محافظت از پوست حساس و بسیار خشک

اشتراک گذاری :

پوست انسان که بطور وسیع در سراسر بدن گسترده شده و به همین دلیل به عنوان بزرگترین اندام بدن شناخته می شود ، محافظت خاص خود را به دنبال دارد . بدین معنا که پوست به صورت یک مانع دوطرفه عمل کرده و از بدن در برابر عوامل خارجی محافظت می کند و همچنین از عبور بیش از اندازه آب به بیرون جلوگیری بعمل می آورد. به این صورت یک پوست سالم می تواند سد سالمی باشد در برابر آلودگی ها و در مقابل پوستی ناسالم ، نمی تواند از بدن در برابر آسیب و آلودگی مراقبت کند. در اینجا لزوم مراقبت از پوست بسیار مهم محسوب می شود و داشتن یک روتین مراقبتی پوست و بدن نقش  موثری در سلامت و کیفیت بافت پوست دارد. البته پوست های حساس و خشک برای محافظت و نگهداری نیاز به حساسیت و مداومت بیشتری دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مراقبت از پوست حساس

پوست خشک :

خشکی پوست در نتیجه کاهش رطوبت در لایه سطحی پوست (اپیدرم) رخ می دهد و با ضعیف کردن عملکرد مراقبتی خود ، بر ظاهر پوست نیز تاثیر منفی می گذارد. مسلم است خشکی پوست از مواردی است که بسیار رایج بوده و افراد زیادی در دوره ای از زندگی آن را تجربه کرده اند. اما افراد با پوست خشک ، این خشکی ، احساس خارش و کشیدگی و نیز پوسته پوسته شدن پوست صورت را در تمامی فصول بخصوص پس از شستشو با آب به همراه دارند. برای حل مشکل خشکی پوست ، حفظ تعادل رطوبت پوست در لایه بالایی و هیدراته ماندن بهترین راه حل است.

در این زمینه از دلایل بروز خشکی پوست می توان به کمبود تولید چربی ، کمبود آب ، شرایط آب و هوای خشک ، ژنتیک ، اگزما ، بیماری پسوزیاریس ، فقدان توازن هورمون ، استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرد با دمای بسیار زیاد، مصرف دارو ، اشعه فرابنفش آفتاب ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ، صابونها و شوینده ها ، دوش آب گرم ، استحمام زیاد و بالا رفتن سن اشاره داشت. به منظور کمک به حفظ تعادل رطوبت و محافظت از پوست خشک  ، باید از عوامل فوق نظیر استحمام بیش از اندازه یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید که باعث بروز این خشکی می شوند ، پرهیز کرد تا چربی و رطوبت محافظ پوست از بین نرفته و پوست خشک نشود.

لازم به ذکر است تغییر در روتین پوستی در طول سال و با تغییر فصول لازم و ضروری است ، حتی تغییرات ساده هم می تواند پوست خشک را تسکین دهد و در مقابل پیروی از روتین قبلی مراقبت از پوست ممکنست سبب کاهش رطوبت شده و هوای خشک باعث ایجاد خطوط و چروک ریز پوستی گردد.

محصولات مراقبت از پوست

پوست حساس :

پوست حساس ، پوستی است که بسیار خشک بوده و سریعاً دچار جوش ، ورم و یا چروک و قرمزی می شود و عواملی نظیر واکنش های آلرژیک نظیر اگزما و ... بر واکنش پوست های حساس تاثیر گذار است. همچنین ، از جمله علل دیگری که پوست حساس به آن واکنش نشان می دهد ، در معرض نور مستقیم آفتاب بودن ، کم آبی بدن ، محصولات مراقبتی پوست نامناسب ، زیاد آرایش کردن، آب و هوای گرم یا سرد ، خشک بودن هوا ، آب سخت ، ژنتیک ، دلایل هورمونی و ... می باشد. بنابراین ، مراقبت از پوست حساس در درجه اول بسیار مهم و برای پیشگیری از این واکنش ها موثر می باشد.

راه های مراقبت از پوست حساس :

* استفاده از کرم ضد آفتاب در تمامی فصول و به صورت تمدید 2 ساعته توصیه می گردد. به دلیل واکنش پوست های حساس نسبت به نور خورشید ، کرم ضد آفتاب از موارد مهم و غیرقابل چشم پوشی می باشد تا از پوست مراقبت لازم را بعمل آورد. از طرف دیگر انتخاب محصولات مراقبتی پوست باید مختص پوست حساس باشد ، بدین ترتیب که حاوی آنتی اکسیدان قوی و مواد ضد التهاب ، بدون بو ( نظیر چای سبز و سفید ، عصاره آلوئه ورا ، بابونه ، گل همیشه بهار و گیاهان دریایی ) بوده ، و نیز دارای الکل یا لایه بردار زبر و خشن ، سدیم لوریل سولفات و اسید و رایحه مصنوعی نباشد تا پوست را دچار حساسیت نسازد. به گفته متخصصان رایج ترین محرک پوست عطر می باشد و در ابتدا باید افراد با پوست حساس از مواد معطر برای مراقبت از پوست پرهیز کنند.

* مصرف غذای سالم و مملو از ویتامین ، آنتی اکسیدان ، مواد معدنی ، پروتئین ، امگا3 و چربی های اشباع نشده به افراد با پوست حساس و پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها و یا چیپس و پفک و ... توصیه می شود . به عنوان مثال مواد غذایی ضد التهاب نظیر سیر ، روغن زیتون ، زردچوبه ، قزل آلا ، اسفناج، سیب زمینی ، گردو ، زغال اخته ، آووکادو ، زنجبیل و گیلاس ترش را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید تا اثربخشی آنها را در زندگی خود ببینید.

چه غذایی برای پوست خوبه

* خواب کافی شبانه به بدن فرصت می دهد تا خود را ترمیم و بازسازی کند و همچنین آبرسانی به پوست و تقویت لایه محافظ پوست در زمان خواب انجام می گیرد. بدین لحاظ در مورد پوست های حساس که در طول روز و زیر نور خورشید نمی توانند از یک سری محصولات پوستی به دلیل فعال شدن آنها نظیر ویتامین A استفاده کنند ، خواب شب زمان مناسبی برای استفاده از این محصولات مراقبتی پوست می باشد.

* هیدراته ماندن ( نوشیدن آب کافی ) در کاهش واکنش های پوستی افراد با پوست حساس موثر می باشد. به دلیل اینکه در اثر خشکی و کم آبی ، سد حفاظتی پوست از بین رفته و پوست در برابر عوامل آسیب زا بدون دفاع می ماند ، آلودگی ها و میکروب ها به پوست وارد شده و التهاب و حساسیت پوستی افزایش می یابد. بنابراین در نوشیدن آب صرفه جویی نکنید تا پوستی سالم داشته باشید.

* نوشیدن آب لیمو با عسل در صبح برای رسیدن ویتامین C و آنتی اکسیدان به بدن و مبارزه با رادیکالهای آزاد برای داشتن پوستی سالم و شفاف بدون جوش و چروک موثر عمل کرده و از آسیب های پوستی پیشگیری می کند. همچنین نوشیدن چای سبز هم توصیه می شود که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای پوست های حساس یک مسکن طبیعی محسوب می شود که در درمان التهاب و تحریکات یا قرمز شدن پوست می تواند کمک کننده و آرامش بخش عمل کند.

پاکسازی پوست با شیر : افرادی که پوست حساسی دارند‌، عموما سخت تر از بقیه افراد محصولات پوستی خود را پیدا می کنند و به دنبال پاک کننده هایی هستند تا پوستشان را تحریک نکرده ، بلکه در آرامش بخشی پوست ملتهبشان ، موثر هم باشد. بدین منظور شیر به عنوان بهترین و سالم ترین تمیز کننده می تواند بکار رود . در نتیجه ، با ماساژ پوست با شیر و سپس تمیز کردن پوست صورت با پنبه نم دار بدون استعمال محصولات شیمیایی ، می توانید به پوست خود کمک کنید. همچنین در افرادی که به نوشیدن شیر حساسیت دارند ، بهترین راهکار در استفاده از شیر به عنوان یک تمیزکننده راحت و ساده می باشد.

- مرطوب کردن پوست با روغن نارگیل در افراد با پوست حساس بسیار مناسب است ، چرا که با دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی بالا از ایجاد التهاب و واکنش پوستی جلوگیری بعمل می آورد. همچنین از فواید دیگر روغن نارگیل خاصیت پاک کنندگی آرایش بوده که در سراسر دنیا در حال باب شدن است و بانوان زیادی برای دوری از مواد شیمیایی به روغن نارگیل روی آورده اند. چرا که مواد پاک کننده و محصولات ضد آب شیمیایی برای تمیز کردن آرایش از روی پوست ، به پوست های حساس آسیب می رساند . بدین منظور تنها با ریختن چند قطره روغن نارگیل روی پنبه یا پد و ماساژ به صورت دورانی پوست صورت خود را از آرایش پاک کنید.

مراقبت از پوست خشک

شستشوی پوست خشک و حساس :

- شستن پوست در روز آلودگی ها را از روی پوست برداشته و سبب شفافیت پوست می گردد. در این بین ، افراد با پوست خشک و حساس باید فقط یک بار در طول شبانه روز آن هم در شب صورت خود را بشویند تا دچار خشکی بیشتر نشوند و در صبح فقط پاشیدن آب ولرم روی پوست صورت توصیه می شود و در این میان باید از صابون ها و روغن های ملایم استفاده گردد تا سبب خشکی و تحریک پوست نگردد. از طرف دیگر استفاده همیشگی از مرطوب کننده مناسب یا لوسیون را فراموش نکیند تا علاوه بر آبرسانی و تغذیه پوست ، مانع از ایجاد لکه های پوستی ناشی از آفتاب یا آلودگی ها شود.

همچنین در صورت خشک شدن پوست بعد از حمام یا شستن صورت و دست ، بجای لوسیون می توانید از پماد یا کرم استفاده کنید ، چرا که کرم ها نسبت به لوسیون موثرتر بوده و تحریک پذیری کمتری دارند. بدین منظور کرم هایی پیشنهاد می شود که حاوی روغن جوجوبا ، گلیسیرین ، اسید هیالورونیک ، اسید لاکتیک ، لانولین و روغن معدنی باشد.

- پاک کننده های سبک حاوی گلیسیرین برای پوست خشک بسیار مناسب و مفید است. علاوه بر آن می توانید از روغن هایی نظیر روغن بادام ، روغن نارگیل و روغن زیتون کمک بگیرید. برای مصرف ابتدا صورت خود را با حرکت های دایره ای روغن بمالید سپس با آب ولرم بشوئید و در صورتی که می خواهید از پاک کننده های موجود در بازار استفاده کنید ، محصولاتی انتخاب کنید که حاوی لاروسدیم یا سولفات لورث نباشد.

- لایه برداری پوست : پوست خشک به لایه برداری و پاکسازی پوست در منزل به صورت هفتگی نیاز دارد. برای اینکار از هر برس یا مواد ساینده استفاده نکرده و بجای آن استفاده از یک فیس براش نرم پیشنهاد می گردد که با حرکات دایره ای روی پوست ماساژ داده شود. به دلیل اینکه پوست خشک بیشتر از سایر پوستها در معرض چین و چروک و پیری زودرس می باشد ، لذا ماساژ باید به آرامی صورت پذیرد. و یا اینکه می توانید از پاکسازی پوست به همراه یک ماساژ صورت عالی در کلینیک زیبایی آلما در رشت استفاده کنید. مشاوره رایگان در ابتدا و نیز پس از انجام خدمات زیبایی برای توصیه محصولات مراقبتی در خانه ، در این کلینیک زیبایی با متخصصین با تجربه بسیار مفید و موثر می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

- شستشوی صورت با آب ولرم و یا سرد و استفاده از حوله نرم: آب داغ باعث تحریک و خشک تر شدن پوست خشک می گردد. بدین منظور آب سرد و یا ولرم با میزان کمتر پیشنهاد می گردد. از طرفی برای خشک کردن صورت از حوله نرم استفاده کنید که حالت کرکی داشته باشد و از فشار زیاد حوله روی پوست ، پرهیز کنید تا پوست ملتهب نشود.

نکات مراقبتی برای پوست خشک و حساس :

- زمان حمام و دوش گرفتن خود را بین 5 تا 10 دقیقه محدود کنید و از بسته بودن درب حمام مطمئن شوید. در زمان حمام ، از دوش آب داغ پرهیز کرده و آب ولرم را جایگزین کنید و در هنگام شستشو از صابون های مخصوص پوست خشک حساس بجای صابون های معمولی استفاده کنید که ملایم و بدون عطر باشد ، تا پوستتان خشک تر از قبل نگردد و پس از حمام مرطوب کننده را از یاد نبرید. همچنین از پاک کننده به اندازه کافی استفاده کنید تا چربی و آلودگی از روی صورت را بطور کامل پاک کند و از مصرف بیش از اندازه این شوینده ها خودداری کنید تا کف غلیظ تشکیل نگردد.

- استفاده از مرطوب کننده و آبرسان چه برای صورت و دست ها و نیز چرب کردن کف پاها را فراموش نکنید و لباس های نرم و راحت همچون کتان بپوشید تا از تحریک پوست جلوگیری گردد. همچنین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید و در این بین از مواد مضر و شیمیایی ناملایم و یا عطرهای تند و قوی دوری کنید. از طرف دیگر در فصول سرد و خشک استفاده از محصولات ضد چروک و آکنه را کم کرده و محصولات ملایم تر نظیر ضد جوش را به کار ببرید تا از خشکی بیشتر پوست پیشگیری شود. البته استفاده از دستگاه رطوبت ساز و بخور در منزل در این فصول هم می تواند در حفظ رطوبت منزل و پوست کمک کند.

- در صورت انجام لیزر برای رفع موهای زائد ، برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در افراد با پوست حساس ، پس از مراجعه به بهترین مرکز لیزر موهای زائد ، متخصص لیزر ممکنست قبل از انجام از کرم یا ژل بی حسی موضعی استفاده کند و پس از انجام لیزر هم مصرف زینک برای رفع قرمزی و التهاب توصیه می شود.

لیزر موهای زائد در رشت

- به عنوان محصولات مراقبتی پوست ، استفاده از میسلار واترها برای آرام کردن پوست و جلوگیری از التهاب مناسب بوده که با دارا بودن هیالورونیک اسید برای حفظ رطوبت پوست ، توصیه می شود تا پوست را از آلودگی ها پاکسازی می نماید. در این راستا  مصرف تونر پوست حتی در بیرون از منزل هم پیشنهاد می شود و استفاده از ماسک آبرسان جهت آبرسانی و شادابی پوست همواره اثربخش و مفید بنظر می رسد. به دلیل حساستر بودن پوستهای خشک و حساس ، از محصولات مراقبتی ملایم و بدون عطر استفاده کنید که به عنوان مثال صابون های دئودورانت برای پوست های حساس و خشک ، خشن بوده و باعث تحریک پذیری این نوع پوست می گردد.

همچنین بغیر از عطر از مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل بجز ضد عفونی کننده دست ، آلفا هیدروکسی اسید AHA و رتینوئیدها خودداری کنید تا پوستتان روغن طبیعی خود را حفظ کند. از آن گذشته در صورت شستن مکرر دستها با مواد ضدعفونی کننده و خشک شدن پوست دست ، می توانید برای تسکین خشکی پوست ، برای محافظت از دستها در زمان سرما ، شستشو و کار با مواد شیمیایی و ... دستکش بپوشید.

- لباس هایی بپوشید که پوست را تحریک نکند و از مواد شوینده لباس ملایم و غیر تحریک کننده برای شستن لباس ها استفاده کنید. چرا که پوست خشک و حساس با لباسهایی از جنس پشمی و خشن تحریک شده و بعنوان جایگزین می توانید لباسهای پنبه ای یا ابریشمی بپوشید. همچنین از مواد شوینده لباس با برچسب کم حساسیت زا استفاده کنید. از آن گذشته در زمان سرما ، در کنار شومینه یا بخاری نمانید تا پوستتان خشک تر و مستعد آسیب نشود.

میکرونیدلینگ در رشت

نکاتی برای جلوگیری از خشک شدن پوست

اولین مورد استفاده از مرطوب کننده در روتین پوست روز و شب است که پس از پاک کردن پوست توصیه می شود تا رطوبت پوستتان حفظ شود. همچنین در صورت خشک بودن پوستتان می توانید از لایه روغن و پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. مورد بعدی دوری از نور مستقیم خورشید است ، چرا که اشعه فرابنفش خورشید به سطح پوست آسیب می زند و باعث خشکی پوست ، پیری زودرس و سرطان پوست می گردد ، بنابراین قبل از بیرون رفتن از منزل ، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید ، البته در روزهای ابری هم مصرف ضد آفتاب توصیه می شود.

از دیگر نکات جلوگیری از خشک شدن پوست ، تعویض زود به زود یا به موقع حوله و لیف است که از جمله مواردی هستند که باکتری های به راحتی بر روی سطح آنها جمع شده و باعث ایجاد تحریک و جوش زدن می شوند. در نهایت پوست خشک دستها را فراموش نکنید و با استفاده از روغن زیتون ، علاوه بر پیشگیری از خشکی ، به تقویت پوست دست کمک کنید.

علت خشک شدن پوست چیست ؟

از عوامل مهم خشک شدن پوست ارثی بودن آن است ، اما عوامل محیطی و عدم مراقبت از پوست هم در خشک شدن پوست تاثیر می گذارد که از آن جمله می توان به بسیار گرم یا بسیار سرد بودن هوا ، افزایش سن ، قرار گرفتن در برابر نور شدید افتاب ، شستشوی بیش از اندازه پوست ، استفاده از آب بسیار داغ برای شستشو ، نوشیدن آب به میزان ناکافی و ... اشاره کرد. البته کمبود ویتامین A , B ، مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین و کمبود چربی پوست به علت اختلال در غدد چربی هم می تواند در خشک شدن پوست موثر باشد.

بهترین روش مراقبت از پوست خشک

بهترین روش برای مراقبت از پوست خشک

بر طبق مطالعات انجام شده در سال 2022 ، یک روتین مراقبت از پوست مناسب پوست خشک می تواند بسیاری از مشکلات این نوع پوست را برطرف کرده و از ایجاد تحریک پذیری جلوگیری کند. از آنجائیکه پوست با خشک شدن ، دچار ترکهایی می گردد که می تواند دردناک ، عمیق و یا حتی قابل خونریزی گردد و می تواند منجر به ورود باکتری ها و میکروب ها به بدن شود که در نهایت فرد با عفونت پوستی روبه رو می شود. به منظور روتین مراقبت از پوست خشک می توان مراحل زیر را پی گرفت :

  • پاک کننده ای انتخاب کنید که دارای آبرسان باشد و علاوه بر تمیز کردن لایه سطحی پوست از آلودگی ها و چربی ها ، پوست را مختل نکند.
  • تونر بدون الکل با مواد فعال به منظور بازیابی PH پوست استفاده کنید. از آنجائیکه بسیاری از تونرها بر پایه الکل هستند که این ماده ، اصلی ترین علت خشکی پوست می باشد ، لذا در هنگام خرید تونر دقت کافی نمایید.
  • مصرف سرم به عنوان مثال سرم اسید هیالورونیک به منظور آبرسانی مفید است و یا اینکه می توانید سرمی انتخاب کنید که در رفع چین و چروک ، هایپرپیگمانتاسیون یا آکنه مناسب باشد.
  • از مرطوب کننده مغذی ، آبرسان و غیر کومدوژنیک برای نگهداری آب پوست استفاده کنید که علاوه بر آن فواید سرم را هم حفظ می کند و از مصرف محصولاتی که منافذ پوست را مسدود می کنند ، پرهیز کنید.
  • کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب های خورشیدی

 

سوالات

محصولات پوستی برای پوستهای حساس و خشک چگونه است ؟

مرطوب کننده های قوی ، روغن نظیر روغن بچه ، محصولات بر پایه پترولاتوم نظیر وازلین و آکوافور

آبرسانی به پوست حساس و خشک چگونه است ؟

تهیه محصولات مراقبت از پوست که حاوی مرطوب کننده بر پایه گلیسیرین و اسیدهیالورونیک باشد تا با کمک این مواد پوست بتواند مولکولهای آب را حفظ کرده و به پوست در داشتن پوستی مرطوب کمک کند.

آیا مصرف سرم ویتامین سی در پوستهای حساس و بسیار خشک مناسب است؟

آسکوربیل فسفات منیزیم ویتامین سی محلول در آب بوده و در پوستهای حساس می تواند کمتر تحریک کننده باشد. اما اسید ال اسکوربیک قوی ترین نوع ویتامین سی است که در پوستهای نرمال و چرب مناسب است.

کلینیک زیبایی در رشت

محافظت از پوست حساس و بسیار خشک چگونه است ؟

  • پس از حمام کردن از لوسیون استفاده کنید تا رطوبت پوستتان از دست نرود.
  • وازلین گزینه مناسبی برای مرطوب کردن پوستهای حساس و بسیار خشک است.
  • در انتخاب محصولات مراقبت از پوست دقت کنید و از محصولاتی که مناسب پوستهای حساس و بسیار خشک است استفاده کنید.
  • مصرف کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

درمان پوست حساس چگونه است؟

استفاده از روغن جوجوبا ، اسید هیالورونیم ، سرامیدها ، بابونه ، اسکوالن

درمان پوست خشک چگونه است؟

پوستهای بسیار خشک با مصرف مرطوب کننده ، پرهیز از حمام آب داغ و یا به مدت طولانی درمان می یابد. اما در صورت وجود خارش می توانید از لوسیون حاوی پماد هیدروکورتیزون کمک بگیرید و در صورت ابتلا به مشکلات پوستی به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز کرم به درمان پوست خشک شما کمک کند.

درمان خانگی پوست حساس و بسیار خشک چگونه است‌؟

  • شستشوی صورت روزی دوبار با پاک کننده ملایم و بدون الکل
  • مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی اسیداستئاریک در شی باتر یا اسید لینولئیک در روغن آرگان
  • پوستهای بسیار حساس شستشوی صورت با پاک کننده ملایم را به عصرها کاهش دهند و بقیه دفعات تنها با آب شستشو دهند.
  • در صورت مرطوب بودن پوست در ابتدا صبر کنید پوستتان خشک شود و سپس از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.
  • در صورت مصرف لوازم آرایشی از محصولات بر پایه کرم و روغن استفاده کنید تا از خشک شدن پوستتان جلوگیری شود.
  • کرم ضد آفتاب با SPF30 را فراموش نکنید حتی در روزهای ابری.
  • تمدید دوساعته کرم ضد آفتاب و پس از شنا کردن و یا تعریق

کلام آخر

* با توجه به حساس پذیر بودن پوست های خشک و حساس نسبت به سایر پوستها ، مراقبت و نگهداری از آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. امید آنکه مطالب فوق ، گام مهمی در آگاهی شما در محافظت از پوست حساس و بسیار خشک نهاده باشد.

شماره تماس  01332662196 - 01332006295 - 09125396478 برای مشاوره با متخصصین کلینیک زیبایی آلما رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه