آیا لیزر موهای زائد پوست را تیره می کند؟

اشتراک گذاری :

برخی افراد پس از انجام لیزر موهای زائد با تیره شدن پوست مواجه هستند که می تواند یکی از عوارض یا واکنش های نامطلوب بدن در اثر لیزر درمانی باشد که هایپرپیگمانتاسیون نامیده می شود. لکه های تیره پوست می تواند در اثر عواملی همچون قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، عدم تعادل هورمونی ، التهاب ،  انتخاب نادرست تنظیم دستگاه لیزر و یا مصرف برخی داروها ایجاد شود. ازین رو اگرچه لیزر موهای زائد پرطرفدارترین روش رفع موها است اما همچنان می تواند منجر به عوارضی نظیر تیره کردن پوست گردد.

هایپرپیگمانتاسیون یا تیره شدن پوست چیست ؟

هایپرپیگمانتاسیون یک مشکل پوستی با افزایش رنگدانه های پوست در نواحی خاصی از پوست است که باعث تیره تر شدن آن می گردد که در اثر عواملی نظیر التهاب ناشی از آکنه ، در معرض نور خوشید بودن ، رنگ پوست تیره ، وراثت ، درماتیت آلرژیک یا اگزما ، اختلالات هورمونی در اثر بارداری و یا در دوران یائسگی و یا مصرف داروهایی همچون قرص ضد بارداری ، داروهای شیمی درمانی یا آنتی بیوتیک ها ، آکوتان و ... رخ می دهد. بدین ترتیب که رنگدانه پوست در اثر این عوامل بیشتر شده و منجر به ایجاد هایپرپیگمانتاسیون بر روی پوست می گردد.

آیا لیزر موهای زائد باعث تیره شدن پوست یا هایپرپیگمانتاسیون می گردد ؟

بله. از آنجا که لیزر موهای زائد از نور برای حذف موها استفاده می کند ، بطور ناخواسته می تواند باعث آسیب به ملانوسیت که مسئول تولید رنگدانه پوست هستند ، شده و باعث افزایش رنگدانه ها گردد. قابل ذکر است که هایپرپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد در افراد با رنگ پوست تیره و یا افراد با مصرف آکوتان یا قرص ضد بارداری و یا دارای مشکلات هورمونی بیشتر مشاهده می شود.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

عوامل موثر در تیره شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد پوست

تنظیمات نادرست دستگاه لیزر : در صورتیکه کارشناس لیزر تنظیمات دستگاه لیزر را بطور اختصاصی برای رنگ پوست شما انتخاب نکرده باشد ، نور لیزر می تواند به اشتباه ملانین پوست را بجای مو هدف گیری کند که می تواند باعث افزایش رنگدانه در پوست و تیره تر شدن پوست گردد.

التهاب : هایپرپیگمانتاسیون یا افزایش موقتی رنگدانه پوست پس از لیزر موهای زائد می تواند در اثر التهاب ناشی از گرمای لیزر اتفاق بیفتد که البته درصد این عارضه در افراد با پوست تیره بیشتر است.

قرار گرفتن در برابر نور آفتاب : دوری از نور آفتاب یکی از مهم ترین گزینه های مراقبت بعد از لیزر موهای زائد است که دلیل عمده آن تولید رنگدانه بیشتر در پوست و تیره شدن آن می باشد.

مصرف داروهای حساس به نور : از جمله داروهای حساس به نور می توان به آکوتان داروی برطرف کننده جوش صورت اشاره کرد که مصرف این دارو پوست را به نور حساس می کند و با توجه به ماهیت لیزر که نور است ، انجام لیزر موهای زائد در زمان مصرف داروی آکوتان منجر به افزایش رنگدانه های پوستی خواهد شد.

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد و آکنه

انواع هایپرپیگمانتاسیون

ملاسما : لکه های تیره تشکیل شده بر روی پوست در اثر قرار گیری مستقیم در برابر نور خورشید ، تغییرات هورمونی ، ارثی بودن ، مصرف داروی ضد بارداری خوراکی را ملاسما گویند که در زنان با رنگ پوست تیره تر بیشتر دیده شده و در نواحی مختلف صورت از جمله پیشانی ، بالای گونه ، لب بالا و بینی شکل می گیرد.

لکه های تیره ناشی از افزایش سن : این لکه های تیره که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود به صورت ضایعات مسطح به رنگ قهوه ای یا سیاه بوده که در نواحی صورت ، دست و بالای کمر بیشتر دیده می شود. این لکه ها به نام لکه کبدی یا بنتی ژین خورشیدی نامیده می شود که به دلیل قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید در طول سالها شکل می گیرد و به همین دلیل در افراد بالاتر از ۵۰ سال بیشتر مشهود است.

هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب PIH  : این نوع لکه تیره پس از التهاب ناشی از آکنه ، اگزما و دیگر مشکلات پوستی شکل گرفته و این نوع هایپرپیگمانتاسیون در افراد با پوست تیره بیشتر مشهود است و جدای از صورت ممکنست در گردن و قفسه سینه هم دیده شود.

مقالات دیگر : مقایسه لیزر موهای زائد با سایر روشهای حذف مو

چگونه از تیره شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد پیشگیری کنیم ؟

مراجعه به کلینیک معتبر لیزر موهای زائد دارای مجوزهای رسمی که دارای دستگاه لیزر موهای زائد جدید و با تاییدیه از سازمان FDA امریکا باشد و مهم تر از همه کارشناس لیزر است که باید آموزش دیده و دارای مدارک رسمی لیزر موهای زائد از سازمان مربوطه باشد. لازم به توضیح است که کارشناس لیزر نقش مهمی در پیشگیری از تیره شدن پوست دارد چرا که با انتخاب درست تنظیمات لیزر می توانید یک لیزر ایمن و بدون عوارض را تجربه کنید.

لیزر موهای زائد در رشت

اما در صورتی که کارشناس لیزر با رنگ پوست و نحوه انتخاب طول موج مناسب برای پوست و انتخاب درست تنظیمات دستگاه و درجه لیزر و زاویه تابش آشنایی نداشته باشد ، انجام لیزر موهای زائد توسط چنین فردی می تواند خطرناک و دارای عوارض و لکه های تیره بر روی پوست باشد.

  • در صورت مصرف داروهای حساس به نور نظیر راکوتان که در درمان آکنه و جوش مصرف می شود ، مصرف داروهای ضد بارداری و یا آنتی بیوتیک حتما با پزشک و کارشناس لیزر در میان بگذارید تا راهنمایی های لازم انجام گیرد. بعنوان مثال در صورت مصرف راکوتان باید ۶ ماه صبر کنید و سپس لیزر موهای زائد انجام دهید.
  • پرهیز از نور خورشید و تخت برنزه کننده
  • در صورت ابتلا به بیماری های خاص همچون مشکلات پوستی نظر اگزما حتما به پزشک لیزر اطلاع دهید.
  • مصرف کرم ضد آفتاب با SPF30 بر پوست ناحیه لیزر درمانی حتی در روزهای ابری لازمست تا از ایجاد هایپرپیگمانتاسیون و تیره شدن پوست جلوگیری شود.
  • در انتخاب محصولات مراقبت از پوست خود دقت کافی داشته باشید و از مرطوب کننده و سرم دارای ترکیبات روشن کننده پوست نظیر هیدروکینون یا اسید کوجیک کمک کننده است. همچنین از مصرف محصولات پوستی خشن خودداری کنید.

درمان لکه های تیره بعد از لیزر موهای زائد

در صورتی که با انجام لیزر موهای زائد پوستتان تیره شد ، باید بدانید که این مشکل موقتی است و رنگدانه ها به تدریج از بین می رود. البته بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا راهنمایی ها و دستورالعمل های لازم را ارائه دهد. از درمان های موضعی لکه های تیره در اثر لیزر موهای زائد می توان به محصولات حاوی اسید کوجیک ، هیدروکینون ، نیاسینامید یا ویتامین B3 ، ویتامین سی یا ترانگزامیک اسید ، اسیدهای لایه بردار همچون AHA یا آلفاهیدروکسی اسید اشاره کرد.

قابل ذکر است که ویتامین سی بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی با تولید کلاژن بیشتر به بهبود بافت پوست کمک کرده و باعث روشن تر شدن هایپرپیگمانتاسیون می گردد. همچنین اسیدهای لایه بردار منجر به برداشتن لایه بالایی پوست می شود تا رنگ زیرین پوست که روشن تر سلولهای جدید پوستی است ظاهر شود. افزون بر این نیاسینامید هم در کاهش رنگدانه ها و بهبود سد پوستی کمک کننده است و حتی باعث پیشگیری از ایجاد لکه های تیره در آینده خواهد شد.

از سوی دیگر لیزر درمانی پوست نظیر لیزر فرکشنال و یا درمان IPL یک راهکار عالی در درمان لکه های تیره روی پوست می تواند باشد. البته نوع درمان بستگی به نوع و شدت لکه های تیره و نوع پوست شما دارد.

با توجه به اینکه لیزر موهای زائد جزو خدمات کلینیک زیبایی آلما در رشت می باشد ، می توانید برای مشاوره رایگان و یا نوبت گرفتن با شماره های 01332662196 - 01333662196 - 01332006295 - 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه