چطور در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم

اشتراک گذاری :

فصل تابستان به دلیل تابش و گرمای بیشتر خورشید و از طرفی اینکه زمان تعطیلات و مسافرت های دور است، نیازمند مراقبت بیشتر از پوست بدن بوده چرا که اشعه های مضر خورشید در این فصل به حداکثر خود رسیده و ممکن است علاوه بر تیره کردن سطح پوست باعث به وجود آمدن بیماری های پوستی نظیر سرطان گردد که این خود نشان دهنده اهمیت مراقبت از پوست بدن در فصل تابستان می باشد. در ادامه این مطلب تلاش شده مهمترین اثرات و مضرات قرار گیری بیش از حد در برابر نور خورشید و راهکار های مراقبت از پوست در برابر آن در فصل تابستان مورد بررسی قرار گیرد.

چرا مراقبت از پوست در تابستان اهمیت دارد

فصل تابستان فصل خاطره انگیز مسافرت و سرسبزی طبیعت است. فصلی برای بازی کودکان در محیط های طبیعی و فصل تعطیلات مراکز آموزشی. از این رو بسیاری از افراد در این فصل نسبت به فصل های دیگر زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری کرده و کودکان نیز در این ایام بیشتر از فصول دیگر سال در معرض نور خورشید قرار دارند. از طرفی به دلیل نزدیک تر بودن کره زمین به خورشید در این فصل تعداد بیشتری از پرتو های فرابنفش خورشید از لایه جو عبور کرده و به سطح زمین و یا سطح پوست افراد برخورد می کند.
اگر چه مقداری از این تابش برای پوست مفید بوده و باعث جذب ویتامین دی می شود، اما تابش مستقیم نور خورشید به مدت زیاد یا بصورت هر روزه ، باعث ایجاد مشکلات پوستی متعددی که شایع ترین آنها سرطان پوست ، خشکی و چروک ، پیری زودرس پوست ، پوسته شدن ، ملتهب شدن و سرخ شدن سطح پوست می گردد که برای پیش گیری از این موارد بهتر است در ادامه مطلب به روش های پیش گیری و مراقبت از پوست در تابستان نگاهی داشته باشیم.

مراقبت از پوست در تابستان

منطقی نیست اگر خیلی ساده فقط بگوئیم در برابر نور خورشید تابستان قرار نگیرید تا از پوست خود مراقبت کنید، چرا که بسیاری به دلیل شغل خود مجبور به فعالیت در مقابل نور خورشید در تابستان بوده ، بسیاری به سفرهای ییلاقی رفته و در دل طبیعت ساعاتی را سپری می کنند و بسیاری از کودکان دل خود را به بازی با دوستان خود در محیط خارج از خانه در تعطیلات تابستان خوش کرده اند. پس برای مراقبت از پوست در تابستان نیاز به راهکارهای مراقبتی که در ادامه می آید ضروری بنظر می رسد که پیشنهاد می کنیم برای سلامت خود حتماً از آنها استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب



کرم ضد آفتاب
نیاز به توضیح ندارد که کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست خود در برابر اشعه خورشید ضروری و حیاتی است و بدون مجهز بودن به آن در تابستان از منزل خارج نشده و در برابر این اشعه مخرب پوست بدون سپر ظاهر نشوید. لذا پیشنهاد می کنیم برای کودکان خود نیز از ضد آفتاب در تابستان استفاده کنید. ازین رو کرم ضد آفتاب با حداقل SPF مورد نیاز برای جلوگیری از مشکلات پوستی را تهیه کنید که سازمان غذا و داروی امریکا حداقل SPF15 را برای پیشگیری از سرطان پوست و آکادمی پوست و نورولوژی اروپا و آکادمی پوست امریکا SPF30 و یا حتی بالاتر را توصیه می کنند. بدین جهت توصیه متخصان براین است که برای پیشگیری از لکه های تیره و پیری پوست در طول تابستان در کنار دریا از SPF50 استفاده کنید.

لازم به ذکر است که کرم ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید و همیشه باید قبل از قرار گفتن در زیر نور آفتاب در تابستان در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل کرم ضد آفتاب مصرف کنید تا به عمق پوست نفوذ کرده و سپری نامرئی برای محافظت پوست ایجاد کند. از سوی دیگر اگرچه امروزه بیشتر ضد آفتاب ها مقاوم در برابر آب هستند بدین معنی که می توانید  بدون ترس از سوختگی پوست مدت بیشتری در آب بمانید یا ورزش و یا بازی کنید ، اما بهتر است پس از شنا کردن دوباره کرم ضد آفتاب استفاده کنید.


عینک آفتابی
استفاده از عینک آفتابی در تابستان علیرغم اینکه شما را از آنچه هستید خوش تیپ تر هم می کند، باعث مراقبت از پوست دور چشم شما در برابر نور خورشید می گردد. دقت فرمائید که عینک های تقلبی که فاقد درجه یو وی مناسب بوده ، کمک شایانی در این مورد نمی کنند چرا که اشعه فرابنفش و مادون قرمز خورشید به راحتی از آنها عبور می کند . پس از عینک های استاندارد و حتی المقدور بزرگ و پهن در تابستان برای مراقبت از چشم و پوست صورتتان استفاده کنید.

کلاه و عینک در تابستان


استخر
اگر طرفدار ورزش های آبی مانند شنا در استخرهای روباز تابستانی و یا ورزش های ساحلی هستید ، حتماً از لوسیون های مخصوص که مربیان ورزشی شما توصیه خواهند کرد،  استفاده کرده و هیچ وقت بیش از حد در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. برای برنزه کردن هم حتما از توصیه مربیان خود بهره برده و اگر به تازگی فعالیت درمانی مانند میکرونیدلینگ یا برای حذف موهای زائد خود از لیزر موهای زائد بدن استفاده کرده اید، قبل از استفاده از ورزش های آبی رو باز تابستانی با پزشک و مربی خود مشورت کنید، چرا که تداخل این فعالیت ها ممکن است باعث آسیب به پوست بدنتان شود.


پوشش مناسب
به دلیل گرم بودن هوا در فصل تابستان بسیاری لباس های آستین کوتاه تا حلقه ای در این فصل استفاده می کنند که این خود باعث می گردد، سطح بیشتری از پوستشان با آفتاب برخورد مستقیم داشته و در اثر آن دچار تخریب شود. در اینجا پیشنهاد می کنیم از لباس های راحت اما پوشیده بطوری که بازوها و دست های شما را تا مچ بپوشاند و هم چنین گردن شما را نیز از تابش مستقیم محافظت کند ، استفاده کنید. اگر چه ممکن است لباس های شما بخاطر نور آفتاب رنگ پریده و فرسوده شوند، اما باید توجه کرد که لباس قابل تعویض بوده اما اگر پوست بدن دچار چروک ، افتادگی و مشکلاتی از این دسته شود قابل تعویض نبوده و درمان آن زمان بر وهزینه بردار بوده یا حتی در برخی موارد غیر قابل درمان خواهد بود.

کلاه نقابدار

اگر ناظر و مهندس پروژه هستید ، اگر مربی تیم های ورزشی و فعالیت هایی از این دسته هستید که در تابستان نیز در محوطه بیرونی مجبور به فعالیت هستید از کلاه های نقاب دار برای جلوگیری از آسیب های پوستی آفتاب در کنار پوشش مناسب و عینک آفتابی استفاده کنید و بدانید که هیچ اشکالی نداشته و مراقبت از سلامت بدن عیب نیست.

مراقبت از پوست در تابستان



عدم خروج ضروری از خانه در ساعات نیم روز
در فصل تابستان به خودی خود گرما و شدت آفتاب بیش از دیگر ایام بوده اما در ساعات نیم روزی این شدت به حداکثر خود رسیده و به دنبال آن آثار مخرب پوستی آن نیز افزایش می یابد. پس اگر نیاز به خروج از خانه برای انجام فعالیت خاصی دارید حتی المقدور آن را به ساعات خنک تر عصر و غروب موکول کرده یا صبح زود انجام دهید. همچنین در صورت خروج از منزل در سایه بمانید و اگر یک روز را در ساحل دریا می گذرانید ، با خود چتر بیاورید و یا به دنبال سرپناه مانند درخت یا آلاچیق باشید چرا که اگرچه نور آفتاب فواید مهمی برای سلامتی بدن دارد ، اما صرف ساعتها زیر نور آفتاب در فصل تابستان برای پوست خطرناک است و می تواند علاوه بر آفتاب سوختگی ، منجر به چین و چروک زودرس و لکه های تیره ناشی از نور خورشید گردد.

هفته ای یکبار پوست خود را احیا کنید

استفاده از ماسک های ترمیمی یا احیا کننده پوست راهکاری عالی برای بازگشت تعادل پوست ، افزایش خاصیت کشسانی پوست و رطوبت رسانی پوست می باشد. بدین جهت ماسکی انتخاب کنید که به ترمیم و تقویت سد پوستی کمک کند چرا که سد پوستی به حفظ تعادل پوست کمک کرده و از پوست در برابر عوامل آسیب زای بیرونی نظیر انواع آلودگی و باکتری و ... محافظت می کند. بنابراین با توجه به اینکه سد پوستی می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خصوصا در فصل تابستان ضعیف گردد ، لذا برای افزایش بازیابی سد پوستی از ماسک صورت یک بار در هفته استفاده کنید تا بافت و ظاهر پوستتان بهبود یابد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت



نوشیدن آب 
آب مایع حیات بدن و عامل اصلی سلامت پوست بوده که از خشکی و چروک شدن آن جلوگیری می کند. با توجه به اینکه گرمای تابستان و تابش نور خورشید باعث از دست دادن مقدار قابل توجهی از آب بدن از طریق پوست می گردد ، نیاز است برای جبران آن از آب و مایعات فراوان استفاده کنید. پس نوشیدن مقدار کافی آب در تابستان برای سلامت پوست و جلوگیری از خشکی و افتادگی آن فراموش نشود.

مصرف میوه جات
تنها دوری از آفتاب در این فصل برای سلامت پوست کافی نیست و پوست شما نیاز به تغذیه مناسب و رسیدن مواد مورد نیاز برای باز پروری و حیات خود در فصل تابستان داشته که استفاده از میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه ، انواع ملون و مرکبات را حتماً در برنامه روزانه خود قرار دهید. مسلم است با مصرف مقدار کافی این میوه ها سلامت پوست خود در تابستان را تضمین خواهید کرد. اطلاعات بیشتر در صفحه میوه هایی که چین و چروک پوست را از بین می برند.

میوه ها و سبزیجات در تابستان



نظافت و بهداشت
به دلیل گرمی هوا و تشدید تعریق پوست در تابستان مقدار زیادی از مواد مضر و نمک بر روی پوست شما پس از تبخیر شدن عرق بدن بجای می مانند که  ماندن آنها بر روی پوست به مانند یک دشمن تخریب گر عمل خواهد کرد. پس از فعالیت روزانه با یک دوش آب خنک آنها را از بدن خود شسته و پوستتان اجازه تنفس و بازپروری بدهید. با توجه به اینکه دوش آب گرم می تواند پوست شما را در فصل تابستان خشک تر کند ، لذا همیشه توصیه می شود که از آب خنک برای شستشوی پوست خود استفاده کنید. بعلاوه آب خنک در افزایش جریان خون در پوست و افزایش بازسازی سلولی پوست موثر است و در مجموع فواید زیادی برای پوست و کل بدن دارد.

 

آرایش سبک

در روزهای گرم تابستان ، آرایش غلیظ به صورت لایه اضافی روی پوست بوده که شاید ضروری هم بنظر نرسد و از طرفی در صورت عرق کردن ، آرایشتان به راحتی از روی صورت پاک می شود و نمای خوشایندی نخواهد داشت. لذا روتین آرایش خود را کاهش دید تا پوست شما استراحت کرده و اجازه تنفس پیدا کند ، چرا که آرایش می تواند باعث انسداد پوست شود و این به مانند خوابیدن بدون جوراب است که به پاها اجازه تنفس می دهد.

مرطوب نگه داشتن

با توجه به اینکه بطور کلی هوا در تابستان به اندازه زمستان خشک نبوده ، اما باز هم متخصصان پیشنهاد نمی کنند که مرطوب کننده را حذف کنید ، بلکه پوست حتی می تواند در تابستان هم خشک شود. البته استفاده از یک مرطوب کننده سنگین می تواند اذیت کننده باشد ، که در این صورت مرطوب کننده سبک تر توصیه می شود و در این میان می توانید مرطوب کننده حاوی SPF  استفاده کنید تا لایه محافظتی در برابر نور خورشید هم داشته باشید. تنها توجه داشته باشید که این نوع مرطوب کننده ها نمی تواند جایگزین ضد آفتاب در تمام طول روز شود.

رانندگی
اگر ساعات زیادی را مشغول رانندگی در فصل تابستان هستید و بخیال خود از اثرات مخرب آفتاب در خودروی خود در امان هستید، باید توجه شما را به دست و پشت گردن رانندگان در فصل تابستان جلب کنیم. حتماً کسانی را دیده اید که به دلیل استفاده از لباس های آستین کوتاه به هنگام رانندگی در فصل تابستان ، پوست ناحیه بازو ، ساعد تا مچ دستشان بسیار تیره و دارای کنتراست چند درجه ای با دیگر قسمت های بدن آنها دارد. این نشان می دهد نه تنها اشعه های مضر خورشید در خودروی شما و از شیشه ها وجود داشته و به پوست شما آسیب می زند بلکه به دلیل محدب و مقعر بودن شیشه ها برخی موارد مانند ذره بین عمل کرده و اشعه ها تشدید می شوند . علاوه بر آن به دلیل نبود گردش کافی مشابه فضای باز درون خودرو این تاثیرات در اثر گرما تشدید و به مراتب مخرب تر می گردند. پس پوشش مناسب برای دست ها و پشت گردن درون خودرو برای مراقبت از پوست در تابستان چنانچه ساعات زیادی قصد رانندگی دارید ضروری است.

نکته پایانی : اگر به دلیل رعایت نکردن موارد فوق دچار آفتاب سوختگی و یا مشکلات پوستی شدید، قبل از هر اقدام به خود درمانی یا مصرف دارویی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید . بعضاً مشکلات پوستی که در تابستان ایجاد می شود بسیار جدی و نیاز به درمان دارند.

پاکسازی پوست در فصل تابستان

کلینیک زیبایی آلما در رشت ارائه دهنده خدمات زیبایی نظیر لیزر موهای زائد ، هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، مزوتراپی و  ... به همراه مشاوره رایگان در خدمت شما شهروندان عزیز می باشد. 

مراقبتهای پوست در فصل زمستان :

سرمای زیاد در فصل زمستان ، شما را از بیرون رفتن و گشت  گذار در طبیعت غافل نمی کند . چنانچه هوای سرد ، آتش درست کردن ، چای داغ هیزمی ، قهوه و شکلات داغ  و ... در این فصل بسیار دلچسب است. اما آب و هوای سرد و خشک در زمستان ، پوست را خشک و بسیار حساس می کند ، بطوریکه  آب و هوای خشک بیرون و داخل خانه سبب از دست رفتن رطوبت پوست شده و حساسیت پوست را نسبت به اشعه های مضر خورشید نیز بالا می برد. لذا پوستی خشک با ناخن های زبر و لب های ترک خورده از جمله مشکلات شایع در زمستان می باشد که نیازمند مراقبتهایی در این فصل است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

روش های مراقبت از پوست در فصل زمستان :

- کوتاه کردن زمان حمام : بدین منظور حمام کردن و دوش گرفتن خود را به 10 دقیقه کاهش دهید تا چربی طبیعی پوست خود را از دست ندهید. به دلیل اینکه چربی ها برای آبرسانی پوست مورد نیاز می باشند. البته بهترین زمان دوش گرفتن قبل از خواب است ، به دلیل اینکه انواع باکتری ها و آلودگی های پوست و مو به بالش منتقل نشده و سبب بروز مشکلاتی نظیر آکنه نگردد. همچنین دمای آب باید ولرم باشد ، چرا که آب داغ چربی پوست را از بین برده و آن را خشک می کند.

- کرم ضد آفتاب : نظیر آنچه فصل تابستان ذکر شد ، باید در فصل زمستان حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با قابلیت محافظت بالا و با طیف گسترده استفاده کنید و تمدید دو ساعته را فراموش نکنید. چرا که پوست در هوای سرد و خشک زمستان حساس تر شده و رطوبت خود را از دست می دهد. بدین منظور کرم مرطوب کننده حاوی SPF نیز بسیار مفید است. همچنین در مکانهای سایه و دور از نور مستقیم خورشید باشید و در زیر نور آفتاب نیز قسمت های در معرض مستقیم نور را با لباس و کلاه و عینک بپوشانید. به این دلیل که لایه ازن در فصل زمستان به نازکترین حد خود رسیده و در نتیجه اشعه های مضر خورشید به پوست آسیب بیشتری می زنند.

لایه برداری

- کرم مرطوب کننده : در ماه های زمستان هوای بیرون سرد و مرطوب بوده، اما هوای داخل منزل گرم و خشک است که منجر به خشک شدن پوست می گردد. لذا استفاده از مرطوب کننده دارای هیالورونیک اسید در روتین مراقبت پوستی صبح و شب برای بهبود آبرسانی را بخاطر بسپارید. همچنین مرطوب کننده های طبیعی نظیر روغن زیتون و روغن نارگیل هم بسیار کمک کننده و مفیدند. البته مصرف خوراکی هایی حاوی اسیدهای چرب ، ویتامین E و امگا 3 که در ماهی ، آجیل و سبزیجات موجود است ، در بهبود وضعیت پوستی کمک می کند.

در صورتی که پوست خشکی دارید ، از کرم مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی گلیسیرین ، شی باتر و روغن های معدنی نظیر پارافین یا وازلین باشند. البته استفاده همزمان محلول آبرسان پوست با مرطوب کننده هم در رفع خشکی پوست موثر است. برای رفع زبر و خشن شدن پوست در زمستان می توانید از مرطوب کننده های حاوی نرم کننده شامل روغن اسکوالن ، لانولین و استئاریک اسید استفاده کنید.

-  پاک کننده های کرمی : برای پوست صورت از این پاک کننده ها استفاده کنید تا هم آرایش و آلودگی ها از سطح صورت پاک شده و هم پوست شاداب و با طراوت شود. بدین لحاظ بهترین پاک کننده ها دارای ویتامین E , C  می باشند. همچنین با کاهش رطوبت هوا در زمستان وخشک شدن پوست ، پاک کننده های فاقد صابون با خواص آبرسانی را جایگزین پاک کننده های مخصوص فصل تابستان کنید تا علاوه بر پاکسازی پوست ، کار رطوبت رسانی به پوست را نیز انجام دهد.

پاکسازی پوست در زمستان

- لایه برداری : از ماسک ها و اسکراب ها جهت لایه برداری ( پاکسازی پوست ) و روشن شدن پوست استفاده کنید. بر این اساس لایه برداری اصولی با برداشتن سلولهای مرده از روی پوست به آبرسانی پوست کمک کرده و بهترین لایه بردارها در فصل زمستان لایه بردارهای روغنی می باشند. اما توجه داشته باشید که در هفته تنها دوبار لایه برداری کافیست ، چرا که بیش از آن نتیجه ای برعکس خواهد داشت و خشکی پوست دوچندان می گردد. لازم به ذکر است استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از لایه برداری برای مراقبت از پوست بسیار مهم است.

- کرم لب : استفاده از کرم لب یا بالم لب برای از بین بردن خشکی لب و جلوگیری از ترک خوردگی توصیه می شود. چرا که به دلیل فقدان غدد چربی در لب ، پوست لب بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد. البته یک عادت تکراری خیس کردن لب با آب دهان که اکثر افراد با آن مواجه اند ، نه تنها خشکی پوست لب را از بین نمی برد ، بلکه باعث خشک تر شدن آن می گردد. در نتیجه کرم یا بالم لب را جایگزین خیس کردن با آب دهان کنید.

– نوشیدن آب فراوان : همانگونه که نوشیدن آب در فصل تابستان ضروری است ، در فصل زمستان نیز برای مراقبت از پوست باید آب فراوان نوشید. با توجه به اینکه در صورت کم نوشیدن آب ، بدن با کاهش آب مواجه شده ، لذا پوست بدن خشک می گردد. از این رو نوشیدن 8 لیوان آب را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا پوستی زیبا و شاداب داشته باشید. همچنین از مصرف غذاهای تند و نوشیدنی های الکلی و یا مواد کافئین دار نظیر قهوه پرهیز کنید تا پوستتان دچار خشکی نگردد.

- استفاده از دستگاه رطوبت ساز : یکی از راه های مراقبت از پوست در فصل زمستان همانند فصل تابستان دستگاه بخور است. به این دلیل که کمبود رطوبت باعث خشکی پوست در این فصل می گردد. البته دستگاه بخور سرد به علت رطوبت رسانی و مراقبت کردن از پوست نسبت به بخور گرم بهتر است چرا که بخور  گرم ممکنست خشکی پوست را تشدید کند.

کلینیک زیبایی آلما

- دمای بخاری یا پکیج را زیاد نکنید : در صورتی که مدت زیادی در بیرون در منزل بودید و به دنبال فرار از هوای بیش از حد سرد و خشک بیرون در فصل زمستان می باشید ، ممکنست پس از رسیدن به منزل بلافاصله وسوسه شوید که دمای بخاری را زیاد کنید ، اما به این نکته توجه داشته باشید که دمای بالا می تواند هوای داخل منزل را خشک تر کند. بدین جهت محیط خنک با دمای بین 68 تا 75 درجه فارنهایت از بیشتر خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

- روتین مراقبت از پوست خود را در فصل زمستان تغییر دهید : در فصل زمستان بسیاری از افراد پوستشان خشک و همراه با خارش می شود ، لذا بدین منظور اگر شما هم چنین مشکلی دارید ، از مصرف محصولات مراقبت از پوستی که دارای اسید AHA و رتینوئید باشند ، پرهیز کنید تا مشکل خشکی پوستتان بدتر نشود. ازین رو پس از بهبود پوست می توانید ازین مواد استفاده کنید. همچنین از مصرف محصولات مراقبتی پوست حاوی الکل و عطر خودداری کنید تا روغن طبیعی پوستتان حفظ شود. البته این خشکی و خارش می تواند علامت درماتیت تحریکی هم باشد.

در روتین مراقبت از پوست خود در فصل زمستان می توانید از روغن ها و کرم ها برای رفع خشکی پوست خود استفاده کنید و در صورت خشک شدن پوستتان در اثر استفاده از تونر می توانید مرطوب کننده بکار بگیرید که در این بین مرطوب کننده های حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین را تهیه کنید تا به پوست اجازه تنفس هم داده شود. افزون بر این می توانید از وازلین یا شی باتر هم برای پوست دست و پا استفاده کنید تا با ایجاد یک سد محافظتی ، رطوبت را در زیر پوست نگه دارد.

شماره های تماس برای مشاوره رایگان در بهترین کلینیک زیبایی در رشت :

01332662196 - 01332006295 -  واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک پوست و زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    سحر

    چرا در تابستان علی رغم استفاده از ضد افتاب باز هم دچار سوختگی پوست میشیم؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    اولا در تابستان باید از نور مستقیم خورشید به مدت طولانی پرهیز کرد. دلیل دوم اینکه هر دو ساعت یکبار از ضد آفتاب استفاده نمی کنیم. دلیل سوم از کلاه لبه دار و عینک و دستکش استفاده نمی کنیم.