هفت روش خانگی برای داشتن پوستی زیبا تر و بهتر

اشتراک گذاری :

هفت روش خانگی برای داشتن پوستی زیبا تر و بهتر.

بیایید روتین های سالم پوستی محصولات مراقبت از پوست و عادت های سالم مثل رژیم های غدایی مناسب و ورزش کردن و خواب کافی و به موقع را به زندگی روزمره خود دعوت کنیم.

منظور از روتین مراقبت از پوست فقط همان کلیشه های همیشگی یعنی فقط استفاده از مرطوب کننده ها کرم های دور چشم نیست

بلکه ایجاد عادت های جدید و رعایت ان در طول روز است .

با توجه به شیوع کرونا و همه گیری این ویروس خیلی از ما ها در خانه قرنطینه هستیم و در پر کردن وقت خود به مشکل بر خورده ایم حال انکه این موقیت بهترین موقیتی است که شما میتوانید روتین ها و عادات سالم را وارد برنامه ی خود کنید و به ان پایبند باشید.

ما در این مقاله سعی کرده ایم هفت روش ساده برای مراقبت از پوست که برای هر کسی امکان پذیر است را شرح دهیم.

شما میتوانید یک بعد از خواندن این مقاله یک لیست از هفت عادت سالم تهیه کنید.

1-استفاده از مرطوب کننده.

بدترین دشمن برای پوست و پایه اکثر مشکلات پوست خشکی پوست است.

انی گونزالس که یک متخصص پوست است در ارتباط با خشکی پوست میگوید:

وقتی که پوست فاقد اب رسانی مناسب باشد و رطوبت مناسبی نداشته باشد باعث ایجاد واکنش های مختلفی مسشود.

یکی از این واکنش ها تولید روغن و ترشحات بیشتر است. اگر دقت کرده باشید در فصل زمستان بیشتر با این مشکل مواجه شده ایم زیرا رطوبت کمتر است و یا در محیط خانه حرارت مصنوعی وجود دارد که همه ی این عوامل باعث خشکی پوست میشود .شما میتوانید با یک مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان این رطوبت لازم را به پوستتان برسانید

مرطوب کننده ها برای افرادی که پوست خشکی دارند و پوستشان مستعد اگزما است بسیار مناسب است.

دمای پایین و سطح رطوبت کم بیشتر پوست رو در جهت واکنش های الرژیک تحریک میکند و بدانید محیطی که در ان میخوابید و یا بهتر است بگوییم وقت زیادی را در انجا میگذرانید اگر سطح رطوبت ان کمتر از 30 درصد باشد میزان ابرسانی را تا دحدود 25 درصد کاهش میدهد

در این جهت برای بهبود رطوبت مکانی که اوقات زیادی را در انجا میگذرانید این است که یک دستگاه رطوبت ساز در انجا قرار دهید در خانه در اتاق خواب و یا حتی در محیط کار . همچین سرمایه گذاری خیلی به سود پوستتان است

دکتر گونزالس همچنین پیشنهاد میکند سطح رطوبت را بین 30 تا 50 درصد تنظیم کنید.تا رطوبت کافی به پوستتان برسد و پوست ابرسانی شود.

مراقب پوستتان در فصل سر زمستان باشید.

2-از روبالشتی با جنس ابریشم استفاده کنید.

سوال اینجاست که ایا یک تعویض ساده ی رو بالشتی میتواند به سلامت پوست ما کمک کند؟

گونزالس میگویدبالش های ابریشمی میتواند در جلوگیری از ایججاد چین و چروک کمک کندبخصوص برای افرادی که عادت دارند روی شکم و پهلو بخوابندخودتان تصور کنید وقتی یک طرف صورت چندین ساعت روی بالش له میشود چقدر مستعد چین و چروک است نسبت به طرف دیگر

حتی بیشتر در معرض الودگی و خشکی قرار میگیرد که اینگونه در دراز مدت پوست جوش میزند و لکه های پوستی روی ان ایجاد میشود.

به علاوه ابریشم به اندازه پنبه خشک نمیشود و زمانی که شما خواب هستید رطوبت پوست را از بین نمیبرد .البته به یاد داشته باشید هر جنس رو بالشتی که دارید هر سه روز و یا حد اکثر هر هفته باید شسته شود. و همچنین ماهانه یک بار بالشت ها را در ماده ی ماده ی شوینده مخصوص پوست های حساس بشویید .به یاد داشته باشید این کار بسیار برای مراقبت از پوست لازم و ضروری است زیرا که  در طول یک شبانه روز حدود 8 ساعت صورتتان با رو بالشتی در تماس استحتی اگر همه ی روتین های پوستی را رعایت کرده و بعد پوستتان با محیطی الوده تماس پیدا کند تمام روتین های پوستی شما بی فایده خواهد بود.

اما گنزالس میگوید تعویض  روبالشتی یکی از این روش هاس و فقط نمیشود بر روی همین روش تکیه کرد

یک نکته قابل تامل دیگر اینکه سعی کنید رو به بالا و یا به اصطلاح عامیانه طاق باز بخوابید . چون هم پوست به جای الوده برخورد نمیکند و هم فشاری بر پوست نمیاید و کمتر در معرض چروک شدن قرار میگیرد .

3-ساعت خوابتان را تنظیم کنید .

 

به موقع خوابیدن و خواب کافی داشتن فقط باعث شادابی و نشاط در طول روز نمیشود نمیشود بلکه در طولانی مدت بر روی سلامت پوست تاثیر میگذارد 

خواب کم و بد موقع نتایج منفی بسیار زیادی بر روی پوست دارد

اثرات کم خوابی و خواب بد موقع خیلی زود بر روی چهره نمیان میشود.

مانند سیاهی دور چشم ، گودی دور چشم ،تورم چشم ها ،افتادگی پلک ، رنگ پریدگی ، چین و چروک بر روی پوست و سایر اتفاقات بد ... همونطور که بدن به بازسازی نیاز داره

پوست هم به بازسازی احتیاج دارد و برای این بازیابی پوست  به خواب نیاز دارد .چون در طول خواب جریان خونِ بهتری در پوست ایجادمیشود و پوست شروع به کلاژن سازی میکند و آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش را جبران میکند و پوست را ترمیم میکند .حتی چین و چروک ها و لک های احتمالی در زمان خواب بهتر ترمیم میشوند

در تحقیقاتی که سال ۲۰۱۵ بر روی ۶۰ نفر انجام شده است نشان میده آنهایی که خواب مفید شبانه دارند و بین هفت تا نه ساعت میخوابند بهتر نمرهی پیری آنها نسبت به کسانی که خواب شب ندارند و یا کم خوابی دارند کم تر است .

این افراد حتی از چهره خود راضی تر هستند و حس رضایت بیشتری نسبت به زیبایی خود دارند.

بنیاد خواب ملی توصیه میکند یک ساعت قبل از خواب چراغ هارا کم کنید و روی خوش خواب و بالشت خوب و حتی محیط خوابی که به شما ارامش میدهد سرمایه گذاری کنید.

یک آزمایش کنترل شده تصادفی که در سال ۲۰۱۸ در مجله تحقیقات روانپزشکی منتشر شد نشان میدهد کسانی که از عینک کهربایی یک ساعت قبل از خواب به مدت یک هفته استفاده کرده بودند کیفیت خواب بهتری داشتند نسبت به کسانی که از عینک معمولی استفاده میکردند.

 

همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که نور ابی که از دستگاه هایی مانند رایانه شما در اتاق وجود دارد ، میتواند متانولین که هورمون تقویت خواب است را سرکوب کند.

4-مواد غذایی که برای پوست مفید هستند را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای سرشار از کربوهیدراته تصفیه شده مثل نان و چیپس شرایط را برای ایجاد آکنه روی پوست فراهم میکند .شما میتوانید جایگزین های بهتری برای پوست خودتان تهیه کنید غذا هایی حاوی ویتامین C و یا پروبیوتیک ها .

دکتر گنزالس میگوید اسید های چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ بنیان گذار سلول های سالم هستند . این اسید به تولید چربی طبیعی پوست کمک میکنند که این مقدار چربی برای جوانی و طراوت پوست لازم است .

از طرفی کمبود امگا ۳ باعث میشود پوستی خشن و پوسته پوسته داشته باشید. به مردان بزرگسال توصیه می شود که روزانه ۱.۶ گرم امگا ۳ مصرف کنند. این در حالی است که میزان مصرفی امگا ۳ برای زنان در حدود ۱.۱ گرم است .این مقدار از امگا ۳ برای زنان و مردان برای سلامت پوست و شادابی چهره هایشان نیاز است . امگا ۳ در گردو و در ماهی آزاد به فراوانی یافت میشود .

دکتر گنزالس همچنین مارا به مصرف ویتامین C که در مرکبات و جعفری یافت میشود دعوت میکند .این ها مواد مغذی و لازم پوست هستند که که با آسیب های پوستی مثل رادیکال های آزاد مبارزه میکنند.و میتوانند با خواص آنتی اکسیدانی خود تولید کلاژن کنند که به سبب تولید کلاژن در پوست, پوست دیر تر مستعد پیری میشود و کلاژن در جوان سازی پوست یک اصل اساسی و مهم است که بیشتر خدمات در کلینیک های زیبایی به خاطر تحریک پوست در جهت تولید کلاژن انجام میشود و پروبیوتیک ها که در ماست یافت میشوند برای مراقبت از پوست و زیبایی شما موثر است .پروبیوتیک ها به خاطر تاثیر بسیار زیاد مثبت بر روی سیستم ایمنی و روده بسیار شناخته شده هستندهمچنین پروبیوتیک ها میتوانند به درمان آکنه و روزاسه و همچنین پیشگیری از ایجاد چین و چروک ها کمک کنند .درواقع پروبیوتیک ها به حفظ میکروبیوم ها کمک میکنند. و حفظ میکروبیوم سالم در جهت زیبایی پوست و جوانی شما تاثیر بسیار زیادی دارد.

پس مصرف پروبیوتیک ها و امگا۳ و امگا۶ و ویتامین C را فراموش نکنید و به سبد خرید خودتون اضافه کنید.

5-از مکمل های پوستی استفاده کنید .

مکمل ها میتوانند ویتامین های مورد نیاز پوست را برای شما فراهم کنند .

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد و در مجلهی تحقیقات علوم پزشکی به چاپ رسیده نشان میدهد که (مصرف ویتامین (E البته مقدار مصرفی باید طبق دستور پزشک متخصص باشد میتواند به درمان اگزما کمک بسیار زیادی بکند. اگر با علایم پیری و لک های تیره مشکل دارید میتوانید از ویتامین A استفاده کنید ویتامین A از تولید و رشد کلاژن ها حمایت میکند و صورت را شاداب و پر و پوست را قوی و محکم نگه میدارد و اگر با اکنه مشکل دارید میتوانید از ویتامین B استفاده کنید که کمک میکند تولید سبوم کنترل شود

باز هم به این نکته توجه کنید که برای گرفتن ویتامین مورد نیاز خود سر خود دارویی را مصرف نکنید و از پزشک متخصص کمک بگیرید

 مزایای استفاده از ویتامین A در رژیم غذایی مشخص است اما طبق تحقیقات Harvard T.H فواید مکمل ها به اندازهی کافی به اندازه کافی روشن نیست .

برخی از پزشکان درباره‌‌ی مکمل ها توصیه کرده اند که اگر به دنبال کلاژن سازی هستید مکمل های کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که برای تولید پروتیین در پوست بسیار مفید است .

در یک بررسی در سال ۲۰۱۹ در جملهی drugs anddermatologyبه چاپ رسیده از نتایج امید وار کننده ی مکمل های کلاژن گفته است که این مکمل ها بسیار زیاد به درمان جای زخم و در جلوگیری از روند پیری بسیار موثر بوده اند

محققان میگویند مکمل های کلاژن باعث کشیدی و قوی تر شدن پوست میکند و خالت ارتجاعی آن بیشتر میشود و موجب آبرسانی وتراکم های کلاژن پوست میشود به علاوه ایمن هستند و جنبه ی منفی ندارند .

با اینکه اکثر ویتامین ها و مکمل ها مانند کلاژن آسیب زا نیستند ولی قبل از شروع استفاده از آنها در رژیم غذایی باید با پزشک متخصص مشورت شود . زیرا در صورت عدم نیاز به آنها بدن دچار آسیب میشود . پس اول به سراغ کلینیک های معتبر زیبایی رفته و بعد از ویزیت و شناسایی نوع پوست و مشکلتان مکمل و ویتامین مورد نیاز را دریافت کرده و استفاده کنید.

6-از ابزارهایی مانند شمع های رایحه دار برای کاهش استرس استفاده کنید .

 

 

انواع استرس درباره موضوعات مختلف مثل نگرانی از آینده ، خانواده ، کار و هر مساله دیگر روی ظاهر شما پدیدار میگردد.

دکتر گونزالس میگوید استرس به دلیل ترشح هورمون کورتیزول بر روی سلامت پوست و زیبایی شما تاثیر میگذارد .

دواقع کورتیزول سبب میشود پوست چربی بیشتری تولید کند که این چربی فضا را برای ایجاد اکنه فراهم میکند . 

استرس میتواند سیستم ایمنی شمارا هم مورد حمله قرار داده و باعث آسیب های جدی بر روی پوست شود و مشکلات الرژیک هم به وجود آورد .

و خب طبیعی است که در زمان استرس و اضطراب شما از مراقبت های پوستی صرف نظر میکنید و فراموش میکنید و یا حوصله انجام کاری در جهت بهبود پوستتان را ندارید .برای همین باید راه هایی پیدا کنید تا استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید تا هم سلامت روان و جسم و پوست خودتان را تامین کنید

یکی از روش های دور کردن استرس استفاده از شمع های رایحه دار است که کلینیک های زیبایی در حین انجام خدمات پوستی از آن استفاده میکنند. شما هم میتوانید در خانه از انواع رایحه های کاهش استری مانند اسطوخودوس استفاده کنید و به هر روش دیگری که میتوانید محیط خانه و کار را ارامش بخش کنید تا از استرس و اضطراب در امان بمانیدهمهی متخصصین بر ین باورند که استرس ها در طولانی مدت صدمات جدی را به پوستتان میزند .

7-نوشیدن آب را فراموش نکنید

 

ارزان ترین چیز برای داشتن پوستی عالی و شفاف نوشیدن آب است .

باور کنید هیچ راهی به اندازه نوشیدن آب در طولانی مدت بر روی سلامت پوست تاثیر نمیگذارد .

راحت ترین راه برای آبرسانی به پوست برای جلوگیری از چروک ها و لک های پیری نوشیدن آب است تا پوست انعطاف پذیر تر شود .

خیلی ها عادت به نوشیدن آب ندارند و نوشیدن را فراموش میکنند

دکتر گونزالس د این جهت پیشنهاد میکند که اگر شما

فراموش میکنید نوشیدن آب را ، هر بار که برای رفتن به سرویس بهداشتی از جای خودتان بلند میشوید

آب بنوشید .

این بهترین روش برای یاد آوری و عادت به نوشیدن آب است.و هر چه بیشتر آب بنوشید بیشتر مجبور میشوید به سرویس بهداشتی بروید .

صبور باشید و نوشیدن آب در طولانی مدت را فراموش نکنید. 

کلینیک زیبایی آلما دررشت

 

مقالات مشابه


logo