چرا از ماسک استفاده میکنیم

اشتراک گذاری :

بسیاری از افراد به خاطر سالم و جوان نگه داشتن پوست خود از ماسکهای صورت استفاده می کنند که انواع و اشکال مختلف دارند و در طبقه بندی کلی می توان آنها را به انواع خانگی دست ساز یا DIY ، تجاری ، نیمه حرفه ای  ، کلینیکی و بیو تقسیم کرد . چنانچه ماسکهای صورت خانگی معمولاً از میوه ها ، سبزیجات ، انواع لبنیات و غلات تهیه می شوند و اثر بخشی آنها به مرور زمان بروز می کند و عوارض خاصی ندارند ، در صورتیکه ماسکهای تجاری دارای فرمولاسیون خاص و ترکیبهای فعال با دوز مشخص می باشند  ، تهیه آنها در خانه ممکن نیست و با توجه به نیاز متقاضیان بهتر است با تجویز مشاور پوست و مو استفاده شود .

ماسکهای نیمه حرفه ای هم در آرایشگاها ، اسپاها و سالنهای خدمات پوست استفاده می شوند و ماسکهای کلینیکی که توسط متخصص پوست و مو در کلینیک زیبایی استفاده می شود ، تاثیرات بهتر و سریعتری نسبت به ماسکهای خانگی دارند . همچنین از انواع دیگر ، ماسک صورت بیو می باشد که از روغنهای گیاهی و سیلیکونی ساخته شدند و هدف از مصرف این نوع ماسک ، صاف و جوان کردن پوست می باشد که این نوع ماسکها در دراز مدت تاثیر خود را نشان خواهند داد.

انواع ماسک صورت

ماسک های صورت چه کاری انجام می دهند ؟

همه افراد می توانند از ماسک های صورت استفاده کنند چه بانوان و چه آقایان ، چرا که فقط جزو محصولات زیبایی نبوده ، بلکه درمانی عالی برای نگرانی های مراقبت از پوست می باشند. از موارد استفاده از ماسک های صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- آبرسان و مرطوب کننده پوست

2- از بین برنده روغن های اضافی پوست

3- بهبود ظاهر منافذ پوست

4- پاکسازی پوست از ناخالصی ها

5- کمک به کاهش علائم پیر شدن پوست

ماسک لایه بردار

5 مزیت استفاده از ماسک صورت :

نکته مهم در استفاده از یک ماسک صورت این است که به پوست حس شادابی و سفت شدن پس از یک بار استفاده را هدیه می دهد.

1- خواص آرامش بخشی :

ماسک های صورت با خواص آرامش بخشی و بصورت کاملاً درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر بهبود ظاهر کلی پوست ،  با تحریک حواس ، روحیه شما را نیز تقویت می کند. همچنین استفاده از روغن های معطر نظیر رزماری و نعناع در ماسک ها در این امر بی تاثیر نیستند. در زمان استفاده از ماسک صورت ، شما حسی فوق العاده را تجربه می کنید که نه تنها ذهن و روح را آرام کرده ، بلکه پوستی فوق العاده و درخشان برای شما به ارمغان می آورد.

2- پاکسازی عمیق پوست :

پاک کردن پوست از آلودگی ها ، چربی ، آرایش و ناخالصی ها از سطح پوست بصورت روزانه در سلامت پوست اهمیت بسزایی دارد ، اما یک ماسک صورت خوب ، می تواند آلودگی های لایه های زیرین در اپیدرم پوست را بصورت عمقی از بین ببرد یا به اصطلاح سم زدایی انجام می شود. از طرفی پاکسازی عمیق ، باعث می شود که پوست آماده برای جذب محصولات مراقبت از پوست اعم از سرم ها ، لوسیون ها ، آبرسان ها و ... شود و در نتیجه نتایجی شگفت آور با سرعت بیشتری کسب کنید .

3- کوچک کردن منافذ باز پوستی :

منافذ پوستی در اثر تجمع آلودگی و چربی و باکتری بسته می شوند و ماسک خاک رس در باز کردن این منافذ پوستی کمک کرده و در حذف آلودگی و روغن اضافی موثر است. همچنین مزیت دیگر آن ، از بین رفتن تجمع سلولهای مرده روی پوست می باشد تا با حذف این سلولها ، سلولهای جدید پوستی تازه و جوان جایگزین شود. در نهایت پوست با ظاهری زیبا که دارای منافذ کوچکتر و سفت تر است ، برای شما باقی می ماند.

ماسک آب رسان

4- جلوگیری از ایجاد جوش :

آلودگی های موجود روی پوست در منافذ پوست گیر کرده و به اعماق پوست نفوذ می کند و در اینجاست که باکتری ها رشد کرده و شاهد جوش یا لکه پوستی خواهیم بود. بدین ترتیب در این زمان ماسک های صورت به کمک ما می آید و در تمیز نگه داشتن پوست و نیز باز کردن روزنه های پوستی موثر می باشند تا از ایجاد جوش در اثر انباشت باکتری در منافذ پوست جلوگیری شود.

5- درخشان شدن و بهبود ظاهر کلی پوست :

ماسک ها خصوصاً از نوع حاوی نعناع آن ، در افزایش گردش خون موثر بوده و در فرآیند خشک شدن ماسک بر روی پوست و در هنگام برداشتن ماسک ، شاهد انبساط رگ های خونی پوست می گردد. بدین ترتیب رنگ پوست بهبود یافته ، پوست نرم تر ، لطیف تر و با ظاهری درخشان و شاداب خواهد شد. شایان ذکر است که در هنگام استفاده از ماسک نعناع شاهد سوزن سوزن شدن پوست و استنشاق عطر نعناع خواهید بود که تحولی شگرف بر روی پوست ایجاد می کند.

نکاتی کلی  درباره استفاده از ماسک صورت  

ماسک صورت

* ماسکهای مرطوب کننده را باید دوبار در هفته استفاده کرد و تنها در صورتی که در آب و هوای خیلی گرم یا سرد و خشک زندگی می کنید ، باید روزانه استفاده کنید. همچنین در استفاده از ماسکهای مرطوب کننده باید لایه ضخیمی از ماسک را روی پوست صورت مالید و از سمت پایین به بالا بکشید و از استعمال آن به پوست دور چشم خودداری کنید ، به دلیل اینکه پوست حساس دور چشم تحریک نشود.

* در مورد ماسکهای روشن کننده و آنهایی که حاوی لایه بردار هستند ، استفاده بیش از تجویز پزشک مضر می باشد. چنانچه دیده شده که افرادی با تصور اینکه هر چه بیشتر از این نوع ماسک استفاده کنند ، پوستشان روشن تر می شود ، باعث ایجاد آسیب هایی به پوست خود شده اند. چرا که عملکرد این ماسکها ، لایه برداری از بیرونی ترین لایه پوست یعنی سلولهای مرده پوست می باشد . و اگر اینکار در دفعات بیشتر از تجویز پزشک انجام شود ، به خود بافت اصلی پوست آسیب می رسد.

* قبل از استفاده از هر نوع ماسک صورت ، پوست صورتتان را با آب و یک شوینده ملایم ، از آلودگی یا هر گونه آرایشی پاک کنید. سپس در فضای مرطوب و گرمی مثل حمام بروید تا منافذ پوستتان باز شود و یا اینکه قبل از استفاده از ماسک صورت ، بخور آب گرم بدهید. همچنین می توانید بعد از حمام کردن صورتتان را لیف بزنید تا سلولهای مرده پوست از روی آن پاک شوند و ترکیبات فعال ماسک ، راحت تر وارد پوستتان شود .

* برای پاک کردن ماسک از آب گرم و پارچه تمیز استفاده کنید و به آرامی ماسک را از روی پاک کنید و بعد از پاک کردن ماسک ، صورتتان را با آب سرد آبکشی کنید تا منافذ باز پوست بسته شود و به گردش خون کمک کند .  از طرف دیگر مدت زمانی که ماسک باید روی پوست بماند بین ده دقیقه تا نیم ساعت می باشد. اگر ماسک آبرسان باشد ، می توانید زمان بیشتری ماسک را بر روی پوست بگذارید ، اما در مورد ماسکهای روشن کننده عین زمان معین شده در دستور باید روی پوست بماند. 

* بهتر است در طول هفته از سه نوع ماسک مرطوب کننده ، روشن کننده و جوان کننده استفاده کنید و در حین استفاده پوست گردن را فراموش نکنید. چرا که این ناحیه نیز مانند صورت دچار چروکیدگی و افتادگی می شود و باید با استفاده از ماسک صورت از آن مراقبت کرد. همچنین اگر پوستتان چرب است ، ماسک آبرسان را روی گردن و گونه و همزمان ماسک پاک کننده را روی پیشانی بینی و چانه بمالید.

ماسک صورت چه فوایدی دارد

* در مورد جوشهای سرسیاه و عملکرد ماسکها باید گفت که جوشهای سرسیاه در واقع چربیهای اکسید شده روی پوست هستند که سیاه شده اند و ماسکهای قوی پاک کننده می توانند تا حدودی در حد پاک کردن یک لایه از سبوم ( روغن طبیعی پوست ) عمل کنند و برای برطرف کردن کامل آنها باید به یک متخصص پوست مراجعه کرد.

* ماسکهای ترکیبی خانگی که حاوی سفیده تخم مرغ هستند ، برای آکنه مناسبند. البته هر ماسکی که خاصیت اگزفولیاسیون داشته باشد ، می تواند برای باز کردن منافذ مسدود شده پوستی مفید باشد و ماسکهای جو پرک و جوش شیرین برای این کار مناسب هستند . همچنین اثر باقیمانده از لکه های که به آنها هایپرپیگمنتیشن می گویند ، با ماسکهایی که حاوی زردچوبه هستند ، درمان می شوند . 

* با توجه به اینکه پرتقال حاوی ویتامین ث بوده و یک آنتی اکسیدان قوی بشمار می رود ، حتی قادر است آفتاب سوختگی را بطور طبیعی کاهش دهد ، می تواند در انواع ماسک بکار برده شود. چرا که تعادل اسیدی قلیایی پوست را حفظ کرده و با ترکیب با موز می تواند التهابات پوست را کاهش داده ، پوست را آبرسانی کرده و آکنه را از بین ببرد. لازم به ذکر است که این ماسک هر دو روز یکبار به مدت 15 دقیقه روی پوست قابل استفاده است.

* اگر به دنبال یه کرم ضد آفتاب طبیعی هستید ، آلوئه ورا بهترین گزینه می باشد ، چرا که حاوی زینک بوده و یک ضد التهاب فوق العاده محسوب می شود. همچنین ژل آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی بسیار عالیست و برای پیشگیری از آفتاب سوختگی می توانید قبل از خروج از منزل ، ژل تازه آن را روی پوست صورت گردن و پشت دست بمالید. ازآن گذشته وقتی به مدت طولانی زیر نور خورشید هستید و پوستتان خسته و ملتهب است ، یک راهکار بسیار آسان و اورژانسی استفاده از شیر خنک است ، بلافاصله روی پوستتان بمالید و بعد از پانزده دقیقه بشوئید و با گلیسرین یا روغن زیتون چرب کنید.

آیا ماسکهای صورت موثرند ؟

بطور کل ماسکهای خانگی روی لکه های پوستی خفیف تاثیر گذار بوده اما در صورت بزرگتر بودن لکه ها کمک چندانی نمی کنند و تاثیر این ماسکها در موارد مختلف ، بستگی به نوع پوست و مواد مورد استفاده آن دارد. از طرفی انجام روتین های پوستی برای مراقبت از پوست در اثربخشی ماسک ها بسیار مهم می باشد. لذا برای کسب نتایج بهتر و با سرعت بیشتر ، روشهای کلینیکی زیبایی نظیر پاکسازی پوست ، میکرونیدلینگ ، میکرودرم ابریژن ، هیدرودرم ، آنزیم تراپی پوست و ... پیشنهاد می گردد که بهبود وضعیت پوست صورت در مدت زمان کمتر با نتیجه مطلوب و ایده آل و به صورت چشمگیر می باشد.

کلینیک زیبایی در رشت

دکتر شیلپی خترپال متخصص پوست در این باره توضیح می دهد که اولویت در مراقبت از پوست باید پاکسازی ، ضد آفتاب و مرطوب کننده بصورت روزانه باشد اما ماسک صورت هم می تواند مکمل یک روال مراقبت از پوست باشد. بدین جهت ماسک های صورت با نفوذ به عمق پوست و منافذ پوستی اجازه جذب محصولات مراقبت از پوست را بیشتر و بهتر می دهند که می توانند اثری فوری داشته باشند. لذا اگر چه ممکنست تاثیر ماسک های صورت موقتی باشد ، اما می تواند برای مدتی درخشندگی به پوست بدهد.

دکتر خترپال ادامه می دهد که ماسک های ورقه ای صورت در تسکین پوست ملتهب و حساس و یا حتی پوستهای آفتاب سوخته هم کاربرد دارند و به آبرسانی پوست کمک می کنند چرا که اثرات مرطوب کنندگی بطور مستقیم از طریق کاغذ بر روی نواحی پوست صورت پخش و جذب می شود. افزون بر این ماسک های کرم عموما برای رفع مشکلات پوستی از جمله آکنه و چین و چروک استفاده می شوند. لازم به توضیح است که قبل از استفاده از ماسک صورت حتما صورت خود را با آب گرم و شوینده ملایم شستشو دهید تا آلودگی های آن پاک شود به دلیل اینکه استفاده از آب گرم باعث باز ماندن منافذ پوستی شده تا مواد مغذی ماسک به عمق پوست نفوذ کند.

درباره ماسکهای صورت فانتزی هم باید گفت که بسیاری از این ماسک ها دارای مواد غیر عادی همچون آب قارچ یا ژله حلزون هستند ، اما آیا واقعا می خواهید این مواد را بر روی پوست صورت خود بمالید ؟ در بیشتر اوقات این ماسک های صورت فانتزی دارای رنگ ، عطر و پارابن زیادی بوده و می توانند به پوست آسیب برسانند ، خصوصا در صورت حساس بودن پوست.

کلینیک زیبایی رشت

هنگام انتخاب ماسک صورت باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

دکتر خترپال در این باره توصیه می کند که برچسب محصول را بخوانید و به دنبال کلماتی همچون بدون عطر ، بدون رنگ ، فاقد پارابن و ضد حساسیت باشید . به دلیل اینکه مواد حساسیت زا ، نگهدارنده ها و مواد شیمیایی خشن می تواند بر روی پوست مشکلات زیادی ایجاد کند و پوست در معرض خطر حساسیت و تحریک به یکی از ترکیبات ماسک قرار گیرد. دکتر خترپال ادامه می دهد که ماسک های زیادی هستند که چندان هیجان انگیز نیستند ، اما می توانند تاثیرات خوبی بر روی پوست داشته باشند.

افزون بر این مهم است که از داروهای تجویزی و یا داروهای OTC و نحوه تداخل آنها با ترکیبات ماسک صورت اطلاع داشته باشید ، چرا که برخی از داروها باعث تغییر ضخامت پوست و یا حساس شدن پوست می شوند که می توانند با ترکیبات ماسک صورت تداخل پیدا کنند. لذا برای استفاده از هر نوع ماسکی با متخصص پوست خود مشورت کنید تا شاید جایگزین ایمن تری باری شما توصیه کند.

مطالب مرتبط : 15 ماسک برای روشن شدن و جوانسازی پوست

مزایای استفاده از ماسک صورت

بهترین ماسک های صورت :

بهترین ماسک برای پوستهای خشک : ماسک آبرسان دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و بازسازی کننده پوست دارای معجون عسل

بهترین ماسک برای پوستهای چرب : ماسک شفاف کننده خاک رس

بهترین ماسک برای پوستهای حساس : ماسک جو دوسر

بهترین ماسک برای آکنه : ماسک گریپ فروت

بهترین ماسک برای جوش های سرسیاه : ماسک زغال فعال

بهترین ماسک برای پاک کردن منافذ پوست : ماسک خاک رس

بهترین ماسک برای روشن کردن پوست : ماسک گلیکولیک با عسل و کدو تنبل

بهترین ماسک طبیعی : ماسک شیر و جو دوسر

انواع ماسک صورت :

از آنجا که در دنیای ماسک صورت ، تنوع زیاد وجود دارد که انتخاب را برای شما سخت می کند ، ازین رو در ادامه به شما کمک می کنیم تا بدانید کدام ماسک برای چه نوع پوستی مناسب است ؟ تنها نکته اینکه برای استفاده از هر نوع ماسک صورت و محصولات جدید بر روی پوست در ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید ایجاد حساسیت و تحریک نخواهد کرد. با توجه به اینکه ماسک صورت فواید متفاوتی دارند و برای نوع پوست شما منحصر به فرد هستند ، لذا برای آشنایی با انواع مختلف ماسک صورت باید تمامی نیازهای زیبایی و مراقبت از پوست خود را بدانید.

ماسک گلی :

این ماسک طبیعی از گل رس یا خاک رس تهیه شده و بعنوان ماده طبیعی با خواص فراوان در پاکسازی پوست به شما کمک می کند. در صورتی که پوست چربی دارید می توانید برای کنترل چربی از این ماسک کمک بگیرید تا علاوه بر تعادل در چربی پوست و از بین بردن آلودگی های پوستی ، منافذ بسته پوست شما را نیز باز کند. همچنین ماسک خاک رس با ایجاد تعادل در چربی از تولید جوش پیشگیری می کند. از سوی دیگر ماسک گلی خواص ضد التهاب و آرامش بخشی هم دارد. البته تنها ایرادی که ماسک گلی دارد ممکنست پوست را حساس ، خشک و کثیف کند. 

چرا از ماسک استفاده می کنیم؟

ماسک ورقه ای :

ماسک ورقه ای راحت ترین و محبوب ترین و سریع ترین گزینه برای مراقبت از پوست است که برای همه انواع پوست تولید شده است و درمانی عالی در منزل در روز یا شب محسوب می شود. ماسک های ورقه ای دارای انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی ، هیالورونیک اسید ، کلاژن ، عصاره های گیاهی و ویتامین ها می باشد که به سرعت جذب پوست شده و خواص روشن کنندگی ، آبرسانی ، محافظت از سد پوست ، تسکین پوست ، پیشگیری از پیری زودرس و سفت کردن پوست دارند. از آنجا که بیشتر ماسکهای ورقه ای بر پایه آب هستند ، لذا در رطوبت رسانی به پوست موثرند و با خواص ضد التهابی که دارند در کاهش التهابات و قرمزی پوست کمک کننده هستند.

ماسک زغال :

متخصصان درباره زغال چوب توضیح داده اند که از مدت ها پیش برای حذف سموم بدن استفاده می شد ، ازین رو ماسک زغال برای حذف سموم و ناخالصی های پوست و چربی های اضافی پوست برای پوست های چرب کمک کننده است. بدین ترتیب ناخالصی ها از داخل پوست به لایه سطحی پوست می آید و ممکنست روز بعد این ناخالصیها بصورت جوش بر روی سطح پوست مشخص شود. در نتیجه می توان گفت که این نوع ماسک ها حاوی زغال چوب فعال به منزله آهنربا برای خارج کردن آلودگی ها از پوست عمل می کند و برای افرادی که در شهرهای بزرگ با آلودگی زیاد زندگی می کنند مناسب می باشد.

لازم به ذکر است که در صورتی که یک رویداد بزرگ نظیر مراسمات و جشن در پیش رو دارید از ماسک زغال استفاده نکنید چرا که ممکنست منجر به تحریک پوست شما شود.

چند ماسک خانگی پرکاربرد

ماسک مخلوط سیب و موز :

ماسک خانگی سیب و موز ، مخصوص پوستهای شل و وارفته می باشد که به پوست سفتی و استحکام می بخشد. بدین منظور سیب و موز را خوب له کرده و روی پوست بمالید و پس از سی دقیقه بخوبی شستشو دهید . بدین ترتیب موز موجود در این ماسک ، باعث سفتی پوست و سیب که حاوی پکتین است باعث قوام و استحکام پوست صورتتان می شود. همچنین موز با دارا بودن انواع ویتامین ، به پوست درخشندگی و شفافیت می بخشد و پتاسیم موجود در آن ، پوستهای کم آب را مرطوب می کند. از آن گذشته روی و لکتین موجود در موز با آکنه مبارزه کرده و آمینو اسیدهای آن جایگزین داروها و کرم های ضد پیری می باشند ، چرا که با تقویت بافت همبند ، خاصیت کشسانی پوست را حفظ می کند.

همچنین سیب دارای آب فراوان برای رطوبت رسانی به پوست صورت می باشد و علاوه بر هیدراته نگه داشتن پوست ، باعث نرمی و پر شدن صورت می شود و به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی اکسیدان در مراقبت از پوست در برابر رادیکال های آزاد موثر می باشد. از آن گذشته با تولید کلاژن جدید ، از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و پوست را محکم و صاف و در عین حال انعطاف پذیر می کند.

ماسک خانگی با سیب و موز

 

 

 ماسک گل سرشور :

 

ماسک گل سر شور مناسب پوست های چرب می باشد. بدین منظور یک قاشق غذاخوری گل سرشور را با گلاب مخلوط کنید و آن را روی صورتتان بمالید و پس از خشک شدن با آب بشوئید. با تهیه و استفاده از این نوع ماسک منافذ باز پوست کوچک و جمع شده و پوستی صاف به شما هدیه می دهد. همچنین از خواص دیگر گل سرشور برای پوست صورت ، لایه برداری از پوست ، درخشان پوست ، کنترل تولید چربی در پوست های چرب ، کنترل جوش ، رفع لکه های پوستی و از بین بردن جوش های سر سیاه و سر سفید و اسکار آکنه را می توان نام برد.

ماسک خاک رس

ماسک خنک کننده خیار :

 

یکی از انواع ماسک خنک کننده که خصوصاً در فصل تابستان کاربرد زیادی دارد ، ماسک خیار می باشد که با جذب گرمای پوست ، علاوه بر اینکه پوست را خنک می کند ، به پوست شفافیت هم می بخشد. بدین ترتیب آب خیار و مقداری از گوشت آن را با دو قاشق چایخوری شیرخشک و سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و به شکل یک خمیر نرم در آورید و روی صورت بمالید. بعد از گذشت یک ساعت صورت خود را با آب بشویید. این ماسک علاوه بر خنک کردن پوست ، با خواص تسکین دهنده و ضد التهاب خود کمک می کند تا جوشهای سرسیاه صورت به مرور محو شوند.

ماسک خیار

ماسک شیر و جو دوسر :

جو دوسر با لایه برداری از پوست به پاکسازی پوست می پردازد. همچنین ترکیب شیر وجو دوسر و عسل می توان ماسک صورت تهیه کرد که با رفع خشکی پوست به نرم و لطیف کردن پوست منجر می شود. بدین منظور دو قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و سپس دو قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید و تا جایی که خمیر یکدست داشته باشید، مواد را هم بزنید و در نهایت به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

احساس اینکه در یک اسپا یا کلینیک زیبایی در حال رسیدگی به پوست خود می باشید، بسیار لذت بخش است، اما مشاوره پیش از هر اقدام امری ضروری است . شما عزیزان می توانید با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای مشاوره غیرحضوری به صورت رایگان و با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 در ارتباط باشید. زیبایی شما آرزوی ماست.

کلینیک لیزر موهای زائد و زیبایی آلما با خدمات هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، هیدرودرمی مو ، مزوتراپی مو ، ماساژ صورت ، پارافین تراپی و ... در خدمت شما عزیزان می باشد.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه