رابطه تیروئید و لیزر موهای زائد چیست ؟

اشتراک گذاری :

امروزه تعداد افرادی که لیزر موهای زائد انجام می دهند ، رو به افزایش است ، اما در این بین تعدادی از انجام لیزر موهای زائد راضی نبوده و نتایج دلخواه و مورد رضایتی نمی گیرند که این عدم رضایت می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که یکی از این موارد مشکلات هورمونی و اختلالات تیروئید می باشد که اغلب افراد از آن بی اطلاع اند. ازین رو افرادی که دچار مشکلات تیروئید هستند ، مستعد افزایش رشد موهای زائد در نواحی صورت یا قفسه سینه می باشند که به آن رشد بی رویه موهای زائد یا همان پرموئی در بانوان ، هیرسوتیسم گفته می شود.

لازم به ذکر است که موهای زائد و ناخواسته بدن بانوان می تواند چیزی در حدود 15 درصد مربوط به مشکلات هورمونی و تیروئید باشد که منجر به هیرسوتیسم می گردد و در صورت عدم درمان هورمونی ، لیزر موهای زائد هم تاثیری در از بین بردن موهای زائد بدن نداشته و در صورت لیزر درمانی مجدداً پس از تکمیل دوره درمان ، موها رشد خود را شروع خواهد کرد.

تیروئید و لیزر موهای زائد

چگونه مشکلات تیروئید بر لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد ؟

امروزه پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی ، باعث شده تا عدم تعادل هورمونی ، PCO و اختلالات تیروئید در بین بانوان افزایش یابد و باعث رشد موهای زائد در بانوان شود که برای جلوگیری از تاثیر موهای زائد بر روی اعتماد بنفس روشهای مختلف حذف موهای زائد را بکار می گیرند که یکی از این موارد لیزر موهای زائد است که در جهان بسیار پرطرفدار شده است. اما آیا می دانید که مشکلات تیروئید می تواند بر نتایج لیزر موهای زائد تاثیر منفی بگذارد ؟ مشکلات تیروئید به دو دسته کم کاری و پرکاری تقسیم می شود که در پرکاری تیروئید با افزایش ترشح هورمون تیروئید در بدن رو به رو هستیم و کم کاری تیروئید هم که از شایعترین اختلالات تیروئید است ، در اثر مصرف داروهای خاص ، مصرف ید بسیار کم یا بسیار زیاد و قرار گرفتن در برابر تشعشعات اتمی و ... ایجاد می گردد و از آنجا که تیروئید تنها غده ای در بدن است که ید را جذب می کند و زمانی که در ترشح هورمون تیروئید خلل وارد شود ، هیچ نوع یدی از  غذای مصرفی روزانه در بدن جذب نشده و مشکلاتی در آمینواسیدها بوجود خواهد آمد ، لذا هورمون تیروئید کافی وارد جریان خون نخواهد شد که همراه با علائمی همچون خشک شدن و ضخیم شدن مو می باشد.

افزون بر این غده تیروئید هورمونهایی در بدن تولید می کند که نقش اساسی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارند و لذا اختلال در تیروئید با اختلال این هورمون ها در بدن همراه بوده که افزایش رشد موهای ناخواسته و همچنین افزایش سرعت رشد موهای زائد را در پی دارد. از طرفی با توجه به اینکه ترشح غده تیروئید باعث کنترل رشد مو توسط فولیکول های مو می شود ، لذا در صورت ترشح ناکافی و عدم تولید هورمون کافی در بدن انسان باعث عدم کارکرد درست فولیکولهای مو شده و بیماران با سابقه کم کاری تیروئید ، به افزایش رشد موهای زائد دچار می شوند و حتی احتمال ریزش موی شدید در آنها می رود که با مصرف کردن داروهایی که برای درمان کم کاری تیروئید و ریزش مو به این بیماران داده می شود ، عوارض ناخواسته رشد موهای زائد را بهمراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مشکل تیروئید که باعث افزایش رشد موهای زائد در بدن می گردد ، ارتباطی به هورمون مردانه آندروژن نداشته و افزایش مو ، گاهاً با نوسانات دیگر هورمونها همچون هورمون پرولاکتین می باشد که باعث پرمویی می گردد. از سوی دیگر درباره لیزر موهای زائد باید گفت که نور لیزر با آسیب رسانی به فولیکول مو ، سرعت رشد موهای زائد را کنترل کرده و افراد با اختلالات هورمونی و تیروئید باید در ابتدا با تکمیل دوره درمان بیماری خود و رساندن هورمونها به سطح نرمال ، اقدام به لیزر موهای زائد کنند.

بدین صورت افزایش موهای ناخواسته در روند لیزر موهای زائد اختلال ایجاد خواهد کرد و پس از تکمیل جلسات مجدداً رشد موهای زائد در نواحی لیزر شده ادامه خواهد داشت و یا افراد مبتلا به مشکلات تیروئید در مدت زمان بیشتری به نتایج مطلوب می رسند. لذا در صورتی که برای انجام لیزر موهای زائد از بهترین دستگاه لیزر موهای زائد هم استفاده کنید ، اما اختلالات هورمونی و تیروئید خود را درمان نکنید ، رشد موها ادامه خواهد داشت.

تیرویید و لیزر موهای زائد

آیا افراد با تیروئید کم کار می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند و انجام لیزر برای این افراد بدون خطر و ایمن است. بدین جهت مطالعاتی که در زمینه تیروئید و لیزر موهای زائد صورت گرفته نشان داده استفاده از لیزر دایود و الکساندرایت بر غلظت هورمون های تیروئید یا هموگلوبین و یا بیلی روبین خون تاثیری ندارند ، در نتیجه افراد مبتلا به تیروئید با خیال جمع می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند. تنها نکته ای که مهم است این افراد دارای رشد موهای زائد بیش از اندازه هستند و تعداد جلسات لیزر درمانی در این افراد بیشتر می شود چرا که در صورت تکمیل جلسات و کاهش رشد موها مجددا هورمونهای تیروئید منجر به رشد دوباره موهای زائد می شوند و حتی جلسات شارژ لیزر این افراد نسبت به افراد عادی در فواصل زمانی نزدیک به هم می باشد.

آیا کم کاری تیروئید بر هورمون مردانه آندروژن تاثیر می گذارد ؟

هورمون مردانه آندروژن که در بدن بانوان عموماً به میزان نرمال می باشد ، لذا در صورت افزایش بیش از حد این هورمون در بدن بانوان ، فرد دچار هیرسوتیسم با همان پرموئی می گردد که با افزایش این هورمون در بدن ، سلولهای مو بیش از اندازه رشد می کنند که البته این امکان نیز وجود دارد که پس از مصرف داروهای کم کاری تیروئید این مشکل بوجود آید.

مقالات مشابه تاثیر مشکلات هورمونی روی لیزر موهای زائد

اختلال تیروئید چیست ؟

غده تیروئید در گردن بالای استخوان ترقوه وجود دارد که هورمون های تیروکسین ،  T3 ، T4 و کلسی تونین ترشح می کند و یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین غدد در بدن می باشد چرا که تولید هورمون های مختلف را در بدن کنترل می کند که این هورمون ها بر عملکرد بدن و فعالیت های روزمره زندگی تاثیر می گذارند. بعلاوه مکانسیم بدن شما نیز تحت تاثیر غده تیروئید قرار دارد. به عنوان نمونه رشد بیش از حد موهای زائد و یا ریزش موهای سر نتیجه عملکرد نامنظم غده تیروئید می باشد.

عملکرد نامناسب غده تیروئید می تواند به دو شکل اتفاق بیفتد یا تولید کم هورمون های تیروئید یا تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید. کم کاری تیروئید در نتیجه ترشح هورمون های کمتر نسبت به نیاز بدن رخ می دهد که می تواند بر اثر دلایل متعددی باشد :

  • تیروئیدیت هاشیموتو : در این اختلال ایمنی ، بافت تیروئید می میرد و تولید هورمون های تیروئید به صورت کامل متوقف می گردد.
  • برداشتن غده تیروئید : غده تیروئید ممکنست از طریق جراحی برداشته شده باشد و یا به دلیل مصرف مواد شیمیایی مضر ، آسیب دیده باشد.
  • مواجهه با مقدار زیادی یدید :  داروهای قلبی و یا داروهای حاوی یدید ، داروهای سرماخوردگی و سینوس ، می تواند شما را به کم کاری تیروئی مبتلا کند.
  • مصرف لیتیوم : تحقیقات نشان داده که لیتیوم می تواند عامل کم کاری تیروئید باشد.

تیروئید و لیزر موهای زائد

پرکاری تیروئید هم وضعیت پزشکی است که در آن غده تیروئید بیش از اندازه هورمون تیروئید تولید می کند که می تواند اثر دلایلی همچون :

  • بیماری گریوز : وضعیتی که غده تیروئید هورمون های زیادی تولید می کند.
  • آدنوم های سمی : غده تیروئید ندول یا گره تولید می کند که این گره ها شروع به ترشح هورمون های تیروئید می کند و به عدم تعادل شیمیایی در سیستم می گردد.
  • تیروئیدیت حاد : التهاب غده تیروئید منجر به ترشح هورمون های اضافی در بدن شده و به پرکاری موقت تیروئید می انجامد.

لازم به توضیح است که کم کاری تیروئید می تواند در صورت عدم درمان به عارضه خطرناک کمامیکسدم منجر شود و همچنین کم کاری تیرو ئید در نوزادان بسیار خطرناک بوده و یک نوزاد با کم کاری تیروئید هیشه غیر فعال و ساکت بوده و ساعات بیشتری می خوابد. بطور کل اختلال تیروئید در سنین پایین منجر به کوتولگی و یا حتی کرتینیسم یا اختلال فکری می گردد. لذا امروزه بیشتر نوزادان پس از تولد بطور معمول معاینه می شوند تا از هر گونه نا آگاهی درباره سطح هورمونهای تیروئید نوزاد پیشگیری شود.

لیزر موهای زائد در رشت

علائم پرکاری تیروئید چیست ؟

از علائم پرکاری تیروئید می توان به عصبی بودن ، نوسانات خلقی ، اضطراب و استرس ، تحریک پذیری ، مشکل در خواب ، ضربان نامنظم و یا سریع قلب ، لرزش ، حساس شدن به گرما ، تورم گردن و حساس شدن به گرما اشاره کرد.

چگونه تیروئید باعث رشد موهای زائد می گردد ؟

همانطور که می دانید تیروئید بعنوان یک غده قدرتمند در گردن وظیفه تولید هورمون و تنظیم متابولیسم و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن را دارد ، اما زمانی که تیروئید عملکرد درستی نداشته باشد ، می تواند با علائم مختلفی نظیر رشد موهای زائد همراه باشد که بیشتر در افراد با تیروئید پرکار دیده می شود. در این افراد تیروئید به دلیل فعالیت زیاد ، هورمون زیادی تولید کرده که از آن جمله هورمونهای مردانه آندروژن است و افزایش آندروژن منجر به تحریک رشد بیش از اندازه موهای زائد در بدن می گردد خصوصا در نواحی که قبلا و یا بطور معمول مویی مشاهده نمی شود نظیر سینه یا چانه یا گردن.

چه نوع هورمونهایی بر لیزر موهای زائد تاثیر می گذارند ؟

اختلالات هورمون تیروئید ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، هیپرپلازی آدرنال ، هایپر پرولاکتینمی یا افزایش هورمون پرولاکتین از جمله مواردی هستند که بر لیزر موهای زائد تاثیر گذاشته و باعث اختلال در لیزر درمانی می شوند

سخن آخر

در انتها باید گفت که با توجه به مطالب فوق یکی از عوامل افزایش موهای زائد و افزایش سرعت رشد موهای ناخواسته به مشکلات تیروئید برمی گردد و در نتیجه پیشنهاد پزشکان بر این است که در ابتدا به درمان مشکلات تیروئید و دیگر اختلالات هورمونی خود بپردازید و سپس اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنید تا نتایج مطلوب و ایده آلی از لیزر درمانی داشته باشید.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

در صورت مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای انجام لیزر موهای زائد ، عموماً از شما درباره مشکلات هورمونی و تیروئید و تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک PCO سوال پرسیده می شود و توضیحاتی درباره رویش موهای زائد بیشتر در صورت ابتلا به این نوع اختلالات هورمونی به مراجعه کننده داده خواهد شد که لیزر موهای زائد در این افراد تاثیر چندانی نداشته و این بیماران در ابتدا باید به درمان مشکلات هورمونی خود بپردازند.

چنانچه درباره دیگر موارد تاثیرگذار بر لیزر موهای زائد هم در مراکز لیزر موهای زائد در رشت و البته در سراسر دنیا توضیح داده خواهد شد نظیر مصرف داروهای کنترل آکنه یا  ابتلا به بیماری های پوستی پسوزیاریس و یا ویتیلیگو که در این صورت ممنوعیاتی برای انجام لیزر موهای زائد وجود خواهد داشت.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه