خاصیت ویتامین سی برای پوست و مو

اشتراک گذاری :

همگان خواص ویتامین سی را در بهبود سرماخوردگی درک کرده ایم اما جالب است بدانید فواید دیگر ویتامین سی چه به صورت خوراکی چه به صورت سرم ویتامین C برای مصارف موضعی ، در بهبود سلامت و زیبایی پوست و مو موثر می باشد. در عین حال که ویتامین C یک ویتامین حیات بخش برای بدن و کلید یک رژیم غذایی سالم بوده ، می تواند باعث روشن شدن پوست شده و با تحریک کلاژن سازی به ترمیم آسیب ها و زخم ها کمک کند و وظیفه محافظت از پوست در برابر آلودگی ها را برعهده دارد. همچنین برای تقویت رشد مو با کلاژن سازی در فولیکول های مو مفید عمل می کند.

خواص ویتامین سی برای پوست

ویتامین سی :

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب بوده و یک آنتی اکسیدان بشمار می آید که در بازسازی سایر آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند. البته وظایف دیگری همچون بهبود در جذب آهن توسط بدن ، بهبود زخم ، افزایش جریان خون ، بهبود سلامت قلب ، درمان آلرژی ، آبرسانی به پوست ، نقش اثرگذار در ساخت بافت همبند و ... دارد. همچنین ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد که اثرات مخربی روی پوست ایجاد می کنند.

فواید ویتامین سی برای پوست :

فواید ویتامین سی برای سلامت پوست به قدری زیاد است که می تواند به عنوان بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست در برنامه روزانه گنجانده شود.  در ادامه به خواص ویتامین سی برای پوست می پردازیم.

- ویتامین سی و درمان آفتاب سوختگی و کاهش چین و چروک : ویتامین C  به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و نقش موثر در سنتز کلاژن ، در درمان آفتاب سوختگی موثر می باشد و ازین رو به عنوان یک ماده افزودنی در کرم ضد آفتاب استفاده می شود. در عین حال ویتامین سی با کاهش اثرات اریتما (قرمزی پوست) ایجاد شده در اثر اشعه UVB نور خورشید ، از آسیب های ناشی از نور آفتاب  جلوگیری می کند. اما محصولات موضعی با درصدهای بالای ویتامین سی روی پوست آسیب دیده یا آفتاب سوخته به دلیل لایه برداری و احتمال آسیب و عوارض استفاده نمی شود.

مطالعات بالینی درباره ویتامین سی نشان داده که ترکیب ویتامین سی با سایر مواد موضعی نظیر اسید فرولیک و ویتامین E ، باعث کاهش قرمزی پوست شده و در مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید کمک می کند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده که استفاده روزانه ویتامین سی به مدت سه ماه در کاهش چین و چروک پوست و بهبود ظاهر کلی پوست موثر می باشد.

- بهبود گردش خون با ویتامین سی : پوست سالم نیاز به یک جریان خون مطلوب و مناسب دارد تا یک تغذیه سلولی و حمل اکسیژن کافی در سطح پوست درست را به همراه داشته باشد. بدین منظور از مواردی که در افزایش گردش خون موثر می باشد ، مصرف ویتامین سی بوده که این امکان را ایجاد می کند ، شریان های خون انعطاف پذیری لازم را باز یابد ، فشار خون کم شده و در نهایت گردش خون بهبود یابد.

- آبرسانی پوست : ویتامین C با دارا بودن منیزیم اسکوربیل باعث آبرسانی و هیدراته کردن پوست می شود. در این میان ، مصرف سرم ویتامین C این امکان را به پوست می دهد تا رطوبت طبیعی خود را حفظ و نگهداری کند و از خشک شدن پوست جلوگیری بعمل می آورد. بنابراین همیشه در روتین مراقبت از پوست خود سرم ویتامین سی را بگنجانید.

- درمان جای زخم و سوختگی : وجود آنتی اکسیدان در ویتامین C در درمان جای زخم و ضایعات ناشی از سوختگی مفید می باشد. بدین ترتیب ویتامین C به رشد بافت و پوست جدید کمک می کند که در بهبود سوختگی و زخم موثر عمل می کند.

- کمک به تولید کلاژن : ویتامین C جزء ترکیبات ساخت هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لایزین در تولید کلاژن می باشد. همانطور که می دانید کلاژن پروتئینی جهت سفتی و جوانی پوست می باشد و افزایش تولید آن باعث کاهش چین و چروک می شود. در مقابل کمبود کلاژن باعث کدر شدن پوست می گردد ، لذا اهمیت وجود و افزایش تولید کلاژن در بدن برای جوانسازی و کاهش علائم پیری بسیار مهم و اساسی است.

- بهبود بافت طبیعی پوست و کاهش لکه های پوستی : کرم های ویتامین C با افزایش تولید کلاژن و تقویت ساختار رگها و عروق خونی زیر پوست توسط کلاژن ، باعث بهبود ساختار و بافت پوست می شود. همچنین با افزایش پروتئین و الاستین (که وظیفه ترمیم سلولهای پوستی را دارند) باعث سفت و صاف شدن و نیز روشن شدن پوست و در نتیجه کاهش چین و چروک پوست و جوانسازی پوست می شود.

- محافظت از پوست در برابر تغییر رنگ : ویتامین سی وظیفه مراقبت از DNA در برابر واکنش های فتوشیمیایی را دارد  که می توانند سبب ایجاد تومور ، همچنین تغییر رنگ پوست و انواع مختلفی از سرطان پوست گردد. در این بین مصرف ویتامین سی ، مشکلات پوستی نظیر کک و مک و لکه ها را از بین برده ، پوست را روشن تر کرده و به شما کمک می کند تا پوستی صاف و سالم و البته جوان داشته باشید.

پاکسازی پوست در رشت

- درمان اگزما ، کاهش تیرگی دور چشک و کنترل آکنه : از فواید دیگر ویتامین سی برای پوست بوده که مصرف مکمل های ویتامین C به همراه زینک به صورت روزانه ترکیبی موثر در درمان اگزما ایجاد می کند. همچنین در کاهش تیرگی دورچشم موثر می باشد. البته درباره تاثیر ویتامین سی در کنترل آکنه باید گفت که ویتامین سی باعث از بین رفتن باکتری های مضر سطح پوست می شود که خود این باکتری ها مسبب ایجاد التهاب و قرمزی پوست بوده و آکنه را ایجاد می کنند. در نتیجه با حذف این باکتری های مضر ، آکنه و التهابات نیز فروکش می کند.

خواص ویتامین سی برای مو :

افرادی که موهای سالم و پرپشتی دارند ، مقادیر بالای ویتامین سی مصرف می کنند. لذا مصرف مناسب ویتامین سی می تواند بر رشد مو تاثیر مثبت گذاشته و از ایجاد مشکلاتی که در مو ممکنست ایجاد شود همچون خشکی مو ، شکاف انتهایی مو (موخوره) ، ریزش مو و ... جلوگیری بعمل می آورد. برای درک این مطلب باید بدانید که وقتی بدن ما غذا را به گلوکز تبدیل می کند ، رادیکال های آزاد مضر خودبخود تشکیل می شوند که موها را ضعیف ، شکننده و نازک می کنند. لذا این آسیبها در روند رویش مو اختلال ایجاد می کند.

در اینجاست که ویتامین سی به کمک ما می آید و با خواص آنتی اکسیدانی ، از تشکیل این رادیکال های آزاد مخرب جلوگیری بعمل آورده و تاثیرات آنها را در بدن کاهش می دهند. در نتیجه گنجاندن انواع ویتامین سی در برنامه روزانه در سلامت مو بسیار موثر و اساسی است.

- ویتامین C با افزایش تولید کلاژن به فولیکولهای مو اجازه رشد بیشتر می دهد و نیز فولیکول های مو با جذب آهن قوی تر می شود. بدین ترتیب مصرف ویتامین سی باعث افزایش سلامت مو ، کاهش ریزش مو و بهبود رویش مو می گردد. البته ویتامین C به دلیل محلول در آب بودن در بدن ذخیره نمی شود و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود تا موی سر از ریزش خلاصی یابد و کلاژن تولید شده موی سر را محکم کند.

- کاهش خشکی مو و رفع موخوره از نشانه های کمبود ویتامین C می باشد که سرعت ریزش مو را نیز افزایش می دهد. بنابراین مصرف روزانه ویتامین C برای پیشگیری از مشکلات ذکر شده پیشنهاد می گردد. همچنین ویتامین سی ، در حفظ رنگ موی طبیعی و پیشگیری از سفیدی زودرس مو مفید بوده و با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی ، رادیکال های آزاد ( یکی از دلایل سفیدی مو ) را از بین می برد.

- در صورت خشکی ، شوره و پوسته پوسته شدن کف سر ، فولیکول های مو مسدود شده و رشد مو متوقف می شود. برای حل این مشکل ، مصرف ویتامین C با از بین بردن باکتری های کف سر و رفع شوره به فولیکولهای مو کمک کرده تا دوباره بازسازی شده و رشد مو مجدداً ادامه یابد. همچنین فواید ضد ویروسی آن سبب شده خشکی و خارش کف سر رفع شود.

کلینیک زیبایی رشت

مزوتراپی مو یکی از روشهای درمانی جدید در درمان ریزش مو بوده که با حداقل تهاجم به رشد مو و توقف ریزش آن کمک می کند. در این روش از موادی که در آن ویتامین ها نظیر ویتامین C ، آنزیم ها ، عصاره های گیاهی ، هورمون ها و داروهای مختلف جهت رشد مجدد موها و تقویت آن به پوست سر تزریق می گردد. بدین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر در انتهای مقاله به توضیح درباره مزوتراپی مو می پردازیم.

**شما عزیزان می توانید مزوتراپی مو را در بهترین کلینیک زیبایی در رشت با پزشکان متبحر و متخصصین مجرب تجربه کنید. **

شرایط نگهداری ویتامین سی

ویتامین سی را می توان در فریزر و دمای زیر صفر درجه به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری نمود و پس از آن تجزیه می شود و قابل استفاده نیست. همچنین خواص ویتامین سی می تواند به دلایل زیر از بین برود : نگهداری مدت زیادی در یخچال ، گرمای هوا ، پخته شدن ، در معرض نور قرار گرفتن و مصرف دخانیات. ازین روست که افراد سیگاری نیاز بیشتری به مصرف این ویتامین دارند. از طرف دیگر شیر مادر دارای مقادیر زیاد ویتامین سی می باشد ، لذا بانوان باردار باید ویتامین سی زیادی مصرف کنند.

سرم ویتامین سی چیست ؟

سرم ویتامین سی از بهترین محصولات مراقبت از پوست بوده که در بهبود اثرات پیری و نگهداشتن پوستی صاف و شفاف موثر است که اثرات ویتامین سی را می توان با مصرف انواع مرکبات و ... در رژیم غذایی روزانه مشاهده نمود اما مصرف مستقیم آن بصورت سرم بر روی پوست بشکل موضعی نیز بیسیار مفید خواهد بود. از فواید استفاده از سرم ویتامین سی می توان به آبرسانی به پوست ، روشن کننده پوست ، کاهش قرمزی پوست ، مناسب و بی خطر برای بیشتر انواع پوست ، کاهش هایپرپیگمانتاسیون ، کاهش حلقه زیر چشم ، کمک به رفع شلی پوست ، محافظت در برابر خورشید ، افزایش تحریک تولید کلاژن و بهبود زخم و آرام کردن آفتاب سوختگی اشاره کرد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

فواید سرم ویتامین سی :

۱- آبرسان : تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام گرفته است که یکی از این تحقیقات در سال 2017 انجام شده و نشان داده که مصرف سرم ویتامین سی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می کند. در مطالعه دیگر یکی از مشتقات ویتامین سی به نام منیزیم آسکوربیل فسفات اثرات آبرسانی بر روی پوست دارد و با کاهش از دست دادن آب از لایه سطحی پوست ، باعث حفظ بیشتر و بهتر رطوبت و آب پوست می گردد.

۲- بی خطر برای بیشتر پوست ها : مصرف سرم ویتامین سی نشان داده که در صورت سالها استفاده هیچ نوع واکنش نامطلوبی نخواهد داشت. چنانچه در سال 2017 تحقیقات در این زمینه صورت گرفت که نشان داد ویتامین سی در غلظت بالای 20 درصد می تواند باعث تحریک جزئی گردد ، ازین رو در محصولات پوستی این غلظت را بین 10 تا 20 درصد در نظر می گیرند. افزون بر این مصرف سرم ویتامین سی با موادی همچون AHA ، رتینول و ضد آفتاب بی خطر می باشد.

۳- درخشان کننده : سرم ویتامین سی با محو کردن رنگدانه ها و کاهش تیرگی پوست همراه است و سطح پوست را صاف و لطیف می کند تا پوست تازگی و جوانی خود را بازیابد که در این زمینه هم بررسی دیگری در سال 2017 صورت گرفت و نشان داد که ویتامین سی در اختلال در تولید ملانین پوست موثر می باشد تا مهار تولید رنگدانه منجر به کاهش لکه های تیره پوست و روشن شدن پوست گردد.

۴- کمک به یکنواخت شدن و کاهش قرمزی پوست : مطالعه ای که در سال 2015 صورت گرفت نشان داد که ویتامین سی به مانند یک آنتی اکسیدان ضد التهابی بوده که باعث تسکین التهاب پوست ، کاهش پف کردگی پوست ، دفع رادیکالهای آزاد ، خنثی کردن استرس اکسیداتیو ، بهینه سازی سیستم ایمنی ، کاهش قرمزی پوست ، صاف و یکنواخت شدن پوست می گردد.

نحوه مصرف  سرم ویتامینC  برای پوست :

ابتدا پوست صورت خود را بخوبی شستشو داده و به پوست خود تونر بزنید. سپس سرم ویتامین C را روی کل صورت بمالید و پس از اندکی صبر ، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بدین منظور روزانه دو بار در نوبت صبح و شب می توانید از این سرم استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

پاکسازی پوست در رشت

نکات :

  • سرم ویتامین سی را دور از گرما و ترجیحاً در یخچال نگه دارید.
  • پوست های حساس و آلرژیک حتماً قبل از مصرف سرم ویتامین سی آن را تست کنند.
  • در صورت بروز التهاب یا واکنش پوستی پس از استفاده ، مصرف آنرا کم کرده و یک روز در میان استفاده کنید و به مرور افزایش دهید. اما در صورت بروز حساسیت شدید به پزشک مراجعه شود.
  • از مصرف همزمان قطره ویتامین سی و روتین پوستی با محصولات رتینول و نیاسینامید پرهیز کنید. بدین منظور می توانید در صبح از سرم ویتامین سی و در شب از سرم رتینول استفاده کنید.
  • بعد از پیلینگ ، لایه برداری و پاکسازی پوست از سرم ویتامین سی استفاده نکنید.
  • سرم ویتامین سی قابل اضافه کردن با سرم اسید هیالورونیک و یا کرم های مرطوب کننده روزانه  قابل مصرف می باشد.
  • سرم ویتامین سی برای زیر چشم مناسب نمی باشد. می توانید از کرم های دور چشم حاوی ویتامین سی استفاده کنید.

عوارض ویتامین سی  :

ویتامین سی برگرفته از مواد طبیعی در بدن ذخیره نشده و مشکلی ایجاد نمی کند. مگر در موارد مصرف دارویی امکان عوارضی چون درد شکم ، سردرد ، تهوع ، گرفتگی عضلات و اختلال در خواب می تواند ایجاد کند.

افراد در معرض کمبود ویتامین C کدامند ؟

نوزادان زیر یکسال با مصرف تغذیه شیر گاو و یا شیر تغلیظ شده ، افراد مبتلا به انباشت آهن فراوان در بدن ، افراد دارای سوء تغذیه و در معرض سوء تغذیه نظیر افراد مسن ، بی اشتهایی در فرد ، افراد دیابتی نوع اول، افراد سیگاری ، بیماران دیالیزی ، ابتلا به ایدز ، افراد با سابقه الکلیسم ، افراد با انباشت آهن در بدن ، بانوان باردار و شیرده و بیماران روده کوچک نظیر کرون یا سلیاک بیش از بقیه افراد در معرض منبود ویتامین سی قرار دارند. لذا رژیم غذایی این افراد باید مملو از ویتامین سی باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی دارای خواصی هستند که در از بین بردن مشکلات پوستی فرد کمک بسزایی کرده و از ایجاد مشکلات پوستی که ممکنست در آینده فرد درگیر آن شود ، جلوگیری می کند که البته انتخاب و استفاده از این محصولات مراقبت از پوست با توجه به نوع پوست و نوع مشکل پوستی باید انجام گیرد. به دلیل اینکه افراد با پوست حساس در صورت مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی امکان آسیب پوستی و عوارض همچون قرمزی و حساسیت دارند که بدین منظور بهتر است برای خرید این محصولات در ابتدا با کارشناس زیبایی یا پزشک متخصص مشورت کنید و حتما قبل از مصرف هر نوع محصول مراقبتی ، مقداری از آن را بر روی پوست بازو امتحان کنید و در صورت بروز واکنش پوستی از مصرف آن خودداری نمایید.

همچنین از نکاتی که باید عنوان نمود اینست که محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی نباید در معرض نور مستقیم خورشید و مجاورت هوا قرار بگیرند و حتما قبل از مصرف در صورت مشاهده تغییر رنگ یا بوی این محصولات ، از مصرف آنها خودداری نمایید و قبل از خرید حتما حتما تاریخ انقضای آنها را کنترل کنید.

بهترین زمان مصرف سرم ویتامین سی

بهترین زمان برای مصرف ویتامین سی دوبار در صبح  پس از بیدار شدن و شب ها قبل از خوابیدن است ، چرا که ویتامین سی حداکثر روزی دوبار توسط پوست جذب می شود و مصرف بیشتر آن ممکنست موجب ایجاد حساسیت پوستی شود. از طرفی رعایت تداوم و نظم در مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی نظیر سرم ویتامین سی بسیار مهم است و عامل مهمی در گرفتن نتایج مطلوب از این محصولات می باشد. لازم به توضیح است که برای استفاده از سرم ویتامین سی در ابتدا پوست صورت خود را با پاک کننده یا شوینده صورت تمیز کنید و سپس سرم ویتامین سی را به پوست خود بمالید.

منابع ویتامین سی :

منابع گیاهی ویتامین سی : توت فرنگی ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، پاپایا ، توت فرنگی ، پرتقال ، نارنگی ، سیب زمینی ، لیمو ترش ، لیمو شیرین ، انبه ، گوجه فرنگی ، گریپ فروت ، هندوانه ، فلفل شیرین ( قرمز ، زرد ، سبز ) ، کلم قرمز ، گل کلم ، طالبی ، آناناس ، کیوی ، فلفل دلمه ای زرد ، آویشن ، اسفناج ، جوانه بروکسل ، رزماری خشک ، برگ شلغم ، پیازچه ، گشنیز خشک ، پودر میخک ، ، زعفران ، خرمالو ، شاهی ، آناناس ، انگور سیاه ، گل رز ، جعفری تازه که در میان سبزیجات و سبزیجات با برگ تیره ویتامین سی جعفری از همه بیشتر و به میزان 6 برابر سایر سبزیجات دارای ویتامین ث می باشد.

منابع حیوانی ویتامین سی : جگر گاو و بره ، شیر گاو و بز ، صدف خوراکی

خواص ویتامین سی برای پوست

تاثیرات کمبود ویتامین C

از آنجائیکه میزان روزانه نیاز هر فرد به ویتامین سی 60 میلی گرم است ، در صورتیکه هر فرد به مدت یکماه به میزان مورد نیاز ویتامین دریافت نکند ، عوارضی همچون خونریزی لثه ، خشکی پوست ، آثار خون مردگی و بیماری اسکروی با خود به همراه دارد. بر طبق نظریه دانشمندان ، زمانی که بزاق و مواد غذایی در معده با شیره معده مخلوط می شوند ، ویتامین سی موجود در غذا می تواند باعث از بین بردن رادیکال های آزاد سرطان زا ( نظیر نیتریت موجود در غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس ) ، شود. همچنین تحقیقات نشان داده در صورت وجود چربی در غذا ، ویتامین سی خواص ضد سرطانی خود را از دست داده و این واکنش شیمیایی در معده انجام نمی شود. از آن گذشته کمبود ویتامین سی در آقایان باعث چسبیدن اسپرم ها به هم و دلیل 16 درصد ناباروری در آنان است.

در ادامه به توضیح درباره مزوتراپی مو که در آن از موادی مانند ویتامین سی برای تزریق استفاده می شود ، می پردازیم.

مزوتراپی مو

مزوتراپی از دو کلمه مزو و تراپی تشکیل شده که به معنای درمان در بخش میانی پوست می باشد که در آن تزریق مواد خاص در لایه میانی پوست سر برای درمان ریزش مو و کمک به رشد مجدد موها انجام می شود. بدین منظور پزشک برای رشد مجدد موها ، فاکتورهای رشد ، ویتامین ها نظیر ویتامین سی ، آنزیم ، دارو ، هورمون و عصاره گیاهی بنا به مشکل بیمار به پوست سر تزریق می کند تا ریزش موی فرد متوقف شده و موها مجدداً رشد خود را آغاز کنند. همچنین مزوتراپی مو روشی کم تهاجمی و آسان است که بدون درد و بدون نیاز به بیهوشی انجام شده و در مقایسه با روشهای دیگر دارای قیمت کمتری است.

از فواید مزوتراپی مو ، می توان درمان ریزش مو ، تقویت فولیکول های مو و رساندن به مرحله آناژن یا فعال رشد مو ، کمک به پر پشت شدن و افزایش حجم مو ، کمک به رشد موهای جدید و حتی درمان شوره سر را نام برد. در این بین مزوتراپی برای همه افراد موثر نبوده و در افراد با ریزش موی زمینه ای ، دیابت کنترل نشده ، بیماران مبتلا به هموفیلی با مصرف داروی ضد انعقاد خون ، ابتلا به بیماری هپاتیت و ایدز ، مصرف داروهای شیمی درمانی ، آقایان بالای 40 سال و بانوان بالای 60 سال با سابقه طاسی آندروژنی شدید ، افراد با موهای کم پشت بصورت ارثی ، ابتلا به زخم و عفونت در ناحیه تحت درمان و سابقه حساسیت به دارو انجام نمی گیرد. همچنین در بانوان باردار و شیرده هم قابل انجام نمی باشد.

کلینیک زیبایی رشت

سخن آخر

ویتامین سی به عنوان بهترین ویتامین برای درخشان شدن پوست بوده و باید در برنامه غذایی روزانه و روتین مراقبت از پوست گنجانده شود. برای این امر حتماً از میوه جات و منابع پر از ویتامین سی استفاده کنید تا خواص آنتی اکسیدانی آن برای بدن و خصوصاً پوست موثر عمل کرده و به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک کند. همچنین استفاده از سرم ویتامین سی به عنوان یک مکمل موضعی در روتین پوستی روزانه بسیار مفید می باشد.

**کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات زیبایی نظیر پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست  ، هایفوتراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، مزوتراپی، آراف تراپی ، مزوتراپی مو ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ،  لیزر موهای زائد ، میکرودرم ابریژن و ... با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد. شماره تماس 09125396478 - 01332006295 - 01332662196  پاسخگوی سوالات شما زیباپسندان می باشد. **

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت - منظریه

مقالات مشابه