بهبود جای زخم با روشهای نوین

اشتراک گذاری :

سالانه میلیون ها نفر در جهان به دلایل مختلف نظیر ضربه ، جراحی یا سوختگی دچار آسیب می شوند که این زخم ها پس از بهبود به اسکار تبدیل می شوند. از آنجا که بدن برای ترمیم زخم ، به تولید بافت همبند خصوصاً کلاژن می پردازد ، لذا با تولید بیش از اندازه کلاژن در پوست ، اسکار یا همان جای زخم ، ایجاد می شود و نظر به اینکه این اسکارها و لکه های پوستی به راحتی از بین نمی روند ، مستقیماً روی زیبایی تاثیر منفی می گذارد.

با توجه به این که پوست بدن دارای لایه های مختلفی است ، در صورت آسیب می تواند خود را ترمیم کند و اگر این آسیب در لایه های سطحی باشد ، پوست ترمیم شده و همانند روز اول خواهد شد. اما در صورتی که آسیب به لایه های عمقی برسد ، جای زخم یا اسکار آن باقی خواهد ماند. بدین لحاظ بسیاری از درمان های امیدوارکننده بر پایه تفاوت فرایند ترمیم زخم جنین و بزرگسالان در جهت کاهش اسکار زخم ایجاد شده است. البته هیچ کدام از درمانها ، درمانی قطعی یا پیشگیری از تشکیل اسکار نمی باشند و تنها روشی به عنوان مهندسی ترمیم زخم برای به حداقل رساندن آسیب سلولی پوست و ایجاد جای زخم می باشند.

بدین منظور امروزه روش های نوینی در کلینیک های زیبایی مختلف نظیر لیزر درمانی، RF تراپی ، میکرونیدلینگ و ... برای درمان جای زخم نوآوری شده است که در ادامه به آن می پردازیم.  

روشهای نوین بهبود جای زخم

روشهای درمان جای زخم:

از روشهای درمان جای زخم می توان به لیزر درمانی ، پلکسر ، جراحی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، لایه برداری با میکرودرم ابریژن ، لایه برداری پیلینگ شیمیایی ، تزریق استروئید ، تزریق فیلر ، کرایوسرجری و ... اشاره کرد که در ادامه با این روشها آشنا می شویم.

* لیزر درمانی: 

لیزر درمانی یکی از روشهای موثر برای درمان جای زخم، همچنین لکه های پوستی ، آکنه و ... می باشد که نتایج مثبتی به دنبال داشته است. اگرچه در ابتدا ممکنست غیرعادی بنظر برسد که برای درمان اسکار زخم از لیزردرمانی استفاده شود و این سوال پیش می آید که چرا سوزاندن بافت بدن با لیزر به ترمیم جای زخم کمک می کند ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که لیزر را می توان به عنوان یک ابزار ارزشمند در جهت درمان اسکار و جای زخم برشمرد که برای اولین بار در دهه 1980 میلادی درمان لیزری جای زخم شروع شد. بدین لحاظ وقتی که یک فرد دچار آسیب سوختگی یا هر نوع آسیب دیگر شود ، فعالیت بدن برای ترمیم و بستن زخم زیاد می شود تا بهبود زخم تسریع یابد و در این فرایند سلولهای پوست و کلاژن منظم مانند پوست سالم شکل نمی گیرد، لذا با ترکیب سلولها و تجمع کلاژن با یک اسکار ضخیم روبرو می شویم.

در درمان با لیزر دی اکسید کربن ، آب در بافت اسکار مورد هدف قرار گرفته و به بدن فرصتی برای ترمیم زخم می دهد. این نوع لیزردرمانی پوست در مقایسه با انواع لیزر موهای زائد متفاوت می باشد. به دلیل اینکه لیزر دی اکسید کربن فرکشنال ، یک تا 5% از بافت اسکار را نشانه گیری می کند تا از ایجاد زخم های جدید در بیمار جلوگیری شود و لیزر با ایجاد تونل های میکروسکوپی در بافت اسکار و جایگزین شدن با بافت معمولی ، این امکان را فراهم می کند تا بافت اسکار متراکم بوسیله پوست طبیعی جایگزین شود. بدین منظور طول دوره لیزر درمانی برای بهبود جای زخم بنا به شدت و درجه اسکار زخم ممکنست بین 3 ماه تا یکسال به طول بیانجامد.

  • لیزردرمانی IPL: این روش بسیار قویتر از سایر روشهای لیزر بوده و با تابش متمرکز پرتو نور به محل زخم ، با استفاده از یک دستگاه انجام می پذیرد و تابش امواج نور لیزر ، باعث کوچک کردن رگ های خونی در ناحیه زخم می شود و بدین منظور لیزر درمانی پس از دو تا سه جلسه اثربخش خواهد بود.
  • لیزر فراکشنال: در این روش نیز از پرتو پرانرژی نور و بسیار باریک ( پرتوهای میکروسکوپی ) استفاده می گردد تا لایه برداری و درمان جای زخم را انجام دهد. بدین لحاظ  5 تا 7 روز پس از درمان شاهد بهبود خواهید بود و نکته قابل توجه آن که رعایت بهداشت برای پیشگیری از عفونت ضروری است.

* نکته : لیزردرمانی حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود و تنها نواحی آسیب دیده باید در معرض تابش قرار گیرند.

بهبود جای زخم با مخصولات مراقبت از پوست

* روش پلکسر:

پلکسر روش غیر جراحی ، بی خطر و موثر بوده و دستگاهی است که با پلاسما کار می کند و اساس کار آن بر پایه گرم کردن پوست ، تحریک جوان سازی سلولها و تولید کلاژن با نفوذ به لایه های عمیق پوست می باشد که باعث لیفت پوست و از بین بردن چین و چروک و جوانسازی پوست می گردد و در نواحی پلک فوقانی و پایینی ، لیفت ابرو ، خطوط پنجه کلاغی ، چین و چروک بالای لب و گردن ، چانه ، اسکار و جای زخم یا جراحی روی پوست کاربرد دارد. بدین منظور این روش که برای انواع پوست مناسب بوده، بدون بیهوشی و غیرتهاجمی می باشد ، نیاز به یک تا سه جلسه درمان بنا به تشخیص پزشک بسته به نوع پوست و نوع زخم دارد و دارای دوره نقاهت کم می باشد.

همچنین تاثیر این روش بسیار سریع بوده و برای سرعت بخشیدن به زمان درمان ، مزوتراپی هم پیشنهاد می گردد. از عوارض روش پلکسر می توان تورم ، قرمزی و تغییر رنگ ، را نام برد که پس از مدت زمان کوتاه ترمیم خواهد شد.

* روش جراحی برای از بین بردن جای زخمهای عمیق:

تکنیک های مختلفی برای ترمیم جای زخم به صورت جراحی استفاده می شود که بدین منظور با ایجاد بریدگی و ترمیم لایه های زخم ، جای زخم کاهش داده می شود. بر این اساس زمانی که زخم بطور طبیعی بهبود می یابد ، بافت روی زخم رشد کرده و جایگزین پوست آسیب دیده می گردد و با انباشت این بافت فیبری ، جای زخم ایجاد می شود که راه طبیعت برای یادآوری آسیب ها می باشد. در عین حالیکه برخی از مردم به اسکار زخم اهمیت نمی دهند ، در مقابل بسیاری هستند که مشتاق از بین بردن شواهد آسیب و اسکار هستند. لذا جراحی اسکار با مهار رشد بافت همبند ، می تواند سلولهای معمولی پوست را برگرداند.

* روش آراف تراپی:

آراف تراپی روشی است که در آن از دستگاهی استفاده می شود که با امواج رادیویی کار می کند و این امواج باعث گرم شدن و تحریک لایه های میانی پوست شده و گردش خون را افزایش داده و کلاژن سازی پوست را تحریک می کند، در نتیجه سبب بازسازی لایه های میانی پوست و ترمیم زخم و همچنین جوانسازی پوست می شود. لازم به ذکر است که درمان با این روش به حداقل سه جلسه نیاز دارد تا نتایجی اثربخش داشته باشد.

برای انجام خدمات زیبایی و جوانسازی پوست ، مراجعه به کلینیک زیبایی معتبر و مجهز به دستگاه های پیشرفته بسیار کمک کننده است. کلینیک زیبایی آلما در رشت با استفاده از تکنولوژی های نوین کمک به سزایی به شما عزیزان دارد. روشهای RF تراپی ، میکرونیدلینگ ، پاکسازی پوست ، میکرودرم ابریژن ، پیلینگ ، هایفوتراپی، تزریق فیلر ، لیزر موهای زائد و ... در خدمت شما زیباپسندان می باشد.

میکرونیدلینگ در رشت

* روش میکرونیدلینگ :

در روش میکرونیدلینگ لایه برداری سطحی پوست با استفاده از غلطک با سوزن های بسیار ریز انجام می گیرد که با ایجاد شکاف های کوچک به اندازه مو بر روی لایه بیرونی پوست ، کلاژن سازی پوست تحریک می گردد و در نتیجه با ساخت کلاژن های جدید ، آثار زخم و جوش و ... از بین می روند. لازم به توضیح است که قبل از انجام میکرونیدلینگ نیاز به کرم بی حسی و ضدعفونی کردن ناحیه مورد نظر می باشد تا درد ناشی از آن کاهش یافته و خطر عفونت از بین برود. همچنین این روش در مقایسه با لیزردرمانی مقرون به صرفه تر است. شایان ذکر است که  انجام روش میکرونیدلینگ حتما باید در بهترین کلینیک زیبایی در رشت و زیر نظر پزشک انجام پذیرد تا بدون خطر و ایمن ، بهترین نتیجه بدست آید.

* لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن : 

در این روش که به پاکسازی پوست یا فیشیال موسوم است ، از برداشتن لایه های مرده پوست با یک دستگاه مخصوص به نام میکرودرم کمک گرفته می شود که دارای کریستال های بسیار ریز بوده و با از بین بردن لایه بالایی پوست ، باعث صاف شدن و ترمیم پوست ، جوانسازی پوست و از بین جای جوش ، رفع اسکار آکنه و زخم می گردد. بر این اساس آکادمی پوست آمریکا AAD ، بهترین کاربرد لایه برداری را روی اسکار زخم که از قبل صاف هستند ، معرفی می کند.

از آن گذشته پیلینگ شیمیایی یا اسید تراپی که سومین روش زیبایی پر کاربرد و غیر جراحی در امریکا می باشد، هم نوعی لایه برداری پوست بوده که در آن برای از بین بردن لایه های شاخی سطحی پوست از مواد شیمیایی استفاده می شود و برای جای زخم هایی که عمیق نباشند توصیه می گردد. بدین منظور محلول عصاره گیاهی به پوست صورت مالیده می شود که باعث پوسته پوسته شدن لایه های بالای پوست شده و جای زخم و چروک را از بین می برد و با افزایش سرعت گردش سلولی و افزایش رشد کلاژن ، باعث تولید سلولهای تازه بر روی پوست شده و رنگ پوست روشن تر و بافت و ظاهر پوست بهبود می یابد. البته پیلینگ شیمیایی برای پوست های حساس مناسب نمی باشد.

پاکسازی پوست

* تزریق استروئید:

در این روش استروئید به پوست تزریق شده و سبب بهبود کیفیت سلولهای جای زخم می گردد و جای زخم را کاهش می دهد که این روش در حال تکامل می باشد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد ، تزریق کورتیکواستروئید در درمان اسکار هیپرتروفیک و کلوئید به عنوان اولین درمان استفاده می شود. همچنین تزریق بلئومایسین در بهبود اسکار هیپرتروفیک موثر می باشند ، اما طی تحقیقاتی نشان داده شد که بلئومایسین برای افراد با پوست تیره مناسب نبوده و این افراد در معرض خطر هیپرپیگمانتاسیون یا افزایش رنگدانه پوستی می باشند. از سوی دیگر تحقیقات سال 2019 در زمینه تزریق اسکار کلوئیدی با بلئومایسین نشان داده که این درمان موثر و بی خطر بوده ، گرچه می تواند بازگشت پذیر باشد که امری رایج است.

* تزریق فیلر 

 تزریق ژل روشی است که با استفاده از مواد پر کننده نظیر ماده طبیعی اسید هیالورونیک برای تزریق در نواحی فرورفته پوست صورت در اثر بریدگی به کار برده می شود. بدین ترتیب با پر کردن مناطق فرو رفته پوست ، سطح پوست صاف می شود که البته برای تزریق در نواحی لب ، گونه و فک و ... در صورت به منظور حجم دهی و جوانسازی پوست کاربرد زیادی دارد که بسیار هم پرطرفدار می باشد. با توجه به اینکه نتایج این روش بین 6 ماه تا یکسال ماندگاری دارد ، لذا این روش موقتی است و نیاز به تکرار تزریق دارد.

تزریق ژل خط خنده

* کرایوسرجری :

کرایوسرجری یکی از گزینه های رفع اسکار با نتایج چشمگیر می باشد که به عنوان کرایوتراپی شناخته می شود و برای پوست های روشن مناسب است. در این روش با پاشیدن نیتروژن مایع روی جای زخم که برای یخ زدن و رسیدن به انجماد استفاده می شود ، بافت همبند منجمد شده و به اصطلاح می میرد و بدین ترتیب بافت مرده به تدریج ریزش می کند و از بین می رود. به منظور رسیدن به نتیجه ایده آل چندین جلسه در کنار تزریق کورتیکواستروئید مورد نیاز است. اما آکادمی پوست امریکا این روش را برای پوست های تیره توصیه نمی کند ، چرا که باعث ایجاد لکه دائمی روشن تر از پوست در این افراد می شود.

* همچنین از روش های دیگر می توان به پانچ بافت آسیب دیده برای بهبود زخم اشاره کرد که در این روش از پوست سالم (معمولاً ناحیه پشت گوش) گرفته شده و به موضع مورد نظر پیوند می زنند. بدین ترتیب این روش در درمان زخم عمیق کمک کرده و در نتایج نهایی باعث کوچک شدن جای زخم می شود. از طرف دیگر خراشاندن پوست یا سوراخ کردن بافت زخم با ابزار لبه تیز و تراشاندن سطح پوست هم روشی دیگر در رفع جای زخم خصوصاً از نوع برجسته می باشد که سلولهای مرده و بافتهای زخمی را از بین می برد و به پوست سطحی صاف می دهد. و در نهایت کرم های از بین برنده جای زخم که با مراجعه به پزشک متخصص و تجویز این کرم ها می توانید از شر جای زخم خلاص شوید.

*** لازم به توضیح است که برای از بین بردن جای زخم درمان های پیشرفته ای نظیر سرماجراحی ، کورتیزون ، سیلیکون درمانی ، رادیوتراپی و ... نیز در حال بررسی و پیشرفت است ، که در آینده مورد استفاده قرار می گیرند.

محصولات مراقبت از پوست

پیشگیری از ایجاد جای زخم:

از آنجا که مراقبت از پوست همیشه و در همه جا لازم است ، لذا در صورت آسیب دیدن در اثر سوختگی یا خراشیدگی پوست ، مراقبتهای لازم را به عمل آورید تا شاهد ایجاد جای زخم عمیق در ناحیه آسیب دیده نباشید که یکی از این موارد مصرف آنتی بیوتیک با تجویز پزشک در برخی از زخمها می باشد که برای جلوگیری از عفونت پیشنهاد می گردد. از سوی دیگر تمیز نگه داشتن زخم بوسیله شستشوی زخم با آب و صابون و یا شامپو بچه بسیار کمک کننده است که بدین منظور می توانید روزی 3 تا 4 بار زخم را شستشو دهید. همچنین زخم را دستکاری نکنید و از کندن یا خراشاندن آن خودداری کنید تا تحریک نشود.

افزون بر این از بتادین استفاده نکنید ، بتادین برای ضدعفونی کردن زخم مناسب بوده ، اما برای زخم باز استفاده نمی شود و همانگونه که میکروبها را از  بین می برد ، می تواند باعث آسیب رسانی به سلولهای سالم هم گردد ، چرا که زخم مانند مخاط چشم حساس می باشد و از آنجا که ما هر چیزی را نمی توانیم در چشممان بریزیم لذا این مطلب در مورد زخم هم صدق می کند. مورد دیگر اینکه ، از کرم یا پمادهای از بین برنده جای زخم در دو هفته اول ، به دلیل اثردهی معکوس در صورت مصرف پیش از موقع استفاده نکنید.

از طرف دیگر از دوش آب گرم ، پدهای حرارتی و ... بعد از آسیب پوست دوری کنید و بدین منظور ژل سیلیکونی جایگزین مناسبی است. همچنین برای بهبود جای زخم ، پوست را مرطوب نگه دارید و برای جلوگیری از عفونت جای زخم ، بعد از تمیز کردن جای زخم با بانداژ پوشانده شود.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

انواع روش پوشاندن جای زخم:

روشهای مختلفی برای پوشاندن جای زخم وجود دارد که کمک زیادی که به زیبا نگه داشتن پوست صورت و افزایش اعتماد به نفس دارد. ازین رو می توان جای زخم را بوسیله مو پوشش داد و خانمهایی که زخم در صورت در ناحیه بالای پیشانی و ابرو یا گوش دارند ، می توانند این نواحی را با مو پوشش دهند و در آقایان هم زخمهای اطراف دهان و پایین صورت بوسیله موی ریش و سبیل می تواند پوشانده شود. همچنین پوشاندن جای زخم با مواد آرایشی که البته این امر برای خانمها در نواحی صورت امکانپذیر می باشد. در نهایت می توان به کاشت مو در مناطقی از پوست نظیر ناحیه ابرو و سر و همچنین ریش در آقایان اشاره کرد تا جای زخم با موهای کاشته شده ، پوشانده شود.

سوالات :

 آیا تزریق بوتاکس در بهبود جای زخم موثر است ؟

خیر. بوتاکس یک نوع سم است که برای از کار انداختن عضلات ناحیه مورد نظر همچون پیشانی بکار می رود و بدین ترتیب چین و چروک و خطوط پوست به مدت چند ماه از بین می رود. ازین رو تزریق بوتاکس در بهبود جای زخم و اسکار هیچ کاربردی نخواهد داشت ، چرا که خاصیت پر کنندگی فیلر و یا لایه برداری لیزر را ندارد.

برای بهبود جای زخم لیزر بهتر است یا فیلر ؟

لیزر و فیلر دو مکانیسم جدا برای درمان اسکار آکنه هستند. لیزر فرکشنال CO2 که برای موارد کوچک و بزرگ جای زخم و اسکار مناسب است ، سطح پوست ناحیه جای زخم را لایه برداری کرده و بافت جدید جایگزین می شود که اگرچه دائمی بوده و فرورفتگی ندارد ، اما ممکنست ترمیم 100 درصد صورت نگیرد. در مقابل ژل یا فیلر خاصیت پر کنندگی داشته و تزریق ژل باعث بالا آمدن سطح پوست و پر شدن فرورفتگی های پوست ناحیه اسکار می گردد که دائمی نبوده و ماندگاری بین 6 تا 12 ماه خواهد داشت و در انواع اسکار عمیق و با تعداد محدود موثر است.

آخرین درمان برای جای زخم چیست ؟

لیزر درمانی و سایر درمان های نوری می تواند در بهبود جای زخم چه در درمان ظاهر کلوئیدهای برجسته و چه در کاهش جای زخم پس از جراحی و ... موثر باشد.

آیا وازلین در بهبود جای زخم موثر است ؟

پماد موضعی راهکاری مناسب در مراقبت از جای زخم است که بدین منظور کرم کره کاکائو و وازلین می تواند در کاهش ظاهر زخم موثر باشد اما بخاطر داشته باشید که اگرچه مصرف روزانه پماد در بهبود جای زخم موثر است اما آن ها را بطور کامل از بین نمی برد.

کلینیک زیبایی در رشت

جدیدترین لیزر برای درمان جای زخم چیست ؟

لیزر CO2 جدیدترین لیزر در بهبود جای زخم در اثر سوختگی است و راهکاری طولانی مدت به منظور نیازهای زیبایی و بهبود حرکتی این بیماران می باشد که با لایه برداری پوست بدون جراحی زیبایی ، باعث سفت  و محکم شدن پوست و در نتیجه جوانسازی پوست می شود.

از دیگر روشهای بهبود جای زخم بغیر از لیزر درمانی چیست ؟

درم ابریژن و لایه بردار شیمیایی که روش درم ابریژن دستگاهی برای لایه برداری پوست است تا بی نظمی در بافت پوست کاهش یابد و لایه برداری شیمیایی نیز لایه برداری پوست با مواد شیمیایی به منظور حذف بافت اسکار می باشد که باعث تحریک تولید پروتئينهای کلاژن و الاستین در پوست شده تا سرعت بهبود جای زخم افزایش یابد.

آیا ویتامین سی در بهبود جای زخم موثر است ؟

ویتامین سی باعث کاهش تغییر رنگ جای زخم می گردد اما در پر کردن جای زخم اثری ندارد و بدین منظور از تزریق ژل برای حجم دهی جای زخم استفاده می شود.

درمانهای عمومی جای زخم چیست ؟

درمان های موضعی نظیر ویتامین E ، ژل سیلیکون ، محصولات عصاره پیاز ، کره کاکائو ، محصولات مراقبت از پوست OTC همچون وازلین و آکوافور می باشد که تا حدودی یعنی نه خیلی زیاد در بهبود جای زخم موثرند.

آیا بهبود جای زخم عمیق امکانپذیر است ؟

بله . روشهایی نظیر جراحی و لیزر درمانی یا حتی پیوند پوست در بهبود جای زخم عمیق موثر است.

آیا می توان جای زخم را در معرض نور خورشید قرار داد ؟

خیر. جای زخم را از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید چرا که آفتاب سوختگی ممکنست منجر به تیره تر شدن جای زخم شود.

۵ قانون مراقبت از زخم به منظور پیشگیری از ایجاد جای زخم چیست ؟

۱- ارزیابی زخم ۲- پاکسازی زخم ۳- تعویض پانسمان زخم به موقع ۴- انتخاب پانسمان مناسب ۵- مصرف آنتی بیوتیک

 شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

جهت مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشیم.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه