بررسی تاثیر هایفوتراپی و جراحی در لیفت صورت

اشتراک گذاری :

با افزایش سن و تغییرات دژنراتیو بافتهای صورت ، به شکل کوچک شدن حجم استخوانی جمجمه ، کم حجم شدن بافتهای نرم از جمله عضلات صورت ، از دست رفتن چربی زیر پوستی ، نازک شدن پوست و از طرف دیگر جاذبه زمین در طی سالهای طولانی عمر باعث افتادگی بافتها و عضلات صورت شده و همانند لباس گشادی که بر تن فرد نحیفی می کنیم ، پوست نیز بر روی حجم کمتر عضله و استخوان صورت حالت افتادگی پیدا می کند . معمولاً علائم افتادگی صورت از سنین چهل سالگی شروع می شود و قبل از پنجاه سالگی این علایم بارز می شود.

در حال حاضر رفع این نواقص با روشهای مختلفی انجام می گردد . مثل تزریق بوتاکس ، بوتاکس ، لیزر درمانی ، تزریق ژل ، هایفوتراپی ، لیزر اندولیفت ، تزریق چربی ، آنزیم تراپی پوست ، کربوکسی تراپی و جراحی و .... با توجه به شدت افتادگی پوست سن و شرایط فرد مورد نظر هر کدام از روشهای گفته شده کاربرد دارند . در این  مقاله با بررسی دو روش هایفوتراپی و جراحی لیفت ، تاثیر این دو روش را در لیفت افتادگی صورت بررسی می کنیم. و اینکه آیا هایفو می تواند جای جراحی را در درمان افتادگی ها بگیرد .

جوانسازی پوست با هایفوتراپی

هایفوتراپی :

امواج فراصوت اولتراسوند در هایفوتراپی که در ابتدا عمدتاً برای درمان تومورها از آن استفاده می شد ، پوست را تحریک به ساخت پروتئین های کلاژن و الاستین می کند . در سال 2008 برای اولین بار از این امواج برای زیبایی پوست استفاده کردند و در سال 2009 از طرف سازمان غذا و دارو FDA برای لیفت ابرو تایید شد. همچنین در سال 2014 برای بهبود خطوط چین و چروک سینه و گردن مورد تایید FDA قرار گرفت. شایان ذکر است که آزمایشات بالینی بر روی افراد مورد آزمایش ، موثر و ایمن بودن این روش را در درمان لیفت صورت اثبات کردند.

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی چگونه باعث جوانسازی پوست می شود ؟

زمانی که سلولها در مواجه با امواج هایفو قرار می گیرند ، پوست گرم می شود و سلولها به دمای معینی می رسند و دچار آسیب سلولی می شوند که این امر ممکن است در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد ، اما این آسیب در واقع سلولهای پوست را تحریک به ساخت کلاژن و الاستین بیشتر می کند که در نتیجه ، پوست ترمیم و جوانسازی می شود. لازم به ذکر است که بیست درصد نتایج بلافاصله مشخص است و نتیجه نهایی معمولاً چند ماه بعد اثر خود را نشان می دهد . در این روش پرتوهای فراصوت با فرکانس بالا روی یک بافت خاص زیر پوست متمرکز می شوند و آسیبی به لایه های بالایی پوست و بافت مجاور نمی رسد ، بنابراین روشی ایمن می باشد.

هیئت جراحی زیبایی آمریکا در زمینه درمان های زیبایی اولتراسوند غیرجراحی نظیر هایفوتراپی می گوید : هایفوتراپی باعث سفت شدن پوست صورت و گردن ، لیفت ابرو و پلک ، لیفت صورت و گونه ، از بین بردن چروک های زیر روی صورت و ... می شود. البته نوع امواج التراسوند که در سونوگرافی پزشکی استفاده می شود با هایفوتراپی متفاوت بوده  ، بدین صورت که هایفوتراپی با امواج دارای انرژی بالاتر مناطق خاص صورت را هدف قرار می دهد.

هایفوتراپی صورت در رشت

هایفوتراپی چگونه انجام می شود ؟

برای انجام هایفوتراپی ، متخصص ناحیه موردنظر را تمیز کرده ، سپس با زدن ژل ادامه می دهد. سپس با استفاده از یک دستگاه دستی هایفو ، امواج فراصوت را در فواصل کوتاه روی پوست ارسال می کند که بنا به ناحیه مورد نظر بین 30 تا 90 دقیقه زمان می برد. در مجموع هایفوتراپی معمولاً بدون درد بوده یا با درد اندک و قابل تحمل می باشد که نیاز به بی حسی نداشته و عوارضی نیز بروز پیدا نمی کند. در نهایت فرد بعد از اتمام کار می تواند به فعالیت های روزانه خود برگردد ، به شرط اینکه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.

آیا نتایج هایفوتراپی اثربخش است ؟

در یک بررسی در سال 2018 ، تعداد 231 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که برای درمان با هایفوتراپی در زمینه سفت کردن پوست ، محققین به این نتیجه رسیدند که این روش بسیار ایمن و البته اثربخش می باشد. بنا به گفته هیئت جراحی زیبایی آمریکا ، سفت کردن پوست با امواج فراصوت در حدود 2 تا 3 ماه بعد نتایج مثبت و چشمگیری داشته و مراقبت از پوست صورت درست و اصولی در اثربخشی این نتایج تا بیش از یکسال کمک کننده است. در تحقیق دیگری در کشور کره روی افرادی که برای رفع چروک صورت ، گونه و دور دهان داشتند، همه افراد بعد از 12 هفته ، بازگشت خاصیت ارتجاعی پوست را شاهد بودند و نواحی تحت درمان به طرز قابل توجهی بهبود یافته و چروکها از بین رفتند.

طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی در آمریکا ، روش های غیر جراحی برای زیبایی و جوانسازی و لیفت صورت محبوبیت و رواج زیاد یافته که در سال 2017 تا حدود 4 درصد افزایش داشته است. این درمان ها نسبت به گزینه های جراحی دارای دوره نقاهت کوتاه یا بدون دوره نقاهت بوده ، ولی به اندازه نتایج جراحی دارای نتیجه چشمگیر و دوام بالا نیست . به همین دلیل است که متخصصان پوست هایفوتراپی را فقط برای علائم خفیف تا متوسط یا همان اوایل دوره پیری پوست مناسب و مطلوب می دانند. مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و انجام مشاوره گامی مهم برای انجام هایفوتراپی و دیگر خدمات زیبایی نظیر آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی و ... می باشد.

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی چه مزایایی دارد ؟

هایفوتراپی از روشهای جوانسازی پوست برای لیفت صورت و درمان شلی و افتادگی پوست می باشد که بر خلاف روش های تهاجمی جراحی لیفت و لیزر ، موثر ، ایمن ، غیر تهاجمی ، بدون آسیب به پوست یا ایجاد زخم و برش و کبودی ، بدون دوره نقاهت و استراحت می باشد و توسط سازمان FDA تایید شده می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های روش هایفوتراپی تک جلسه ای بودن آن می باشد که ماندگاری نتایج از 1 تا 3 سال را در بر دارد و نیازی به تکرار چند ماهه نخواهد داشت.

از طرف دیگر هایفوتراپی یک روش درمانی جوانسازی پوست است که به دلیل اینکه از امواج فراصوت نظیر دستگاه سونوگرافی استفاده می کند ، هیچگونه اشعه ای نداشته و کاملاً بی خطر می باشد. همچنین هایفوتراپی بدون درد یا با درد خفیف و قابل تحمل همراه می باشد که حتی به بی حسی هم نیازی ندارد و بصورت سرپایی و بدون بستری انجام می گیرد. لازم به ذکر است که این روش هیچ نوع عوارضی نداشته و منجر به ایجاد لکه های پوستی و زخم و ... روی پوست نخواهد شد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

آیا هایفوتراپی عوارض دارد ؟

نظر به اینکه هایفوتراپی روشی ایمن و بدون خطر است ، اما می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد که از آن جمله ورم و التهاب پوست بوده که البته پس از چند ساعت رفع می گردد. همچنین احساس درد ، بی حسی و قرمزی از عوارض دیگری است که در حین هایفوتراپی رخ می دهد و ممکنست تا چند ساعت بعد ادامه داشته باشد و سپس خود بخود رفع می گردد و علت قرمز شدن پوست صورت بر می گردد به عملکرد هایفوتراپی که با تحریک سلولهای پوستی در لایه های مختلف صورت ، باعث آسیب رساندن به لایه های عمقی پوست شده که سلولهای سیستم ایمنی در ناحیه مورد نظر جمع می شوند. از سوی دیگر دلیل بی حس شدن صورت هم مربوط به بافت صورت است که دارای سیستم عصبی زیادی بوده و با ارسال امواج صوتی از دستگاه هایفو به سیستم اعصاب صورت ، احتمال آسیب سلولهای مختلف پوست و بی حس شدن وجود دارد.

از موارد دیگر ایجاد لکه های پوستی بر روی صورت است و با توجه به اینکه که سلولهای ملانوسیت که در ساختار پوست وجود دارد و باعث ایجاد رنگدانه های پوستی می شود ، هایفوتراپی با تحریک احتمالی این سلولهای ملانوسیت باعث افزایش آنها ، تولید بیشتر ملانین پوستی و در نهایت ایجاد لک بر روی پوست می گردد. اگرچه تمامی عوارض فوق جدی نبوده و نگران کننده نیست و عموما در ظرف چند ساعت از بین می روند ، اما در صورت باقی ماندن ، مراجعه به پزشک ضروری است. از سوی دیگر به منظور انجام هایفوتراپی بدون عوارض و ایمن ، حتما از کلینیک زیبایی معتبر ، پزشک متبحر و دستگاه هایفو اطلاعات کافی کسب کنید و با پزشک یا کارشناس زیبایی مشاوره داشته باشید.

مراقبت های بعد از هایفوتراپی

برای کاهش عوارض هایفوتراپی ، باید مراقبت هایی را که توسط پزشک و کارشناس زیبایی گفته می شود ، رعایت نمود. به عنوان نمونه دوری از نور مستقیم خورشید ، عدم مصرف الکل ، پرهیز از خارش پوست ، نوشیدن آب فراوان حتی بیشتر از قبل ، مصرف میوه ها و سبزیجات به میزان زیاد ، خودداری از دوش گرفتن با آب داغ و ... را می توان مثال زد. افزون بر این چنانچه گفته شد ، انتخاب کلینیک زیبایی معتبر و مجهز با دستگاه هایفو پیشرفته که دارای پزشک مجرب باشد در پیشگیری از ایجاد عوارض هایفوتراپی بسیار اثرگذار است.

مطالب بیشتر  : چه میوه ای برای چروک صورت خوبه ؟

جراحی لیفت صورت :

جراحی های لیفت صورت کلاسیک معمولاً در موارد افتادگی شدیدتر در نیمه تحتانی صورت در سنین بالای پنجاه سال کاربرد دارد ، لذا انجام زودتر از این سن ، در اینگونه جراحیها اثر بخش نمی باشد و در سنین بالای پنجاه سال جراحی همراه با پیوند چربی در قسمتهای میانی صورت نتیجه بهتری خواهد داد که هر دو این جراحیها را می توان در یک مرحله انجام داد . در حالی که هایفوتراپی در افراد بالای سی سال که افتادگی متوسط دارند و ریسک دوران ریکاوری مرتبط با جراحی را نمی خواهند ، گزینه مناسبی است و برای افرادی که دچار شلی و افتادگی شدید پوست هستند به خوبی عمل نمی کند .

هایفوتراپی پوست صورت

مراحل جراحی لیفت صورت :

اولین مرحله در لیفت صورت بیهوشی عمومی یا آرامبخش داخل وریدی می باشد و مرحله دوم برش بنا بر درجه تغییری که باید صورت لیفت داشته باشد شامل لیفت صورت سنتی ، لیفت صورت با برش محدود یا لیفت گردن است که برش سنتی لیفت از خط مو در شقیقه ها شروع شده سپس تا اطراف گوش ادامه دارد و به سمت تحتانی پوست سر می رسد. همچنین برش دوم زیر چانه برای بهبود پوست گردن می باش که لیفت گردن به رفع پوست شل شده گردن و افتادگی آن و نیز رفع چربی های جمع شده در زیر چانه می پردازد. بدین منظور لیفت گردن از لاله گوش شروع شده و به سمت پشت گوش رفته و به موهای پشت گوش پایان می یابد.

در مرحله سوم برش های ایجاد شده با بخیه بسته شده و بسته به نوع بخیه جذبی بعد از چند روز خودبخود از بین می رود و بخیه غیرجذبی هم بعد از چندین روز از روی پوست صورت و گردن کشیده می شود. همچنین چسب پوستی نیز گزینه دیگری برای بستن برش ها در جراحی است. لازم است بدانید که خطوط ایجاد شده در اثر جراحی لیفت صورت در خطوط مو و خطوط طبیعی صورت و گوش به خوبی پوشانده می شوند و در نهایت نتایج لیفت صورت با کاهش تورم و کبودی بعد از جراحی حاصل می گردد که علاوه بر زیبایی و جوانی ، اعتماد به نفس فرد را نیز بالاتر می برد.

چه افرادی می توانند جراحی لیفت صورت انجام دهند ؟  افراد با چین و چروک و خطوط زیاد پوستی ، دارای افتادگی و شلی پوست شدید ، چین و چروک عمیق روی گونه ،  چروک عمیق کنار بینی ، برای جراحی لیفت صورت و بطور کل افراد با سنین بالا گزینه های مناسبی برای انجام لیف صورت می باشند.

جراحی لیفت صورت چه مزایایی دارد؟

از مزایای جراحی لیفت صورت می توان به بهبود ظاهر کلی صورت ، کاهش چروک ، رفع شلی و افتادگی پوست ، سفت و صاف کردن عضلات صورت ، درمان افتادگی پوست فک و غبغب ، درمان چروک دور چشم موسوم به پنجه کلاغی  و ... اشاره کرد و بطور کل جراحی لیفت صورت با بازگرداندن جذابیت به چهره در از بین بردن تاثیرات افزایش سن یا فشارهای عصبی ناشی از آن تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است که این روش به عنوان روشی با ماندگاری بالا حتی بالاتر از 10 سال برای رفع چین و چروک ، شلی و افتادگی پوست موثر می باشد.

هایفوتراپی در رشت

هایفوتراپی بهتر است یا جراحی لیفت صورت ؟

برخلاف جراحی که فرد زیر تیغ جراحی بوده و خطرات بیهوشی ، عفونت ، خونریزی ، لخته شدن خون ، درد و زخم و دوران نقاهت سخت بعد از جراحی را که دو الی چهارهفته می باشد ، را نخواهد داشت. از طرفی هایفو نیاز به آمادگی خاص قبل از انجام کار ندارد ، دوران نقاهت نداشته و نهایت عوارض آن ، قرمزی و تورم خفیف هست که بعد از چند ساعت برطرف می شود . همچنین هزینه آن نسبت به جراحی بسیار کم می باشد ، ولی ماندگاری آن نسبت به جراحی کم بوده و یک یا دو سال بعد ، دوباره باید درمان را تکرار کرد .

در حالی که طبق مطالعات انجام شده ماندگاری جراحی تا ده یا دوازده سال اثر خود را حفظ می کند . با این احوال لیفت صورت چه با استفاده از نخ و چه با استفاده از تیغ جراحی صورت گیرد ، در مقایسه با هایفو عوارض بیشتری داشته و علیرغم ماندگار بودن آن ،غالباً افراد تمایل کمتری به انجام آن دارند . 

نظر به اینکه افزایش سن پس از جراحیهای جوانسازی نیز همچنان ادامه خواهد داشت و تغییرات دژاتیو و آتروفیک صورت همچنان روی خواهد داد، به همین دلیل نتیجه کلیه روشهای جوانسازی از نظر مدت زمان محدود می باشد و در مورد لیفت صورت هم نتایج معمولاً تا ده سال با شما خواهد بود . در حالی که در لیفت گردن این زمان کمتر است و در لیفت پیشانی هم کمترین زمان را دارد . باید در نظر داشت در صورتیکه انجام لیفت صورت زود هنگام نباشد و بموقع انجام شود معمولاً فرد بعد از ده سال از نظر روانی با شرایط سنی خود هماهنگ می شود و به ندرت فردی برای انجام دوباره جراحی لیفت صورت مراجعه کند .

تفاوت هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت دو روش متداول برای لیفت صورت ، بهبود ظاهر پوست و کاهش علائم پیری نظیر شلی و افتادگی پوست و چین و چروک پوست می باشند که در ادامه به تفاوت این دو می پردازیم :

1- میزان لیفت : اولین تفاوت هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت در میزان لیفت است که در هایفوتراپی به دلیل درمانی بودن آن و تحریک تولید کلاژن در مدت سه ماه با لیفت نسبی پوست روبه رو هستیم که از طریق ارسال امواج فراصوت به لایه های عمقی پوست و تبدیل آن به گرما منجر به انقباض و تنظیم ساختارهای آستنوکتان شده که لیفت نسبی پوست را نتیجه می دهد. اما در مقابل در جراحی لیفت صورت به صورت لیفت چهار جهتی انجام شده با انجام برش های جراحی و تنظیم مجدد پوست و بافتهای زیرین آن میزان لیفت به میزان بیشتری از نتایج هایفوتراپی دیده می شود.

تاثیر هایفوتراپی در لیفت صورت

2- میزان تاثیرگذاری : در هایفوتراپی میزان تاثیرگذاری موقت بوده و نتایج بین یک تا نهایتا سه سال داشته و نیاز به جلسات تکرار دارد و بطور کل هایفوتراپی برای افرادی که در سنین بین 35 تا 65 سال هستند و افتادگی پوست و چین و چروک خفیف تا متوسط در ظاهر پوست دارند مناسب بوده و برای افتادگی ها و چین و چروک شدید توصیه نمی شود. بدین ترتیب هایفوتراپی سالی یکبار و در افراد با سنین بالاتر سالی دوبار قابل انجام است و باید برای حفظ نتایج مجددا تکرار شود. این درحالیست که در جراحی لیفت صورت ، تاثیر تقریبا دائمی دارد و تنها یکبار انجام می شود و نتایج آن به مدت طولانی تر بین 10 تا 15 سال ماندگاری خواهد داشت ، ازین رو جراحی لیفت صورت صرفنظر از خطرات جراحی برای افرادی با چین و چروک و افتادگی شدید که به دنبال تغییرات دائمی و چشمگیر در چهره خود هستند مناسب است.

3- میزان رفع چین و چروک : هایفوتراپی از طریق ایجاد حرارت باعث تحریک فرایند تولید کلاژن می شود و از آنجا که کلاژن نقش اساسی در حفظ ساختار و انعطاف پوست دارد لذا تولید کلاژن بیشتر به منزله بهبود بافت پوست و جوانتر بنظر رسیدن فرد می شود. بدین ترتیب هایفوتراپی باعث بهبود نسبی چین و چروک خفیف تا متوسط و افتادگی خفیف پوست خصوصا در نواحی گونه ، فک و گردن می شود. برخلاف هایفوتراپی ، جراحی لیفت صورت با کاهش گسترده تر چین و چروک مواجه هستیم چرا که از رویه های جراحی وسیع تری برخوردار بوده و به تنظیم شکل سه بعدی صورت می پردازد.

4- زمان بهبودی و نقاهت : درباره هایفوتراپی باید گفت که بطور کل زمان بهبودی و ترمیم ندارد چرا که روشی درمانی بوده که بصورت غیرتهاجمی انجام می شود و اثری بر روی پوست صورت دیده نمی شود به دلیل اینکه امواج فراصوت به عمیق ترین لایه های پوست با گرمادهی به تحریک تولید کلاژن می پردازد و تنها نکته مراقبتی آن در استفاده از کرم ضد آفتاب و دوری از نور مستقیم خورشید می باشد. در مقابل جراحی لیفت صورت علاوه بر خطرات بیهوشی و جراحی دارای دوره نقاهت طولانی و رعایت مراقبتهای بعد از جراحی می باشد.

مشاوره با متخصصین کلینیک لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی با شماره 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 امکانپذیر است. خدمات زیبایی نظیر هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، آراف تراپی ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو ، ماساژ صورت و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه