندگان آلوده به ویروس ، بیماری آبله میمونی را به سگ های خانگی منتقل کردند و پس از آن 47 مورد انسان در غرب آلوده شدند.

با رایج شدن سفرهای بین قاره ای و بین المللی ، ویروسهایی که روزی محدود به یک مکان خاص بودند ، خیلی راحت در سراسر جهان پخش می شوند ، بطوریکه در تابستان 2021 یک مورد آبله میمونی از فردی که ساکن امریکا بود و از نیجریه به امریکا سفر کرده بود ، کشف شد. از طرفی از اوایل ماه می 2022 ، با توجه به اینکه تاکنون در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی و استرالیا موارد ابتلا تایید شده است ، اما با این حال دانشمندان ادعا دارند که با توجه به سرعت پایین انتقال این ویروس ، انتظار همه گیری و اپیدمی گسترده مانند ویروس کرونا وجود ندارد.

آبله میمون

چگونگی ابتلا به آبله میمون:

در ابتدا آبله میمون از حیوانات وحشی در غرب و مرکز آمریکا توسط جوندگانی چون موش و سنجاب اپیدمی شد که از طریق گاز گرفتن ، دست زدن به خون حیوانات آلوده، مایعات بدن فرد یا حیوان آلوده ، لکه ها و تاول حیوانات آلوده می تواند انسان را نیز دچار سازد. همچنین از موارد دیگر می توان به خوردن گوشت حیوان آلوده پخته نشده یا دست زدن به پوست یا خز حیوانات آلوده ، دست زدن به لباس و ملافه و حوله فرد مبتلا و  سرفه یا عطسه فرد مبتلا به آبله میمونی اشاره داشت. از طرف دیگر این ویروس قابلیت انتقال کمتری در بین انسان ها داشته ولی می تواند در بین شرکای جنسی در حین رابطه جنسی با ضایعات پوستی عفونی ، زخم ها ، قطرات تنفسی فرد آلوده در بین MSM دیده شود.

با توجه به اینکه تظاهرات بالینی آبله میمون خفیف بوده ، مرگ و میر بسیار پایین و حدود 3/3% در میان کودکان و بزرگسالان در کشور نیجریه می باشد. همچنین بیشتر افراد دارای نقص ایمنی در معرض خطر این بیماری به صورت شدیدتر قرار دارند و اکثر افراد در حدود 4 هفته درمان می یابند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبله میمونی هستند ؟

هر فردی می تواند ویروس آبله میمونی را دریافت کند ، اما در آفریقا بیشتر کودکان زیر 15 سال به این بیماری مبتلا می شوند و در خارج از آفریقا هم این بیماری بیشتر در بین افراد MSM ( مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند ) شایع تر است ، گرچه در بین افراد دیگر که در این دسته نیستند هم مواردی از ابتلا به آبله میمونی گزارش شده است.


آبله میمونی

پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی :

  • در صورت مراجعه به مراکز پرخطر نظیر اماکن عمومی یا کلینیک زیبایی برای انجام لیزر موهای زائد یا انواع خدمات زیبایی نظیر آنزیم تراپی پوست و پاکسازی پوست حتماً نکات بهداشتی رعایت شود.
  • از تماس با حیوانات حامل ویروس یا مشکوک به آلودگی با ویروس در مناطقی که آبله میمونی شایع است ، خودداری کنید و در صورت تماس با حیوانات ، دستها را بخوبی پاکیزه و ضدعفونی کنید که در این بین استفاده از آب و صابون و یا الکل ضروری هستند.
  • از تماس با وسایلی که حیوان بیمار یا مرده در تماس بوده مانند ملافه دوری کنید.
  • بیماران آلوده را از افراد در معرض خطر جدا کنید.
  • در صورت مراقبت از بیمار مبتلا ، ماسک و دستکش و سایر تجهیزات فراموش نشود و سطح قابل لمس را ضد عفونی کنید.
  • تمامی غذاهایی که با گوشت درست می شود را کاملا بپزید.
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از کاندوم و سد دندانی استفاده کنید.
  • واکسن آبله مناسب ترین راه پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی در حدود 85 درصد می باشد. ازین رو واکسن باید ظرف مدت 4 روز بعد از تماس با فرد مبتلا به آبله میمونی تزریق شود و یا در صورت عدم وجود علائم بیماری تا 14 روز بعد تزریق گردد. بدین جهت برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به آبله میمونی هستند نظیر کادر درمان ، مردان MSM ، افراد دارای چندین شریک جنسی و کارگران جنسی برای پیشگیری از عفونت توصیه به واکسیناسیون می شود.

پیشگیری از آبله میمونی

تشخیص آبله میمونی

نظر به اینکه بیماری آبله میمون یک بیماری نادر و کمیاب است ، اما ممکنست با سایر بیماری های راش مانند سرخک ، عفونت های باکتریایی ، گال، تبخال ، سفلیس ، سایر عفونت های مقاربتی ، آلرژی های مرتبط با دارو و آبله مرغان اشتباه گرفته شود ، ازین رو تشخیص آبله میمونی می تواند دشوار باشد ، گرچه تورم غدد لنفاوی آن را از سایر موارد متمایز می سازد. حتی فرد مبتلا می تواند به یک عفونت دیگری نظیر تبخال هم دچار باشد و یا حتی در کودک مشکوک به آبله میمونی هم ممکنست درگیر آبله مرغان باشد. بنابراین آزمایش کلید اصلی تشخیص آبله میمونی است تا به سرعت درمان آغاز شود و از شیوع بیشتر بیماری پیشگیری گردد.

لذا در صورت شک به آبله میمون باید نمونه مناسب از بیمار تهیه شده و به یک آزمایشگاه ارسال شود و البته تشخیص افتراقی با سایر بیماری های راش نظیر سرخک ، آبله مرغان ، عفونت باکتریایی پوست و آلرژی مرتبط با مصرف دارو و ... باید در نظر گرفته شود. ازین رو نظر به دقت بالا و حساسیت آزمایش PCR یا تشخیص DNA ویروسی با واکنش زنجیره ای پلیمراز ، بهترین گزینه آزمایش برای تشخیص آبله میمونی می تواند باشد که با جمع آوری نمونه های تشخیصی از ضایعات پوستی ، پوسته ها و یا مایع تهیه می شود. اما در صورت عدم وجود ضایعات پوستی ، آزمایش از طریق بزاق دهانی حلق یا مقعد انجام می گیرد.

لازم به توضیح است در صورتیکه فرد به تازگی واکسن آبله تزریق کرده باشد ، امکان نتیجه مثبت کاذب در وی وجود دارد و به همین دلیل اطلاعات بیمار نظیر تاریخ شروع تب و شروع بثورات پوستی ، تاریخ جمع آوری نمونه آزمایشگاهی ، سن بیمار و وضعیت فعلی بیمار و ... در تفسیر نتایج آزمایشگاه کمک کننده است. همچنین آزمایش خون برای تشخیص آنتی بادی ممکنست موثر نباشد ، چرا که بین ارتوپاکس ویروسهای مختلف تمایز قائل نمی شوند.

آبله میمونی

درمان آبله میمونی :

هدف از درمان آبله میمونی تسکین علائم ، مراقبت از بثورات پوستی ، جلوگیری از عوارضو مشکلات بیشتر و مدیریت درد و علائم است ، چرا که این بیماری معمولاً خفیف و خود محدود شونده بوده و اکثر افراد در مدت 4 هفته به خودی خود و بدون درمان بهبود می یابند که در این بین نوشیدن مایعات فراوان و مصرف آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت باکتریایی ثانویه کمک کننده است. البته آبله میمون در صورت تماس نزدیک گسترش می یابد و در صورت تشخیص بیماری ، باید از افراد سالم جدا نگه داشته شوند و فرد مبتلا باید به دنبال مراقبت های پزشک متخصص باشد و از فعالیت های جنسی یا هر نوع فعالیت دیگر شامل تماس نزدیک خودداری کند و همچنین حیوانات خانگی هم باید قرنطینه شوند.

در حال حاضر ، از آنجائیکه هیچ درمان قطعی و اثبات شده برای عفونت ویروس آبله میمونی وجود ندارد ، ازین رو واکسن آبله و برخی داروهای ضد ویروسی برای کنترل تجویز می شود که هیچ گونه مطالعه درمانی روی آن صورت نگرفته است.

آبله میمونی

کنترل و پیشگیری بیماری آبله میمونی در آتلانتا ، جورجیا (CDC) :

از زمان آغاز ویروس آبله میمونی ، بعضی از کشورها با تهیه واکسن آبله که در برابر آبله میمون موثر بنظر می رسد ( به دلیل مرتبط بودن ویروس ها ) به درمان این بیماری کمک می کنند. برخلاف واکسن کرونا که تا دو هفته برای محافظت کامل طول می کشد ، واکسن های آبله طی 4 روز پس از تزریق به فرد در معرض خطر ، به دلیل دوره پنهان طولانی این ویروس ، از ابتلا به عفونت آبله میمون محافظت می کند.

سوالاتی درباره آبله میمونی

آیا آبله میمونی قابل درمان می باشد ؟

آبله میمون بطور کل بدون درمان بوده و پس از مدتی خود بخود و بدون دارو بهبود می یابد. اگرچه در صورت مراجعه به پزشک داروهای ضد ویروسی که برای درمان آبله تایید شده اند نظیر tecovirimat (TPOXX) تجویز می شود و می تواند در درمان کمک کننده باشد.

آبله میمونی با چه علائمی شروع می شود ؟

از اولین علائم آبله میمونی می توان به درد گلو ، درد عضلات ، بثورات و تب اشاره کرد بطوریکه کم کم بثورات در تمام بدن از جمله کف دست و پا پخش می شود. این بثورات در طول مدت 2 هفته تا یک ماه بصورت ماکول ، پاپول ، وزیکول  و پوسچول تغییر می یابد و در نهایت پوسته پوسته شده و ریزش می کند.

افراد در معرض خطر آبله میمون چه کسانی هستند ؟

از افرادی که در معرض خطر ابتلا به آبله میمونی هستند ، می توان به این موارد اشاره کرد : کودکان و نوزادان ، افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن نظیر بیماران خاص و کارکنان بخش درمان به دلیل اینکه در معرض ویروس آبله میمون می باشند.

شیوع مرگ و میر آبله میمون در میان افراد چقدر است ؟

آبله میمونی دارای دو نوع است که نوع clade I  آن دارای نرخ مرگ و میر 10 درصد بوده و در آبله میمونی نوع clade IIb تنها 1 درصد می باشد. بدین ترتیب آبله میمونی نوع clade IIb کمتر کشنده است و اکثریت افراد مبتلا به آن زنده می مانند.

روش آزمایش آبله میمون چگونه است ؟

برای تشخیص آبله میمون از فرد یک نمونه برای آزمایش گرفته خواهد شد که از یک سواب برای مالش شدید بر روی بثورات فرد مبتلا استفاده می شود و بدین جهت بیشتر از یک ضایعه سواب گرفته خواهد شد. از سوی دیگر فرد باید آزمایش خون هم بدهد تا میزان پادتن هایی که سیستم ایمنی بدن به منظور دفاع از بدن تولید کرده بررسی شود. جالب است بدانید که آبله میمون شبیه آبله مرغان بوده با این تفاوت که در آبله میمونی غدد لنفاوی ورم می کند که در آبله مرغان چنین نمی باشد.

آیا آبله میمون دردناک می باشد ؟

بله. به علت اینکه بثوراتی که بر روی پوست ایجاد می شود مانند جوش و تاول می تواند دردناک و همراه با خارش باشد.

متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای مشاوره با شما همواره در تلاش اند و با شماره تماس 01332662196 - 013232662196 - 09125396478 پاسخگوی سوالات شما در زمینه های لیزر و زیبایی و  جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، آنزیم تراپی پوست ، هیدرودرمی مو ، مزوتراپی مو ، پارافین تراپی و ... می باشند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه