لیزر موهای زائد پوست تیره : آری یا خیر ؟

اشتراک گذاری :

با پیشرفت فناوری لیزر و ابداع طول موج لیزر اندیاگ در سالهای اخیر افراد با پوست تیره هم می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ، چنانچه این امر در گذشته امکانپذیر نبود و این افراد در اثر لیزر موهای زائد با طول موج مناسبی برای پوست تیره نبود با مشکلاتی و عوارض جانبی از جمله سوختگی پوست و ایجاد لکه های تیره مواجه می شدند ، لذا برای افراد با پوست تیره بطور کل برای پیشگیری از آسیب پوستی لیزر موهای زائد انجام نمی گرفت.

آیا لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره خطرناک است ؟

تا چندین سال قبل از انجام لیزر موهای زائد برای افراد با پوست تیره خودداری می شد تا شاهد سوختگی پوست در اثر لیزر درمانی نباشند. به دلیل اینکه انرژی لیزر موهای زائد هدف خاصی دارد که رنگدانه مو می باشد اما از آنجا که رنگدانه پوست دارای عمق کمتری در پوست بوده لذا ممکنست با رنگدانه مو اشتباه گرفته شود و نور لیزر رنگدانه پوست را هدف گیری کند و این مساویست با آسیب و سوختگی پوست. اما امروزه لیزرهای جدید از جمله لیزر دایود و اندیاگ ابداع شده تا بتوان برای پوست های تیره با تنظیم طول موج های مختلف ، لیزر درمانی انجام داد بطوریکه پوست اطراف ناحیه مد نظر نور زیادی از لیزر جذب نکند و خطر سوختگی پوست در اثر لیزر موهای زائد کاهش یابد.

لیزر موهای زائد پوست تیره

کدام نوع لیزر موهای زائد مناسب پوست تیره است ؟

لیزر اندیاگ موثرترین و مناسب ترین طول موج لیزر برای پوست های تیره به منظور رفع موهای زائد می باشد چرا که طول موج اندیاگ طولانی تر از لیزر الکس و دایود بوده و برای سازگاری با رنگ های مختلف پوستی تغییر داده می شوند. ازین رو اگر لیزر موهای زائد با طول موج نامناسب بر روی پوست تیره انجام گیرد ، شاهد سوختگی و لکه های پوستی خواهیم بود ، بنابراین توصیه می شود که لیزر درمانی خود را به یک متخصص لیزر مجاز در بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت بسپارید که دارای دستگاه لیزر موهای زائد ترکیبی متشکل از تمامی طول موج های لیزر برای انواع پوست از جمله لیزر اندیاگ برای پوست های تیره باشد.

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است ؟

لیزر موهای زائد به گونه ای عمل می کند که با ارسال طول موج نور لیزر به داخل لایه سطحی پوست در عمق 1 میلی متر ، فولیکول را که اجازه رشد مو را می دهد از کار می اندازد و این کار را با تبدیل نور لیزر به گرما در پوست در ناحیه فولیکول مو انجام می دهد که باعث سوختگی فولیکول مو می گردد. بدین ترتیب روند رشد مو کند شده و حجم آن نیز کاهش پیدا می کند. لیزر موهای زائد موفق ترین روش در حذف موهای زائد است که در تمامی صورت و بدن قابل استفاده است و پس از انجام هر بار لیزر درمانی موها  نازک تر و نرم تر و با حجم کمتر رشد می کند بطوریکه سرعت رشد موها نیز بطرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

لازم به ذکر است که برای لیزر موهای زائد پوست تیره نیاز به طول موج طولانی تر است تا اطمینان پیدا کنیم که لیزر تنها فولیکول مو را هدف می گیرد و نه رنگدانه پوست.

مقالات دیگر : درباره کلینیک زیبایی آلما رشت

لیزر موهای زائد در رشت

عملکر لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره چگونه است ؟

از آنجا که در گذشته فناوری لیزر تنها ملانین هدف اصلی لیزر بود و رنگدانه موجود در ریشه مو واقع در فولیکول مو را هدف گیری می کرد و از بین می برد اما پوست نیز ملانین دارد و پوست تیره نسبت به پوست روشن حتی از ملانین بیشتری برخوردار است که به پوست رنگ می دهد. ازین رو لیزر های قدیمی رنگدانه موجود در پوست را اشتباها به جای رنگدانه مو هدف گرفته و سوختگی و آسیب پوستی ایجاد می کنند.

اما با توجه به ابداع لیزر اندیاگ طول موجی از لیزر که طولانی تر است و مختص پوست تیره می باشد ، بدین ترتیب پوست تیره هم می تواند از لیزر موهای زائد نظیر افراد با پوست روشن بهره مند گردد. چرا که به دلیل طولانی بودن طول موج لیزر اندیاگ ، ملانین پوشت را دور زده و از پوست گذر کرده و تنها ملانین مو را هدف گیری می کند. در نتیجه در صورتی که پوست تیره دارید حتما به بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت مراجعه کنید که دارای دستگاه لیزر ترکیبی شامل لیزر اندیاگ نیز باشد.

برای انجام لیزر موهای زائد نوع پوست چگونه تشخیص داده می شود ؟

برای انجام لیزر موهای زائد متخصصان از مقیاسی با نام فیتزپاتریک برای ارزیابی نوع رنگ پوست کمک می گیرند تا بهترین طول موج لیزر برای هر فرد بسته به نوع پوست انتخاب شود. ازین رو این مقیاس بر اساس میزان رنگدانه پوست و میزان سوختگی یا برنزه شدن در برابر نور آفتاب دسته بندی شده که انواع پوست را به ۶ دسته تقسیم می کند :

نوع 1 : پوست خیلی خیلی روشن تا روشن : این نوع پوست همیشه در برابر نور آفتاب دچار سوختگی می شود و هرگز برنزه نخواهد شد که ویژگی هایی نظیر رنگ پریدگی و کک و مک با خود بهمراه دارد.

نوع ۲ : پوست روشن : این نوع پوست در برابر نور مستقیم خورشید عموما می سوزد و به میزان کمی برنزه می شود.

نوع ۳ : پوست روشن تا سبزه : این نوع پوست در برابر نور آفتاب بصورت خفیف گاها دچار سوختگی شده و برنزگی یکنواخت را تجربه می کند.

نوع ۴ : پوست سبزه : پوستهای سبزه در برابر نور خورشید خیلی کم می سوزد و بخوبی برنزه ( قهوه ای متوسط ) می شود.

نوع ۵ : پوست تیره : این نوع پوست نیز به ندرت دچار سوختگی شده و خیلی راحت برنزه ( قهوه ای تیره ) می گردد.

نوع ۶ : پوست خیلی خیلی تیره : پوست تایپ ۶ هرگز نمی سوزد چرا که دارای رنگدانه های عمیق قهوه ای تیره می باشد.

مقالات دیگر : آیا برای لیزر موهای زائد موها باید بلند باشد ؟

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

در توضیح این مطلب باید گفت که طول موج های لیزر به سه دسته لیزر الکس ، دایود و اندیاگ تبدیل می شوند که لیزر الکس برای پوست خیلی خیلی روشن تا روشن نوع 1 و 2 بر اساس معیار فیتز پاتریک نظیر اروپائیان مناسب بوده و لیزر دایود برای پوست روشن تا تیره تایپ 2 تا 6 و لیزر اندیاگ نیز برای پوست تیره تا خیلی تیره 5 و 6 مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد ؟

عوارض لیزر موهای زائد با توجه به نوع و رنگ پوست و مو ، برنامه لیزر درمانی و مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد و پس از آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تحریک و قرمزی پوست ، ناراحتی موقت و تورم که عوارض جانبی موقت بوده و عموما پس از چند ساعت از بین می رود. اما در این میان عوارضی مانند تغییر رنگدانه های پوستی ایجاد شود که در اثر آسیب پوستی منجر به هایپرپیگمانتاسیون یا تیره تر شدن پوست و هایپوپیگمانتاسیون یا روشن تر شدن پوست گردد که به زودی از بین نمی رود. ازین رو روشن شدن بخشی از پوست در اثر لیزر موهای زائد می تواند در افراد با پوست تیره و نیز در افرادی رخ دهد که قبل و پس از لیزر درمانی از نور خورشید اجتناب نمی کنند.

عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد شامل تاول ، زخم یا پوسته پوسته شدن و تغییرات بافتی پوست است و همچنین از دیگر عوارض جانبی لیزر موهای زائد که کمتر دیده شده می توان به سفید شدن موهای درمان شده با لیزر یا رشد بیش از حد مو در کنار ناحیه لیزر شده خصوصا در افراد با پوست تیره را نام برد. لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد در ناحیه اطراف چشم ، پلک و ابروها به دلیل احتمال آسیب چشمی انجام نمی شود.

خدمات کلینیک زیبایی آلما رشت : هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزونیدلینگ ، مزوتراپی صورت ، مزوتراپی مو ، مزوتراپی مو ، کربوکسی تراپی پوست ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست و ...

شماره تماس برای مشاوره با بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما رشت منظریه

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه