بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

اشتراک گذاری :

به وقت پاییز نارنجی ، فصل برگریزان ، فصل باد و باران، لباسهای پاییزی از کمدها را بیرون می آوریم و با لباس های خنک تابستان خداحافظی می کنیم. در این فصل که هوا سرد و خشک می شود، رطوبت هوا رفته رفته کم شده و در نتیجه ، پوست رطوبت خود را از دست می دهد و پوستی که آب و رطوبت کافی نداشته باشد ، خشک می شود که گاهی با خارش و سوزش همراه است. البته ناگفته نماند، پاییز می تواند فصل درمان پوست باشد ، درمان آسیب هایی که در تابستان ایجاد شده از قبیل لکه های پوستی ، آفتاب سوختگی و ... و همچنین پاییز فصلی برای آماده سازی پوست برای سرمای زمستان می باشد.

در این مقاله ، می خواهیم برنامه مراقبتی از پوست را به صورت بایدها و نبایدهای پوست در پاییز ارائه دهیم. امید آنکه کمک به سزایی به بهبود پوست شما داشته باشد.

 

بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

دکتر نانسی سامولیتیس متخصص پوست و یکی از بنیانگذاران و مدیر موسسه درماتولوژی در بورهیلز کالیفرنیا می گوید : در طول تابستان اغلب رطوبت بیشتری برای کمک به حفظ رطوبت موجود در پوست و محافظت از سد پوستی وجود دارد ، اما در ماه های خنک تر ، هوای بیرون و داخل منزل به دلیل استفاده از بخاری خشک می شود و زمانی که پوست شروع به از دست دادن رطوبت کند ، سد پوستی مختل شده و پوست با افزایش خشکی ، حساسیت و تحریک شدن مواجه می شود. ازین رو تغییر دادن روتین پوست در فصل پاییز نه تنها مرسوم است ، بلکه به منظور حفظ سلامت پوست در طول سال بسیار مهم و اساسی است.

از آنجا که خشک شدن هوا ، باعث تبخیر آب از روی پوست و خشک شدن آن می گردد ، لذا در ادامه به روشهای افزایش رطوبت رسانی به پوست و دیگر راهکارهای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز می پردازیم. 

باید

1- برای رساندن رطوبت به پوست ، استفاده از ماسک ها، پاک کننده ها و شوینده های ملایم پیشنهاد می شود که سبب آب رسانی به پوست شده ، سلولهای مرده را حذف کرده و مانع از خشکی و گرفتگی پوست می شود. همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده قوی و آبرسان که حاوی سیرامید و اسید چرب می باشند ، توصیه می شود که البته انتخاب این محصولات مراقبت از پوست باید متناسب با جنس پوست باشد تا نتیجه معکوس ندهد.

 

کلینیک زیبایی در رشت

 

بدین منظور برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست می توانید با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی رشت مشورت نمایید. بدین منظور کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه مشاوره رایگان پوست و زیبایی و با خدماتی نظیر لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، هایفوتراپی، میکرونیدلینگ ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی و ... در خدمت شما شهروندان عزیز می باشد.

باید
2- استفاده از تونر را ادامه دهید. چرا که تونرها با ترکیباتی ترمیم کننده و آبرسان ، نقش از بین بردن سلولهای مرده پوست را دارند. بعلاوه رطوبت را به پوست وارد کرده ، به جذب مواد مغذی و آنتی اکسیدانها در پوست کمک کرده و در نهایت باعث بازگشت سلامت پوست می گردد. همچنین تونر جزو مواردی است که در طول سال ، پوست شما به آن نیاز داشته ، اما در فصل پاییز می توانید تونر خود را به یک فرمول سبک تر تغذیه کننده پوست ، تغییر دهید.

باید
3- اشتباه بزرگ در این فصل ، عدم استفاده از کرم ضدآفتاب می باشد. لازم به توضیح است که کرم ضد آفتاب فقط مختص تابستان نیست، بلکه در فصل پاییز یا بهتر بگوییم در هر فصل از سال اشعه UV خورشید ، پوست را تهدید می کند. بنابراین لطفاً کرم ضد آفتاب را ترک نکنید. در این رابطه دکتر تزو اشاره می کند : در حالی که اشعه فرابنفش نور خورشید در طول تابستان بسیار بیشتر است ، اما کماکان در هر 4 فصل سال وجود دارد ، در نتیجه کرم ضد آفتاب باید همیشه استفاده شود تا به کاهش اشعه فرابنفش کمک کند. چرا که اشعه ماواربنفش خورشید ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. لذا توصیه ما این است که مصرف کرم ضدآفتاب روزانه  با  SPF 30 که بسیار موثر می باشد را فراموش نکنید.

بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

باید
4- استفاده از روغن های مناسب مثل کالاندولا یا گل همیشه بهار ، جهت حفظ رطوبت و همچنین برای جلوگیری از خارش در اثر خشکی پوست ، روغن اوکالیپتوس یا نعنا یا آلوئه ورا توصیه می گردد. همچنین برای پوست های حساس یا افراد مبتلا اگزما یا پسوزیاریس که در این فصل دچار خارش و سوزش می شوند، انواع سرم ، کرم و روغن های حاوی الاستین و کلاژن و آلوئه ورا که باعث خنکی پوست شده ، مناسب می باشد که در این خصوص حتماً با پزشک خود مشورت نمائید.

نباید
5- دفعات حمام خود را کمتر کنید چون یکی از عوامل خشکی پوست، استحمام زیاد است. همچنین بعد از حمام از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست بعد از حمام کردن جلوگیری بعمل آورد. از طرفی استفاده از لوسیون بدن را فراموش نکنید تا از خارش پوست پیشگیری کرده و با ایجاد لایه حفاظتی در پوست به جذب و نگهداری رطوبت دریافتی روی پوست پس از استحمام کمک کند.

باید
6- رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین C , E   و مصرف آب فراوان نیز توصیه می شود . چرا که مصرف ویتامین E خود نقش جلوگیری از کمبود آب در بدن دارد و استفاده از ویتامین C  با اشعه های مضر خورشید که کرم ضد آفتاب در برابر آن ضعیف است،  مقابله می کند و باعث یکنواختی رنگدانه های پوست می شود. در این خصوص یک پزشک متخصص پوست و موسس و مدیر پزشکی پوست یونیون اسکوئر در نیویورک می گوید : تاثیر مصرف ویتامین C در ماه های سرد سال دو برابر بیشتر بوده و در مقابله با اشعه های مضر خورشید که توسط کرم ضد آفتاب مسدود نمی شوند ، کمک کننده است. همچنین ویتامین سی با یکنواخت کردن رنگدانه های پوست ، در تولید بیشتر کلاژن و روشن تر شدن پوست نیز مفید واقع می شود.

پاکسازی پوست در رشت

نباید
7- لایه برداری از پوست را متوقف نکنید. با توجه به اینکه در فصل پاییز شاهد توصیه هایی مبنی بر عدم لایه برداری به دلیل خشک شدن هوا و عدم رطوبت در پوست هستیم ، در صورتی که منطق در این است که رطوبت کمتر در پوست به معنای خشکی پوست می باشد ، ولی دلیل محکمی برای جلوگیری از تشویق گردش سلولی که نقش مهمی در سلامت پوست دارد ، وجود ندارد. از طرف دیگر خشکی پوست می تواند علامت تجمع سلول های مرده بر روی سطح پوست باشد که نیاز به پاکسازی پوست دارد که علاوه بر از بین بردن سلولهای مرده ، رطوبت وارد پوست شده و آن را شاداب کند و انعطاف پذیری پوست را بالا برد.

همچنین استفاده از لایه بردار با پایه روغن که شامل دو نوع اسکراب فیزیکی ( لیف یا دارای دانه های کروی ) و لایه بردار شیمیایی مانند ترکیب شکر یا نمک یا آرد جو با شامپو بدن و ماساژ بدن بعد از ترکیب این مواد با هم بوده ، توصیه می گردد. همچنین استفاده از اسکراب ملایم مانند پاک کننده لایه بردار اسید ماندلیک ، بقایای سلولهای پوست را از بین برده و باکتری های آکنه را نابود می کند و در روشن کردن پوست های کدر و مات کمک بسزایی دارد. لازم به ذکر است که این اسید باعث تحریک پوست نشده و کاملاً سازگار با پوست می باشد.

