تزریق ژل چیست ؟ همه چیز درباره تزریق ژل

اشتراک گذاری :

این روزها بسیاری به دنبال درمان هایی برای صاف کردن خطوط لبخند ، غم ، پنجه کلاغی یا حجیم کردن گونه ، لب و دستهای خود هستند که بدین منظور تزریق ژل یکی از بهترین و جدیدترین روشهای درمانی جوانسازی پوست است. تزریق ژل توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده و بیشتر افرادی که تزریق ژل انجام داده اند از نتایج آن رضایت دارند ، اما در عین حال تزریق ژل می تواند برای همه افراد از جمله افراد با آلرژی یا اختلالات خونریزی مناسب نباشد.

تزریق ژل چیست ؟

تزریق ژل روشی به منظور جوانسازی پوست است که با تزریق ماده ای به نام فیلر یا پر کننده ( ژل ) به زیر پوست باعث صاف کردن پوست ، از بین بردن چین و چروک و یا حجم دادن به پوست ناحیه مورد نظر می شود. بسیاری از افراد تزریق ژل را به دلیل اینکه غیر جراحی بوده ، نتایج سریع داشته و زمان بهبودی آن کم است ، انتخاب می کنند. ژل جزو پر کننده های پوستی می باشد که انواع مختلفی دارد و به مانند هر عمل تزریقی زیبایی خطرات و عوارضی از جمله عفونت ، کبودی یا خونریزی خواهد داشت.

تزریق ژل چیست؟

سازمان غذا و داروی امریکا تزریق ژل را به منظور دستیابی به بهبود ویژگی های صورت در افراد بالای 22 سال تایید کرده است. تزریق ژل در کمتر از نیم ساعت توسط پزشک انجام می شود و نتایج آن به سرعت مشهود است و بسته به محل تزریق و نوع ژل ماندگاری بین 6 ماه تا 18 ماه دارد. همچنین تزریق ژل بر خلاف جراحی بدون بیهوشی انجام می گیرد و خطرات جراحی را نداشته و دارای مدت زمان بهبودی بسیار کمی است که از مهمترین علل محبوب شدن تزریق ژل در بین مردم می باشد.

کاربردهای تزریق ژل

  • رفع خطوط و چین و چروک پوست متوسط تا شدید
  • حجم دهی به لب ، گونه ، چانه و زیر چشم و دیگر نقاط صورت
  • فرم دهی به لبها
  • اصلاح جای جوش و اسکار آکنه بر روی گونه ها
  • پر کردن حفره های صورت نظیر گونه یا پیشانی
  • زاویه سازی صورت و خط فک
  • آبرسانی پوست

چرا تزریق ژل ؟

با توجه به اینکه با افزایش سن پروتئین کلاژن ( ماده مهمی که باعث ایجاد خاصیت کشسانی در پوست می شود ) در بدن کمتر تولید می شود ، لذا با کاهش این پروتئین در پوست ، مشکلاتی از جمله شلی و افتادگی پوست ، نازک شدن پوست ، کاهش حجم پوست و چین و چروک پوست رخ می دهد.

مقالات دیگر : تزریق بوتاکس چیست ؟

انواع ژل

انواع مختلفی از ژل تولید شده که از مواد مصنوعی یا مواد طبیعی که در بدن انسان وجود دارد ، تولید شده است.

اسید هیالورونیک : یک اسید طبیعی موجود در پوست انسان است و باعث حجم دهی و هیدراته ماندن پوست انسان می شود. بدین جهت نظر به اینکه با افزایش سن ، اسید هیالورونیک در پوست کاهش می یابد ، لذا با تزریق ژل اسید هیالورونیک به پوست ، شاهد افزایش حجم پوست و آبرسانی به پوست خواهیم بود. از جمله برندهای مطرح ژل اسید هیالورنیک می توان Restylane  ، ژل پرفکتا فرانسه و ژل لیکوئید ایمپلنت امریکا را نام برد.

هیدروکسی لاپاتیت کلسیم : نوع دیگری از ژل تزریقی است که یک ماده معدنی بوده از ماده موجود در استخوان انسان تولید شده و در رفع چین و چروک عمقی تاثیر بسزایی دارد. تزریق این ژل دارای نتایج یک ساله می باشد و برند Radiesse یکی از انواع این ژل می باشد.

تزریق ژل چیست؟

پلی ال لاکتیک اسید : ماده مصنوعی زیست تخریب پذیر است که به بدن در ساخت کلاژن کمک می کند و از این نوع ژل در پر کردن خطوط و چروک عمیق استفاده می شود و نتایج ماندگاری تا دو سال و حتی بیشتر دارد که از آن جمله برند Sculptra می باشد.

پلی متیل متاکریلات : این نوع ژل دارای ترکیبات کلاژن ( حاوی کلاژن گاوی ) و توپ های بسیار ریز پلاستیکی ( دانه های پلی متیل متاکریلات ) که پس از تزریق ژل در زیر پوست باقی مانده و باعث حجم دهی به پوست و استحکام بافت پوست می گردد و یکی از انواع آن Bellafill است.

قابل ذکر است که اکثر ژل های ذکر شده ( بجز پلی متیل متاکریلات دارای تاییدیه FDA ) دارای ترکیباتی هستند که پس از مدتی تجزیه شده و جذب بدن می شوند ، لذا روش تزریق ژل موقتی بوده و توسط سازمان غذا و داروی امریکا بعنوان روشی موقتی تایید شده اند. بدین جهت برای حفظ نتایج تزریق ژل باید مجددا تزریق انجام گیرد.

توصیه های سازمان غذا و داروی امریکا درباره تزریق ژل :

۱- از پزشک متبحر و ماهر در امر تزریق ژل استفاده کنید که درباره تزریق ژل ، آناتومی صورت ، مدیریت عوارض تزریق اطلاع کافی دارد و قبل از تزریق در جلسه مشاوره به شما فواید و عوارض تزریق ژل و همچنین مراقبتهای قبل و بعد از تزریق را توضیح می دهد.

۲- اگرچه ممکنست پزشک شما تایید کند که تزریق ژل برای شما گزینه مناسبی است اما باید بدانید که همه محصولات پزشکی خصوصا تزریقی می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

۳- سازمان FDA درباره ژل های تایید نشده این سازمان هشدار می دهد و ژل های سیلیکونی تزریقی را برای کانتورینگ و تقویت بدن تایید نکرده است. در نتیجه تزریق ژل به سینه ، باسن و فضای بین ماهیچه ها را ایمن نمی داند چرا که ممکنست تزریق ژل برای کانتورینگ و تقویت بدن در اندازه های بزرگ نظیر باسن ممکنست منجر به عوارض و آسیب جدی همچون عفونت ، زخم ، درد طولانی مدت ، تغییر شکل بدن و یا حتی مرگ گردد.

مقالات دیگر : نکات قابل توجه در تزریق ژل

۴- سازمان غذا و داروی امریکا استفاده از دستگاه بدون سوزن برای تزریق ژل را تایید نکرده است. از آنجا که انژکتورها از فشار بالا استفاده می کنند و همچنین کنترل کافی بر محل قرارگیری ژل در زیر پوست ندارند ، لذا ممکنست صدمات جدی به پوست ، زیر چشم یا لب وارد کنند. ازین رو از نظر سازمان FDA تنها ژل های تزریقی دارای مجوز را با استفاده از سوزن یا کانولا که لوله کوچک انعطاق پذیر با نوک صاف برای تزریق ژل است ، قابل قبول می باشد.

۵- سازمان FDA تزریق ژل لب که بصورت مستقیم به عموم مردم فروخته می شود ممنوع کرده چرا که آنها ایمنی لازم را برای تزریق نداشته و لذا دارای تاییدیه این سازمان نیستند و ممکنست این نوع ژل ها با مواد شیمیایی و ارگانیسم های عفونی آلوده باشند و باعث عفونت در پوست و ایجاد عوارض نامطلوب گردند.

تزریق ژل در رشت

عوارض تزریق ژل

سازمان غذا و داروی امریکا درباره عوارض و خطرات تزریق ژل موارد تورم ، کبودی ، قرمزی ، درد ، خارش و کهیر را اعلام کرده است که برخی از این موارد نظیر تورم یا کبودی در طی چند روز و یا حتی چند هفته پس از تزریق ژل برطرف می گردد و در برخی دیگر ممکنست ماه ها یا سالها طول بکشد. همچنین از عوارض نادر تزریق ژل التهاب در مجاورت محل تزریق که می تواند در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی یا بیماری و یا واکسیناسیون ، دندانپزشکی و سایر روشها ایجاد شود.

افزون بر این برآمدگی و گلوله شدن ژل در زیر پوست به صورت ندول یا گرانولوم که در این زمان نیاز به تخلیه ژل یا مصرف آنتی بیوتیک یا حتی برداشتن آن با جراحی دارد. از دیگر عوارض تزریق ژل که به ندرت پیش می آید ، عفونت ، زخم در محل تزریق ، ایجاد زخم باز ، نکروز یا مرگ بافت و واکنش آلرژیک را می توان نام برد. از جدی ترین و نادرترین عوارض تزریق ژل تزریق ناخواسته به رگ های خونی می باشد که می تواند باعث مرگ بافت یا نکروز پوست ،کوری یا سکته مغزی بطور دائم گردد.

تزریق ژل چیست ؟

مراقبتهای بعد از تزریق ژل

  • ژل یا فیلر راهکاری عالی برای داشتن لب های پر حجم ، گونه های برجسته و داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک است. جالب است بدانید که پس از تزریق ژل اسید هیالورونیک باید آب زیادی بنوشید تا ژل تزریق شده بیشتر خود را نشان دهد.
  • برای کاهش تورم پس از تزریق ژل باید یک رژیم غذایی خوب شامل مصرف میوه مانند سیب یا گلابی و سبزی مانند خیار را رعایت کنید تا آب بدنتان حفظ شود. همچنین از مصرف غذاهای تند و پر از سدیم مانند چیپس و گوشت های فراوری شده خودداری کنید تا تورم اضافی محل تزریق از بین برود.
  • پس از تزریق ژل می توانید از یخ پیچیده در پارچه استفاده کنید تا به کاهش تورم و کاهش درد و خارش کمک کند.
  • در صورت نیاز پزشک برای شما داروی ضد التهابی و ضد درد تجویز می کند تا در دو روز اول برای کاهش التهاب و ناراحتی ناشی از تزریق ژل مصرف کنید.
  • از ورزش و فعالیتهای سنگین ( که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود ) به مدت یک تا دو روز پس از تزریق ژل خودداری کنید تا زمان کافی برای بهبودی فراهم گردد. همچنین از رفتن به سونا و جکوزی به دلیل نامناسب بودن دمای بالا برای ناحیه تزریق ژل خودداری کنید.
  • از وارد آوردن هر گونه فشار غیر ضروری به ناحیه تزریق ژل اجتناب کنید تا تورم یا کبودی احتمالی بیشتر نشود.
  • تا دو روز از مصرف برق لب و یا بالم لب پرهیز کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید چرا که نیکوتین سیکار بر جریان خون مویرگی تاثیر منفی گذاشته و روند بهبود محل تزریق را کند می کند. از طرفی مصرف الکل باعث گشاد شدن رگهای خونی و تورم بیشتر محل تزریق و احتمال خونریزی می شود. همچنین بهتر است علاوه بر آن قبل از تزریق ژل نیز سیگار و الکل را ترک کنید.
  • حداقل یک هفته پس از تزریق ژل به مسافرت بروید تا محل تزریق ژل شما بهبود یابد.

نتایج تزریق ژل چه زمانی خود را نشان می دهد ؟

عموما نتایج تزریق ژل در همان روز تا دو روز پس از تزریق خود را بطور کامل نشان می دهد و پس از آن با بهبود یافتن ناحیه تزریق ، تولید کلاژن آغاز شده و تورم ، کبودی یا قرمزی هم از بین می رود.

آیا تخلیه ژل امکان دارد ؟

برخی افراد با تزریق ژل از نتایج آن رضایت ندارند و یا با مشکلات و عوارض جانبی همچون تورم ، گلوله شدن ، پر شدن بیش از حد ناحیه تزریق ، تغییر رنگ ، ژل های آلوده ، عوارض جدی مانند از دست دادن بینایی و ویا نکروز یا مرگ بافت پوست و ... مواجه شده اند و به فکر راه چاره ای برای تخلیه ژل هستند. خوشبختانه این امر امکانپذیر است و می توان با استفاده از تزریق آنزیم هیالورونیداز ژل را تخلیه کرد که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم.

تخلیه ژل با آنزیم

تخلیه ژل با استفاده از تزریق آنزیمی به نام هیالورونیداز انجام می شود که این آنزیم به منظور حل کردن ژل اسید هیالورونیک تزریق شده مناسب است. هیالورونیداز آنزیمی است که بصورت طبیعی در پوست وجود دارد و یک داروی تایید شده جهت از بین رفتن و افزایش جذب ژل اسید هیالورونیک تزریق شده در زیر پوست است. پس از تزریق آنزیم هیالورونیداز فرایند طبیعی بدن با حل کردن ژل اسید هیالورونیک در پوست تقویت می شود و ژل تزریق شده بلافاصله شروع به نرم شدن و حل شدن می کند و بطور کل دو هفته طول می کشد تا بطور کامل ژل جذب شود.

تنها باید به کلینیکی مراجعه کنید که از کیفیت و استاندارهای بالا برای تزریق آنزیم هیالورونیداز استفاده می کنند تا از ایجاد عوارض جانبی ناشی از تزریق این آنزیم پیشگیری شود. همچنین می توان از روشهای دیگر نظیر لیزر درمانی ، آر اف تراپی ( با استفاده از امواج رادیویی ) و یا هایفوتراپی ( با استفاده از امواج فراصوت ) برای از بین بردن ژل تزریق شده کمک گرفت.

شماره تماس مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک زیبایی آلما در رشت  : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

 

مقالات مشابه