اثرات خواب بر پوست و مو

اشتراک گذاری :

اثرات خواب بر پوست و مو

اگرچه همه ما به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهیم و هزینه و وقت زیادی برای مراقبت از زیبایی پوست صرف می کنیم. اما گاهی اسرار ساده ای نیز وجود دارد که بر سلامت و شادابی پوست تاثیر می گذارند. یکی از این موارد تاثیرات خواب بر پوست و مو و در نتیجه زیبایی فرد می باشد که در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

اثرات کم خوابی:

- بر روی پوست: اولین تاثیر روی پوست دور چشم می باشد که باعث کاهش خون رسانی و در نتیجه تیرگی پوست می گردد. خواب خوب باعث شده خونرسانی و سرعت تکثیر سلولها بیشتر شده ، پوست زیباتر و شاداب تر شود.

شاید ندانیم اما حتی یک یا دو روز بی خوابی باعث شده تا پوست تیره و کدر گردد. اما بعد از چندماه حتی چند سال چین و چروک ها ایجاد می گردد. کم خوابی باعث تقویت استرس نیز شده و انسان را دچار پیری زودرس میکند. بدین ترتیب که هورمون استرس یا کورتیزول به دلیل کم خوابی افزایش یافته و باعث کاهش تولید کلاژن می شود. کلاژن جز اساسی ساختار پوست بوده و وظیفه آن جوانسازی پوست می باشد. همچنین ترشح هورمون رشد کم شده که این هورمون نیز به نوبه خود نقش جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس دارد.

- بر روی مو:  از عوارض آن می توان به ریزش مو ، بدحالتی و کدری مو نام برد.

- برروی سلامتی بدن: میزان خواب کافی در هر فرد برای سلامت بدن حدود 7 تا 8 ساعت می باشد. با توجه به تحقیقات دانشگاه هاروارد آمریکا خواب حدود 4 تا 5 ساعت در شب، عوارض مشابه وجود الکل در خون را سبب می شود.
- از عوارض دیگر کم خوابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلکها، ورم کردن چشمها، پریدگی رنگ صورت، افزایش چین و چروک پوست، کاهش تمرکز و حافظه ، ضعف سیستم ایمنی، افزایش حس گرسنگی در نتیجه احتمال چاقی، افزایش تغییرات خلق و خو، افزایش خطای انسانی و همچنین افزایش تصادفات، کاهش تراکم بافت مغز، کاهش حساسیت به انسولین در نتیجه افزایش دیابت نوع 2 ، افزایش ناراحتی های قلبی و عروقی و سکته مغزی و...

دلایل اهمیت خواب بر زیبایی:

شب زمان خواب است و خواب برای بازسازی کل بدن به خصوص پوست می باشد. در خواب، پوست فرصت پیدا میکند تا دور از عوامل آسیب رسان مانند اشعه ها از جمله ماوراء بنفش و به دور از استرس  و کار بوده ، همچنین با کم شدن فعالیت ارگانهای بدن خود را بازسازی کند.  لذا خون رسانی به پوست بیشتر شده ، مواد مضر ایجاد شده در اثر اشعه ماوراء بنفش از بین می روند و  لایه های پوست مانند کلاژن حرکت کمتری پیدا می کنند و آسیب های وارده در طول روز ترمیم می شود.

راهکارهای خواب خوب:

- بین هفت تا نه ساعت بخوابید. تاثیرات آنرا به وضوح در کمتر از دوهفته خواهید دید. تاثیراتی نظیر کاهش حلقه سیاه دور چشم ، همچنین شاداب تر شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک در نتیچه کاهش سرعت پیری

-بهترین زمان خواب از 9 شب تا 6-7 صبح می باشد. ساعت 11 تا 4 صبح زمان ترشح هورمونها است که برای سلامت بدن مفید می باشد. پزشکان می‌گویند ساعت 9 تا 11 شب بدن شروع فعالیت و آماده سازی برای از بین بردن مواد سمی می کند. ساعت 11 تا 1 شب بهترین زمان خواب عمیق است چون مواد سمی در حال دفع از کبد است. ساعت 1 تا 3 شب زمان سم زدایی کیسه صفراست. ساعت 3 تا 5 صبح دفع مواد سمی از ریه با احتمال سرفه و عطسه است. ساعت 5 تا 7 صبح نیز پاکسازی روده انجام می گیرد. ۷ تا ۹ صبح نیز زمان مناسب برای خوردن صبحانه است.

- لوازم خواب اعم از بالش ، پتو و تشک باید تمیز باشند.

- شستن صورت قبل از خواب تا منافذ پوستی باز شده و اکسیژن به پوست برسد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند.

- استفاده از یک مرطوب کننده ملایم پیش از خواب به خصوص برای پوست های خشک

- خوابیدن به پشت: اما اگر نمی توانید عادت خود راتغییر دهید، ایرادی ندارد. فقط کافیست یک بالش زیر صورت خود بگذارید تا به پوست صورت آسیب کمی برسد.

- سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. اینکار باعث کاهش ریفلاکس معده، کاهش خرخر و ... میگردد.

- انسانها به خصوص بانوان به دنبال زیبایی هستند. اگر برای رفع مشکلات پوست و جوانسازی پوست ، به دنبال بهترین کلینیک زیبایی در رشت می باشید که خدماتزیبایی نظیر پاکسازی پوست، لیزر موهای زائد، هایفوتراپی، پارافین تراپی، میکرونیدلینگ  و ... را ارائه دهد ، با افتخار کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و گرفتن نوبت با شماره تماس 33662196 و واتس اپ 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلام آخر،

مناسب ترین زمان خواب در شب می باشد. پزشکان توصیه می کنند که در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبحها زود از خواب بیدار شوید. تفکر این موضوع که دیر به خواب رفته و صبح دیر بیدار شوید تا 8 ساعت کامل بخوابید کاملاً غلط است چون کیفیت خواب شب بالاتر از روز است و حتی قابل قیاس نیست. برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت 11 شب به خواب بروید. ساعت خواب 10- 11 شب تا 6 تا 7 صبح بهترین زمان پیشنهادی کارشناسان می باشد.

شماره تماس : 01333662196 و واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : alma.skin.care

کلینیک لیزر و پوست و زیبایی آلما- رشت

مقالات مشابه


logo