عوارض لیزر موهای زائد

اشتراک گذاری :

بعد از اختراع دستگاه لیزر موهای زائد ، افراد به پوستی بدون مو و صاف به مدت طولانی دست پیدا کردند که آرزوی دیرینه انسانها بخصوص بانوان بوده است. بدین ترتیب با انجام لیزر موهای زائد ، نور لیزر به رنگدانه فولیکول مو اصابت کرده و با گرم کردن فولیکول مو آن را از بین می برد. اما شاید از دوستان و آشنایان شنیده باشید که با مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد و انجام لیزر درمانی دچار عوارض پوستی و سوختگی شده اند. در ادامه به توضیح درباره عوارض لیزر موهای زائد می پردازیم ، لذا در صورتی که شما هم می خواهید لیزر موهای زائد انجام دهید ، اما از عوارض آن نگران هستید ، با ما همراه باشید.                               

مکانیسم لیزر موهای زائد و عمق نفوذ آن

قبل از اینکه درباره عوارض لیزر موهای زائد صحبت کنیم ، درباره مکانیسم لیزر موهای زائد و عمق نفوذ لیزر توضیح می دهیم. از آنجا که خیلی از افراد از لیزر به دلیل عمق نفوذ آن به لایه های زیرین پوست و بافت های بدن هراس دارند ، لذا باید توضیح دهیم که عمق نفوذ لیزر تنها به نیم سانتی از پوست در محل قرار گیری فولیکول مو که ریشه مو در آن قرار گرفته ، می باشد. ازین رو دستگاه لیزر موهای زائد به قدری دقیق طراحی شده است که نور لیزر از این قسمت فراتر نرفته و به لایه های دیگر پوست و بافت پوست و اجزاء داخلی بدن نمی رسد.

بدین ترتیب با علم به اینکه لیزر موهای زائد تا چه اندازه می تواند دقیق و اصولی باشد ، به شما این اطمینان را می دهد که به بدن آسیبی نرسانده و عوارضی نخواهد داشت که البته این مطلب زمانی صحیح است که لیزر درمانی توسط اپراتور لیزر با تجربه و متبحر و آشنا به دستگاه لیزر موهای زائد و طول موج ها باشد و شناخت کافی از نوع و رنگ پوست و انتخاب طول موج مناسب برای هر پوست داشته باشد که از نکات مهم انجام لیزر موهای زائد ایمن و بدون عوارض می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

چنانچه گفته شد ، انجام لیزر موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر جدید و استاندارد و توسط کارشناس لیزر ماهر انجام گیرد ، کاملا بدون عوارض و آسیب خواهد بود. در نتیجه عوارضی که در ادامه آمده است ، مربوط به زمانی است که دستگاه لیزر موهای زائد تقلبی یا قدیمی باشد و اپراتور لیزر آشنایی با طول موج و نوع پوست و ... نداشته باشد.

1- پوسته پوسته شدن :

یکی از عوارضی که می تواند یک لیزر درمانی داشته باشد ، پوسته پوسته شدن است که اگرچه ممکنست جزئی باشد ولی احتمال دارد تبدیل به زخم گردد. لازم به توضیح است که این مشکل زمانی اتفاق می افتد که بعضا پوست فرد خشک باشد و سری دستگاه لیزر تماسی در تماس مستقیم با پوست به اندازه کافی سرد نباشد که امکان سوختگی سطحی در شرایط وجود خواهد داشت که فرد دچار پوسته پوسته شدن می گردد. بنابراین استفاده از کرم مرطوب کننده و لوسیون از ایجاد چنین مشکلی پیشگیری خواهد کرد که البته نباید دقیقا قبل از لیزر درمانی از کرم استفاده شود.

مطالب بیشتر : با مزایای لیزر موهای زائد هم آشنا شوید.

2- قرمزی پوست

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد می توان به قرمزی پوست و تحریک شدن آن که بیشتر برای افرادی که پوست حساس و نازکی دارند ، رخ می دهد که نزدیک فولیکول مو قرمزی و تورم ایجاد می شود نظیر آنچه در روش اپیلاسیون دیده اید. لازم به ذکر است که این قرمزی و تحریک و یا حتی سوزش بعد از مدت کوتاهی از بین می رود که برای کمک به تسریع بهبودی آن می تواند از کمپرس سرد کمک بگیرید.

کلینیک زیبایی در رشت

3- رشد مو در اطراف مناطق لیزر شده

عموما در صورت مراجعه به بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت به شما درباره لیزر موهای کرکی توضیح می دهند که در این زمینه باید بدانید که لیزر موهای کرکی به دلیل عدم شناسایی توسط نور لیزر قابل انجام نیست و در صورت انجام آن تبدیل به موهای ضخیم تر خواهد شد و در نتیجه برای کسب نتیجه از لیزر باید جلسات زیادی برای درمان این موها برنامه ریزی کنید. از سوی دیگر در صورت شک به مشکلات هورمونی هم آزمایشات مربوطه را انجام دهید تا از این بابت هم مطمئن شوید ، چرا که اختلالات هورمونی نظیر تخمدان پلی کیستیک هم منجر به رویش مو در اطراف مناطق لیزر شده می گردد.

4- تغییر رنگدانه های پوستی

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد می توان به تغییر رنگدانه های پوست اشاره کرد که افراد با پوست بسیار روشن ، ایجاد لکه های تیره و برعکس افراد با پوست تیره تشکیل لکه های روشن تر از پوست مواجه می شوند. قابل ذکر است که این تغییرات پوستی موقتی بوده و پس از مدت زمانی از بین می رود ، اما در صورت شدید بودن و یا طولانی شدن این مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد چیست ؟

عوارض جانبی شدید پس از لیزر موهای زائد نادر است و تنها کسانی که از دستگاه لیزر خانگی استفاده می کنند یا به مراکزی غیر از کلینیک زیبایی و مرکز لیزر موهای زائد نظیر سالن زیبایی مراجعه می کنند ممکنست دچار این عوارض شوند. ازین رو مهم است که لیزر موهای زائد خود را در یک کلینیک زیبایی معتبر زیر نظر پزشک و توسط کارشناس آموزش دیده و دارای مدارک رسمی انجام دهید.

۱- تغییرات در بافت کلی پوست : در صورتی که برنزه کرده باشید و لیزر موهای زائد انجام دهید در معرض خطر تغییر بافت و رنگ کلی پوست قرار خواهید گرفت. بنابراین تا رفع برنزه پوست خود صبر کنید و سپس برای لیزر موهای زائد برنامه ریزی کنید.

۲- رشد بیش از اندازه مو : گاها ممکنست موهای کرکی خود را لیزر کنید و با رشد مجدد و ضخیم تر موهای ناحیه تحت درمان مواجه شوید.

۳- جای زخم : افرادی که پوستی بسیار حساسی دارند و خیلی سریعتر از بقیه افراد پوستشان زخم می شود به این مشکل پس از لیزر موهای زائد دچار می شوند.

۴- تاول : این مورد ممکنست پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بعد از جلسه لیزر موهای زائد رخ دهد. لذا توصیه متخصصان بر این است که ناحیه لیزر درمانی خود را از نور شدید خورشید بپوشانید.

عوارض لیزر موهای زائد بر روی پوست برنزه

در صورتی که در حال انجام جلسات لیزر موهای زائد خود هستید و پوست خود را برنزه کنید ، فرایند برنزه کردن منجر به افزایش ملانین در پوست می شود و نظیر افراد با پوست تیره تر که دارای رنگدانه پوستی بیشتری هستند ، این مسئله باعث جذب نور لیزر به سمت پوست می شود و عوارضی همچون سوختگی پوست ، تاول و پوسته پوسته شدن و تشدید آفتاب سوختگی را بهمراه خواهد داشت. چرا که پوست در اثر لیزر موهای زائد به گرما حساس تر بوده و قرار گرفتن در نور خورشید و برنزه کردن منجر به آفتاب سوختگی و افزایش رنگدانه های پوستی خواهد شد.

اگرچه می توان تنظیمات درجه دستگاه لیزر موهای زائد را به گونه ای انتخاب کرد که آسیبی به پوست نرسد اما در مقابل به دلیل پایین بودن درجه لیزر ، لیزر درمانی موثر نخواهد بود و تعداد جلسات لیزر موهای زائد افزایش خواهد یافت. البته قابل ذکر است که در صورت برنزه کردن ، مراکز لیزر موهای زائد از انجام لیزر درمانی به دلیل ایجاد عوارض و سوختگی پوست خودداری می کنند.

عوارض لیزر موهای زائد بر روی ناحیه تاتو شده

لیزر موهای زائد با لیزر برای حذف خالکوبی متفاوت بوده چرا که این دو روش لیزر درمانی متمایز از هم هستند و با طول موج های متفاوت انجام می گیرند. اما لازم به توضیح است که اگرچه لیزر موهای زائد نقشی در پاک کردن تاتو ندارد ، اما به دلیل ایجاد گرما در پوست ناحیه تاتو می تواند بر روی جوهر تاتو تاثیر منفی بگذارد و باعث کمرنگ کردن تاتو شود. لذا از عوارض لیزر موهای زائد بر روی ناحیه تاتو شده می توان به آسیب پوستی نظیر سوختگی پوست در اثر ایجاد گرما در ناحیه تاتو و کمرنگ شدن تاتو اشاره کرد.

تنها می توان نواحی اطراف تاتو را لیزر کرد و حتما باید قبل از انجام لیزر ، ناحیه تاتو بدرستی پوشانده شود و سپس نواحی کنار آن لیزر درمانی شود.

عوارض لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره

از آنجا که لایه سطحی یا اپیدرم پوست افراد تیره دارای تعداد رنگدانه بیشتری است و با توجه به اینکه لیزر موهای زائد رنگدانه مو را هدف قرار می دهد اما با افزایش تعداد رنگدانه های پوست نور لیزر می تواند به اشتباه رنگدانه های پوست تیره را بجای ملانین مو هدف گیری کند و باعث سوختگی پوست شود. از عوارض لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره می توان ایجاد تاول ، زخم ، لکه های تیره ، لکه های روشن تر از پوست و سوختگی پوست را نام برد.

آیا لیزر موهای زائد منجر به سرطان می شود ؟

خیر. بر اساس مطالعات انجام شده لیزر موهای زائد منجر به سرطان نمی شود چرا که نور لیزر تنها به لایه سطحی پوست یعنی میلی متر ابتدای پوست در ناحیه فولیکول مو می رسد و وارد اندامهای داخلی بدن برای ایجاد مشکل یا بیماری یا سرطان نخواهد شد. حتی لیزر برای درمان اشکال خاصی از ضایعات پیش سرطانی ، درمان لکه های تیره در اثر نور خورشید و خطوط و چین و چروک بکار برده می شود. از آنجا که لیزر موهای زائد و لیزر پوست دارای حداقل تابش نور هستند ، لذ ایمن بوده و مشکل سرطانی ایجاد نخواهد کرد.

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری قابل انجام است ؟

متخصصان انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری را ممنوع کرده اند چرا که هیچگونه مطالعه انسانی مبنی بر ایمن بودن لیزر درمانی در دوران بارداری صورت نگرفته است.

بهترین زمان برای انجام لیزر موهای زائد پس از بارداری چه زمانی است ؟

پزشکان توصیه می کنند برای انجام لیزر موهای زائد پس از بارداری باید تا به تعادل رسیدن هورمونها صبر کنید که چیزی در حدود 6 ماه پس از زایمان طول می کشد تا هورمونها به تعادل برسند. در غیر اینصورت انجام لیزر درمانی می تواند با بازگشت رشد دوباره موها همراه باشد.

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود ؟

خیر. به دلیل اینکه دستگاه لیزر موهای زائد به گونه ای طراحی شده که تنها میلی متر ابتدایی پوست را که فولیکول مو در آن قرار گرفته ، تحت تاثیر قرار می دهد و نه بیشتر. در نتیجه لایه های دیگر پوست ، بافتها ، اندام های داخلی بدن از جمله رحم و تخمدان در اثر لیزر موهای زائد هیچگونه تغییری نخواهند داشت. لازم به ذکر است که در صورتی که می خواهید اقدام به بارداری کنید ، بهتر است از لیزر درمانی منصرف شوید و با پزشک خود مشورت کنید.

انجام لیزر موهای زائد برای چه کسانی ممنوع است ؟

  1. بانوان باردار تا 6 ماه بعد از زایمان و به تعادل رسیدن هورمونها
  2. افرادی که پوست حساس به نور دارند : نظیر افراد با مصرف داروهای حساس به نور از جمله آکوتان یا ایزوترتینوئین ، داروهای ضد انعقاد خون ، داروهای ضد التهابی و داروهای ضد افسردگی
  3. افراد با اسکارهای کلوئیدی : این افراد در ترمیم پوست مشکل دارند و پس از آنکه پوستشان آسیب دید ، در محل جای زخم کلوئید یا گوشت اضافی تشکیل می شود. لذا از آنجا که انجام لیزر موهای زائد می تواند با آسیب پوست همراه باشد در نتیجه این افراد نمی توانند به دلیل مشکلی که دارند لیزر درمانی انجام دهند.
  4. افراد با بیماری پسوریازیس : افرادی که در ناحیه تحت درمان دچار پسوریازیس هستند نباید لیزر موهای زائد انجام دهند.
  5. افراد مبتلا به ویتیلیگو : افرادی که مبتلا به ویتیلیگو حتی در یک ناحیه باشند ، نمی توانند لیزر موهای زائد انجام دهند چرا که ویتیلگو می تواند بر اساس پدیده کوبنر پخش شود و در اثر آسیب پوستی با لیزر درمانی ، بیماری ویتیلیگو این افراد توسعه یابد و به نقاط سالم هم برسد

شماره تماس برای مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه