گودی زیر چشم و درمان آن

اشتراک گذاری :

یکی از مسائل پوست و زیبایی که خانمها با آن مواجه هستند، گودی و تیرگی دور چشم است که عوامل مختلف نظیر آلرژی ، فشارخون بالا، عوامل ارثی و ... بر آن تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال کم خوابی می تواند باعث افزایش کبودی زیر چشم و کاهش جریان خون در آن شود. از آن جایی که پوست دور چشم نسبت به سایر قسمت های صورت نازکتر بوده و حساسیت بیشتری دارد، تحت تاثیر موارد گوناگون ممکن است دچار تغییر رنگ و حالت، در نتیجه کبودی و تیرگی شود. نظر به اینکه داشتن دایره های سیاه دور چشم می تواند بخشی طبیعی از صورت انسان باشد ، اما این سیاهی دور چشم در خانمها به علت شیوع کم خونی در بانوان و به دلایل دوران قاعدگی ، بارداری ، زایمان ، شیردهی و  ... بیشتر از آقایان می باشد. در ادامه به بررسی گودی زیر چشم علل و راه های مقابله با آن می پردازیم. 

رفع تیرگی دور چشم

علل گودی زیر چشم:

- فشارخون بالا ، مشکلات قلبی و دیابت و بیماری های خاص دیگر : می تواند مسبب گودی و تیرگی زیر چشم باشد. همچنین مشکلات تیروئید شامل کم کاری تیروئید هم از عوامل دیگر موثر بر تیرگی دور چشم است. از طرفی کمبود آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن، از اصلی ترین علت های ایجاد حلقه چشم است ، چرا که با پایین آمدن آهن در بدن ، اکسیژن به خون و سلولهای بدن از جمله پوست به اندازه کافی نمی رسد و در نتیجه پوست زیر چشم سیاه می گردد.

- کمبود ویتامین های بدن : از آنجا که کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن به همه ارگان های بدن آسیب می زند ، ازین رو پوست خصوصاً پوست دور چشم نیز از کمبود ویتامین آسیب دیده و عواملی نظیر گودی ، تیرگی و پف زیر چشم را شامل می شود که برای رفع آن نیاز به مصرف ویتامین های K , C , E  و اسید چرب امگا 3 می باشد. لازم به توضیح است که ویتامین K برای افراد دارای هایپرپیگمنتیشن به روشن شدن پوست تیره کمک می کند و ویتامین C موجود در مرکبات به کنترل رگ های خونی دور چشم می پردازد. همچنین اسیدچرب امگا 3 که در روغن بذر کتان ، سویا و کلزا یافت می شود هم به کنترل رگهای خونی دور چشم کمک می کند و در نهایت ویتامین E موجود در زیتون ، روغن های گیاهی و آووکادو ، هم به واسطه خواص آنتی اکسیدانی قوی خود از پوست در برابر رادیکال های آزاد عامل پیری پوست محافظت می کند.

- کم خوابی و یا  بی خوابی، خستگی مزمن : از علتهای دیگر گودی زیر چشم است که در این بین خستگی می تواند به عنوان شناخته شده ترین علت سیاهی دور چشم باشد. همانطور که می دانید خوابیدن دیر هنگام و کم خوابیدن هر دو از عوامل خستگی بوده که خصوصاً از روی چشم ها و ایجاد حلقه تیره که دور چشم ایجاد می گردد ، شناخته می شود. حتماً تا به الان این جمله معروف را شنیده اید که دیشب خوب نخوابیدی که چشمهات گود رفته !!! چرا که تنها بیدار ماندن چند ساعت قبل از خواب ، می تواند این حلقه ها را ایجاد کند یا بعلاوه تیرگی یا رنگ پریدگی پوست را پدیدار سازد و بدین صورت بافتهای تیره و رگهای خونی زیر پوست نمایان می گردد.

افزون بر این ، کمبود خواب باعث تجمع مایع در زیر چشمها شده و آنها را پف کرده نشان می دهد و حلقه های تیره دورچشم نیز سایه پلک های پف کرده می تواند باشد. از طرف دیگر خستگی چشم ناشی از خیره شدن به تلویزیون یا کامپیوتر نیز به چشم ها فشار آورده و در این صورت می تواند رگهای خونی دور چشم را بزرگتر و بدین سبب پوست اطراف چشم را تیره تر سازد.

کلینیک زیبایی

- وراثت و افزایش سن: با توجه به اینکه تنها ژنتیک مسبب تیرگی دور چشم نبوده ، اما طبق تحقیقات می تواند تا 80 درصد دلیل اصلی ایجاد آن باشد که  البته افراد با پوست تیره تر بیشتر در معرض حلقه های سیاه دور چشم می باشند. از آن گذشته بالا رفتن سن نیز عامل مهم دیگر در ایجاد تیرگی دور چشم است و با افزایش سن ، پوست نازک تر شده ، چربی پوست کاهش یافته و تولید کلاژن، پروتئین عامل ایجاد خاصیت کشسانی پوست کمتر تولید می شود. بدین ترتیب رگ های خونی تیره زیر پوست نمایان شده که در نتیجه آن ، پوست زیر چشم تیره تر از قبل می گردد.

- آلرژی : واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند مسبب سیاهی دور چشم گردد. از آنجا که واکنش آلرژیک در بدن باعث آزادشدن آنتی هیستامین در بدن شده و عملکرد آن سبب می شود که خارش ، پف چشم یا قرمزی و گشاد شدن رگهای خونی زیر چشم ایجاد گردد. ازین رو آلرژی میل به خارش دادن پوست اطراف چشم را افزایش داده و با التهاب و تورم و شکستگی عروق خونی ، علائم را بدتر می سازد که ایجاد سایه های تیره زیر چشم ماحصل آن می باشد.

- نورخورشید : قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی ، پوست را با تولید ملانین اضافی مواجه می سازد و بویژه در پوست اطراف چشم ، تعداد این رنگدانه ها افزایش یافته و پوست تیره می شود. بدین منظور مصرف کرم ضد آفتاب با تمدید دو ساعته بسیار کمک کننده است. همچنین استفاده از عینک آفتابی با پوشش دادن پوست دور چشم ، آن را از نور خورشید محافظت می کند. و در نهایت کلاه آفتابگیر را هم فراموش نکنید.

- کم آبی بدن : هم از دلایل رایج تیرگی اطراف چشم است. چرا که زمانی که به بدن آب کافی نرسد و بدن هیدراته نشود ، پوست زیر چشم کدر شده و گود افتاده و به دلیل نزدیک بودن چشم به استخوان زیرین ، رفته رفته سیاه می شود. از طرف دیگر زمانی که بدن با کمبود آب مواجه شود ، آب زیر پوست را جذب کرده و باعث می شود که پوست زیر چشم پف کند. بدین منظور برای جلوگیری از ایجاد تیرگی دور چشم  و پف زیر چشم و یا برای رفع آن می توانید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.  

- مصرف داروهایی  ، تنش های عصبی ، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی ، گریه زیاد ، مصرف بی رویه نمک و اختلالات کلیوی و .... نیز از عوامل دیگر تیرگی دور چشم می باشد.

 

کلینیک زیبایی در رشت

روشهای جلوگیری از تیرگی چشم:

اگرچه همیشه نمی توان از ایجاد تیرگی زیر چشم پیشگیری کرد اما راهکارهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند :

  1. نوشیدن آب کافی به میزان هشت تا ده لیوان می تواند به بهبود تیرگی چشم کمک به سزایی داشته باشد.
  2. خوابیدن کافی و به موقع به مدت هفت تا نه ساعت
  3. عدم استفاده از موادمخدر و الکل به ویژه در شب قبل خواب
  4. کم کردن مصرف قهوه و کافئین به ویژه پیش از خواب
  5. عدم ماندن در زیر نور خورشید ماندن به مدت طولانی
  6. استفاده از عینک آفتابی
  7. کاهش استرس
  8. از بین بردن آلرژی و رفع آن :  با مراجعه به پزشک و شناخته شدن علت آلرژی و رفع آن
  9. استفاده از روغن بادام جهت تامین ویتامین E در زیر چشم : ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. رادیکال های آزاد همان عوامل پیری زودرس نظیر نازک شدن و چین و چروک پوست از جمله پوست زیر چشم می باشند. از منابع غذایی ویتامین E می توان به زیتون ، مارچوبه و آووکادو اشاره داشت.
  10. استفاده از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب ها
  11. رژیم غذایی حاوی آهن و ویتامین , C , K و B12 و امگا 3 : با مصرف ویتامین K به صورت موضعی یا خوراکی ، افراد با پوست های مستعد هایپرپیگمنتیشن و پوست های تیره ، به پوستی روشن دست می یابند. مصرف ویتامین C نیز در شفاف شدن چشم و کنترل رگهای خونی از جمله رگهای پوست دور چشم اثرگذار است و در مرکبات یافت می گردد. اسید چرب امگا3 نیز همانند ویتامین C عمل کرده و در روغن بذر کتان ، روغن ماهی ، سویا و کلزا موجود می باشد.

رژیم غذایی مناسب پوست

رژیم غذایی برای رفع تیرگی دور چشم :

به منظور مراقبت از پوست دور چشم و رفع تیرگی دور چشم و حلقه های تیره ، آب به میزان کافی بنوشید. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی سبزی جعفری یا مصرف جعفری تازه در سالاد یا اسموتی و دم نوش های گیاهی باعث می شود مایعات اضافی و سموم از بدن دفع شده و به عملکرد کلیه کمک کند. از طرفی انواع آبمیوه ها به صورت تازه سرشار از ویتامین ، مواد معدنی و آنزیم های بوده و خون را از آلودگی ها و سموم پاک می سازد و بدین ترتیب با از بین رفتن آلودگی ها و سموم ، پاکسازی پوست شکل گرفته که نقش بسزایی در رفع تیرگی دور چشم دارد.

درمان تیرگی دور چشم ناشی از کم خونی :

از آنجائی که تغذیه نقش مهمی در پیشگیری ازایجاد حلقه های دور چشم دارد ، لذا در رفع تیرگی حاصل شده از کم خونی فقر آهن باید روی رژیم غذایی خود متمرکز شوید. لذا گنجاندن غذاهای مملو از آهن همچون گوشت قرمز ، مرغ ، اسفناج ، کلم ، سویا ، بادام و غذاهای دریایی و یا مصرف مکمل های آهن باعث افزایش سطح آهن خون شده و بدین ترتیب سیاهی دور چشم کاهش می یابد. برای اینکه متوجه شوید که آیا مبتلا به کم خونی از نوع فقر آهن می باشید ، باید علائمی چون سرگیجه و خستگی زیاد را در نظر بگیرید به همراه حلقه تیره دور چشم ، در این صورت می توانید آزمایش خون برای سنجش میزان آهن خون در بدن انجام دهید تا پیگیری و درمان بعدی را ادامه دهید.

تزریق ژل در رشت

 

درمان گودی و سیاهی زیر چشم:

- استفاده از کرم مخصوص دور چشم : که این نوع کرم ها باید شامل انواع ویتامین ها، آب ، پروتئین و مواد مرطوب کننده برای تغذیه دور چشم باشد که هم به حفظ شادابی پوست کمک کرده و هم چین و چروک ها را از بین برده و پوست را مستحکم کند. بدین منظور برای مصرف کرم دور چشم ، به میزان یک نخود و نه بیشتر برداشته و از انگشت حلقه که ضعیف ترین انگشت شماست ، استفاده کنید تا کمترین فشاری به پوست دور چشم که بسیار حساس است وارد نشود. در ابتدا باید از گوشه داخلی چشم شروع کنید و با ضربه های ملایم کرم را به پوست بمالید. در ضمن توجه داشته باشید که بیش از حد کرم به پوست نمالید تا از ایجاد تحریک و سوزش پیشگیری شود.

- تزریق فیلر: تزریق ژل اسیدهیالورونیک برای ترمیم گودی زیر چشم که در اثر نازک شدن پوست زیر چشم یا از دست رفتن بافت و چربی زیر چشم یا بالای گونه ایجاد می شوند ، اغلب مورد استفاده قرار می گیرند که نتایج خوبی به همراه داشته و ماندگاری حدود 18ماهه دارد. از طرف دیگر تزریق چربی که پرکننده دائمی صورت که برای زیر چشم است ، پیشنهاد می گردد که از چربی قسمتهای دیگر بدن خود فرد گرفته می شود و به ناودان اشکی برای درمان گودی زیر چشم تزریق می شود.

رفع گودی زیر چشم

- مزوتراپی دور چشم:  در این روش از سوزن‌های بسیار ظریفی برای تزریق به لایه میانی (مزودرم) پوست استفاده می‌شود و با اصلاح گردش خون ضعیف و التهاب که باعث آسیب به پوست می‌شوند، مشکلات پوستی، اصلاح و ترمیم می‌شود که در آن پزشکان معمولاً از داروهایی مثل گشاد کننده‌های عروق و آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین، آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز، عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تزریق استفاده می‌کنند. بدین منظو کلینیک های زیادی در حال انجام این خدمت هستند، اما اگر به دنبال بهترین کلینیک زیبایی در رشت می گردید که خدماتی نظیر مزوتراپی را ارائه دهد ، با افتخار فراوان ، کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. 

- درمان تیرگی دورچشم با RF  تراپی : روش آراف تراپی به وسیله تاباندن امواج رادیویی به لایه میانی پوست درمان صورت می گیرد. اما کلیت مطلب کاملا شبیه به دستگاه های ماکروویو آشپزخانه بوده که باعث حرکت سریع رفت و برگشتی ملکول های لایه میانی بافت پوست گردیده که این تحرک باعث ترمیم، سفت شدن و همچنین لیفت پوست میانی و در نتیجه آن سفت شدن لایه پوست بیرونی می شود که در واقع جوان سازی پوست را با خود به همراه دارد. 

هایفوتراپی نیز از روش های دیگر جوانسازی پوست با استفاده از امواج فراصوت بوده که بسیار موثر و اثر بخش است ، اما برای درمان تیرگی دور چشم کاربرد ندارد و در لیفت صورت بکار می رود.

- ترمیم پوست با لایه برداری شیمیایی : این روش مشکلات رنگدانه های عروقی را کاهش داده و کیفیت کلی پوست را بهبود می بخشد.  همچنین در این روش از طریق افزایش تشکیل کلاژن در پوست، کاهش لک های پوستی و افزایش شادابی و جوانی پوست عمل کرده ، کبودی و تیرگی را از بین می برد. شما عزیزان می توانید از پکیج های پاکسازی پوست در کلینیک زیبایی آلما برای ترمیم و لایه برداری پوست استفاده کنید.

- درمان با لیزر: لیزر با ارسال تشعشعات نور به قسمت پوست زیر چشم در بهبود این عارضه موثر بوده و کبودی را نیز از بین ببرد.

- جراحی پلک معمولا کارآمدترین روش برای درمان دائمی گودی و تیرگی زیر چشم است.

کلینیک زیبایی

سوالات متداول

آیا استفاده از کرم های دور چشم باعث درمان قطعی گودی زیر چشم است ؟

با توجه به اینکه کرم های دور چشم معمولا تنها ظاهر پوست را اصلاح می کنند ، لذا در صورت قطع کردن مصرف این کرم ها ، دوباره گودی زیر چشم بر می گردد ، چرا که تیرگی پوست را بصورت ریشه ای درمان نمی کند و در نتیجه اثرات طولانی مدت نخواهد داشت. بنابراین گول تبلیغات کرم های دور چشم با نتایج معجزه آسا را نخورید.

آیا استفاده از عینک بطور مداوم باعث گودی زیر چشم می شود ؟

اگرچه هیچ دلیل علمی مبنی بر ایجاد گودی زیر چشم در صورت استفاده مداوم از عینک وجود ندارد ، اما تجربه نشان داده که استفاده از عینک های نامناسب و با فریم کوچک می تواند منجر به گودی زیر چشم گردد ، به این دلیل که دید شخص با عینک با قاب کوچک محدود شده و در نتیجه برای دید بهتر فرد به عضلات دور چشم خود فشار می آورد که باعث ضعیف شدن عضلات دور چشم ، تحلیل رفتن بافت و گودی زیر چشم می گردد. بنابراین از عینک های با فریم استاندارد و اندازه مناسب استفاده کنید تا علاوه بر دید بهتر از ضعیف شدن ماهیچه دور چشم و گودی زیر چشم جلوگیری گردد.

آیا گودی زیر چشم با خواب بیشتر درمان می شود ؟

اگرچه افزایش ساعت خواب به رفع تیرگی دور چشم کمک می کند ، اما نمی تواند چشم های گود رفته را درمان کند ، به دلیل اینکه گودی زیر چشم در اثر کاهش حجم بافت ناحیه زیر چشم رخ می دهد و لذا خواب بیشتر نمی تواند بافت از دست رفته را بازسازی کند.

درمان گودی زیر چشم

آیا لیزر در رفع گودی زیر چشم موثر است ؟

از آنجا که لیزر بر روی لایه های سطحی پوست اثر می گذارد ، در نتیجه باعث ترمیم بافت دور چشم نمی گردد و تنها لیزر برای درمان تیرگی دور چشم می باشد و در رفع گودی زیر چشم موثر نیست.

آیا یخ به بهبودی گودی زیر چشم کمک می کند ؟

برای استفاده از یخ برای دور چشم باید آن را در پنبه خشک پیچید و سپس برای تقویت پوست زیر چشم بکار گرفت و از استفاده مستقیم بر روی پوست دور چشم خودداری کنید ، چرا که می تواند یک ماده خطرناک برای پوست دور چشم باشد و باعث خشکی بیشتر پوست شده و به آن آسیب بزند.

بهترین درمان برای حلقه های تیره زیر چشم چیست ؟

  • کرم های موضعی نظیر ویتامین سی و مواد سفید کننده نظیر هیدروکینون
  • لایه بردار شیمیایی با هیدروکسی اسیدها
  • لیزر درمانی از نوع غیر تهاجمی شامل لیزر پالسی و دایود
  • تزریق ژل اسید هیالورونیک به منظور افزایش حجم پوست زیر چشم و صاف شدن آن
  • جراحی پلک یا بلفاروپلاستی
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

چگونه سیاهی زیر چشم را درمان کنیم ؟

گودی سیاه خفیف تا متوسط را می توان با درمانهای خانگی شامل گذاشتن شی سرد مانند قاشق سر بر روی پوست زیر چشم ، استفاده از محصولات مراقبت از پوست دور چشم ، بالا گذاشتن سر در زمان خوابیدن ، خواب بیشتر ، استفاده از عینک آفتابی ، پرهیز از نوشیدن الکل ، مصرف کرم ضد آفتاب ، استفاده از برش خیار بر روی پوست زیر چشم ، استفاده از چای کیسه ای در زیر چشم ، ماساژ صورت و ترک سیگار درمان کرد.

کلینیک زیبایی آلما رشت

آیا گودی زیر چشم ارثی است ؟

یک متخصص پوست و مو اعلام کرده که بیش از 95 درصد تیرگی های دور چشم ارثی بوده و تنها 5 درصد بقیه آن می تواند در اثر کم آبی ، خستگی و بی خوابی رخ دهد.

آیا رتینول در درمان سیاهی دور چشم کمک کننده است ؟

مطالعات نشان داده که استفاده از رتینول در کاهش ظاهر سیاهی پوست زیر چشم اثرگذار باشد و با توجه به تحریک تولید کلاژن ، خطوط و چروک پوست زیر چشم را از بین ببرد.

چه زمانی برای درمانی تیرگی زیر چشم باید به کلینیک زیبایی مراجعه کرد ؟

وجود حلقه تیره نشانه پیری ، کمبود خواب و ... می باشد و عموما یک مشکل پزشکی نمی باشد اما به منظور رفع گودی زیر چشم و تیرگی دور چشم خود می توانید به کلینیک زیبایی مراجعه کنید تا بهترین راهکارها اعم از تزریق ژل و مزوژل و یا پاکسازی پوست دور چشم و ... برای کمک به شما ارائه شود.

آیا نوزاد یا کودک می تواند گودی زیر چشم داشته باشد ؟

بله . کودکان و نوزادان نیز می توانند دارای گودی زیر چشم باشند که مهمترین عامل آن را به ارثی بودن می توان نسبت داد. از سوی دیگر پوست زیر چشم کودکان نازک و حساس بوده و رگهای خونی آنها خیلی بیشتر آشکار می شود و یا حتی مالیدن چشم ها با دست نیز منجر به تیرگی زیر چشم کودک می گردد.

کلام آخر،

برای رفع مشکل تیرگی دور چشم، همراه همیشگی شما، کلینیک زیبایی آلما در رشت نیز با روشهای مختلفی نظیر تزریق ژل ، مزوتراپی، RF تراپی ، پاکسازی پوست، هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد و ...  با کادری مجرب در خدمات شما عزیزان زیباپسند می باشد و در بهبود زیبایی شما یاری رسان است.

مشاورین ما با شماره های 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 در تماس با شما هستند.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

 کلینیک زیبایی و لیزر موهای زائد آلما – رشت 

 

مقالات مشابه