رابطه هورمون با پوست و مو

اشتراک گذاری :

هورمون ها مولکولهایی هستند که در بدن انسان توسط غدد درون ریز نظیر تیرویید ، آدرنال و ... تولید و ترشح می شوند و به قسمت های مختلف بدن نظیر مغز ، بافتها و ... اجازه ارتباط می دهند و در تنظیم مواردی نظیر خواب ، هضم ، قوای جنسی ، استرس  و ... کاربرد دارند. بدین لحاظ هورمون ها از اسیدهای آمینه ، اسیدهای چرب و پروتئین ها ساخته شده و در کل بدن جریان دارند ، اما تاثیرشان بر سلولهای خاصی که برایشان طراحی شده اند ، می باشد و بر ارگانهای دیگر تاثیری نخواهند داشت. جالب است بدانید که بیشتر هورمونهای بدن پروتئین می باشند بجز هورمون های جنسی و آدرنال.

وقتی تعادل هورمونی به هم بخورد و با کاهش یا افزایش ترشح هورمونی مواجه شویم ، تغییراتی در تمام ارگانهای بدن از جمله پوست و مو مشاهده می کنیم. پس باور اینکه بعضی هورمونها برای بدن مفید و برخی دیگر مضر هستند ، باور درستی نیست. ازین رو هورمون ماده استروئید و شیمیایی است که در غدد بدن ترشح شده و به خون وارد می شوند و بدین صورت روی سلول های بدن تاثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی انواع هورمونها و تاثیر آنها روی پوست و مو می پردازیم.

کلینیک زیبایی در رشت

بررسی تاثیر هورمونهای مختلف روی پوست و مو:

- تاثیر انسولین بر پوست و مو: 

هورمون انسولین به طور طبیعی در بدن انسان ترشح می شود ، اما چنانچه با ترشح بیش از حد یا با کاهش آن مواجه شویم، بیماری دیابت (قند) بروز می یابد و سطح بالای قند خون در دراز مدت باعث آسیب به بدن و رگ های خونی می گردد و ازین رو آسیب رگ های خونی باعث مختل شدن کار جریان خون می شود. از آنجا که سلولهای بدن از جمله سلولهای پوست نیازمند اکسیژن و مواد مغذی از طریق خون رسانی می باشند که با افزایش قند و کاهش جریان خون در بدن، این نیاز تامین نشده و مشکلات پوستی و بیماری ها آغاز می گردند که از جمله عوارض آن روی پوست می توان به افزایش رنگدانه های پوست ، قرمز شدن پوست ، پرمویی و ... نام برد. همچنین بروز دانه های قرمز به دلیل افزایش تری گلیسیرید در دیابت کنترل نشده و انواع بیماریهای قارچی در ناحیه لب و گوشه لب ها، تخمدان پلی کیستیک و در نتیجه پرمویی نیز می باشد.

- تاثیر تیروئید بر پوست و مو: 

هورمون تیروئید از غده پروانه ای شکل در قسمت جلوی گردن به نام غده تیروئید ترشح شده که می تواند سلامت کل بدن را ضمانت کند که از وظایف این هورمون می توان به سوخت و ساز بدن ، تنظیم خواب ، تبدیل مواد غذایی به انرژی و ... اشاره کرد. اما اختلال در کارکرد غده تیروئید می تواند باعث ایجاد علائم بسیاری در بدن از جمله پوست نظیر آکنه و لکه های پوستی گردد.

کلینیک زیبایی در رشت

* عوارض پرکاری تیروئید:

پرکاری تیروئید بدن را با مقادیر زیاد هورمون تیروئید به بافت ها مواجه می سازد. در نتیجه با پرکاری تیروئید و افزایش سوخت و ساز بدن ، فرد احساس گرمای بیشتری داشته ولی کاهش وزن را تجربه می کند ، در صورتی که ممکنست افزایش اشتها و غذا خوردن بیش از حد نیز داشته باشند. علاوه بر آن احساس خستگی ، اختلال خواب ، لرزش دست ، نامنظم شدن ضربان قلب و تپش قلب به همراه دارد. از مشکلات پوستی ناشی از این اختلال نیز تغییر ضخامت پوست ، ضخیم شدن پوست در جلوی استخوان ساق پا ، تعریق زیاد، ریزش مو، شکنندگی ناخنها ، افزایش رنگدانه های پوست، پوست نازک، خارش و خشکی پوست، تورم در برخی نواحی از جمله ساق پا می باشد.

تاثیر هورمون تیروئید بر پوست و مو

* عوارض کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید که شایع ترین اختلال در کار تیروئید بوده ، بیشتر در خانمها اتفاق می افتد. این مشکل می تواند از جهات زیادی روی روند سلامت و طراوت پوست تاثیر منفی بگذارد و مشکلاتی چون حساسیت ، آکنه ، لکه های پوستی ، کهیر ، خارش ، متورم یا خشک شدن پوست، رنگ پریدگی، کبودشدگی و یا زرد شدن پوست ، کاهش رشد موها و افزایش ریزش مو را ایجاد کند. این مسئله نه تنها می تواند منجر به ریزش موهای سر بلکه ممکن است منجر به ریزش و یا کم پشت شدن موهای ابرو نیز شود

همچنین ظاهر شدن لکه های پوستی نیز از معضلات دیگری است که علت هورمونی داشته و برای افراد خصوصاً بانوان از لحاظ ظاهری و روانی بسیار ناگوار است و البته دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. این لکه های پوستی می تواند از نتیجه آکنه و جوش روی صورت ایجاد شوند که آکنه ها خود به صورت جوش های سیاه و سفید و قرمز ظاهر شده که در اثر ترشح بیش از حد چربی و بسته شدن منافذ پوست ایجاد می گردند و سپس تبدیل به اسکار جای آکنه می شوند. لازم به ذکر است که درمان این آکنه ها و همچنین لکه های پوستی زمان زیادی می برد، ولی می توان گفت مهم ترین علت ایجاد لکه های پوستی ، اختلال در ارگانهای داخلی بدن ، غدد درون ریز مانند تیروئید است که با ایجاد آکنه و در پی آن اسکار جای آکنه و لک روی پوست صورت ، سلامت پوست را به خطر می اندازد.

در درمانهای کلینیکی لکه های پوستی و اسکار جای آکنه می توان میکرونیدلینگ را به عنوان یک روش عالی معرفی کرد که در این روش یک دستگاه دستی کوچک دارای سوزن های بسیار ریز است روی پوست کشیده می شود و با ایجاد آسیب های ریز روی پوست باعث تحریک تولید کلاژن روی پوست شده و بعد از گذشت چند جلسه جای اسکار آکنه و لکه های پوستی از بین می رود و یا خیلی کمرنگ می شود. البته روش های دیگری چون پاکسازی پوست و آنزیم تراپی نیز در درمان آکنه بسیار خوب و درمان جای آکنه تا حدی کاربرد دارد.

تاثیر هورمونهای جنسی روی پوست و مو: 

* هورمون استروژن :

از اصلی ترین هورمون های تاثیر گذار روی متابولیسم بدن است که در تخمدان تولید و آزاد شده و باعث شکل گیری ویژگی های زنانه در دوران بلوغ و همچنین ایجاد باروری می گردد. هورمون استروژن در بدن بانوان با مقادیر بسیار زیاد اما در بدن آقایان با مقادیر کم وجود دارد که در اثر واکنش های آنزیمی به هورمون اندروژن در آنها تبدیل می شوند. وظیفه هورمون استروژن بر روی پوست ، تعیین میزان ضخامت پوست ، کنترل رطوبت پوست و چین و چروک و خطوط پوستی می باشد. از طرفی هورمون استروژن با نگهداشتن رطوبت در پوست ، باعث افزایش اسید هیالورونیک پوست شده و همچنین منجر به افزایش تولید پروتئین کلاژن در پوست نیز می شود و بدین ترتیب با افزایش این موارد ، پوست مرطوب و بدون چین و چروک می گردد.

همچنین هورمون استروژن بر روی موها هم عملکرد خوبی داشته و باعث بلند شدن و سالم ماندن مو می گردد که بعنوان مثال می توان بارداری را معرفی کرد که در آن هورمون استروژن بسیار بالاست و بانوان بوضوح با رشد زیاد موهای خود روبه رو هستند ، چرا که زمان فاز آناژن یا فعال از چرخه رشد مو در بارداری طولانی می شود ، در صورتیکه بعد از زایمان ، با کاهش سطح هورمون استروژن موها ریزش کرده که به تلوژن افلوویوم معروف است. از سوی دیگر در دوران یائسگی با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن ، موها دچار ریزش شده و پوست دچار چین و چروک و خطوط می شود. در نتیجه با تمامی تفاسیر هورمون استروژن باعث زیبایی پوست و مو و جوان ماندن ما می گردد.

اطلاعات بیشتر در صفحه تاثیر هورمون استروژن بر روی پوست

هورمون استروژن

* هورمون تستوسترون : این هورمون نیز روی سلامت پوست موثر بوده و مهم ترین هورمون آقایان است و در بدنشان به مقادیر بالا ترشح شده و در بدن بانوان به مقدار کمتری تولید می گردد. با ترشح تستوسترون در بدن بانوان طی واکنش آنزیمی تبدیل به هورمون آندروژن می شود که البته وجود اختلالات هورمونی و تولید هورمون تستوسترون بیش از اندازه در بدن بانوان باعث ایجاد ویژگی های مردانه همچون خشکی پوست ، زبر شدن مو و ... می گردد که باید درمان شود. لذا این هورمون نیز به نوبه خود باعث تعییرات بر روی پوست و مو می گردد که زبری مو ، ریزش مو ، چین و چروک و خشکی مو از آن جمله می باشد و نشانگر رسیدن به دوران پیری است.

* افزایش هورمون بارداری : با توجه به اینکه در دوران بارداری ، هورمونها همچون هورمون استروژن افزایش می یابد ، بانوان باردار با افزایش رنگدانه های پوست، ترک و شکنندگی پوست یا استرچ مارک ، افزایش رشد موها که پس از زایمان دچار ریزش مو می شوند ، مواجه هستند.

لازم به ذکر است که با انجام یک آزمایش خون برای بررسی هورمونها می توان به مشکل هورمونی شخص پی برد. به طور مثال فرد دارای آکنه به دلیل مشکلات هورمون تخمدان و فرد دیگر با علائم پرمویی به دلیل مشکلات تخمدان یا تیروئید یا ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی می توانند آزمایش هورمونی انجام داده و به علت مشکل خود پی برده و درمانهای لازمه را پی بگیرند.

تاثیر هورمون پرولاکتین بر پوست و مو

تاثیر هورمون پرولاکتین (هورمون شیر) بر پوست و مو :

غده هیپوفیز در کف جمجمه قرار دارد و چندین هورمون از جمله هورمون رشد، پرولاکتین و هورمون‌های تنظیم‌کننده ترشح هورمون تیروئید را تولید می‌کند که وظیفه این هورمون‌ها کنترل اعمال متابولیک بدن می باشد. اما غده هیپوفیز ممکن است هر یک از این هورمون‌ها را به میزان زیاد تولید کند؛ به عنوان مثال تومورهای سازنده هورمون رشد اگر در کودکی یا نوجوانی ایجاد شود ، باعث قد بلند و جمجمه بزرگ می‌شود، ولی در سنین جوانی به بعد باعث بزرگ شدن بینی، دهان، پیشانی، دست‌ها، پاها و البته اختلالات شدید متابولیک مثل زیادی قند و چربی خون و بالا رفتن فشار خون می‌شود. همچنین در خانمها افزایش هورمون پرولاکتین خون ، باعث ترشح غیرطبیعی از پستان‌ها، قطع عادت ماهانه ، نازایی و به دلیل اثر مهاری پرولاکتین بر هورمون‌های زنانه پوکی استخوان، کم شدن میل جنسی و زیاد شدن موهای زائد می گردد.

افرادی که دارای مشکلات هورمونی بوده و روند رشد موهای اضافی در آنها بیشتر است ، در صورت مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد ، توسط پزشک معاینه شده و راهنمایی های لازم به آنها داده خواهد شد و با تجویز آزمایشات و سونوگرافی های لازم ، به درمان هورمونی تشویق می شوند ، چرا که لیزردرمانی به تنهایی با وجود مشکلات هورمونی تاثیری نداشته و بلافاصله قابلیت بازگشت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می تواند به مقاله تاثیر مشکلات هورمونی روی لیزر موهای زائد مراجعه نمایید.

لیزر موهای زائد در رشت

تاثیر هورمون کورتیزول ( هورمون استرس ) بر پوست و مو:

هورمون کورتیزول یا هورمون استرس در غدد فوق کلیوی ترشح می شود که باعث تنظیم قند خون ، کاهش التهاب ، تنظیم متابولیسم و فرمول سازی حافظه می شود. در نتیجه بالا بودن سطح کورتیزول در بدن سبب ایجاد نوسانات خلقی ( افسردگی، زودرنجی، اضطراب ) ، مشکلات گوارشی ( کاهش آنزیم های لازم برای هضم و جذب غذا ) ، فشار خون بالا و مشکلات قلبی ناشی از استرس بالا ، مشکلات خواب ( کاهش کورتیزول در صبح و عدم هوشیاری ) ، بالا رفتن وزن ( تمایل به خوردن شیرینی جات )، چین و چروک پوست و پیری زودرس ( کاهش رطوبت پوست ) ، ریزش مو و ... می گردد. بدین ترتیب باید سطح کورتیزول در بدن را تنظیم کرد و از روشهای کاهش کورتیزول در بدن می توان به قطع مصرف کافئین ، خواب عمیق و طولانی ، ورزش ، کنترل قند خون ، نوشیدن آب کافی ، موسیقی آرامش بخش اشاره داشت.

رابطه هورمون و پوست

ارتباط آکنه با هورمون ها :

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه آکنه هورمونی انجام شده ، هنوز دلیل ایجاد این نوع آکنه مشخص نیست و بنا به نظر برخی محققان قبل از شروع پریود ، هورمون استروژن کافی برای کاهش تولید سبوم وجود نداشته و لذا هورمون آندروژن ، باعث تولید سبوم زیادی می شود که با انسداد منافذ پوست ، منجر به تولید آکنه می شود. البته نظرات دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه آکنه هورمونی می تواند ناشی از کمبود یا عدم تعادل نسبت هورمونهای پروژسترون به استروژن باشد که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. از طرف دیگر نظر به اینکه بانوانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند ، دارای سطوح آندروژن بالاتری هستند و بیشتر در معرض ایجاد آکنه هورمونی و افزایش رشد موهای زائد و همچنین ریزش موی سر می باشند.

بانوان عادت دارند به روزهای ماهیانه خود که نزدیک می شوند ، آکنه و جوش هورمونی را تجربه کنند که در این زمینه باید گفت که هورمونها علت اصلی جوش نبوده ، بلکه سومین عامل بروز جوش و آکنه می باشند و البته دوره ماهیانه بانوان اثراتی در ایجاد این جوشهای ناراحت کننده دارد. همچنین از موارد دیگر جوش زدن ، استرس زیاد ، مصرف شیرینی و قند فراوان و تحرک کم را می توان نام برد. بدین منظور راهکاری که می توان اشاره کرد این است که در دوره پریود دوری از موارد استرس زا ، کم مصرف کردن شیرینی و ورزش و فعالیت بدنی می تواند روی جوشهای دوره ماهیانه تاثیر گذاشته و از تعداد آنها کم کند.

رابطه آکنه با هورمون ها

تاثیر هورمونی های جنسی روی آکنه :

جالب است بدانید که هورمون های جنسی در بدن می توانند به یکدیگر تبدیل شوند و با توجه به اینکه آندروژن ها نوعی از هورمون های جنسی مردانه هستند ، اما در بدن هم بانوان هم آقایان با مقادیر متفاوت وجود دارند ، لذا به عنوان مثال اختلال در عادت ماهیانه بانوان ، می تواند نشان دهنده عدم توازن هورمونها در بدن باشد ، ضمن اینکه می تواند فرد را مستعد ایجاد جوش ، ترشح چربی بیش از حد پوست ، ریزش مو و فقدان لطافت زنانه پوست کند. لذا جوش های هورمونی ناحیه دور دهان و در ناحیه چانه که قبل از پریود در بانوان بیشتر می شوند ، علل هورمونی داشته که نیاز به درمان هورمونی نیز دارند. البته این امکان نیز وجود دارد که با افزایش میزان هورمون پروژسترون در بدن بانوان در روزهای قبل از پریود ، جوش ایجاد یا تشدید گردد که امری طبیعی است. همچنین در آقایان نیز استفاده از مکمل های هورمونی آندروژن در بدنسازی ، عوارضی چون ایجاد جوش و آکنه می نماید.

شما عزیزان در صورت نیاز به مشاوره برای رفع آکنه ، جای آکنه و بطور کل مشاوره رایگان پوست و لیزر موهای زائد ، می توانید با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره 01332662196 و 09125396478 تماس بگیرید.

روشهای حفظ تعادل هورمون های بدن :

یکی از مواردی که برای کنترل و حفظ هورمون های بدن می توان معرفی کرد ، تغذیه مناسب و سالم است. لذا مصرف غذاهای مملو از فیبر نظیر میوه و سبزی ، حبوبات و غلات سبوس دار بسیار مفید است. همچنین از مواد گیاهی سرشار از استروژن می توان به سویا ، عدس و نخود اشاره کرد و اسیدهای چرب امگا۳ که در روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شود. از طرف دیگر استفاده از مکمل های غذایی که حاوی ویتامین ب کمپلکس باشد نیز کمک کننده است. علاوه بر این موارد غلبه بر استرس و دوری از فعالیت های استرس زا ، ورزش کردن و داشتن خواب کافی در شب از جمله روشهای طبیعی تعادل هورومونی در بدن است. برای مثال خواب ناکافی می تواند روی هورمونها تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد مشکلات هورمونی شوند.

داروهای هورمونی

درمان دارویی تنظیم هورمون بانوان :

در درمان دارویی مراجعه به پزشک متخصص و تجویز دارو توسط خود پزشک توصیه می شود ، چرا که داروهای متنوعی در این زمینه وجود دارد و باید زیر نظر پزشک و طبق مشکل فعلی فرد به بیمار داده شود. اما برای معرفی می توان از قرص های ضد بارداری LD ، یاسمین ، مارولون ، اتسیترون و ... نام برد. لازم به ذکر است که داروهای کنترل بارداری که در درمان آکنه تجویز می شوند، به عنوان مثال قرص های ترکیبی ضد بارداری ، دارای دوز استروژن مصنوعی بوده که تخمک گذاری را سرکوب کرده و با توقف تخمک گذاری ، هورمون آندروژن در تخمدان تولید نمی شود. در نتیجه با کاهش آندروژن ها سبوم کمتری تولید شده و آکنه درمان می شود.

چرخه قاعدگی چیست ؟

 چرخه قاعدگی فراتر از عادت ماهیانه بوده و شامل تغییرات ریتمیک سیستم تناسلی بانوان است. این تغییرات در طول چرخه قاعدگی توسط هورمونهای استروژن ، پروژسترون و هورمون محرک فوکلیکول و هورمون لوتئینه و ... رخ می دهند که می توانند باعث رشد فولیکول ها در تخمدان ها شده که کیسه های پر از مایع حاوی تخم می باشند و یا باعث آزاد شدن تخمک یا همان تخمک گذاری و رشد و ریزش پوشش داخلی رحم که پریود نام دارد ، می شوند.

چرخه قاعدگی

طول سیکل قاعدگی ، تعداد روزهای بین پریود از اولین روز تا قبل از شروع قاعدگی بعدی حدود 24 تا 38 روز می باشد ، البته برای بانوانی که از هیچگونه داروی هورمونی استفاده نمی کنند. لذا در صورت استفاده از داروهای ضد بارداری، طول و تنوع چرخه قاعدگی تغییر می یابد. بدین ترتیب چرخه قاعدگی نشان دهنده تغییرات در بدن بوده که چه زمانی همه چیز طبق معمول کار می کند و چه زمانی بدن شما در حال تغییر می باشد.

انواع هورمون:

  1. هورمون انسولین یا کاهنده قند خون
  2. هورمون گلوکاگون یا کاهنده قند خون
  3. هورمون تیروئید
  4. هورمون جنسی (استروژن ، پروژسترون و تستوسترون)
  5. هورمون پرولاکتین یا هورمون شیر
  6. هورمون رشد یا سوماتوتروپین
  7. هورمون کورتیزول یا استرس
  8. هورمون ضد ادراری
  9. پاراتورمون ، کلسی تونین ، رنین ، آلدوسترون ، آنزیوتانسین ، اکسی توسین ، گاسترین و ...

کلینیک زیبایی در رشت

چنانچه تعادل میزان ترشح هورمون ها در بدن به هم بخورد، عوارض جانبی روی بدن انسان از جمله روی خانم ها دارد. علائمی نظیر:

  • افزایش یا کاهش قند خون
  • تعریق زیاد
  • مشکلات خواب
  • مشکلات ادراری
  • مشکلات اعصاب
  • سردرد و خستگی
  • گیجی و حواس پرتی
  • احساس گرسنگی بیش از حد
  • خشک شدن پوست
  • ایجاد آکنه
  • ریزش مو و ...

تاثیر هورمون بر روی پوست

کلام آخر اینکه ، برای حفظ تعادل هورمونی در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی آزمایش به درمان بپردازد. همچنین برای رفع مشکلات پوست می توانید از روشهای جوانسازی پوست در کلینیک زیبایی آلما در رشت مانند پاکسازی پوست، هایفوتراپی ، RF تراپی ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی و ... و همچنین برای رفع مشکلات موهای زائد از لیزر موهای زائد بهره ببرید.

سوالات رابطه هورمون با پوست و مو

آیا عدم تعادل هورمونی باعث تیره شدن پوست می شود ؟

بله. به دلیل اینکه نوسانات هورمونی باعث هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما یا لکه های قهوه ای بر روی پوست شوند ازین رو در دوران بارداری ، یائسگی و یا مصرف قرص های ضد بارداری و مصرف برخی داروها ، اختلالات تیروئید و ... شاهد ایجاد لکه های تیره و یا تیره شدن پوست خواهیم بود.

کدام هورمون بر روی پوست و مو تاثیرگذار است ؟

  • هورمون استروژن : این هورمون منجر به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست ، هیدراته نگه داشتن پوست و تولید سبوم یا چربی در پوست می شود و یک هورمون زنانه است که در بانوان به وفور یافت می شود.
  • هورمون پروژسترون : هورمونی زنانه که در فرآیند بارداری ضروری است و با بهبود گردش خون ، کاهش التهاب ، سیستم ایمنی بدن مادر را افزایش می دهد. ازین رو نوسانات پروژسترون باعث مشکلاتی نظیر درماتیت ، آکنه یا تولید رنگدانه های پوستی شود.
  • هورمون آندروژن : این هورمون مردانه مانند تستوسترون باعث تغییر صدا ، رشد موهای زائد و تولید چربی طبیعی پوست می شود و در آقایان به میزان زیاد یافت می شود اما در بدن بانوان نیز وجود دارد.
  • تستوسترون : هورمون مردانه که افزایش آن در بدن زنان باعث آکنه ، رشد موهای زائد و بوی بدن می گردد.
  • انسولین : هورمون انسولین به تنظیم سطح قند بدن می پردازد که در صورت مقاومت بدن به انسولین ، مشکلات پوستی در اثر آن ظاهر می شود.
  • هورمون کورتیزول یا استرس : این هورمون باعث کنترل سطح استرس ما می شود. دکتر بار در این رابطه می گوید : سطوح بالای کورتیزول باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن و عدم تعادل هورمون آندروژن شده که این عدم تعادل در آندروژن باعث ایجاد آکنه پوستی می شود.
  • بتا اندروفین و پروپیوملانوکورتین : مسئول ایجاد رنگدانه در پوست هستند که قرار گرفتن در برابر نور خورشید منجر به ترشح این هورمون در بدن می شود.
  • هورمون ملاتونین : یا هورمون خواب که آنتی اکسیدانی بسیار قوی در بدن بوده که به بازسازی پوست در اثر آسیبهای خورشیدی کمک می کند و باعث تحریک فولیکول مو به جهت رشد دوباره مو می گردد.
  •  هورمون FSH :  هورمون محرک فولیکول است که به تولید بیشتر هورمون استروژن توسط تخمدان کمک می کند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

چه هورمونی بر روی موها تاثیر می گذارد  ؟

از آنجا که چرخه رشد مو و ساختار فولیکول مو به میزان زیادی بستگی به هورمون های مختلف ترشح شده در بدن دارد ، ازین رو هورمونهایی همچون آندروژن ، تستوسترون ، دی هیدروتستوسترون DHT ، دهیدرواپی آندروسترون سولفات DHEAS و اندروستندیون از عوامل اصلی رشد مو در بدن هستند.

چرب شدن پوست و مو در اثر ترشح چه هورمونی است ؟

هورمونهای جنسی تستوسترون در تولید مثل هم بانوان و هم آقایان نقش بسزایی داشته و منجر به ترشح سبوم می شود که سبوم همان چربی بوده و باعث چرب شدن پوست و مو است.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه