اثرات خواب بر پوست و مو

اشتراک گذاری :

اثرات خواب بر پوست و مو

اگرچه همه ما به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهیم و هزینه و وقت زیادی برای مراقبت از زیبایی پوست صرف می کنیم. اما گاهی اسرار ساده ای نیز وجود دارد که بر سلامت و شادابی پوست تاثیر می گذارند. یکی از این موارد تاثیرات خواب بر پوست و مو و در نتیجه زیبایی فرد می باشد که در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

اثرات کم خوابی:

- بر روی پوست: اولین تاثیر روی پوست دور چشم می باشد که باعث کاهش خون رسانی و در نتیجه تیرگی پوست می گردد. خواب خوب باعث شده خونرسانی و سرعت تکثیر سلولها بیشتر شده ، پوست زیباتر و شاداب تر شود.

شاید ندانیم اما حتی یک یا دو روز بی خوابی باعث شده تا پوست تیره و کدر گردد. اما بعد از چندماه حتی چند سال چین و چروک ها ایجاد می گردد. کم خوابی باعث تقویت استرس نیز شده و انسان را دچار پیری زودرس میکند. بدین ترتیب که هورمون استرس یا کورتیزول به دلیل کم خوابی افزایش یافته و باعث کاهش تولید کلاژن می شود. کلاژن جز اساسی ساختار پوست بوده و وظیفه آن جوانسازی پوست می باشد. همچنین ترشح هورمون رشد کم شده که این هورمون نیز به نوبه خود نقش جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس دارد.

- بر روی مو:  از عوارض آن می توان به ریزش مو ، بدحالتی و کدری مو نام برد.

- برروی سلامتی بدن: میزان خواب کافی در هر فرد برای سلامت بدن حدود 7 تا 8 ساعت می باشد. با توجه به تحقیقات دانشگاه هاروارد آمریکا خواب حدود 4 تا 5 ساعت در شب، عوارض مشابه وجود الکل در خون را سبب می شود.
- از عوارض دیگر کم خوابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلکها، ورم کردن چشمها، پریدگی رنگ صورت، افزایش چین و چروک پوست، کاهش تمرکز و حافظه ، ضعف سیستم ایمنی، افزایش حس گرسنگی در نتیجه احتمال چاقی، افزایش تغییرات خلق و خو، افزایش خطای انسانی و همچنین افزایش تصادفات، کاهش تراکم بافت مغز، کاهش حساسیت به انسولین در نتیجه افزایش دیابت نوع 2 ، افزایش ناراحتی های قلبی و عروقی و سکته مغزی و...

دلایل اهمیت خواب بر زیبایی:

شب زمان خواب است و خواب برای بازسازی کل بدن به خصوص پوست می باشد. در خواب، پوست فرصت پیدا میکند تا دور از عوامل آسیب رسان مانند اشعه ها از جمله ماوراء بنفش و به دور از استرس  و کار بوده ، همچنین با کم شدن فعالیت ارگانهای بدن خود را بازسازی کند.  لذا خون رسانی به پوست بیشتر شده ، مواد مضر ایجاد شده در اثر اشعه ماوراء بنفش از بین می روند و  لایه های پوست مانند کلاژن حرکت کمتری پیدا می کنند و آسیب های وارده در طول روز ترمیم می شود.

راهکارهای خواب خوب:

- بین هفت تا نه ساعت بخوابید. تاثیرات آنرا به وضوح در کمتر از دوهفته خواهید دید. تاثیراتی نظیر کاهش حلقه سیاه دور چشم ، همچنین شاداب تر شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک در نتیچه کاهش سرعت پیری

-بهترین زمان خواب از 9 شب تا 6-7 صبح می باشد. ساعت 11 تا 4 صبح زمان ترشح هورمونها است که برای سلامت بدن مفید می باشد. پزشکان می‌گویند ساعت 9 تا 11 شب بدن شروع فعالیت و آماده سازی برای از بین بردن مواد سمی می کند. ساعت 11 تا 1 شب بهترین زمان خواب عمیق است چون مواد سمی در حال دفع از کبد است. ساعت 1 تا 3 شب زمان سم زدایی کیسه صفراست. ساعت 3 تا 5 صبح دفع مواد سمی از ریه با احتمال سرفه و عطسه است. ساعت 5 تا 7 صبح نیز پاکسازی روده انجام می گیرد. ۷ تا ۹ صبح نیز زمان مناسب برای خوردن صبحانه است.

- لوازم خواب اعم از بالش ، پتو و تشک باید تمیز باشند.

- شستن صورت قبل از خواب تا منافذ پوستی باز شده و اکسیژن به پوست برسد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند.

- استفاده از یک مرطوب کننده ملایم پیش از خواب به خصوص برای پوست های خشک

- خوابیدن به پشت: اما اگر نمی توانید عادت خود راتغییر دهید، ایرادی ندارد. فقط کافیست یک بالش زیر صورت خود بگذارید تا به پوست صورت آسیب کمی برسد.

- سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. اینکار باعث کاهش ریفلاکس معده، کاهش خرخر و ... میگردد.

- انسانها به خصوص بانوان به دنبال زیبایی هستند. اگر برای رفع مشکلات پوست و جوانسازی پوست ، به دنبال کلینیک زیبایی در رشت که خدمات نظیر پاکسازی پوست، لیزر موهای زائد، هایفوتراپی، پارافین تراپی، میکرونیدلینگ  و ... را ارائه دهد، می باشید ، با افتخار کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و گرفتن نوبت با شماره تماس 33662196 تماس حاصل فرمایید.

کلام آخر،

مناسب ترین زمان خواب در شب می باشد. پزشکان توصیه می کنند که در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبحها زود از خواب بیدار شوید. تفکر این موضوع که دیر به خواب رفته و صبح دیر بیدار شوید تا 8 ساعت کامل بخوابید کاملاً غلط است چون کیفیت خواب شب بالاتر از روز است و حتی قابل قیاس نیست. برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت 11 شب به خواب بروید. ساعت خواب 10- 11 شب تا 6 تا 7 صبح بهترین زمان پیشنهادی کارشناسان می باشد.

کلینیک لیزر و پوست و زیبایی آلما- رشت

مقالات مشابه


logo