نباید
8- استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید. از آنجا که پوست دور چشم بسیار حساس بوده و فاقد غدد چربی می باشد ، در نتیجه خشکی و چین و چروک زودتر از آنچه باید به سراغ این ناحیه می آید. همچنین نظر به اینکه سلامتی و جوانی پوست دور چشم ، تاثیر بسیار زیادی در جوان بودن چهره دار د، لذا حفظ و مراقبت از پوست دور چشم  را بخاطر بسپارید و از کرم های دورچشم با خواص رطوبت رسانی بالا استفاده کنید تا باعث حفظ رطوبت پوست دور چشم گردد.

باید
9- پوست لب نیز همانند پوست دور چشم فاقد غده چربی بوده و دارای پوستی نازک و حساس می باشد که در فصل پاییز به دلیل خشک بودن هوا ، حساس پذیرتر شده و خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و خشک می شود. بنابراین لطفاً حتماً لب ها را چرب و مرطوب نگه دارید که در این زمینه استفاده از بالم لب کمک زیادی می کند و با رطوبت رسانی به لبها، آنها را حجیم تر و پر کرده ، باعث زیبایی دو چندان آن می گردد.

کلینیک زیبایی رشت

باید
10- از آنجا که فصل پاییز باعث خشک شدن پوست می شود ، نه تنها برای پوست صورت بلکه پوست دست و پا هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. ازین رو برای مراقبت از پوست پا ، روغن و کرم های مناسب جهت جلوگیری از ترک و خشکی پا توصیه می گردد. همچنین برای محافظت از دستها، دستکش مناسب پوشیده ، از شستن دستها به طور مکرر خودداری کرده و پس از هر بار شستشوی دستها از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

باید
11- از آنجا که خشکی هوای بیرون از منزل ، بر هوای داخل منزل هم اثر گذاشته ، بعلاوه روش کردن بخاری هم در خشک شدن هوای داخل منزل بی تاثیر نیست ، لذا استفاده از تصفیه کننده هوا ، دستگاه بخور یا حتی کتری پر از آب روی شوفاژ توصیه می شود که سبب بیشتر شدن رطوبت هوا شده و در نتیجه رطوبت زیادی به پوست رسیده و شاداب می شود. البته جالب است بدانید که بخور سرد در این فصل موثرتر بوده، چرا که بخور گرم سبب خشکی پوست می گردد.

نباید
12- استفاده از برنزه کننده ها را در فصل پاییز کنار بگذارید ، به دلیل اینکه به پوست صورت آسیب می زند و با توجه به اینکه رنگ برنزه در فصل پاییز طبیعی نمی باشد ، حداقل در صورت استفاده از آن ، برنزه کننده های بسیار سبک را انتخاب کنید.

نباید
13- از مصرف صابون های شدیداً قلیایی در فصل پاییز خودداری کنید. چرا که این صابونها به دلیل خاصیت قلیایی بالا ، باعث پاک شدن کامل چربی از روی پوست شده که موجب خشک شدن بیش از حد پوست، افزایش میزان تبخیر آب از روی پوست و افزایش میزان آسیب پذیری پوست می شود. همچنین اسیدی بودن این صابونها باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد و نمو باکتریها و  قارچها می باشد.

شوینده های مناسب در فصل پاییز

باید
14استفاده از سرم ویتامین C , E, A : با گذر از فصل تابستان و رسیدن به فصل پاییز، علائم آسیب های پوست در اثر نور خورشید همچون افزایش رنگدانه ها خود را نشان می دهد که باید در برابر این تغییر رنگ از پوست خود مراقبت کافی بعمل آورید . بدین منظور انواع سرم ویتامین C , E  پیشنهاد می شود که در ترمیم و بهبود آسیب های ناشی از نور خورشید و محو شدن تغییر رنگ پوست بسیار مهم و اساسی می باشد. در صورتی که از قبل از این محصولات استفاده می کردید ، مصرف آن را ادامه دهید و در غیر این صورت ، زمان آن است که سرم آنتی اکسیدانی C, E  را به رژیم مراقبتی پوست خود اضافه کنید تا علاوه بر ترمیم کردن آسیب های خورشیدی ، از افزایش ساخت کلاژن ، از بین بردن لکه های تیره و افزایش ترمیم سلولی برای روشن شدن پوست ، صاف و حجیم شدن پوست و ایجاد درخشندگی هم بهره ببرید.     

از آن گذشته سرم دیگری که می تواند در جهت رفع مشکلات رنگدانه کمک کننده باشد ، اسیدماندلیک است که آلفا هیدروکسی اسید ملایم بوده و یک لایه بردارد میکرو می باشد. بدین جهت این سرم با تقویت گردش سلولی ، رنگدانه های اضافی و تیره را لایه به لایه از بین می برد و همچنین از این سرم می توان به عنوان یک مهارکننده ملانین نام برد که جلوگیری از ایجاد لکه های تیره را در بردارد. از آنجا که ساختار مولکولی اسید ماندلیک بزرگتر بوده ، باعث می شود تا سرعت جذب آن کم شده و به عنوان یک ماده غیر محرک محسوب گردد که این ماده برای پوست های مستعد هیپرپیگمانتاسیون مناسب می باشد.

همچنین سرم های اصلاح کننده ویتامین A نیز جزو سرم هایی است که گردش سلولی را تقویت می کند و علاوه بر آن آنتی اکسیدانی قوی بوده که با افزایش تولید کلاژن به مبارزه با رادیکالهای آزاد ناشی از اشعه فرابنفش می پردازد.

باید
15- در فصل پاییز به منظور مشاوره به کارشناس زیبایی مراجعه کنید. چرا که مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و مشاوره با کارشناس زیبایی می تواند به شناخت آسیب های پوستی در تابستان کمک کند و در ادامه وی با ارائه یک درمان کاملاً متناسب با نیازهای پوست شما در فصل پاییز ، در ترمیم پوست نقش مهمی ایفا می کند. لازم به ذکر است که این درمانها حرفه ای و قوی بوده و نتایج شگفت انگیزی را در مدت زمان کمتری به شما هدیه می دهد.

کلینیک زیبایی رشت

باید
16- فصل پاییز زمانی ایده آل و مناسب برای لیزر موهای زائد به دلیل خنک بودن هوا است. بسیاری از مردم در اواخر بهار و فصل تابستان به دلیل پوشیدن لباسهای تابستانی و مایو به فکر لیزر موهای زائد می افتند که زمان مناسبی برای شروع لیزر نمی باشد. چرا که در فصل بهار و تابستان با توجه به اینکه مدام در معرض اشعه های نور خورشید بودن و آفتاب گرفتن هستیم ، پوست آسیب دیده و انجام لیزر موهای زائد مطلوب نمی باشد.

تغییرات پوستی در فصل پاییز

زمانی که روزهای شیرین تابستان می گذرد و به روزهای پرطراوت پاییز می رسیم ، نیازهای پوستمان تغییر می کند و مشکلات پوستی ما ظاهر می شود و سپس با سرمای زمستان لایه اپیدرم یا سطحی پوست تمایل به خشک شدن و ایجاد احساس ناراحتی دارد که با سفت شدن پوست و ترک خوردن لب ها همراه است. اغلب این احساس با چهره کدر و کمرنگ نمایان می شود ، بنابراین مهم است که در انتخاب محصولات مراقبت از پوست خود دقت کنیم و روتین پوست خود را تغییر دهیم.

با تغییر دما در فصل پاییز ، لایه سطحی پوست نفوذ پذیرتر شده و اجازه می دهد تا به راحتی آب از آن تبخیر شود و در ایفای نقش خود به عنوان یک مانع یا سد پوستی موثر عمل نکرده و مشکلات ایجاد کند. بعلاوه ترشح سبوم کاهش می یابد و از آنجا که سبوم به تقویت لایه هیدرولیپیدی پوست کمک کرده و آبرسانی خوب پوست را تضمین می کند ، لذا با کاهش سرعت تولید چربی ، هیدراتاسیون پوست ضعیف شده و پوست تمایل به خشکی پیدا می کند. از سوی دیگر در فصل پاییز ، هدف از مراقبت از پوست ، حفظ تعادل و آماده سازی پوست برای فصل زمستان هم می باشد. لذا توصیه می شود تا از لایه بردار مناسب استفاده کنید تا به پوست اجازه بازسازی و اکسیژن رسانی داده شود که بتواند با سرمای زمستان مقابله کند. در صورتی که در تابستان پوست خود را برنزه کرده اید ، لایه برداری پوست ، رنگ برنزه شما را تغییر نمی دهد و آبرسانی به تصعیدآن کمک می کند.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

کلام آخر،

مراقبت از پوست در فصل پاییز ، فصل رنگهای زیبا که هوا خشک تر از قبل می گردد ، در جهت بهبودی و ترمیم پوست است و می توان گفت که اکنون زمان آن رسیده که با تمرکز بر آسیب های پوستی که در طی سه ماه تابستان در اثر نور خورشید و آلودگی های دیگر رخ داده ، به ترمیم پوست بیندیشیم و علاوه بر آن توصیه بر این است که کمتر بیرون بروید تا کمتر در معرض هوای خشک قرار گرفته و از آسیب های احتمالی آن در امان بمانید.

سوالات بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

آیا باید در فصل پاییز پاک کننده خود را تغییر دهم ؟

در صورتی که پاک کننده شما دارای ترکیبات مرطوب کنندگی بالا باشد بله. اما در صورتی که پاک کننده قبلی شما نمی تواند خشکی پوست شما در تغییر فصل جبران نماید باید با نوع قوی تر آن از نظر وجود ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان جایگزین نمایید تا اثرات خشکی پوست در اثر کاهش شدید دما در فصل پاییز از بین برود و پوست بخوبی رطوبت رسانی گردد.

تغییرات پوست در فصل پاییز چگونه است ؟

در فصل پاییز با خنک شدن هوا ، سطح رطوبت هوا و به تبع سطح رطوبت پوست کاهش می یابد و پوست شروع به خشک شدن می کند که در صورت داشتن مشکلات پوستی نظیر اگزما یا دیگر بیماریهای پوست خشک ممکنست منجر به تشدید آنها شود. ازین رو بسیار مهم است که برای داشتن پوستی بهتر ترکیبات آبرسان را به روتین پوست خود اضافه کنید و آب زیادی بنوشید. حتی برخی افراد در فصل پاییز با خشکی شدید پوست لب مواجه می شوند که این افراد نیز باید کرم یا بالم لب استفاده کنند.

بایدها و نبایدهای پوست در پاییز

راهکارهای عمومی محافظت از پوست در فصل پاییز چیست ؟

  1. نوشیدن مایعات زیاد به منظور آبرسانی به بدن خصوصا پوست بسیار مهم است.
  2. استراحت کافی و به موقع برای بازسازی سلولهای پوست توصیه همیشگی متخصصان و پزشکان می باشد.
  3. مصرف روغن های مختلف بعنوان درمان خشکی پوست هم گزینه درمانی مناسبی است.
  4. مصرف ضد آفتاب را حتی در هوای ابری پاییز از یاد نبرید چرا که اشعه UV آفتاب حتی از پشت ابر هم می تابد.
  5. انواع کرم ها را جایگزین لوسیون کنید چرا که نسبت به لوسیون خواص قوی تری دارند.
  6. پاکسازی پوست به منظور لایه برداری پوست انجام دهید تا سلولهای مرده پوست از بین برود و سلولهای جدید و تازه جایگزین شود.

فصل پاییز برای چه پوستهایی مناسب است ؟

فصل پاییز و زمستان برای پوست چرب مناسب می باشد ، لذا فصل تابستان آب و هوای ایده آلی برای این نوع پوست نخواهد بود.

در تغییر روتین پوست از تابستان به پاییز چه نکاتی را رعایت کنیم ؟

  1. به منظور هیدراته کردن پوست خصوصا در پوست های فوق حساس مصرف کلاژن ، الاستین یا آلوئه ورا مناسب است.
  2. کرم مرطوب کننده قوی تری که دارای مواد آبرسان نظیر اسید هیالورونیک استفاده کنید.
  3. کرم دور چشم را به روتین پوست خود بیفزایید.
  4. مصرف لایه بردارها و رتینوئیدها را کاهش دهید.
  5. کرم مرطوب کننده لب را فراموش نکنید.

 

شماره تماس  : 01332662196 - 01332006295

واتس اپ : 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه