لیزر موهای زائد و آکنه

اشتراک گذاری :

موهای زائد صورت همیشه بعنوان یک مشکل همراه خانمها بوده خصوصا زمانی که با آکنه هم همراه باشد. خوشبختانه با ابداع روش لیزر موهای زائد بانوان از شر موهای صورت راحت می شوند اما آکنه چطور ؟ آیا می توان در صورت داشتن آکنه لیزر موهای زائد انجام داد ؟ آیا لیزر موهای زائد می تواند به درمان آکنه کمک کند ؟ جالب است بدانید لیزر موهای زائد بطرز چشمگیری باعث بهبود آکنه می شود اما بصورت غیر مستقیم.

آیا لیزر موهای زائد به رفع آکنه کمک می کند ؟

آکنه یک نوع التهاب است که به علت باکتری هایی که در اثر انباشت چربی اضافی پوست و سلولهای مرده پوست و دیگر آلودگیها در منافذ پوستی جمع می شوند شکل می گیرد. بطور عموم چربی پوست با موهای ضخیم صورت جمع شده و در زمان اصلاح کردن با تیغ و یا برداشتن مو به روش اپیلاسیون ، تحریک ایجاد شده و دهانه فولیکول مو باز می ماند و بدین ترتیب پوست بیشتر مستعد جذب باکتری می شود و بدون مراقبت درست از پوست ، فولیکول های مو هم حتی می توانند عفونی شوند.

لیزر موهای زائد و آکنه

لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد می تواند یکی از موثرترین روشهای رفع موهای زائد بدون ایجاد عواض جانبی و سوزش است و با این روش در اثر آسیب فولیکول مو بطور کل فولیکولها از بین می روند و دیگر منافذ توسط باکتری ها مسدود نشده و آکنه ایجاد نخواهد شد. در نتیجه در طی مدت زمانی معین پس از آنکه جلسات لیزر تکمیل شد و چیزی در حدود 70 80 درصد موها با لیزر از بین رفت ، دیگری خبری از آکنه هم نخواهد بود. بنابراین اگرچه لیزر موهای زائد یک درمان مستقیم برای آکنه و جوش نیست اما بسیاری از افراد بهبود آکنه پس از جلسات لیزر موهای زائد را گزارش کرده اند.

آیا می توان با آکنه لیزر موهای زائد انجام داد ؟

بله. در صورتی که آکنه داشته باشید می توانید لیزر موهای زائد انجام دهید ، اما اگر جوش های شما ملتهب باشد ممکنست پوست کمی آسیب ببیند یعنی در کوتاه مدت می تواند جوش ها بصورت جزئی افزایش یابد. البته آکنه مانع از اثربخشی لیزر درمانی نشده و چنانچه در بالا می تواند با کاهش اثرات جوش در طی چند ماه پس از انجام لیزر موهای زائد همراه باشد.

توصیه هایی برای افراد مبتلا به آکنه برای انجام لیزر موهای زائد

۱- در صورت مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد مشکلات آکنه خود را با پزشک یا کارشناس لیزر در میان بگذارید و در صورت مصرف داروی خوراکی آکنه مانند ایزوترتینوئین یا آکوتان و یا آنتی بیوتیک ها حتما اصلاع دهید چرا که به دلیل حساس شدن پوست نسبت به نور در اثر مصرف این قرص ها ، لیزر موهای زائد انجام نمی شود به این علت که ماهیت لیزر نیز نور می باشد. ازین رو باید در حدود ۶ ماه از مصرف آکوتان بگذرد و سپس اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنید.

۲- در صورت مصرف داروی موضعی آکنه ( مانند ترتینوئین یا آداپالن ) باید در حدود دو هفته قبل استفاده از آن را ترک کنید و یا در صورت مصرف بنزوئیل پراکسید ، اسید گلیکوک و رتینول موضعی حداقل یک هفته صبر کنید. همچنین اسید سالیسیلیک موضعی هم نیاز به تعویق سه روزه لیزر موهای زائد دارد.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد چیست ؟

۳- در صورتی که پس از لیزر موهای زائد دچار آکنه شدید ، می توانید با اسید سالیسیک پوستتان را پس از سه روز از انجام لیزر موهای زائد لایه برداری کنید تا منافذ پوستتان باز شده و آرامش به پوستتان بازگردد.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث بروز آکنه شود ؟

آکنه بعد از لیزر موهای زائد می تواند به علت تولید گرما در پوست و تحریک و التهاب در ناحیه تحت لیزر درمانی ایجاد شود و حتی لیزر درمانی با افزایش گرمای پوست می تواند به تولید بیشتر چربی در پوست بیانجامد. در ادامه این چربی های اضافی با سلولهای مرده پوست در منافذ پوست به دام می افتند و منافذ پوست مسدود شده و آکنه ایجاد می شود. از سوی دیگر رشد بیش از اندازه باکتری های عامل آکنه در اثر گرمای لیزر هم می تواند تولید جوش در پوست را افزایش دهد.

یک مطالعه نشان داده که واکنش های آکنه پس از لیزر موهای زائد تقریبا در حدود ۶ درصد از افراد شرکت کننده گزارش شده که به عواملی نظیر سن ، نوع پوست و نوع لیزر بستگی دارد. در این میان پوست افراد جوانتر حساس تر بوده و افراد با نوع پوست ۵ یعنی پوست تیره بر اساس معیار فیتزپاتریک در مقایسه با دیگر پوستها و نوع لیزر اندیاگ در مقایسه با دیگر انواع لیزرها بیشتر دچار آکنه و جوش شده اند. خوشبختانه این واکنشها کوتاه و خفیف هستند و خیلی زود رفع می شوند.

مقالات دیگر : آکنه چیست ؟

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد در صورت ایجاد آکنه

  1. پوست خود را تمیز و هیدراته نگه دارید. بدین منظور پوست خود را دو بار در روز با استفاده از پاک کننده ملایم تمیز کنید و از مصرف صابون های تند و پاک کننده های قوی یا معطر خودداری کنید تا پوستتان تحریک نشود و جوش های شما افزایش نیابد.۲- پس از یک هفته از انجام لیزر موهای زائد جوش های خود را با درمان های آکنه بدون نسخه نظیر بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک بهبود دهید تا با باکتری های مولد آکنه مبارزه کنند و منافذ بسته پوست را باز کنند.
  2. از دست زدن به جوش های خود پرهیز کنید چرا که لمس جوشها می تواند باعث گسترش باکتری و تولید چربی های اضافی و جوش های بیشتر در پوست شود.
  3. محصولات مراقبت از پوست غیر کومدون زا مناسب پوست چرب و مستعد آکنه تهیه کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.
  4. در صورت ایجاد قرمزی در نواحی آکنه می توانید از ژل آلوئه ورا و یا کمپرس خنک کمک بگیرید.
  5. به مدت یک هفته از انجام لایه برداری خودداری کنید تا جوش ها تحریک نشود.
  6. مصرف کرم ضد آفتاب با SPF 30 را فراموش نکنید.
  7. برای بهبود آکنه صبر داشته باشید اما در صورت تشدید آکنه به پزشک مراجعه کنید تا داروهای لازم را برای درمان آکنه تجویز کند.

شماره تماس برای مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک زیبایی آلما رشت : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه