تفاوت تزریق ژل با چربی

اشتراک گذاری :

امروزه تعداد افرادی که از روشهای جوان سازی پوست بهره می گیرند رو به افزایش است. این افراد به دلیل مشکلاتی از قبیل چروک و افتادگی پوست در اثر افزایش سن ، عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید ، استعمال دخانیات ، نقصهای ژنتیکی در ناحیه صورت و یا لاغری مفرط به تزریق فیلر روی می آورند . فیلرها که در دو نوع ژل و چربی موجود می باشند ، زمانی استفاده می شوند که دیگر عملهای جراحی کشیدن پوست نتیجه بخش نیست و برعکس حالتی غیرطبیعی حاصل می شود ، در این حال حجیم بودن پوست جلوه بیشتری در جوانی پوست دارد .

تزریق ژل خط خنده

تفاوت بین ژل و چربی

* نوع مواد تزریق : اولین تفاوت در نوع موادی است که استفاده می شود که ژل یک ماده مصنوعی می باشد ، در حالی که چربی از بدن خود فرد ساکشن می شود و به بدن فرد تزریق می گردد. از موادی که در تزریق ژل استفاده می شود می توان به هیدروکسی لاپاتیت کلسیم اشاره کرد که ماده طبیعی است که در استخوان ها یافت می شودو یک ماده معدنی است. همچنین پرکاربردترین و پرطرفدارترین نوع ژل تزریقی ، اسید هیالورونیک است که ماده طبیعی در پوست انسان می باشد.

* تعداد جلسات : میزان چربی مورد نیاز برای تزریق در یک منطقه یکسان همانند ژل می باشد ، ولی تزریق چربی در یک جلسه درمانی انجام می شود ، در صورتی که برای تزریق ژل چندین جلسه درمان مورد نیاز می باشد. بطور کل تزریق ژل از نوع موقتی بوده و بسته به ناحیه تحت درمان و نوع ژل و نحوه نگهداری بین 6 ماه تا یکسال و نیم ماندگاری دارد و پس از آن برای حفظ نتایج نیاز به تزریق مجدد می باشد. در مقابل تزریق چربی نیاز به یک جلسه لیپوساکشن برای بدست آوردن چربی از بدن خود فرد بوده و جلسه بعد تزریق چربی انجام می شود که ماندگاری آن برای چندین سال می باشد.

* خواص احیا یا پر کنندگی: سلولهای بنیادی که به طور طبیعی در چربی بدن وجود دارند ، می توانند موجب احیای بافتهای بدن شوند و کلاژن سازی را افزایش دهند تا جوانسازی پوست موثرتر عمل کند، در حالی که ژل فقط خاصیت پرکنندگی دارد. همچنین تزریق چربی برعکس ژل ، قوام طبیعی به پوست می دهد .

* دوره نقاهت و عوارض: بعد از تزریق چربی دوره نقاهت نسبت به تزریق ژل سخت تر خواهد بود و چندین هفته طول می کشد و البته عوارضی مثل ورم درد خشکی را بهمراه دارد که در بعضی مواقع با یخ درمانی میزان ورم کاهش پیدا می کند . همچنین بعد از تزریق چربی حس لامسه دچار مشکل نمی شود ، اما ایجاد برجستگی و توده های ریز و عدم تقارن امکان دارد. از طرف دیگر در تزریق ژل شاهد عفونت و حساسیت و حتی در مواردی خونریزی ، تورم و کبودی هستیم . با این حال این عوارض با بهره گیری از مواد عالی و پزشک متخصص ماهر کمتر می شود . در صورتیکه در تزریق چربی بطور کل عفونت و حساسیت به ندرت دیده می شود .

* ماندگاری : چربی تزریق شده یک بافت زنده است و ممکن است بخش زیادی از آن حدودا 60 درصد توسط بدن جذب شود و اندازه آن در طول دوره نقاهت تغییر کند . اما آنچه باقی می ماند ، معمولا تا چندین سال ماندگاری دارد. عموما باقیمانده چربیهای ساکشن شده فرد را در یخچال نگه می دارند تا در تزریق بعدی عمل سخت ساکشن را دوباره انجام ندهند . ازین رو چربی را می توان در یخچالهای معمولی تا شش ماه و در یخچالهای صنعتی تا دو سال برای تزریق بعدی نگه داشت .

* تهاجمی بودن : می توان گفت که روش تزریق چربی نسبت به تزریق ژل کمی تهاجمی تر بوده چرا که نیاز به برداشتن چربی از یک ناحیه دیگر بدن و تزریق به صورت می باشد که باید با بی حسی موضعی انجام گیرد. اما در مقابل تزریق ژل تنها ماده ژل را به زیر پوست تزریق می کند و نسبت به تزریق چربی تهاجم کمتری می باشد.

تزریق بوتاکس در رشت

* در صورت عدم رضایت از تزریق ژل و یا بروز واکنش یا گلوله شدن و ... برای از بین بردن اثر ژل ، مقداری آنزیم هیالورونیداز را تزریق می کنند تا ژل به مرور در بافتها حل شود . در صورتی که از بین بردن چربی بسیار سخت بوده و نیاز به جراحی داشته و معمولا نتیجه بخش نیست. از طرف دیگر تزریق چربی برعکس تزریق ژل ، قوام طبیعی به پوست می دهد.

* تزریق ژل یک عمل زیبایی سریع با دوره نقاهت کوتاه و ماندگاری کم ، حداکثر تا دو سال می باشد و این روش مناسب چین و چروکهای سطحی روی لب و خطوط اطراف آن و خطوط و چین های نواحی دیگر صورت می باشد که بهترین گزینه درمانی برای آن در ابتدا تزریق بوتاکس ، لایه برداری یا لیزر درمانی می باشد و اگر این خطوط عمیق باشند از ژل درمانی استفاده می شود . اما تزریق چربی گزینه مناسبی نیست و در ابعاد وسیعتر با حجم بیشتر همچون ساق و ران پا ، سینه ، دست یا نواحی ژنیتال کاربرد دارد . البته در نواحی مانند شقیقه و گیجگاه و مناطق دیگر صورت هم می توان تزریق چربی انجام داد که در تزریق ژل این نواح قابل انجام نمی باشد.

تزریق ژل

* برای حجیم کردن باسن که حجم بیشتری فیلر نیاز دارد (500 سی سی ) بهتر است از چربی استفاده شود ، چرا که این حجم از ژل برای پر کردن باسن مناسب نیست و فشارهای خارجی وارده به باسن ، باعث جابجایی ژل از یک نقطه به نقطه دیگر و گلوله شدن و ایجاد ناهمواری می شود . در حالیکه چربی از خود سلولهای بدن گرفته شده و این سلولها زنده هستن و وقتی به ناحیه ای تزریق می شوند به همان قسمت پیوند داده می شوند و عروق و بافتهای بدن ، آن را احاطه می کنند و امکان جابجایی ندارند و به آن نقطه جوش می خورند و با سیستم ایمنی بدن بیگانه نیستند . معمولا چربی را از نواحی مقاوم به ورزش و رژیم برداشت می کنند ، مانند شکم ، پهلو ، باسن تا بعد از تزریق به راحتی با رژیم و ورزش آب نشوند .

* برای تزریق ژل نیاز به ساکشن و بیهوشی نیست و تزریق در لایه های سطحی انجام می شود و نیاز به مهارت چندانی نمی باشد. در حالی که تزریق چربی در لایه های عمیق تر پوست انجام شده ، نیاز به بیهوشی داشته و هزینه یک عمل جراحی کامل را دارد و باید حتما توسط یک پزشک جراح انجام شود. 

* هزینه تزریق چربی نسبت به تزریق ژل بالاتر می باشد ، به دلیل سخت تر بودن فرآیند و مراحل انجام آن که حتماً باید توسط جراح انجام گردد و در ابتدا باید چربی خود شخص از بدن وی استخراج شده و سپس تزریق چربی به پوست انجام می شود.

لازم به ذکر است که برای رسیدن به همه اهداف زیبایی ، بهتر است از تلفیق این دو روش در جای مناسب خود استفاده کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود . در غیر این صورت با واکنشهای حساسیتی شدید و عوارض ناخوشایندی مواجه می شوید . 

در ادامه به توضیح درباره تزریق ژل ، تزریق چربی ، معایب و فواید هر کدام از این دو روش می پردازیم.

تزریق ژل گونه

تزریق ژل اسید هیالورونیک:

اسید هیالورونیک تزریقی HA  یکی از انواع پر کننده های پوستی از نوع موقت بوده که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و بیشترین میزان غلظت آن در مفاصل ، چشم ها و پوست می باشد ، به طوریکه امروزه از کاربردهای پزشکی آن در درمان دردهای ناشی از استوآرتریت هم می توان نام برد. با توجه به اینکه اسیدهیالورنیک موجود در مفاصل باعث به اصطلاح روغن کاری و نرمی مفصل شده ، در زمان بروز آرتروز ، با کاهش اسیدهیالورونیک مواجه هستیم که می توان با تزریق این ماده به افزایش آن در مفصل کمک بسزایی کرد.

وظیفه اسید هیالورونیک در پوست ، جذب آب کافی و حفظ رطوبت موجود می باشد تا پوست شادابی خود را حفظ کند. اما با بالا رفتن سن و مواجهه پوست با عوامل آسیب زایی چون نور خورشید و انواع آلودگی ها باعث از دست رفتن و کاهش اسید هیالورونیک موجود در پوست و کاهش حجم پوست می شود و به اصطلاح پوست نازک می شود. در نتیجه کاهش حجم پوست به صورت افتادگی پوست ، خطوط ریز و چین و چروک و لب های نازک نشان داده می شود. حال در بخش زیبایی و جوانسازی پوست ، از اسیدهیالورونیک برای کاهش خطوط و چروک پوستی و پر کردن فرورفتگی ها و حجم دهی به لب ها استفاده می شود و نتایج آن بلافاصله مشهود است. 

فیلرهای اسید هیالورونیک انواع متعددی مثل Restylane , Hylaform , Belotero Balance , Elevess ,   Prevelle silk دارند که برخی از این موارد حاوی لیدوکائین ( بی حس کننده ) هستند . انواع این پرکننده ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند ، به طوریکه پس از تزریق هر یک بر مناطق خاص نتیجه بهتری گرفته شده و طول عمر این ژل ها افزایش می یابد. برای مثال Belotero برای خطوط ظریف و دارای عمق کم بوده و Restylane slik و Belotero برای خطوط اطراف لبها و حجم دهی به لبها مناسب می باشد. برای بزرگ کردن گونه هم Restylane lyft  با برجسته کردن و اصلاح موقعیت گونه ، ظاهری جوان تر به صورت می بخشد.

در مورد نتایج و ماندگاری تزریق ژل اسید هیالورونیک نیز باید گفت که بستگی به موارد مختلفی نظیر ناحیه تزریق ، نوع ژل ، سن بیمار ، ویژگی های خاص پوست ، شرایط مراقبت و نگهداری و ... دارد. به گونه ای که نتایج در لب ها 6 ماه ، در چین های بینی 9-12 ماه و یا بیشتر و تزریق در گونه نیز تا 24 ماه می تواند اثر داشته باشد و پس از آن می توان برای حفظ و نگهداری مطلوب ، تزریق مجدد انجام داد. همچنین برای انجام تزریق ژل نیز بی حسی های مانند لیدوکائین توسط پزشک تجویز می شود که قبل از تزریق باید استفاده شود.

اقدامات قبل از تزریق ژل اسید هیالورونیک :

بعد از مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، یک متخصص پوست ، با مشاوره ، تاریخچه پزشکی فرد را بررسی می کند. در ادامه ناحیه تزریق باید تمیز شود و در صورت وجود عفونت پوستی باید تزریق ژل به زمانی بعد از درمان عفونت موکول گردد. بیماران با سابقه مشکلات قلبی عروقی و در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین و ایبوپروفن باید دو هفته قبل از تزریق با صلاحدید پزشک معالج این داروها را قطع کنند.  

ممنوعیت تزریق ژل اسیدهیالورونیک :

برای افراد دارای عفونت فعال تبخال در ناحیه صورت ، دیابت کنترل نشده ، عفونت در ناحیه تزریق ، مشکلات لخته شدن خون ، سابقه حساسیت به اسیدهیالورونیک ، افراد باردار و شیرده به دلیل ایجاد عوارض توصیه نمی شود. همچنین زمان مناسب پس از تزریق ژل برای انجام خدمات زیبایی و جوانسازی پوست با هایفوتراپی حدود 6 ماه می باشد ، چرا که با انجام هایفوتراپی ، اثرات ژل از بین می رود ، در نتیجه باید فاصله ۶ ماهه بعد از تزریق ژل وجود داشته باشد.

مزایای تزریق ژل

بدون نیاز به بیهوشی و جراحی ، سرعت بالای انجام تزریق ، بدون دوره نقاهت ، انجام تزریق در یک جلسه ، قابل اصلاح و برگشت در صورت عدم رضایت ، زیست تجدید پذیر ، به ندرت باعث ایجاد واکنش می شود ، بدون ایجاد از کار افتادگی ، عوارض بسیار خفیف ، درمان چین و چروکی که به روشهای دیگر نظیر بوتاکس جواب نداده اند ، استفاده از ترکیبات مواد طبیعی موجود در بدن نظیر هیالورونیک اسید و کلاژن ، زاویه سازی فک ، رفع افتادگی پوست و ...

معایب تزریق ژل

امکان ایجاد عوارض که البته درموارد نادری ممکنست رخ دهد ، نظیر درد ، کبودی و خون مردگی ، برآمدگی یا فرورفتگی در حل تزریق ، عدم تقارن در ناحیه تزریق ، ورم موضعی و عفونت. همچنین امکان جابجایی ژل در ناحیه تزریق وجود دارد و از عوارض دیگر می توان به التهابات پوستی ، تخریب بافت پوست ، قرمزی پوست ، حساسیت ، احساس درد ، کبودی و سفتی در تزریق ناحیه سینه ، عدم ماندگاری بالا خصوصاً در نواحی سینه مقرون به صرفه نیست و پس از مدتی اثر آن از بین می رود.

تزریق چربی

تزریق چربی :

فیلر چربی ، چربی بدن خود فرد است که از طریق ساکشن از نواحی که دارای چربی فراوان هستند مثل شکم ، پهلو ، ران ، پشت گرفته می شود. بنابراین زمانی که فرد چربی اضافه ندارد ، نمی توان این عمل را انجام داد. البته در مواردی از بانک چربی هم استفاده می شود. به بیانی دیگر این چربی ها متعلق به فرد دیگری است که بعد از پاکسازی پوست و ضدعفونی شدن به بدن فرد متقاضی تزریق می شوند . در نظر داشته باشید تزریق چربی از بدن یک فرد غریبه مورد تایید بسیاری از پزشکان نیست و اینکار را روشی خطرناک می دانند . حتی پزشکانی هستند که مخالف تزریق چربی از یک نقطه بدن به نقطه دیگر مثلا از شکم به صورت ، باسن یا سینه خود فرد می باشند.

این دسته از پزشکان معتقدند که چربی هر قسمت از بدن برای همان قسمت طراحی شده ، تک تک سلولهای بدن کد گذاری شده اند و جای آنها در بدن مشخص است و با عمل تزریق چربی احتمال ایجاد التهاب و حمله عصبی در آن نقطه وجود دارد.

جوانسازی صورت با استفاده از تزریق چربی برای پر کردن نواحی تحلیل رفته صورت که در اثر افزایش سن رخ می دهد ، به کار می رود که با انتقال چربی شاهد افزایش حجم ناحیه تزریق ، بهبود کیفیت و بافت پوست ، رفع خطوط و کاهش چین و چروک پوست خواهیم بود. ازین رو پرکاربردترین نواحی گونه ، لب ، پلک ، شقیقه و خطوط اطراف دهان مانند خطوط ماریونت و نازولبیال می باشند که با تزریق چربی ، تغییر حجم و جوان شدن پوست شکل می گیرد ، اما بافت ها را  به حداقل رسانده یا سفت می کند.

افراد با افتادگی و شلی پوست صورت و گردن از لیفت صورت و گردن نتیجه بهتری می گیرند. اما تزریق چربی برای افراد با از دست دادن حجم نواحی خاصی از پوست که با افزایش سن شکل گرفته ، مناسب می باشد که با افزایش حجم به خطوط عمیق لبخند ، گوشه های دهان ، چشم های گود افتاده ، افتادگی گونه و ... اثرات پیری را بهبود می بخشد. بدین منظور پزشک قبل از تزریق شرایط و بیماریهای مختلف نظیر فشار خون ، دیابت ، دخانیات ، مشکلات کلیوی و قلبی و ... را در فرد مورد بررسی قرار می دهد که آیا تزریق چربی برای افراد با مشکل خاص مناسب است یا خیر.

لازم به ذکر است که تزریق چربی بدون بیهوشی عمومی و سرپایی انجام شده ، بدون نیاز به مراقبت خاص در کلینیک بوده و فرد همان روز می تواند به منزل برگردد. بیشترین جذب چربی تزریق شده در 6 تا 8 هفته اول می باشد و پس از آن انتظار این است که تمامی حجم باقیمانده ، دائمی باشد. از مراقبتهای پس از تزریق ، استراحت و دوری از فعالیت بدنی تا یک هفته توصیه می گردد و به طور کل فعالیت شدید بدنی با بالارفتن فشار خون و ضربان قلب بین 4 تا 6 هفته ضروری است. همچنین نباید روی صورت بخوابید و فقط شبها رو به بالا دراز بکشید. تا یکی دوهفته انتظار کبودی و تورم داشته باشید که به تدریج بهبود می یابد و برای تسکین درد ، پزشک مسکن تجویز می کند.

 

مزایای تزریق چربی :

ماندگاری بالا ، انعطاف پذیری زیاد ، ایمن برای نقاط حساس صورت ، جایگزین مناسب بوتاکس برای رفع برخی از چین و چروک های صورت ، دارای سلولهای بنیادی ، کمک به ساخت کلاژن ، کمک به روند ترمیم و بازسازی پوست ، روش کم تهاجمی موثر در جوانسازی پوست ، استفاده از چربی بدن خود شخص برای تزریق و بدین ترتیب کاهش احتمال واکنش آلرژیک نسبت به ماده خارجی و ...

معایب تزریق چربی :

تکرار تزریق در صورت جذب چربی در بدن ، ایجاد تورم برای چند هفته ، مشخص شدن نتایج پس از رفع تورم بعد از چندین هفته ، نیاز به آماده سازی زیاد قبل از انجام ، صرف زمان و هزینه بیشتر نسبت به تزریق ژل به دلیل آماده سازی چربی بدن خود فرد برای تزریق ، امکان تعداد جلسات بیشتر برای تزریق در نواحی باسن و سینه و ...

تزریق ژل بهتر است یا چربی ؟

چربی و ژل هر دو به عنوان پر کننده و حجم دهنده پوست می باشند و بطور کل فیلرها یا پر کننده های پوستی برای رفع مشکلات پوستی و به منظور پر کردن چین و چروک و خطوط عمیق پوست بکار می روند که برخی از رایج ترین این مشکلات که با فیلرها برطرف می شوند ، لب های نازک ، چین و چروک نازولبیال ، خطوط اطراف دهان و ... بوده که با حجم دهی به عضلات این نواحی باعث جوانتر شدن چهره می گردند. در این میان تزریق چربی می تواند در حجم دادن برخی نواحی موثرتر باشد ، از جمله باعث رفع گونه های توخالی ، حلقه های سیاه زیر چشم ، چانه ضعیف ، خط ناهموار فک و ... می گردد. لازم به ذکر است که تزریق چربی و یا ژل هر دو می توانند راه حلی برای رفع نگرانی های ذکر شده باشند ، اگرچه ممکنست پزشک بر اساس نیاز فرد ، مشخص کند که کدام مورد موثرتر می باشد یا حتی در برخی مواقع ، هر دو روش تزریق ژل و چربی را بکار گیرد تا بهترین نتیجه را بدهد.

از عواملی که ممکنست تزریق چربی را نسبت به تزریق ژل موثرتر نشان دهد ، می توان به حساسیت به ژل ، انتخاب جایگزین طبیعی تر نسبت به ژل ، ماندگاری بالاتر نتایج ، ظاهر و احساس طبیعی اشاره کرد و در مقابل افرادی که چربی کافی برای انتقال ندارند یا نتایج برگشت پذیر را ترجیح می دهند ، می توانند تزریق ژل را انتخاب کنند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

ماندگاری تزریق ژل بیشتر است یا چربی ؟

ماندگاری نتایج تزریق ژل می تواند در حدود 6 تا 18 ماه باشد که این ماندگاری بستگی به نوع ژل تزریقی ، سرعت تجزیه فیلر توسط بدن ، شرایط نگهداری ، ناحیه تزریق و ... دارد که بعنوان مثال تزریق ژل لب و خطوط خنده و غم و اصلاح خط فک که همگی نزدیک دهان هستند و با توجه به اینکه با دهان صحبت کرده و از عضلات این ناحیه استفاده زیادی می کنیم ، لذا ماندگاری نتایج تزریق ژل این مناطق بسیار کمتر و در حدود 6 ماه است و در مقابل نواحی گونه و زیر چشم به دلیل استفاده کمتر از عضلات دارای ماندگاری 12 تا 18 ماهه می باشند و پس از آن نیاز به تزریق مجدد می باشد.

از طرف دیگر ماندگاری تزریق چربی می تواند سالها یا دهه ها طول بکشد و در این میان نوسانات وزنی و افزایش سن بر نتایج تاثیر خواهد گذاشت که تکرار تزریق چربی می تواند به بازیابی نتایج اولیه کمک کند.

تفاوت تزریق ژل با بوتاکس

در ابتدا باید گفت که هر دو روش تزریق ژل و بوتاکس به منظور جوانسازی پوست بکار برده می شوند که در بهبود ظاهر خطوط و چروک پوست موثرند و می توانند نیازهای پوستی را برطرف کنند. اما چنانچه در تعریف ژل در بالا ذکر شد ، ژل در دسته فیلر قرار دارد و نوعی پر کننده است که باعث پر کردن و حجم دهی به عضلات صورت می شود و بدین ترتیب کاهش حجم یا چین و چروک های ناشی از افزایش سن را پر می کند و بعلاوه برای افزایش حجم و فرم دهی لب و گونه در افراد جوانتر نیز بکار برده می شود.

تفاوت تزریق ژل با چربی

اما در مقابل در تزریق بوتاکس از سم بوتولینوم استفاده می شود که باعث فلج کردن عضله عامل چین و چروک بوسیله مسدود کردن سیگنال های عصبی به عضلات و کاهش انقباضات می شود تا با عدم حرکت ماهیچه هدف ، دیگر چروکی ایجاد نشود و عموما در ناحیه پیشانی و دور چشم  و خط اخم بین دو ابرو و یا خط خنده کنار دهان کاربرد دارد. لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس نقشی در پر کردن حجم از دست رفته صورت ندارد.

شباهت تزریق ژل و بوتاکس به موقتی بودن آن است که تزریق ژل بنا به محل تزریق و نوع ژل بین 6 ماه تا یکسال و نیم ماندگاری دارد و تزریق بوتاکس عموما 3 تا 4 ماه ماندگار خواهد بود و در هر دوی این روش نیاز به تزریق مجدد می باشد تا نتایج حفظ گردد. از طرفی برای انجام این دو روش حتما باید به پزشک متبحر مراجعه نمایید که تجربه کافی در این روشها داشته باشد و بتواند نتایج مطلوبی بدون درد و عوارض بهمراه بیاورد.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد تزریق ژل و خدمات جوانسازی و لیزر موهای زائد دارید ، می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کلینیک زیبایی آلما در رشت استفاده کنید. خدمات حوانسازی نظیر آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، مزوتراپی ، مزوتراپی موی سر و ...

شماره تماس : 01332662196 – 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت 

مقالات مشابه