با سوختگی بعد از لیزر موهای زائد چه کنیم ؟

اشتراک گذاری :

آنچه باید در مورد سوختگی با لیزر موهای زائد بدانید

از آنجا که بسیاری از افراد به دنبال راهکاری دائمی برای از بین بردن موهای زائد بدن هستند ، ازین رو به روش لیزر موهای زائد روی می آورند تا با کاهش دائمی موها به مدت طولانی چندین ماهه تا یکساله برسند و در نهایت با ترمیم یک بار در سال به پوستی بدون مو دست یابند. بدین جهت لیزر موهای زائد روشی درمانی زیبایی است که از گرمای شدید در اثر نور لیزر برای آسیب رساندن و سوزاندن فولیکول مو و جلوگیری از رشد دوباره مو در آینده استفاده می کند. اما این گرمای شدید می تواند در استفاده ناصحیح و غیراصولی توسط اپراتور لیزر ایجاد سوختگی نماید که در ادامه به اطلاعاتی در این مورد و پشگیری و درمان می پردازیم.

سوختگی پس از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد اغلب برای کل بدن یا فول بادی شامل زیربغل ، بیکینی ، دست ها ، پاها ، صورت و دیگر نواحی همچون شکم و کمر در صورت داشتن موهای زائد ضخیم بکار می رود. در حالیکه عوارض جانبی همچون قرمزی پس از درمان با لیزر شایع است ، اما سوختگی در اثر لیزر درمانی جزو عوارض جانبی شایع نبوده و ممکنست به دلیل این باشد که درمان به درستی و اصولی انجام نشده و از طول موج مناسب استفاده نشده باشد که معمولا در اثر خطای اپراتور رخ می دهد و به دلیل ماهر نبودن و آشنا نبودن وی به طول موج ها که برای هر پوست از چه طول موجی استفاده می شود و یا نگهداشتن هندپیش بر روی پوست با چه زاویه ای باید باشد و امثالهم.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

لیزر موهای زائد با هدف گیری رنگدانه یا ملانین فولیکول مو باعث گرم شدن فولیکول و آسیب رساندن به آن و در نهایت سوختن فولیکول مو می گردد. در این باره مالینی فولر متخصص پوست در سن آنتونیو تگزاس می گوید : روش لیزر موهای زائد برای موهای بلوند ، سفید و خاکستری به دلیل ملانین کم اثری نداشته و همچنین برای موهای قرمز هم اثربخش نیست چرا که حاوی نوع متفاوتی از رنگدانه می باشد. بعد از انجام لیزر موهای زائد عموما عوارض قرمزی پوست رخ می دهد ، اما سوختگی جز عوارض نادر است که در ادامه به دلایل احتمالی آن می پردازیم.

دلایل سوختگی بعد از لیزر موهای زائد

 تماس طولانی مدت با لیزر موهای زائد

تحقیقات نشان داده که سوختگی پوست می تواند در اثر تماس لیزر به مدت طولانی با پوست و نبود خنک کننده مناسب ایجاد شود که در این امر خطای اپراتور دخیل است که هندپیس لیزر را بیشتر از زمان مورد نیاز بر روی پوست قرار داده باشد. همچنین خنک کننده دستگاه لیزر موهای زائد با خنک کردن پوست از ایجاد عوارض و سوختگی پیشگیری می کند که در دستگاه های لیزر جدید شاهد تعبیه خنک کننده های قویتر برای این منظور هستیم که ویژگی های ایمنی بیشتری داشته و با کاهش سوختگی همراه است.

 استفاده از طول موج نامناسب و زاویه تابش نادرست

از دیگر موارد سوختگی با لیزر موهای زائد که به دلیل خطای اپراتور است ، استفاده از طول موج نامناسب پوست و نگهداشتن نادرست هندپیس لیزر بر روی پوست یا همان زاویه تابش نادرست می باشد ، به دلیل این که یک اپراتور لیزر در درجه اول باید زیر نظر پزشک و در مراکز رسمی تمامی دوره های آموزشی لیزر موهای زائد را سپری کرده و موفق به دریافت مدرک رسمی لیزر از سازمان ذیربط شده باشد که اگر چنین نباشد وی با شناخت انواع طول موج ، نحوه استفاده از دستگاه لیزر ، شناخت رنگ و نوع پوست و مو ، زاویه تابش و در نتیجه تنظیم دستگاه برای نوع پوست هر فرد که با انتخاب طول موج مناسب فرد همراه است ، بصورت علمی و اصولی آشنا نبوده و نباید لیزر موهای زائد انجام دهد ، چرا که باعث ایجاد سوختگی در افراد می گردد.

 پوست تیره و برنزه شده

هر چه پوست فرد تیره تر باشد ، دارای رنگ دانه بیشتری است که می تواند توسط نور لیزر نشانه گیری شود و باعث سوختگی گردد. همچنین در صورت برنزه کردن پوست به هر روش آفتاب گرفتن یا سولاریوم هم انجام لیزر موهای زائد می تواند با سوختگی پوست همراه باشد. ازین روست که همیشه توصیه پزشکان و متخصصان لیزر بر مراقبت از پوست قبل و در زمان و پس از انجام لیزر موهای زائد دوری از نور آفتاب و عدم سولاریوم و برنزه کردن است تا شاهد سوختگی پوست نباشیم.

جیل کینز بنیانگذار مرکز زیبایی شناسی صورت در این باره توضیح می دهد که ملانین موجود در پوست افراد تیره با ملانین فولیکول موی آنها رقابت می کند و توسط نور لیزر شناسایی و هدف گیری می شود. بعنوان مثال خطر سوختگی برای افراد با پوست روشن با موهای تیره بسیار کم است چرا که سطح ملانین در پوستهای روشن بسیار کم است. در مقابل انجام لیزر موهای زائد بر روی افراد با پوست تیره به دلیل جذب گرمای بیش از اندازه در کل پوست بجای فولیکول مو ، سوختگی اتفاق می افتد.

 اپیلاسیون قبل از لیزر

در صورتی که قبل از لیزر موهای زائد ، اپیلاسیون انجام داده باشید و یا با روشهای دیگر موهای خود را از ریشه کنده باشید ، پوست شما در اثر این روشها حساس شده و علیرغم موثر نبودن لیزر موهای زائد بر روی این پوست ها ( به دلیل عدم داشتن ریشه مو ) ، لیزر درمانی باعث آسیب پوستی و سوختگی پوست نیز می گردد

کلینیک زیبایی رشت

احتمال سوختگی با لیزر در کدام نواحی بدن بیشتر است ؟

مناطقی از پوست که باید از طول موج لیزر بیشتر استفاده شود ، احتمال سوختگی بیشتر است. به گفته فاولر ، مناطقی از پوست که نازک تر هستند نظیر بیکینی یا صورت و گردن ، دارای عوارض جانبی همچون سوختگی می باشند. همچنین به احتمال زیاد سوختگی در نواحی از بدن که برنزه شده هم اتفاق می افتد. تاد مینارز متخصص پوست در مینارس در این باره می گوید : پاها شایع ترین نواحی سوختگی می باشد که اگر تنظیمات انرژی لیزر بر روی نوع پوست توسط پزشک یا کارشناس لیزر تنظیم نشود ، فرد بیشتر مستعد سوختگی بعد از لیزر موهای زائد است.

علائم سوختگی با لیزر موهای زائد چیست ؟

سوختگی با لیزر موهای زائد ممکنست قرمز ، متورم و تاول دار اتفاق بیفتد. به گفته دکتر میشل گرین متخصص پوست و زیبایی ، اغلب علائم سوختگی پوست در چند ساعت اولیه یا حتی چند روز اول بعد از سوختن بدتر می شود ، لذا توصیه می کند که به متخصص مراجعه نمایید تا درجه سوختگی بر اساس عمق و کل ناحیه آسیب دیده مشخص شود. بدین جهت سوختگی می تواند همراه با دیگر علائمی نظیر پوسته پوسته شدن ، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب ، لایه برداری ، تغییر رنگ پوست نظیر سفید شدن یا زغالی شدن باشد.

درمان سوختگی با لیزر موهای زائد

در صورتی که سوختگی با لیزر رخ دهد باید سریعا درمان را شروع کنید. شما می توانید با مراقبت های ملایم پوست نظیر استفاده از زینک یا کرم ترمیم کننده ، سوختگی با لیزر موهای زائد را درمان کنید و البته بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر وی به مداوا بپردازید ( بخصوص در سوختگی های شدید ). آنا چاکون متخصص پوست در این رابطه وازلین را بهترین گزینه در بهبود زخم معرفی می کند. همچنین جیل کینز پماد ضد میکروبی موضعی و پانسمان تخصصی را در این مورد پیشنهاد می دهد.

با توجه به اینکه پوست سوخته به تابش نور خورشید بسیار حساس می شود ، در نتیجه باید از قرار دادن پوست سوخته در برابر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. از سوی دیگر در صورت درد مرتبط با سوختگی می توانید از مسکن های بدون نسخه OTC همچون ایبوپروفن یا ناپروکسن کمک بگیرید. در موارد سوختگی شدید با لیزر ممکنست چند ماه طول بکشد تا اثرات سوختگی از روی پوست محو گردد که به ناحیه سوختگی هم بستگی دارد ، چنانچه سوختگی پاها در اثر لیزر عموما زمان بیشتری برای از بین رفتن دارد.

پیشگیری از سوختگی با لیزر موهای زائد

* از آنجا که پوست برنزه مستعد سوختگی بیشتر است ، لذا از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید به مدت طولانی قبل و بعد و در حین جلسات لیزر موهای زائد پرهیز کنید.

* از مصرف برخی محصولات مراقبت از پوست نظیر رتینوئیدها به مدت یک هفته قبل از جلسه لیزر موهای زائد اجتناب کنید.

* در ابتدا برای انجام لیزر درمانی از نواحی کوچک شروع کنید تا بصورت آزمایشی ببینید که اثر نامطلوبی بر روی پوست نداشته باشد که این یک آزمایش برای جلوگیری از سوختگی پوست در نواحی بزرگتر پوست می باشد و پس از آنکه ایمن بودن را در نواحی کوچکتر مشاهده کردید می توانید برای لیزر موهای زائد فول بادی نیز اقدام نمایید.

* کلید اصلی پیشگیری از سوختگی پوست با لیزر موهای زائد که متخصصان توصیه زیادی می کنند ، انتخاب بهترین مرکز لیزر موهای زائد است که دارای پزشک متبحر برای ارائه مشاوره های لازم و مراقبتهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد و ... باشد و همچنین مجهز به بهترین و جدیدترین دستگاه لیزر موهای زائد با هر سه طول موج الکس و دایود و اندیاگ برای تمامی پوستها و مهم تر از همه مجهز به خنک کننده قوی برای جلوگیری از سوختگی پوست باشد.

* افزون بر این اپراتور لیزر موهای زائد هم باید آموزش دیده و آشنایی با انواع رنگ پوست و مو و طول موج ها و بکار بردن طول موج مناسب هر پوست داشته باشد. همچنین در صورتی که پوست شما تیره است ، مطمئن شوید که از فناوری مناسب پوست شما یعنی لیزر اندیاگ برخوردار است.

سوختگی در اثر لیزر موهای زائد

قبل از انجام لیزر موهای زائد باید خطرات و عوارض جانبی این روش را درک کنید و در حالیکه سوختگی پوست در اثر لیزر درمانی شایع نیست اما ممکنست رخ دهد و تغییرات رنگدانه های پوستی نظیر تیره شدن پوست ناحیه تحت درمان دیده شود. در طول انجام لیزر درمانی ناراحتی و درد موقتی با حس گرما در پوست تجربه می شود و نیز تورم پوست که در اثر لیزر موهای زائد طبیعی می باشد که تمامی این موارد باید ظرف چند ساعت و تا چند روز بهبود یابد.

از سوی دیگر در صورت ایجاد تاول یا دلمه باید برای پیگشیری از ایجاد عفونت پوستی ناحیه تحت درمان را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد از نور خورشید دوری کنید و حتما با مصرف کرم ضد آفتاب و بسته به ناحیه تحت درمان با پوشاندن آن با کلاه یا دستکش و ... بیرون بروید. ازین رو پیروی از مراقبتهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد که کارشناس یا متخصص لیزر به شما ارائه می دهد می تواند به شما در کسب نتایج مطلوب و پیشگیری از سوختگی کمک بسزایی کند.

مدت زمان بهبود سوختگی با لیزر موهای زائد چقدر است ؟

مراقبت از پوست سوخته شدهدر اثر لیزر صرف نظر از اینکه شدت سوختگی چقدر است ، بسیار مهم بوده و باید حتما به پزشک مراجعه کنید و درمانهای لازمه را انجام دهید. از طرفی مدت زمان بهبود سوختگی در اثر لیزر موهای زائد بستگی به شدت آن دارد :

  1. سوختگی درجه یک : که جزو خفیف ترین سوختگی پوست می باشند ، در ظرف چند روز تا یک هفته درمان می شوند.
  2. سوختگی درجه دو : این سوختگی های نسبت به درجه یک شدیدتر بوده و تا چندهفته زمان می برد تا بهبود یابد.
  3. سوختگی درجه سه : که شدیدترین نوع سوختگی بوده و به پوست آسیب دائمی می زند.

چگونه علائم و لکه های سوختگی با لیزر را از بین ببریم ؟

درمان علائم و لکه های ناشی از سوختگی لیزر موهای زائد می تواند چالش برانگیز باشد اگرچه چندین روش درمانی زیر وجود دارد که البته در ابتدا باید با پزشک در رابطه با درمان پوست خود به منظور اطمینان از ایمن و موثر بودن این روشها و مناسب بودن آن برای پوست شما صحبت کنید :

  1. استفاده از کرم یا پماد برطرف کننده اسکار زخم : که باعث کاهش علائم و جای سوختگی در مدت زمان طولانی می شود با این توضیح که به تغذیه و آبرسانی به پوست به کاهش التهابات و بهبود پوست کمک بسزایی می کند.
  2. روشهای زیبایی نظیر لایه برداری پوست : لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن ( با استفاده از دستگاه ) و یا لایه بردارهای شیمیایی ( با استفاده از انواع اسیدهای AHA, BHA , …) می تواند باعث شود که با حذف سلولهای مرده و لایه سطحی پوستی ، اسکار زخم و سوختگی پوست کاهش یابد گرچه ممکنست بطور کامل علائم سوختگی را از بین نبرد

در صورت نیاز به مشاوره درباره سوختگی با لیزر موهای زائد با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره های 01332662196- 01332006295- 09125396478 تماس حاصل فرماید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه