تاثیر سیگار برسلامت پوست و مو

اشتراک گذاری :

نظر به اینکه سلامت پوست و مو در زیبایی چهره افراد بسیار تاثیر گذار است ، باید به آن توجه کافی داشت و در این میان یکی از عوامل مضر محیطی برای پوست ، نور آفتاب و عامل مهم دیگر استعمال دخانیات بخصوص سیگار می باشد که علاوه بر اثرات تهدید کننده بر ارگانهای داخلی از جمله قلب ، ریه و مغز ، منجر به پیری زودرس پوست شده و همین امر سبب کاهش کیفیت و کمیت زندگی در افراد سیگاری می شود. ازین رو دندان های زرد ، تغییر رنگ پوست به صورت رنگ پریده یا زرد ، تیرگی و کبودی پوست لب ، چروک اطراف لب ، پیری زودرس ، کشیدگی پوست و ... ، همگی از نشانه های افراد سیگاری است و در صورت مصرف در درازمدت ، صدمات جبران ناپذیری به بدن می زند. لازم به ذکر است که سیگار حاوی چهار هزار نوع ماده شیمیایی سرطان زاست که می تواند به کلاژن و الاستین پوست آسیب بزند.

کلینیک زیبایی در رشت

سیگار و پیری زودرس پوست 

کلاژن یک پلی پپتید حاوی ترکیبی از اسیدهای آمینه مانند پرولین و گلاسین است که در تمام بافتهای همبند ، غضروف ، استخوان و پوست وجود دارد و این ماده به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود و با بالا رفتن سن ، سرعت و کیفیت تولید آن کاهش می یابد. در این بین سیگار کشیدن و حتی در معرض دود سیگار قرار گرفتن ، با آسیب زدن به بافت همبند که اساس نمای ظاهری پوست را تشکیل می دهد ، باعث چین و چروک آن می شود که این پدیده ممکن است ده سال یا بیشتر طول بکشد.

چنانچه برخی معتقدند که سیگار باعث تنگ شدن رگها و در نتیجه کاهش خون رسانی به پوست می شود و خون رسانی کمتر یعنی نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به پوست . وقتی که اکسیژن و مواد مغذی کافی به رگهای خونی نمی رسد ، پوست زرد ، کدر و مرده شده ، لک و علایم پیری خیلی زودتر از افراد غیر سیگاری پدیدار می شود. از طرفی پوست می تواند نیکوتین سیگار را جذب کند و عوارض جانبی نظیر پیری زودرس پوست ، تاخیر در بهبود زخم و افزایش عفونت در پوست را بهمراه داشته باشد. از طرفی بیماریهای پوستی نظیر پسوزیاریس ، آکنه ، سرطان پوست یا اگزما می تواند در اثر سیگار کشیدن ایجاد شود.

لازم به توضیح است که سیگار حاوی نیکوتین بوده که یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک و اعتیاد آور می باشد چرا که دارای هزاران ماده مضر و سمی برای سلولهای بدن از جمله پوست است. آمارها نشان داده از هر 100 نفر بالای 18 سال ، 13 نفر در امریکا سیگار می کشند و بیشتر افراد بزرگسال سیگاری در صدد ترک آن هستند که تنها درصد کمی از آنها موفق به ترک سیگار می شوند.

عوارض سیگار کشیدن :

 

کلینیک زیبایی در رشت

پوست با جذب نیکوتین سیگار که ماده شیمیایی اعتیاد آور و حاوی هزاران ماده مضر سمی است ، عوارضی همچون پیری زودرس پوست ، تاخیر در بهبود زخم ها و همچنین افزایش عفونت پوستی در پی دارد. گذشته از آن می تواند منجر به بیماری پوستی نظیر آکنه ، پسوزیاریس ، اگزما و یا سرطان پوست گردد. بدن نیکوتین سیگار را به مخاط روده ، پوست و مجاری تنفسی جذب کرده و باعث مرگ سلولی در کراتینوسیت ها می شوند که کراتینوسیت ها سلولهای تخصصی تشکیل دهنده پوست برای کمک به عملکردهای ایمنی حیاتی هستند. بدین ترتیب با مرگ سلولی ، رگ های خونی در زیر پوست آسیب دیده و جریان خون کاهش می یابد.

بعلاوه نیکوتین با تغییر ساختار و عملکرد فیبروبلاست های پوست که حاوی پروتئین های کلاژن هستند و وظایفی همچون التیام زخم ، حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و حفظ سفتی پوست را دارند ، باعث تغییر پاسخ ایمنی سازگار و ذاتی بدن می گردد.

* کاهش تولید پروتئین های کلاژن و الاستین و سلولهای تازه پوستی :

عوارض و آسیب های ناشی از سیگار کشیدن روی پوست از سنین 25 سالگی خود را نشان می دهد. همانطور که می دانید ، پوست هر 28 روز یکبار نیاز به بازسازی دارد ، اما در افراد سیگاری در طی بازسازی و ایجاد سلولهای تازه پوستی اختلال ایجاد شده ، سلولهای پوستی با سایز بزرگتر و بدون نظم و قاعده رشد کرده و رشد کمتری نسبت به قبل خواهند داشت. همچنین فعالیت فیبروبلاست که پروتئین کلاژن و الاستین را می سازند،  کم می شود ، لذا ساخت این پروتئین های موثر روی جوانی و زیبایی کاسته شده ، و در نتیجه پیری زودرس به سراغ انسان می آید.

کاهش مولکولهای نگهدارنده رطوبت که این مولکولها که وظیفه مرطوب نگه داشتن پروتئین های کلاژن و الاستین را در بدن دارند ، به طور قابل توجهی کاهش می یابند ، سلولهای دفاعی پوست که نقش محافظت از پوست در برابر آلودگی ها و آسیب ها را دارند ، در افراد سیگاری در سنین بالاتر به نصف کاهش یافته و در مقابل نور آفتاب کمتر هم می شوند. همچنین فیبر کلاژن با مسئولیت خاصیت ارتجاعی پوست ، بعد از گذشت چند سال از مصرف سیگار ، ضخیم تر شده و این خاصیت بتدریج کاهش می یابد و فیبر الاستین هم با مسئولیت انعطاف پذیری پوست ، شل شده و به آسانی قابل شکستن می شود و با کم شدن تعداد مواجه می شود. بعلاوه علیرغم این که هر ده سال 20 درصد سلولهای سازنده ملانین کم می شود ، اما افزایش تولید ملانین در نقاط کوچک با عنوان خال پیری شکل می گیرد.

* سیگار باعث می شود تا ذخیره ویتامین A در بدن کم شود :

 در حالیکه که این ویتامین نقش مهمی در برابر محافظت و مراقبت از پوست در مقابل عوامل بیماری زا خصوصاً دود سیگار دارد. همچنین از وظایف این ویتامین در بدن انسان، کمک کردن به ساخت و رشد سلولهای پوستی سالم ، پاکسازی پوست و مراقبت در برابر عفونت ، باکتری و آلودگی ، رفع چین و چروک ، از بین بردن لکه های پوستی و درخشان شدن پوست ، کمک به بازسازی سلولی ، رفع آکنه و ... می باشد. با توجه به اینکه ویتامین A برای بدن بسیار مهم است ، پس با سیگار کشیدن در روند کار آن اختلال ایجاد نکنیم.

سیگار و مشکلات پوستی

* سیگار مانع از تعریق درست و خنک شدن پوست می شود:

تعریق و عرق کردن برای سلامت پوست بسیار مهم است. چنانچه عرق حاوی مواد معدنی ، نمک و اوره است و از فواید آن می توان به کاهش احتمال ابتلا به آکنه اشاره داشت که در روند عرق کردن ، مواد مضر نظیر باکتری عامل جوش از بدن خارج می شوند. همچنین تعریق مقادیر زیادی از این مواد زیان آور ، چربی های اضافی ، ناخالصی ها و آلودگی ها را از بدن و خصوصاً از پوست خارج می سازد و در حقیقت یک نوع سم زدایی بدن محسوب می شود.

از وظایف دیگر عرق کردن ، تنظیم کردن حرارت بدن است که در دماهای بالا ، غدد عرق فعال شده و تبخیر رطوبت از سطح پوست ، باعث می شود تا خنکی در سطح بدن ایجاد شود که همه این عوامل تاثیرگذار روی عملکرد پوست ، توسط سیگار مختل می شود.

* پیری زودرس پوست :

سیگار کشیدن خود باعث چین و چروک پوست می گردد ، چراکه در حین سیگار کشیدن ، فرم دهان جمع شده و از طرفی با برخورد دود به چشم ها ، ناخودآگاه باعث جمع کردن چشم می شود که کم کم باعث شده خطوط اطراف دهان و چشم شکل گیرد و به دلیل انقباض عضلات دور لب و کناره های چشم در این نواحی چروکهای دینامیک زودرس ایجاد می شود. مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که پوست افراد سیگاری در چین های نازولبیال نسبت به افراد غیر سیگاری متراکم تر و ضخیم تر است. همچنین سیگار با انتشار مواد شیمیایی در بدن سبب خشکی و سپس خارش پوست شده که در نهایت به تخریب پوست و پیری زودرس می انجامد.

از طرف دیگر سیگار بر روی کلاژن و الاستین پوست که فیبر کشسانی پوست برای صاف و سفت نگه داشتن پوست هستند ، تاثیر می گذارد و عصاره دود تنباکو به استرس اکسیداتیو در فیبروبلاست های پوست منجر می شود که کلاژن سازی پوست را مختل می کند. چنانچه یک بررسی در سال 2021 نشان داد که افراد سیگاری ویتامین دی کمتری دارند و از آنجا که ویتامین  دی در حفظ سد پوستی نقش موثری داشته و به ترمیم بافت پوست کمک می کند ، لذا سیگار کشیدن باعث باریک شدن رگ های خونی پوست و کاهش ورود میزان مواد مغذی به خون می گردد.

کلینیک زیبایی در رشت

* به خطر افتادن سلامت پوست و مو :

سیگار یا هر نوع ماده دخانی دیگر به علت وجود نیکوتین و مونواکسید کربن منجر به راش و مشکلات پوستی شده و مانع ترمیم پوست می شود . ازین رو نیکوتین باعث کوچک شدن رگ های خونی لایه بیرونی پوست شده ، بعلاوه ارسال مواد مغذی و اکسیژن پوست را کاهش می دهد و با توجه به اینکه مواد مغذی و اکسیژن برای تغذیه پوست بسیار ضروری می باشد ، در نتیجه با کاهش این موارد ، سلامت پوست به خطر می افتد. از طرف دیگر ریزش مو از نوع الگوی مردانه ، خاکستری و در نهایت سفید شدن مو از عوارضی است که در افراد سیگاری کم سن و سال دیده می شود .

* ایجاد مشکلات پوستی :

سیگار با تشکیل ملانوسیت ها در زیر پوست باعث ایجاد لکه های پیری و لکه های تیره می گردد و اغلب پوستی کدر و رنگ پریده به رنگ آبی یا خاکستری دارند ، چرا که جریان خون در زیر پوست این افراد محدود شده و اکسیژن و سایر مواد مغذی به میزان کافی به پوست این افراد نمی رسد و رنگدانه های ناهموار در زیر پوست ایجاد می گردد. بعلاوه قراگیری در معرض نور مستقیم خورشید به همراه دیگر عوامل محیطی و گرما به تجمع استرس اکسیداتیو منجر شده که به تولید رنگدانه های پوستی مرتبط به پیری کمک می کند.

همچنین از دیگر مشکلات پوستی می توان به جوشهای سرسیاه ( معروف به جوش سیگاری ها یا جوش غیرالتهابی ) ، نازک شدن پوست و رگهای برآمده ، کاهش چربی زیر پوستی ، گود افتادگی گونه و کاسه چشم ، تیره شدن و کدورت پوست ، آکنه ، زگیل تناسلی ، خطوط عمیق پوستی از عوارضی است که متاسفانه یک فرد سیگاری از آن رنج می برد. افزون بر این چهره افراد سیگاری کم کم با مصرف بیشتر ، به چهره ای اخمو و خشن تبدیل می شود که دارای چروک و خطوط پوستی فراوان با عمق زیاد بوده و بیشتر از سن واقعی خود نشان داده می شوند.

* افتادگی و شلی پوست زودرس :

با آسیب به الاستین قابلیت ارتجاعی پوست از بین می رود و باعث شل شدن پوست ، تحلیل عضلات و آویزان شدن پوست به خصوص در ناحیه سینه و بازو افراد سیگاری می گردد. بدین منظور در درمان افتادگی و شلی پوست ، روشهای کلینیکی بسیاری می توان معرفی کرد نظیر هایفوتراپی و آراف تراپی که با لیفت صورت باعث جوانسازی پوست و از بین رفتن شلی پوست می شوند. اما همه این روشها در صورتی پاسخ مناسب و مطلوب می دهد که سیگار را ترک کرده و زندگی را با روال عادی ادامه دهید.

کلینیک زیبایی در رشت

* عجیب آنکه بنظر می رسد تعداد افراد سیگاری بویژه خانمها که به مراقبت و جوان سازی پوست خود اهمیت می دهند رو به افزایش است . چه بسیارند خانمهایی که ساعتها وقت خود را در بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، سالنهای زیبایی یا و کلینیک لیزر موهای زائد صرف می کنند ، ولی در عین حال سیگار هم می کشند . لذا اگر می خواهید مسن تر از آنچه هستید نشان دهید سیگار بکشید .

* کاهش سرعت بهبود بیمار بعد از انجام جراحی :

از آنجا که سیگار با مواد سمی که دارد ، بدن را آسیب پذیر می سازد و سلامت فرد را به خطر می اندازد ، لذا انجام جراحی و حتی جراحی های زیبایی هم در فرد باعث اختلال در روند درمان می شود. لذا تحقیقات نشان داده که جراحی زیبایی مانند کشیدن پوست در افراد درصد سیگاری درصد موفقیت کمتری دارد که می تواند همراه با عوارضی نظیر عفونت ، التهاب و قرمزی پوست، نکروز یا بافت مردگی و ... هم باشد. در نتیجه اگر به زیبایی و سلامت خود فکر می کنید ، سیگار را کنار بگذارید.

تحقیقاتی درباره بهبود زخم و سایر عوارض پس از جراحی در افراد سیگاری توسط سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته که نشان داده این افراد با تاخیر در بهبود زخم رو به رو هستند. اگرچه ترک سیگار می تواند در کاهش اثرات بعد از جراحی موثر باشد و ازین رو باید در حدود یک ماه قبل از انجام جراحی سیگار را ترک کنید تا 6 ماه بعد از جراحی به نتایج بهتری دست یابید.

لازم به ذکر است که به دلایلی که کاملا مشخص نبوده که بسیار عجیب است ، افراد سیگاری بیشتر در معرض عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یا همان زگیل تناسلی هستند. در این باره مطالعه ای در سال 2014 که در مجله بین المللی بیماری کولورکتال به چاپ رسیده نشان داده که انواع زگیل های تناسلی و مقعدی توسط انواع ویروس مقاربتی HPV ایجاد می شوند که سیگار یکی از عوامل موثر بر این زگیل ها می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

* سیگار و سرطان پوست :

به دلیل وجود سموم زیاد در سیگار ، تغییر در سیستم متابولیسم فرد سیگاری ایجاد می شود که عدم توانایی در ترمیم آسیب ها از عوارض مهم آن می باشد. فرد سیگاری با مواد شیمیایی به تعداد 7000 نوع در ارتباط بوده که 250 نوع آن سمی و 70 نوع آن سرطان زا و شناخته شده هستند که سرطان غیرملانومای پوستی از آن جمله است. چنانچه آمارها نشان می دهد ، سیگار کشیدن مسئول بیش از یک چهارم کل مرگ و میرها در اثر سرطان ، در دنیا می باشد و علاوه بر خود شخص روی افراد در معرض دود سیگار نیز تاثیر منفی داشته و آنان را نیز دچار انواع بیماری های ریوی و ... می کند.

از آنجا که سیگار به عنوان عامل اصلی سرطان ریه ، گلو ، مری و دهان شناخته می شود ، لذا جای تعجب نیست که سیگار خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. البته در این زمینه مطالعه ای در سال 2020 انجام شده که نشان داده افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری به سرطان سلول سنگفرشی که دومین نوع شایع سرطان پوست در جهان است مبتلا می شوند.

* احتمال ابتلا به بیماری صدف یا پسوزیاریس :

بیماری پسوزیاریس که بیماری پوستی وابسته به سیستم ایمنی می باشد ، باعث بروز پوسته های نقره ای ضخیم در آرنج و زانو شده که در صورت کنده شدن پوست ، در زیر آن نقاط خونریزی ، دیده می شود . البته این بیماری انواع مختلف دارد که محل پوسته ها بر حسب نوع متفاوت می باشد و در سیگاریها این بیماری به دلیل تاثیر اجزای سمی سیگار بر سیستم ایمنی شدیدتر است و خطر ابتلا به آن دو سه برابر بیشتر است .

* احتمال ابتلا به بیماری برگر :

 سیگار عامل خطر مهمی برای ایجاد یک بیماری خود ایمنی و عروقی بنام برگر است که در این بیماری با ایجاد تنگی عروق ، شریانها و وریدهای کوچک مسدود شده و منجر به ایجاد زخمهای پوستی در انگشتان پا می گردد. در نهایت انسداد عروق ایجاد شده با پیشرفت بیماری منتهی به قطع پا می شود .

 کلینیک زیبایی در رشت

* مشکلات مربوط به چشم :

استعمال سیگار باعث آسیب به رگ های خونی چشم و ایجاد ظاهری خونی در چشم و تحریک آن می شود و حتی ممکنست با تغییر در چشم باعث از دست دادن بینایی نیز گردد. همچنین افراد سیگاری بیش از دیگران در خطر ابتلا به آب مروارید می باشند ، حدود دو تا سه برابر. از طرف دیگر بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC افراد سیگاری سه برابر بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به آب مروارید و دو برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن AMD هستند که این بیماری یک مشکل شایع چشم بوده که در افراد بیشتر از 50 سال باعث از دست دادن بینایی می گردد که به صورت لکه زرد در مرکز شبکه چشم دیده می شود که بر بخش میانی بینایی فرد تاثیر می گذارد.

اما باز هم قابل ذکر است که ترک سیگار می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای چشمی از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند یا حتی در صورت ابتلا سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

* ریزش مو :

علاوه بر پوست، سیگار می تواند اثرات منفی روی مو هم داشته باشد. بر طبق مطالعه ای که در سال 2022 انجام گرفت ، مصرف سیگار را عامل بالقوه ریزش مو نشان داد. چرا که سیکار دارای ترکیبات افزایشی DNA  بوده که مواد پیش سرطانی می باشد و رادیکال های آزاد به فولیکول های مو آسیب می رسانند و با باریک کردن رگ های خونی در پوست  سر ، مانع از خونرسانی به پوست سر در جهت رشد مو می گردد.

* مشکلات دندان و لثه

افزون بر موارد فوق ، با توجه به اینکه سلامت دهان و دندان عموماً نشان دهنده سلامت عمومی فرد می باشد ، سیگار کشیدن ، بر اساس نظر موسسه تحقیقات ملی دندانپزشکی از عوامل مهم بیماریهای لثه و دهان و دندان در ایالات متحده می باشد که ساختار استخوانی و دندانی فرد را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به از دست دادن دندان فرد سیگاری شود. از طرفی بر طبق بررسی های سیستماتیک سال 2018 در مجله آمریکایی پزشکی ، مصرف سیگار ، امکان ابتلا به بیماری های لثه را تا 85 درصد افزایش می دهد.

فواید ترک سیگار

فواید ترک سیگار :

حدوداً 20 دقیقه که از ترک سیگار گذشت ، ضربان قلب به طور محسوسی کاهش می یابد و پس از آنکه 12 ساعت گذشت ، سطح گاز مونوکسید کربن خون که بسیار مضر است ، به حد نرمال بر می گردد. همچنین بعد از گذشت چند هفته ، ریه ها و گردش خون عملکرد بهتری پیدا می کنند و در حدود چند ماه بعد سرفه و تنگی نفس نیز کاهش خواهد یافت. اما طی چند سال آینده ، امکان خطر سکته مغزی ، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ، ابتلا به مشکلات قلب و عروق و بسیاری از بیماری ها به حداقل ممکن می رسد و بهبود سلامت عمومی ، بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی تا حدود 10 سال بیشتر می شود.

 بر اساس تحقیقات یک منبع معتبر ، ترک سیگار می تواند حتی از مصرف برخی محصولات مراقبت از پوست بهتر باشد. چنانچه با ترک سیگار ، لکه های پوستی از بین می روند و چین و چروک پوست کمتر شده و نشانه های پیری زودرس کاهش می یابد و می توان امید داشت که هر فرد با ترک سیگار از آسیب بیشتر به پوست خود جلوگیری بعمل می آورد. بعلاوه با ترک سیگار می توان به مزایایی چون بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ، افزایش ساخت کلاژن ، افزایش جریان خون در پوست با گشاد شدن عروق و رسیدن راحت تر مواد مغذی به پوست دست یافت. بدین ترتیب حتی مشکلات پوستی نظیر آکنه هم با ترک سیگار کمتر می شود.

کلینیک زیبایی در رشت

کلام آخر :

شاید هیچ راهی برای دستیابی به چشمه جوانی وجود نداشته باشد ، اما قطعاً راه هایی هستند که انسانها را پیرتر می کنند که سیگار کشیدن یکی از همین راه هاست که روی پوست ، مو و دندانها تاثیر منفی می گذارد و افراد را پیرتر از سن واقعی خود نشان می دهد. حتی مسایل مهمتری مانند قدرت باروری ، قوای قلب ، ریه ها و استخوانها نیز از سیگار تاثیر می پذیرند. با توجه به اینکه بالاترین نعمت خداوند برای انسان سلامتی و زیبایی می باشد که از بین رفتن یا آسیب رساندن به آن ، زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، پس بهتر است مصرف سیگار را کنار گذاشته تا هم از عوارض و آسیب های آن در امان مانده و هم سلامتی و زیبایی خود را در خطر نیندازید.

لازم به توضیح است که پس از ترک سیگار ، می توانید از کرم های حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود زیبایی ظاهری پوست و از کرم ضد آفتاب در هنگام بیرون رفتن از خانه استفاده کنید و توصیه پزشکان برای رفع نشانه های پوستی سیگار ، لیزردرمانی و لایه برداری و پاکسازی پوست می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

کلینیک زیبایی آلما در رشت با تکنولوژی های نوین جزء به روزترین و کارآمدترین کلینیک زیبایی در سطح رشت و استان جهت انجام امور زیبایی بانوان می باشد. خدمات مربوط به کلینیک زیبایی آلما ، هایفوتراپی ، پارافین تراپی ، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، پاکسازی پوست ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، هیدرودرمی موی سر ،کربوکسی تراپی ، مزوتراپی موی سر و  ... می باشد.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

كلینیك زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه