یخ درمانی و مقابله با بیماری های پوستی

اشتراک گذاری :

بدیهی است که برای سلامت پوست مواردی چون خواب کافی و نوشیدن آب فراوان مهم و اساسی است ، اما آیا تا بحال ماساژ صورت با یخ برای حفظ سلامت پوست تجربه کرده اید؟ با اینکه ممکن است اولین بار باشد که شما از این موضوع اطلاع پیدا کردید، اما سالهاست که در کشور کره ، بانوان از یخ برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنند. به طوریکه پوست در برابر دمای پایین یخ ، علاوه بر پاکسازی پوست و افزایش گردش خون ، طراوت و شادابی خود را باز یافته و با مشکلات پوستی نظیر آکنه و پیری زودرس مقابله می کند.

فواید یخ درمانی

یخ درمانی چیست

استفاده از یخ در ناحیه ای از بدن برای اهداف درمانی و پزشکی  بهداشتی ، به عنوان سرمادرمانی شناخته شده و بطور عموم یخ درمانی در کاهش التهاب نشات گرفته از آسیب به بافت های بدن و درمان آسیب دیدگی و کبودی ورزشی استفاده می گردد. همچنین از یخ درمانی با درمان های دیگر می توان در کاهش درد و تورم ، تسکین درد کمر و گردن و رگ به رگ شدن و سفتی عضلات و ... کمک گرفت که با کاهش جریان خون ، تورم کم شده و نیز با کاهش موقت فعالیت عصبی از درد کاسته می شود. علاوه بر آن فواید و مزایای استفاده از یخ برای پوست بسیار مشهود و زیاد است. چنانچه در گذشته ملکه روس کاترین کبیر ، برای ماساژ صورت و گردن از تکه های یخ استفاده می کرد تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشد.

یخ درمانی صورت به خنک شدن نه فقط تابستان بلکه در تمام فصول سال کمک کرده و با توجه به مقرون به صرفه و آسان بودن آن ، نتایج شگفت انگیزی برای پوست به همراه خواهد داشت که از آن جمله می توان به تسکین دهنده پوست ، سفت کردن پوست ، کاهش التهاب و قرمزی ، لایه برداری و کنترل لکه های پوست می توان اشاره کرد. لازم به ذکر است که انجام منظم ماساژ صورت با یخ اثربخشی آن را بیش از پیش افزایش می دهد و تنها چند هفته  بعد از شروع یخ درمانی ، نتایج قابل توجهی اعم از کاهش آکنه ، جوش و التهاب و علائم پیری را به همراه دارد.

یخ درمانی چیست

تاثیر یخ درمانی بر بافت پوست 

یخ درمانی یا کرایوتراپی ، رویکردی جامع در مراقبت از پوست و سلامتی می باشد که باعث می شود تا ترمیم بافت نرم پوست و بازیابی آن سرعت بیشتری پیدا کند. بطوریکه یخ با کاهش دمای پوست و بافت زیرین آن ، اثر انتقال آهسته مولکولهای تقویت گر سیستم عصبی و همچنین به طور موقت باریک شدن رگ های خونی سطح پوست را در پی خواهد داشت. در نتیجه سرمای ناشی از یخ ، عصب ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و جریان خون را کاهش می دهد و باعث بی اثر شدن محرک های عامل التهاب در قسمت زیرین پوست می گردد.

از آن گذشته ، یخ به افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست کمک می کند که باعث سفت و محکم تر شدن بافت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد. همچنین هوای سرد یخ در حذف سموم و دی اکسید کردن از لایه های سطحی پوست موثر بوده و باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست می شود ، لذا برای افراد مبتلا به آکنه یا اگزما گزینه مناسبی می باشد. از طرفی سرد شدن پوست با یخ باعث می شود تا عروق خونی منقبض شده ، منافذ بزرگ پوستی کوچک شود و پف صورت و زیر چشم کاهش یابد و بلافاصله پس از اتمام یخ درمانی ، خون و اکسیژن به سطح پوست هجوم آورده که می تواند راهی برای سفت کردن و افزایش درخشش پوست شود که البته بر روی بدن نیز همانند صورت کاربرد دارد.

آنچه در یخ درمانی رخ می دهد ، قابلیت دمای زیر صفر یخ برای کاهش التهاب ، افزایش بازسازی سلولهای پوستی ، ریکاوری سریع تر عضلانی و سلولی ، انعطاف پذیری سیستم عصبی پارسمپاتیک و سم زدایی سریع تر از ضایعات متابولیک می باشد. در نتیجه آنچه یخ درمانی یا کرایوتراپی می تواند برای سلامت پوست به ارمغان بیاورد تنها ، پاکسازی پوست وتقویت کردن پوست نبوده ، بلکه افزایش جریان خون در صورت به منظور سفت تر شدن و روشن تر شدن پوست صورت شما می باشد که باعث می شود که پوست شما با درخشندگی و جوانی همراه شود.

پاکسازی پوست در رشت

خواص یخ درمانی پوست

- رفع پف زیر چشم : کارشناسان زیبایی پیشنهاد می کنند که قرار دادن کمپرس سرد ( تکه های یخ پیچیده در پارچه) می تواند در کاهش پف زیر چشم موثر باشد. بدین لحاظ زمانی که بطور منظم یخ را روی صورت خود بمالید ، رگهای خونی گشاد شده ، شروع به انقباض می کنند و در نتیجه تورم کاهش می یابد. البته در هنگام ماساژ توجه داشته باشید که فشار روی پوست باید ملایم باشد. همچنین به استفاده از تکه های یخ مخلوط آب به همراه چای یا قهوه توصیه می شود. بر طبق تحقیقات انجام شده در سال 2013 ، کافئین موجود در چای و قهوه با نفوذ به پوست ، باعث افزایش جریان خون در پوست می گردد.

- کاهش نشانه های پیری اعم از خطوط و چروک پوست : در اثر ماساژ صورت با یخ و با انتقال سرمای یخ به پوست ، منافذ بزرگ پوست شروع به کوچک شدن می کنند و منافذی که با مواد زائد و سبوم بسته شده اند ، با یخ درمانی باز می شوند و در نتیجه ظاهر منافذ پوست بهتر می شوند. همچنین با یخ درمانی خطوط پیری کم عمق تر می شوند و بدین ترتیب ، علائم پیری را در ظاهر کم می کند ، در نتیجه بافت پوست محکم تر و جوان تر از قبل می گردد.

- کاهش چربی پوست و درمان مشکلات پوستی : یخ درمانی به درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه ، جوش سرسفید و جوش سرسیاه و لکه های پوستی می پردازد که به منظور کاهش چربی و آکنه در پوست می توانید یخ را روی جوش مالیده تا زمانیکه پوست کمی بی حس شود. بدین  ترتیب منافذ پوست کوچک شده و چربی کمتری در پوست تولید می شود.

- افزایش در جذب محصولات پوستی : با یخ درمانی قابلیت جذب پوست افزایش می یابد ، بدین ترتیب که با کاهش دمای پوست ، مواد فعال در دورن محصولات مراقبت از پوست در اثر انقباض مویرگ ها و ایجاد اثر کششی بهتر جذب خواهند شد، مانند مصرف سرم پوستی بلافاصله پس از ماساژ با یخ باعث جذب سرم به لایه های زیرین پوست می گردد. همچنین در استفاده از ماسک های صورت ، برای جلوگیری از خروج مواد نرم کننده و روشن کننده درون ماسک ، از یخ استفاده کرده و چند تکه یخ را داخل گاز پانسمان پیچیده و بر روی پوست قرار دهید.

- لایه برداری پوست : یخ یکی از بهترین و موثرترین لایه بردارهای طبیعی است که نتایجی سریعتر از بقیه روشهای لایه برداری دارد. بدین منظور می توانید از تکه های یخ شیر هم استفاده کنید تا اسید لاکتیک موجود در شیر در حذف سلولهای مرده پوست کمک کرده و تکه های یخ به درخشندگی و روشن شدن پوست صورت بیانجامد.

- از فواید دیگر ماساژ یخ برای پوست صورت می توان به سفت و محکم کردن بافت پوست ، جوانسازی پوست ، بهبود جریان و افزایش گردش خون ، از بین بردن چربی ها ، کاهش التهاب در بافت آسیب دیده ، کاهش کبودی ، فرم دادن به گونه ، کاهش اندازه منافذ پوست ، لطیف و صاف کردن و درخشان کردن پوست ، کاهش جوش های صورت ، تسکین آفتاب سوختگی ، کاهش آکنه و کاهش تورم و التهاب نظیر بثورات پوستی اشاره کرد.

کاربردهای یخ درمانی

- یخ درمانی و زیباسازی پوست

یخ درمانی باعث سفت شدن و درخشان شدن پوست می گردد. از این رو یخ با منقبض کردن رگ های خونی و رفع التهاب ، باعث کم شدن خستگی پوست و بهبود جریان خون می گردد و در نتیجه رنگ چهره روشن تر شده و با سفت شدن پوست شاهد جوان تر شدن و درخشندگی چهره خواهید شد. در عین حال ، یخ درمانی پس از زایمان برای سفت کردن پوست به کار می رود و با از بین بردن چربی به کاهش وزن کمک می کند.

- یخ درمانی و درمان آکنه

از فواید یخ درمانی می توان به درمان آکنه که در اثر خوردن غذاهای چرب و مشکلات هورمونی و حتی استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی نامتناسب با پوستتان شکل می گیرد ، اشاره داشت. بر این اساس ، یخ با کاهش التهاب پوست و کوچک کردن روزنه های پوستی ، باعث کاهش تولید چربی بیش از اندازه پوست می گردد. بدین منظور در ابتدا پوست خود را با ژل پاک کننده تمیز کرده و با آب شستشو دهید تا کاملاً تمیز شود ، سپس صورت را خشک کرده ، یخ را چند دقیقه روی آکنه ها صبح و عصر  قرار دهید. شایان ذکر است یخ و بسته بندی یا همان پارچه را مرتباً عوض کنید تا از پخش باکتری به قسمت های دیگر صورت جلوگیری شود.

استفاده از درمان های خانگی نظیر یه درمانی برای بهبود آکنه ، می تواند روشی بدون عوارض نسبت به روشهای شیمیایی باشد. از آنجائیکه اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید بطور گسترده در بازار زیبایی وجود دارد ، اما استفاده بیش از اندازه این محصولات ، امکان بدترشدن آکنه را دارد. در این زمینه ، طبق نظریه آکادمی پوست امریکا AAD ، از مصرف محصولات حاوی الکل نظیر تونر ، لایه بردار و ... پرهیز کنید.

- یخ درمانی و پوست صورت 

یخ درمانی برای داشتن پوست صاف و بدون چروک مناسب است. برای این منظور یک قالب یخ را در کیسه فریزر پیچانده و زیر چشم و تمام صورت بمالید. همچنین تعداد زیادی از ستارگان سینما از ماساژ صورت با یخ برای حفظ شادابی و طراوت پوست و نیز جوانسازی بهره می برند که همراه با درخشش ، شفافیت ، رفع آفتاب سوختگی ، کاهش چروک و ... می باشد.

- یخ درمانی و چربی سوزی

یخ درمانی در درجات کم باعث از بین بردن چربی های مختلف بدن می شود. بدین منظور می توانید چند تکه یخ درون کیسه انداخته و کیسه را درون پارچه نازک گذاشته و سپس روی قسمت هایی از صورت برای چربی سوزی قرار دهید. نکته ای که باید در نظر داشت این است که جلسات یخ درمانی باید در مدت زمان کوتاه و با فاصله زمانی صورت پذیرد تا خود علت آسیب پوستی مضاعف نگردد.

از کاربردهای دیگر یخ درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین و بهبود سریع آفت دهان: در طول روز چندین بار روی آفت های دهان یخ به صورت کمپرس به مدت چند دقیقه گذاشته شود.
  • فیکس کردن آرایش روی پوست صورت: بعد از مرطوب کردن پوست ، یک قالب یخ را روی پوست صورت خود چرخانده و سپس آرایش کنید تا ماندگاری بیشتر آرایش را روی پوست صورت شاهد باشید.
  • یخ درمانی و واریس : در طول روز به مدت 10 دقیقه و دو تا سه بار روی مناطق واریسی یخ گذاشته شود تا با تسکین دهی ، مقدار واریس نیز کاهش یابد. همچنین برای پیشگیری از ایجاد رگ های زیر پوستی ریز نیز می توانید از یخ استفاده کنید.
  • یخ درمانی بعد از جراحی : یخ درمانی شیوه پیشنهادی پزشکان در افراد پس از جراحی بوده و کاهش التهاب و تورم و نیز کاهش درد کمک بسزایی می کند.

یخ درمانی پوست

نکات :

* شما عزیزان می توانید برای درست کردن یخ به همراه آب از چای ، گل رز ، آلوئه ورا ، رزهیپ مملو از ویتامین سی و چای سبز ( که سرشار از آنتی اکسیدان بود و ضد ویروس و باکتری می باشد ) استفاده کنید.

* از آلوئه ورا برای تعدای از بیماران پوستی استفاده می شود ، اما شواهد و مدارک علمی دال بر مفید بودن آلوئه ورا در بهبود زخم یا کاربردهای دیگر وجود ندارد. با عنایت به اینکه ، شواهد تجربی نشان داده که آلوئه ورا به صورت منجمد در درمان آفتاب سوختگی و آکنه موثر و تسکین بخش می باشد. در صورت عدم وجود آلوئه ورا یخ زده می توانید قبل از ماساژ با یخ معمولی ، ژل آلوئه ورا به پوست خود بمالید.

* بر طبق مطالعات انجام شده و چاپ شده در مجله British journal of pharmacology source  در سال 2013 ، یخ چای سبز ضد باکتری و ویروس بوده که به دلیل کاتچین موجود درچای سبز می باشد و در رفع التهاب و آکنه موثر می باشد. بدین منظور ، با استفاده از تکه های یخ ساخته شده از چای سبز ، می توانید به رفع ویروس ها و باکتری های روی پوست کمک کنید.

روش استفاده صحیح و اصولی از یخ:
برای انجام ماساژ یخ ، یک یا چند تکه یخ را داخل نایلون و یا پارچه نخی نرم و لطیف قرار داده و سپس ماساژ با حرکات دایره ای را انجام دهید. چرا که استفاده مستقیم از یخ ، می تواند تحریک کننده و حساسیت زا بوده و پارگی مویرگ های زیر پوست را سبب شود. همچنین در هنگام انجام ماساژ از وارد کردن فشار اضافی خودداری کرده و در نواحی نزدیک چشم استفاده نشود. بدین منظور در هر بار ماساژ صورت با یخ را ، تنها به مدت 1 تا 2 دقیقه و به صورت حرکات دروانی یا خطی به سمت بالا برای نواحی خط فک ، چانه ، لب ، بینی ، پیشانی و گونه انجام دهید. ذکر این نکته لازم است که استفاده طولانی مدت از یخ آسیب زننده بوده و فاصله جلسات یخ درمانی هم باید طولانی باشد.

نکات قبل و بعد از ماساژ صورت با یخ :

  • پیچیدن پارچه به دور یخ را فراموش نکنید تا با ایجاد مانع ، از وارد آمدن آسیب به صورت و دست در اثر سرما جلوگیری کند. همچنین سینی یخ را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید و قبل از انجام ماساژ با یخ ، صورت خود را شستشو داده و از نگه داشتن یخ به مدت زیاد روی پوست خودداری کنید.
  • از لایه بردار شیمیایی و فیزیکی و مواد فعال تحریک کننده در پاکسازی پوست اجتناب کنید.
  • شستشوی صورت با آب گرم و شوینده ملایم و استفاده از ضد آفتاب حداقل spf 30 را بخاطر بسپارید.
  • درصورت حساس بودن پوست یا نگرانی از وضعیت پوست خود می توانید قبل از انجام ماساژ با یخ با پزشک مشورت نمایید تا راهنمایی های لازم را به شما داشته باشد. در صورتی که در شهر رشت زندگی می کنید و نیاز به مشاوره پوستی دارید ، می توانید با پزشکان و کارشناسان کلینیک زیبایی آلما رشت مشورت بگیرید.

پاکسازی پوست در رشت

عوارض ماساژ صورت با یخ :

اگر سرمادرمانی و ماساژ صورت با یخ اصولی و با مهارت صورت نگیرد ، امکان ایجاد سوختگی ، آسیب های عصبی و سرمازدگی وجود دارد. البته اصولاً سرمادرمانی در پوست های روشن بهتر جواب می دهد ، چرا که در پوست های تیره یا برنزه امکان تغییر رنگ وجود دارد. همچنین پوست های حساس و مستعد روزاسه و کهیر سرد از ماساژ صورت با یخ پرهیز کنند ، به دلیل اینکه افراد مبتلا به روزاسه و قرمزی پوست ، اشیاء داغ یا سرد روی پوست نباید قرار دهند و تنها برای کاهش افروختگی صورت می توانند یخ را روی سقف دهان قرار داده تا خنک شود ، در نتیجه رگ های خونی صورت دچار انقباض شده و از قرمزی آن کاسته می گردد.

- سوختگی با یخ :

یکی از عوارض یخ درمانی ، سوختگی و سرمازدگی است که با قرار دادن شی سرد بصورت مستقیم به مدت طولانی بر روی پوست ایجاد می شود و سلولهای پوست ، تشکیل کریستال های یخ داده که جریان خون را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد و در نتیجه سوختگی با یخ در نتیجه کمبود اکسیژن به بافتهای اطراف اتفاق می افتد که این آثار سوختگی به پوست و بافت های زیرین رسیده و امکان آسیب دائمی نیز وجود دارد. لذا برای جلوگیری از سوختگی با یخ ، از تماس مستقیم یخ با پوست خودداری کرده و یخ را در یک پارچه یا بانداژ بپیچید و مراقبت باشید که پوشش دور یخ را بیش از اندازه سفت و محکم نکنید.

- از یخ زدن طولانی مدت پرهیز کنید :

افراد با پوست خشک و حساس نباید صورت خود را در کاسه یخ فرو برند که در نهایت با سوزش و قرمزی پوست مواجه می شوند. همچنین نباید صورت خود را به مدت طولانی در آب سرد غوطه ور کنید ، چرا که اگر به مدت طولانی یخ را به صورت بمالید پوست دچار آسیب ، خارش و قرمزی می شود و از مصرف مستقیم روی پوست خودداری کنید تا پوست یخ نزند و منجر به تولید سلولهای مرده نگردد که البته از ایجاد تبخال در ناحیه لب و صورت پیشگیری می کند. همچنین از قرار دادن یخ بر روی پوست خود بیش از یک بار در طول روز پرهیز کنید و زمان آن هم نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد.

ممنوعیت یخ درمانی:

یخ درمانی در بیماریهایی نظیر رینود ، نورپاتی محیطی  و بیماریهایی که اختلال در سیستم اعصاب و گردش خون ایجاد می کنند ، ممنوع است و به این افراد توصیه نمی شود .

کلینیک زیبایی در رشت

سوالات

آیا یخ درمانی می تواند پف زیر چشم و آکنه را کاهش دهد ؟

بله . به دلیل اینکه گذاشتن یخ بر روی پوست زیر چشم باعث کاهش جریان خون شده و تورم زیر پوست را کاهش می دهد و با افزایش سرعت ترمیم بافت نرم ، به بازیابی عملکردی پوست سرعت می دهد. همچنین با کاهش موقت فعالیت عصبی ، درد را کاهش می دهد. البته هیچ تحقیقات علمی قطعی منبع معتبری مبنی بر تاثیرات یخ بر روی پوست وجود ندارد و موارد ذکر شده همه تجربی می باشد. از طرفی آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند پف زیر چشم خود را با کمپرس سرد یعنی استفاده از یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه با فشار ملایم روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید تا ظاهر پف کرده آن کاهش یابد ، بعلاوه می توانید با مصرف آنتی هیستامین یا داروهای ضد التهابی همزمان با یخ درمانی ، پف زیر چشم را از بین ببرید.

همچنین استفاده از یخ برای درمان آکنه مناسب است که باعث کاهش التهابات پوستی و کوچک کردن منافذ بزرگ پوستی به منظور کاهش تولید بیش از حد سبوم و چربی که خود منجر به آکنه می شود. افزون بر این یخ دارای ماهیت ضد التهابی بوده و در درمان آکنه های التهابی همچون کیست ، ندول ، پوچول و پاپول مفید است. لازم به ذکر است که در صورتی که از یخ برای رفع آکنه استفاده می کنید ، یخ و بسته بندی آن را بطور مرتب عوض کنید تا از پخش شدن باکتری از یک سمت صورت به سمت دیگر پیشگیری شود.

یخ درمانی برای پوست صورت چه می کند ؟

یخ درمانی پوست در صورتی که درست انجام گیرد می تواند یک درمان کم خطر باشد و می تواند بطور موقت باعث کاهش التهاب پوست صورت شده و آکنه را کاهش دهد ، اگرچه افراد مبتلا به بیماریهای پوستی قبل از استفاده از یخ باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین یخ درمانی پوست می تواند باعث روشن شدن رنگ پوست گردد.

آیا یخ درمانی باعث تحریک تولید کلاژن می گردد ؟

جوانا چک زیبایی شناس مشهور در این رابطه می گوید که یخ خواص ضد التهابی دارد ، لذا باعث کاهش اثراتی پیری پوست می گردد و عملکرد خنک کننده یخ منجر به پوستی تازه تر و روشن تر می شود. همچنین باعث تسریع روند بهبودی پوست شده و به افزایش تولید کلاژن کمک بسزایی می کند.

کلینیک زیبایی در رشت

آیا می توانم هر روز یخ درمانی پوست انجام دهم ؟

بله اما فقط یک بار در روز و بدین منظور یخ پیچیده شده در پارچه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و در زمان قرار دادن یخ بر روی پوست ، به آرامی به پوست صورت در نواحی مختلف ماساژ دایره ای دهید. قابل ذکر است که از فرو بردن صورت خود در آب سرد به مدت طولانی پرهیز کنید چرا که منجر به تحریک پوست می گردد.

آیا یخ درمانی باعث درخشان شدن پوست می شود ؟

بله. با توجه به اینکه یخ باعث انقباض رگ های خونی و تسکین التهاب پوست می شود ، لذا خستگی پوست شما بوضوح کاسته شده و با بهبود جریان خون در پوست صورت ، چهره شما روشن تر و درخشان تر می گردد.

آیا در شب می توانم یخ درمانی پوست انجام دهم ؟

بله. اما بهتر است یخ درمانی را به روتین روزانه صبحگاهی خود  بیفزایید تا بیشترین فواید آن را مشاهده نمایید. اگرچه یخ درمانی در شب در درمان قرمزی و التهاب پوست صورت موثر است. 

مزایای استفاده از مکعب یخ بر روی پوست چیست ؟

کاهش سایز منافذ بزرگ پوستی ، انقباض رگهای خونی صورت و در نتیجه روشن و درخشان کردن پوست ، کاهش چین و چروک و خطوط صورت

آیا استفاده از کمپرس یخ بر روی پوست می تواند خطرناک باشد ؟

در صورتی که یخ را مستقیما و به مدت طولانی بر روی پوست صورت خود قرار دهید ، می تواند منجر به سرمازدگی پوست شود ، بنابراین همیشه از یک محافظ به دور یخ استفاده کنید و از نگهداشتن یخ به مدت طولانی بر روی پوست خودداری کنید تا شاهد عوارض جانبی آن نباشید.

ماساژ صورت خود را به متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت بسپارید. کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات ماساژ تخصصی صورت ، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی ، پارافین تراپی ، میکرونیدلینگ ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی ، هایفوتراپی و  خدمات دیگر در زمینه جوانسازی پوست با مشاوره رایگان توسط متخصصین در خدمت شهروندان عزیز می باشد.شماره تماس  01332662196 - 01332006295 - واتس آپ 09125396478 

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه