لیزر موهای زائد چیست ؟ همه چیز درباره لیزر موهای زائد

اشتراک گذاری :

لیزر موهای زائد روشی درمانی است که از پرتو نور شدید و متمرکز لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند که این نور توسط رنگدانه موجود در ریشه مو که در فولیکول مو قرار دارد جذب می شود. بدین ترتیب با تبدیل انرژی نور لیزر به انرژی گرمایی ، فولیکول مو آسیب می بیند که این آسیب رشد مو را در آینده به تاخیر می اندازد و یا بطور کل مهار می کند.

لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر موهای زائد روشی است که رشد موهای زائد را به مدت طولانی به تاخیر می اندازد اما باعث حذف دائمی موها نمی شود و برای رسیدن به نتایج طولانی مدت نیاز به برنامه ریزی چندین جلسه درمانی ماهیانه لیزر موهای زائد است تا بین 70 تا 90 درصد موهای زائد با برخورد نور لیزر از بین برود. از این رو با تکمیل جلسات لیزر نیاز به جلسات ترمیم یا شارژ چند ماهه و در نهایت یکساله لیزر موهای زائد می باشد.

لیزر موهای زائد چیست ؟

با اختراع دستگاه لیزر موهای زائد از ابتدا بهترین نتایج لیزر درمانی بر روی افراد با پوست روشن و موهای تیره بوده ، به دلیل اینکه تضاد بین رنگ پوست و مو منجر به تلفیق نور لیزر برای شناسایی رنگدانه مو می گردد و به راحتی لیزر درمانی انجام می گیرد و نتایج موثرتری دارد. همچنین در گذشته انجام لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره به دلیل وجود رنگدانه های زیاد در پوست که باعث می شد نور لیزر به اشتباه رنگدانه پوست را هدف گیری کند و باعث سوختگی پوست می شد.

اما امروزه با پیشرفت فناوری و ابداع لیزر اندیاگ ، پوست های تیره هم می توانند بطور موفقیت آمیز و ایمنو بدون خطر عوارض جانبی و سوختگی لیزر موهای زائد انجام دهند. بدین ترتیب با وجود سه لیزر الکس ، دایود و اندیاگ همه انواع پوست بر اساس معیار فیتپاتریک  می توانند از لیزر موهای زائد بهره مند شوند.

دکتر جیمی دروزا جراح پلاستیک در بوستون و پالم بیج فلوریدا درباره لیزر موهای زائد بیان می کند که اساسا لیزر موهای زائد به فولیکول موها آسیب می زند تا از رشد مو در آینده جلوگیری شود و می توان برای تمامی قسمتهای صورت و بدن مورد استفاده قرار گیرد. البته در این میان نیاز به انجام چندین جلسه ماهیانه لیزر درمانی می باشد تا موها به طرز قابل توجهی کاهش یابد.

برای آشنایی با خدمات لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی آلما رشت بر روی اینجا کلیک کنید.

مزایای لیزر موهای زائد چیست ؟

دکتر مالیک و دکتر ایوانز موارد زیر را درباره مزایای لیزر موهای زائد اعلام می کنند :

  • راه حل طولانی مدت برای کاهش موهای بدن است و اگرچه دائمی نیست اما ماندگاری بالایی دارد و در صورت رشد موها بسیار کمتر و ظریف تر و روشن تر می باشد.
  • نیاز به درمانهای نگهدارنده کمتری دارد. بعنوان مثال اصلاح با تیغ باید همه روزه انجام شود و یا اپیلاسیون باید هر ماه صورت گیرد که در مقایسه با لیزر موهای زائد باید گفت که پس از تکمیل جلسات تنها جلسات چند ماهه ترمیم مورد نیاز است.
  • ممکنست در درمان سایر مشکلات پوست همچون برآمدگی های ملتهب و خارش ناشی از تیغ یا اپیلاسیون کمک کند. ازین رو خطراتی که با تیغ نظیر بریدگی و یا اپیلاسیون نظیر سوختگی در لیزر موهای زائد وجود نخواهد داشت.
  • مراقبت خاصی پس از انجام لیزر موهای زائد ندارد و می توانید بلافاصله به فعالیت روزانه خود برگردید چرا که غیر تهاجمی است. تنها نکته در دوری از نور خورشید و تخت های برنزه کننده است.
  • صرفه جویی در هزینه از دیگر مزایای لیزر موهای زائد است چرا که نیاز روزانه به خرید تیغ و یا نیاز ماهیانه به خرید مواد اپیلاسیون از بین می رود.
  • کاهش برخی بیماریهای پوستی همچون فولیکولیت یا التهاب فولیکول مو را بهمراه دارد که در این زمینه تحقیقات در سال 2019 صورت گرفت که نشان داد این موضوع صحت دارد.

لیزر موهای زائد بر روی چه مناطقی از بدن قابل انجام است؟

مناطقی از بدن که می توان بر روی آنها لیزر موهای زائد انجام داد می توان به صورت بجز اطراف چشم و پلک ، گردن ، کل بدن شامل زیر بغل ، بیکینی ، پاها ، دستها ، باسن ، شکم ، کمر و پشت می باشد. البته لیزر موهای زائد در آقایان بیشتر در نواحی گردن ، اطراف گوش و گونه طرفداران زیادی دارد اگرچه برخی لیزر فول بادی هم انجام می دهند. از طرفی بر روی پوست دارای خالکوبی نباید لیزر موهای زائد انجام داد چرا که خالکوبی و تاتو دارای رنگدانه بوده و با هدف گیری اشتباه نور لیزر می تواند منجر به آسیب و سوختگی پوست گردد.

لیزر موهای زائد صورت

صورت از جمله نواحی است که به علت در معرض دید بودن و تمایل به زیبایی هر چه بیشتر ، جزو اولین نواحی است که خانمها برای انجام لیزر موهای زائد مراجعه می کنند. لیزر موهای زائد صورت عموما بین 8 تا 10 جلسه طول می کشد و عموما به دلیل هورمونی بودن موهای صورت خصوصا در نواحی چانه ، ممکنست تعداد جلسات آن بیشتر شود. بعنوان مثال بانوانی که مشکلات تیروئید دارند و یا اختلالات هورمونی از نوع تخمدان پلی کیستیک و ... با موهای زبر و ضخیم چانه و صورت رو به رو هستند که باید حتما تحت دارو درمانی قرار بگیرند تا نتایج لیزر موهای زائد این افراد اثربخش تر باشد. از طرفی این افراد جلسات شارژ لیزر کوتاه تری نسبت به دیگران دارند.

لیزر موهای زائد گردن

لیزر موهای زائد گردن هم در سالهای اخیر چه در بانوان و چه در آقایان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و راهکاری طولانی مدت در حذف موهای زائد گردن می باشد. لیزر موهای زائد گردن با آسیب رساندن به فولیکول مو باعث می شود تا رشد مو متوقف شده و در صورت رشد موهایی بسیار نازک تر و با حجم کمتر دیده شود. لیزر موهای زائد گردن در حدود ۵ دقیقه طول می کشد و در حدود ۸ ماه جلسات ماهیانه تکمیل شده و به جلسات شارژ می رسد اما در بانوان نظیر لیزر موهای زائد صورت به دلیل هورمونی بودن ممکنست دیرتر به جلسات شارژ و ترمیم لیزر برسد.

لیزر موهای زائد زیربغل

شاید بتوان گفت که اکثر افراد از لیزر موهای زائد زیربغل بهترین و سریع ترین نتایج را می گیرند چرا که بین ۶ تا ۸ جلسه دیگر از موهای زائد خبری نیست و دیگری نیازی به انجام اپیلاسیون دردناک و شیو روزانه با تیغ و رشد روزافزون مو وجود ندارد. لیزر موهای زائد زیربغل با ارسال نور شدید لیزر و با ایجاد گرما در فولیکول مو باعث سوختگی فولیکول مو شده تا فولیکول ها این کارخانه های تولید مو از کار بیفتند و چرخه رشد مو مهار شود.

آیا لیزر موهای زائد زیربغل خطرناک است ؟

با توجه به این که نور لیزر تنها به لایه سطحی پوست در محل قرارگیری فولیکول مو می رسد در نتیجه به لایه های عمقی و بافتهای زیربغل و غدد و حتی دیگر لایه های پوست کاری ندارد و لذا لیزر موهای زائد زیربغل ایمن و بدون خطر می باشد.

لیزر موهای زائد بیکینی

لیزر موهای زائد بیکینی از بهترین روشهای رفع موهای بیکینی یا ناحیه تناسلی زنان است که شما را از شر روشهای پرزحمتی مانند تیغ زدن یا روشهای دردناکی نظیر اپیلاسیون نجات می دهد و می توانید به بیکینی صاف و بدون مو دست یابید. بدین منظور نور لیزر به فولیکول مو در ناحیه بیکینی می رسد و با سوزاندن فولیکول مو ، ریشه ها را از بین می برد تا موها نتوانند مجددا شروع به رشد کنند. قابل ذکر است که به دلیل ابداع فناوری های مختلف لیزر ، همه افراد با هر نوع پوست و مو می توانند لیزر موهای زائد بیکینی انجام دهند اما بر روی موهای روشن و سفید اثربخش نبوده و موهای نازک هم نیاز به جلسات بیشتری دارند در عین حالیکه افراد با پوست روشن و موی تیره بهترین نتایج را از لیزر موهای زائد بیکینی می گیرند.

لیزر موهای زائد بیکینی عموما به دلیل هورمونی بودن و محیطی مرطوب دیرتر از بقیه قسمتهای بدن به جلسات شارژ لیزر می رسد و عموما بین ۸ تا ۱۰ جلسه ماهیانه نیاز است و پس از آن جلسات شارژ چند ماهه بسته به رشد موی هر فرد باید برنامه ریزی شود.

آیا لیزر موهای زائد بیکینی خطرناک است ؟

در صورتی که فرد دارای عفونت باکتریایی ، زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی در ناحیه اندام تناسلی باشد باید از انجام لیزر موهای زائد صرف نظر کند.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد اندام تناسلی زنان

لیزر موهای زائد پاها

هیچ روشی برای رفع موهای زائد پا بهتر از لیزر موهای زائد نیست چرا که روشهای دیگر نظیر تیغ نیاز به شیو روزانه دارد و یا اپیلاسیون بسیار دردناک است و باید مجددا پس از یکماه انجام شود. همچنین روش الکترولیز برای نواحی وسیع بدن نظیر پا مناسب نبوده به این علت که هم دردناک است و هم باید بر روی تک تک فولیکولهای مو انجام گیرد که کاری وقت گیر و پرهزینه می شود. ازین رو لیزر موهای زائد پاها مناسب ترین روش در از بین بردن موهای زائد است خصوصا برای ناحیه ساق پا که مراجعه کنندگان نتایج خوبی از آن می گیرند و خیلی زود به جلسات شارژ می رسند.

لیزر موهای زائد دستها

لیزر موهای زائد شکم

لیزر موهای زائد کمر

لیزر موهای زائد باسن

لیزر موهای زائد فول بادی

عوامل موثر در لیزر موهای زائد 

1- رنگ و نوع مو و پوست :

رنگ مو و نوع پوست در لیزر موهای زائد تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه رنگدانه مو باید نور لیزر را جذب کند نه رنگدانه پوست ، لذا تضاد بین رنگ پوست و مو یعنی موهای تیره و پوستی روشن با هدف گیری درست نور لیزر ، فولیکول های مو را از بین می برد و بهترین نتایج را بهمراه دارد. ازین رو خطر آسیب به پوست و سوختگی زمانی بیشتر می شود که تضاد بین رنگ پوست و مو کمتر باشد که به لطف پیشرفت فناوری لیزر ، پوست های تیره نیز می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند.

افزون بر این لیزر موهای زائد بر روی موهای خاکستری و سفید که فاقد رنگدانه است و بر روی موهای بلوند و قرمز که رنگدانه کمی دارند هم اثربخش نمی باشد. گرچه لیزر درمانی برای موهای رنگ روشن در حال توسعه است.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد در دوران یائسگی

خطرات لیرز موهای زائد چیست ؟

خطرات و عوارض جانبی لیزر موهای زائد بسته به نوع پوست و رنگ مو ، برنامه لیزر درمانی ، رعایت مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد و بعد از آن و ... بستگی دارد که از شایع ترین این عوارض می توان به تحریک پوست شامل ناراحتی و درد موقت ، قرمزی و تورم اشاره کرد که عموما در عرض چند ساعت از بین می رود. همچنین تغییر رنگدانه های پوستی هایپرپیگمانتاسیون یا تیره تر شدن پوست و هایپوپیگمانتاسیون یا روشن تر شدن پوست از دیگر عوارض شایع لیزر موهای زائد است که می توانند موقتی و یا دائمی باشد.

روشن تر شدن پوست می تواند به علت عدم دوری از نور خورشید قبل و بعد از لیزر درمانی باشد و همچنین در افراد با پوست تیره تر بیشتر اتفاق می افتد. از سوی دیگر عوارضی اعم از تاول ، زخم ، پوسته پوسته شدن ، سفید شدن موهای درمان شده ، رشد مو در اطراف مناطق درمان شده با لیزر خصوصا در پوست های تیره و دیگر تغییرات در بافت پوست نیز پس از لیزر موهای زائد دیده می شود.

افزون بر این لیزر موهای زائد در مناطق اطراف پلک و ابرو و چشمم ممنوع است چرا که منجر به آسیب شدید چشم می گردد.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

نکاتی برای انتخاب مرکز لیزر موهای زائد

در صورتی که به لیزر موهای زائد علاقمندید ، در ابتدا کلینیک زیبایی را انتخاب کنید که دارای پزشک پوست ، مو و زیبایی باشد که در زمینه لیزر هم تجربه کافی داشته باشد. همچنین در انتخاب یک مرکز لیزر موهای زائد از دستیار پزشک یا کارشناس لیزر هم اطمینان کسب کنید چرا که باید زیر نظر پزشک آموزش دیده باشد و دارای مجوز رسمی از سازمان مربوطه باشد. درباره اسپاها ، سالن زیبایی و آرایشگاه ها باید گفت که به دلیل اینکه دارای پزشک و کارشناس معتبر نیستند ، لذا از انجام لیزر موهای زائد در این مکان ها خودداری نمایید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید اینست که قبل از هر جلسه لیزر موهای زائد از ناحیه تحت درمان خود عکس بگیرید و با عکس جلسات بعدی مقایسه کنید تا در نهایت با تکمیل جلسات تفاوت لیزر درمانی را احساس کنید. افزون بر این قبل از لیزر موهای زائد باید با پزشک مشورت کنید تا با بررسی سوابق احتمالی بیماری ، مشکلات پوستی ، مصرف داروی خاص و ... مشخص کند که آیا لیزر موهای زائد برای شما اثربخش است یا خیر ؟ همچنین در جلسه مشاوره درباره مراقبتهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد ، فواید و خطرات لیزر موهای زائد ، نتایج و ماندگاری لیزر موهای زائد توضیح داده خواهد شد.

مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد

  • اصلاح با تیغ یک روز قبل از لیزر
  • دوری از نور آفتاب
  • پرهیز از برنزه کردن با نور آفتاب یا سولاریم
  • استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF
  • خودداری از مصرف انواع کرم ازجمله روشن کننده های پوستی یا برنزه کننده های پوستی
  • اجتناب از روشهایی نظیر اپیلاسیون ، الکترولیز یا موچین و بند انداختن به مدت 4 هفته برای از بین بردن موهای زائد به دلیل اختلال در چرخه رشد مو و به تبع اختلال در لیزر درمانی
  • پرهیز از مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین و یا داروهای ضد التهابی

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد

  • استفاده از کمپرس خنک با استفاده از دستمال خیس بر روی ناحیه تحت لیزر درمانی و یا استفاده از یک کیسه یخ پیچیده شده در دستمال در کاهش تورم و درد موقت اثربخش است.
  • مصرف کرم تجویزی نظیر زینک اکساید ، ژل لیدوکائین یا کرم استروئیدی برای کاهش درد و ناراحتی پس از لیزر موهای زائد و یا مصرف استامینوفن یا دیگر داروهای ضد التهابی برای تسکین درد
  • به مدت یک ماه از نور آفتاب پرهیز کنید و در صورت ضرورت رفتن به زیر نور آفتاب به پوست خود کرم ضد آفتاب بزنید.
  • اصلاح بعد از لیزر موهای زائد بین 5 تا ۱۴ روز پس از بیرون آمدن موهای سوخته از زیر پوست باید انجام گیرد.
  • از برنزه کردن به هر روش حتی لوسیون برنزه کننده اجتناب کنید تا از خطراتی همچون هیپوپیگمانتاسیون و یا سوختگی پوست دور بمانید.
  • از لوسیون معطر یا ادکلن در ناحیه تحت لیزر درمانی دوری کنید تا منجر به تحریک پوست نشود.
  • به مدت یک هفته از اسکراب خودداری کنید تا پوستتان تحریک نشود.

چرا مردم لیزر موهای زائد انجام می دهند ؟

مردم به منظور حذف موهای زائد با روشی راحت و صرفه حویی در وقت و هزینه اقدام به انجام لیزر موهای زائد می کنند. دکتر مونال مالیک متخصص پوست در نیویورک می گوید : لیزر موهای زائد به منظور از بین بردن موهای زائد روشی ایمن است که نیاز روزانه به اصلاح به تیغ ، موچین ، بند زدن یا اپیلاسیون را برطرف می کند و عموما بین ۶ تا ۸ جلسه منظم ماهیانه نیاز است تا به نتایج طولانی مدت برسید.

لیزر موهای زائد از چه سنی مناسب است ؟

لیزر موهای زائد برای افرادی که به سن بلوغ رسیده اند ایمن و موثر بوده اما افراد زیر 18 سال که دارای اختلالات هورمونی هستند باید تا به تعادل رسیدن هورمونها منتظر بمانند و سپس اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنند چرا که عدم تعادل هورمونی باعث می شود تا پس از تکمیل جلسات لیزر مجددا موهای زائد شروع به رشد کنند. همچنین دختران زیر 18 سال که بطور منظم پریود می شوند دارای مشکلات هورمونی نیستند ، می توانند با رضایت والدین لیزر موهای زائد انجام دهند.

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام می شود ؟

با توجه به اینکه هیچ گونه مطالعه ای مبنی بر تاثیر لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نشده ، لذا متخصصان انجام لیزر موهای زائد در این دوران را منع کرده اند. از طرفی بارداری با تغییرات هورمونی همراه است که می تواند رشد موهای اضافی را در افراد افزایش دهد ، ازین رو باید بانوان باردار دوران حاملگی را طی کنند و پس از 6 ماه از زایمان زمانی که هورمونهای ایشان به تعادل رسید ، جلسات لیزر موهای زائد را شروع کنند.

لیزر موهای زائد و سرطان ؟

خیر. لیزر موهای زائد از نور متمرکز و شدید استفاده می کند که به فولیکول مو در میلی متر ابتدایی پوست یعنی در لایه سطحی پوست رسیده و آن را از بین می برد و به بافتهای مجاور ، لایه های دیگر پوست و احشا داخلی بدن کاری ندارد. در نتیجه این مطلب از اساس بی معنا می باشد و هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد و نور لیزر موهای زائد به قسمتهای دیگر بدن نمی رسد تا بتواند مشکلی ایجاد کند. از سوی دیگر نور لیزر مقدار کمی تابش تولید می کند و جزو اشعه هایی نیست که بتواند سرطان پوست ایجاد کند.

لیزر موهای زائد و ناباروری ؟

خیر. با توجه به مطالب گفته شده در بالا هیچ مستندانی مبنی بر اینکه نور لیزر بتواند به رحم و تخمدانها برسد و منجر به ناباروری شود وجود ندارد و تنها قدرت نفوذ لیزر به لایه سطحی پوست در محل قرار گیری فولیکول مو می باشد و به رحم و تخمدانها کاری ندارد. ازین رو لیزر موهای زائد حتی در نواحی حساس مانند بیکینی و کشاله ران بی خطر است.

از آنجا که خدمات لیزر موهای زائد جزو خدمات کلینیک زیبایی آلما رشت می باشد ، می توانید برای مشاوره رایگان با شماره 01332662196 – 01332006295 – 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه