چگونه یک سد پوستی آسیب دیده را ترمیم کنیم ؟

اشتراک گذاری :

امروزه بازسازی سد پوستی در خدمات مراقبت از پوست در حال گسترش است و از آنجا که سد پوستی شما مسئولیت زیادی بر عهده دارد ، به همین علت پوست شما ممکنست شفاف و درخشان نشان داده شود و یا برعکس خشک ، کدر و مات بنظر برسد. حتی گاهی اوقات امکان دارد بدون اینکه متوجه باشیم به سد پوستی خود آسیب وارد کنیم.

سد پوستی چیست ؟

پوست از تعداد زیادی لایه تشکیل شده که لایه سطحی پوست ما بیرونی ترین لایه است که دو وظیفه اصلی بر عهده دارد ، اول آنکه مواد مفید اعم از روغن های طبیعی سالم ، هیدراتاسیون و رطوبت را در درون خود به منظور تغذیه رسانی پوست نگه می دارد و دوم اینکه از ورود عوامل و آلودگی های محیطی بیرون به لایه های داخلی پوست و بدن جلوگیری می کند. ازین رو زمانی که سد پوستی در قوی ترین حالت خود باشد ، دقیقا وظایف خود را بدرستی انجام می دهد و بدین ترتیب پوست شما هیدراته ، نرم و لطیف خواهد بود.

در مقابل اگر سد پوستی شما آسیب دیده باشد ، عملکرد صحیح آن با مشکل رو به رو می شود و ممکنست پوستتان کدری ، مات بودن ، تیرگی ، خشکی یا پوسته پوسته شدن را بهمراه داشته باشد.

چگونه یک سد پوستی آسیب دیده را ترمیم کنیم

چه چیزی باعث می شود که یک سد پوستی آسیب ببند ؟

زمانی که لیپیدها همان چربی های طبیعی پوست که به حفظ سلامت پوست کمک می کنند ، تجزیه شوند ، سد پوستی ما آسیب می بیند که دلایل زیادی وجود دارد که چرا این اتفاق رخ می دهد. اول آنکه عوامل ژنتیکی ، روند پیری و انواع آلودگی محیطی وجود دارد که از عوامل غیر قابل کنترل در ایجاد سد پوستی آسیب دیده هستند. اما باید از روتین مراقبت از پوست و رژیم خواب برای بهبود پوست خود کمک بگیریم. بدین جهت در صورتی که می خواهید سد پوستی خود را در بهترین حالت حفظ کنید ، به نکات مراقبتی زیر توجه کنید :

چگونه یک سد پوستی آسیب دیده را ترمیم کنیم ؟

- از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که هر زمان که به پوست خود آب می زنید ، از آب ولرم استفاده کنید چرا که اگر خیلی سرد باشد ، آلودگی ها را از روی پوست صورت پاک نمی کند و در صورتی که خیلی گرم باشد ، روغن های طبیعی پوست در معرض کاهش قرار دارد و با کمبود روغن های طبیعی پوست ، سد پوستی آسیب می بیند. در نتیجه به منظور جلوگیری یا ترمیم سد پوستی آسیب دیده از آب ولرم کمک بگیرید.

مقالات دیگر : روشهای لایه برداری پوست

- لایه برداری بیش از حد نکنید.

اگر به لایه برداری پوست علاقمندید ، دقت کنید : در حالیکه لایه برداری صحیح می تواند فواید زیادی برای پوست داشته باشد ، اما افراط در آن می تواند به سلامت پوست آسیب بزند. لذا به منظور پیشگیری از ایجاد یک سد پوستی آسیب دیده سعی کنید لایه برداری خود را به تعداد دفعات دو تا سه بار در هفته کاهش دهید و چنانچه پوست شما قرمز ، خشک و یا پوسته پوسته شد ، از انجام لایه برداری منصرف شوید.

همچنین مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و مشاوره با متخصص زیبایی درباره پوستتان می تواند کمک کننده باشد. چنانچه انجام پاکسازی پوست تخصصی توسط متخصصان زیبایی در کلینیک زیبایی معتبر که علاوه بر لایه برداری به انجام تغذیه رسانی ، اکسیژن رسانی و آبرسانی و دیگر موارد مختلف برای حفظ یک سد پوستی سالم می پردازند ، می تواند بسیار موثر باشد.

کلینیک زیبایی رشت

- از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد فعال بیش از حد استفاده نکنید.

در عین حال که کرم هایی همچون  AHA ، رتینول و یا کرم های رفع آکنه می توانند برای پوست ما موثر باشند ، ولی ممکنست با مصرف بیش از حد این محصولات که دارای مواد فعال شده هستند ، منجر به تحریک و آسیب سد پوستی خود شوید. بدین جهت می توانید با کاهش دفعات استفاده از این نوع محصولات مراقبت از پوست و یا حتی با تغییر تناوبی آن در طول هفته به پوست خود کمک کنید و یا با متخصص پوست خود مشورت کنید.

- استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

شاید عجیب بنظر برسد که متخصصان دائما برای پیشگیری از آسیب خورشیدی توصیه به استفاده از کرم ضد آفتاب دارند ، اما از آنجا که کرم ضدآفتاب بزرگترین و بهترین محافظ در برابر اشعه فرابنفش خورشید و اثرات مخرب آن بر روی پوست همچون تیرگی پوست و ایجاد لکه های خورشیدی است ، می تواند دلیل خوبی بر اهمیت این مسئله باشد.

- برنامه خواب منظم داشته باشید.

آیا تا به حال بعد از آنکه تا پاسی از شب بیدار بودید و صبح با چشمان و پوستی پف کرده و خسته از خواب بیدار شده اید ؟ به دلیل اینکه هیچ چیز مانند یک خواب خوب شبانه برای تقویت سد پوستی و حتی ترمیم سد پوستی آسیب دیده وجود ندارد. بدین منظور بهترین زمان خواب  ساعته خود را در حدود ساعت 10-11 شب تا 6-7 صبح برنامه ریزی کنید.

نشانه های یک سد پوستی آسیب دیده چیست ؟

در صورتی که اخیرا پوستتان درخشش و شفافیت خود را از دست داده و کدر و مات شده ، ممکنست این سوال را داشته باشید که سد پوستی شما آسیب دیده یا خیر. در ادامه به برخی از رایج ترین علائم سد پوستی آسیب دیده و بخطر افتاده اشاره می کنیم :

  • خشک شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمز شدن پوست
  • تغییر رنگ مقطعی در پوست
  • سفت شدن و تحریک پوست
  • ایجاد مناطق حساس و ملتهب در پوست
  • ایجاد عفونت باکتریایی ، قارچی و یا ویروسی
  • اگزما
  • آکنه روزاسه

بهترین کلینیک زیبایی رشت

چگونه یک سد پوستی آسیب دیده را درمان کنیم ؟

در صورتی که در سد پوستی خود  دچار آسیب و شکستگی می شوید ، آنچه بصورت موضعی استفاده می کنید ، از همیشه مهم تر است ، در ادامه نکاتی برای اتخاذ رویکردی به منظور ترمیم ، تغذیه و تقویت پوست با محصولات مراقبت از پوست اثبات شده ارائه می دهیم :

درمان با آنتی اکسیدان ها :

آنتی اکسیدان ها در ترمیم سد پوستی آسیب دیده موثرند و بدین منظور در ابتدا با استفاده از روغن های سرشار از آنتی اکسیدان نظیر روغن آفتابگردان که با اسید لینولئیک هیدراته می شوند ، به جایگزینی چربی های از دست داده پوست خود کمک کنید. توجه داشته باشید که از انواع روغن های معطر نظیر روغن نعنا و یا مرکبات به دلیل تحریک پوست استفاده نکنید.

محصولات حاوی پانتول :

پانتول یک مشتق از ویتامین B5 است که مانند روان کننده شفابخش عمل می کند و نظیر محصولات حاوی نیاسینامید که ماده ای که تولید سرامید را افزایش می دهد در بازیابی عملکرد سد پوستی کمک بسزایی می کند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

شماره تماس برای مشاوره رایگان : 01332662196- 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه