رژیم رنگین کمان؟؟؟

اشتراک گذاری :

امروزه افراد زیادی به دنبال رژیم غذایی مناسب برای خود هستند ، تعدادی برای لاغری و عده ای دیگر به دنبال راه حلی برای سلامتی. و در این بین با پیروی از رژیم های غذایی بسیار اما نامطلوب به هدف خود نمی رسند. چرا که اکثر این رژیم ها افراد را تشویق به کم کردن وعده های غذایی و یا حتی حذف آنها می کنند و نتیجه ای جز کاهش وزن سریع اما ناپایدار نخواهند داشت. برای حل این مشکل روشی که متخصصان سلامت توصیه می کنند ، استفاده از رژیم رنگین کمان است که با مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه با رنگ های مختلف و بدون حذف وعده های مهم غذایی ، کربوهیدرات ، گوشت و ... با هدف کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام و همچنین حفظ سلامت فرد به نتیجه ایده آل برسید.  

در ادامه به توضیح درباره رژیم رنگین کمان و معرفی میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف می پردازیم.

کلینیک زیبایی رشت

رژیم رنگین کمان چیست ؟

رژیم غذایی رنگین کمانی ایده و فکر تازه ای نیست ، بلکه جدیدا محبوب شده و رویکردی الهام گرفته از سلامتی است که از شما می خواهد میوه و سبزیجات رنگارنگ از سفید گرفته تا سبز ، زرد و نارنجی و قرمز و بنفش در برنامه غذایی روزانه مصرف شود ، چرا که هر کدام از این موارد دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های زیادی برای بدن و پوست هستند و به دلیل وجود رنگهای مختلف در این رژیم به این نام مشهور شده است . 

چرا رژیم رنگین کمان ؟

بدن انسان برای ادامه حیات به موادی نیاز دارد که بتواند با عوامل خارجی یا داخلی مضر مقابله کند. برای مثال منابع خارجی نظیر التهاب ، دود سیگار ، آلاینده ها ، آفت کش ها ، تشعشعات ، حلال های صنعتی و ... می تواند در بدن به رادیکال های آزاد تبدیل شده و باعث استرس اکسیداتیو شود که بر سلول های بدن تاثیر منفی می گذارند. راه حل مبارزه با این رادیکال های آزاد مضر ، استفاده از رژیم رنگین کمان با گنجاندن سبزیجات و میوه های رنگارنگ در برنامه غذایی و بهره بردن از آنتی اکسیدان های موجود در این رژیم است تا از بدن در برابر آسیب ها محافظت کرده و توانایی بدن برای کم کردن استرس اکسیداتیو افزایش یابد.

 

کلینیک زیبایی در رشت

بطور حتم تغذیه یک روش طبیعی برای بهبود سلامت کلی شما است و در این رابطه متخصصان تغذیه توصیه می کنند انواع غذاهای فرآوری نشده و سالم را در طبیعی ترین حالت خود در برنامه غذایی روزانه بگنجانید و با مصرف میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا و غلات کامل ، انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها ، سلامتی مطلوب را به بدن و پوست خود هدیه دهید. بدین منظور می توانید از رژیم رنگین ‌کمانی کمک بگیرید و برای شروع  با چند تنظیم کوچک شروع کنید ، به مانند خوردن یک میوه یا سبزیجات در هر وعده غذایی یا نوشیدن یک لیوان آب.

بررسی مواد غذایی با رنگ های مختلف در رژیم رنگین کمان

در ابتدا غذاهای زرد و نارنجی را بررسی کنیم:

زرد / نارنجی = کاروتنوئیدها ( رنگدانه های زرد ، نارنجی و قرمز در گیاهان و سبزیجات )

کلینیک زیبایی رشت

 

غذاهای نارنجی و زرد در رژیم رنگین کمان سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدها از جمله بتا کاروتن هستند که در بدن به ویتامین A  تبدیل می شوند و از پوست و چشم محفاظت بعمل می آورند، بعلاوه در مبارزه با اثرات مخرب نور آفتاب و محرک های محیطی موثر می باشند. همچنین با مراقبت از بدن در برابر انواع بیماری های قلبی و سرطان ، به تقویت مفاصل ، بافت ها و افزایش ایمنی بدن و نیز کاهش کلسترول خون و حمایت از سلامت باروری در بانوان و آقایان می پردازند. بنابراین با اضافه کردن مواد غذایی نارنجی به برنامه غذایی می توانید مکانیسم آنتی اکسیدان طبیعی بدن خود را تقویت کنید و با مصرف غذاهای زرد مملو از مواد پری بیوتیک به کارکرد دستگاه گوارش کمک کنید تا با تشویق باکتری های مفید روده و تولید اسید چرب با زنجیره کوتاه ، ایجاد مولکول هایی برای تغذیه سلولهای روده کنند.

سبزیجات نارنجی و زرد : هویج ، سیب زمینی شیرین ، زردچوبه ، فلفل دلمه زرد و نارنجی ، کدو تنبل ، ذرت ، زنجبیل ، کدوحلوایی زرد و پیاز زرد 

میوه های نارنجی و زرد : زردآلو ، طالبی نارنجی ، پرتقال ، انبه ، خرمالو ،  مرکبات ، هلو ، پاپایا ، سیب زرد ، گلابی زرد ، موز و لیمو

و مثال هایی از این دست نمونه خوبی برای مواد غذایی زرد و نارنجی می باشد.

بررسی مواد خوراکی قرمز:

قرمز = فیتوکمیکالها ( ترکیبات شیمیایی موجود در منابع غذایی گیاهی با وظیفه حفظ رنگ ، بو و طعم گیاه )

پاکسازی پوست در رشت

در رژیم غذایی رنگین کمان ، میوه ها و سبزیجات به رنگ قرمز دارای خواص آنتی اکسیدانی خود نظیر لیکوپن ، آنتوسیانین و اسید الاژیک می باشند و از مبارزان اصلی سرطان شناخته شده اند. با توجه به اینکه مواد غذایی قرمز دارای مولکول های ضدالتهابی در کنار آنتی اکسیدان هستند ، علاوه بر اینکه با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند ، تاثیر مهمی روی بهبود کیفیت بافت پوست و بازسازی سلولی و همچنین کاهش فشار خون و دیابت و محافظت از قلب سالم دارند. از این رو یک صبحانه رژیمی رنگین کمانی دارای فلفل قرمز و پیاز قرمز و گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در حفظ سلامت بدن تاثیر گذار می باشد.

سبزیجات قرمز : کلم قرمز ، سیب زمینی قرمز ، فلفل دلمه ای قرمز ، چغندر قرمز ، گوجه فرنگی ، پیاز قرمز ، کاسنی قرمز ، شاتوت قرمر و فلفل قرمز

میوه های قرمز : سیب قرمز ، پرتقال تو سرخ ، گیلاس ، تمشک ، شلیل ، انار ، گریپ فروت صورتی ، گلابی قرمز ، آلو قرمز ، توت قرمز ، هندوانه و توت فرنگی 

از مثال های بارز سبزیجات و میوه های قرمز می باشند.

خوراکیهایِ سبز رنگ:

سبز = آنتی اکسیدان ( موادی که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و وظیفه حفظ سلامتی بدن را دارند )

کلینیک زیبایی در رشت

گیاهان سبز سرشار از لوتئین ، فولات ، ایزوتیوسیانات ها ، ایزوفلاون ها و ویتامین K  و همچنین دارای کلروفیل بوده که یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهان می شود. بر این اساس مصرف میوه و سبزیجات به رنگ سبز در رژیم رنگین کمان به سم زدایی ، کاهش التهاب و هضم غذا کمک کرده و همراه با تقویت انرژی و نشاط ، از بینایی خوب ، خلق و خوی مناسب ، رفع بی خوابی و ایمنی کلی بدن پشتیبانی می کند. همچنین با دارا بودن مواد مغذی که در محافظت از سیستم قلب و عروق انجام می دهد ، در مقابل استرس اکسیداتیو نیز مفید می باشند ، چرا که استرس اکسیداتیو با فشار خون بالا ، تنگ شدن شریان ها و بیماری های قلبی ارتباط تنگاتنگ دارد.

به عنوان نمونه خوراکی های پرطرفدار به رنگ سبز ، اسموتی های سبز بوده که با سم زدایی بدن ، سوزاندن چربی و کاهش وزن منجر به سبک زندگی فعال و انرژی زا می گردد.

سبزیجات سبز : نخود فرنگی ، کلم بروکلی ، سبزیجات با رنگ سبز تیره ، آووکادو ، کنگر فرنگی ، فلفل دلمه سبز ، کرفس ، لوبیا سبز ، چغندر سبز ، کلم ، اسفناج ، بامیه ، شاهی و چای سبز

میوه های سبز:  کیوی ، گلابی سبز رنگ ، لیموترش ، زیتون ، سیب سبز و لیمو سبز

خوراکیهای آبی و بنفش چه تاثیری دارند؟

آبی / بنفش = رسوراترول ( ترکیبات گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی )

پاکسازی پوست در رشت

 

رنگ بعدی در رژیم رنگین کمان میوه ها و سبزیجات آبی یا بنفش رنگ بوده که با دارا بودن عناصر غذایی گیاهی زیادی از جمله آنتوسیانین ها ، پلی فنول ها و رسوراترول ، فواید ضد سرطانی و ضد پیری دارند و در این راستا رسوراترول در کند کردن علائم پیری بسیار موثر عمل کرده و در رفع سایر مشکلات پوستی هم مفید می باشد. همچنین  فلاونوئیدهای موجود در این مواد غذایی ، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و پوست را از آسیب سلولی محافظت می کنند تا صورت شما را جوان تر جلوه دهند. بدین لحاظ ، اگر به هر دلیل دچار التهاب و مشکلات پوستی باشید ، این غذاهای آبی و بنفش هستند که می توانند با کاهش التهاب در بدن و تقویت سم زدایی به رفع مشکلات پوستی بپردازند.

بنابراین ، اگر غذاهای آبی و بنفش نمی خورید ، وقت آن است که شروع کنید ، چرا که آنها مجموعه ای از مزایای سلامتی برای مغز ، قلب ، چشم ، پوست و کاهش فشار خون را در بدن فراهم می کنند.

 نکته : هرچه غذا تیره تر باشد ، میزان آنتی اکسیدان آن بالاتر است.

چه خوراکی هایی به این رنگ داریم؟

سبزیجات آبی و بنفش : بادمجان ، فلفل دلمه ای بنفش ، کلم بنفش ، هویج بنفش ، سیب زمینی بنفش و شلغم

میوه های آبی و بنفش : شاه توت ، بلوبری ، انجیر ، آلو سیاه ، انگور بنفش و کشمش

رنگِ بعدی : مواد غذایی سفید رنگ

سفید = سلامت کلی بدن

 

رژیم غذایی

مواد گیاهی سفید رنگ همچون سیر و پیاز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول هستند و می توانند به کنترل التهاب مزمن و تقویت ایمنی بدن کمک کرده و به دلیل داشتن ترکیبات غنی از سولفورافان ، آلیسین ، کوئرستین و عناصر غذایی گیاهی در مبارزه با سرطان موثر عمل می کنند. همچنین سایر عناصر این دسته از رنگ بندی رژیم غذایی رنگین کمانی شامل پتاسیم ، فیبر ، بتا گلوکان ، لیگنان و اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) است که در سلامت قلب ، سلامت دستگاه گوارش و ایمنی کلی بدن مفید واقع می شوند.

گاهی اوقات غذاهای سفید به دلیل سرشار بودن از نشاسته و کربوهیدرات ها شهرت بدی دارند ، به دلیل اینکه که وقتی افراد اضافه وزن پیدا می کنند ، اولین تقصیرها متوجه کربوهیدرات می شود ، منتها این مواد نظیر غلات کامل که در دسته فیبرها قرار می گیرند ، جزو کربوهیدرات خوب بوده و دارای یکسری فواید سلامتی همچون کمک به هضم غذا و کنترل قند خون می باشند.

سبزیجات سفید رنگ : گل کلم ، پیاز سفید ، سیر ، شلغم ، قارچ ، تربچه دایکون ژاپنی ، کلم سفید ، کنجد ، دانه کاج و لوبیای سفید

میوه های سفید رنگ : بادام هندی ، نارگیل و زردک

از خوراکیهایِ پرتاثیرِ دیگر میتوان به چربی هایِ مفید اشاره کرد

چربی های سالم = ضد التهاب

رژیم غذای رنگین کمان

دسته دیگر از رژیم رنگین کمان ، چربی های سالم و مفید شامل غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ، روی و ویتامین E می باشند که از بهترین مواد غذایی برای حفظ پوست خوب بوده و به کمک این مواد رطوبت و نرمی پوست حفظ شده ، خشکی پوست از بین می رود . همچنین این مواد غذایی با دارا بودن چربی امگا3 و روی به کاهش التهاب کمک کرده تا از پوست در برابر آکنه و اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کند. در حالیکه چربی های مفید بطور کل در افزایش گردش سلولی پوست نقش مهمی داشته تا سد پوستی سالم ایجاد شود ، ویتامین E موجود در این غذاها هم از پوست در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

کجاها پیدا میشن؟

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی

 آجیل مخصوصاً گردو

 روغن زیتون ، کتان و نارگیل

 آووکادوها

 دانه های آفتابگردان و کدو تنبل

- و اما پر تاثیرترین مادهی معجزهگر : آب

آب = هیدراته نگه داشتن و آب رسانی به بدن از جمله پوست

کلینیک زیبایی رشت

از آنجا که پوست به عنوان بزرگترین اندام انسان می باشد، نوشیدن آب کافی برای سلامتی و همچنین داشتن پوستی سالم مهم و ضروری می باشد. نظر به اینکه با نوشیدن آب مورد نیاز در طول روز ، می توان به انتقال رطوبت به خارجی ترین لایه پوست کمک کرد ، در نتیجه آب مواد مغذی سلول های پوست را تأمین کرده و سموم را نیز از بین می برد. و در مقابل بدون آب کافی ، پوست کدر و خشک به نظر می رسد ، روند پیری تسریع شده و میزان چروک و سایز منافذ پوستی افزایش می یابد و به همین دلیل است که در ماه های زمستان ، هوای سرد و خشک ، پوست را بیشتر تخلیه کرده و شما ممکن است با خارش یا پوست شکسته ، قرمز و تحریک شده و لب های منقبض شده مواجه شوید.

لذا هیدراته ماندن با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست به ایجاد و حس نرمی و لطافت پوست کمک کرده و احتمال ترک خوردن و جوش و لکه های پوستی را کم می کند. در این بین ، با پیروی از رژیم رنگین کمان و نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب تا زمانی که دیگر احساس تشنگی نکنید ، می توانید در آب رسانی پوست و بدن نقش بسزایی داشته باشید.

ماسک صورت

رژیم غذایی باعث بهبود سلامت پوست می شود

مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع ، شکر ، مواد نگهدارنده ، مواد تراریخته و مواد مصنوعی می توانند به صورت آلرژی در بدن و بثورات پوستی ، آکنه و خارش در پوست ظاهر شده و باعث ایجاد مشکلات پوستی دیگر شوند ، بنابراین از مصرف این مواد پرهیز کنید تا بدنی سالم و پوستی با کیفیت و لطیف داشته باشید. همچنین بر طبق مطالعات انجام شده ، غذاهای سرشار از قند ، چربی های ترانس و مواد مصنوعی می توانند علائم مبتلایان به اگزما را تشدید کند و با حذف این مواد از رژیم غذایی می توان مشکلات ناشی از آن را مرتفع کرد ، چنانچه بیماری های مزمنی نظیر پسوریازیس هم با رژیم ضد التهابی بهبود می یابد.

مسلم است که رژیم غذایی بر روی سلامت بدن و پوست تاثیر می گذارد و با رعایت تغذیه سالم ، بهبود سلامت کلی بدن شکل گرفته و از التهاب ، مشکلات خود ایمنی و سرطان جلوگیری بعمل می آید. در نتیجه با استفاده از رژیم رنگین کمان و حذف مواد غذایی بد نظیر چیپس و نوشابه و جایگزین کردن این مواد با آب و میوه ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ در رژیم غذایی رنگین کمان حتی در مهمانی و تعطیلات ، می توانید به آسانی به تقویت سیستم ایمنی ، کاهش التهاب ، بهبود ظاهر پوست و پاکسازی پوست خود کمک کنید.

کلینیک زیبایی در رشت

چگونه رژیم رنگین کمان بخوریم ؟

رژیم غذایی رنگین کمانی راهی ساده برای پاکسازی رژیم غذایی خود بدون محدودیت و حذف وعده های غذایی اصلی است که هدف اصلی آن گنجاندن بیش از 30 نوع میوه و سبزی مختلف در هفته به برنامه غذاییتان می باشد. گرچه این تعداد در لحظه اول ممکنست زیاد به نظر برسد ، اما باید بدانید برنامه ریزی درست برای پیروی از رژیم رنگین کمان آنقدرها هم سخت نیست. برای این امر ، ابتدا در هر وعده غذایی یکی از میوه و سبزیجات را اضافه کنید و کم کم تعداد را بیشتر کنید تا بتوانید در طول هفته تمامی رنگهای مختلف از میوه و سبزی را رژیم غذاییتان داشته باشید.

همچنین می توانید در هر وعده غذایی از دو تا سه میوه یا سبزی و یک عدد هم در میان وعده استفاده کنید. البته مجبور نیستید که هر روز تک تک رنگ ها را میل کنید ، بلکه آنها را در هفته چند بار در رژیم غذایی خود بگنجانید. به عنوان مثال در ادامه ایده برای صبحانه ، ناهار و شام و میان وعده با رژیم رنگین کمان را ارائه می دهیم:

رژیم رنگین کمان

صبحانه :

1- املت اسفناج ، قارچ و فلفل دلمه نارنجی

2- اسموتی حاوی انبه ، موز و دراگون فروت و یک کاسه ماست یونانی با زغا ل اخته ، کیوی و توت فرنگی

3- ساندویچ تخم مرغ با گوجه فرنگی ، سبزیجات برگ دار و آووکادو

ناهار یا شام :

1- سالاد مخلوط با کلم سبز ، کاهو ، سیب ، فلفل قرمز ، خیار ، گوجه فرنگی گیلاسی و هویج رنده شده و پروتئین که می تواند یکی از موارد مرغ کبابی ، ماهی قزل آلا ، نخود و لوبیا باشد.

3- مرغ با سیب زمینی شیرین ، کلم بروکسل و سیر

4- سوپ با کنسرو گوجه فرنگی ، سیر ، پیاز ، هویج خورد شده ، سیب زمینی سفید یا ازگیل و کلم پیچ

5- آووکادو ، سالاد پنیر با ترشی چغندر

6- اسپاگتی با سس گوجه فرنگی ، کدو سبز و قارچ

چگونه رژیم رنگین کمان بخوریم ؟

تنقلات یا خوراک مختصر برای میان وعده :

سیب با کره بادام زمینی ، انگور و پنیر ، موز ، اسموتی سبز یا آبمیوه طبیعی ، زغال اخته و ماست ، کلم بروکلی ، هویج ، برش های انبه خشک ، کرفس و پنیر آب شده و ...

موارد فوق تنها چند مورد از فرصت های گنجاندن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ در رژیم غذایی رنگیم کمانی است ، لذا شما می توانید هر گونه که دوست داشته باشید ، رژیم رنگین کمان خود را برنامه ریزی کنید. ازین رو در صورتیکه در منطقه ای زندگی می کنید که در تمام ایام سال محصولات تازه وجود ندارد ، می توانید برای وعده های غذایی خود ، از میوه ها و سبزیجات منجمد استفاده کنید ، چرا که آنها به همان اندازه مغذی ، مقرون به صرفه و در دسترس می باشند.

عوارض تمرکز بر یک رنگ از رژیم رنگین کمانی

هر رژیم غذایی باید متعادل باشد ، درباره رژیم رنگین کمانی نیز باید گفت که نباید تنها روی یک رنگ تمرکز کنید ، چرا که بدن به مواد مغذی ، انواع پروتئین و ویتامین ها نیازمند است تا سالم باشد. بدین ترتیب با تمرکز بر یک رنگ از هدف اصلی رژیم غذایی متعادل دور می شوید. ازین رو می توانید با خوردن محصولات تازه و متنوع ، غذاهای تازه ، میوه و سبزیجات رنگارنگ ، یک رژیم غذایی درست را رعایت کرده و مواد مغذی که بدن به آن نیاز دارد ، استفاده کنید. بدین منظور باید غذای خود را دوست داشته باشید و خود را به خوردن مزه های جدید و تست کردن غذاهای متنوع عادت دهید.

کاهش وزن با رژیم رنگین کمان

کاهش وزن با رژیم رنگین کمان

نظر به اینکه برای داشتن سبک زندگی سالم و رسیدن به وزن ایده آل ، مصرف میوه جات و سبزیجات تازه می تواند کمک کننده باشد ، ازین رو رژیم رنگین کمان که از انواع میوه و سبزی با رنگهای مختلف در آن استفاده شده و حاوی انواع ویتامین ،آنتی اکسیدان و مواد معدنی می باشد، بسیار مفید است. بدین لحاظ فیبر موجود در میوه و سبزیجات هم در کاهش وزن و از بین بردن چربی های شکم نقش بسزایی دارد. از آن گذشته ، سبزیجات در عین حالیکه کالری کمی دارد ، به دلیل وجود فیبر و آب ، مدت زمان بیشتری باعث سیر شدن فرد می گردد و این سیری باعث می شود که دیگر تمایل به خوراکی و غذاهای مختلف نداشته باشید و در نتیجه به کاهش وزن منجر می شود.

علاوه بر این مصرف سبزیجات ، سطح انرژی را در بدن بدن متعادل نگه می دارد و قند خون را تنظیم می کند که سبزیجاتی نظیر فلفل دلمه ای سبز ، سیب زمینی ، قارچ ، پیاز ، سبزیجات با برگ سبز ، هویج ، خیاز ، فلفل قرمز و آووکادو می تواند نمونه های بارزی برای کاهش وزن باشد. در این زمینه ، تحقیقات نشان داده که افرادی که از رژیم غذایی حاوی سبزیجات استفاده می کنند ، نسبت به دیگران زندگی سالم تر و شاداب تری دارند و بطور کل احساس رضایت بیشتری دارند.

رژیم رنگین کمان

چرا رنگ غذا در رژیم رنگین کمان مهم است ؟

اینکه رنگارنگ ترین غذاها سرشار از بیشترین مواد مغذی باشند ، تصادفی نیست. بدلیل اینکه میوه ها و سبزیجات دارای کالری زیاد ، چربی کم و مملو از فیبر ، مواد معدنی و ویتامین هستند ، لذا متخصصان سلامت به مصرف رژیم رنگین کمان توصیه دارند. به گزارش دانشکده پزشکی هاروارد امریکا ، رنگارگ بودن میوه ها و سبزیجات نشان دهنده مواد مغذی گیاهان شناخته شده که هر رنگ مشخصه آن ها را ارائه می دهد و فواید منحصر به فردی دارد. اعتقاد براین است که مواد مغذی گیاهان از افراد در برابر آلودگیهای محیطی ، بیماریها و آفتاب سوختگی محافظت کرده و زمانی که مردم رژیم رنگین کمان می خورند ، از مزایای آن نیز بهره مند می شوند.

مطالعه ای که بر روی 77000 نفر در ماه جولای سال 2021 انجام شد و در مجله آنلاین Neurology منتشر شد ، نشان داد که افرادی که بیشترین غذاهای سرشار از فلاونوئید را مصرف کردند ، در حدود 20 درصد کمتر از سایر افراد در معرض خطر زوال شناختی قرار دارند. همچنین افرادی که بیشترین مصرف آنتوسیانین یا فلاونوئید موجود در غذاهای آبی ، بنفش ، قرمز و سیاه را داشتند ، 24 درصد کمتر در معرض خطر زوال شناختی هستند و افراد با مصرف فلاونوئید غذاهای نارنجی ، 38 درصد کمتر در معرض خطر قرار دارند. افزون بر این دانشکده پزشکی امریکا اضافه می کند که افرادی که تغذیه سالم نظیر مصرف رژیم رنگین کمان سرشار از میوه و سبزی رنگارنگ دارند ، خطر احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن همچون دیابت و یا بیماریهای قلبی عروقی تا 40 درصد در آنها کمتر می باشد.

رژیم رنگین کمان

9 راهکار برای اینکه چگونه رژیم رنگین کمان بخوریم :

1- رنگهای جدید را امتحان کنید. هر بار که به میوه فروشی می روید یا سبد خرید آنلاین خود را پر می کنید ، در جستجوی میوه یا سبزی رنگارنگ جدید باشید و در صورتیکه بچه دارید ، اجاز دهید تا وی انتخاب کنید تا بتوانید موارد جدید را امتحان کنید.

2- یک ظرف الهام گرفته از رنگین کمان داشته باشید. به عنوان مثال املت یا اسموتی گزینه های عالی برای صبحانه سریع می باشند که می توانید از هر رنگی که در یخچال دارید استفاده کنید و برای شام هم سبزیجات سرخ کردنی را امتحان کنید و هرچه رنگ بیشتری به آن اضافه کنید ، زیباتر بنظر می رسد و مواد مغذی بیشتری هم به بدن می رساند.

۳- به انواع غذاهایی که می خوردید فکر کنید ! چگونه می توانید رنگ بیشتری به غذاهایتان اضافه کنید ؟ بدین منظور برای رعایت رژیم رنگین کمانی خود کمی پیاز ، کلم بروکلی و فلفل قرمز به پیتزای خود بیفزایید چرا که به هر حال این سه رنگی است که باید بخورید ! در عین حال برای زیباتر و رنگارنگ تر کردن غذای خود مقدار زیادی میوه و سبزی وجود دارد که می توانید به سالاد و دیگر غذاهای خود اضافه کنید که بسیار مغذی هستند.

۴- رنگهای رنگین کمان را با هم مخلوط کنید ! بدین منظور قبل از اضافه کردن رنگها به دستور پخت غذای خود ، در ابتدا آنها را خرد کنید یا برش داده و یا پوره کنید. بهترین وعده های غذایی با این روش انواع املت ، سوپ و اسموتی می باشد و حتی می توانید سبزیجات رنگارنگ را به سس ماکارونی قبل از آماده شدن بیفزایید تا مواد مغذی زیادی را در بر بگیرد.

رژیم رنگین کمان

۵- سبزیجات رنگین کمانی را بصورت خام مصرف کنید ! در صورتی که طرفدار سبزیجات آماده نیستید ، می توانید برای جذاب تر کردن آنها را بصورت خام مصرف کنید. بدین جهت در ابتدای هر هفته برنامه ریزی داشته باشید تا چند سبزی رنگارنگ مختلف را برش بزنید و برای طول هفته از این سبزیجات برش زده ( نظیر فلفل دلمه ای زرد ، هویج ، کرفس ، گل کلم و ... ) در رژیم رنگین کمانی خود استفاده کنید.

6- سبزیجات رنگین کمانی را متفاوت آماده کنید ! در صورتی که از روش پخت سبزیجات خسته شده اید ، بدین جهت می توانید روش جدیدی را امتحان کنید. بعنوان مثال اگر گل کلم بخارپز دوست ندارید ، باید گل کلم برشته شده را امتحان کنید ، شاید تعجب کنید که روش پخت تا چه اندازه در طعم سبزیجات رنگارنگ تاثیرگذار است. لازم به توضیح است که برخی از سبزیجات و میوه های رنگارنگ با پختن ، مواد مغذی بیشتری با به بدن جذب می کنند و برخی دیگر در صورت خام خوردن ، ازین رو انواع میوه و سبزی رنگین کمانی را با تنوع بیشتر روش پخت یا خام مصرف کنید.

۷- اسموتی را از یاد نبرید ! اسموتی نوشیدنی مقوی متشکل از مخلوط میوه های تازه می باشد که روشی راحت برای دریافت رنگهای زیاد در رژیم رنگین کمانی شماست. بدین منظور چند رنگ مختلف را به اسموتی خود اضافه کنید یا یک رنگ متفاوت را برای تمرکز هر روز هفته انتخاب کنید تا مواد مغذی بیشتری به بدن خود برسانید. از سبزیجاتی که اسموتی عالی را تشکیل می دهند می توان به کلم پیچ یا اسفناج اشاره کرد.

کلام آخر ،

با توجه به آنچه در متن گفته شد ، پوست برای حفظ و تقویت خود نیاز به منابع غذایی مانند انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها دارد که در این میان می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب به این مهم دست یافت و از افزایش وزن جلوگیری کرده و در عین حال سلامتی بدن و پوست را تضمین کرد. در این مقاله رژیم غذایی رنگین کمان به عنوان رژیمی ایده آل و سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری معرفی شد که در انواع میوه ها و سبزیجات وجود دارد و نقش موثری در بهبود سلامت پوست داشته و از این روست که متخصصان رژیم غذایی ، رژیم رنگین کمان را برای تاثیر روی زیبایی و جذابیت پوست توصیه می کنند.

در صورتی که نیاز به مشاوره برای پوست و زیبایی و جوانسازی یا لیزر موهای زائد دارید ، شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشد.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما رشت منظریه

مقالات مشابه