دلایل خشکی پوست لب

اشتراک گذاری :

پوست لب دارای ویژگی های مختص خود بوده و از بسیاری جهات نسبت به پوست سایر نقاط بدن حساس تر و آسیب پذیرتر است ، چرا که بسیاری از لایه های پشیبان کننده پوست بدن را نداشته و از لایه نازک و آسیب پذیری تشکیل شده که ممکن است برای بسیاری از افراد ، خشکی و پوسته شدن لب بارها پیش آمده باشد. در این مطلب تلاش شده تا عوامل مهم در بوجود آمدن این عارضه و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان آن ارائه شود. اگر شما نیز گاهاً دچار خشکی لب ، ترک خوردگی یا پوسته شدن لب می شوید، پس در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

دلایل خشکی پوست لب

برای بوجود آمدن خشکی و ترک خوردگی لب ها دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد و در برخی موارد ممکن است همزمان چند دلیل در آن تاثیر گذار باشد، اما رایج ترین آنها عبارتند از :


آب و هوای خشک
شرایط آب و هوایی خشک چه از نوع گرم و خشک و چه از نوع سرد و خشک هر دو عاملی موثر در ایجاد خشکی در لب ها هستند، چرا که مقدار زیادی از آب بدن تبخیر می گردد و در نتیجه آن خشکی و پوسته شدن پوست لب را به همراه دارد. بعلاوه هوای خشک داخل خانه نیز دلیل دیگری بر خشک شدن پوست لب می باشد.

راهکار درمانی : آب زیاد بنوشید و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض هوای گرم و خشک خوداری کرده و برای جلوگیری از خشکی پوست لب از مرطوب کننده یا کرم نرم کننده استفاده کنید. همچنین در فصل سرد سال در زمان بیرون رفتن از منزل ، لبها و صورت خود را با ماسک یا شال گردن بپوشانید. از طرفی پاکسازی پوست بصورت دوره ای در این مورد می تواند بسیار موثر باشد. از آن گذشته استفاده از دستگاه رطوبت ساز در رفع خشکی محیط منزل و مرطوب ماندن پوست لب کمک کننده است.


کمبود ویتامین
اگر در آب و هوای معتدل و نسبتاً مرطوبی زندگی می کنید و به مقدار کافی نیز آب می نوشید، اما دچار خشکی و پوسته شدن لب می شوید ، به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین B1 ، B2 ، B3 ، B6 ، A  و C و یا آهن و زینک شده باشید. اینکه چه نوع تغذیه ای داریم ، تاثیر مستقیم روی پوست صورت از جمله پوست لبها می گذارد و به سادگی کمبود ویتامین و مواد معدنی را بروز می دهد. برای مثال افراد با سطح پایین آهن ، صورتی رنگ پریده دارند. در نتیجه با آگاهی از نوع مشکلات پوستی می توان راه حل آنها را در مصرف مواد غذایی مناسب و مفید جستجو کرد.

راهکار درمانی : داشتن یک رژیم غذایی کامل به همراه مصرف میوه جات و سبزی ها و یا استفاده از غذاهایی مانند تخم مرغ یا حبوبات، به راحتی کمبود ویتامین های A,C,B2 را در شما جبران خواهد کرد. همچنین آهن و روی نیز در پروتئین گوشت موجود است. اما در صورتی که احساس نیاز به مصرف دارو برای کمبود ویتامین و مواد معدنی خود دارید ، برای تجویز ویتامین حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی
مصرف برخی از داروها و حتی مصرف زیاد ویتامین A و رتینوئیدها، لیتیوم برای درمان دوقطبی ، داروهای شیمی درمانی و قرص های مانند دپلی سیلامین می تواند باعث بوجود آمدن حساسیت هایی شوند که خود را بصورت خشکی و پوسته شدن پوست لب نمایان می کنند. لازم به ذکر است ابتلا به بیماریهایی همچون پسوزیاریس ، کم کاری تیروئید ، دیابت ، آلرژی و حساسیت و مشکلات ریه هم می تواند عامل خشک شدن پوست لب شود. همچنین افراد با مشکل کم آبی یا سوء تغذیه و یا ورزشکاران و کسانی که مشاغل سخت بدنی دارند نظیر کارگران که عرق زیادی می کنند، بیشتر از دیگران دچار خشکی لب شده و نیاز به نوشیدن آب فراوان دارند ، حتی بیشتر از 10 لیوان.

راهکار درمانی : در عین حالیکه مصرف آب فراوان ، از خشکی پوست لب جلوگیری می کند، اما در صورتی که به چند روز گذشته فکر کردید و متوجه شدید که هم زمان با شروع مصرف دارویی خاص دچار خشکی پوست لب شده اید ، به ناچار اگر خشکی و ترک خیلی شدید نیست، تا پایان دوره مصرف آن دارو صبر کنید. اما اگر دوره درمان با داروی مورد نظر طولانی است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. چرا که با تغییر دارو ، احتمالاً مشکلات خشکی پوست لب رفع خواهد شد.

ماسک صورت طبیعی



قارچ های عفونی
از دلایل شایع ترک خوردگی پوست بخصوص در گوشه های لب و یا وسط لب پائینی، قارچ ها هستند که معمولاً این ترک ها همراه با درد و سوزش بوده و تا مدتهای زیادی بخودی خود درمان نمی شوند. با توجه به اینکه رویش قارچ های عفونی در اثر تولید زیاد قارچ های طبیعی بدن و رسیدن آنها به لب ها از طریق بزاق می باشد ، در نهایت به ترک خوردگی و سوزش لب ها می انجامد.

راهکار درمانی : در این مورد بهتر است اولین نکته ای که رعایت شود پرهیز از زبان زدن و رساندن بزاق به لب ها و محل های ترک خورده باشد. در کنار آن نوشیدن آب کافی باعث کم تر شدن شدت قارچ ها شده و در نهایت نیز با تجویز پزشک استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث بهتر شدن جای ترک ها می شود که معمولاً بصورت پماد می باشد.

همچنین از دلایل دیگر خشکی پوست لب می توان به آفتاب سوختگی ، لیس زدن مکرر لبها و اختلالات خودایمنی اشاره کرد.

درمان ها عمومی خشکی پوست لب:

- استفاده از آب نمک : برای درمان خشکی پوست لب و تامین رطوبت لب ، ابتدا یک قاشق چایخوری نمک را در یک استکان آب حل کرده ، سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته کرده و روی لب قرار دهید. بلافاصله بعد از این کار لبها را خشک کنید. مدت زمان لازم برای درمان به این روش یک هفته می باشد.

- آلوئه ورا: با توجه به اینکه ژل آلوئه ورا دارای انواع ویتامین های ضروری پوست بوده ، یک آبرسان قوی هم می باشد که در رفع خشکی پوست لب و ترک پوست موثر می باشد. همچنین روغن آلوئه ورا دارای ترکیب روغن زیتون و ژل آلوئه ورا مناسب در درمان رک خوردگی لب می باشد. بدین منظور شما می توانید در طی روز مقداری آلوئه ورا روی لب های خود قرار دهید تا باعث درمان خشکی لب شود.

- روغن جوجوبا : این روغن که محصول دانه درخت جوجوبا است ، ترکیباتی شبیه سبوم دارد که در مرطوب کردن پوست و از بین بردن خشکی پوست از جمله پوست لب مناسب می باشد. همچنین با دارا بودن انواع ویتامین B , E ، سریعاً جذب پوست شده و لبها را رطوبت رسانی می کند. از طرف دیگر با ترکیب عسل و جوجوبا هم می توانید یک ماسک خانگی درست کرده و شبها قبل از خواب روی لب ها بمالید و صبح فردا با آب ولرم شستشو دهید.

- روغن نارگیل و زیتون یا کرچک : روغن نارگیل را چندین بار در روز روی لب های خود بمالید تا اثرات مرطوب کنندگی آن برای شما آشکار شود که بخصوص در هوای سرد و خشک در درمان ترک و خشکی لب بسیار موثر است. از آن گذشته روغن زیتون نیز همانند روغن نارگیل خواص مرطوب کنندگی و حفظ رطوبت پوست دارد و در درمان خشکی پوست لب استفاده می گردد. همچنین روغن کرچک در نرم و براق کردن لب و رفع ترک خوردگی و خشکی لب موثر می باشد.

** شایان ذکر است ماساژ لب ها با این روغن ها باعث افزایش گردش خون لب و جذب بهتر مواد مغذی روغن می گردد. چنانچه روزانه 10 دقیقه ماساژ با روغن های زیتون و نارگیل پیشنهاد می گردد.

درمان های عمومی خشکی پوست لب

- استفاده از شی باتر : شی باتر با دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های فراوان نیز در درمان خشکی لب موثر می باشد. شی باتر از مغز دانه درخت شی در آفریقا گرفته می شود و روغنی است که در بین عموم کمتر شناخته و استفاده شده ، اما با یکبار استفاده از این روغن برای مرطوب کردن لب ، نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید کرد.

- لایه برداری از لب: برای برطرف کردن خشکی پوست لب ، می توانید با استفاده از یک مسواک نرم و شستن لب بوسیله آن ، باعث جدا شدن پوسته های خشک شده لب و ریختن آنها شوید که خود یک لایه برداری محسوب می شود. بعلاوه پارچه نیز نظیر مسواک عمل می کند.

- استفاده از خیار : بعنوان یک آبرسان قوی می توانید از خیار برای رفع مشکلات خشکی پوست لب استفاده کرده و بدین منظور یک خیار را به صورت حلقه ای برش زده و روی لب قرار دهید و پس از 20 دقیقه با آب بشوئید. این کار را می توانید طی روز چند بار انجام دهید تا به نتایج مطلوب برسید.

- ترکیب شکر و عسل : یک قاشق چایخوری عسل را با دو قاشق چایخوری شکر ترکیب کنید و خمیر بدست آورد و سپس آن را به لب بمالید. چنانچه شکر یک اسکراب به حساب می آید و این عمل باعث جدا شدن سلولهای مرده از روی لب می شود و نتیجه آن نرم شدن لب در زمان کمتری می باشد.

- گل سرخ : چند گلبرگ گل سرخ را با آب شستشو دهید و در شیر بخیسانید. سپس گلبرگهای خیس شده را له کرده و خمیر بدست آمده را روی لب بگذارید. لازم به ذکر است زمان انجام آن هر شب قبل از خواب و تا روزی سه بار قابل انجام می باشد. بدیهی است این کار در نرم و لطیف شدن لبها موثر می باشد.

- سرشیر : سرشیر دارای چربی زیادی بوده و این چربی بالا ، خواص مرطوب کنندگی پوست را بالا می برد. برای این منظور به مدت ده دقیقه سرشیر تازه را روی لب بمالید و سپس با پنبه مرطوب به آب گرم آن را تمیز کنید.

- وازلین : شبها قبل خواب و روزانه چندین بار برای محافظت از لب ها توصیه می شود. شایان ذکر است وازلین با خواص نرم کنندگی و چربی زیاد در درمان خشکی پوست لب موثر بوده و از آنجا که خواص پوشانندگی و نفوذناپذیری نیز دارد ، در پیشگیری از خشکی پوست لب هم مفید می باشد. بعلاوه وازلین به عنوان یک لایه بردار هم عمل کرده و سلولهای مرده پوست را از روی لب بر می دارد.

- از راهکارهای درمانی دیگر می توان به استفاده از بالم لب ، پماد هیدروکورتیزون ، دستگاه بخور و کرم ضد آفتاب اشاره کرد. برای مثال از بالم لب می توانید در طول روز زمانی که متوجه خشکی و ترک روی پوست لب شدید، استفاده کنید و همچنین استفاده در شب باعث آبرسانی به لبها می گردد. ذکر این نکته لازم است که در زمان بیرون رفتن از منزل و یا بعد از صرف غذا از بالم لب دوباره استفاده کنید. بدین ترتیب احتمال درمان لبهای خشک و ترک خورده با بالم لب ، حدود دو تا سه هفته زمان می برد.

کلینیک زیبایی رشت

پیشگیری از خشکی پوست لب:

** اگر به طور مکرر و مداوم دچار خشکی پوست می شوید، باید در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید. ازین رو برای جلوگیری از خشک شدن لب ها می توانید غذاهایی مملو از اسید ( مانند گوجه فرنگی ) یا محرک های دیگر ( نظیر فلفل ، پوست انبه و سس ) را کنار بگذارید و از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید. لازم به توضیح است هیدراته ماندن و مصرف آب فراوان را به منظور جلوگیری از خشک شدن لبها فراموش نکنید.

** برای مراقبت از پوست لب ، به طور منظم از بالم لب استفاده کنید، قبل و بعد از خواب یا هنگام بیرون رفتن از منزل. بهتر است بالم لب بدون بو ، ضد حساسیت ، مرطوب کننده و محافظ در برابر نورآفتاب باشد و در مقابل از بالم لب معطر یا حاوی اکالیپتوس استفاده نکنید. با توجه به اینکه بالم لب حاوی ژل پترولیوم بوده ، از خشکی لب جلوگیری بعمل می آورد و از خواص این ژل اینست که باعث می شود مواد مرطوب کننده در بین شیارهای لب قرار گیرد و خشکی پوست لب رفع گردد. البته بجای بالم لب می توانید از روغن نارگیل یا زیتون نیز بهره ببرید. از آن گذشته بالم لب حاوی آلوئه ورا از ترک خوردن علاوه بر خشکی لب جلوگیری می کند.

** برای پیشگیری از خشکی لب ، مواد مناسب نظیر ویتامین E و وازلین به لب بزنید. همچنین رژ لب ، برق لب ، پمادها و مرطوب کننده ها همه باید شناخته و تایید شده توسط پزشک باشند. همچنین بخصوص در فصل سرما و در مناطق خشک حتماً از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. از آن گذشته در تابستان نیز از مرطوب کننده یا برق لب دارای SPF استفاده کنید، به این دلیل که لب ها فاقد رنگدانه یا ملانین اند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اما پوست دارای رنگدانه می باشد و توسط آن در مقابل نور خورشید محافظت می شود.

** پرهیز از زبان زدن (به دلیل وجود آنزیم های خاص که باعث خشکی لب می شوند)، تنفس از راه بینی بجای دهان (چرا که تنفس از راه دهان باعث خشکی پوست لب می شود)، هیدراته ماندن (نوشیدن آب کافی در شبانه روز به میزان 8 لیوان) ، پوشیدن لبها با ماسک یا شال در هنگام سرما ، دور نگه داشتن اجسام خارجی نظیر خودکار از دهان ، خودداری از کندن پوسته های لب به منظور جلوگیری از تشدید یا زخم شدن لبها و... از راه های دیگر پیشگیری از خشک شدن لب می باشند.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

** از رژ لب مات استفاده نکنید، چرا که در کوتاه مدت باعث خشکی لب شده و در درازمدت به لب ها آسیب وارد می کند. برای استفاده گهگاه می توانید قبل از استفاده از آن از مرطوب کننده و بالم لب استفاده کنید. همچنین بعضی از صابون ها ، لوسیون ها و مواد آرایشی و نیز بهداشتی دلیل اصلی حساسیت و ترک پوستی می باشند . لذا در صورت احتمال حساسیت از مصرف آنها خودداری نمائید.

* اگر نیاز به لایه برداری یا حتی مشاوره دارید، بهترین کلینیک زیبایی در رشت با کادری متخصص و تکنولوژی نوین در خدمت شما عزیزان می باشد. خدمات ارائه شده توسط کلینیک زیبایی آلما نظیر هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی ، لیزر موهای زائد و... می باشد.

خشکی لب در کودکان :

خشکی لب در کودکان که عموماً در زمستان بیشتر رخ می دهد و در برخی همراه با احساس درد و سوزش لب ، ناراحت کننده می باشد، دلایل آن بر می گردد به کارهای تکراری کودکان نظیر لیس زدن به لبها ، تف کردن ، خوردن انگشت ، استفاده از پستونک ، حساسیت غذایی یا دارویی ، تنفس از راه دهان ، کمبود ویتامین و مواد مغذی و معدنی ، حساسیت به لوازم آرایشی مادر در صورت بوسیدن نوزاد و کودک و مهمتر از همه کم آبی بدن می باشد. در صورتی که مایعات کافی مصرف نکند یا خدای ناکرده دچار بیماری استفراع ، اسهال یا تب باشد کم آبی کودکان رخ می دهد و عوارض این کم آبی سبب تب ، خستگی و خشکی پوست لب و دهان می گردد.

خشکی پوست لب

درمان خشکی لب در کودکان :

- استفاده از موضعی از وازلین ، روغن نارگیل ، روغن زیتون و عسل برای مالیدن روی لب موثر می باشد. البته ناگفته نماند نوشیدن آب فراوان برای رفع کم آبی و خشکی لب و پوست کودک هم کمک کننده است.

خشکی پوست لب در بارداری :

در بانوان باردار در فصل زمستان و در اواخر دوره بارداری خشکی لب و پوست و دهان بیشتر بروز می یابد و درجه شدت آن در افراد مختلف ، متفاوت می باشد. دلایل آن بر می گردد به تغییرات هورمونی در بارداری ، افزایش تولید خون و متابولیسم و سوخت و ساز بدن ، عدم مصرف آب کافی برای هیدراته ماندن در دوره بارداری ، ابتلا به دیابت بارداری و مصرف داروهایی در بارداری که باعث خشکی لب می گردد.

درمان خشکی لب در بارداری :

- برای رفع خشکی پوست لب در دوران بارداری ، مالیدن عسل و شکر و روغن های مغذی نظیر روغن نارگیل ، روغن زیتون ، استفاده از پماد ویتامین A ، نوشیدن مایعات کافی ، استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده و رژ لب و برق لب حاوی آبرسان توصیه می شود.

نکات :

  • موادی که در هنگام ترک خوردن و خشکی پوست لب باید از آنها پرهیز کرد : در صورتی که لبهایتان ترک خورده ، برای کمک به بهبودی آنها باید مصرف مواد حاوی کافور ، عطر ، لانولین ، منتول ، فنل ، اکسی بنزون ، پروپیل گالات ، اسید سالیسیلیک ، اکالیپتوس ، طعم دهنده ها نظیر دارچین ؛ مرکبات ، نعناع و ... را متوقف کنید تا لبهایتان تحریک نشود.
  • موادی که به درمان ترک خوردگی و خشکی پوست لب کمک می کنند : در مقابل موادی که می توانند لبهای خشک را تحریک کنند ، موادی برای کمک به بهبود لبها وجود دارند که بدین منظور باید دنبال محصولاتی حاوی روغن کرچک ، سرامیدها ، دایمتیکون ، روغن دانه کنف ، روغن معدنی ، شی باتر ، مواد محافظ در برابر آفتاب نظیر اکسید تیتانیوم ، اکسید روی ، وازلین و ... باشید.
  • در صورتی که از محصولی استفاده می کنید که لبهایتان را می سوزاند و احساس ناراحتی می کنید ، بدین معنی است که لبهایتان تحریک می شود ، در نتیجه باید مصرف آن محصول را متوقف کنید. بعنوان مثال باید از بالم لب و مرطوب کننده ای استفاده کنید که تحریک کننده نباشد.
  • برای رفتن به خارج از منزل ، از بالم لب با SPF30 غیر تحریک کننده حاوی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار تکرار کنید که این امر در زمستان هم مهم است تا در برابر نور آفتاب از لبهایتان مراقبت بعمل آورید. چرا که آفتاب لبهای خشک و ترک خورده را راحت تر می سوزاند و باعث ایجاد تبخال بر روی لب می گردد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

سوالات درباره خشکی پوست لب

سوال : چرا لبهای ترک خورده من خوب نمی شوند ؟

پاسخ : اگرچه لبهای ترک خورده و خشک بدون ضرر بوده و تا زمان درمان می توانند به طور موقتی تحریک ایجاد کنند، اما در عین حال ترک خوردگی شدید و مداوم لبها می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. لذا در صورتی که خشکی و ترک خوردگی لبهای شما درمان نمی شوند و یا بعد از درمان دوباره بدتر می شوند ، با پزشک مشورت کنید تا  با انجام آزمایشات لازم و احتمال وجود بیماری ، به درمان اصولی بپردازد.

سوال : خشکی پوست لب و ترک خوردن لبها چقدر رایج است ؟

پاسخ : خشکی پوست لب و لبهای ترک خورده ممکنست در هر فردی و در هر سنی رخ دهد که این امر در کودکان و نوجوانان که اغلب لب های خود را لیس می زنند بیشتر دیده می شود. حتی می توانند به بیماری به نام درماتیت لب لیس مبتلا شوند که باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان و ترک خوردن لبها می شود. از سوی دیگر افرادی که در مناطق خشک و گرم و یا در آب و هوای سرد زندگی می کنند هم مستعد ترک خوردن لب می باشند. همچنین در افرادی که پوست خشکی دارند و نیز در فصل زمستان ترک خوردگی لبها بیشتر رخ می دهد.

سوال : آیا لب های ترک خورده درد دارند ؟

پاسخ : از آنجا که پوست لب های ترک خورده خشک و سفت هستند ، لذا می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. همچنین ترک خوردن شدید لب ممکنست باعث واکنش های سوزش دردناک در زمان غذا خوردن بویژه هنگام مصرف مرکبات و غذاهای تند و شور گردد.

سوال : خشکی پوست لب چه مشکلاتی به همراه دارد ؟

پاسخ : مشکلاتی که با خشکی پوست لب همراه می باشد ، پوسته پوسته شدن لبها ، خارش ، لایه برداری پوست ، درد خفیف ، ترک خوردن پوست ، زخم بر روی لب و در دهان و ... می باشد.

سوال : دلایل ترک خوردن لب چیست ؟

پاسخ : از دلایل خشکی پوست لب و ترک خوردن آن ها می توان به آفتاب سوختگی ، هوای سرد ، لیسیدن مکرر لب ها ، هوای گرم و خشک ، شرایط پزشکی همچون آلرژی ، واکنش به برخی داروها ، مشکلات تیرویید ، اختلالات خودایمنی ، کمبود ویتامین از جمله ویتامین B و نیز آهن ، کم آبی بدن و ... اشاره کرد.

سوال : ترک خوردگی پوست لب چگونه تشخیص داده می شود ؟

پاسخ : تنها معاینه بصری لب و پوست اطراف دهان کافیست تا ترک خوردگی لب تشخیص داده شود و لذا نیازی به آزمایش خاصی نمی باشد.

سوال : چگونه خشکی پوست لب و ترک خوردگی لبها را درمان کنیم ؟

پاسخ : یکی از مهمترین درمانهای خانگی ، هیدراته ماندن است که باید در طول روز به میزان کافی مایعات بنوشید تا آب بدنتان ایمن شده ، خشکی پوست لب رفع شود و ترک خوردگی لبها از بین برود. همچنین استفاده بالم لب یا پماد در منزل در طول روز و مصرف بالم لب با ضد آفتاب در خارج از منزل کمک کننده است. افزون بر این از لیسیدن لبها یا گاز گرفتن آنها خودداری کرده و لبهایتان را از اجسام خارجی نظیر قلم ، جواهرات و اشیاء فلزی دور نگه دارید.

مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی رشت با شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه