خواص قهوه روی پوست

اشتراک گذاری :

قهوه به عنوان یک نوشیدنی سالهاست که در جهان محبوب بوده و طی دهه اخیر در کشور ما نیز خیلی  پرطرفدار شده ، به طوری که وقتی روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنیم ، روزی همراه با افزایش انرژی و متابولیسم بدن و سرحالی و شادابی صبحگاهی خواهیم داشت. البته به جز این موارد ، این نوشیدنی معطر و معروف حاوی کافئین، آنتی اکسیدان و مقدار کمی از ویتامین های گروه و همچنین عناصر منگنز، پتاسیم، منیزیم، فسفر و سایر مواد شیمیایی مفید بوده که علاوه بر بدن برای پوست هم مفید می باشد و در ادامه به آن می پردازیم.

با توجه به اینکه پوست با مشکلاتی همچون رادیکال های آزاد که مولکول هایی با الکترون جفت نشده هستند دست و پنجه نرم می کند ، قهوه می تواند راه حلی درمانی باشد که با استفاده از آنتی اکسیدان های شامل فنول به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد. در این رابطه طبق اظهار نظر انجمن شیمی آمریکا ، قهوه بهترین منبع سرشار از آنتی اکسیدان در ایالات متحده آمریکا بوده ، حتی بیشتر از چای . ضمن اینکه نوشیدن یک فنجان قهوه ، آنتی اکسیدان های داخلی را مهیا می کند ، می توان برای فواید ظاهری ، از قهوه به صورت موضعی روی پوست با تهیه ماسک ، اسکراب و یا خمیر تفاله قهوه تازه بهره برد.

خواص قهوه روی پوست

- شفافیت صورت و روشن شدن پوست :

خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه تاثیر بسزایی در سلامت و جوانی پوست دارد ، چه به عنوان نوشیدنی و چه به عنوان اسکراب . از این رو با مالیدن قهوه روی پوست به عنوان اسکراب می توان به روشن شدن پوست، جلوگیری از بسته‌ شدن منافذ و صاف ‌شدن خطوط پوستی کمک کرده و بعلاوه اسکراب قهوه با تقویت لایه‌های حفاظتی پوست در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که روی پوستتان می‌نشیند، از پوست محافظت می‌کند.

- خواص مرطوب کنندگی پوست :

از آنجا که قهوه روی پوست ، مزیت مراقبت از پوست بویژه رساندن رطوبت کافی و مرطوب کردن پوست و خواص ضد التهابی دارد ، با ترکیب قهوه و عسل به میزان یک قاشق و مالیدن آن به صورت دایره ای روی پوست صورت و همچنین ناحیه گردن و سپس شستشوی صورت با آب بعد از گذشت 20 دقیقه ، می توانید از فواید آن بهره مند شوید.

ماسک قهوه برای پف زیر چشم

- رفع پف و سیاهی دور چشم:

با افزایش سن و نازک شدن پوست زیرچشم ، رگهای خونی به آسانی قابل مشاهده می شوند و تیرگی دور چشم حاصل می آید. برای رفع سیاهی دور چشم می توان از قهوه با دارا بودن کافئین استفاده کرد که علاوه بر کاهش حجم رگ های خونی زیر چشم ، به رفع پف چشم نیز کمک می کند. در این زمینه متخصصان بر این عقیده هستند که مالیدن قهوه روی پوست صورت با کاهش آب و منقبض کردن رگ‌های خونی موجب سفت شدن پوست می شود. ازین روست که در کرم های دور چشم از کافئین استفاده می شود تا به تخلیه آب از سیستم کمک کند .

بدین منظور برای استفاده از قهوه برای سیاهی دور چشم می توانید نصف قاشق چایخوری تفاله قهوه و روغن زیتون را باهم ترکیب کرده و سپس چند قطره آب به آن بیافزایید تا به حالت خمیر درآید. و پس از آن خمیر را به آرامی در زیر چشم بدون مالیدن ضربه بزنید و اجازه دهید تا روی پوست زیر چشمتان در حدود 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس با آب شستشو داده و با پارچه نرم و تمیز ، پوست را پاک کنید.

ماسک قهوه

- افزایش گردش خون :

شستشوی بدن ، عاملی است برای افزایش گردش خون ، اما همیشه روش های دیگری هم هست که در افزایش گردش خون در بدن موثر باشد ، نظیر ماسک قهوه. بر این اساس قهوه با دارا بودن کافئین ، به عنوان یک محرک روی پوست عمل کرده و با افزایش و بهبود گردش خون ، اکسیژن و مواد مغذی هم به سلولها بیشتر می رساند و نتیجه آن برای پوست درخشان شدن و احساس شادابی و طراوت می باشد.

- خواص لایه برداری:

قهوه یک اسکراب و لایه بردار عالی برای پوست است و به از بین بردن سلول های مرده کمک موثری می‌ کند. از این جهت قهوه پوست را محکم‌تر ، درخشان‌تر و روشن‌تر از قبل کرده و با جلوگیری از خشک شدن پوست ، آن را نرم و لطیف می‌ سازد. بدین منظور با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر با آب گرم ، بعد از گذشت 5 تا 10 دقیقه و با نرم شدن جو ، یک قاشق غذاخوری قهوه اضافه کنید. البته در صورتی که پوست شما خشک است، یک قاشق غذاخوری از کرم ساده را به مخلوط اضافه کرده ، و یا اگر پوست‌تان چرب یا نرمال است، یک قاشق غذاخوری ماست ساده هم می توانید اضافه کنید. و بعد از مخلوط کردن ، اسکراب را به آرامی روی صورت ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید. در این صورت با پوستی نرم و سالم و درخشان رو به رو می شوید که همراه با پاکسازی پوست می باشد.

همچنین می توانید برای ساخت یک نوع دیگر اسکراب طبیعی دیگر ، نصف فنجان شکر قهوه ای ، قهوه و یک چهارم فنجان روغن زیتون را مخلوط کنید. آنگاه به صورت دایره‌ای روی پوست خود ماساژ دهید.

از سوی دیگر ، خوردن قهوه به اثرات محرک در داخل بدن مشهور بوده ، اما در صورت استفاده موضعی به صورت لایه بردار ، اثر معکوس دارد و در آرامش بخشی روی پوست موثر بوده و این به لطف آنتی اکسیدان های موجود در قهوه می باشد.

فواید قهوه برای پوست

- جلوگیری از پیری پوست و جوانسازی:

یکی از مهم ‌ترین فواید قهوه برای پوست کاهش چین و چروک‌های پوستی ، کاهش لکه های خورشیدی ، قرمزی ، خطوط ریز و در نهایت جوانسازی پوست  و ... است. همچنین یک مطالعه منبع معتبر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین نوشیدن قهوه و کاهش اثرات پیری زودرس وجود دارد و نوشیدن یک فنجان قهوه با پیری زودرس پوست که بر اثر آلودگی ، گرما و نور به وجود می‌آید، مبارزه می‌کند. برای این امر ، ابتدا قهوه و کاکائو را به یک میزان با هم میکس کرده و با اضافه کردن عسل یک خمیر بدست آورید و سپس روی پوست بگذارید و بعد از چند دقیقه آبکشی نمایید تا آسیب های پوستی بوسیله آنتی اکسیدان های موجود ترمیم شود.

- محافظت در برابر نور خورشید:

نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش تاثیرات اشعه UV نور خورشید در محافظت از پوست در برابر خورشید موثر بوده و  کسانی که قهوه می‌نوشند کمتر از دیگران دچار سرطان پوست می‌شوند. بر اساس نتیجه تحقیقاتی که توسط بنیاد سرطان پوست انتشار یافته ، ویتامین B3 معروف به نیاسین موجود در قهوه که از تجزیه یک ترکیب کلیدی تریگونلین بدست می آید ، به پیشگیری از سرطان پوست غیرملانوما کمک کرده و از ایجاد سایر مشکلات پوستی هم جلوگیری بعمل می آورد.

قهوه و پوست

محققان دریافتند که مصرف موضعی کافئین در سطح مولکولی موجب دفع آنزیم‌های پروتئینی در سطح پوست شده و مانع از بروز برخی سرطان‌های پوستی می‌گردد. در این راستا بر طبق نتیجه یک تحقیق که در سال 2015 منتشر شد :‌ افرادی که بیشترین مصرف پلی فنول را که ترکیبی است گیاهی با خواص آتنی اکسیدانی ،  داشته اند ، لکه های ناشی از اشعه فرابنفش ناشی از آفتاب کمتری نسبت به بقیه افراد روی پوست خود مشاهده کردند. در نتیجه ، قهوه با دارا بودن پلی فنول می تواند یک روش کارآمد برای رسیدن آتنی اکسیدان به بدن باشد.

* طبق نتایج مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در آکادمی ملی علوم، می ‌توانید قهوه را روی قسمت‌هایی از بدن که مستعد آفتاب سوختگی ‌اند، بمالید و از صدمات ناشی از آن در امان بمانید. لذا برای درمان آفتاب سوختگی ، ابتدا یک فنجان قهوه تازه دم کرده و سپس با آب سرد آن را رقیق کنید. سپس یک پارچه نرم را در آن قرار داده ، با فشار دادن پارچه و گرفتن مقدار اضافی قهوه از روی آن ، پارچه را روی مناطق آسیب دیده پوست خیلی آرام و بدون هر نوع فشار بکشید . بدین صورت می توانید با تکرار چندین بار در روز ، قرمزی و ورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهید.

- درمان سلولیت:

سلولیت به پوستی که به صورت پرتقالی شکل در آمده گفته می شود که دلیل آن وجود سلول‌های چربی در زیر پوست یا همان لایه اپیدرم بوده و بیشتر در خانمهای جوان تشکیل می‌شود. برای رفع مشکل سلولیت می توان از کافئین موجود در قهوه کمک گرفت ، چرا که کافئین یک ماده ادرار آور شناخته شده است و می‌تواند سلولیت (تجمع چربی) را به صورت موضعی از طریق ادرار از بدن خارج کند تا در نهایت شاهد کاهش سلولیت و نرم تر شدن پوست شویم. به بیان دیگر ، کافئین حاوی موادی است که کلید کاهش و رفع سلولیت بوده و از طریق گشاد کردن عروق خونی در زیر پوست و بهبود جریان خون این کار را انجام می دهد. بدین جهت ، با استفاده از نوعی اسکراب تشکیل شده از قهوه، روغن نارگیل و نمک دریا می توان سلولیت را در قسمت‌های مختلف بدن از بین برد و جوانی و سفتی پوست را باز آفرینی کرد.

درمان آکنه

- درمان آکنه :

مواد موجود در قهوه نظیر اسید کلروژنیک با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ، علاوه بر اینکه کار لایه برداری از پوست را انجام داده (به صورت تفاله قهوه) و با آکنه مبارزه می کند ، می تواند در مقابله با درمان مشکلات ناشی از باکتری های مضر در افرادی که با زخم یا عفونت های مکرر پوست دست و پنجه نرم می کنند ، نقش بسزایی داشته باشد. البته استفاده منظم از اسکراب قهوه برای بهبود آکنه مهم و اساسی می باشد.

- سفت و صاف شدن پوست :

کافئین موجود در قهوه التهاب و تورم را از بین می برد و با پاکسازی پوست از آلودگی ها و سلولهای مرده و چربی های اضافی یا سبوم ، در بازسازی سلول های تازه پوست موثر هم می باشد. در نتیجه با حذف سلولهای مرده ، ظاهر پوست بهبود یافته ، لکه های تیره و ناهمواری سطح پوست کم شده و سفت شدن و صاف شدن پوست را شاهد خواهیم بود.

- حمام پا :

همانگونه که در خواص لایه برداری قهوه ذکر شد ، تفاله قهوه برای از بین بردن سلول های مرده پوست بسیار موثر عمل می کند ، حتی سلولهای پوست کف پا. همچنین از فواید دیگر کافئین قهوه روی کف پا می توان به بهبود گردش خون و پاکسازی عمیق پوست پا اشاره داشت که نرمی و لطافت خوبی را به ارمغان می آورد. همانطور که می دانیم پا قلب دوم ماست و افزایش گردش خون در آن به بهبود سریع عضلات بدن کمک کرده و عملکرد عضلات بدن را التیام می بخشد ، لذا احتمال آسیب و بیماری نظیر رگ های واریسی و درد و تورم کم می شود. بنابراین افزایش و بهبود گردش خون در سلامت پاها و بدن لازم و ضروری است که می توان بوسیله قهوه آن را به دست آورد.

ماسک قهوه برای مو

- محافظت از موها :

قهوه بوسیله آنتی اکسیدان های موجود در خود باعث شفاف و براق شدن موها شده و استفاده از ماسک قهوه مزایایی چون جلوگیری از شکننده شدن موها ، برطرف کردن آسیب های ایجاد شده بر اثر مواد شیمیایی روی مو و خوشبو کردن مو دارد. با توجه به اینکه پوست سر و مو هر دو اسیدی هستند چرا که هر دو دارای PH کمتر از 7 یعنی پوست سر 5.5 و فیبر مو 3.67 می باشد ، لذا مصرف محصولات با PH بالاتر نسبت به مو منجر به تیرگی ، فر شدن و آسیب به مو می گردد. ازین رو قهوه با PH 5.11  ماده ای اسیدی بوده و مصرف قهوه بر روی مو راهکاری عالی برای به تعادل رسیدن دوباره سطح PH مو و پوست سر می باشد.

بدین منظور می توانید موهایتان را با قهوه دم کرده سرد بشوئید و یا تفاله قهوه را بر روی پوست سر خود بمالید تا سلولهای مرده از روی پوست سرتان پاک شود. از سوی دیگر ، کاربرد قهوه به عنوان رنگ موی طبیعی هم با ایجاد رنگ طبیعی و خوشرنگ بر کسی پوشیده نیست. البته رنگ کردن موها با قهوه ، باید قهوه را مدت زمان بیشتری دم کشیده و سپس روی موها بگذارید و همچنین پودر کاکائو و حنا از گزینه های دیگر رنگ موی طبیعی است که برای مخلوط کردن با قهوه توصیه می شود.

نحوه رنگ کردن مو با قهوه :  برای تیره کردن مو می توانید از چند فنجان بزرگ قهوه که بخوبی و با غلظت کافی دم کشیده استفاده کنید و پس از خنک شدن قهوه را داخل یک ظرف بزرگ بریزید. سپس سر خود را بر روی ظرف بزرگ خم کنید و با یک فنجان کوچک قهوه را بردارید و بر روی سر بریزید تا موها کاملا به قهوه آغشته شود و باید در حدود نیم تا سه ساعت در این وضعیت باقی بماند. در نهایت موها را آب بکشید و حتی برای رسیدن به رنگ تیره تر هم می تواند رنگ کردن را مجددا تکرار کنید.

- تنظیم کردن عصب بویایی:

حتما برای خرید عطر و یا ادکلن تجربه کرده اید که بعد از بو کردن چند شیشه عطر ، در بو کردن بقیه عطر ها و تمیز دادن آنها از هم مشکل ایجاد می شود. برای رفع این مشکل دانه های قهوه کارساز است. بدین منظور اگر شما هم برای انتخاب عطر مشکل دارید ، می توانید در حین خرید عطر و در فواصل بو کردن هر شیشه عطر ، دانه های قهوه را بو کنید تا مانع از درماندگی بینی شوید. در این زمینه ، مطالعات عصب شناسی دانشگاه کالیفرنیا روی عصب بویایی انجام گرفته که نشان می دهد ، قهوه یک پاک کننده طعم بوده و یا به مانند دکمه ریست بینی کار می کند.

- همچنین از فواید دیگر قهوه، می توان به ضدالتهاب بودن ، رفع بوی بدن، رفع خارش و پوسته سر و در نتیجه رشد موی سر ، آبرسان پوست و ضد التهاب بودن آن نام برد که می تواند مربوط به اسید کلروژنیک CGA و ملانوئیدین موجود در قهوه باشد. همچنین اسید کلروژنیک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون پوست کمک کرده که امکان ارتباط با التهاب را دارد. البته از خواص دیگر قهوه به ماسک پودر قهوه و جوش شیرین در رفع موهای زائد می توان اشاره کرد ، در صورتیکه در سالهای اخیر تجربه نشان داده هیچ روشی مانند لیزر موهای زائد در از بین بردن موهای ناخواسته بدن عمل نمی کند.

لیزر خوب در رشت

طرز تهیه ماسک صورت قهوه :

بهترین روش برای ماسک قهوه ، ترکیب تفاله قهوه با مواد غیرکومدون زا که روزنه های پوست را مسدود نکند. برای این کار ، روغن زیتون و تفاله قهوه را با مقدار مساوی مخلوط کرده و با حرکات دایره ای به صورت خود بمالید و به مدت یک ربع تا یک ساعت روی پوست صورت بگذارید و سپس با آب گرم شستشو دهید و این کار را می توانید تا سه بار در هفته تکرار کنید.

با توجه به اینکه قهوه ماده ای چند منظوره بوده ، می تواند فواید مختلفی در محافظت از پوست داشته باشد. اما در صورتیکه پس از استفاده چند هفته ای از ماسک های قهوه ، نتیجه مطلوب در درمان مشکلات پوستی خود نگرفتید ، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

دلایل مفید بودن قهوه برای بدن :

  1. تقویت خلق و خو
  2. دفع دیابت
  3. مراقبت از قلب
  4. مفید برای پارکینسون
  5. جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا
  6. مراقبت از کبد
  7. محافظت از بدن در برابر سرطان
  8. عمر طولانی

خواص قهوه برای پوست

لازم به ذکر است که علی رغم اینکه قهوه برای بدن مفید است ، اما زیاد از حد قهوه نخورید. چرا که برخی تحقیقات نشان داده که نوشیدن بیش از اندازه قهوه بدون فیلتر مانند اسپرسو ، احتمال افزایش سطح کلسترول خون را بالا برده که می تواند به دلیل وجود کافستول در قهوه باشد. از طرف دیگر افرادی که به کافئین حساس می باشند ، نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند عوارض جانبی نظیر اضطراب ، سردرد و حالت تهوع داشته باشند.

* علیرغم داشتن رایحه خوب ، قهوه به تقویت خلق و خوی کمک می کند و با نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی می توان اخم صبحگاهی چهره را به لبخند تبدیل کرد. چنانچه مطالعات نشان می دهد که قهوه باعث افزایش تولید دوپامین در مغز می گردد و بانوانی که هر روز 4 فنجان قهوه می نوشند ، در حدود 20 درصد کمتر به افسردگی مبتلا می شوند. همچنین احتمال اقدام به خودکشی در این افراد تا 50 درصد کاهش می یابد.

* بر اساس برخی مطالعات ، افرادی که مقدار زیادی قهوه می نوشند ، نسبت به دیگران ، احتمال کمتری در ابتلا به دیابت نوع دوم دارند. بنا به گفته دانشکده پزشکی هاروارد امریکا ، قهوه سرشار از موادی است که قند خون را کاهش می دهد ، اما هنوز مشخص نشده است که کدام ماده باعث این اثر می شود. بدین منظور بنا به نظر برخی محققین ، این امکان وجود دارد که آنتی اکسیدان موجود در قهوه و همچنین روش دم کردن قهوه ، دلیل کاهش قند خون باشد و کافئین موجود در آن نقشی در کاهش قند خون ندارد.

* بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد ، نوشیدن دو فنجان قهوه و بیشتر در روز ، از نارسایی قلبی محافظت می کند و همچنین تحقیقات نشان داده افرادی که 4 فنجان در روز قهوه می نوشند در حدود 11 درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به مشکلات قلبی می باشند. همچنین مطالعات دیگری نشان می دهد که مصرف قهوه بیشتر و چای سبز ، خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد که در بانوان بیشتر از مردان صدق می کند.

قهوه و پوست

* طی تحقیقات انجام شده ، کافئین موجود در قهوه برای افراد مبتلا به پارکینسون به کنترل حرکات غیرارادی آنها کمک می کند و همچنین مصرف بیشتر قهوه با کاهش خطر پارکینسون در ارتباط می باشد. البته طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد ، این مزیت می تواند تنها محدود به آقایان بوده و امکان دارد که در بانوان مبتلا به پارکینسون کمک چندانی نداشته باشد. از طرف دیگر مطالعه ای که در کشور ایتالیا انجام شد ، نشان داد که افرادی که به طور منظم قهوه یا شراب می نوشند و یا ماهی و نان گندم کامل مصرف می کنند ، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار می گیرند.

* مطالعات دیگر نشان داده که مصرف قهوه با سلامت کبد در ارتباط می باشد، البته بسیاری از محققان معتقدند که نوع قهوه مهم است. به عنوان مثال قهوه فیلتر شده بهتر از کبد مراقبت می کند ، چرا که از ورود موادی نظیر کاهوئول و کافستول به فنجان قهوه شما جلوگیری به عمل می آورند تا این مواد باعث افزایش آنزیم های کبدی نشوند. اگرچه هنوز این تحقیقات کامل نبوده و منبع مورد اعتماد دیگری این ادعا را رد می کند. همچنین طی تحقیقاتی مشخص شد که قهوه اسپرسو باعث افزایش بیماری کبد چرب می شود.

* مصرف قهوه به کاهش 50 درصدی ابتلا به سرطان کبد کمک می کند و در این رابطه چندین مطالعه بطور قابل توجهی خطر کاهش سرطان کبد را خصوصاً در آقایان نشان داده اند. همچنین مطالعات دیگر مصرف قهوه را با کاهش میزان سرطان سینه ، روده بزرگ و رکتوم مرتبط دانسته است. در نهایت تحقیقات مشخص نمود که مصرف یک فنجان قهوه در روز ، در طول یک دهه خطر مرگ ناشی از مشکلات سلامتی و بیماریها را کاهش می دهد.

قهوه و کاهش وزن

قهوه که یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است ، با این حال اثرات مختلفی بر مدیریت وزن دارد که می تواند شامل کنترل اشتها و بهبود سوخت و ساز بدن باشد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. از سوی دیگر قهوه دارای کافئین بوده و ممکنست منجر به کم خوابی و هوس شیرینی در افراد شود که این دو عاملی بر افزایش وزن می باشد. بعلاوه برخی از نوشیدنی های قهوه حاوی شکر و کالری بیش از اندازه می باشند که در افزایش وزن موثرند.

خواص قهوه برای پوست

البته قهوه سیاه ممکنست باعث رسیدن به وزن سالم شود ، چرا که بدون هر گونه مواد اضافی بوده و کالری بسیاری کمی دارد. همچنین با توجه به اینکه در هنگام تلاش برای کاهش وزن باید کالری کمتری مصرف کنید که این مهم از طریق افزایش فعالیت بدنی و مصرف کالری کم تر محقق می شود و قهوه سیاه نیز بدون افزودن شکر ، شیر یا هر ماده دیگری به دلیل کم کالری بودن ، نوشیدنی مناسبی برای کاهش وزن می باشد. بنابراین در صورتی که می خواهید کل کالری دریافتی خود را کاهش دهید ، قهوه ساده را جایگزین نوشیدنی های پرکالری و شیرین همچون نوشابه و آبمیوه و شیر شکلات کنید.

افزون بر این کافئین موجود در قهوه که یک محرک طبیعی است ، متابولیسم یا سوخت و ساز در بدن را افزایش می دهد و بهبود سوخت و ساز در بدن به کاهش وزن کمک بسزایی می کند و این از دلایلی است که کافئین در مکمل های کاهش وزن گنجانده می شود. اما با توجه به مطالعات انجام شده ، برای تاثیر قابل توجه کافئین بر متابولیسم بدن ، نیاز به دوزهای زیادی از کافئین می باشد. از طرف دیگر کافئین موجود در قهوه به کاهش اشتها کمک می کند و نظر به اینکه اشتها توسط عوامل مختلفی از جمله ترکیب مواد مغذی وعده های غذایی ، هورمون ها  و سطح فعالیت کنترل می شود ، لذا نوشیدن قهوه کافئین دار ، ممکنست باعث کاهش سطح هورمون گرسنگی گرلین شود.

تحقیقات بر روی افراد مختلف نشان داده که مصرف منظم کافئین موجود در قهوه به بهبود حفظ وزن بدن و کاهش وزن کمک می کند. چنانچه در یک مطالعه بر روی افراد در طول ۱۲ سال انجام شد ، نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف کافئین را داشته اند ، تنها حدود 500 گرم بیشتر از کسانی که مصرف کافئین کمتری داشتند ، وزن کم کردند. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف قهوه و کافئین را داشتند ، کاهش وزن موفقیت آمیزی داشتند.

در این بین باید توجه داشته باشید که کاهش وزن غیر اصولی بر روی پوست هم تاثیر منفی می گذارد ، لذا در صورت اقدام برای کم کردن وزن حتما با پزشک مشورت نمایید. در صورت نیاز به مشاوره با متخصصین زیبایی بهترین کلینیک زیبایی در رشت می توانید با شماره های 01332662196 - 01332006259 - 09125396478 تماس حاصل فرمائید. 

خواص قهوه بر روی پوست

قهوه و افزایش وزن !!!

اگرچه برخی مطالعات نشان داده که مصرف قهوه منجر به کاهش وزن می شود اما گاهی اوقات می تواند تاثیر منفی بر وزن نیز داشته باشد. ازین رو مصرف قهوه بعلت وجود کافئین ، منجر به اختلال در الگوی خواب سالم می گردد و مصرف قهوه در زمان خواب باعث به تعویق انداختن خواب شما می شود به گونه ای که کافئین باعث مسدود شدن اثرات آدنوزین یا ماده شیمیایی مغز که خواب آلودگی را ایجاد می کند ، می گردد. بدین ترتیب در اثر کاهش خواب ، با اثرات افزایش اشتها ، افزایش هوس برای مصرف غذاهای فراوری شده و شیرینی و بالا رفتن وزن بدن مواجه می شوید.

همچنین مصرف میان وعده شیرین با قهوه می تواند  باعث افزایش وزن گردد. در عوض می توانید در وعده صبحانه بجای خوراکی شیرین و چاق کننده از تخم مرغ پخته و یک مشت آجیل استفاده کنید که بجای قند ، چربی و پروتئین بیشتری به شما بدهد. چرا که پروتئین و چربی باعث سیر شدن شما شده و دفعات هوس شیرینی را در شما کاهش می دهد. از سوی دیگر برخی کره بادام زمینی یا روغن نارگیل به قهوه خود اضافه می کنند و اگرچه روغن نارگیل دارای چربی سالم است اما مصرف زیاد چربی های سالم نیز منجر به بالا رفتن وزن می گردد.

اما در صورتی که نیاز به انرژی اضافی دارید ، می توانید نوشیدن قهوه می تواند به شما کمک کند. اما توجه داشته باشید که بهتر است در زمان خواب قهوه مصرف نکنید تا تنظیم خوابتان بر هم نخورد.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی و لیزر موهای زائد آلما ، رشت. منظریه.

مقالات مشابه