اثرات خواب بر پوست و مو

اشتراک گذاری :

هنگامی که پای سلامتی در میان باشد ، استراحت و خواب قهرمانی ناشناخته بنظر می رسد. بدن ما در حالت استراحت فرآیندی را طی می کند که بعد از خواب ، سالم ، پرانرژی و شادتر بنظر می رسیم. خواب خوب و به موقع بر ظاهر افراد تاثیر بسزایی داشته و این کار را از درون بدن شروع می کند. اگرچه همه ما به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهیم و هزینه و وقت زیادی برای مراقبت از زیبایی و جوانسازی پوست نظیر پاکسازی پوست و ... در خانه یا کلینیک های زیبایی صرف می کنیم. اما گاهی اسرار ساده ای نیز وجود دارد که بر سلامت و شادابی پوست تاثیر می گذارند. یکی از این موارد تاثیرات خواب بر پوست و مو و در نتیجه زیبایی فرد می باشد. می توانید درستی این موضوع را با چندین شب دیر خوابیدن ببینید که همه از دیدن چشم های گود رفته تان تعجب می کنند و در صورتی که به مدت زیاد خواب به موقع و با کیفیت نداشته باشید ، اولین علائم چروک و خطوط و شل شدن پوست را حتی در دوره جوانی خواهید دید.

در این مقاله به بررسی این موضوع با نگاهی عمیق در نحوه تاثیر خواب بر روی پوست و مو و نیز راه حل هایی برای داشتن یک خواب خوب و با کیفیت می پردازیم.

کلینیک زیبایی در رشت

فواید خواب خوب روی سلامت پوست و مو :

* افزایش تولید کلاژن : کلاژن پروتئینی است که از بافت های همبند پشتیبانی کرده و بعنوان یک عنصر ضروری در حفظ و نگهداری سلامت پوست و مو موثر می باشد. زمانی که ما خوابیم ، پوست در حال بازسازی و ترمیم خود به ساخت کلاژن اضافی می پردازد. اما این تولید کلاژن در اثر افزایش سن کاهش یافته که در افراد با کمبود خواب ، روند ساخت کلاژن خیلی سریعتر از آنچه باید کاهش می یابد و ما را با پیری زودرس مواجه می کند.

* محافظت از پوست : علاوه بر اینکه خواب کافی و به موقع برای سلامت عمومی بدن و سلامت روان موثر است ، پوست به عنوان بزرگترین اندام نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. وظیفه پوست ، محافظت از بدن در برابر آلودگی ها و عوامل استرس زای محیط است ، پس با استراحت کافی و خواب به موقع ، اجازه شارژ و بازسازی دوباره به پوست بدهید.

* کاهش التهاب : خواب خوب در تنظیم سوخت و ساز بدن و سطح گلوکز خون کمک می کند. میزان زیاد گلوکز در خون ، باعث ایجاد التهاب ناسالم شده ، التهاب تجزیه کلاژن را سرعت می بخشد و درنهایت با صورتی پف کرده با چشمانی گود رفته روبه رو خواهیم شد.

* تامین HCG : هورمون رشد انسانی بطور طبیعی در بدن تولید شده و وظیفه حمایت از بافت عضلانی ، تقویت استخوان و مو و نگهداری و سلامت پوست را بر عهده دارد. در صورت کاهش زمان خواب ، HCG کاهش یافته و در نتیجه پوست نازک شده و دچار افتادگی می گردد. همچنین شاهد نازک شدن موها نیز خواهیم بود.

* تقویت موها در جهت سلامت و پرپشت شدن : نظر به اینکه سلامت پوست و مو بسته به گردش خون سالم است ، لذا کمبود خواب می تواند یکی از عللی باشد که بر عملکردهای بدن از جمله جریان خون تاثیر منفی بگذارد. با کاهش جریان خون ، فولیکول های مو دچار آسیب شده و ریزش و شکنندگی مو را در پی خواهد داشت. استرس ناشی از خواب دیرهنگام نیز در افزایش سطح هورمون کورتیزول اثر گذاشته که موها نازکتر و با رشد کمتر مشاهده می گردند.

اثرات کم خوابی:

- اثرات کم خوابی بر روی پوست: اولین تاثیر روی پوست دور چشم می باشد که باعث کاهش خون رسانی و در نتیجه تیرگی پوست می گردد. خواب خوب باعث شده خونرسانی و سرعت تکثیر سلولها بیشتر شده ، پوست زیباتر و شاداب تر شود.  شاید ندانیم اما حتی یک یا دو روز بی خوابی باعث شده تا پوست تیره و کدر گردد. اما بعد از چندماه حتی چند سال چین و چروک ها ایجاد می گردد. کم خوابی باعث تقویت استرس نیز شده و انسان را دچار پیری زودرس می کند. بدین ترتیب که هورمون استرس یا کورتیزول به دلیل کم خوابی افزایش یافته و باعث کاهش تولید کلاژن می شود. کلاژن پروتئینی است که جزو اساسی ساختار پوست بوده و وظیفه آن جوانسازی پوست می باشد. همچنین ترشح هورمون رشد کم شده که این هورمون نیز به نوبه خود نقش جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس دارد. از سوی دیگر ، خوابیدن دیرهنگام یا بی خوابی در شب ، در کار ترشح هورمون تنظیم کننده خواب موسوم به ملاتونین مشکل ایجاد کرده که نتیجه ای جز اختلال در تکثیر سلولی و جوانسازی پوست نخواهد داشت.

کلینیک زیبایی رشت

- اثرات کم خوابی بر روی مو:  از عوارض آن می توان به ریزش مو ، خشک و شکننده شدن ، بدحالتی و کدری مو نام برد.

- اثرات کم خوابی بر روی سلامتی بدن: میزان خواب کافی در هر فرد برای سلامت بدن حدود 7 تا 8 ساعت می باشد. با توجه به تحقیقات دانشگاه هاروارد آمریکا خواب حدود 4 تا 5 ساعت در شب، عوارض مشابه وجود الکل در خون را سبب می شود.
- از عوارض دیگر کم خوابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلکها، ورم کردن چشمها، پریدگی رنگ صورت، افزایش چین و چروک پوست، کاهش تمرکز و حافظه ، ضعف سیستم ایمنی، افزایش حس گرسنگی در نتیجه احتمال چاقی، افزایش تغییرات خلق و خو، افزایش خطای انسانی و همچنین افزایش تصادفات، کاهش تراکم بافت مغز، کاهش حساسیت به انسولین در نتیجه افزایش دیابت نوع 2 ، افزایش ناراحتی های قلبی و عروقی و سکته مغزی و...

کلینیک زیبایی رشت

دلایل اهمیت خواب بر زیبایی:

شب زمان خواب است و خواب برای بازسازی کل بدن به خصوص پوست می باشد. در خواب، پوست فرصت پیدا می کند تا دور از عوامل آسیب رسان مانند اشعه ها از جمله ماوراء بنفش و به دور از استرس  و کار بوده ، همچنین با کم شدن فعالیت ارگانهای بدن خود را بازسازی کند.  لذا خون رسانی به پوست بیشتر شده ، مواد مضر ایجاد شده در اثر اشعه ماوراء بنفش از بین می روند و  لایه های پوست مانند کلاژن حرکت کمتری پیدا می کنند و آسیب های وارده در طول روز ترمیم می شود.

پاکسازی در رشت

راهکارهای خواب خوب:

- تنظیم برنامه منظم خواب : با این کار هر شب در یک ساعت معین به رختخواب رفته و صبح در یک ساعت خاص بیدار می شوید . بدین ترتیب به بدن آموزش داده می شود که با زمان مناسب استراحت و خواب آشنا شود.

- خاموش کردن دستگاه ها : با نگاه کردن به وسایلی نظیر تلویزیون ، موبایل و ... ، توانایی خاموش شدن مغز مختل می گردد. پس حداقل سعی کنید حدود یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن همه این وسایل و دستگاه ها را کنار بگذارید تا به خوابی با کیفیت دست یابید.

- بین هفت تا نه ساعت بخوابید. تاثیرات آن را به وضوح در کمتر از دوهفته خواهید دید. تاثیراتی نظیر کاهش حلقه سیاه دور چشم ، همچنین شاداب تر شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک در نتیجه کاهش سرعت پیری

-بهترین زمان خواب از 9 شب تا 6-7 صبح می باشد. ساعت 11 تا 4 صبح زمان ترشح هورمونها است که برای سلامت بدن مفید می باشد. پزشکان می‌گویند ساعت 9 تا 11 شب بدن شروع فعالیت و آماده سازی برای از بین بردن مواد سمی می کند. ساعت 11 تا 1 شب بهترین زمان خواب عمیق است چون مواد سمی در حال دفع از کبد است. ساعت 1 تا 3 شب زمان سم زدایی کیسه صفراست. ساعت 3 تا 5 صبح دفع مواد سمی از ریه با احتمال سرفه و عطسه است. ساعت 5 تا 7 صبح نیز پاکسازی روده انجام می گیرد. ۷ تا ۹ صبح نیز زمان مناسب برای خوردن صبحانه است.

- لوازم خواب اعم از بالش ، پتو و تشک باید تمیز باشند. تهیه یک تختخواب و رختخواب خوب می تواند سرمایه گذاری خوبی برای لذت بردن از خواب شود. استراحتی آرام با تشکی راحت به همراه ملحفه نرم و لطیف بسیار مهم و اساسی می باشد.

- حتما قبل از خوابیدن پوست صورت خود را از هر گونه آرایش و آلودگی پاک کنید. شستن صورت با یک شوینده مناسب پوست قبل از خواب باعث شده تا منافذ پوستی باز شده و اکسیژن به پوست برسد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند.

- نقش کرم های مرطوب کننده ملایم و آبرسان ها بر هیچ فردی پوشیده نیست. استفاده از این کرم ها پیش از خواب ، به خصوص برای پوست های خشک در ایجاد یک خواب راحت مفید می باشد.

- خوابیدن به پشت: اما اگر نمی توانید عادت خود راتغییر دهید، ایرادی ندارد. فقط کافیست یک بالش زیر صورت خود بگذارید تا به پوست صورت آسیب کمی برسد.

- سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. بدین معنی که بالشت شما باید کمی بلندتر باشد تا بتواند سر شما را در جایگاهی بالاتر از بدن قرار دهد. اینکار باعث کاهش ریفلاکس معده، کاهش خرخر و ... می گردد.

- انسانها به خصوص بانوان به دنبال زیبایی هستند. اگر برای رفع مشکلات پوست و جوانسازی پوست ، به دنبال بهترین کلینیک زیبایی در رشت می باشید که خدماتزیبایی نظیر پاکسازی پوست، لیزر موهای زائد، هایفوتراپی، پارافین تراپی، میکرونیدلینگ  و ... را ارائه دهد ، با افتخار کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و گرفتن نوبت با شماره تماس 33662196 و واتس اپ 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

پاکسازی پوست در رشت

کلام آخر،

مناسب ترین زمان خواب در شب می باشد. پزشکان توصیه می کنند که در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبحها زود از خواب بیدار شوید. تفکر این موضوع که دیر به خواب رفته و صبح دیر بیدار شوید تا 8 ساعت کامل بخوابید کاملاً غلط است چون کیفیت خواب شب بالاتر از روز است و حتی قابل قیاس نیست. برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت 11 شب به خواب بروید. ساعت خواب 10- 11 شب تا 6 تا 7 صبح بهترین زمان پیشنهادی کارشناسان می باشد.

شماره تماس : 01333662196 و واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : alma.skin.care

کلینیک لیزر و پوست و زیبایی آلما- رشت

مقالات مشابه


logo