آشنایی با پاکسازی پوست چرب

اشتراک گذاری :

پوست چرب به علت ترشح بیش از حد ماده ای مومی شکل به نام سبوم از غدد سباسه پوست شکل می گیرد که رطوبت پوست را از بین برده و منافذ باز پوست را مسدود می کند. بدین منظور برای کاهش تولید سبوم در پوستهای چرب ، پاکسازی پوست ، مصرف مرطوب کننده بدون روغن و درمان های دیگر کمک کننده است. اگرچه روغن یا چربی یا سبوم برای حفظ سلامت پوست حیاتی است اما از آنجا که ترشح بیش از حد چربی می تواند منجر به بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه شود ، ازین رو برخی افراد از ظاهر پوست چرب خود احساس رضایت ندارند و به دنبال راهکارهایی برای درمان پوست چرب خود هستند.

در ادامه به بررسی علت های پوست چرب ، ارائه روتین مراقبت از پوست چرب و پاکسازی پوست چرب می پردازیم.

علت پوست چرب چیست ؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در چرب بودن پوست صورت نقش داشته باشد که در این میان برخی از این موارد ایجاد کننده را تغییر داد اما برخی علل دیگر ( نظیر ژنتیکی بودن ) را خیر.

  1. اختلالات هورمونی در دوران بلوغ ، بارداری و یائسگی
  2. مصرف برخی داروها که بر سطح هورمون تاثیر گذار هستند.
  3. سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان PCO

همچنین تحقیقاتی در سال 2021 بر روی زنان جوان در چین نشان داده که وزن بالا ، مصرف مکرر لبنیات و شیرینی با پوست چرب ارتباط مستقیم دارد.

پاکسازی پوست چرب

علائم پوست چرب چیست ؟

پوست چرب عمدتا دارای ظاهری براق و چرب حتی پس از استحمام است و منافذ پوست در آن بسیار بزرگ و یا خیلی واضح بر روی پوست قابل مشاهده می باشد. حتی در برخی این منافذ بسته شده و این افراد با جوش های سرسیاه و سرسفید گاه به گاه و یا مداوم سر و کار دارند. از طرفی افراد با پوست چرب در صورت آرایش کردن متوجه ترکیب مواد آرایش با سبوم پوست صورت می شوند که باعث بدتر شدن ظاهر آن می شود.

روتین پوست چرب

۱- پاک کننده ملایم

استفاده از پاک کننده می تواند چربی اضافی پوست را از بین ببرد اما پاک کننده خشن منجر به از بین بردن تمام چربی حتی چربی هیا مفید پوست شده و بدین ترتیب پوست بیش از اندازه خشک می شود و برای جبران این خشکی پوست چربی بیشتری تولید خواهد کرد. بنابراین از پاک کننده ملایم مختص پوست چرب با PH متعادل ( با سطح اسیدی برابر با پوست معادل 4.1 تا 5.8 ) استفاده کنید و بین پاک کردن چربی و هیدراتاسیون تعادل ایجاد کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. افزون بر این از پاک کننده حاوی مواد شیمیایی و صابون خشن حاوی الکل و سدیم لوریل سولفات استفاده نکنید.

۲- تونر

تونر مایعاتی برای پاکسازی پوست پس از مصرف پاک کننده هستند که خواص متعددی داشته و به پاکسازی پوست چرب کمک بسزایی می کنند. تونرها می توانند به عنوان لایه بردار ، سلولهای مرده پوست را از بین ببرند و باعث سفت تر شدن پوست شوند و حتی باعث جذب رطوبت به پوست بدون اضافه کردن چربی می شوند. اما استفاده از انواع تونر لایه بردار حاوی اسید سالیسیلیک و آلفا هیدروکسی اسید منجر به تحریک پوست و حساسیت به اشعه فرابنفش خورشید می گردد.

بدین منظور باید قبل از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست ، آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا واکنش پوست را نسبت به آن مشاهده نمایید.

مقالات دیگر : مراقبت از پوست در تغییر فصل از تابستان به پاییز

۳- مرطوب کننده  

خیلی از افراد به دلیل وجود چربی بسیار زیاد بر روی پوست خود از مصرف مرطوب کننده خودداری می کنند چرا که اعتقاد دارند که پوستشان از همیشه چرب تر به نظر خواهد رسید. اما از آنجا که پوست چرب نظیر بقیه پوست ها احتیاج به رطوبت رسانی دارد ، نیاز است تا از مرطوب کننده های سبک استفاده کنند که در این صورت دیگر احساس چربی بیش از حد نخواهند داشت چرا که این محصولات بدون اضافه کردن ذره ای چربی به پوست ، باعث رطوبت بخشی به پوست شده و آن را نرم خواهد کرد.

بدین منظور برای یک مرطوب کننده مناسب پوست چرب به دنبال محصولاتی باشید که دارای ترکیباتی همچون گلیسیرین ، اسید هیالورونیک ، آلوئه ورا ، نرم کننده های غیر چرب نظیر سرامیدها ، تری گلیسیرید کاپریلیک ، نیاسینامید یا ویتامین B3 باشد. چنانچه تحقیقاتی در این باره در سال 2021 بر روی 40 زن بین 18 تا 30 سال نشان داده که یک کرم ژل نیاسینامید 3 درصد در کنترل تولید چربی کمک کننده است اما این مطالعه باید بر روی تعداد بیشتری صورت گیرد تا این نتایج تایید گردد.

۴- ضد آفتاب

مورد بعدی در روتین پوست چرب مصرف ضد آفتاب است ، خصوصا برای کسانی که زمانی را بیرون از منزل سپری می کنند. همچنین مهم است افراد با پوست چرب که از درمان های آکنه همچون لایه بردارهای اسیدی و یا رتینوئیدها استفاده می کنند ، باید از کرم ضد آفتاب با SPF  بالا برای مراقبت از پوست خود در برابر نور خورشید کمک بگیرند. بدین جهت AAD یا آکادمی پوست امریکا حداقل SPF کرم ضد آفتاب را 30 توصیه می کند.

کلینیک زیبایی آلما رشت

درمان پوست چرب

پوست چرب در افرادی که دارای شدت بالای چربی در پوست خود هستند که منجر به تشکیل آکنه بر روی پوست می شود ، ممکنست علت پزشکی زمینه ای نظیر مشکلات هورمونی داشته باشند. بدین منظور در سال 2017 مطالعاتی انجام گرفت که نشان داد که رتینوئید ، نیاسینامید موضعی و انواع خاصی از قرص ضد بارداری و اسپیرونولاکتون ( دارویی برای درمان PCOS) می تواند در درمان پوست چرب کمک کند که تنها با تشخیص پزشک متخصص می توانید بهترین گزینه را استفاده کنید. حتی پاکسازی پوست چرب بطور منظم باعث کنترل چربی پوست می شود.

پیشگیری پوست چرب

از آنجا که همیشه نمی توان از چرب شدن پوست پیشگیری کرد اما می توان با مدیریت پوست چرب که استفاده از یک روتین مراقبت از پوست و پاکسازی پوست چرب است ، چربی بیش از حد پوست را کنترل کرد. از طرفی ممکنست محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن باعث بدتر شدن چربی پوست و بسته شدن منافذ پوست شود که باید در زمان خرید به این مورد توجه کافی نمود. یک مطالعه کوچک بر روی 84 فرد کرده ای بین 19 تا 37 سال در سال 2019 نشان داده که استفاده از گوشت ، الکل و لبنیات منجر به سبوم یا چرب بیشتر می گردد و لذا تغییر رژیم غذایی در کاهش چربی پوست موثر است. اما برای تایید این نتایج نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

بهترین روش پاکسازی پوست چرب

اسیدتراپی پوست : از بهترین روشهای پاکسازی پوست چرب می توان اسید تراپی را نام برد که در آن از لایه بردارهایی شامل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک استفاده می شود که می تواند به پوست چرب کمک کند تا چربی بیش از حد ، سلولهای مرده ، آرایش و آلودگی و ... را از روی پوست بردارد و همچنین کمک می کند تا منافذ بسته پوست باز شوند و پوست صورت به حالت عادی برگردد و حتی در درمان مشکلات آکنه نیز موثر می باشد.

کربوکسی تراپی پوست : از دیگر روشهای عالی برای پاکسازی پوست چرب می توان به کربوکسی تراپی پوست اشاره کرد که از ژل و ماسک گاز CO2 در آن استفاده می شود که منجر به کنترل چربی پوست و از بین بردن جوش و آکنه می گردد.

مقالات دیگر : کربوکسی تراپی پوست

همچنین به منظور پاکسازی پوست چرب خود به دنبال محصولات مراقبت از پوست حاوی روی ، کائولن ، خاک رس ، فندق جادوگر ، آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها و گوگرد باشید. با توجه به اینکه آرایش و آلودگی های محیطی در پوست چرب منجر به نفوذ باکتری ها به منافذ پوست و بستن آنها می شود ، لذا این افراد مستعد آکنه و لکه های بیشتری بر روی پوست خود هستند که بدین منظور استفاده از ماسک صورت دو بار در هفته پیشنهاد می شود.

شماره تماس :  01332662196  01332006295 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه