تاثیر هورمون استروژن و پروژسترون روی پوست

اشتراک گذاری :

پوست یکی از بزرگترین و مهم ترین ارگان بدن است که یک مانع فیزیکی و حفاظتی را برای بدن شکل می دهد. همچنین دمای بدن را تنظیم کرده و مسیری برای خروج مایعاتی مانند عرق و چربی را فراهم می کند. با توجه به اینکه پوست حالت استاندارد و نرمالی نداشته ، همزمان با افزایش سن و عبور از مراحل مختلف ، حالت پوست تغییر می کند و با تغییرات آب و هوایی بیرون ، بیماری یا ناراحتی تغییر شکل می دهد. شاید شما هم به تغییرات پوستتان توجه کرده باشید ، به ویژه تغییرات پوست صورت که از جمله می توان به دوران بلوغ اشاره کرد.

از آنجا که پوست با غده های کوچکی به نام غده های چربی پوشیده شده و روغن مورد نیاز که را چربی نامیده می شود ، ترشح می کند تا پوستی سالم و شاداب داشته باشیم که روی این غده ها گیرنده هایی وجود دارد که به هورمونهایی از قبیل هورمون استروژن و پروژسترون پاسخ می دهند. لذا با شروع سن بلوغ ، پوست به علامتهای زیادی از جمله هورمونهای دوران بلوغ از طریق گیرنده های متعدد پاسخ می دهد که بدین ترتیب تولید چربی در پوست افزایش می یابد.

تاثیر هورمون پروژسترون روی پوست

هورمون استروژن

هورمون استروژن نام گروهی از هورمونهای جنسی زنانه است که در انسان در سیکل طبیعی تخمدان در مرحله فولیکولی از فولیکول در حال رشد و پس از مرحله فولیکولی از جسم زرد آزاد می شود و در طی دوران بارداری هم مقدار زیادی از انواع استروژنها ترشح می شود . البته جالب است بدانید که هورمون استروژن در بافت های مختلف دیگر بغیر از تخمدان هم تولید می شود و لذا یک هورمون زنانه نبوده و در بدن مردان نیز یافت می شود. در حقیقت هورمون استروژن شامل سه گروه استرادیول که به میزان زیادی در زنان بالغ وجود دارد، استریول در دوران بارداری و استرون در دوران یائسگی می باشد.لازم به توضیح است که در بانوان ، در ابتدا کلسترول به آندروژن که هورمون مردانه است ، تبدیل شده و آندروژن تبدیل به هورمون استروژن می گردد که همه این موارد از طریق عملکرد آنزیم های اصلی می باشد که بدون آنها تبدیل هورمون نمی تواند انجام گیرد.

تاثیر هورمون استروژن روی پوست

پوست دارای اجزای لازم برای تولید کلسترول و استروئید جنسی می باشد که هورمون استروژن در پوست بر ضخامت پوست ، چین و چروک و رطوبت تاثیرگذار می باشد و می تواند با حفظ تعادل مایعات ، اسید هیالورونیک پوست را افزایش داده و باعث افزایش تولید کلاژن در پوست هم گردد. بدین ترتیب با حفظ ضخامت و رطوبت لایه اپیدرم پوست ، پوست مرطوب و بدون چین و چروک می شود. البته افزایش فعالیت هورمونی در دوران بارداری و یا مصرف قرض ضد بارداری ، باعث افزایش ساخت رنگدانه های پوست در پیشانی و بینی یا گونه می شود که ملاسما معروف بوده و جزو اثرات هورمونی بر ملانین پوست می باشد.

از طرف دیگر هورمون استروژن عملکرد مثبتی روی موها داشته و آن را بلند و سالم می کنند که در دوران بارداری ، بانوان بوضوح رشد موی خود را مشاهده می کنند و در آن مرحله رشد مو در فاز آناژن طولانی می شود ولی بعد از زایمان و کاهش سطح هورمون استروژن در بدن ، موها دوباره ریزش می کنند که به تلوژن افلوویم معروف می باشد. چنانچه در دوران یائسگی هم ، بانوان کم پشت شدن و ریزش موی خود را به دلیل کاهش تولید هورمون استروژن تجربه می کنند. در نتیجه هورمون استروژن، باعث زیبایی و جوان ماندن ما می شود.

بیشتر بدانید : چرا ریزش مو ؟

هورمون پروژسترون 

هورمون پروژسترون هم مانند هورمون استروژن یکی دیگر از هورمونهای جنسی زنانه است که نقش مهمی در عادت ماهیانه و توانایی باروری بانوان داشته و به عنوان اولین هورمون در درمان مشکلات جنسی و اختلالات هورمونی بکار می رود. بدین ترتیب هورمون پروژسترون در طی چرخه تخمک گذاری طبیعی از جسم زرد ترشح می شود که قبل از تخمک گذاری ، میزان آن کم بوده و در چرخه قاعدگی پس از تخمک گذاری به دوبرابر افزایش پیدا می کند و در دوران بارداری سطح هورمون پروژسترون در بدن 200 برابر بیشتر می شود.

همچنین هورمون پروژسترون به دلیل اینکه باعث خنثی سازی و ایجاد تعادل هورمون استروژن در بدن بانوان و آقایان می شود ، لذا یک هورمون تنظیم کننده نامیده می شود و کمبود هورمون پروژسترون در بدن به افزایش غیر قابل کنترل استروژن در بدن می انجامد که بسیار خطرناک بوده و مهم ترین آن ابتلا به سرطان اندومتر یا رحم می باشد.

هورمونها چگونه می توانند باعث ایجاد پوست چرب شوند ؟

هورمونها چگونه می توانند باعث ایجاد پوست چرب شوند ؟

بسیاری از تغییرات پوست که ممکن است در دوران بلوغ و بعدها در زندگی تجربه کنید ، مربوط به غده های کوچکی بنام غده های چربی هستند که این غده ها مواد روغنی بنام چربی تولید و ترشح می کنند. بدین لحاظ با آغاز سن بلوغ غده های چربی از نظر سایز و اندازه بزرگ شده و شروع به ترشح چربی می کنند و بیشترین میزان ترشح چربی بین سالهای پانزده تا سی و پنج سالگی است . در اصطلاح پزشکی در شرایطی که پوست خیلی چرب می شود ، چربی ناهنجار پوست نامیده می شود که به معنای ترشح زیاد چربی بوده و خود عوامل مختلفی دارد.

غدد چربی مانند بسیاری از بخشهای دیگر پوست گیرنده هایی دارند که توسط غدد جنسی تحت تاثیر قرار می گیرند و این غدد به طور چشمگیری از آندروژنها که هورمونهای جنسی مردانه مثل تستسترون هستند ، اما در هر دو جنس زن و مرد وجود دارند ، تاثیر می گیرند. بدین ترتیب هورمون آندروژن ، تولید چربی را در دوران بلوغ و در هر دو جنس مرد و زن افزایش می دهند و آندروژنهای بیشتری به گیرنده های روی غدد چربی متصل می شوند ، بدین ترتیب چربی بیشتری در پوست تولید می شود و در نهایت این امر باعث می شود به طور قابل ملاحظه ای پوست چرب تر شده و به سمت جوش زدن پیشرفت کند.

 از طرف دیگر تولید چربی در طول دوره قاعدگی ممکن است تغییر کند و تاثیری که هورمون استروژن روی تولید چربی دارد ، هنوز واضح نیست ، اگر چه تحقیقات نشان داده که تولید هورمون استروژن بخصوص در دوزهای بالا سطح تولید چربی و فعالسازی غده را مختل می کند ، اما درک اینکه چطور نوسانات طبیعی هورمون استروژن در تمام مدت چرخه عادت ماهیانه روی پوست تاثیر می گذارد ، دشوار می باشد. بدین منظور در تحقیقی که روی زنانی با پوست چرب انجام شد ، افزایش در تولید چربی در طول هفته قبل از عادت ماهیانه و همچنین در طول مدت هفته عادت ماهیانه اتفاق افتاد.  

همچنین در این آزمایش ، هفته ای با پایین ترین سطح تولید چربی ، در طول دومین هفته چرخه عادت ماهیانه اتفاق افتاد و در زنانی که نوع پوستشان چرب نبود ، هیچ گونه تغییر مهمی در تولید چربی اندازه گیری نشد و به دلیل اینکه سطح هورمونی در این تحقیق اندازگیری نشده بود ، محققان قادر نبودند به این سوال پاسخ دهند که آیا تغییرات در روغنی بودن پوست به طور قطع مربوط به تغییرات سطح هورمون است یا نه؟

نگاهی عمیق تر به هورمون استروژن و اینکه چگونه در داشتن پوستی سالم تاثیر گذار است ؟

در مطالعه ای که روی دو پنجم زنان که خودشان نتایج را گزارش دادند ، مشاهده شد که آنها در زمان قاعدگی پوست خیلی حساسی دارند که گمان محققان این بود که این امر می تواند به دلیل سطح هورمون استروژن پایین در طول این دوره باشد. همچنین محققان با استفاده از راههای مختلف ، تاثیر هورمون استروژن را با مقایسه زنان پیش از یائسگی که دارای سطح بالای هورمون استروژن هستند ، با زنان بعد از یائسگی که سطح پایینتری از هورمون استروژن دارند ، مورد مطالعه قرار دادند که در این مطالعه یک سوم زنان پس از یائسگی و پیش از یائسگی ذکر کردند که با کاهش سطح هورمون استروژن ، دچار افزایش حساسیت پوستی شدند .

چه عواملی بر تولید چربی بیشتر پوست صورت تاثیر می گذارد ؟ بغیر از عوامل هورمونی ، عوامل بسیار دیگری در سطح چربی نقش ایفا می کنند نظیر ژنتیک ، تغییرات فصلی ، میزان بالای در معرض نور خورشید قرار گرفتن ، استفاده بیش از حد یا عدم استفاده از محصولات مراقبتی پوست و ... که همه اینها می توانند در چرب تر شدن و روغنی بودن پوست تاثیر بگذارند .

آکنه و چرخه قاعدگی

وقتی سطح آندروژنها بالا می رود ، تولید چربی افزایش پیدا می کند که در اینجا چربی می تواند با سلولهای مرده پوست تلفیق شود و باعث انسداد در ناحیه روزنه پوست گردد  و این انسداد روزنه می تواند همه چربیهای اضافه ای را که تولید می شود به دام انداخته و به شکل آکنه بروز کند. بدین ترتیب چربی هایی که منافذ را پر کرده اند ، یک مکان عالی برای رشد و زندگی باکتریها هستند و بطور خاصی آکنه ها عاشق تشکیل کلونی در این منافذ هستند که باعث وخیم تر شدن شرایط پوست و ایجاد آکنه های التهابی می شوند . 

آکنه های ولگاریس یکی از متداولترین ناراحتیهای پوستی هستند که به چرخه عادت ماهیانه مرتبط هستند و با شیوع هورمونی مرتبط با عادت ماهیانه در مرحله قبل از عادت ماهیانه معمول تر است ( ده روز قبل از پریود بعلاوه روزهای خونریزی ) . نظر به اینکه دلیل آکنه های هورمونی هنوز کاملاً مشخص نیست اما تئوریهایی در رابطه با ایجاد آنها وجود دارد و محققان در این رابطه فکر می کنند که قبل از اینکه عادت ماهیانه آغاز شود ، استروژن کافی برای عملکرد ضد چربی وجود ندارد . بدین ترتیب بدون سطح هورمون استروژن بالا ، آندروژنها ، تولید چربی را افزایش می دهند که این امر باعث افزایش انسداد روزنه ها و محیط قابل سکنی برای آکنه های P می شوند. از طرف دیگر محققین نظریه های دیگر پیشنهاد می کنند که آکنه های هورمونی باعث عدم تعادل میزان هورمون پروژسترون به هورمون استروژن می شود که البته نیازمند تحقیقات بیشتری می باشد.

لازم به ذکر است که زنان با چرخه قاعدگی که دارای آندروژنهای بالایی هستند مثل افرادی با سندرم تخمدان پلی کیستیک احتمال بیشتری دارند که دچار آکنه ، افزایش موهای زائد ، ریزش مو زنانه شوند. همچنین ترا جنسی ها هم ممکن است متوجه افزایشی در زخمهای آکنه ای ، در طول اولین سالی که تستسترون مصرف می کنند ، شوند ، اما بعد از مدت زمان طولانی ممکن است این عارضه کاهش پیدا کند .

آکنه هورمونی

برخی افراد شاهد کاهش در بروز و شیوع آکنه در دوران کنترل بارداری هورمونی می شوند که این امر به این دلیل است که از قرصهای کنترل بارداری برای درمان آکنه استفاده می کنند. چرا که در قرصهای ضد بارداری ، هورمون استروژن مصنوعی در دوزهایی که مانع تخمک گذاری می شوند ، ارائه شده است و وقتی تخمک گذاری اتفاق نمی افتد ، آندروژنهای تخمدانی تولید نمی شوند .

البته همه آکنه ها مربوط به عادت ماهیانه یا چرخه هورمونی نمی شوند و آکنه روی افراد در همه سن و جنسی تاثیر می گذارد. برای مثال ژنتیک، رژیم غذایی و رویارویی با فشارهای عصبی می تواند همچنین روی آکنه اثر داشته باشد که البته در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر است. بدین منظور درمان آکنه می تواند کمک کند تا اعتماد به نفس و کیفیت زندگی بهبود پیدا کند و اگرچه شیوع آکنه ممکن است از نظر بهداشتی اهمیت نداشته باشد ، ولی اینکه چطور با دقت پوستتان را در روزهایی که حساسیت آن افزایش یافته درمان کنید ، بسیار مهم است .

انواع آکنه های هورمونی

انواع آکنه های هورمونی

از انواع آکنه های هورمونی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- آکنه بلوغ که به دلیل بلوغ و رشد و تغییر هورمونها و با افزایش هورمون آندروژن تشکیل می شود.

2- آکنه بارداری که در دوران بارداری شکل گرفته و بعد از زایمان با نوسانات هورمونی همراه است.

3- آکنه یائسگی که با کاهش تولید هورمون استروژن ، افزایش آندروژن و افزایش مقاومت به انسولین همراه می باشد.

4- آکنه استرس که در اثر افزایش هورمون گلوکوکورتیکوئیدها ، افزایش آندروژن و مقاومت به انسولین تشکیل می گردد.

درمان آکنه های هورمونی :

درمان آکنه های هورمونی ، به دلیل ایجاد آکنه و میزان شدت یا خفیف بودن آن مربوط می شود و ممکنست داروهای بدون نسخه به مشکل فعلی شما ، پاسخ مناسبی ندهد که در این صورت پزشک ، درمان های موضعی شامل کرم ، ژل و لوسیون و یا قرص های آنتی بیوتیک تجویز می کند. اما همیشه درنظر داشته باشید که این پروسه زمان بر بوده و ممکنست تا یک سال برای کسب نتیجه مطلوب طول بکشد. همچنین از درمان های موضعی دیگر که توسط پزشک تجویز می شود : بنزوئیل پراکسید (ضد باکتری) ، رتینوئید (لایه برداری سلولهای مرده) ، آزلائیک اسید (ضد باکتری و حذف کننده سلولهای مرده) با اثرات تحریک پذیری کم، آنتی بیوتیک موضعی (ضد باکتری) و ... .

داروهای ضد آکنه هورمونی برای مصارف خوراکی نیز شامل قرص آنتی بیوتیک (کاهش باکتری) ، ایزوترتینوئین (داروی رتینوئید خوراکی ، تعادل میزان چربی و کاهش باکتری ) در آکنه های هورمونی خیلی شدید با عوارض جانبی ، قرص ضد بارداری خوراکی (برای بانوانی که از نظر جنسی فعال نباشند) و ... می باشد. البته تجویز همه این داروها توسط پزشک، با انجام آزمایشات هورمونی و سونوگرافی های مربوطه و با مشخص شدن علت آکنه هورمونی انجام می پذیرد که بعضی از داروها برای همه افراد مناسب نیست. برای مثال برای بانوان باردار و شیرده داروهایی چون ایزوتریتنوئین مناسب نمی باشد.

پیشنهاداتی برای درمان آکنه :

- تغذیه سالم : بدون شک تاثیرات غذا روی التهاب و هورمون ها بر کسی پوشیده نیست. همچنین افزایش سن ، افزایش قند خون و انسولین همه و همه باعث ایجاد و تشدید جوش های آکنه می گردد که در این میان می توانید از مصرف شکر ، چربی و دیگر غذاهای فرآوری شده  و نان و شیرینی و غذاهای با آرد سفید پرهیز کنید و بجای موارد مضر فوق ، میوه ، سبزی ، پروتئین و چربی های سالم با التهاب مبارزه کرده و با کنترل سطح انسولین ، هورمون ها را نیز متعادل می کنند.

- کاهش استرس و خواب کافی : استرس از عواملی است که علاوه بر تهدید سلامتی فرد ، روی پوست نیز تاثیر گذاشته و آکنه استرس ایجاد می کند که می توانید از ورزش ، ارتباط با دوستان و ... در کنترل استرس بهره ببرید و به آرامش درونی برسید. از طرف دیگر کم خوابی دلیل موجهی برای به هم خوردن هورمون ها می باشد که با ایجاد التهاب و افزایش مقاومت به انسولین همراه می باشد. لذا داشتن خواب کافی 8 ساعته در رفع آکنه هورمونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات :

* اگر می خواهید لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی در رشت انجام دهید و در عین حال مشکل هورمونی دارید ، حتماً ابتدا با پزشک مشورت کرده ، آزمایش های مربوطه را انجام دهید و در صدد درمان برآئید و سپس برای لیزر اقدام کنید تا بتوانید نتیجه درستی از لیزر موهای زائد بگیرید. 

* برای پاکسازی پوست صورت و فیشال تخصصی بهتر است که از صحت و سلامت هورمونی خود اطلاع داشته باشید ، برخی از جوش ها و آکنه ها که هورمونی بوده ، باید زیر نظر پزشک متخصص تحت مداوا قرار گرفته باشد، چرا که پاکسازی پوست به تنهایی در لایه های سطحی پوست کار کرده ، اما پزشک بیمار را تحت مداوای هورمونی از داخل بدن قرار می دهد. لذا برای کسب نتایج عالی از فیشال باید حتماً بررسی ها و مشاوره های لازم را انجام دهید.

عرق کردن و مراحل چرخه قاعدگی

توانایی بدن در عرق کردن می تواند کل چرخه را تغییر دهد . بدین ترتیب که دمای پایه بدن در مرحله لوتیال ( فاز فعالیت جسم زرد ) در نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش پیدا می کند و در این زمینه محققان متوجه شدند که زنان در فاز لوتیال ، زمانی که در معرض دمای گرمتر قرار می گیرند ، در مقایسه با زمانی که آنها در فاز فولیکولی هستند ( اولین نیمه چرخه قاعدگی ) تولید عرق در آنها افزایش می یابد که این افزایش عرق نه تنها در روی صورت بلکه در کل بدن مورد توجه می باشد .

 

همچنین در دوران قاعدگی ، داشتن پوستی خشک تر از آنچه باب میلمان است ، بخصوص در فصول سرد سال و یا در آب و هوای خشک ، اتفاقی معمول و متداول است. چنانچه داشتن پوست خشک می تواند ، ژنتیکی باشد و یا اینکه با افزایش سن ایجاد شود. البته التهاب پوست و پسوزیاریس و دیگر بیماریهای پوست ، ممکن است در دوره قبل از عادت ماهیانه شدت پیدا کرده و پوست در پاسخ به تنوع هورمونهای مختلف در طول چرخه قاعدگی دچار تغییراتی می شود که بانوان باید به این تغییرات از قبیل  شیوع آکنه ، آبرسانی پوست ، کشسانی و توانایی بهبود زخم در زمانهای مختلف چرخه قاعدگی توجه کنند . در نتیجه این پیگیری و توجه می تواند روی فاکتورهای دیگر زندگی مثل خواب و فشار عصبی تاثیر داشته و شرایطی را فراهم سازد تا بتوانید راهکارهایی برای مدیریت مشکلات پوستی در این دوره پیدا کنید .

مراقبت از پوست صورت

ظاهر پوست و چرخه قاعدگی

سه هورمون کلیدی که باعث تغییر در ظاهر پوست ما می شود شامل هورمون استروژن ، پروژسترون و تستوسترون است که هر کدام نقش بسیار متفاوتی دارند. چنانچه هورمون استروژن با تحریک تولید کلاژن ، الاستین و اسید هیالورونیک به پوست کمک می کند تا صاف و محکم باشد و هورمون پروژسترون ، پوست را به تولید سبوم یا غدد چربی تحریک می کند که باعث تورم پوست و فشرده شدن ظاهر منافذ پوستی می گردد ، اما مقدار بیش از اندازه آن منجر به تجمع روغن بر روی پوست می گردد. همچنین هورمون تستوسترون که در طول قاعدگی ظاهر می کند ، همانند پروژسترون غدد چربی را برای تولید روغن فعال می کند.  

جالب است بدانید ظاهر پوست می تواند در موقعیت های مختلف در طول چرخه قاعدگی تغییر کند ، لذا در صورتی که بدانید در کدام مرحله از چرخه خود قرار دارید ، ممکنست بتوانید واکنش پوست خود را پیش بینی کرده و از روشهای مناسب برای ارتقاء پوست سالم استفاده کنید و به پوست خود کمک کنید. در روزهای اول تا 6 چرخه قاعدگی ، سطوح هورمونهای استروژن ، پروژسترون و تستوسترون پایین بوده ، در نتیجه متوجه خشکی و کدری پوست خود خواهید شد و همچنین حساسیت پوستی بیشتری در این مرحله از چرخه قاعدگی گزارش شده است که برای رفع این مشکلات آبرسانی با مرطوب کننده مناسب باعث شادابی پوست می گردد. همچنین از انجام روشهای تحریک کننده پوست همچون اپیلاسیون باید خودداری کرد.

در روزهای بین 7 تا 11 چرخه قاعدگی ، با تولید هورمون استروژن تازه ، گردش سلولی تقویت شده و بدین ترتیب سلولهای مرده پوست از بین رفته و سلولهای سالم در زیر پوست آشکار می شوند که استفاده از لایه بردار ملایم به این کار کمک بسزایی می کند. بین روزهای 12 تا 16 از این چرخه ، نظیر قبل از تخمک گذاری ، هورمون استروژن به اوج خود رسیده و پوست شما سالم ترین و درخشان ترین حالت خود را خواهد داشت که در این مرحله نیازی به افراط در مصرف محصولات مراقبت از پوست و یا درمان مراقبتی نمی باشد.

بیشتر بدانید : مراحل کامل روتین مراقبت از پوست

بهترین کلینیک زیبایی رشت

همچنین در روزهای 17 تا 24 از چرخه قاعدگی ، با کاهش سطح استروژن ، هورمون پروژسترون به اوج خود رسیده و بدین جهت پوست مستعد تجمع روغن و چربی اضافی و جوش های احتمالی می باشد که استفاده از ماسک های پاک کننده عمیق برای رفع ناخالصی ها به رفع لکه های احتمالی هم کمک می کند. روزهای 25 تا 28 چرخه که درست قبل از قاعدگی می باشد ، تولید تستوسترون بیشتر شده و منجر به پریود می گردد که انتخاب اسید سالیسیلیک برای پاکسازی کامل منافذ پوستی و رفع باکتری ها موثراست.

هورمون استروژن و پروژسترون در دوران بارداری

از آنجا که بدن در طی دوران بارداری دستخوش تغییرات زیادی از جمله افزایش هورمون استروژن و پروژسترون می شود که بر روی پوست هم تاثیر بسزایی دارد. از آنجا که این هورمون در ایجاد لکه های صورت یا ملاسمای پوستی موثرند ، لذا بسیاری از بانوان باردار با افزایش این هورومونها با تشکیل ملاسما بر روی پوست صورت خود در نواحی پیشانی ، لب بالایی ، گونه یا بینی مواجه می شوند. همچنین هایپرپیگمانتاسیون ناشی از هورمون ها ممکنست منجر به تغییر در کک و مک یا خال های موجود بر روی پوست شود. البته قابل ذکر است که اگرچه هایپرپیگمانتاسیون یک نگرانی برای زیبایی می باشد ، اما آسیب جسمی بر روی مادر باردار و جنین نخواهد داشت.

از طرفی با توجه به اینکه راهی برای جلوگیری از ایجاد ملاسما در دوران بارداری بر روی پوست وجود ندارد ، اما بانوان باردار می توانند با دوری از نور مستقیم خورشید و استفاده از ضد آفتاب و کلاه و عینک آفتابی از افزایش لکه های پوستی پیشگیری نمود. عموما لکه های پوستی پس از سه ماه بعد از زایمان پس از آنکه هورمونها تنظیم شد ، از بین می روند ، اما در صورت ادامه پیدا کردن تغییرات پوستی حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

هورمون استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی

در دوران یائسگی سطح هورمون استروژن کاهش یافته که با کاهش تولید کلاژن در پوست رو به رو می شویم که این خود منجر به کاهش ضخامت و حجم پوست و به تبع ایجاد چین و چروک پوست صورت  و شلی و افتادگی پوست را بهمراه دارد. در این زمینه مطالعات نشان داده که زنان در 5 سال اول دوران یائسگی چیزی در حدود 30 درصد از پروتئین کلاژن خود را از دست می دهند. لازم به ذکر است که برای جبران این کاهش تولید کلاژن می توان با رعایت روتین مراقبت از پوست ، مصرف مکمل کلاژن و رژیم غذایی پر از کلاژن نظیر ماهی ، سفیده تخم مرغ و مرغ به بهبود بافت پوست خود کمک بسزایی کرد.

افزون بر این برای درمان چین و چروک محصولات حاوی رتینول در کاهش خطوط ریز و نیز تحریک تولید کلاژن موثر است. همچنین درمان خشکی پوست در دوران یائسگی به توصیه متخصصان ، استفاده از مرطوب کننده و کرم های ضد پیری حاوی سرامید کمک کننده است تا با حفظ رطوبت از خشک شدن پوست جلوگیری بعمل آورد. از سوی دیگر پرهیز از دوش گرفتن طولانی مدت و دوری از آب داغ که منجر به خشک تر شدن پوست می شود ، به بانوان یائسه توصیه می شود.

جالب است بدانید که افزایش سن و رسیدن به دوران یائسگی نگرانی های دیگری نظیر لکه های پیری بهمراه دارد چرا که ترشح هورمون استروژن که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند ، کاهش می یابد ، ازین رو لکه های خورشیدی زیاد می شوند. در نتیجه استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران یائسگی در پیشگیری از لکه های پوستی بسیار مهم و اساسی است.

شما عزیزان می توانید برای خدمات زیبایی و جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، کربوکسی تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، مزوتراپی موی سر ، هیدرودرمی موی سر ، میکرودرم ابریژن و ... به بهترین کلینیک زیبایی در رشت مراجعه نموده ، از مشاوره با متخصصین بهره مند شوید و سپس به انتخاب و انجام خدمات زیبایی پوست و یا لیزر موهای زائد اقدام کنید تا بتوانید نتیجه ای عالی و مطلوب در جهت زیبایی پوست داشته باشید. مشاوره قبل از هر عملی ، تصمیم عاقلانه و کاربردی است . شماره تماس برای مشاوره رایگان و گرفتن نوبت 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 می باشد. 

کلینیک زیبایی رشت

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه