لیزر موهای زائد: کاهش موهای زائد یا حذف دائمی؟

اشتراک گذاری :

یکی از مهم ترین و اساسی ترین موارد زیبایی پوست صورت و بدن ، از بین بردن موهای زائد است که روش های مختلفی برای برداشتن این موها وجود دارد، اما در نهایت بعد از چند روز دوباره رشد خواهند کرد و گاهاً با عوارض قرمزی و خارش یا حتی زخم مواجه خواهیم شد. امروزه بهترین گزینه برای رفع موهای زائد و پاکسازی پوست ، استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد می باشد. پرتو لیزر با دقت و تمرکز بر سلولهای رنگدانه مو و تشخیص آنها از هم ، ملانین مو را شناسایی کرده و مورد هدف قرار داده، تمام ساقه از جمله ریشه مو را گرم کرده و می سوزاند. بدین صورت ، فولیکول مو به مدت طولانی در حالت خواب قرار می گیرد  و با رشد دوباره موها بسیار سبک تر ، ظریف تر و با تعداد کمتر مشاهده می شوند.

لیزر خوب در رشت

در بین عموم روش لیزردرمانی به عنوان از بین بردن دائمی موهای زائد تلقی می شود و این در حالیست که با انجام لیزر موهای زائد ، شاهد کاهش دائمی موهای ناخواسته و زائد خواهیم بود و 100% از شر موهای زائد راحت نمی شویم و البته لیزردرمانی به عواملی بستگی دارد نظیر رنگ پوست و مو و در این بین افراد با پوست روشن تر و موهای تیره تر بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد می گیرند.

 لیزر موهای زائد : کاهش یا حذف دائمی موهای زائد؟

با توجه به اینکه نتایج لیزر موهای زائد بستگی به عوامل مختلفی نظیر نوع دستگاه ، رنگ و نوع پوست و مو ، طریقه استفاده از دستگاه ، انتخاب طول موج مناسب ، مشکلات هورمونی ، وراثت ، داروهای مصرفی و ... دارد ، لذا در حدود 70 تا 90 درصد از موهای زائد را از بین می برد. بنابراین حذف موهای زائد در این مورد فقط تا حدود 70 تا 90 درصد بوده و مابقی آن کاهش می یابد که از لحاظ علمی به لیزر موهای زائد، کاهش دائمی موهای زائد گفته می شود نه حذف دائمی.

لازم به توضیح است که لیزر موهای زائد با از بین رفتن کامل فولیکول مو ، دائمی خواهد بود و زمانی که فقط فولیکول مو آسیب دیده باشد ، اما بطور کامل از بین نرود ، موها دوباره رشد خواهند کرد و از آنجا که از بین بردن کامل تک تک فولیکول های مو دشوار است ، لذا افراد شاهد حذف دائمی موهای زائد خود نخواهند بود و با رشد دوباره موها ، امکان درمان مجدد با جلسات شارژ وجود دارد. همچنین مممکنست موهای رشد شده ، خیلی روشن ، کوتاه و مقاوم در برابر درمان باشد.

از سوی دیگر یکی از مواردی که بر رشد دوباره موها پس از اتمام جلسات لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد ، چرخه رشد موی فرد می باشد ، چرا که برخی افراد دارای رشد سریعتر موها می باشند و یا اینکه موهای در فاز استراحت کندتر از موها در فاز دیگر رشد می کنند. در نتیجه بیشتر افراد در عرض چند ماه شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند شد و این زمانی است که فرد باید برای جلسات شارژ و ترمیم مراجعه کند.

لیزر موهای زائد در رشت

عوامل تاثیرگذار بر روی لیزر موهای زائد

یکی از عوامل تاثیرگذار بر نتایج لیزر موهای زائد رنگ پوست و موی فرد است و چنانچه کسی رنگ پوست روشن و موی تیره تری داشته باشد ، بهترین نتایج را از لیزر درمانی خواهند گرفت ، چرا که تضاد بین رنگ پوست و مو باعث شناخته شدن بهتر مو توسط نور لیزر شده و در نتیجه نور لیزر با هدف گیری بهتر باعث آسیب فولیکولهای مو می گردد. با توجه به اینکه فولیکول مو کیسه ای است که ریشه مو در آن قرار دارد و مو در آن رشد می کند ، لذا با آسیب دیدن آن دیگر مویی رشد نخواهد کرد.

از آنجا که فناوری لیزر برای انواع پوست و مو ساخته شده است ، امکان انجام لیزر موهای زائد برای همه افراد در جهان وجود دارد که البته در برخی افراد تعداد جلسات لیزر درمانی به مدت بیشتری طول می کشد ، چرا که به دلیل تیره بودن پوست یا تضاد کم بین رنگ پوست و مو باید از درجات پایین تر لیزر برای جلوگیری از ایجاد آسیب و سوختگی استفاده شود و این منجر به دیرتر جواب گرفتن فرد از انجام لیزر موهای زائد می گردد.

از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر نتایج لیزر درمانی ، رعایت زمان بندی جلسات لیزر موهای زائد است که توسط پزشک یا کارشناس زیبایی برنامه ریزی می شود که بطور عموم با توجه به چرخه رشد مو در 6 تا 8 جلسه اول به صورت ماهیانه و پس از آن به صورت شارژهای کوتاه مدت 45 تا 60 روزه و سپس چندین ماهه است و همه این جلسات ترمیم به رویش موی هر فرد بستگی خواهد داشت ، چرا که در بعضی افراد موها زودتر و در برخی دیرتر رشد می کند. گاهاً جلسات ترمیم لیزر موهای زائد بر عهده خود فرد گذاشته می شود تا در صورت رشد بیشتر موها اقدام به نوبت گرفتن برای جلسه شارژ لیزر کند. در نهایت بیشتر افراد به جلسات شارژ یکساله می رسند و در حدود یک سال از رشد سریع موهای ضخیم و اصلاح کردن آنها راحت می شوند.

شناخت لیزر و کاربردهای آن:

همانطور که می دانید لیزر در واقع پرتو نور بوده که دارای ویژگیهای خاص و بسیار پر انرژی می باشد و هم در صنعت و هم در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه لیزر به عنوان یک دانش و تکنولوژی با بهینه سازی در بخش صنعت برای برش و حکاکی و همچنین در بخش پزشکی برای جراحی چشم یا همان لیزیک و در بخش زیبایی برای جراحی های لیفت و لیزر موهای زائد استفاده می شود که بسیار هم پرطرفدار می باشد.

مکانیسم عملکرد لیزر موهای زائد:

مکانیسم لیزر موهای زائد بدین صورت است که از پرتو لیزر با حرارت و گرمای زیاد به عنوان شکل خفیف تابش استفاده شده و در طول انجام لیزردرمانی ، با داغ شدن پیاز مو و آسیب رساندن به فولیکولها ( ارگان های کوچک درون پوست که موی بدن را می سازند ) ، رشد مو را متوقف می کند. از آنجا که فولیکول ها دقیقاً در زیر پوست قرار داشته و مسئولیت ساخت موهای جدید را دارند ، لذا با از بین بردن فولیکول ها ، تولید مو موقتاً غیرفعال می گردد و این در حالیست که بقیه روشهای از بین بردن موهای زائد ، تنها موهای بالای سطح پوست را از بین برده و به فولیکول مو دسترسی ندارند.

لیزر موهای زائد در رشت

مراحل و چرخه رشد مو:

  1. آناژن : این مرحله به عنوان مرحله فعال رشد مو بوده که زمان شروع رشد موهای جدید را نشان می دهد ، یعنی همان زمانی است که موها از سطح پوست می گذرند و قابل مشاهده می باشند و موهای بدن حدود 30-45 روز در این مرحله باقی می مانند. لازم به توضیح است که بهترین زمان برای انجام لیزر موهای زائد ، فاز آناژن می باشد ، به دلیل اینکه مو هنوز به فولیکول چسبیده و به راحتی توسط نور لیزر مورد هدف قرار می گیرد.
  2. کاتاژن : همان مرحله توقف رشد مو بوده که فقط دو روز طول می کشد و در این مرحله موها از فولیکول خارج شده و از بدن جدا می گردند. بر این اساس این مرحله از رشد مو، مرحله مناسبی برای انجام لیزر نمی باشد ، چرا که لیزر نمی تواند وارد فولیکول مو شود و روی آن تاثیر بگذارد.
  3. تلوژن: این مرحله آخرین فاز رشد مو بوده و با در نظرگرفتن اینکه فولیکول مو به اصطلاح خوابیده است و پس از ریزش مو ، احتمال این وجود دارد که برای روزها یا حتی  سالها شاهد رویش مجدد مو نباشیم. اما غیر قابل پیش بینی بوده و لیزر موهای زائد در این مرحله امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه دلیل اینکه گاهی بعد از گذشت سالها بعد از انجام لیزر موهای زائد ، شاهد رشد مجدد مو می باشیم ، همین است.

چرا جلسات شارژ لیزر لازم است؟

بعد از انجام هر جلسه لیزر درمانی ، متوجه خواهید شد که موهای شما کمتر شده و کاهش مو در جلسه اول حدود 10 تا 25 درصد می باشد و موهای باقیمانده بافت و رنگ روشن تری دارند. ازین رو بعد از گذشت 8 جلسه از انجام لیزر موهای زائد ، درمان های بعدی به صورت چند ماهه برای بهره بردن حداکثر از لیزر موهای زائد لازم و ضروری است ، یعنی همان جلسات شارژ یا ترمیم که تعداد دقیق این جلسات در افراد مختلف ، بسته به رویش مو متفاوت می باشد. بدین ترتیب عواملی که در تعیین زمان جلسات شارژ و پیگیری موثر است نظیر ارثی بودن ، پرموئی یا هیرسوتیسم ، بیماری های هورمونی ، مصرف داروهای خاص ، مشکلات تیروئید و ... می باشد که کارشناس لیزر با توجه به همه این موارد و رویش موی هر فرد جلسات شارژ را برنامه ریزی می کند.

کلینیک لیزر موهای زائد
 

انواع طول موج ها و دستگاه های لیزر:

تفاوت دستگاه های لیزر در فرکانس و طول موج لیزر می باشد که به سه نوع طول موج تقسیم بندی می شود.

  1. لیزر الکساندرایت: یا لیزر الکس با طول موج 755 نانومتر برای پوست های معمولی و روشن مناسب است و یکی از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد در جهان است که قابلیت تنظیم طول موج و انرژی را داشته و همچنین دارای سیستم خنک کننده قوی می باشد. از آنجا که این طول موج بیشتر برای پوست های روشن مناسب است ، در نتیجه لیزر موهای زائد برای اروپاییها بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
  2. لیزر دایود: این نوع لیزر با طول موج 808 نانومتر برای پوست های معمولی و رو به تیره مناسب می باشد و با توجه به اینکه این نوع پوست بیشتر در میان ایرانی ها دیده می شود ، لیزر دایود بهترین گزینه برای انجام لیزر موهای زائد برای ایرانی ها می باشد. لازم به توضیح است که طول موج این نوع لیزر نسبت به لیزر الکس کمتر بوده ، اما دارای عمق نفوذ بیشتری می باشد و از قابلیت های آن می توان به سیستم خنک کردن سطحی پوست در زمان لیزر اشاره داشت.
  3.  لیزرهای ND-YAG : لیزر اندیاگ با طول موج 1064 نانومتر ، برای پوست های تیره و برنزه شده ، موثر می باشد.

 

بهترین کلینیک زیبایی رشت
 

از آنجا که پوست افراد با هم متفاوت بوده و در رنگ های متفاوت می باشد ، لذا مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی رشت که در آن از دستگاه ترکیبی الکس – دایود استفاده می شود ، بسیار کمک کننده است. بدین منظور کلینیک زیبایی آلما در رشت از دستگاه لیزر موهای زائد رازولیز ساخت کشور آلمان استفاده می کند که دارای هر سه طول موج الکس ، دایود و ایندیگ است که برای همه نوع طیف پوستی مناسب می باشد و برای لیزر موهای زائد از آن بهره گرفته می شود که جزء بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد در جهان می باشد.

کاربرد لیزر موهای زائد:

به طور کل لیزر موهای زائد برای تمامی بدن طراحی شده است. اما از موارد معمول و پرکاربرد آن می توان به لیزر موهای زائد صورت اشاره کرد که برای بهینه سازی نتایج لیزر موهای زائد صورت، نیاز است تا 10 جلسه به فاصله 4 هفته لیزر انجام دهید. همچنین لیزر موهای زائد زیربغل ، بیکینی ، دست و پا که برای این موارد هم نیاز است تا جلسات لیزر درمانی 10 جلسه بین حدود 4-6 هفته انجام گیرد. لازم به ذکر است که همه این موارد مستلزم این بوده که تفاوت رشد موها در افراد چگونه باشد و پس از آن نیاز به تکرار جلسات لیزر موهای زائد می باشد که در اوایل طی دو تا سه ماه و بعد از آن شش ماهه و سالیانه صورت می گیرد.

نکته: اگر موهای دست یا هر قسمت از بدن شما کرکی باشد ، نباید آن را لیزر کنید تا شاهد نتیجه معکوس نباشید.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد

  • عدم استفاده از کرم آرایشی، مرطوب کننده تا از بروز عوارض ناخواسته نظیر سوختگی جلوگیری بعمل آید.
  • اصلاح موهای زائد چند ساعت قبل یا شب قبل از انجام لیزر موهای زائد با استفاده از تیغ . لیزر موهای زائد نباید بلافاصله بعد از شیو موها با تیغ انجام شود ، چرا که باعث ایجاد عوارض و آسیب خواهد شد.
  • برای از بین بردن پوست مرده قبل اصلاح، پوست را لایه برداری کنید تا تحریم پوست کمتر اتفاق بیفتد.

اقدامات بعد از لیزر موهای زائد 

  • استفاده از مرطوب کننده، لوسیون ، زینک
  • قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • چهار تا پنج روز از لایه برداری پوست خودداری کنید.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

ممنوعیت لیزر موهای زائد

  • افراد دارای حساسیت پوستی
  • زنان باردار و شیرده که البته تحقیقات کامل و معتبری در مورد آن انجام نشده است.
  • افراد دارای تتو خالکوبی
  • افراد با موهای بلوند، نازک و کرکی
  • افراد دارای بیماریهای خاص نظیر پلاگرا، ویتیلیگو، لوپوس، پسوزیاریس، تبخال، صرع، دیابت، اختلالات خونریزی، افراد دارای زحم یا آفتاب سوختگی، اختلالات عصبی، جراحی قبلی نظیر لایه بردار شیمیایی
  • افراد با مصرف داروهای خاص
  • همچنین افراد دارای بیماریهای تیروئید کم کار و یا پرکار و سندرم تخمدان پلی کیستیک با اختلالات هورمونی ممکن است نتیجه خوبی در درمان با لیزر موهای زائد نگیرند.

لیزر موهای زائد و تداخل دارویی:

لیزر موهای زائد در افراد با مصرف داروهای زیر تداخل ایجاد می کند ، بدین معنی که یا بطور کل اثربخش نخواهد بود ، یا ممکنست درمان با لیزر تا مدت زمانی اثربخش باشد ولی دوباره رشد موهای ناخواسته ادامه پیدا می کند و یا اینکه باعث ایجاد آثار سوختگی می شود که ازآن جمله می توان به داروهای آکنه اشاره کرد. همچنین داروهای ضد بارداری ، داروهای هورمونی ، داروهای درمان آکنه ، داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد التهاب و داروهای سرطانی جزو داروهایی محسوب می شوند که در صورت مصرف همزمان با لیزر موهای زائد باعث ایجاد مشکل می شوند.

مزایای لیزر موهای زائد در رشت:

انجام لیزر موهای زائد با دقت بالا و بدون آسیب رساندن به پوست اطراف بوده که سرعت بالایی دارد یعنی هر شات در کمتر از یک ثانیه ، در نتیجه نسبت به سایر روشهای رفع موهای زائد چون اپیلاسیون درد کمتری احساس می شود و ماندگاری زیادی خواهد داشت. بدین معنا که بعد از رسیدن به جلسات شارژ ، تنها سالی یک تا دوبار نیاز به لیزردرمانی وجود خواهد داشت. و در نهایت لیزر موهای زائد برای همه قسمتهای بدن مورد استفاده همچون دست ، پا ، زیربغل ، بیکینی ، صورت ، شکم ، سینه ، پشت ،  کمر و ... قرار می گیرد.

لیزر موهای زائد در رشت

عوارض لیزر موهای زائد:

  • قرمزی، تورم و سوزش : یا حتی لک که جزء عوارض  کوتاه مدت بوده  و با کمپرس یخ یا دوش آب سرد رفع می شوند.
  • پوسته پوسته شدن : که جزء عوارض نادر بوده اما در برخی منجر به زخم می گردد. راه حل پیشنهادی استفاده از مرطوب کننده و زینک پس از انجام لیزر می باشد. خصوصاً پس از انجام لیزر در ناحیه صورت که در معرض نور آفتاب قرار می گیرد ، مصرف موضعی زینک بسیار مفید می باشد .
  • تغییر در رنگ پوست: این تغییر برای افراد دارای پوست روشن، به صورت تیره تر بوده و برای افرا دارای رنگ پوست تیره برعکس به سمت روشن تر شدن می باشد که به مرور از بین می رود و پوست به حالت عادی باز می گردد. راه حال در استفاده از کرم ضد آفتاب می باشد.
  • آسیب دیدگی چشم: به دلیل قدرت و نور بالای لیزر ، احتمال آسیب به چشم وجود دارد. راه حل در استفاده از تجهیزات محافظ چشم همچون عینک های مخصوص لیزر می باشد که در ایمن نگه داشتن چشم ها در برابر نور متمرکز و شدید لیزر موثر عمل می کند.
  • سوختگی ، تاول و گاهاً عفونت پوست: این موارد از عوارض جزئی بوده و ممکن است در هنگام انجام لیزر موهای زائد پوست فرد دچار سوختگی شود و خطر عفونت را بالا ببرد. در این صورت حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه نموده و از استفاده از کرمهای آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک خودداری نمائید.

نکته: به دلیل اینکه لیزر موهای زائد جزء کارهای تخصصی بوده و باید زیر نظر متخصص و پزشک در کلینیک زیبایی مجهز انجام پذیرد، لذا حتماً قبل از مراجعه ، در مورد کلینیک زیبایی مورد نظر تمامی تحقیقات مربوطه را به عمل آورید و اگر به دنبال بهترین کلینیک زیبایی در رشت با ارائه خدمت لیزر موهای زائد هستید که دارای تکنولوژی به روز و تجهیزات لازم به همراه متخصصین مجرب باشد، کلینیک زیبایی آلما در رشت یک گزینه مناسب برای معرفی به شما زیباپسند عزیز است. 


کلینیک زیبایی در رشت

رفع جوش و لیزر موهای زائد:

در صورتیکه دلیل جوش زدن شما ، رشد موهای زیرپوستی می باشد، با از بین بردن موها توسط لیزر موهای زائد می توان به کاهش این جوش ها نیز دست یافت. اگر چه گاهاً نیاز به انجام پاکسازی پوست برای از بین بردن جوش ها نیز وجود دارد ، اما لیزر موهای زائد می تواند بسیار مفید و اثربخش باشد. چنانچه باید توجه داشت که جوش دلایل مختلف داشته ، اعم از انتقال حجم زیاد باکتری ها از لباس و دست، عدم تعادل هورمونی و موهای زیرپوستی می باشد و برای موارد دیگر راه های درمانی دیگری وجود دارد نظیر پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی و ... .

ازین رو انجام پاکسازی پوست و در کنار آن استفاده از محصولات مراقبت از پوست در منزل نقش مهمی در از بین بردن جوشها داشته ، کما اینکه جوش های هورمونی باید تحت درمانهای پزشکی زیر نظر متخصص نیز قرار گیرد و از درون بدن درمان گردد و روشهای کلینیکی به تنهایی کمک زیادی در رفع این دسته از جوش ها نخواهد کرد.

سوالات لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد ، رشد موها را برای همیشه از بین می برد ؟

خیر. مکانسیم بدن انسان به گونه ای است که حتی پس از رسیدن به جلسات شارژ هم موها دوباره رشد می کنند اما بسیار کمتر ، ظریف تر و کرکی. اگرچه لیزر موهای زائد در میان خیلی ها به عنوان رفع دائمی موهای زائد مشهور است اما شایسته است بدانید که لیزر درمانی تنها موهای در فاز فعال چرخه رشد مو را کاهش می دهد و بر موهایی که در فاز استراحت هستند و پس از چند ماه یا حتی چند سال به دلایل مختلف ( از جمله مشکلات هورمونی ) شروع به رشد می کنند ، تاثیری نخواهد داشت. ازین رو با لیزر موهای زائد برای همیشه از شر موها راحت نمی شوید.

آیا لیزر موهای زائد باعث از بین بردن دائمی مو می گردد ؟

خیر. لیزر موهای زائد دائمی نبوده و برای جلوگیری از رشد مجدد مو نیاز به جلسات منظم است که در هر فرد متفاوت می باشد. عموما جلسات لیزر موهای زائد بصورت ماهی یکبار و یا  ۴۵ تا ۶۰ روز برنامه ریزی می شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که لیزر موهای زائد شما را از شر تمام موهای ناخواسته بطور دائم خلاص کند.

حذف دائمی با کاهش دائمی موهای زائد چه فرقی دارند ؟

سازمان غذا و داروی امریکا لیزر موهای زائد را به عنوان روشی برای کاهش دائمی موهای زائد تایید کرده است اما خیلی ها در تبلیغات کلمه کاهش را حذف کرده و تنها به روشی دائمی بسنده می کنند. اما لازم به ذکر است که اگرچه در پایان جلسات لیزر درمانی فولیکولهای از بین رفته دیگر مویی تولید نمی کنند اما فولیکول های غیر فعال مو که نور لیزر به آنها نرسیده می توانند رشد کرده و در این هنگام نیاز به جلسات ترمیم لیزر موهای زائد می باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

آیا لیزر موهای زائد ۱۰۰ درصد موها را از بین می برد ؟

در عین حال که لیزر موهای زائد نمی تواند 100 درصد حذف فولیکول موها را تضمین کند اما می تواند کاهش قابل توجهی را ارائه دهد که بیشتر افرادی که لیزر درمانی انجام می دهند شاهد این کاهش حجم و سرعت رشد موهستند و حتی برخی نتایج طولانی تری از حذف موها نسبت به بقیه گزارش کرده اند.

آیا لیزر موهای زائد پس از 10 جلسه دائمی می باشد ؟

با انجام جلسات منظم لیزر موهای زائد می توانید انتظار داشته باشید که موهای شما بطور دائمی کاهش یافته است اما بطور کامل راه حلی دائمی برای حذف موها نمی باشد. به هر روی انجام جلسات منظم بصورت دوره 6 تا 10 ماهه می تواند نتایج دائمی برای خیلی از افراد داشته باشد. در غیر اینصورت لیزر درمانی با مشکلی مواجه است که از آن جمله استفاده از دستگاه نامناسب لیزر موهای زائد ، اپراتور لیزر بی تجربه و ناوارد ، مشکلات هورمونی ، پرموئی ارثی یا هیروتیسم ، استفاده از طول موج نامناسب و ... را می توان نام برد.

افتخار داریم در کلینیک زیبایی آلما در رشت علاوه بر لیزر موهای زائد، خدمات دیگری نظیر میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، آراف تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، پاکسازی پوست، آنزیم تراپی، هایفوتراپی و... را در راستای هرچه بهتر و زیباتر شدن شما عزیزان با مشاوره رایگان ارائه دهیم.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه