اثرات خواب بر پوست و مو

اشتراک گذاری :

هنگامی که پای سلامتی در میان باشد ، استراحت و خواب ، قهرمانی ناشناخته بنظر می رسد. چرا که بدن ما در حالت استراحت فرآیندی را طی می کند که بعد از خواب ، سالم ، پرانرژی و شادتر بنظر می رسیم و خواب خوب و به موقع بر ظاهر افراد تاثیر بسزایی داشته و این کار را از درون بدن شروع می کند. اگرچه همه ما به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهیم و هزینه و وقت زیادی برای مراقبت از زیبایی و جوانسازی پوست نظیر پاکسازی پوست و ... در خانه یا کلینیک های زیبایی صرف می کنیم ، اما گاهی اسرار ساده ای نیز وجود دارد که بر سلامت و شادابی پوست تاثیر می گذارند که یکی از این موارد تاثیرات خواب بر پوست و مو و در نتیجه زیبایی فرد می باشد.

بدین منظور می توانید درستی این موضوع را با چندین شب دیر خوابیدن ببینید که همه از دیدن چشم های گود رفته تان تعجب می کنند و در صورتی که به مدت زیاد خواب به موقع و با کیفیت نداشته باشید ، اولین علائم چروک و خطوط و شل شدن پوست را حتی در دوره جوانی خواهید دید. در این مقاله به بررسی این موضوع با نگاهی عمیق در نحوه تاثیر خواب بر پوست و مو و نیز راه حل هایی برای داشتن یک خواب خوب و با کیفیت می پردازیم.

 

کلینیک زیبایی در رشت

فواید خواب خوب بر روی سلامت پوست و مو :

دونا لوکارینی پزشک متخصص درباره خواب می گوید : بزرگسالان باید بین 7 تا ۹ ساعت در طی شب بخوابند تا خواب به ذهن شما نیرو دهد و بدن شما را بازیابی کند. ازین رو خواب خوب به بدن اجازه استراحت و ترمیم دوباره سیستم ذهن و بدن من جمله پوست را می دهد. چنانچه تحقیقات در این زمینه نشان داده که خواب کمتر از ۷ ساعت در شب منجر به افت کیفیت کارایی فرد در طول روز شده و مشکلاتی نظیر کاهش وزن را بهمراه خواهد داشت.

همچنین کسانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند ، یقینا کمبود خواب بر روی ظاهر و بافت پوستشان تاثیر منفی می گذارد ، بدین ترتیب تنها یک ساعت خواب بیشتر منجر به بازسازی و بهبود پوست در عرض ۲۴ ساعت خواهد شد. در نتیجه اگر روزی یک تا سه ساعت بیشتر در شب بخوابید ، در ظرف حدود ۲ تا ۳ هفته متوجه بهبود پوست خود خواهید شد و دیگران نیز این موضوع را درک خواهند کرد.

* افزایش تولید کلاژن :

کلاژن پروتئینی است که از بافت های همبند پشتیبانی کرده و بعنوان یک عنصر ضروری در حفظ و نگهداری سلامت پوست و مو موثر می باشد. زمانی که ما خوابیم ، پوست در حال بازسازی و ترمیم خود به ساخت کلاژن اضافی می پردازد. اما این تولید کلاژن در اثر افزایش سن کاهش یافته که در افراد با کمبود خواب ، روند ساخت کلاژن خیلی سریعتر از آنچه باید کاهش می یابد و ما را با پیری زودرس مواجه می کند. جالب است بدانید که خواب ناکافی ۴ تا ۵ ساعته به میزان دو برابر افرادی که 7 تا ۹ ساعت می خوابند ، منجر به ایجاد چین و چروک زودرس بر روی پوست می گردد. ازین رو خواب خوب و به موقع را فراموش نکنید تا با تولید کلاژن اضافی از ایجاد چین و چروک زودرس پیشگیری کنید. 

از طرفی در زمان خواب ، سطح هورمون کورتیزول پایین می آید و در مقابل سطح هورمون رشد بالا می رود که بدین ترتیب سلول ها و بافت های بدن ترمیم شده و هورمون رشد در جوانسازی پوست و تولید کلاژن موثر می باشد.

تاثیر خواب بر روی پوست

* محافظت از پوست :

علاوه بر اینکه خواب کافی و به موقع برای سلامت عمومی بدن و سلامت روان موثر است ، پوست به عنوان بزرگترین اندام نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. نظر به اینکه وظیفه پوست ، محافظت از بدن در برابر آلودگی ها و عوامل استرس زای محیط است و برای اینکه بتواند در روز بعد به کار مراقبت از بدن بپردازد ، نیاز به ترمیم در شب هنگام در زمان خواب دارد ، بنابراین با استراحت کافی و خواب به موقع ، اجازه شارژ و بازسازی دوباره به پوست بدهید.

* ایجاد پوست هیدراته ، سالم و روشن :

خواب کافی به پوست اجازه هیدراته شدن می دهد و در مقابل خواب ناکافی پوست را خشک ، کدر و با ایجاد خطوط و چین و چروک پیری می سازد. از سوی دیگر با خوابیدن کافی ، جریان خون در پوست افزایش یافته که منجر به ایجاد پوستی روشن و درخشان می گردد. در مقابل کم خوابی با کاهش جریان خون در پوست همراه است که پوست صورت را به چهره ای بی روح و کدر و بدون درخشش تبدیل می کند.

* کاهش التهاب :

خواب خوب در تنظیم سوخت و ساز بدن و سطح گلوکز خون کمک می کند. از آنجا که میزان زیاد گلوکز در خون ، باعث ایجاد التهاب ناسالم شده و التهاب ، تجزیه کلاژن را سرعت می بخشد و در نهایت با صورتی پف کرده با چشمانی گود رفته روبه رو خواهیم شد ، لذا باید زمان و کیفیت خواب خود را کاهش ندهیم تا ازین طریق به بهبود متابولیسم بدن و همچنین گلوکز خون کمک کنیم و از ایجاد التهاب چه در کل بدن و چه در پوست و نیز از تجزیه کلاژن جلوگیری بعمل آوریم.

لوکارینی در این باره می گوید : برای کاهش التهاب و تورم صورت و دور چشم در اثر کم خوابی ، باید مقدار زیادی آب بنوشید و از بالش اضافی برای بالاتر بودن سر خود در زمان خوابیدن استفاده کنید.

از آنجا که جریان خون در زمان خواب افزایش می یابد و در صورت کمبود خواب ، خون که با کاهش جریان رو به روست ، در زیر پوست چشم جمع شده و منجر به تیرگی زیر چشم می شود که حتما هر بزرگسالی تقریبا یک بار در عمر خود اثرات ناشی از کم خوابی را با تیرگی دور چشم خود مشاهده کرده است. افزون بر این کم خوابیدن در ایجاد مشکلات پوست زیر چشم در اثر افزایش سن ، ارثی بودن و یا افزایش رنگدانه ها موثر است.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

* کاهش آکنه :

از آنجا که کمبود خواب منجر به وارد آمدن استرس و فشار بر روی بدن و ذهن می شود ، لذا پوست نیز تحت استرس قرار گرفته و آکنه که یکی از اولین علائم تحت فشار و استرس بودن پوست می باشد ، بر روی پوست شکل می گیرد. بنابراین با میزان خواب کافی در شب به پوست خود فرصت بهبود و بازسازی دهیم و ایجاد استرس پوست و خطر آکنه را کاهش دهیم. در نتیجه به پوستی شاداب و چهره ای شفاف و درخشان بدون آکنه دست خواهیم یافت.

* تامین هورمون HCG :

Human Chorionic Gonadotropin گنادوتروپین جفتی انسانی ، یا هورمون رشد انسانی بطور طبیعی در بدن تولید شده و از غده هیپوفیز مغز ترشح می گردد و نظیر هورمون های جنسی دارای تغییر سطوح در زمانهای مختلف نظیر افزایش این هورمون در دوران بارداری می باشد. چنانچه این هورمون وظیفه حمایت از بافت عضلانی ، تقویت استخوان و مو و نگهداری و سلامت پوست را بر عهده دارد ، تا جائیکه از این هورمون در تهیه محصولات مراقبت از پوست هم استفاده می شود. لذا در صورت کاهش زمان خواب ، هومورن HCG هم کاهش یافته و در نتیجه پوست نازک شده و دچار افتادگی می گردد. همچنین شاهد نازک شدن موها نیز در اثر کاهش این هورمون خواهیم بود.

* تقویت موها در جهت سلامت و پر پشت شدن :

نظر به اینکه سلامت پوست و مو بسته به گردش خون سالم است ، لذا کمبود خواب می تواند یکی از عللی باشد که بر عملکردهای بدن از جمله جریان خون تاثیر منفی می گذارد و با کاهش جریان خون ، فولیکول های مو دچار آسیب شده و ریزش و شکنندگی مو را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر استرس ناشی از خواب دیرهنگام هم در افزایش سطح هورمون کورتیزول اثر گذاشته و موها نازکتر و با رشد کمتر مشاهده می گردند.

تاثیر خواب بر روی پوست

تاثیرات کم خوابی بر پوست ، مو و بدن :

- اثرات کم خوابی بر روی پوست:

اولین تاثیر کم خوابی بر روی پوست دور چشم می باشد که باعث کاهش خون رسانی و در نتیجه تیرگی پوست می گردد. نظر به اینکه خواب خوب باعث شده تا خون رسانی در زیر پوست و سرعت تکثیر سلولها بیشتر شود ، در نتیجه پوست زیباتر و شاداب تر می گردد.  شاید ندانیم اما حتی یک یا دو روز بی خوابی باعث شده تا پوست تیره و کدر گردد. اما بعد از چند ماه حتی چند سال ، چین و چروک ها زودتر از آنچه باید ایجاد می گردند و این به منزله پیری زودرس پوست است. از آن گذشته کم خوابی باعث تقویت استرس شده و با افزایش هورمون استرس یا کورتیزول ، تولید کلاژن در بدن کم شده و با کاهش پروتئین کلاژن که جزو ساختار اساسی پوست با وظیفه جوانسازی پوست می باشد ، پوست دچار پیری و چین و چروک می گردد.

از طرف دیگر در نتیجه کم خوابی ، ترشح هورمون رشد کم شده که این هورمون هم به نوبه خود نقش جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس دارد. از سوی دیگر ، خوابیدن دیرهنگام یا بی خوابی در شب ، در کار ترشح هورمون تنظیم کننده خواب موسوم به ملاتونین مشکل ایجاد کرده که نتیجه ای جز اختلال در تکثیر سلولی و جوانسازی پوست نخواهد داشت.

کلینیک زیبایی رشت

- اثرات کم خوابی بر روی مو:

طبق تحقیقات موسسه ملی بهداشت ، خواب بر سلامت موها تاثیر می گذارد و یک خواب شبانه خوب در بازیابی و سنتز کافی پروتئین مو ، آزادسازی آنزیم ها و هورمون های رشد مورد نیاز برای اطمینان از سلامت مو کمک بسزایی دارد. لذا از عوارض کم خوابی می توان به ریزش مو ، خشک و شکننده شدن ، بدحالتی و کدری مو اشاره کرد. در این خصوص در مجله آمریکایی پاتولوژی ، تحقیقاتی درباره تاثیر کم خوابی بر ریزش مو از لحاظ تغییرات هورمونی و استرس انجام شد که در ادامه به آن می پردازیم. از آنجا که بدن انسان هورمون ملاتونین تولید می کند و طبق نظر محققین این هورمون در تنظیم چرخه خواب و افزایش رشد مو موثر می باشد و با توجه به اینکه خواب تاثیر مستقیم در هورمون های طبیعی بدن دارد ، لذا خواب کم باعث کاهش میزان ملاتونین در بدن می شود و در نتیجه ریزش مو آغاز می گردد.

همچنین نظر به اینکه کم خوابی باعث استرس شده و پاسخ بدن به این استرس روانی ، نتیجه ای جز ریزش مو به دلیل تلوژن افلوویم یا همان ریزش موی ناگهانی نخواهد داشت. چرا که خستگی ناشی از کم خوابی باعث می شود که فولیکول های مو به فاز استراحت پیش از موعد و زود هنگام برسند و به دنبال آن ریزش مو زودتر از حد طبیعی رخ می دهد.

- اثرات کم خوابی بر روی سلامتی بدن:

خواب ، نقش کلیدی در تنظیم عملکرد مغز، بازسازی و تولید سلولهای بنیادی بالغ دارد. در نتیجه حتی یک اختلال خفیف در خواب ، بر بدن و ذهن تاثیر منفی می گذارد که مواردی نظیر اختلالات خلقی ، افسردگی ، اختلالات غذا خوردن و از دست دادن حافظه را شامل می شود.  همچنین کم خوابی ، عوارضی مانند افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ، دیابت ، فشار خون ، افزایش وزن و مشکلات پوستی را با خود به همراه دارد و در نهایت نداشتن خواب کافی و به موقع باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می گردد و با توجه به تحقیقات دانشگاه هاروارد آمریکا خواب حدود 4 تا 5 ساعت در شب، عوارض مشابه وجود الکل در خون را سبب می شود. در نتیجه برای بهبود سلامت بدن خود خواب شبانه کافی در حدود 7 تا 8 ساعت را رعایت کنید.

- از عوارض دیگر کم خوابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلکها ، ورم کردن چشمها ، پریدگی رنگ صورت ، افزایش چین و چروک پوست ، کاهش تمرکز و حافظه ، ضعف سیستم ایمنی، افزایش حس گرسنگی در نتیجه احتمال چاقی، افزایش تغییرات خلق و خو، افزایش خطای انسانی و همچنین افزایش تصادفات ، کاهش تراکم بافت مغز، کاهش حساسیت به انسولین در نتیجه افزایش دیابت نوع 2 ، افزایش ناراحتی های قلبی و عروقی و سکته مغزی و...

کلینیک زیبایی رشت

دلایل اهمیت خواب بر روی پوست و زیبایی:

شب زمان استراحت و خوابیدن است و خواب برای بازسازی کل بدن به خصوص پوست موثر می باشد. با توجه به این که در خواب، پوست فرصت پیدا می کند تا دور از عوامل آسیب رسان مانند اشعه ها از جمله ماوراء بنفش و به دور از استرس و کار و همچنین با کم شدن فعالیت ارگانهای بدن ، خود را بازسازی کند. در نتیجه یک خواب خوب ، باعث افزایش خون رسانی به پوست شده ، مواد مضر ایجاد شده در اثر اشعه ماوراء بنفش را از بین می برد و لایه های پوست مانند کلاژن حرکت کمتری پیدا می کنند و آسیب های وارد شده به پوست در طول روز ترمیم و بازسازی می شوند.

در مقابل در صورتیکه در شب خواب خوبی نداشته باشید ، صبح روز بعد با چشم هایی متورم ، پلک هایی آویزان ، چین و چروک بیشتر پوست و افتادگی پوست در کنار دهان مواجه می شوید. جالب است بدانید که خواب ضد التهاب طبیعی است و التهابات بدن از جمله پوست را درمان می کند. بهترین زمان خواب برای ترمیم پوست در 4 ساعت اولیه شب است ، چرا که در آن زمان به خواب عمیق فرو می روید و آسیبهای پوستی با افزایش جریان خون در پوست و تولید کلاژن بیشتر ترمیم می شود.

حالت خوابیدن و تاثیر آن بر روی پوست صورت

با توجه به اینکه در حدود یک سوم از عمر انسان در خواب سپری می شود ، لذا خواب تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر روی پوست دارد ، حتی حالت خوابیدن هم بر روی پوست تاثیر می گذارد. چنانچه خوابیدن بر روی شکم بدترین حالت خوابیدن بوده ، چرا که علاوه بر عدم تنفس درست ، باعث وارد آمدن فشار زیادی به پوست می گردد که از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک بر روی پوست می باشد. در صورتیکه عادت دارید به پهلو بخوابید ، می توانید از بالش کمک بگیرید تا فشار کمتری به پوست وارد شود. اما بهترین حالت خوابیدن به پشت است ، چرا که پوست تحت هیچگونه فشاری نبوده و براحتی نفس می کشید.

اثرات خواب بر پوست

نتیجه آنکه از خوابیدن به پهلو یا شکم به دلیل ایجاد چین و چروک بر روی پوست خودداری کنید و به خود عادت دهید تا به پشت بخوابید تا آسیبی به پوست وارد نشود. از سوی دیگر بالا نگهداشتن سر در هنگام خواب از راه های جلوگیری از ایجاد ریفلکس معده است که علاوه بر این در حفظ شادابی پوست موثر می باشد ، چرا که بالا بودن سر در هنگام خواب ، باعث بهبود جریان خون شده و لذا خون در نقطه خاصی جمع نمی شود و لذا چین و چروک زیر چشم کاهش می یابد. همچنین باید توجه داشته باشید که خوابیدن در اتاق روشن باعث اختلال در ریتم خواب می شود و بدین ترتیب تولید کلاژن در زمان خواب انجام نمی گیرد و لذا بهترین مکان برای خواب جایی دور از نور خصوصا نور خورشید می باشد.

راهکارهای خواب خوب:

- تنظیم برنامه منظم خواب :

با این کار هر شب در یک ساعت معین به رختخواب رفته و صبح در یک ساعت خاص بیدار می شوید و بدین ترتیب به بدن آموزش داده می شود که با زمان مناسب استراحت و خواب آشنا شود. به عنوان مثال می توانید هر شب در ساعت 11 به رختخواب رفته و در ساعت 7 صبح پس از خواب کافی به میزان 8 ساعت بیدار شوید که البته این میزان بین 7 تا 9 ساعت قابل تغییر می باشد. بدین ترتیب تاثیرات مثبت خواب منظم و کافی را در کمتر از دو هفته بر روی پوست خود خواهید دید که تاثیراتی نظیر کاهش حلقه سیاه دور چشم ، همچنین شاداب تر شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک در نتیجه کاهش سرعت پیری و ... را به همراه دارد.

- خاموش کردن دستگاه ها قبل از خواب:

با نگاه کردن به وسایلی نظیر تلویزیون ، موبایل ، تبلت ، کامپیوتر و ... ، توانایی خاموش شدن مغز مختل می گردد. بنابراین حداقل سعی کنید حدود یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن ، همه این وسایل و دستگاه ها را خاموش کرده و کنار بگذارید تا به خوابی با کیفیت دست یابید. همچنین لوازم خواب اعم از بالش ، پتو و تشک باید تمیز باشند ، در نتیجه تهیه یک رختخواب خوب می تواند سرمایه گذاری خوبی برای لذت بردن از خواب شود و بدین منظور استراحتی آرام با تشکی راحت به همراه ملحفه نرم و لطیف بسیار مهم و اساسی می باشد.

پاکسازی پوست صورت

- پاک کردن آلودگی ها از روی پوست صورت قبل از خواب :

حتما قبل از خوابیدن پوست صورت خود را از هر گونه آرایش و آلودگی پاک کنید. بدین ترتیب شستن صورت با یک شوینده مناسب پوست قبل از خواب باعث شده تا منافذ پوستی باز شده و اکسیژن به پوست برسد تا پوست بتواند خود را به راحتی ترمیم کند. همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده پیش از خواب ، به خصوص برای پوست های خشک در ایجاد یک خواب راحت مفید می باشد و از آنجائیکه نقش کرم های مرطوب کننده ملایم و آبرسان ها بر هیچ فردی پوشیده نیست ، لذا مصرف این کرم ها را قبل از خواب فراموش نکنید.

- خوابیدن به پشت و رو به بالا

خوابیدن به پشت و رو به بالا بهترین حالت خواب است ، اما در صورتی که نمی توانید عادت خود را تغییر دهید، ایرادی ندارد و فقط کافیست یک بالش زیر صورت خود بگذارید تا به پوست صورتتان آسیب کمتری برسد. از آن گذشته سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید ، بدین معنی که بالشت شما باید کمی بلندتر باشد تا بتواند سر شما را در جایگاهی بالاتر از بدنتان قرار دهد که در نتیجه اینکار باعث کاهش ریفلاکس معده، کاهش خرخر و ... می گردد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

- خواب زمانی برای ترشح هورمونها ، دفع سموم و پاکسازی بدن

بهترین زمان خواب از 9 شب تا 6-7 صبح می باشد. در این زمینه طبق گفته پزشکان ساعت 9 تا 11 شب بدن شروع به فعالیت و آماده سازی برای از بین بردن مواد سمی می کند و ساعت 11 تا 4 صبح زمان ترشح هورمونها است که برای سلامت بدن مفید می باشد. همچنین ساعت 11 تا 1 شب بهترین زمان خواب عمیق است ، چرا که مواد سمی در حال دفع از کبد است و ساعت 1 تا 3 شب هم زمان سم زدایی کیسه صفرا می باشد. در ادامه ساعت 3 تا 5 صبح دفع مواد سمی از ریه با احتمال سرفه و عطسه انجام می گیرد و ساعت 5 تا 7 صبح نیز زمان پاکسازی روده می باشد. در نهایت ساعت ۷ تا ۹ صبح زمان مناسبی برای خوردن صبحانه پس از این بازسازی و دفع سموم بدن است.

*** انسانها به خصوص بانوان به دنبال زیبایی هستند. در صورتی که برای رفع مشکلات پوست و جوانسازی پوست ، به دنبال یک کلینیک زیبایی در رشت می باشید که خدمات زیبایی نظیر پاکسازی پوست، هایفوتراپی ، پارافین تراپی، میکرونیدلینگ ، لیزر موهای زائد و ... را ارائه دهد ، با افتخار کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. ***

کلام آخر،

مناسب ترین زمان خواب در شب می باشد و پزشکان توصیه می کنند که در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبحها زود از خواب بیدار شوید. لذا تفکر این موضوع که دیر به خواب رفته و صبح دیر بیدار شوید تا 8 ساعت کامل بخوابید کاملاً غلط است ، به دلیل اینکه کیفیت خواب شب بالاتر از روز است و حتی قابل قیاس نیست. در نتیجه برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت 11 شب به خواب بروید و بهترین زمان پیشنهادی کارشناسان برای ساعت خواب 10- 11 شب تا 6 تا 7 صبح می باشد.

لطفاً جهت مشاوره و گرفتن نوبت با  بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک لیزر و پوست و زیبایی آلما- رشت

مقالات مشابه